• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 11:05

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Waarschijnlijk is dit al iets vaker voorbij gekomen, maar heb met mijn googles niet mijn specifieke situatie naar voren zien komen..

OK, Situatieschets

Versterker: Pioneer VSX-S500
Speakers: 2x Boston A25
Subwoofer: Jamo Sub210
Raspberry Pi met OpenElec XBMC 13.1 als MediaPlayer

Elke x als ik een film kijk, moet ik het volume omhoog schroeven bij dialogen, en met een rotgang weer terug schroeven zodra er actie en explosies zijn zodat de buren niet denken dat er een oorlog uitgebroken is.

Het geluid an sich is perfect en goed te doen, alleen heb ik het idee dat er ergens een setting mist.

In XBMC heb ik de Passthrough enabled en DTS/AC3 capable ingeschakeld. Dit zou betekenen dat xbmc de audiotrack 1:1 doorzet en mijn versterker de boel verder gaat afhandelen.

In de versterker heb ik de 2 speakers en subwoofer ingesteld en overige speaker settings uitgeschakeld (center en surround)

Je zou denken dat dat goed moet wezen om de kanalen netjes te kunnen downmixen naar 2.
Blijkbaar niet..

Nu ben ik niet zo'n audioloog en handiger met netwerken etc dus loop ik op dit moment even tegen een muur..

Zou ik het op kunnen vangen door een center speaker aan te schaffen? Of helpt dat niet als de settings verkeerd staan?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 21:29
Een center verbeterd de verstaanbaarheid van de dialogen een hoop . Het voordeel is ook nog dat je deze vaak apart kan inregelen !
Ik heb zelf voordat een center kocht jaren lang een passieve pc speaker gebruikt en dat verbeterde de verstaanbaarheid al behoorlijk.Alleen de geluids-kwaliteit was een stuk minder dan de center die ik nu gebruik!
Dus als je nog ergens nog een speaker heb staan,probeer het eens zelf !

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Center zal wel helpen met de dialogen, echter de functie waar jij denk ik naar zoekt is Dynamic Volume (of een afgeleide daarvan, bij pioneer volgens mij dynamic range control), deze is normaliter te vinden op receivers met Audessey, al heeft Dolby ook een variant, die werkt echter volgens mij niet met DTS tracks.

Als je namelijk alleen een center aansluit dan zal de spraak wel beter te verstaan zijn, echter je zal grote verschillen houden tussen hoog volume bij de actie momenten, en zacht volume bij enkel dialogen e.d. dan kun je de center wel boosten (volume regeling op de center omhoog brengen met een paar DB, maar dan wordt alles hard. Terwijl met een dynamic volume control de versterker ervoor zorgt dat de lage volumes automatisch geboost worden en de actie scenes iets naar beneden gebracht (zonder trouwens de punch te verliezen) waardoor je veel minder met (individuele) volume controls hoeft te spelen tijdens het kijken van een film.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Thanks DennisM! Ik ga die functie even opsnorren in de manual/versterker..

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Even een kleine update....

Heb de functie niet gevonden, maar wel een beetje gespeeld met de settings.

e.e.a. is nu wel beter maar nog steeds is vaak de spraak niet te verstaan terwijl de actie de kamer in explodeert!

Gisteravond nog eens gecheckt met Tron: Legacy en dat was geweldig (qua actie)
de spraak moest ik vertrouwen op de subs....

Toch maar op zoek naar een redelijke center speaker denk ik dan..
iemand toevallig ervaringen met een niet al te groot/lompe center die wel samen kan met mijn Boston A25 speakers?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 01:03

FlyEragon

Alien Monkeys

Blijkbaar gaat de spraak nog steeds naar de center speaker. Misschien moet je het downmixen nog goed instellen op je versterker. Vaak krijg je dit soort problemen als de versterker denkt dat er een volledige 5.1 setup is, en er speakers missen. Dus kijk eens of er een stereo only mode is. Misschien ook de handleiding raadplegen, hoe dit goed in te stellen.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb je in XBMC de "Normalize levels on downmix" instelling al geprobeerd aan te passen?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik had dat probleem ook, en werd er gek van.

