Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-Link n/ac router en stick, krijg maar 150mbps?

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Recent een nieuwe router/accespoint gekocht, omdat het standaard Zyxel modem van mijn Telfort een wel erg slechte wifi verbinding had.
Aangeschaft:

TP-Link Archer C2 / AC750 wifi router:
http://nl.tp-link.com/products/details/?model=Archer%20C2

TP-Link TL-WDN3200 wifi stick:
http://nl.tp-link.com/pro...yid=3945&model=TL-WDN3200

Deze combinatie zou er in mijn ogen voor moeten zorgen dat ik mijn htpc, welke 4 meter náást de Archer C2 router staat (zelfde ruimte, in sight), op 300mbps over de 2.4Ghz óf 300mbps over de 5Ghz band, verbonden zou moeten zijn.

Vandaag dan ook zo aangesloten, maar ik zie in het TP-Link hulpprogramma (geïnstalleerd samen met de nieuwste drivers, vanaf de tp link site) op mijn Win7 pc, dat hij maar op de 2.4Ghz verbind met 144mbps en op de 5Ghz verbind met 150mbps (het signaal is in beide gevallen rond de 100%, kan ook niet anders, want hij staat er pal naast-> en nee, ik kan helaas geen gigabit lan kabeltje er naar trekken)

Als proef op de som mijn Android LG G2 ook even verbonden met de Archer C2 op de 5Ghz band, en die geeft netjes aan dat hij op 433mbps verbonden is.

Hoe komt het dat ik de TP-Link TL-WDN3200 wifi stick niet op 300mbps verbonden krijg? Ik zou dit graag kunnen gebruiken ivm data overdracht, streamen etc. (overigens haal ik, nu hij verbonden is met 150mbps, met het kopiëren van grote bestanden vanaf mijn nas, een kopieërsnelheid van rond de 12MB/s)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Kan je iets meer vertellen over de software?
OS, drivers, enz.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:05
Ga op de pc eens naar apparaatbeheer, zoek de draadloze adapter op, klik op eigenschappen en ga naar het tabblad geadvanceerd. Hier staat waarschijnlijk een instelling die ingesteld staat op 20mhz, en die je op 40mhz of 20/40mhz moet zetten. Heb ik ook bij mijn Intel draadloze adapter. Ik weet niet precies hoe deze instelling heet, en of hij ook aanwezig is bij de TP-link, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Moet ik ook instellen bij mijn intel draadloze adapter om 300mb/s te krijgen.

Het zou ook kunnen zijn dat deze zelfde instelling in de router te laag staat. Bij mijn Asus router heet dit "Channel bandwidth" en moet deze op 40mhz of 20/40mhz staan.

[ Voor 14% gewijzigd door tbro op 19-08-2014 21:54 ]

• Allewijn
  • Niet online
tbro schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:50:
Ga op de pc eens naar apparaatbeheer, zoek de draadloze adapter op, klik op eigenschappen en ga naar het tabblad geadvanceerd. Hier staat waarschijnlijk een instelling die ingesteld staat op 20mhz, en die je op 40mhz of 20/40mhz moet zetten. Heb ik ook bij mijn Intel draadloze adapter. Ik weet niet precies hoe deze instelling heet, en of hij ook aanwezig is bij de TP-link, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Moet ik ook instellen bij mijn intel draadloze adapter om 300mb/s te krijgen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Bij apparaatbeheer staat bij de eigenschappen van de TP-Link wifi stick het volgende:
Adhoc ondersteuning 802.11n -> uitgeschakeld
IEEE802.11h-> uitgeschakeld
Land regio (2.4Ghz)-> #1 (1-13)
Land regio (5Ghz)-> #10(36-48, 149-165)
Multimedia/Spelomgeving-> uitgeschakeld
Radio Aan/Uit-> Inschakelen
Roaming Gevoeligheid-> Uitschakelen

In de instellingen van de TP Link Archer C2 router staat oa het volgende:

Bij 2.4Ghz wifi instellingen:
Mode: 11bgn mixed (kan kiezen tussen die en 11bg mixed)
Channel: auto (heb ook losse kanalen geprobeerd)
Channel Width: auto (heb ook 20 en 40mhz los geprobeerd)

Bij 5Ghz wifi instellingen:
Mode: 11a/n/ac mixed (kan kiezen tussen die en 11an mixed)
Channel: auto (heb ook andere losse kanalen geprobeerd)
Channel Width: auto (heb ook 20,40 en 80mhz los geprobeerd)

• Allewijn
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:47:
Kan je iets meer vertellen over de software?
OS, drivers, enz.
Ik draai mijn HTPC op Windows 7 Ultimate, servicepack 1, 64bits met auto updates.
De firmware van de router is geupdate naar de nieuwste versie: 140716
De software/drivers van de wifistick betrefften de nieuwste drivers van de website: 131113

• tbro
In principe zou hij moeten werken als je de channel width bij 2.4Ghz op 40mhz zet. Echter wordt er ook vaak gezegd dat, vanwege stabiliteitsoverwegingen, deze het beste op 20mhz kan blijven staan.

Je zou nog kunnen proberen "multimedia/spelomgeving" aan te zetten. Misschien heeft dit iets te maken met WMM, dat in sommige gevallen nodig is om de volledige wireless N snelheid te krijgen.

Anders weet ik ook niet waar het aan ligt. Zoals eerder al gezegd hebben sommige mensen, zeker op de langere afstand, voorkeur om alléén de 20mhz optie te gebruiken, omdat dit stabieler zou zijn. Ik geloof ook dat de "Auto" optie in de TP-link dit per verbinding beoordeeld.

