• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-09 21:35
Hallo,

Ik heb gisteren een Club3D HD7950 overgenomen van een medetweaker, maar helaas wordt die niet door mijn PC herkend. Zowel in BIOS niet als Apparaatbeheer. De fans draaien wel, maar geen teken van leven verder. Mijn oude nVidia 550Ti werkt gewoon prima.

Specs:
- Windows 8.1
- ASRock H77 pro4/MVP
- Intel i5 3470
- Kingston HyperX DDR3 2x 4GB
- Corsair CX600m (600w)
- 3 SATA HDD's
- 1 Kingston SSD

Wat ik al heb geprobeerd:
- PCI-E is als primary display adapter ingesteld
- BIOS reset
- BIOS update
- Alles losgekopped behalve de videokaart + CPU + memory
- Alle kabels nog eens nagelopen (2x 6pins zitten er in)
- Clean Windows instal om zeker te weten dat oude drivers helemaal weg zijn

Heeft er iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen? Of is de kaart gewoon stuk / incompatible met mijn mobo? :?

PS: Ik kan ook niet de Catalyst drivers installeren (ik neem aan dat dat komt omdat de kaart niet wordt herkend). Daarnaast zou die ook zonder de driver in de BIOS moeten verschijnen.

Bij install geeft die in de log de volgende error message:
Application Install: install package failure!

Bij event log van windows staat het volgende bericht:
Product: AMD Catalyst Install Manager -- Error 1723.There is a problem with this Windows Installer package. A DLL required for this install to complete could not be run. Contact your support personnel or package vendor. Action SetInstallDir, entry: SetInstallDir, library: C:\Windows\Installer\MSI7E2A.tmp

Plaatje GPU geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8IH8Ccv.jpg

Plaatje BIOS dat die PCIE2 empty aangeeft:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cZCaStX.jpg

Plaatje error message Catalyst:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OJN9pzJ.png

EDIT:
Ik zie nu dat er stukjes missen op de connector

Plaatje connector bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LC8jno2.jpg

Plaatje connector onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IwbEgcn.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door gebruikershaes op 21-08-2014 16:56 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het kan zijn dat je voeding te licht is? heb je wel beeld, zoals BIOS scherm?
On board video wel uitgeschakeld?

[ Voor 18% gewijzigd door keur0000 op 21-08-2014 16:29 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• gebruikershaes
keur0000 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:27:
Het kan zijn dat je voeding te licht is? heb je wel beeld, zoals BIOS scherm?
Nee geen beeld ook niet in BIOS. Het beeld dat je op het plaatje ziet is met on-board GPU aangesloten. En ik heb PCI-E als primary ingesteld ook trouwens.

Verder denk ik niet dat de voeding te zwak is. Hier testen ze de PSU met meerdere GPU's en zoals je kan zien zijn de voltages gewoon prima: http://www.guru3d.com/art..._cx600m_psu_review,7.html

[ Voor 23% gewijzigd door gebruikershaes op 21-08-2014 16:34 ]

• keur0000

keur0000

Heb je een andere zwaardere voeding om te testen, dan kan je dat uitsluiten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Voeding zou het meer als genoeg aan moeten kunnen deze 600W voeding zou om en nabij de 500W stabiel moeten kunnen leveren.

Zou je eens foto's willen maken van het gedeelte wat in het slot gaat? (graag beide kanten).

• keur0000

keur0000

Ben je er trouwens van bewust dat je kaart een switch heeft waarmee je naar de andere bios kan overschakelen?

• gebruikershaes
bobsquad schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:33:
Voeding zou het meer als genoeg aan moeten kunnen deze 600W voeding zou om en nabij de 500W stabiel moeten kunnen leveren.

Zou je eens foto's willen maken van het gedeelte wat in het slot gaat? (graag beide kanten).
Je bedoelt van de PCI-E sleuf/ ingang?

• gebruikershaes
keur0000 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:35:
Ben je er trouwens van bewust dat je kaart een switch heeft waarmee je naar de andere bios kan overschakelen?
Nee weet ik niets van? Waar zou die moeten zitten? Heb ff snel gegoogled maar kon niets vinden.