Heb nu een nieuwe versterker en centerspeaker, maar vind het nog steeds niet ideaal.
NU gaat opeens niet alleen de dialogen, maar 90% van het geluid over de centerspeaker.
En het geluid van die centerspeaker is veel slechter dan van mijn 2 vloerstaanders

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 13:10
heuveltje schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:46:
Ik had dat probleem ook, en werd er gek van.

Heb nu een nieuwe versterker en centerspeaker, maar vind het nog steeds niet ideaal.
NU gaat opeens niet alleen de dialogen, maar 90% van het geluid over de centerspeaker.
En het geluid van die centerspeaker is veel slechter dan van mijn 2 vloerstaanders
Dat lijkt me gewoon een kwestie van het volume instellen op de speakers, zodat de center niet relatief te hard staat.
RoRoo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:38:
Even een kleine update....

Heb de functie niet gevonden, maar wel een beetje gespeeld met de settings.

e.e.a. is nu wel beter maar nog steeds is vaak de spraak niet te verstaan terwijl de actie de kamer in explodeert!

Gisteravond nog eens gecheckt met Tron: Legacy en dat was geweldig (qua actie)
de spraak moest ik vertrouwen op de subs....

Toch maar op zoek naar een redelijke center speaker denk ik dan..
iemand toevallig ervaringen met een niet al te groot/lompe center die wel samen kan met mijn Boston A25 speakers?
Ik heb ook een pioneer receiver, wel een ander type. Maar als je een film kijkt zet de receiver gewoon eens op stereo (dus geen auto surround, of dolby digital etc). Werkt dat niet beter?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
FlyEragon schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:41:
Blijkbaar gaat de spraak nog steeds naar de center speaker. Misschien moet je het downmixen nog goed instellen op je versterker. Vaak krijg je dit soort problemen als de versterker denkt dat er een volledige 5.1 setup is, en er speakers missen. Dus kijk eens of er een stereo only mode is. Misschien ook de handleiding raadplegen, hoe dit goed in te stellen.
Dat dacht in eerste instantie ook. Maar de settings staan goed. 2 speakers, 1 subwoofer.
EJPostema schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:56:
Ik heb ook een pioneer receiver, wel een ander type. Maar als je een film kijkt zet de receiver gewoon eens op stereo (dus geen auto surround, of dolby digital etc). Werkt dat niet beter?
Raak ik dan mijn subwoofer kanaal niet kwijt?? Wil dit nog wel even proberen..
Chester schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:44:
Heb je in XBMC de "Normalize levels on downmix" instelling al geprobeerd aan te passen?
Jah, maar heb de passthrough ook aanstaan. Dan zou (in theorie) de downmixing door de amp gedaan moeten worden toch?

Dit scheelt weer CPU op de XBMC. Kom nog van Raspberry af dus cpu load wil ik graag zo laag mogelijk houden :P

Misschien een gemist detail wat mogelijk uit kan maken?
Ik heb mijn speakers ingesteld als "kleine" speaker zodat de subwoofer eerder ging bij schakelen. Zou dit nog iets kunnen uit maken??

Ik stond gister nog even bij Apollo te Almere en daar meldde ze mij ook dat het Center kanaal heel veel geluid zal bevatten bij surround tracks en niet alleen spraak.
Daardoor zal de Center ook gelijkwaardig of zelfs beter moeten zijn aan/dan je L/R speakers.

Hierdoor zal ik uit moeten komen op bijv. de 225C van Boston Acoustics. Alleen had hij 'm alleen nog in Kersen vorm liggen.. past niet mooi bij mijn zwarte glossy's :'(

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 15:48
Zoals 2e post netjes aangaf, Dynamic Range Control is je vriend voor dit probleem. Alternatief is gewoon lekker hard zetten en films beluisteren zoals de makers hem voor ogen hadden.

Op de site:
Audio Features	VSX-S500
Dynamic Range Control	Yes

Uit de manual:
DRC (Dynamic Range Control)
Adjusts the level of dynamic range for movie
soundtracks optimized for Dolby Digital, DTS,
Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD
and DTS-HD Master Audio (you may need to
use this feature when listening to surround
sound at low volumes).
Mogelijke opties bij deze setting zijn "Auto", "Max", "Mid" en "Off". Waarschijnlijk staat hij op "Off" of "Auto" welke niet toereikend is.

