zelf distributieriem vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Wie heeft het wel eens gedaan?

Als ik offertes vraag voor mijn 2.0TDI VAG dieselblok voor vervangen van de distributieriem liggen de prijzen tussen 450 en 678,-

Een multiriem + spanrollen + waterpomp etc kost me +/- 275,-
En dan nog koelvloeistof: 15,- voor 5 liter.
Scheelt toch best veel!

Er zijn her en der wel wat howto 's en FAQ s (bijv. AMT forum e.d.) te vinden. De timing is belangrijk bijv.

Dus ik vraag me af; how hard can it be?

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 20-08-2014 15:35 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 20:32

larshack

Zonder melk en suiker

Zelf gaat mijn Seat Arosa volgende week naar een kennis van, je schijnt er nogal speciaal gereedschap voor nodig te hebben.

Als je het fout doet, dan sloop je je blok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
bord4kop schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:33:
Wie heeft het wel eens gedaan?

Als ik offertes vraag voor mijn 2.0TDI VAG dieselblok voor vervangen van de distributieriem liggen de prijzen tussen 450 en 678,-

Een multiriem + spanrollen + waterpomp etc kost me +/- 275,-
En dan nog koelvloeistof: 15,- voor 5 liter.
Scheelt toch best veel!

Er zijn her en der wel wat howto 's en FAQ s (bijv. AMT forum e.d.) te vinden. De timing is belangrijk bijv.

Dus ik vraag me af; how hard can it be?
450 euro is een leuk prijsje hoor om het te laten doen

je hebt speciaal gereedschap nodig(en de eenmalige kosten liggen nogal hoog) plus dat je de kennis niet hebt en het wss niet in 1 keer goed gaat doen. En je hebt er thuis niet de juiste ruimte voor zoals bv een brug om toch makkelijk erom heen te kunnen en onderdoor.

Wees geen cheapskate en doe het niet zelf. Ik doe een hoop zelf zoals airco systemen repareren etc maar dit soort dingen laat ik doen dat is als je het omrekend vaak net zo duur als je het zelf moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Distributie is best tricky als je het nog nooit eerder gedaan hebt. Het spul moet precies op de goede stand (blijven) staan, anders sloop je je blok.

Tevens is het niet alleen even een riempje die je vervangt, je wilt het liefste ook gelijk spanrollen + waterpomp meenemen idd. En je hebt speciaal gereedschap (blokkeergereedschap) nodig idd.

Kom hier ook eens langs trouwens: [DIY] Het auto klussen & vragen topic :) Zitten nog meer auto-klusfanaten :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik heb het wel eens gedaan en als je je angst eenmaal overwonnen hebt lukt het prima hoor. Op internet, in de werkplaatshandleiding, op Brezanbox of in AutoData staan de plaatjes om de tandwielen op tijd te zetten. En afhankelijk van het automerk heb je soms speciaal gereedschap nodig maar dat zou eventueel ook zelf te maken zijn. Maak je zelf een tang met 2 uitstekende nokjes om de tandwielen eventueel te verdraaien. Achteraf dacht ik.......ohhh.....was dat het nou? :9

Was trouwens wel benzine, schijnt iets makkelijker te zijn, dan zit je niet met de dieselpomp te klooien :)

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 20-08-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Is prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen en een mooie sleutelplek hebt inclusief garage. Het meest lastige zal wss de krukaspoelie loshalen zijn. Daar heb je idd speciaal gereedschap voor (b.v. een luchtsleutel, of een sleutel om de boel te blokkeren). Een Haynes manual of een goede how-to is wel aan te bevelen.
Uiteindelijk lukt dat ook wel zonder speciaal gereedschap met wat handigheidjes, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De vraag is of je voor het 'goedkoopste' verschil (450 - 275 =) 175 euro wel zelf aan de bak wil gaan. Ja het is 175 euro, maar dan weet je wel dat het goed wordt gedaan. Zeker als je niet de ruimte heb (bij voorkeur brug) moet je wel zeker weten waar je mee bezig bent en rekening houden met het punt dat als het fout gaat, je de auto alsnog ergens heen kan brengen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ja, dat is waar..

Maar ik vermoed dat de offerte van 578 wel de waterpomp en spanrollen meeneemt, maar die van 450 niet (stond er bij beide niet bij).
Dan is het verschil alweer groter, maar nog steeds is het een stuk goedkoper dan wanneer het misgaat :P

En nee, ik heb geen brug (wel bokjes) en geen speciaal gereedschap..