• bobsquad
  • Niet online
De gleuf zelf niet die zal wel goed zijn gezien je andere videokaart die wel werkt maar van de GPU zelf.

En even proberen in een ander slot zou ook geen kwaad kunnen voor de zekerheid.

• keur0000

keur0000

de switch zit bij de crossfire aansluiting, bovenop naast de metalen bevestigingsplaat.

zie;
http://www.club-3d.com/in...oduct/radeon-hd-7950.html

[ Voor 33% gewijzigd door keur0000 op 21-08-2014 16:39 ]

• keur0000

keur0000

Dual BIOS Toggle Switch

The Club 3D Radeon™ HD 7950 comes with a toggle switch.
This switch allows you to switch between two separate BIOS versions on your Club 3D Radeon™ HD 7950 graphics card.

Setting 1: unprotected
Setting 2: factory defaults

The graphics card comes standard at 800 MHz GPU clock speed with an overclocking headroom at 900MHz and Beyond

• gebruikershaes
keur0000 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:38:
de switch zit bij de crossfire aansluiting, bovenop naast de metalen bevestigingsplaat.

zie;
http://www.club-3d.com/in...oduct/radeon-hd-7950.html
Ah ok, nee haalt ook niets uit.

• keur0000

keur0000

vrees voor het ergste :X

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Het zou inderdaad de switch van bios kunnen zijn. Misschien dat het een mislukte flash naar een 7970 is geweest en dat er nog maar 1 bios werkt.

Zie eigenlijk wat keur0000 zegt.

Verder heb ik nog wel gehad met mijn r280x dat hij niet werkt op een oud bios (z77x bord), moest echt de nieuwste installeren, weet je zeker dat je de meest recente bios hebt?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• keur0000

keur0000

Blijf toch ook twijfelen over je voeding :? ;
'Neem-je-beter-Niet' Voedingen waarvan je mss. dacht dat ze uitstekend waren Extra informatie
Corsair CXM Series Caps: CapXon, OEM: CWT

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Heb dit nl ook gehad met een voeding waarvan ik dacht dat hij voldoende zou moeten zijn voor een ATI Radeon kaart .....

[ Voor 18% gewijzigd door keur0000 op 21-08-2014 16:57 ]

• gebruikershaes
bobsquad schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:37:
De gleuf zelf niet die zal wel goed zijn gezien je andere videokaart die wel werkt maar van de GPU zelf.

En even proberen in een ander slot zou ook geen kwaad kunnen voor de zekerheid.
Oei de connector ziet er idd niet helemaal goed uit.. Plaatjes toegevoegd aan de startpost. :/

• gebruikershaes
UltimateB schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:54:
Het zou inderdaad de switch van bios kunnen zijn. Misschien dat het een mislukte flash naar een 7970 is geweest en dat er nog maar 1 bios werkt.

Zie eigenlijk wat keur0000 zegt.

Verder heb ik nog wel gehad met mijn r280x dat hij niet werkt op een oud bios (z77x bord), moest echt de nieuwste installeren, weet je zeker dat je de meest recente bios hebt?
Ik heb de BIOS van 8/14/2013 wat de meest recente zou moeten zijn. Ook haalt het overhalen van de schakelaar niets uit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 18:57

Nemesizz

Untouchable

Dat dat ene puntje van de connector korter is dan de rest is normaal, ik kan een willekeurige PCI-e kaart uit de kast pakken en die hebben dat allemaal.

Je geeft aan dat je 2x 6 pin aangesloten hebt, maar als ik op de kaart kijk zie ik 1x 8 pin en 1x 6 pin connector. Nu zijn die 2 extra draden 'slechts' ground draden, maar veel kaarten met een 8 pin connector werken niet als er slechts een 6 pin is aangesloten.

Denk dus dat daar mogelijk je probleem zit.

• gebruikershaes
Nemesizz schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:01:
Dat dat ene puntje van de connector korter is dan de rest is normaal, ik kan een willekeurige PCI-e kaart uit de kast pakken en die hebben dat allemaal.

