Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Vroegah, vroeger was alles beter. Behalve dat we opgelicht werden als we een hypotheek afsloten en toen we allerlei woekerpolissen aangesmeerd kregen. Maar tegenwoordig is het ook niks. Wil je een hypotheekadvies, moet je eerst 500-900 euro betalen. En bij het afsluiten nog eens 2000,- Eigenlijk zou een adviseur no-cure, no-pay moeten werken, net zoals vroeger. Maar ik vermoed dat ze toen wel flink meer kregen dan de 2500-3000 euro die ze nu opstrijken.

Ons probleem is dat we zitten met een hypotheekadviseur die naar onze mening er een potje van maakt. Hypotheekoffertes voor bestaande bouw, terwijl we een nieuwbouwhuis willen laten zetten. Ons oude adres blijft overal opduiken, slecht tot geen advies en dan naderhand zeggen dat we de verkeerde keuze gemaakt hebben. En nu wijzen ze met een beschuldigende vinger onze kant op omdat het lang duurt, dit terwijl ze weten dat vergunningen nogal lang duren bij de gemeente. Ik ben helemaal klaar met die toko. De druppel is wel dat we een opmerking kregen dat we voortaan alle stukken compleet en alles in 1 keer moesten aanleveren. Hoe hadden ze dat in gedachte? We wachten op de bouwvergunning, daarna kunnen we een aannemersovereenkomst tekenen, dan weten we de meerwerk kosten, etc. Maar alles pas inleveren als alles rond is, en dan er achter komen dat er iets niet klopt, lijkt mij een beetje dom. Dus we leverden telkens dingen aan die we geregeld hadden, zij mogen de administratie bijhouden van welke stukken compleet zijn en welke we nog moeten. Maar schijnbaar zijn is dat te min werk voor ze ofzo. Inmiddels hebben we wel al 3x de hypotheekofferte mogen ondertekenen door fouten van hun kant, pff.

Kortom, hoe kom je van die gasten af? Helaas hebben we al een opdracht getekend, maar daar staat eigenlijk niet in wat er gebeurd wanneer we geen hypotheek bij hun afnemen. Wel wat we mogen betalen als er wel een hypotheek afgenomen wordt. Die 500 euro opstartkosten zijn we kwijt, maar ik wil voorkomen dat we straks voor 2 hypotheekadviezen mogen betalen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Mja ik kan me niet vinden in dit verhaal, mijn adviseur rekent geen provisie en je hoeft niet gelijk vooraf te betalen.

Ze rennen en vliegen en doen alles voor je om te regelen het spoedig en prettig gaat, en tijdens de afrekening van de Notaris betaalde ik 1250 euro voor hun werk.
En dat zat bij me hypotheek in...

Verder vind ik de situatie wat je beschrijft enorm wazig, je moet tekenen en betalen voor iets wat nog helemaal niet afgerond is ?.

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 22-08-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dan heb je een goede adviseur. Bij ons was het intake gesprek gratis (jazeker!), maar daar vertellen ze eigenlijk alleen wat hun werkwijze is en globaal wat je kunt lenen. Als je dan verder wilt, moet je 500 euro betalen als 'opstartkosten'. En bij het afsluiten van de hypotheek nog eens 2000,- Dat is dan wel incl. afsluitprovisie voor de bank. We dachten met een goede partij te maken te hebben, want grote organisatie, veel reclame maken en toch wel goed aangeschreven staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

zonoskar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:35:
Ons probleem is dat we zitten met een hypotheekadviseur die naar onze mening er een potje van maakt.
En dat is precies waarom het huidige model beter is: concurrentie en de belanghebbende (jij) beslist of / wie te betalen. Via vraag & aanbod zullen de goede mensen boven komen drijven.

Zie ook bovenstaande reactie. Er zijn in deze wereld goede en slechte leveranciers (in dit geval van diensten). De truc is vooraf op zoek te gaan naar de juiste - en dan met ook hem/haar opletten bij ondertekenen van contracten.
Kortom, hoe kom je van die gasten af? Helaas hebben we al een opdracht getekend, maar daar staat eigenlijk niet in wat er gebeurd wanneer we geen hypotheek bij hun afnemen. Wel wat we mogen betalen als er wel een hypotheek afgenomen wordt. Die 500 euro opstartkosten zijn we kwijt, maar ik wil voorkomen dat we straks voor 2 hypotheekadviezen mogen betalen.
Heb je niet zelf al aangegeven hoe? Hij/zij maakt er dusdanig een potje van dat je het contract ontbindt. Als je e.e.a. hard kunt maken, natuurlijk.
Waar je opmerkingen als in 1x inleveren IMHO maar moet negeren. Dat is iets dat jullie beide gewoon goed moeten afspreken. (En er van leren en ook dat soort zaken bespreken voor het akkoord geven op een offerte).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Helaas kom je daar dus wel vaak pas achter nadat je die opstartkosten gemaakt hebt. We hadden best goed ons best gedaan om een goede te vinden, we zijn bij 3 adviseurs geweest. De huidige leek ons het beste en staan ook goed aangeschreven op internet.

/edit: Bijkomend probleem is dat we nu een offerte hebben met NHG, maar als we een nieuwe offerte laten maken ergens anders, zijn we dat kwijt.

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Even een korte rekensom:
EUR 2.500 voor het afsluiten/adviseren van een hypotheek, uitgaande van een uurtarief van 100 euro kom ik op 25 uur werk wat gedaan zou moeten zijn, daar kom ik dan niet aan.

Intakegesprek 1 uur
Adviesgesprek 2 uur
Gegevens opvragen/invoeren in computersysteem 2 uur (ruim genomen)
Dossier maken 2 uur (ruim genomen)
Nogmaals advies gesprek 2 uur
Documenten naar geldverstrekker 2 uur (ruim genomen)

Kom ik totaal op 11 uur. Komt die eerder genoemde EUR 1.250 meer in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 21:05

BoGu5

hmmmz

zonoskar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:46:
Dan heb je een goede adviseur. Bij ons was het intake gesprek gratis (jazeker!), maar daar vertellen ze eigenlijk alleen wat hun werkwijze is en globaal wat je kunt lenen. Als je dan verder wilt, moet je 500 euro betalen als 'opstartkosten'. En bij het afsluiten van de hypotheek nog eens 2000,- Dat is dan wel incl. afsluitprovisie voor de bank. We dachten met een goede partij te maken te hebben, want grote organisatie, veel reclame maken en toch wel goed aangeschreven staan.
Vooropgesteld: de Jazeker! toko is een franchiseorganisatie. Er kunnen hele grote verschillen zitten tussen vestigingen.