Hmm, ik denk dat ik het toch maar laat voor wat het is en naar een garage ga :|

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Ik zou het fijn door een garage/monteur laten doen. Ik weet niet hoe het motorblok van jouw auto eruit ziet wat betreft nokkenassen en dergelijke, maar bij mijn Calibra V6 is het een ramp. Mijn oom, die automonteur is, kon daar zelfs de distributieriem niet vervangen, omdat er een speciaal apparaat voor nodig was om de nokkenassen vast te zetten. Ga je daar zelf aan zitten klungelen en verzet je de boel 1 tandje, dan heb je op zijn minst een slecht lopende motor, of de kleppen slaan door je cilinders heen :X

Kortom: ja, het is een duur grapje, maar het hoeft gelukkig maar ongeveer elke 60.000 km. Als je zelf wat aan onderhoud wilt doen kan je beter zaken als de kleine/grote beurt doen, met bougies, filters, olie en andere vloeistoffen vervangen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Damn wat een prijzen.

Ik was 289 euro kwijt voor Waterpomp / Distributieriem / Spanrollen / Multiriem
Inclusief assamblage..

Heb dan ook wel een Italiaan maar toch wat een geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:31:
[..]

Kortom: ja, het is een duur grapje, maar het hoeft gelukkig maar ongeveer elke 60.000 km. Als je zelf wat aan onderhoud wilt doen kan je beter zaken als de kleine/grote beurt doen, met bougies, filters, olie en andere vloeistoffen vervangen.
Zo vaak? Bij de meeste auto's met simpele motorblokken (Peugeot 206 etc) is het 120.000 km of eens in de 8-10 jaar, net welke eerst komt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 13:56

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb voor mijn ford focus (bij Dorestad in Almere haven) toen der tijd ook niet meer dan 300E betaald. Inmiddels een 100k km verder en rijd nog als een zonnetje. Is VAG echt zo duur of ben je naar een PON Garage geweest? een bosch garage of onafhankelijke werkplaats (Geen kwikfit) kan dit ook en vaak veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mektheb schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:34:
Damn wat een prijzen.

Ik was 289 euro kwijt voor Waterpomp / Distributieriem / Spanrollen / Multiriem
Inclusief assamblage..

Heb dan ook wel een Italiaan maar toch wat een geld.
Is natuurlijk erg afhankelijk van soort auto en toegankelijkheid. Ik zie kleppen stellen ook overal voor paar 100 euro, tot ik vertelde dat ik een Impreza had :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 14:13
Bij mijn auto is het in een kwartier, 20 minuten gebeurd, sleutels 10, 12 en 17, en 60 euro voor een riem met spanrol is alles wat ik nodig heb :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Het gaat om een Audi A3 (2006) 2.0 TDI.

Als je nagaat dat de riem en waterpomp incl. rollen bij een internetwinkel al 275 kost, lijkt het me inderdaad een redelijke prijs.
Schatting is 2,5 uur werk, dan moet er nog nieuwe koelvloeistof in en nog wat kleinmateriaal, daarbovenop nog wat winst/marge.. Tja, dan kom je wel aan €500.

Blij word ik daar niet van :(

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:49:
Het gaat om een Audi A3 (2006) 2.0 TDI.

Als je nagaat dat de riem en waterpomp incl. rollen bij een internetwinkel al 275 kost, lijkt het me inderdaad een redelijke prijs.
Schatting is 2,5 uur werk, dan moet er nog nieuwe koelvloeistof in en nog wat kleinmateriaal, daarbovenop nog wat winst/marge.. Tja, dan kom je wel aan €500.

Blij word ik daar niet van :(
Mja, auto's kosten geld net zoals monteurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
SinergyX schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:22:
[...]

Is natuurlijk erg afhankelijk van soort auto en toegankelijkheid. Ik zie kleppen stellen ook overal voor paar 100 euro, tot ik vertelde dat ik een Impreza had :P
Dat is waar :+

Mijn Alfa is dus vrij makkelijk in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
vroeger had je tenminste een flinke neus .. en soms een relatief klein motortje .. kon je nog eens ergens bij, nu mag je hem bijna uitbouwen als je iets wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn Peugeot is blijkbaar moeilijk. Kostte bij de dealer ruim €500. Twee offertes van andere garages waren nog hoger. De dealer heeft het blijkbaar beter in de vingers.
Ik heb het dus ook laten doen. Heb geen goede sleutelplek en voorzag dat het me te veel tijd zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verkoop je auto en ga toyota rijden? Als de distri daar knapt dan is er geen schade?