• Allewijn
  • Niet online
@tbro: Zojuist gedaan wat je zei: in de router op de 2.4Ghz band heb vast op 40mhz gezet en bij apparaatbeheer de stick multimedia/spelopgeving aan gezet.
Hij blijft alleen staan op 144mbps (ook zo raar, waarom geen 150mbps zoals bij 5Ghz?).
Helaas dus verre van 300mbps.... :-(

• tbro
Aangezien je op je telefoon wel de goede snelheid haalt (Ook op de locatie van de HTPC?) lijkt het dat het te maken heeft met de Wireless usb-stick.

Het blijkt dat deze stick gebruik maakt van Ralink chips (https://wikidevi.com/wiki/TP-LINK_TL-WDN3200). Je zou nog kunnen proberen de TP-Link driver te verwijderen, en via de site van Ralink/MediaTek (http://www.mediatek.com/en/downloads/?sort=os) de driver te downloaden (http://www.mediatek.com/en/downloads/usb/). Dit zou je nog kunnen proberen, en wellicht heeft deze driver ook meer opties dan de TP-Link driver.

Omdat deze driver echter niet door TP-Link vrijgegeven wordt, kan het zijn dat deze problemen oplevert i.c.m. de USB-stick. De enige manier om dit te ontdekken is door de driver van TP-Link te verwijderen, en de Ralink driver te installeren. Mocht dit de snelheid niet hoger maken, en ook niet meer opties geven in het tabblad geadvanceerd, dan zou ik weer teruggaan naar de originele TP-Link driver.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Nog een interessante: welke beveiliging gebruik je? Voor 802.11n moet je of open (geen beveiliging) of WPA2-AES gebruiken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Allewijn
  • Niet online
ik gebruik wpa2-psk aes.
Ik zal nu de drivers en software verwijderen en de rechtstreekse Ralink drivers installeren.
Ik laat zo weten hoe dat vordert.
Overigens is mijn LG G2 android toestel verbonden op dezelfde locatie als de htpc met 5Ghz 390Mbps, maar wie weet is dat via AC en niet via N? (dat kan ik niet zien op het toestel)

• Allewijn
  • Niet online
Zojuist geprobeerd, maar helaas werkte de wifistick in het geheel niet meer met de Ralink drivers.
Dus die weer verwijderd en de officiële TP-Link drivers geïnstalleerd, waarna het weer werkt.
Maar nog steeds op 2.4Ghz max 144mbps en op 5Ghz max 150mpbs
Baal hier van, want kan de 300mbps goed gebruiken (en niet voor niets net hier voor deze router en stick gekocht)

Nog andere opties? (behalve retour aan de winkel)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Welke driver heb je gebruikt? En wat is het vendor ID en device ID van je stick (Apparaatbeheer -> Eigenschappen -> Details -> Hardware-ids)?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Allewijn
  • Niet online
Gisteren na al jullie tips nog eea op tweakers gelezen over hoe slecht de Archer C2 presteert, zie:
TP-link Archer C2 problemen
en
productreview: TP-Link Archer C2 review door layzzzz

Ding dus gelijk maar weer in zijn doos gestopt en terug gekbracht.
In bovenstaande topics werd als tip gegeven om een TL-WDR3600 of TL-WDR4300.
Dat zijn geen AC routers, maar wel héle goede prestaties op N.
(sowieso was het ac deel op de archer c2 dan weliswaar bruikbaar, maar doordat het maar over 1 antenne/1 stream ging, erg slecht bereik)

Vandaag dus omgeruild voor een TP-LINK TL-WDR4300.
Aangesloten en bam, alles werkte meteen. Zowel op de 2.4Ghz als op de 5Ghz band volle ontvangst en 300mbps.

Bestand (grote mkv bestanden) vanaf mijn Synology Nas kopiëren naar mijn htpc gaat volgens win7 met zo'n 15MB per seconde. Is dus al beter dan met de Archer C2, die maar op 150mbps liet verbinden. Maar is dat 'fatsoenlijk' of hoort dit hoger te kunnen/zijn?

In ieder geval blij dat ik de TP-Link Archer C2 terug heb gebracht.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

15MB/s = 120Mbps, voor een wifi verbinding is dat zeer netjes. Die '300Mbps' is de geadverteerde link-snelheid, daar kun je in de praktijk minder dan de helft van gebruiken.

/dev/null

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt donny007. Dan ben ik blij dat ik dat iig haal en dat "gezond" is.
Nog steeds niets vergeleken met een gewone bekabelde gigabit verbinding helaas, maar ik kan in deze setup gewoon de HTPC in de woonkamer niet bedraad aansluiten. De 15MB/s is iig genoeg voor hd streaming. En dat is wat ik wilde bereiken.
Het kopiëren van grote bestanden van/naar de nas is alleen dus ondanks 300mbps verbinding, in de praktijk nog niet echt vlot....
Zijn er nog tips om het te ''versnellen' of is dit het wel een beetje voor 5ghz 300mbps?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja: een goede NIC gebruiken :o

Je gebruikt hier een USB-stick, tenzij het een monster is met externe antennes is het allerminst een ideale WiFi setup.

Je hebt een WDR-4300. Dat ding doet 3x3 MiMo, dus drie fysieke streams ("450Mbps" in marketingblaat) in de 5GHz. Om optimaal gebruik daarvan te maken wil je dus een NIC die 3x3 MiMo aankan, dus drie radio's en antennes. Dan kun je een carrier speed van 450Mbps halen, waar je bij goed signaal in praktijk misschien 70% van kunt halen, dus rond de 300Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1