• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
Beste tweakers,

5 Maanden geleden heb ik de MSI R9 290 Gaming 4G gekocht.
Toen ik deze in mijn PC had gebouwd, en de PC aanzette ( aan de drivers hoefde niks te gebeuren aangezien mijn vorige kaart daarvoor een 7850 was ) deed de kaart niks. Ik dacht dat het aan de voeding lag, deze was 500Watt ( corsair GS500 ). Dus heb ik de kaart bij een goede vriend in de PC gedaan ( zijn voeding was 750 Watt, Corsair RM750 ). Hier deed hij het wel.

Na even gezocht te hebben kwam ik erachter dat de kaart een dual bios switch heeft. Deze staat out of the box standaard op 2, toen ik deze switchte naar 1, deed de kaart het ineens wel. 5 maanden geleden maakte me het niet zoveel uit, maar nu ben ik toch beniewd waarom de kaart nou niet op 2 werkt ( De kaart gebruikt dan Uefi bios en boot wat sneller ).

Aan mijn voeding kan het niet meer liggen, aangezien ik deze vervangen heb voor een RM850 Watt voeding.
Als ik de switch nu omzet naar 2, geeft mijn moederbord foutcode 97 ( mijn moederbord is een Asrock 870 Extreme 3 R2.0, deze heeft een foutcode display erop zitten ).
Als ik deze foutcode opzoek in het boekje van het moederbord, staat er: 0x97: Console Output devices connect.

Kan iemand mij uitleggen wat hier het probleem is? Kan mijn moederbord de optie van de videokaart niet aan? of wat doe ik verkeerd?

EDIT: Tevens heb ik het probleem dat na ik een game gespeeld heb, mijn videokaart activiteit op 100% blijft staan, hij blijft dan ook erg warm ( 70-80 graden ) nu is dat tijdens gamen wel normaal bij AMD kaarten, maar na het gamen zou hij toch moeten terug clocken voor minder energie verbruik en hitte?

Alvast bedankt voor jullie hulp, mochten jullie meer informatie nodig hebben, vraag het gerust!

Mvg,

Michel/ItsShowTimeZ

[ Voor 9% gewijzigd door ItsShowTimeZ op 24-08-2014 18:28 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Herinstalleer eerst je drivers een keer. Ook al is de generatie kaarten nagenoeg hetzelfde dan is het nog steeds aan te raden.
Geeft je moederbord de foutcode bij het opstarten of later? Je kan proberen je mobo bios te updaten, als hij de laatste versie al heeft anders te resetten.

Als je na het gamen 100% gebruik hebt kijk dan ook je pc na of je geen bitcoinmine virussen hebt.

• ItsShowTimeZ
Drivers heb ik al meerdere keren clean gereinstalled ook ivm het 100% activiteit probleem.

De foutcode van het moederbord komt inderdaad bij het opstarten, er is helemaal niks op het beeldscherm te zien, zelfs niet dat het moederbord opstart. Beeldscherm geeft aan No signal.

Drivers van het moederbord zijn al helemaal up to date.

EDIT: Net gescant met Malwarebytes, Vind geen verdachte bestanden, nog een programma die ik kan draaien die misschien wel wat vind?

[ Voor 16% gewijzigd door ItsShowTimeZ op 24-08-2014 19:10 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heb je wel de juiste BIOS?
Ik zoek naar dit specifieke probleem op tweakers om anderen te helpen (ik heb voor mij de oplossing)
Ik heb Asus R290 en ook het Asrock 870 Extreme 3 2.0
Bij mij gaf de kaart ook code 97 en dus helemaal geen beeld.
Zowel bios 1 als 2 op de kaart (290) zelf gaf geen soelaas.
Elke andere kaart ging goed. (6950, 6970)
Ik heb het zelfs met 3 verschillende R 290s gedaan. geen verschil
Bios 1.60, 1.70, 1.80 geen verschil.

De oplossing:
http://www.asrock.com/mb/...20R2.0/index.asp?cat=Beta

Dit beta bios via instant flash gedaan versie 1.80B

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 30-08-2014 21:45 ]

• ItsShowTimeZ
Ik ben zelf nog niet bekend met Bios updaten, zijn er dingen die fout kunnen gaan? niet zoveel zin in dat mn PC strax het helemaal niet meer doet namelijk:O

• ItsShowTimeZ
100% Usage probleem is opgelost, komt door een process dat op de achtergrond loopt ( steam.exe ) Heeft niks te maken met het programma steam, want als ik hem beeindig, loopt steam nog gewoon goed. Geen idee wat voor proces het is, maar het is gelukkig wel de oplossing.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:36
ItsShowTimeZ schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:23:
100% Usage probleem is opgelost, komt door een process dat op de achtergrond loopt ( steam.exe ) Heeft niks te maken met het programma steam, want als ik hem beeindig, loopt steam nog gewoon goed. Geen idee wat voor proces het is, maar het is gelukkig wel de oplossing.
Je kunt hem altijd kijken of wel de steam.exe is.
Via taskmgr, rechtermuis op het process en "Open file location."
Als deze niet in de goede locatie staat kan het wel eens een virus/miner/etc zijn.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• ItsShowTimeZ
The_Greater schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:10:
[...]

Je kunt hem altijd kijken of wel de steam.exe is.
Via taskmgr, rechtermuis op het process en "Open file location."
Als deze niet in de goede locatie staat kan het wel eens een virus/miner/etc zijn.
Thanks, heb het opgezocht, en het is inderdaad een Miner virus die nog niet gedetect word door Malwarebytes e.d.

Heb het handmatig verwijderd d.m.v. de stappen in onderstaande link, hopen dat het nu verwijderd is.
http://steamcommunity.com...orum/1/35221584425122691/

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ItsShowTimeZ schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:18:
Ik ben zelf nog niet bekend met Bios updaten, zijn er dingen die fout kunnen gaan? niet zoveel zin in dat mn PC strax het helemaal niet meer doet namelijk:O
valt mee..
Ben blij dat het opgelost is.

die link van mij dat bestand zet je op een lege usb stick (die geformat is op Fat32), vervolgens druk je tijdens het opstarten op F6 en dan kies je de bios.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 15:29
Bios niet updaten binnen Windows, bij mij is Windows eens gecrashed terwijl ik dat deed, met als gevolg een defect mobo :P

Hoe dan ook, ik heb dit mobo ook gehad. Heb destijds dit topic geopend, misschien leuk om eens te lezen: Geen videosignaal ASRock 870 Extreme3 R2.0 icm HD7950/7790

De ASRock Extreme3 R2.0 doet gewoon raar met nieuwere videokaarten. De bèta bios lijkt dit op te lossen ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ItsShowTimeZ
Bedankt voor de hulp iedereen, de problemen zijn opgelost!

Topic mag gesloten worden!
Pagina: 1