Het is niet veel werk distri vervangen maar als je het verkeerd doet dan kan je zoeken naar een ruilblok. Oh wacht, die moet je zelf ook nog wel in de auto lepelen. Heb je een girafe? |:(

175 euro voor wat arbeidsloon? Das niet veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 20-08-2014 20:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:46

Bommes

Capo del formaggio

jurk738 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:20:
Mijn Peugeot is blijkbaar moeilijk. Kostte bij de dealer ruim €500. Twee offertes van andere garages waren nog hoger. De dealer heeft het blijkbaar beter in de vingers.
Ik heb het dus ook laten doen. Heb geen goede sleutelplek en voorzag dat het me te veel tijd zou kosten.
Fiat Coupe 5 cilinder (wat oudere auto ik weet het) moet het blok er uit voor een distributie wissel.
Oh en het mag/moet elke 60 duizend kilometer gebeuren.
Demontage blok 1 dag werk, en dan weer een dag werk voor terug bouwen. Reken maar uit wat dat bij een beetje merk dealer kost.. 8)7

Ik vervang trouwens de riemen van mijn autos zelf.
Laatste keer was bij de camper (fiat ducato 2,5 tdi) riem gesprongen door een bout die na heel veel jaren ineens afgebroken was en tussen de riem en het tandwiel van de brandstofpomp vast kwam zitten.
Gevolg: riem gebroken, 8 ,kleppen ter ververvaning, 2 klep stoters kapot.
Reparatie (kop er af en de rest) zelf gedaan.
Voor deze camper zitten de offertes meestal rond de 700 euro voor de riem vervaning.
Terwijl ik zonder brug ongeveer 2,5 uur bezig ben met het riempje + 2 spanrollen maar omdat camper = offerte met vork schrijven :X

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:15

Nox

Noxiuz

Mijn Miata wil het om de 60khebben. Mijlen, dus da's een kleine ton. Plus non-interference dus de vorige eigenaar was lui en heeft hem pas na 2 ton vervangen :P

Koop gewoon een oude jap dus :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
NoxiuZ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:49:
Mijn Miata wil het om de 60khebben. Mijlen, dus da's een kleine ton. Plus non-interference dus de vorige eigenaar was lui en heeft hem pas na 2 ton vervangen :P

Koop gewoon een oude jap dus :P
of eentje met een ketting :P

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
gekkie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:33:
[...]

of eentje met een ketting :P
Daar kunnen mensen met 1.2 en 1.4 TSI blokken van een paar jaar geleden over meepraten ja, of mensen met allerlei kleinere BMW blokken. Kettingen die uitrekken, en blokken die net buiten de garantie in de soep lopen.

Bij mijn 206 was het blijkbaar ook een eitje, je schijnt overal heel makkelijk bij te kunnen. Totale kosten incl. waterpomp, riem en kleine zooi geloof ik 275 euro.

• gekkie
ybastiaans schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 06:47:
[...]

Daar kunnen mensen met 1.2 en 1.4 TSI blokken van een paar jaar geleden over meepraten ja, of mensen met allerlei kleinere BMW blokken. Kettingen die uitrekken, en blokken die net buiten de garantie in de soep lopen.

Bij mijn 206 was het blijkbaar ook een eitje, je schijnt overal heel makkelijk bij te kunnen. Totale kosten incl. waterpomp, riem en kleine zooi geloof ik 275 euro.
Achja m'n oude rammelkasten van renault 19's hadden weer nergens last van met een ketting .. maar er zijn maar weinig systemen waar helemaal nooit problemen mee zijn :+
Ook genoeg verhalen van distributieriemen die er na 20K knappen .. en waarbij niet te bewijzen wiens schuld het is .. dus ben je zelf ook de pisang.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
ybastiaans schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 06:47:
Doe gewoon een degelijke jap met een ketting. Dus eigenlijk alle jappen met ketting met als bevestigende uitzondering van nissans QG motoren familie. Dat is het voordeel van wat een wat oudere auto. De kinderziektes zijn inmiddels bekend.