(Press Receiver -> Tools -> en vervolgens wat pijltjes op en neer / zijwaarts om daar te komen.)
Heb deze setting zelf op "Light" staan (heb geen Pioneer, maar de setting is wel vergelijkbaar) omdat anders alles TE vlak wordt qua volume. Vlak in de zin van: een explosie klinkt net zo zacht/hard als iemand die fluistert.

[Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-12-2014 11:13]

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
Zet in xbmc de speaker instelling op 2.1.
Dit zorgt ervoor dat dingen als ac3 netjes worden weergegeven.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:11:
Zoals 2e post netjes aangaf, Dynamic Range Control is je vriend voor dit probleem. Alternatief is gewoon lekker hard zetten en films beluisteren zoals de makers hem voor ogen hadden.

Op de site:
Audio Features	VSX-S500
Dynamic Range Control	Yes

Uit de manual:

Mogelijke opties bij deze setting zijn "Auto", "Max", "Mid" en "Off". Waarschijnlijk staat hij op "Off" of "Auto" welke niet toereikend is.

(Press Receiver -> Tools -> en vervolgens wat pijltjes op en neer / zijwaarts om daar te komen.)
Heb deze setting zelf op "Light" staan (heb geen Pioneer, maar de setting is wel vergelijkbaar) omdat anders alles TE vlak wordt qua volume. Vlak in de zin van: een explosie klinkt net zo zacht/hard als iemand die fluistert.
Ik heb deze idd op auto gezet... dus dan zal MID de optie zijn... Ik had 'm al afgeschreven nl.
Thanks!
Slurpie schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:11:
Zet in xbmc de speaker instelling op 2.1.
Dit zorgt ervoor dat dingen als ac3 netjes worden weergegeven.
Yep.. Already done :)

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

RoRoo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:07:

Hierdoor zal ik uit moeten komen op bijv. de 225C van Boston Acoustics. Alleen had hij 'm alleen nog in Kersen vorm liggen.. past niet mooi bij mijn zwarte glossy's :'(
WAAR HEB JE DIE GEVONDEN!

Ik zoek me rot hier in Almere naar een kersen maar kon alleen maar een glossy zwarte vinden bij Apollo :F

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Dan moet je NU naar Apollo gaan.. Hij had er nog maar 1.
Prijs was 189 bij hem maar wou zakken tot 129 zoals ie online stond.,
Ik had 'm bijna genomen en dan beplakken.

Deze:
http://www.apollo.nl/nl/6...stics-a225-walnoot/?pos=0
Alleen noemen ze het weer walnoot :)

[Voor 25% gewijzigd door RoRoo op 30-12-2014 11:32]

• The_12oach

The_12oach

Dan ga ik direct na mijn werk even langs want dat is ook nog een best leuk prijsje ervoor!

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
The_12oach schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:03:
Dan ga ik direct na mijn werk even langs want dat is ook nog een best leuk prijsje ervoor!
d:)b Good luck!!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 17:34

LankHoar

Langharig tuig

Verdraaid, ik ben niet de enige met dit probleem! Ik zit altijd wanneer ik 's avonds laat film kijk, met mijn vingers aan de volumeknop om de buren niet te laten schrikken +)

Alleen ik gebruik geen XBMC, maar BS player i.cm. Windows, tesamen met twee Mercury F3 speakers en een Yamaha versterker (ben zo even het type kwijt, kan dat maar niet onthouden)..

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 21:35
Films hebben gewoon veel dynamiek. Dus verschil tussen dialoog en actie is vaak groot. Het helpt om spraakverstaanbaarheid te verhogen. Dus geen speakers die weggestopt zijn onderin het kastje of helemaal in de hoek. De levels moeten goed staan (dus fronts of surrounds niet te hard). En er valt ook nog wel eens winst te behalen met EQ? En voor de rest kan je dynamische compressie toepassen. Bij receivers heet dit bijv de midnight listen mode.

• The_12oach

The_12oach

Nou de center was er nog en mooi meegenomen voor €129 de set wordt steeds completer :D nu alleen de a360's nog halen.

Thnx voor de tip!!!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 22:35
LankHoar schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:51:
Verdraaid, ik ben niet de enige met dit probleem! Ik zit altijd wanneer ik 's avonds laat film kijk, met mijn vingers aan de volumeknop om de buren niet te laten schrikken +)

Alleen ik gebruik geen XBMC, maar BS player i.cm. Windows, tesamen met twee Mercury F3 speakers en een Yamaha versterker (ben zo even het type kwijt, kan dat maar niet onthouden)..