Je geeft aan dat je 2x 6 pin aangesloten hebt, maar als ik op de kaart kijk zie ik 1x 8 pin en 1x 6 pin connector. Nu zijn die 2 extra draden 'slechts' ground draden, maar veel kaarten met een 8 pin connector werken niet als er slechts een 6 pin is aangesloten.

Ik snap niet precies wat je bedoelt. De kabel die ik heb aangesloten ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/47eosRQ.jpg

• keur0000

keur0000

Nemesizz schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:01:

Er zit alleen maar 2x 6 pins voeding op deze kaart ;)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

keur0000 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:10:
[...]

Er zit alleen maar 2x 6 pins voeding op deze kaart ;)
My bad, zag op de PCB namelijk 8 puntjes zitten, maar als ik foto's Google is het inderdaad maar 2x 6pin.

• keur0000

keur0000

Blijft over:
- BIOS moederbord > laatste versie en
- voeding

• gebruikershaes
keur0000 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:14:
Blijft over:
- BIOS moederbord > laatste versie en
- voeding
BIOS is laatste versie zie eerder bericht.

Dan blijven idd nog PSU en GPU over... hm

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Volgens mij is er niets mis met de kaart, wel denk ik dat er wat mis is met de drivers. Zeker omdat je van een vrij oude nVidia kaart komt.

Probeer dit programma en laat hem ook je registry cleanen:
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Werkt het niet?! Dan raad ik je aan drivers van de CD te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 21-08-2014 17:48 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• gebruikershaes
Frozen schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:46:
Volgens mij is er niets mis met de kaart, wel denk ik dat er wat mis is met de drivers. Zeker omdat je van een vrij oude nVidia kaart komt.

Probeer dit programma en laat hem ook je registry cleanen:
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Werkt het niet?! Dan raad ik je aan drivers van de CD te installeren.
Ik heb een complete Windows reinstall gedaan, dus ik neem aan dat de oude drivers weg zijn. (HDD compleet gewhiped -> format)

• keur0000

keur0000

Dan is alles inderdaad weg, bij een clean install. Dit heeft niks met drivers te maken. De kaart word niet gezien door het moederbord en bios.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 01:04
Probeer eens je BIOS te updaten, dat zou ook wel eens kunnen helpen. Als ik naar de updates voor je moederbord kijk zit daar een heleboel updates in voor het verbeteren van de compatibiliteit met VGA kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
BIOS heb ik al geupdate naar de laatste versie.

Vandaag heb ik samen met de verkoper de videokaart bij hem in het systeem getest en daar werkte die perfect.

GPU is het dus niet.. Morgen een andre PSU halen :F

EDIT:

Ik zal zo meteen een nieuwe voeding halen, alleen blijf ik een beetje koppig en denk toch niet dat de voeding het probleem moet zijn.

Hier op het forum heb ik een topic gevonden met hetzelfde probleem en dezelfde hardware (althans, de mobo is hetzelfde en is icm een 7950. Merk weet ik niet)

Problemen met nieuwe samenstelling

Die tweaker zegt:
Bij mijn computer, met een geintegreerde videokaart, herkende Apparaatbeheer de 7950 niet eens totdat ik de drivers via de CD had geinstalleerd. Misschien herkent hij nu dus simpelweg geen videokaart?
Dus iemand een oplossing voor het niet kunnen installeren van de drivers?

Op veel fora kom ik het probleem tegen waarbij mensen dezelfde error krijgen bij het installeeren van de Catalyst drivers, maar heb geen oplossing kunnen vinden.

[ Voor 66% gewijzigd door gebruikershaes op 22-08-2014 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

beetje kip-ei verhaal, BIOS ziet geen videokaart dus is installeren van de drivers onmogelijk :X

Krijg ineens een ingeving:
- als je nu eens een simpele ATI Radion HD kaart erin steekt en de catalyst drivers installeert. Daarna kaart omwisselen voor jouw HD7950 :?

