Veel lag bij gebruik mission control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van mijn eerste mac, en ondanks dat ik de mac veel als desktop werk gebruik heb ik toch voor een macbook gekozen. Ik heb een macbook pro 15" mid 2014 met i7, 16GB ram en 512MB SSD.

Ik ervaar echter veel lag bij het gebruik van mission control en dat stoort me ontzettend. Vooral omdat dit niet een van de goedkoopste modellen is. De lag is er niet altijd, maar vaker wel dan niet.

Klik hier om een video te zien van deze lag.

Waar wordt dit door veroorzaakt. Ik heb dit al vanaf dat hij uit de doos komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Timo002 op 09-12-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
Dat heb ik ook (gehad), blijft af-en-toe hangen en loopt niet echt soepel (MBPr '14, 13",i7,16GB), ik heb soms het idee dat het aan de rendering van het zoom-effect ligt (zit mogelijk in de software dus).
Welke versie van OSX heb je geïnstalleerd? De update naar 10.10.1 biedt wat stabiliteitsverbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb een 2012 MBA en heb hier geen last van. Lijkt mij dat het aan de resolutie (retina gebeuren) ligt.
Je zou kunnen proberen een clean install te doen, als ericje627 er ook last van heeft gaat dat alleen weinig uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
ik denk dat het de gpu is die even op een lage snelheid is gezet want hij hoeft toch niet zoveel zware dingen te doen, als je dan in eens mission control op zwengelt dan moet hij zich in no time omhoog clocken, pixels pakken berekenen enzovoort, op een retina resolutie. Ik denk dat het naar een hogere snelheid zetten van de gpu(wat automatisch gebeurt) niet zo snel gaat dat het dat soort dingen soepel kan laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Heb hier met Mission control nergens last van: rMBP late 2013, i7, 16gb, 512GB

Eens een PRAM/SMC reset geprobeerd?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:01:
Eens een PRAM/SMC reset geprobeerd?
Wat is dat een PRAM/SMC reset?
jctjepkema schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:24:
ik denk dat het de gpu is die even op een lage snelheid is gezet...
Denk ik niet, want dat heeft hij meerdere minuten nodig om er achter te komen dat hij de GPU aan moet slingeren. Want ik kan dit herhaaldelijk achter elkaar doen.
Electromonkey schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:13:
...Lijkt mij dat het aan de resolutie (retina gebeuren) ligt....
Met een dedicated 2GB videokaart... mag toch hopen van niet!

OSX versie: 10.10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik hoop het ook niet :)

Reset vind je overigens hier

Wat eerder aangeven is zou opzich kunnen, met het langzaam laten lopen van de hardware.
Is het ook als je op netstroom aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Timo002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:47:
[...]

Wat is dat een PRAM/SMC reset?
Zie hier http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=en_US
Met een dedicated 2GB videokaart... mag toch hopen van niet!
Die standaard met deze handelingen NIET aanstaat, je gebruikt gewoon de Intel HD Iris Pro geïntegreerde graphics en bij zware grafische dingen (god mag weten waarom dat silverlight en flash dat zijn maar toch) schakelt hij over naar de nVidia chip

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Op dit moment werkt het gewoon vloeiend met of zonder op netstroom aangesloten te zijn. Zelf met 2 extern aangesloten beeldschermen. Dus 1x retina scherm en 2x full HD scherm. De accu is nu wel helemaal vol, weet niet of dat er iets mee van doen heeft.

Windows heeft voor laptops performance settings wanneer aan netadapter of op accu, kent OSX ook iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:12
Ik heb hier hetzelfde op mn macbook. Als ik 1x mission control opvraag dan stottert het. Doe ik het dan meerdere keren achter elkaar dan gaat het vloeiend. Ik denk dat hij dan overschakelt naar de 'sterke' vga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Gelgersma schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:26:
Ik heb hier hetzelfde op mn macbook. Als ik 1x mission control opvraag dan stottert het. Doe ik het dan meerdere keren achter elkaar dan gaat het vloeiend. Ik denk dat hij dan overschakelt naar de 'sterke' vga.
Nope dat doet hij dus niet........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Timo002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:02:
Op dit moment werkt het gewoon vloeiend met of zonder op netstroom aangesloten te zijn. Zelf met 2 extern aangesloten beeldschermen. Dus 1x retina scherm en 2x full HD scherm. De accu is nu wel helemaal vol, weet niet of dat er iets mee van doen heeft.