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? :)
Yamaha heeft Adaptive DRC, altijd aanzetten (bij films).

Ryzen 5 5600X, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, MSI Gaming X 3060TI, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 21:35
Nou ja, altijd, het blijft toch een vorm van geluid verkrachten :o

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is maar hoe je het bekijkt... In de bioscoop heb ik vaak dat gesprekken goed te volgen zijn, maar dat actiescenes pijn doen aan je oren, letterlijk. Dat is misschien zoals het bedoeld is, maar als het zo bedoeld is dat ik gehoorbeschadiging oploop dan zet ik toch liever zo'n dynamische regeling aan.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 10:46
Ik heb dit probleem ook met mijn Pioneer VSX-LX50 en Canton 5.1 set (melkpak).

Ik heb het automatisch laten instellen MCACC (met bijbehorend microfoontje wat je op luisterhoogte plaatst) maar bij spraak is de volume zachter dan explosies en muziek :O

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
The_12oach schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:46:

Nou de center was er nog en mooi meegenomen voor €129 de set wordt steeds completer :D nu alleen de a360's nog halen.

Thnx voor de tip!!!
Toppie!!! Goed geregeld zo toch??

Net even mijn DRC settings bekeken... Stond op MAX. Nu op MID gezet.
Gelijk mijn speakers van small op large geplaatst omdat ik het geluid zonder de sub wat plat vond bij muziek, maar toen deed m'n sub meteen niks meer.. Ja als ik het volume helemaal open draaide..
Dat maar weer teruggedraaid.

Wel had ik gelezen dat je (ondanks je opstelling) in XBMC je speaker setup op 5.1 moest zetten. En gelijk gingen de lampjes van DTS etc ook aan.. Wist niet eens dat ik die had :+

Afzuigkap staat nu vol aan, dus slecht te luisteren maar ik check straks nog eventjes..

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

InfinityG35 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:58:
[...]

Yamaha heeft Adaptive DRC, altijd aanzetten (bij films).
Net bij thuiskomst direct even gecheckt. Ik heb een Yamaha AX492, en er zitten alleen knoppen op voor bass, treble, balance, loudness, en CD Direct AMP en Pure Direct (het is een analoge versterker). Geen Adaptive DRC te kennen volgens mij :'(

Iemand nog tips?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op mijn PC had ik hier een poos terug ook last van. Ik installeerde vervolgens de AC3-codec voor Windows en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Wellicht is zoiets hier ook aan de hand? Bij mij waren de dialogen dan zacht en klonk het alsof de speaker van glas was.

• The_12oach

The_12oach

Ik hoop dat het met de settings dan een beetje gelukt is! En dat je nu wat meer van de set kan genieten ipv die volumeknop.

Ja heb hem nu aangesloten en merk echt dat hij aanwezig is. Zelfs in muziek werkt ie verdomde goed mee!
Echt nogmaals SUPER bedankt!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

CptChaos schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:32:
Op mijn PC had ik hier een poos terug ook last van. Ik installeerde vervolgens de AC3-codec voor Windows en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Wellicht is zoiets hier ook aan de hand? Bij mij waren de dialogen dan zacht en klonk het alsof de speaker van glas was.
Bedankt voor de tip, zal het morgen of anders volgend jaar eens proberen :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LankHoar schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:20:
Bedankt voor de tip, zal het morgen of anders volgend jaar eens proberen :)
Zo ver weg is 'volgend jaar' momenteel ook niet... ;) Overigens installeerde ik het AC3filter.

[Voor 77% gewijzigd door CH4OS op 31-12-2014 01:47]

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
The_12oach schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:53:
Ik hoop dat het met de settings dan een beetje gelukt is! En dat je nu wat meer van de set kan genieten ipv die volumeknop.

Ja heb hem nu aangesloten en merk echt dat hij aanwezig is. Zelfs in muziek werkt ie verdomde goed mee!
Echt nogmaals SUPER bedankt!
You're welcome!