Waar je indredaad met een enorme boog omheen moet lopen zijn de PSA en BMW / MINI 1.6THP blokken
gekkie schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:59:
Ook genoeg verhalen van distributieriemen die er na 20K knappen .. en waarbij niet te bewijzen wiens schuld het is .. dus ben je zelf ook de pisang.
Dat soort ongein heeft m'n pa 2x met een lease astra diesel gehad. De eerste keer na 45K spanrol afgebroken met een vervangingsinterval van 90K. Het gebeurde toen wel erg veel de dealer in kwestie had er op dat moment nog 9 terug staan met het zelfde probleem dus opel verkort de vervangingsinterval naar 60K. Het blok in de astra werdt weer opgeknapt o.a. 8 nieuwe kleppen en 4 nieuwe zuigers en prompt breekt de spanrol weer na 55K. De afspraak voor vervanging stond al.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• gekkie
martijn_tje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:01:
Dat is het voordeel van wat een wat oudere auto. De kinderziektes zijn inmiddels bekend.
Tsja meestal is een motor of model alweer uit productie of dus danig grondig gewijzigd dat er weer van alles nieuws speelt.
Dat soort ongein heeft m'n pa 2x met een lease astra diesel gehad. De eerste keer na 45K spanrol afgebroken met een vervangingsinterval van 90K. Het gebeurde toen wel erg veel de dealer in kwestie had er op dat moment nog 9 terug staan met het zelfde probleem dus opel verkort de vervangingsinterval naar 60K. Het blok in de astra werdt weer opgeknapt o.a. 8 nieuwe kleppen en 4 nieuwe zuigers en prompt breekt de spanrol weer na 55K. De afspraak voor vervanging stond al.
Hmm dat is wel horror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Het was toch een lease hok...

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Dat maakt het niet minder vervelend..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Ouders hebben dat ook gehad met een Vectra uit 1997, die ging bij 80K naar de knoppen terwijl termijn 90K was (en stilletjes ook was verkort naar 60K zonder technische documentatie aan universele garages te verschaffen).

Vervangingstermijnen zijn gewoon heel erg verschillend per auto. Mijn PSA blok mag 240.000km of 10 jaar met een riem, de eerste heb ik bij 225K laten vervangen voor 600 euro incl waterpomp, spanrolset en multiriem (die gaan blijkbaar ook dik 2 ton mee? :X) bij de dealer. Ja dat is duur, had voor 150-200 euro minder gekund bij de beun, maar beun had er eigenlijk geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tja met dit soort topics, is het inderdaad zoals eerder gezegd: Ga Toyota rijden :P
jaren 90 Toyota's hebben geen problemen als de distr riem breekt (ja dan sta je stil maar er is niks kapot)
Toyota's van deze eeuw hebben allemaal een ketting (wat gewoon werkt, geen problemen met uitrekken enzo)

Zo had een familielied met een Camry uit de jaren 90 net de distributie riem laten vervangen, maar was verkeerd gemonteerd. Binnen 1000km liep de boel eraf. Ja, vervelend, je staat stil langs de snel weg, maar nieuwe riem erop bij de garage en rijden maar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
tdw schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:41:
Dat maakt het niet minder vervelend..
Binnen een uur zaten we weer thuis en binnen 4 uur stond er een leenauto. Alleen jammer van het dagje artis. Dat werdt een week later.

De astra (benzine) daar voor kreeg ook binnen 3 maanden een nieuw blok. Die bleef steeds afslaan voor het stoplicht. Ook een productie fout. Een te klein gegoten olieleiding waardoor de boel vastliep. Maar sindsdien eigenlijk geen spectaculaire problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:12
Bommes schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:21:
[...]

Fiat Coupe 5 cilinder (wat oudere auto ik weet het) moet het blok er uit voor een distributie wissel.
Oh en het mag/moet elke 60 duizend kilometer gebeuren.
Demontage blok 1 dag werk, en dan weer een dag werk voor terug bouwen. Reken maar uit wat dat bij een beetje merk dealer kost.. 8)7
Een geoefende monteur kan dit ook sneller. Mij lukt het om de riem (met spanners en waterpomp) van mijn Bravo HGT (zelfde motor, nog iets minder ruimte) in 1 dag te vervangen zonder het blok eruit te halen. En ik noem me zelf nou niet echt een geoefende monteur :9 .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:46

Bommes

Capo del formaggio

GWBoes schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:00:
[...]

Een geoefende monteur kan dit ook sneller. Mij lukt het om de riem (met spanners en waterpomp) van mijn Bravo HGT (zelfde motor, nog iets minder ruimte) in 1 dag te vervangen zonder het blok eruit te halen. En ik noem me zelf nou niet echt een geoefende monteur :9 .
Ik ken de truuk, motor steunen los, assen los en blok op zij naar de linkerkant.
Heb 1 jaar bij de Fiat gewerkt, 1 keer bij een marea 5 pitter de riem vervangen.
Maar nog steeds is fabrieks tijd iets van 2 dagen volgens het werkplaatshandboek.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weleens een spanrol vervangen maar daar kwam ik echt niet bij met een slagmoersleutel! Gewoon een 1/2' verlengstuk + hamer wilde wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 14:13
Dat soort dingen doe je niet met een slagmoersleutel.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1