[ Voor 47% gewijzigd door keur0000 op 22-08-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
keur0000 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:54:
beetje kip-ei verhaal, BIOS ziet geen videokaart dus is installeren van de drivers onmogelijk :X

Krijg ineens een ingeving:
- als je nu eens een simpele ATI Radion HD kaart erin steekt en de catalyst drivers installeert. Daarna kaart omwisselen voor jouw HD7950 :?
Ha! Dat is zeker geen slecht idee. Een vriend van mij heeft toevallig nog een 6670 liggen dus dat ga ik zeker proberen.

Hoe dan ook, vandaag de voeding omgeruild voor een Corsair CS750M. Is misschien geen top of the notch, maar de winkel had niets anders liggen en hiermee zou die het zeker moeten doen. Net geinstalleerd en je raadt het al, hij doet het niet...

Dan maar ff jouw oplossing proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
AAAAAAAAAARGH! En zoals altijd is de oplossing te simpel...

Moederbord er uit gehaald om ruimte te maken zodat ik de GPU in de andere poort kan steken. En jawel hoor hij doet het!! Wat wel heel vaag is, want die poort is maar voor 1/3 gevuld met koperen pinnetjes. Is dit normaal? (zie foto)

80 euro voor de voeding en 2 dagen van mijn leven weggegooid. Had ik maar gelijk geluisterd naar bobsquad. ;(

Hoe dan ook, het is opgelost! Bedankt allen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kRvdB7Q.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door gebruikershaes op 22-08-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat wel heel vaag is, want die poort is maar voor 1/3 gevuld met koperen pinnetjes. Is dit normaal? (zie foto)
Dat is een PCI-e 16x slot met slechts PCI-e 4x lanes zeg maar (16x mechanisch, 4x elektrisch noemen ze dat vaak). Je videokaart draait dan maximaal op PCI-e 4x ipv 16x.

*edit*
Staat ook op de website van Asrock:
Expansion / Connectivity
Slots - 1 x PCI Express 3.0 x16 slot (PCIE2: x16 mode)
- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (PCIE3: x4 mode)
- 1 x PCI Express 2.0 x1 slot
- 3 x PCI slots
- Supports AMD Quad CrossFireX™ and CrossFireX™
Het 2e '16x' slot draait dus op 4x PCI-e 2.0 modus, dat is hetzelfde (qua snelheid) als een 8x slot op PCI-e 1.0. Het kan een beetje performance kosten bij high-end kaarten, maar heel drastisch zal het niet zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Nemesizz op 22-08-2014 17:15 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Hm ja daar kwam ik net ook achter bij het bekijken van GPU-Z. Heb al 3D Mark gedraaid en zag niet echt performance loss tenopzichte van vergelijkbare systemen.

Ik zal ff het andere PCI-E slot proberen schoon te maken. Wie weet helpt het op een miraculeuse wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nemesizz schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:11:

Het 2e '16x' slot draait dus op 4x PCI-e 2.0 modus, dat is hetzelfde (qua snelheid) als een 8x slot op PCI-e 1.0. Het kan een beetje performance kosten bij high-end kaarten, maar heel drastisch zal het niet zijn.
Dit is wel degelijk drastisch voor high-high end kaarten ( 290+ 780+ ), een 7950 zal hier inderdaad niet erg veel last van hebben. Gok zo'n 96-97%...

http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/23.html

Zie hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 22-08-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
gebruikershaes schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:07:
Hm ja daar kwam ik net ook achter bij het bekijken van GPU-Z. Heb al 3D Mark gedraaid en zag niet echt performance loss tenopzichte van vergelijkbare systemen.

Ik zal ff het andere PCI-E slot proberen schoon te maken. Wie weet helpt het op een miraculeuse wijze.
Ik raad het persoonlijk niet aan om het slot schoon te maken en daar zal denk ik ook weinig mee mis zijn als een andere videokaart wel werkt zoals je hebt ondervonden.

Het zou eventueel iets met de layout te maken kunnen hebben van de verschillende videokaarten waarom die ene niet werkt op het eerste slot en de andere wel. Eventueel kan er wat wat smerig is of iets dergelijks inzitten maar het risco lijkt mij te groot om daar eventueel een slot of zelfs mobo mee te beschadigen.
Pagina: 1