Gisteravond tot laat zitten spelen.. Transformers even aangezet.. daar zit veel spraak maar ook een klein beetje actie in.
Het lijkt er nu op dat het niveau redelijk gelijk is nu.

Qua muziek heb ik nu ook wat voller geluid nu ik mijn bookshelf speakers als Large gedefinieerd heb.

Maar vanzelfsprekend komt die subwoofer er nu veel te laat bij.. Echt bij de zware explosies komt ie pas.
ik zou 'm er iets eerder bij hebben..

Nu weet ik dat ik met de phase en cutoff moet spelen, maar dat lukt nog niet helemaal..

Ik heb de phase control op de AMP aangezet en in overleg met maatje die full size speakers heeft staan op 80 gezet.
En de sub staat nu ongeveer zo ingesteld:

Maar nog steeds pakte ie 'm niet over.
Moet ik die phase op de sub nu op 0 zetten zodat de AMP het regelt? of gelijk? of op -180?

• The_12oach

The_12oach

Die crossover staat wel goed zo. Maar die phase daar moet je echt mee spelen de 210 is geen makkelijke daarin. Bij mij staat ie op ongeveer 30 graden aangezien die vlak naast me staat. En ik zelf dit het prettigst vind klinken.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:49

Dhrax

Prog Lord

Als je de fronts weer op 'small' zet is je probleem met de sub opgelost :)
Bookshelf speakers zijn over het algemeen niet geschikt op full range te draaien. Veel zuilen zelfs niet.

[Voor 41% gewijzigd door Dhrax op 31-12-2014 13:36]

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
belfrink schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:34:
Als je de fronts weer op 'small' zet is je probleem met de sub opgelost :)
Bookshelf speakers zijn over het algemeen niet geschikt op full range te draaien. Veel zuilen zelfs niet.
Nou, deze wel imho. Klinken prima zonder de sub, maar ik ben dan ook geen kenner :+

Ik merk nl dat met muziek luisteren de sub pas inschakelt als ik het geluid wat harder zet.. Maar wil het niet altijd zo hard aanhebben.. en dan klinkt het wat plat..

met Large niet, maar dan schakelt de sub zo laat bij met films...

snapperniksvan!!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 21:34
De sub staat misschien op AUTO ipv ON? Dan schakelt deze wel eens te laat in omdat het denk geen signaal te krijgen.
Je kunt de fronts ook op small zetten en dan in de receiver de crossover gewoon lager zetten, op 60 of 40Hz ofzo. Het is in films niet zo dat voor lage tonen altijd de sub gebruikt wordt, het is een element dat je er bij toevoegt, maar de manier waarop is per mixer (en dus per film) weer helemaal anders. Met de speakers op small heb je dus altijd een beetje laag van de sub erbij. De crossover bepaalt hoeveel dat is.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Hij staat idd op auto, dan hoef ik m ook niet steeds aan te laten staan als ik ben werken of lig te maffen.

Zodra ie een seintje krijgt springt ie aan. Alleen dat seintje blijft met large heel lang uit.

Maar ik moet dus een beetje met die setting spelen.
Sub op 0 en dan in de versterker steeds stapje hoger?

Hoe lager het getal hoe eerder de sub aanspringt dus?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 21:34
Met de sub op auto en speakers op large springt deze pas aan als daadwerkelijk het LFE kanaal wordt gebruikt, dat kan soms even duren en is dan inderdaad altijd te laat.
Eigenlijk is het een kwestie van proberen wat het beste klinkt voor jou.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 20:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat auto kan best onhandig zijn idd.
Ik heb dat zelf opgelost door er een master/slave stekkerdoos tussen te hangen. Receiver uit = sub uit :)

Overigens: heb je MCACC uberhaupt de boel in laten regelen? Zo nee, dan doe dat even. Die dedecteert als het goed is ook speakers en regelt de hele boel in voor je, ook de sub.
Sub inregelen bij mijn Denon (Audissey) was overigens volume op half en crossover vol open. Receiver doet de rest. Check je boekje even hoe het bij je Pioneer werkt :)

[Voor 55% gewijzigd door The Eagle op 31-12-2014 22:25]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 21:28
speakers moeten in 99% van de gevallen op small staan, bijna geen enkele zuil kan 25hz-3db of lager weergeven.
speakers op small en crossover op 80hz is thx norm
als de sub niet aan wil springen kan je het volume achter op de sub zachter zetten en het signaal van de versterker naar de sub hoger.
dan springt ie wel sneller aan en geeft hetzelfde volume weer

