Toon posts:

Ter info wat betreft geheugensnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier een antwoord wat ik gekregen heb van de support-afdeling van een moederbord producent omtrent geheugensnelheid:

Geheugen Leverancier : Corsair
Geheugen Model : CML16GX3M2A1600C9
Geheugen Capaciteit : 16 GB

Om geheugen te gebruiken van 1600Mhz dient u inderdaad een XMP profiel te gebruiken. Deze informatie zal ook in de specificaties of handleiding van uw geheugen staan.
Standaard draait het geheugen immers op 1333Mhz.

Wel in de BIOS even kijken naar de DRAM Command Rate. Volgens mij is [1] standaard en [2] XPM (of [3] voor XPM2).

Ik zag meerdere topics over het upgraden van RAM en niet goed weten wat ze moeten kiezen. Als de Latency maar hetzelfde is.

:)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:24
Bedankt. Maar wat moet ik er mee?

Verwijderd

Topicstarter
Zeg dan niet bedankt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk dat je het deelt. Snap je bedoeling, en die is goed :)
Dat gezegd hebbend: we hebben het Processors, Moederborden & Geheugen subforum, en in die PMG FAQ staat echt een heleboel, ook over wat voor geheugen je moet nemen en wat werkt en wat niet. Ik denk dat je die misschien over het hoofd hebt gezien :)

GoT heeft 300k users ofzo...en ik-weet-niet-hoeveel topics sinds de oprichting in de jaren '90 van vorige eeuw. Als je hier de search gebruikt komen dat soort dingen vaak vrij snel naar boven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ok

@ zetje01: spijt me voor m'n reactie

Inderdaad ook info voor het Processors, moederborden en Geheugen topic.

Een XPM profiel laden kan leiden tot problemen indien je een locked processor hebt, omdat die de base clock rate (BLCK) omhoog gooit. Misschien dat het wel werkt met de turbo boost 2.0 technologie.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:24
@didjas: no problemo!
We houden allemaal van techniek, toch? En waar het hart vol van is...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een XMPprofiel die je BCLK omhooggooit? Die ben ik nog nooit tegengekomen eerlijk gezegd. Dat je soms tegen incompatibiliteit aanloopt klop, maar de BCLK omhoog van een systeem zou niet moeten kunnen, gezien je dan daadwerkelijk dingen flink aan het OCen bent.

Verwijderd

Topicstarter
idd, net nog even nagekeken; XPM doet niets met de BCLK.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Een XMP profiel kan wel degelijk de BCLK omhoog gooien maar dat was vroeger bij processors die nog met BCLK overklokt konden worden en een beperkt aantal geheugen multipliers hadden. Bv een 1600MHz XMP profiel zet de BCLK van mijn Core i5 750 naar 160MHz ipv 133. De hoogste geheugenmultiplier die mijn processor ondersteunt is 5, waardoor een hogere BCLK nodig is om aan 800 MHz (/1600MHz DDR) te komen. Core i7's uit die tijd hadden al wel de x6 memory multiplier en die behouden hun BCLK wanneer een 1600MHz XMP profiel ingeladen wordt, maar sneller geheugen gaat die processoren ook overklokken.

Haswell heeft veel meer geheugen multipliers, omdat de BCLK niet zo flexibel is als vroeger en omdat BCLK 100MHz is, dus kleinere stappen. Als ik het goed begrijp gaat die zelfs tot 15 maar of dat bij alle moederborden of alleen de Z borden is weet ik niet aangezien ik geen Haswell heb. En het maakt niet uit of je een locked of unlocked processor/moederbord hebt, memory multiplier is altijd unlocked (maar in welke mate kan ik dus niet precies zeggen, volgens mij doen ze allemaal in theorie 3000MHz, maar of de stroomondersteuning van je moederbord dat ondersteunt is een andere vraag).

Volgens mij hebben Command Rate en XMP weinig met elkaar te maken. Ik heb geheugen gehad zonder XMP met een Command Rate van 2. Het XMP profiel heeft meestal zijn eigen instelling, en die komt alleen zichtbaar als je geheugen hebt dat XMP profielen heeft.

Wat betreft dit onderwerp, misschien wel goed dat er een herinnering aan is, want volgens mij zijn de pc's met 1600MHz of sneller geheugen dat op 1333MHz draait omdat de eigenaar niet het XMP profiel gewijzigd heeft niet te tellen. Er zijn genoeg mensen die nooit in het BIOS komen.
Pagina: 1