Windows heeft voor laptops performance settings wanneer aan netadapter of op accu, kent OSX ook iets dergelijks?
Tsja, ik ben niet zo van de Apple, maar in Windows omschrijf je nu Optimus: het switchen van de ene kaart naar de andere kaart (nVidia) voor één applicatie. Kort door de bocht komt het er op neer dat de framebuffer van een applicatie naar die van een andere wordt geschreven, en op die manier kan je bepaalde processen zonder overhead of poort-switching met minimale performance impact laten switchen. In de praktijk betekent dat, dat zelfs met een 4K resolutie, dat de Intel IGP snel genoeg is voor video accelleratie en desktop compositing... hoe mooi je ook animeert. Naar de nVidia kaart switchen duurt even 0,1 seconde (en kan per proces), maar dat doe je dan ook echt voor de zware dingen (en dat is Silverlight of Flash alleen als je écht zware processen er in host... standaard niet maar omdat het KAN, zou ik mij zo voor kunnen stellen dat Apple het gelijk maar helemaal aanzet... in Windows betekent het dat je voor die ene keer dat hele proces in nVidia control panel mag snappen aan de videokaart, of even moet rechts klikken op de shortcut en "starten met nvidia videokaart" moet selecteren). Wat dat betreft verheug ik me niet bepaald op WebGL, mogelijk dat je dán juist weer in problemen komt met het feit dat de Intel kaart te lang aan blijft staan...

Kort door de bocht, hoop dat het concept videokaart-switchen voor je duidelijk is... mijn advies is om een ticket naar Apple te gooien. Indien dit niet met de Intel kaart kan (W-T-F voor OS is zo zwaar grafisch?!?), dan zouden ze dus standaard de nVidia kaart moeten aan laten staan, hoe zwaar dat ook is voor de accu... echt een proces "verplaatsen" is iets wat nVidia liever niet heeft, start het proces op die GPU en houd het zo... in Windows is eigenlijk de hele UI zo licht dat het op de meest gare 12-mpix barco matrix setup nog over een Intel IGP kan (die zijn niet zo slecht meer...). Apple is echter degene die de gehele blackbox beheert hier, en je zult daar dan ook een melding/support vraag naar toe moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Misschien dan maar eens contact opnemen met Apple. Lijkt me niet dat dit gebruikelijk is.

• Timo002
  • Niet online
Zojuist contact gehad met Apple. Een PRAM/SMC reset gedaan. Daarnaast nog wat tips gekregen indien het probleem zich weer voor doet. Onder andere het verwijderen van het bestand "com.apple.windowserver.plist" in de bibliotheek.

Ook moest ik, als het probleem zich weer voordoet, Mission Control eens op een andere manier opstarten. Ik gebruik nu het touchpad, maar kan ook eens de knop op de macbook gebruiken. Dit om te bepalen of het aan het touchpad ligt. Denk het persoonlijk niet, maar wie weet.

Omdat het probleem zich niet altijd voordoet kan ik dus niet zeggen of dit het probleem nu opgelost heeft. In de gaten houden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 09:09

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

Zover ik heb gelezen (macrumors en apple forum) kan de lag liggen aan het gebruik van een hogere resolutie dan "Best for Retina". Dit waren wel de 13" retina Macbooks zonder de dedicated Nvidia chipje.

13" MacBook Pro | iPhone Xr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Sir Earl Grey schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 14:27:
Zover ik heb gelezen (macrumors en apple forum) kan de lag liggen aan het gebruik van een hogere resolutie dan "Best for Retina". Dit waren wel de 13" retina Macbooks zonder de dedicated Nvidia chipje.
Na wat spelen met de resolutie heb ik ook sterk het idee dat het hier aan ligt. De "Best for Retina" resolutie komt echter neer op een resolutie van 1440 x 900. En om heel eerlijk te zijn... voor die resolutie heb ik niet zoveel geld neer gelegd. Ben en dan ook zeer ontevreden over!

Ik vond echter een settings "Automatische videokeuze" welke aangevinkt stond. Het lijkt erop dat het uit zetten van deze setting de performance verbeterd. De batterij gaat hierdoor mogelijk wel sneller leeg, maar daar lig ik niet wakker van.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ITNizwE.png

Ik ga in de gaten houden of dit nu de lag ten goede komt! Maar terugschakelen naar een resolutie uit het jaar 2000 vind ik echt diep triest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 07:18

nexhil

BAM!

Als je gfxcardstatus installeert kun je zien welke grafische kaart op dat moment gebruikt word door je mac.
Misschien helpt het het bij het vinden van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
nexhil schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:44:
Als je gfxcardstatus installeert kun je zien welke grafische kaart op dat moment gebruikt word door je mac.
Misschien helpt het het bij het vinden van het probleem.
Geïnstalleerd en de problemen doen zich direct voor zodra hij op de geïntegreerde videokaart overschakelt. Zet ik het hierboven genoemde vinkje uit, waarbij hij overschakelt naar de dedicated videokaart, dan werkt het allemaal weer soepel!

Top, my issue solved. Wel jammer dat ze dit bij Apple Care niet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Timo002 op 16-12-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Dan ligt het aan het renderen op de geïntegreerde chip op resoluties hoger dan 1440x900 simpelweg omdat je dan met schalingen te maken hebt.

En in 2000 zaten we nog met 1024x768 als je heel basic kijkt, mijn eerste laptop met 1400x1050 kocht ik in 2005 ofzo

En ik vind (mening) 2880x1800 nou niet heel lekker werken op een 15" panel, 1920x1080 zou nog gaan maar dan doen dus de schalings problemen zich voor. Ikzelf zou me er niet aan storen maar ik gebruik mission control amper

Pagina: 1