Ik moet zeggen dat wij heel erg tevreden waren over onze adviseur; dingen die er ineens tussendoor fietsten werden ook in de kerstvakantie gewoon opgelost. Er werd hard gewerkt om alles zo makkelijk en goed voor ons mogelijk rond te krijgen.

Edit:
Antwoord op je vraag ook handig: als je nog kan pleite en het kost "maar" 500 euro, zou ik dit serieus gaan overwegen als je geen vertrouwen hebt in die figuur.

[ Voor 8% gewijzigd door BoGu5 op 22-08-2014 12:14 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het is nog erger. Omdat we een nieuwbouwhuis gaan zetten mogen we 3350 euro in totaal betalen. Wat oh, dat was zo veel meer werk dan een bestaande woning. Maar om het bedrag gaat het niet, dat wisten we op voorhand. Maar de fouten die er gemaakt worden stapelen zich op en we zijn er klaar mee. En dan die schijnbaar arrogante houding (komt in ieder geval zo over). Vragen pas na 2 dagen beantwoorden. De algemene tendens is "vertrouw ons maar, wij zijn de expert". Amehoela, het is mijn geld waar ze mee spelen en ik kan straks allerlei boetes betalen als dingen niet op tijd doorgaan. Want dan zijn ze niet thuis he? Lekker zichzelf indekken.

Er staat trouwens onder de opdracht bevestiging: "U bent deze vergoeding verschuldigd zodra de dienst is afgerond".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Misschien een lompe vraag,
maar heb je je genoeg ingelezen voordat je hier mee bent begonnen?

Een adviseur doet eigenlijk administratief werk en je kunt zelfs rechtstreeks bij de bank een hypotheek afnemen. Maak voor jezelf op een A3 of A2 een tijdslijn met globaal verwachtingen mbt papieren/vergunningen, werkzaamheden, betalingen etc.

Dan heb je niet alleen zelf minder verrassingen maar het praat ook makkelijker naar anderen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik ben op zich wel blij met het systeem. Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering kwam ik er achter dat de rabobank 25 euro per maand pakt voor het afsluiten van de verzekering. Da's een kleine 10.000 euro tot aan mijn pensioen. Dan ga je toch nadenken... Nu heb ik ergens afgesloten waar het eenmalig 500 euro kostte.
Voor het provisieverbod wist ik niet eens dat dit het verdienmodel was bij dit soort producten. Ik dacht dat die provisie gewoon een eenmalig uitkering was voor het aanbrengen van een klant.

Maar de ergens in dit topic lijkt zich niet te richten op het systeem, maar op een slechte adviseur. Kun je niet gewoon overstappen naar een andere adviseur?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou om te beginnen dit eens in een (nette) mail naar ze zetten en duidelijk aangeven dat je op dit moment een ontevreden klant bent. Op basis van hun reactie kun je dan bepalen wat de verdere stappen gaan zijn, besluiten ze je klacht naast zich neer te leggen dan kun je overwegen om deze ook bij de AFM neer te leggen (mocht er voldoende grond zijn) en de factuur die ze je verstuurd hebben eventueel aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
T-MOB schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:22:
Maar de ergens in dit topic lijkt zich niet te richten op het systeem, maar op een slechte adviseur. Kun je niet gewoon overstappen naar een andere adviseur?
Door dit systeem zijn we blijven hangen bij deze adviseur. Even 500 euro weggooien doe je ook niet elke dag, toch? Als het advies pas achteraf betaald zou worden, hadden we niet eens de opdracht getekend en zaten we nu niet in dit schuitje. Dus ja, het gaat inderdaad meer over de slechte adviseur, maar dat hebben wij mede te wijten aan het systeem.

Ik zal eens een brief gaan opstellen, misschien is dat wel de beste optie. Of we zitten het uit en hopen dat alles goed komt.
Iblies schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:21:
Misschien een lompe vraag,
maar heb je je genoeg ingelezen voordat je hier mee bent begonnen?
Dat weet je natuurlijk nooit van te voren, maar we hebben toch echt wel onderzoek gedaan. We kwamen er al snel achter dat de WAO van mijn vriendin een obstakel ging worden. Veel banken willen dat niet meenemen, of maar 50% of perse in combinatie met NHG. Bovendien gaan we een houtskelet woning bouwen, en we kwamen er achter dat sommige banken dat ook niet leuk vinden. En de NHG grens ging 1 juli omlaag, maar de bouw+grond-eigen geld is ca 280K. Dus om dat allemaal in goede banen te leiden zijn we naar een adviseur gegaan, omdat het uitzoeken en vergelijken van banken veel tijd gaat kosten als je dat zelf moet doen.

[ Voor 35% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
dan heb je gewoon een slechte adviseur. Die van ons was snel, helder, precies en stond ons goed bij.

dus; zoek een ander en vraag je geld terug, of doe het zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 22-08-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Als hij niet levert wat hij belooft hoef je jouw kant ook niet na te komen. Het is wat dat betreft niet anders dan bij een andere dienstverlener, bijvoorbeeld de aannemer die straks je huis gaat bouwen. Als die prutswerk levert, wat ga je dan doen?

Je moet aangeven bij je adviseur dat je niet tevreden bent. Dan moet je hem de mogelijkheid geven om de ergenissen op te lossen. Als dat niet werkt stap je over naar een ander en betaal je deze adviseur niet. Bij voorkeur doe je dat formeel. Schrijf dus een brief met de ergenissen, geef hem een week om de situatie te verbeteren en vermeld dat je anders naar een ander gaat en hem dus niet gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 22:16

zaiziks

Da da da

Iblies schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:21:
Een adviseur doet eigenlijk administratief werk en je kunt zelfs rechtstreeks bij de bank een hypotheek afnemen. Maak voor jezelf op een A3 of A2 een tijdslijn met globaal verwachtingen mbt papieren/vergunningen, werkzaamheden, betalingen etc.

Dan heb je niet alleen zelf minder verrassingen maar het praat ook makkelijker naar anderen toe.
Dat mag ik toch hopen van niet, waar haalt zo'n man/vrouw dan het lef vandaan zich "adviseur" te noemen? Dat is zijn functie - wat jij nu zegt is advies, dat is juist de meerwaarde die zo´n man te bieden heeft (of althans: zou moeten hebben).

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
We hebben wel goed advies gekregen over het type hypotheek, een mix van annuïteit en lineair. Daar had ik nog niet aan gedacht. Voor de rest... We kregen 3 offertes van banken. Onze vaste adviseur ging meteen daarna op vakantie en voordat hij terug was, waren alle offertes verlopen. Advies konden we krijgen van de junior adviseur die niet op vakantie ging, maar die had het zo druk dat hij geen tijd had. En daar betaal je dan 3000 euro voor.

We hebben 2 andere adviseurs geprobeerd, maar die zagen in de WAO zo'n obstakel dat ze er niet aan willen beginnen. Achteraf blijkt het probleem van de WAO helemaal niet zo groot (ze hoeft tot haar pension niet meer gekeurd te worden), maar dat wisten we toen nog niet.

Maar goed. niemand vindt het dus een slecht systeem en zien alleen voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Over de adviseur die voor onze Collectief Particulier Opdrachtgever is ingeschakeld doet prima werk. Vaste prijs van 1750 + 200 per verzekering. Hier zit ook de volledige aanvraag van de starterslening en assistentie bij de notaris bij en tot nu toe nog geen rekening voorbij zien komen (we wachten op goedkeuring van de omgevingsvergunning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Het systeem kan toch niet helpen dat je adviseur op vakantie gaat? Als je tevreden bent over het gekregen advies dan betaal je die uren wel en laat je een ander de geadviseerde hypotheek afsluiten. Het idee is dat jij bepaalt omdat jij degene bent die betaalt. De adviseur werkt nu voor jou en niet meer voor de geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
zonoskar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:54:
Helaas kom je daar dus wel vaak pas achter nadat je die opstartkosten gemaakt hebt. We hadden best goed ons best gedaan om een goede te vinden, we zijn bij 3 adviseurs geweest. De huidige leek ons het beste en staan ook goed aangeschreven op internet.

/edit: Bijkomend probleem is dat we nu een offerte hebben met NHG, maar als we een nieuwe offerte laten maken ergens anders, zijn we dat kwijt.
Ho wacht even, dus omdat je nu MET NHG hebt en je bij een ander kan gaan heb je dan geen NHG meer ?.

Ik ging naar de Rabobank en had met NHG, maar om een lang verhaal kort te maken ging ik weg bij die ballen tent en daarna kreeg ik het ook bij een ander met NHG ?.

Of begrijp ik je verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 19:53
Mektheb schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:24:
[...]

Ho wacht even, dus omdat je nu MET NHG hebt en je bij een ander kan gaan heb je dan geen NHG meer ?.

Ik ging naar de Rabobank en had met NHG, maar om een lang verhaal kort te maken ging ik weg bij die ballen tent en daarna kreeg ik het ook bij een ander met NHG ?.

Of begrijp ik je verkeerd ?
Wellicht komt Mektheb over de drempel van de NHG, die is gewijzigd in de afgelopen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Mektheb schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:24:
Ja :) Lang antwoord: We willen 280K (incl kosten) lenen om ons huis te bouwen. 30K hebben we zelf. De NHG grens is op 1 juli van 290K naar 265K gegaan, waarbij de koopsom van 273K naar 250K gegaan is (de rest is voor kosten en overdrachtsbelasting). Dus omdat we zoveel willen lenen, kunnen we nu geen NHG meer krijgen. Als we minder lenen, kunnen we het huis niet bouwen. Kleiner bouwen is geen optie omdat het nu al niet zo groot is (7x9m bouw oppervlak).
T-MOB schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:24:
Het systeem kan toch niet helpen dat je adviseur op vakantie gaat?
Nee, inderdaad niet. Maar door die initiële opstartkosten ben je wel eerder geneigd te blijven en dit soort dingen door de vingers te zien. Hij had op z'n minst in de email een advies moeten geven, maar als ie goed bezig geweest was, had ie op z'n laatste dag even een gesprek geplant, pro-actief dus. In plaats ons met de keuze op te zadelen, effectief zonder advies. En dan na z'n vakantie ook nog een opmerking plaatsen dat de keuze niet zo'n goede was (ivm offerte duur en doorlooptijden van vergunningaanvragen, iets waar we nu dus inderdaad tegenaan lopen).

[ Voor 36% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Als je ergens anders duurder uit bent of het kan helemaal niet heb je geen keus. Dus gewoon je verlies nemen en evt melden dat je niet te vreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

zonoskar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:35:
[...]

Door dit systeem zijn we blijven hangen bij deze adviseur. Even 500 euro weggooien doe je ook niet elke dag, toch?
Een slechte adviseur kan je natuurlijk al snel meer gaan kosten dan die 500 euro (bruto, netto is het minder want deze kosten zijn in principe aftrekbaar!).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
johiem schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:40:
[...]

Wellicht komt Mektheb over de drempel van de NHG, die is gewijzigd in de afgelopen periode.
Ah nu is het inderdaad helemaal helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:55
Dus om dat allemaal in goede banen te leiden zijn we naar een adviseur gegaan, omdat het uitzoeken en vergelijken van banken veel tijd gaat kosten als je dat zelf moet doen.
Daar betaal je dus de 1.250 extra geld voor, zodat de adviseur dat voor je kan doen...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Ik heb met meerdere adviseurs intakes gehouden en uiteindelijk gekozen voor een adviseur die denkt in oplossingen. Het kwam er uiteindelijk op neer dat veel adviseurs niet veel verder komen dan 'dit kan je lenen en dit moet je betalen'. De adviseur van een grote bank spande echter helemaal de kroon, die kwam enkel aan huis een kladblaadje afgeven, en noemde dit een eerste gesprek.

Omdat het aanbod wel scherp was vroeg ik naar de follow-up. Het kwam er op neer dat dit een kwestie was van 'spullen opsturen' en € 2500,- overschrijven. Had ik net zo goed een executoir only kunnen nemen :)

Uiteindelijk gekozen voor een partij die meerdere scenario's toonde, en met meerdere strategieën kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door merauder op 22-08-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Ze zijn dus in gebreken gebleven. Dit is eigenlijk hetzelfde als garantie claimen.
Misschien is er een juridisch loket waar je gratis advies kan krijgen.

Maar in principe is het.
Schriftelijk ze in gebreken stellen met een redelijke termijn om het op te lossen.
Doen ze dat niet contract ontbinden.
Zorg wel dat je bewijs hebt dat ze je brief gekregen hebben ( lever desnoods zelf in en vraag tekenen voor ontvangst )

Een advocaat of iemand van het juridisch loket kan je hier wel veel meer en beter over informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Als ze een deel zijn nagekomen, betaal je dat deel alleen. Voor de rest, zie advies van ingebrekestelling en oplossing.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Van welke bank heb je een offerte? In sommige situaties kan je de offerte in stand houden maar wel van adviseur wisselen. Dat lost dan je nhg probleem op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:02:
Ze zijn dus in gebreken gebleven. Dit is eigenlijk hetzelfde als garantie claimen.
Misschien is er een juridisch loket waar je gratis advies kan krijgen.

Maar in principe is het.
Schriftelijk ze in gebreken stellen met een redelijke termijn om het op te lossen.
Doen ze dat niet contract ontbinden.
Zorg wel dat je bewijs hebt dat ze je brief gekregen hebben ( lever desnoods zelf in en vraag tekenen voor ontvangst )

Een advocaat of iemand van het juridisch loket kan je hier wel veel meer en beter over informeren.
Even dit oude topic oprakelen.

Een hele tijd heb ik gedacht om maar gewoon door de zure appel heen te bijten. Totdat ik zo'n bot mailtje terug kreeg dat voor mij de maat vol was. Ik heb meteen een klacht ingediend en een paar dagen later een mail gestuurd dat we er klaar mee waren en gevraagd of ze een rekening willen maken aangezien ik ook wel zag dat er van hun kant best wel wat werk verzet was. Na wat onderhandelen zijn we op een bedrag uitgekomen wat voor beide acceptabel was (ca 1/3 van de afgesproken prijs).

Met advocaten dreigen heb ik niet gedaan en ik heb het gevoel dat we netjes uit elkaar gegaan zijn, al hadden wij natuurlijk het liefst helemaal niets betaald.

Op het bezwaar heb ik nog steeds geen antwoord, zal ook wel niet komen als ik sommige klachten op internet mag geloven. Anyways, voor mij is de kous nu af. Het was wel zuur, zo 2 weken voordat alles rond zou lijken te zijn.

We zijn vervolgens in zee gegaan met de Triodos bank. Het proces daar verloopt een stuk beter. Er wordt binnen een uur gereageerd op een mail, niet pas na 2-3 dagen. De rente is dan wat hoger doordat we geen NHG meer hebben, maar dat scheelt niet veel (3.5% vs 3.8% rente voor 10 jaar vast). En doordat we toch niet meer gehinderd werden door de NHG hebben we 30K meer geleend waardoor het huis echt afgemaakt kan worden en een garage gezet kan worden. Hadden we veel eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bedankt voor de update. Hoe moeten wij dat zien, die botte e-mail?
Bezwaar kan nog via Kifid. Hebben ze niet 6 weken om te reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De mail begon zo:
Het lukt me werkelijk niet elke keer jullie dossier te moeten oppakken. Ik heb elke dag 2 uur de tijd om mijn administratie op orde te krijgen.
Als reactie op een wijziging in de offerte van de bouwer. Waar hij nota bene zelf om gevraagd had. En ja, ze hebben 6 weken, maar daar ga ik niet op wachten. Elke maand uitstel kost mij 1200 euro aan boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nou, lekker dan. Adviseur heeft zelf al geen zin in om jullie (de klant) te helpen.
En ja, ze hebben 6 weken, maar daar ga ik niet op wachten.
Het ging mij over de de tijd die ze hebben om op het bezwaar/de klacht te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
zonoskar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:18:
Maar goed. niemand vindt het dus een slecht systeem en zien alleen voordelen?
Het is al eerder gezegd: /dit ligt niet aan het systeem/. In het vorige systeem was je slecht geholpen, maar had je dat niet direct in je portemonnee gevoeld. Je wordt nu vooraf genaaid, ipv achteraf, maar dan dieper.

Wat ik niet goed snap is dat je wél in staat bent om een nieuw huis te kopen, maar dat je liever blijft dan 500 euro verlies neemt. En dán gaan ranten over "het systeem"??

In mijn optiek moet je je ballen tonen, zeggen dat je service wilt, en dat je anders vertrekt. Zónder de 500 euro te betalen. Je mag best wat eisen.

En já, 2500 (bij mij 3500) is veel geld. Daar heb je ook best wat werk wat er voor je wordt verricht. Wil je dat niet? Prima, ga zelf aan de slag bij de bank. Scheelt je geld, kost je (veel!) tijd.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 19:55

ShadowBumble

Professioneel Prutser

zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:00:
"Het lukt me werkelijk niet elke keer jullie dossier te moeten oppakken. Ik heb elke dag 2 uur de tijd om mijn administratie op orde te krijgen."
Dat is zijn probleem niet jouw probleem als klant, als hij maar 2 uur krijgt/inplanned om AL zijn administratie op orde te brengen is er structureel iets mis met het time management van de beste Toko, je zou namelijk de administratie direct NA het gesprek willen verwerken, of in ieder geval zsm, de administratie is namelijk waarvoor je een groot gedeelte de beste man nodig hebt, niet voor een prettig gesprekje, maar om jouw te adviseren wat het beste past in jouw situatie, jouw hierover te informeren en jouw de administratieve rompslomp uit handen te nemen.

Ik zou inderdaad een klacht alsnog neerleggen bij het Kifid, en ook bij de overkoepelende organisatie van de Jazeker! Toko.

( Overigens deel ik je ervaring niet met die Club ze hebben mij Prima geholpen )

[ Voor 21% gewijzigd door ShadowBumble op 05-11-2014 10:29 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
DiedX schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:21:
Het is al eerder gezegd: /dit ligt niet aan het systeem/. In het vorige systeem was je slecht geholpen, maar had je dat niet direct in je portemonnee gevoeld. Je wordt nu vooraf genaaid, ipv achteraf, maar dan dieper.
In het vorige systeem was ik al veel, veel eerder weg gegaan bij die toko. Nu voel je je toch een beetje bekocht als je weggaat, want die 500 euro voorschot krijg je echt niet terug. Misschien als je er een goede advocaat op zet, maar dat is het mij niet waard. Misschien is 500 euro peanuts voor jou, maar ik vind het veel geld om zomaar even af te schrijven. Dus het ligt IMHO wel aan het systeem. Ze kunnen toch ook gewoon provisie vragen achteraf, net als vroeger, maar dat een duidelijke rekening. Dan heb je duidelijkheid die de overheid wil en bescherm je de klanten. Maar nee, het moet weer achterlijk geïmplementeerd worden, het lijkt de cookiewet wel.

Je wil niet weten hoeveel tijd dit grapje mij al gekost heeft, laat staat geld. Ik had echt niet het gevoel dat men daar veel werk aan het verzetten was, alleen veel geblaat en onduidelijke communicatie. Als ik een bulk euro's moet overmaken, wil ik daar ook wat voor terug.

Ik snap niet dat jij er geen probleem mee hebt om 500 euro te moeten betalen voordat je überhaupt iets krijgt. Ja, het eerste gesprek is gratis. Maar tijdens dat gesprek wordt je nog niks wijzer, je krijgt alleen gladde verkooppraat voorgeschoteld. Misschien is de Jazeker toko gewoon kut, dat kan ook. En had ik niet die gladde praatjes moeten geloven, maar zo slecht zijn de reviews niet, zelfs niet over de adviseur die wij hadden. En bij reviews kijk ik altijd naar de reviews met slechte cijfers, maar daaruit maakte ik niet op dat je daar beter weg kan blijven. Dus afgaan op reviews is ook geen garantie voor goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:37:
[...]

Ik snap niet dat jij er geen probleem mee hebt om 500 euro te moeten betalen voordat je überhaupt iets krijgt. Ja, het eerste gesprek is gratis.
Dit heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat ik ze de rest van je verlies niet zou gunnen.

Ik ben begonnen bij de Hypotheker Westblaak, waaruit ik een bedrag meekreeg wat ik alleen of samen met partner zou kunnen lenen. Dit traject is gratis geweest.

Ik hen vervolgens naar de Rabobank (thuisbank) geweest, waarbij wij te horen kregen dat het te lenen bedrag met 90k naar beneden ging (vriendin heeft nog een studieschuld).

Je krijgt dus per bank te horen /wat/ je kan krijgen. Dat er vervolgens een offertetraject ingegaan moet gaan worden (waar je 500 voor betaald), soit. Daarvanuit moet ik dus alle banken af, en dát is het werk wat de Hypotheker uit handen neemt.

Nogmaals: het is een stuk service/gemak wat je koopt. We zitten nu wel bij AEGON, die geen directe zaken doet met particulieren, met een verzekering bij een andere partij die bij elkaar veel lager ligt dan wat de Rabobank überhaupt offreerde.

Anders gezegd: pak je verlies of laat je ballen zien. Maar zeg níet dat het systeem niet klopt. Transparantie heb je nu wel, en slechte service heb je overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Mag ik als Belg zijnde eens vragen waarom jullie een adviseur nodig hebben ? Ik heb NL vrienden en als ik hun verhalen hoor krijg ik toch stelselmatig de indruk dat jullie echt wel serieus getild worden.
Ik heb zelf een paar jaar geleden geleend. Belgen houden vnl van annuiteiten of degressief. Aflossingsvrij etc is oure oplichterij en maakt gewoon dat de huizenprijzen stijgen omdat ze iedereen boven zijn stand leent. Intrestvoeten die aan de hoge kant zijn.
Ik heb mijn lening afgesloten op 4% 6j geleden. 2j geleden laten herzien door dalende rente en deze maand heb ik zo opnieuw herzien naar 2,23% annuiteit op 10j. Je kunt toch makkelijk zelf de annuiteit uitrekenen of desnoods de degressieve lening ? Offertes vraag je toch gewoon op bij de bank ? Dit zijn de geplogenheden hier. Je gaat zelf naar de bank en kiest wat je financieel het voordeligste is of mis ik hier iets ? De notaris idem ...

[ Voor 3% gewijzigd door WickedStealthy op 05-11-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Je mist niks. En als mijn vriendin geen WAO had, waren we ook gewoon naar een bank gestapt. Maar wij kunnen die bedragen van de belasting aftrekken, dus "het maakt niet uit" wat het kost, heb ik het idee. En wij willen altijd de beste deal (ons ben zuunig he?).

Aan de andere kant, de adviseur van Triodos gaf ons wel mooie plaatjes met het verloop van de kosten, ook bij WW, arbeidsongeschiktheid, pensioen en zo. Dat is toch wel wat lastiger uit te rekenen met alle moeilijke belasting, WW, WIA, WAO enzo regelingen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Wij hadden juist de ervaring dat onze hypotheekadviseur er al vrij veel tijd in had zitten, waarna we alsnog de boel hadden kunnen afblazen. En toen was er geen voorschot bedrag betaald. Maar hij zei zelf al er vertrouwen in te hebben, anders ging hij er niet zo lang mee door. Het was wel een lastig verhaal, met wel of niet flexibel inkomen mee kunnen rekenen, gedoe rondom de werkgeversverklaring.

Maar als je dan ziet dat er toko's zijn zoals de Hypotheker die een vaste prijs van 3000 euro hanteren (wtf?) om gewoon een hypotheek uit de computer te trekken en deze in te vullen voor twee mensen met een vast dienstverband (hoe simpel wil je het hebben?) dat is echt belachelijk veel geld.

@WickedStealthy, in zekere zin heb je gelijk. Helemaal belachelijk is het als je advieskosten gaat betalen bij een bank, die toch alleen maar z'n eigen waar verkoopt. Hetzelfde als dat je naar de autodealer gaat, naast het kopen van de auto ook nog betaald voor het verkooppraatje van de verkoper.

Het komt echter vanuit een periode van veel woekerpolissen en weinig transparantie. Adviseurs (bij de bank of "onafhankelijk") smeerde je de grootste rotzooi aan, en kregen daar voornamelijk uit betaald door de leverancier van de woekerpolis. Dit heeft men willen scheiden, door dit effectief te verbieden, en te eisen dat gemaakte kosten buiten de hypotheek gespecifieerd worden (transparanter).

Op zich is dit heel goed. Maar tegelijkertijd is er een markt ontstaan met alleen maar annuitaire en lineare hypotheken (de rest mag niet meer), en is het afsluiten van een hypotheek vrij simpel. Met een paar internetformuliertjes kom je er zelf ook wel, zeker wanneer je inkomensplaatje gewoon duidelijk is. (en geen moeilijk verhaal met flexibel inkomen / ondernemer etc).
Dus adviseurs (en banken) zijn het gaan scheiden, waardoor je losse kosten hebt voor de adviseur. Maar tegelijkertijd is de hypotheekkeuze zoveel meer beperkt, dat er weinig te adviseren valt mijn inziens. Daarom is het ook belachelijk om er een paar duizend euro voor te betalen.

Maar zoals zonoskar zegt, het is ook nog eens grofweg 42% aftrekbaar, dus boeit het minder. Zelfs bij notariskosten, die ook veel te hoog zijn "ach je betaald toch maar de helft"

Volgende keer ga ik het ook zelf doen, of middels iemand die de papieren voor je inlevert (paar honderd euro). Nu heb ik er wel aardig wat van geleerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 19:55

ShadowBumble

Professioneel Prutser

WickedStealthy schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:12:
Aflossingsvrij etc is oure oplichterij en maakt gewoon dat de huizenprijzen stijgen omdat ze iedereen boven zijn stand leent.
Hier ben ik het helemaal mee eens echter is dat oud zeer daarom hoor je ook dat er zoveel hypotheken onderwater staan, ik vermoed dat het voorkomt gedeeltelijk uit historie, en merendeels uit gemak zucht, ach we kunnen het lenen dus doen we dat en kopen dan gelijk daarvan een nieuwe keuken en nieuwe auto want die ruimte is er.

Ik zelf heb toen ik het huis kocht, eigen geld in de woning gestop, hypotheek(Annuniteits) genomen voor het bedrag wat ik echt nodig acht. Resultaat is dat ( met de extra aflossing die ik ieder jaar doe ) ik rond mijn 43ste hypotheek vrij ben.

Ik vind dat een veel prettiger gevoel wetende dat ik vanaf dan mijn vaste lasten met meer dan 50% zie dalen en ach ik hoef niet zo nodig 2 a 3x per jaar op vakantie, ook hoef ik niet zonodig ieder jaar naar het buitenland, vakantie is prima in eigen land. Ik ga wel lekker reizen na mijn 45ste, beetje op mijn gemak de wereld zien zonder me zorgen hoeven te maken of ik het per maand wel kan missen ;)
zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:22:
Aan de andere kant, de adviseur van Triodos gaf ons wel mooie plaatjes met het verloop van de kosten, ook bij WW, arbeidsongeschiktheid, pensioen en zo. Dat is toch wel wat lastiger uit te rekenen met alle moeilijke belasting, WW, WIA, WAO enzo regelingen in NL.
Dit zijn alle financiele instellingen sinds 2 jaar verplicht om te doen zodat je je bewust bent van de risico's die je neemt.

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 05-11-2014 11:29 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
ShadowBumble schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:26:
Dit zijn alle financiele instellingen sinds 2 jaar verplicht om te doen zodat je je bewust bent van de risico's die je neemt.
Inderdaad. En vooraf, voor je een offerte tekent. Dit hebben we bij de Jazeker toko dus ook niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Kifid.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 618676

Vroegah, vroeger was alles beter. Behalve dat we opgelicht werden als we een hypotheek afsloten en toen we allerlei woekerpolissen aangesmeerd kregen. Maar tegenwoordig is het ook niks. Wil je een hypotheekadvies, moet je eerst 500-900 euro betalen. En bij het afsluiten nog eens 2000,- Eigenlijk zou een adviseur no-cure, no-pay moeten werken, net zoals vroeger. Maar ik vermoed dat ze toen wel flink meer kregen dan de 2500-3000 euro die ze nu opstrijken.
Iedere hypotheek adviseur werkt anders. Ik heb vorige maand een nieuwe woning gekocht en wel degelijk gewerkte met een no-cure, no-pay afspraak. Mijn adviseur (geen Hypotheekshop of andere grote club) werkt standaard zo. Afspraken van te voren maken of verschillende hypotheekadviseurs vergelijken if wellicht toch een slim idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Hypotheek adviseurs :F

Er is maar één goede soort hypotheek en dat is een lineaire hypotheek en als die te duur is qua koste neem je een annuïteitenhypotheek.

één van deze twee moet het zijn mét de laagste rente -> check verglijkings sites.

Ik ben bij stuk of 4-5 banken geweest en bij 2-3 "adviseurs" en iedereen adviseert je een "spaarhypotheek". Na veel aandringen kreeg ik toch het gewenste product en was er één adviseur (Jazeker!) die schoorvoetend toe gaf dat hij probeert te verkopen waar de meeste provisie op zit

Laat je niet gek maken, verdiep jezelf in de materie (het is niet moeilijk) en laat een tussenpersoon alleen even de aanvraag doen en de documenten opmaken. EUR 1500,- en je bent de man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan is het een slechte adviseur. Je moet verkopen wat de klant wil en wat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

Dido

heforshe

laue schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:54:

Er is maar één goede soort hypotheek en dat is een lineaire hypotheek en als die te duur is qua koste neem je een annuïteitenhypotheek.

één van deze twee moet het zijn mét de laagste rente -> check verglijkings sites.
Laagste rente = beste hypotheek is wel heeeeel erg kort door de bocht :)
Ik ben bij stuk of 4-5 banken geweest en bij 2-3 "adviseurs" en iedereen adviseert je een "spaarhypotheek". Na veel aandringen kreeg ik toch het gewenste product en was er één adviseur (Jazeker!) die schoorvoetend toe gaf dat hij probeert te verkopen waar de meeste provisie op zit
En wanneer was dat? Want toen de (bank)spaarhypotheek nog 100% aftrekbaar was, was dat HRA-technisch een stuk interessanter dan een annuitaire hypotheek: exact dezelfde bruto maandlasten, alleen stijgen bij de annuitaire hypotheek de netto maandlasten ieder jaar, en bij de bankspaarhypotheek niet.
(Dat alles bij gelijke rente, looptijd, etc.)
Laat je niet gek maken, verdiep jezelf in de materie (het is niet moeilijk)
Niet gek laten maken: check
Verdiep jezelf erin: check
Het is niet moeilijk: voor sommigen is het wel degelijk rocket-science. En als ik de generalisaties in jouw post lees, is het zelfs voor iemand die zich erin verdiept misschien nog niet zo simpel als het lijkt :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

WickedStealthy schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:12:
Mag ik als Belg zijnde eens vragen waarom jullie een adviseur nodig hebben ? Ik heb NL vrienden en als ik hun verhalen hoor krijg ik toch stelselmatig de indruk dat jullie echt wel serieus getild worden.
Het kan zonder, je krijgt alleen niet de beste aanbiedingen van de bank en veel banken doen niet direct zaken met particulieren. Zeker als je 'speciale' eisen hebt zoals NHG of een starterslening is het wel makkelijk.

Daarentegen is 2500/3500 m.i. echt wel de hoofdprijs betalen. Waar je je geld ook nog eens aan een schreeuwerige toko geeft die je bij het eerste gesprek al probeert bang te maken over hoe lastig het allemaal wel niet is en dat het zonder hun echt niet gaat lukken, en ohja of je ook nog starterspakket a 14,95 per maand wilt zodat we mailtjes gaan beantwoorden.

Zelf heb ik online advies ingewonnen wat grofweg bestaat uit 2 delen, hypotheekadvies traject en hypotheekbemiddeling.

Hypotheekadvies:
avondje online wizards invullen,
uurtje telefonisch advies,
offerte op maat (hypotheek advies/orv/verzekeringen etc etc.),
uurtje bellen en nog wat dingen schuiven in het pakket.
Documenten verzamelen en het geheel naar de hypotheekbemiddelaar.

Hypotheekbemiddeling
Complete dossier is verzameld door bemiddelaar
nog wat heen en weer mailen zodat dossier goed is.
bemiddelaar zit ook een beetje achter de bank aan te jagen om het wat op te laten schieten

Denk dat ik er zelf 2 avonden werk aan gehad heb, alles was in 1 keer in orde.

Dat is 600 euro voor het advies en 300 euro voor de bemiddeling waarvan ook nog terug te vragen van de belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX

Mweeeep. Fout antwoord. Als je doorstroomd kan je ook nog te maken krijgen met een bankspaar-hypotheek. (een jaar geleden iig). Die moet over, maar wat is dan het meest handig qua totale kosten? En kan jij mij goed uitleggen waarom ik dan een annuitaire hypotheek heb ? ;)

Ik vind in dit topic mensen iets te kort door de bocht heen gaan. Nogmaals, je koopt een stuk service en gemak. Wil je dat niet? Moet je het niet doen.

Opmerkingen als: "ze trappen wat uit een computer, en that's it... Da's geen €3000 waard", die hebben duidelijk nog niet te maken gehad met zaken als een Hypotheker. Je wil niet weten hoeveel uur ik daar gezeten heb (10+), en hoe vaak ik gebeld heb, of teruggebeld ben om verdere punten op de i te zetten.

JA: dan is €100/u nog steeds veel geld. Maar overal moet de schoorsteen branden (ergo: er moet winst gemaakt worden).

Ik ben van mening dat het een stuk gemak is, en ik ben bereid om daarvoor te betalen. Dat je daardoor iets meer geld betaald als initiële kosten betaal ik graag. (Ik weet dat ik goedkoper uit ben dan bijvoorbeeld een Rabobank/Interpolis klant op de langere termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:27
Ben ik het dus niet mee eens. Hoewel een lineaire hypotheek interessant lijkt hoeft het niet meteen beter te zijn dan annuïteitenhypotheek; weet jij wat er met de hypotheekrente aftrek gaat gebeuren in de komende 30 jaar? Met een annuïteitenhypotheek gaan je kosten wel omhoog in de komende 30 jaar, maar je profiteert wel meer van de hypotheekrente aftrek die nu nog bestaat en wellicht in de nabije toekomst vervalt (de EU roept al jaren dat die rente aftrek weg moet). Uiteraard is het ook een stukje toekomst beeld, ben je net begonnen en is het toekomst perspectief van je baan (erg) positief? Dan kan je kijken naar wat je verwachte salaris zal zijn over een aantal jaar en dat uitzetten naar de stijgende kosten van je hypotheek, op die manier kan je voor jezelf beslissen of dat acceptabel is.

Overigens was ik redelijk tevreden met mijn adviseur. Niet op kantoor, maar alles via het internet en de telefoon. Ik heb uiteindelijk zo'n 1500 euro betaalt, communicatie verliep niet helemaal perfect, maar uiteindelijk ben ik redelijk tevreden. Ik vraag me alleen nog steeds af of ik het niet beter allemaal zelf had kunnen regelen dan was ik nog goedkoper uit geweest (geen bijzonder geval, geen rare dingen).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Hypotheekadvies koste mij 2 jaar geleden helemaal niks en achteraf betaalde ik slechts 1250 euro. Wat doe jij dan anders dan mij? Of heb ik dan gewoon geluk gehad? :p

Edit: zie net pas dat het een oud topic is XD mooi om te horen dat het nu wel goed geregeld is.

[ Voor 22% gewijzigd door MartijnAbel op 05-11-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Soepstengel schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:48:
[...]

Ben ik het dus niet mee eens. Hoewel een lineaire hypotheek interessant lijkt hoeft het niet meteen beter te zijn dan annuïteitenhypotheek; weet jij wat er met de hypotheekrente aftrek gaat gebeuren in de komende 30 jaar? Met een annuïteitenhypotheek gaan je kosten wel omhoog in de komende 30 jaar, maar je profiteert wel meer van de hypotheekrente aftrek die nu nog bestaat en wellicht in de nabije toekomst vervalt (de EU roept al jaren dat die rente aftrek weg moet).
Je profiteert meer van de aftrek omdat je meer rente betaalt. Volgens jouw redenering is het ook slim om extra duur hypotheekadvies in te kopen (dan kun je immers ook meer aftrekken). Over de gehele looptijd ben je (nominaal gezien) beter af met een lineaire hypotheek. Maar als je een beetje financiele discipline hebt zou ik altijd kiezen voor annuiteit. Dan kun je altijd nog zelf extra aflossen om een lineair aflostempo te behalen, maar dan kun je dat ook achterwege laten als je een tijdje werkloos bent of een andere tegenvaller hebt. Omgekeerd kan dat niet.

Voor de TS. Goed dat het is opgelost, jammer dat het je een flinke duit heeft gekost. Aan de andere kant heeft het akkefietje je straks wel mooi een garage opgeleverd. Als je straks die prutser vergeten bent kun je daar nog jaren van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
T-MOB schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:55
Voor de TS. Goed dat het is opgelost, jammer dat het je een flinke duit heeft gekost. Aan de andere kant heeft het akkefietje je straks wel mooi een garage opgeleverd. Als je straks die prutser vergeten bent kun je daar nog jaren van genieten!
Thanks. Precies mijn idee. Maar ten opzichte van blijven kost dit 'maar' 300 euro meer aan advies. Dus niet zo heel flinke duit. Wel jammer. Bij de volgende hypotheek doe ik het anders. Als er nog een volgende keer komt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Het huidige systeem is wellicht wat beter dan het vorige systeem met torenhoge verborgen provisies.
Maar zoals de TS zegt:
Wil je een hypotheekadvies, moet je eerst 500-900 euro betalen. En bij het afsluiten nog eens 2000,
Is dat ook wel raar. Niet alleen zijn die kosten behoorlijk hoog voor wat niet heel veel meer is dan een tabel van een computerscherm voorlezen (de hypotheek aanbiedingen) en een berg papier heen en weer schuiven.
Het lijkt er op dat men krampachtig aan het provisie model wil vasthouden. Het zou gewoon uurtje factuurtje moeten zijn. Ben je dan als klant niet tevreden met hoe het gaat dan stap je gewoon per direct naar een ander. Dat zou concurrentie op kwaliteit mogelijk maken.
Als we inzetten op een uurtarief van 100 euro per uur, dan zouden de hypotheekadviseurs dus 2500/100 = 25 uur met 1 hypotheek bezig zijn. 3 werkdagen dus, voor een toch behoorlijk standaardproduct dat vooral uit administratie bestaat lijkt me dat erg veel. Ik vermoed dat ze redeneren in de trant een gemiddeld huis kost 2,5 ton daar mogen we best een procentje van meepikken. Het gaat om veel geld dus mensen laten zich toch wel adviseren, we komen daar mee weg. Deze bedrijfstak vertrouw ik nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-06 15:21
Het huidige systeem is niet beter dan het vorige.

Een aantal simpele redenen:

1. Wat is er slecht aan provisie?
2. Waarom moet de consument betalen wanneer de geld verstrekker ook bereid was te betalen.
3. Zie twee, maar de rentes zijn navenant niet omlaag gegaan.

Al met al zijn banken vaak niet duurder qua provisiekosten, waar een onafhankelijke (veel) meer vraagt. Dat moet ook want hij verdient niet aan de hypotheek.

Wat was er mis met het simpele systeem, 0.1% op jaarbasis voor de tussenpersoon per hypotheek. Of zelf in één keer bedrag X betalen en daarmee rente korting krijgen. Simpeler en eerlijker kan het niet.

Nu is het gewoon verkapte bank subsidie, alsof we dat nog niet voldoende kennen.

Overigens zou ik wel eens willen weten of je ook gewoon zelf een hypotheek kan afsluiten want die onzin om minstens 2k te betalen voor "advies" tja dat vind ik wel erg ver gaan wanneer ik gewoon weet wat ik wil.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Een vast percentage vind ik echt onzin. Waarom zou een ton hypo minder kosten dan dezelfde situtatie maar dan 4 ton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:13

Momentumlol

Car Fanatic

Kevinp schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:00:

2. Waarom moet de consument betalen wanneer de geld verstrekker ook bereid was te betalen.

Al met al zijn banken vaak niet duurder qua provisiekosten, waar een onafhankelijke (veel) meer vraagt. Dat moet ook want hij verdient niet aan de hypotheek.

Wat was er mis met het simpele systeem, 0.1% op jaarbasis voor de tussenpersoon per hypotheek. Of zelf in één keer bedrag X betalen en daarmee rente korting krijgen. Simpeler en eerlijker kan het niet.

Nu is het gewoon verkapte bank subsidie, alsof we dat nog niet voldoende kennen.

Overigens zou ik wel eens willen weten of je ook gewoon zelf een hypotheek kan afsluiten want die onzin om minstens 2k te betalen voor "advies" tja dat vind ik wel erg ver gaan wanneer ik gewoon weet wat ik wil.
Naar mijn weten is 2k betalen, of bedragen die daar in de buurt komen, voor advies bij lange na niet zo bij elke bank.

Je hebt op menige websites van banken al tools voor het zelfstandig berekenen van je maximale hypotheek, welk type je wilt (bijv hybride, liniaire, spaar of annuiteitenhypotheken) en wat je maandlasten dan zouden zijn bij de verschillende typen hypotheken. Daarbij is het wel ten zeerste aan te raden om eerst zelf wat onderzoek te doen naar de verschillende typen. Dat kost je dan misschien een tiental uren, maar zal lonen bij het afsluiten van overeenkomsten van een dergelijke grootte. Ook zal je dan op zijn minst een beetje begrijpen waar de adviseur het over heeft en je iig een beetje behoeden voor dat je er blindelings ingeluisd wordt met leuke verkooppraat...

Pas als je gaat sjoemelen met constructies om hypotheken af te sluiten die je eigenlijk niet kan betalen volgens de voorwaarden, gaat de teller echter lopen en kom je op dergelijke bedragen uit.

Daarbij, commissies of provisies voor hypotheekadviseurs worden meestal uitgekeerd door de desbetreffende bank. Indirect zal dit geld natuurlijk uit je eigen zak komen omdat deze betaald worden uit de winsten op de door jouw afgesloten hypotheek, maar het is niet zo dat ze vragen of je even met geld over de brug wilt komen voor hun provisie zoals bij een makelaarspremie.

[ Voor 8% gewijzigd door Momentumlol op 06-11-2014 00:14 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Momentumlol schreef op donderdag 06 november 2014 @ 00:07:
[...]

Je hebt op menige websites van banken al jarentools voor het zelfstandig berekenen van je maximale hypotheek, welk type je wilt (bijv hybride, liniaire, spaar of annuiteitenhypotheken) en wat je maandlasten dan zouden zijn bij de verschillende typen hypotheken.
Fixet that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Kevinp schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:00:

Het geeft de adviseur een priikkel om niet in het belang van de klant te adviseren.
Omdat de consument de dienst afneemt. Je wil ook niet dat geldverstekkers gaan concurreren op de hogote van hun provisie, maar op de voorwaarden van hun hypotheek.
De rentes zijn wel degelijk omlaag gegaan. Maar dat is lastig aan het verbod toe te schrijven.
Bij een hypotheek van 2ton en een looptijd van 30 jaar betaal je dan 6.000 euro. Dat is belachelijk duur, en vaak had je dat niet eens door. Nog even los van het gegeven dat de hoogte van de hypotheek weinig te maken heeft met hoeveel werk ervoor moet worden verzet.
Dat lijkt me schromelijk overdreven. Als ze eerst 0.1% aan een adviseur uitkeerden kunnen ze die nu als korting aan de klant berekenen. Er is genoeg concurrentie in de markt om te zorgen dat dit loont.
Dat is lastig, want banken zitten er niet op te wachten. Een adviseur zorgt er in de regel voor dat de stukken fastoenlijk worden aangeleverd, dat is bij een consument maar afwachten en dat betekent meer werk. Bovendien is het een extra risico, de bank heeft immers een zorgplicht. Als er een adviseur in het spel is kan die verantwoordelijk worden gehouden voor een ongeschikte hypotheek. Zonder adviseur ligt het risico volledig bij de bank. Meer werk en meer risico betekent dat je een hoger tarief betaalt.
Maar volgens mij bestaan er wel online diensten waar je veel van het administratieve werk zelf kunt doen. Execution-only noemen ze dat. Je kunt dan voor rond de 1250 euro een hypotheek afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Volgens mij zijn er meer mensen het eens met mij :) http://www.nujij.nl/algem...00-miljoen.30135285.lynkx

Wel een fikse besparing voor de consument (zo lijkt het).

Pagina: 1