• The Eagle

The Eagle

Feli, maar I call bullshit. Wat Large en small is zal per merk en mogelijk zelfs per receiver schelen. En waar een sub het beste kan mee gaan doen is afhankelijk van de capaciteiten van de sub en niet van een norm, me dunkt. Bovendien: wie stelt die norm dan? ;)

Je zou zoiets als een uitgangspositie kunnen kiezen als je de boel handmatig instelt lijkt me, maar ik zou er zeker niet van uitgaan als "dat is het juiste". Bij lange na niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:13:
Dat auto kan best onhandig zijn idd.
Ik heb dat zelf opgelost door er een master/slave stekkerdoos tussen te hangen. Receiver uit = sub uit :)

Overigens: heb je MCACC uberhaupt de boel in laten regelen? Zo nee, dan doe dat even. Die dedecteert als het goed is ook speakers en regelt de hele boel in voor je, ook de sub.
Sub inregelen bij mijn Denon (Audissey) was overigens volume op half en crossover vol open. Receiver doet de rest. Check je boekje even hoe het bij je Pioneer werkt :)
Da's misschien niet eens zo'n slecht idee.. Ik ga er eens naar op zoek..
De MCACC had ik in het begin gedaan, maar die maakte er op dat moment imho zo'n puinhoop van dat ik zelf nog even de levels wat omhoog gedaan had..

@Goofy1978: Dus stel je voor.. je koopt een zuil speaker van 500 p/s en vervolgens stel je ze in als small waardoor het gros van de lage tonen door een subwoofer afgehandeld worden..
Beetje zonde geld in mijn ogen, of niet?

Ik probeer de logica erachter even te begrijpen. Momenteel zitten de kids naar een film te kijken en de lage tonen klinken prima.. Zonder sub en speakers op Large..

Maar als ik een film op zet wil ik graag dat wanneer Optimus Prime z'n vuist in de grond slaat toch iets meer kunnen "voelen" en dat gebeurt dan niet..

• The Eagle

The Eagle

Small en large zegt helemaal niks over de grootte van de speakers, wat dat betreft heeft Goofy wel een punt. Algemeen wordt idd aangeraden om bij gebruik van een sub de speakers op small te zetten - als je de boel handmatig inregelt. Maar als je het automatisch laat doen door MCACC zou ik zeker die instellingen aanhouden. De makers van je receiver kennen het apparaat over het algemeen beter als jij ;)
Laat onverlet dat je dat best aan mag passen naar wat jij beter vind klinken natuurlijk :)
Wat leesvoer (beiden audissey, maar principe is voor MCACC gelijk):
https://audyssey.zendesk....d-LFE-NOT-the-same-thing-
http://www.audyssey.com/blog/small-vs-large

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 21:28
Ik bedoelde het idd als norm vanwaar je kan werken, toch is speakers small en cross op 80hz echt geen slecht uitgangspunt.
stel dat een dure speaker mischien tot 40hz-3db kan, maar als ie dat geluid ook werkelijk moet gaan weergeven gaat dan mischien wel ten koste van middengebied en hoge tonen.
het kan voor die speaker beter zijn op small in te stellen met de cross op 60hz ofzo.
als je het zelf goed vind klinken is het belangrijkst natuurlijk

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ha die linkjes hebben een hoop duidelijk gemaakt! Thanks..
Ik heb de Phase op de amp nu op 150 staan en merk dat zodra ik de sub van auto naar on schakel hij zachtjes bijval geeft bij muziek en tijdens films al snel wat harder door stuitert.

Phase op de sub nu ongeveer op die 150 en de cutoff op +/- 180
Begin er steeds meer tevreden over te raken

Wilde toch eens de MCACC uitvoeren om te kijken wat die er van maakte. Kids waren braaf boven... Kan ik die :( :( mic niet meer vinden... Rest van de dag alles aan het uitpluizen en opzoeken geweest...

Foetsie, verdwenen :'(
En dat terwijl ik alle snoertjes etc altijd bij elkaar leg... bah.. morgen maar ergens een el cheapo dingetje opsnorren..
Thanks voor alle hulp!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee