IP binden aan MAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
Waarschijnlijk basic vraag maar ik kom er even niet meer uit:

Omdat ik vanaf mijn telefoon een pc wil opstarten/afsluiten wil ik voor deze pc een vast IP adres toegewezen hebben van mijn router.
Binden lukt echter niet want het mac adres van mijn PC verandert steeds met opstarten.
Dat zie ik zowel met ipconfig /all als in de diagnostics van mijn router.

Hoe krijg ik een statische mac adres voor mijn PC? Ik dacht juist dat een mac-adres altijd vast is?
Het gaat btw om Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40

D4NG3R

kiwi

:)

Het MAC adress van je PC blijft altijd statisch dus wat je uitvoert weet ik niet. Een MAC adres is namelijk een hardware adress wat vanuit de fabriek er al op staat. Je kan deze spoofen, maar dan zou je er sowieso al meer verstand van moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 19-08-2014 16:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
D4NG3R schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:32:
Het MAC adress van je PC blijft altijd statisch dus wat je uitvoert weet ik niet. Een MAC adres is namelijk een hardware adress wat vanuit de fabriek er al op staat. Je kan deze spoofen maar dan zou je al wat meer kennis er van hebben.
Ja dat dacht ik ook maar als ik ipconfig /all doe dan staat er bij Ethernet adapter Lan iedere keer een ander mac adres wanneer ik opnieuw opgestart heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Artwido op 19-08-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:59
Het lijkt me heel sterk dat je MAC verandert. Wat wel vaak gebeurt is dat de router het MAC adres vergeet. Je zou dan een static ARP entry moeten maken, maar niet alle routers kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Artwido schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:34:
[...]

Ja dat dacht ik ook maar als ik ipconfig /all doe dan staat er bij Ethernet adapter Lan iedere keer een ander mac adres te staan
Weet je dit heel zeker? Deze zou echt niet mogen veranderen 8)7 . Ik zou eens een virusscan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
D4NG3R schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:35:
[...]

Weet je dit heel zeker? Deze zou echt niet mogen veranderen 8)7 . Ik zou eens een virusscan gaan doen.
heb net een hele nieuwe install gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Een MAC adres hoort in ieder geval niet te veranderen, dit is altijd statisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawwie op 19-08-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan zou ik de BIOS eens gaan uitpluizen. Dit zou onder geen omstandigheden mogen gebeuren tenzij je deze met opzet zit te spoofen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
het probleem is dat ik nu geen IP kan binden. Ik heb op de telefoon een app die kan opstarten en afsluiiten dat werkt goed als het juiste IP en mac adres is ingevuld. Echter de eerst volgende keer werkt het weer niet omdat mijn pc weer een ander IP heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:02
Check je mac-adres gewoon in je netwerkinstellingen/ eigenschappen van je netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

zetje01 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:38:
Check je mac-adres gewoon in je netwerkinstellingen/ eigenschappen van je netwerkkaart.
Lezen is ook een kunst, de TS geeft aan dat deze blijkbaar elke keer veranderd na een restart. Wat extreem vreemd is aangezien dit een hardware adress is en geen software adress.

Daarom: Zoek de BIOS door.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 19-08-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
zetje01 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:38:
ja dat heb ik gedaan idd en dat blijft wel hetzelfde echter als ik die bind heeft dat verder geen nut.
Als ik dan IP check is het weer een willekeurig IP

Even voor de goede orde:

Als ik met ipconfig /all kijk dan zie ik na opstarten iedere keer een ander mac adres achter de LAN adapter.
Als ik via configuratiescherm de eigenschappen kijk zie ik wel steeds een zelfde MAC adres. Echter die kan ik wel binden maar toch krijg ik een ander IP toegewezen.

Maar ik ga de bios nalopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Artwido op 19-08-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Artwido schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:40:
[...]

ja dat heb ik gedaan idd en dat blijft wel hetzelfde echter als ik die bind heeft dat verder geen nut.
Als ik dan IP check is het weer een willekeurig IP
Euh je gaf eerder aan dat deze elke keer veranderde? Wees dan duidelijk?

IP op de PC zelf statisch zetten en in de router ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
D4NG3R schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:41:
[...]

Euh je gaf eerder aan dat deze elke keer veranderde? Wees dan duidelijk?

IP op de PC zelf statisch zetten en in de router ook.
zie mijn antwoord boven jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:02
En je pc een vast IP geven? (weer in de eigenschappen van je netwerkverbindin van je pc)
Gewoon om even te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:39
Post even de ipconfig /all even van verschillende boots. Ik wil het eerst zien.
Je weet een MAC adres is AABB:CCDD:EEFF en een IP adres 192.168.0.20 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Vreemd verhaal maar je kunt natuurlijk ook gewoon een statisch IP in windows gebruiken en geen DHCP?

Vul dan het IP adres, netwerk mask, gateway en DNS handmatig (van de IP config output) in de windows netwerk instellingen?

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
iRReeL schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:20:
Vreemd verhaal maar je kunt natuurlijk ook gewoon een statisch IP in windows gebruiken en geen DHCP?

Vul dan het IP adres, netwerk mask, gateway en DNS handmatig (van de IP config output) in de windows netwerk instellingen?
ja gedaan maar dan doet dns weer moeilijk. Dan heb ik idd een vast IP maar geen verbinding.
De app op mijn telefoon vind mijn pc nu wel steeds. Niet door IP maar door computernaam denk ik. Dus eigenlijk is het zo wel prima.
Maar toch wil ik het nog voor elkaar krijgen om een IP te kunnen binden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Doe dan ff wat plizz schreef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
twee keer opstarten leverde deze twee op:
Ethernet adapter voor LAN verbinding:
24-D0-D3-75-09-00
B4-15-0C-62-11-00

De draadloze verbinding die ik uit heb staan geeft wel steeds dezelfde MAC-adres:
00-15-AF-E1-EE-96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 09:28

donny007

Try the Nether!

Ga eens naar Device manager -> Network adapters -> Dubbelklik je netwerkkaart -> Tabblad advanced -> "Network Address".

Wat zie je daar? Probeer eens een ander MAC-adres toe te wijzen.

De functionaliteit/notatie verschilt per netwerkchip, dit is voor een Realtek chip.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1TvUCuz.png

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
donny007 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:54:
Ga eens naar Device manager -> Network adapters -> Dubbelklik je netwerkkaart -> Tabblad advanced -> "Network Address".

De functionaliteit/notatie verschilt per netwerkchip, dit is voor een Realtek chip.

[afbeelding]
ga ik doen.... na het eten :P tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
donny007 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:54:

[afbeelding]
Oke er gebeurd iets wat ik niet kan volgen:

Ik heb idd zelf een mac adrres ingevoerd zoals jij laat zien. Ik zie dit adres op een andere pc idd in de ARP Cache Table erbij staan. Ik bind deze aan IP 192.168.1.150
Vervolgens start ik de remote pc opnieuw op en vervolgens word het IP aan een andere MAC gehangen en krijgt het zelf aangemaakte MAC-adres weer een willekeurig IP ???

192.168.1.150 02:12:4E:F6:0F:00 on

192.168.1.25 12:34:AA:BB:CC:DD br-lan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Artwido schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:37:
[...]

twee keer opstarten leverde deze twee op:
Ethernet adapter voor LAN verbinding:
24-D0-D3-75-09-00
B4-15-0C-62-11-00
Zelfs je vendor id verandert daarmee .. dat is wel heel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik heb een Drytec Vigor2130 router btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
schijnen ook virussen / malware te zijn die dat gedrag vertonen

http://www.symantec.com/c...es-mac-address-very-often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
heb van de week schone install gedaan en heb f-secure draaien. Dus lijkt me sterk maar kan kijjken.

Als ik nu kijk bij ipconfig dan geeft hij netjes 1234aabbccdd als mac adres aan maar als ik kijk in mijn router diagnostics dan staat dat mac adres er dus niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een MAC adres is een fysiek adres dus dat kan niet veranderen. Als je softwarematig iets anders ziet is er dus iets aan de hand. Wellicht meerdere netwerkkaarten, of een gateway die aan je fysieke netwerkkaart is gebonden voor internetsharing ofzo?
Met ipconfig /all zou je dat moeten kunnen zien iig :)

Dat gezegd hebbend: IP reserveringen op MAC adres doe je in je router, en niet op je PC. Op je router kun je gewoon IP's dedicated aan MAC adresen toewijzen. Heck, da's zo'n beetje de enige manier waarop je router gaat weten dat het een bepaald apparaat is. Iets met OSI lagen enzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hierbij ga ik iedereen even tegenspreken.

Er bestaan wel degelijk NIC's waarvan het MAC adres bij elke reboot verandert. Ik heb het ook zien gebeuren. Voornamelijk in cheap-ass moederborden met een goedkope onboard NIC komt het geregeld voor. Denk hierbij aan NIC's die nog goedkoper zijn dan Realtek's. Op de moederborden waarop ik het heb gezien, kon ik niet MAC adres niet vastzetten in de BIOS o.i.d. Ook niet in Windows.

Het is geen trojan of virus (althans, bij mij niet), maar gewoon een hele goedkope noname NIC (VIA geloof ik in mijn geval).

Als je vervolgens de Hyper-V Switch installeert, dan gebeuren er heel vreemde dingen met Hyper-V na iedere reboot :P

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Er lijkt echt iets te spoken in je netwerk....

Je kunt nog eens kijken wat er gebeurt als je een vast IP instelt op de PC (DNS is meestal het IP van de router).
Er bestaan wel degelijk NIC's waarvan het MAC adres bij elke reboot verandert.
Voor de fabrikant is dat erg makkelijk inderdaad, die hoeft dan niet alle chips te voorzien van een uniek MAC adres, gewoon een random adres genereren bij het opstarten en maar hopen dat er niet toevallig twee keer dezelfde uitkomen in hetzelfde netwerk |:(

[ Voor 51% gewijzigd door donny007 op 19-08-2014 20:49 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik heb net de pc, of beter gezegd de laptop gescand met Kaspersky. en niets gevonden. Ik heb speciaal net Kaspersky gedownload omdat die dat mac wissel virus kent.

Ik heb een Asus x71q laptop dus denk niet dat het een goedkoop moederbord is.

Ik heb IP vastgezet op de laptop maar geen verschil.

snap er echt niets van.

[ Voor 10% gewijzigd door Artwido op 19-08-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Je kunt nog kijken of er driverupdates te vinden zijn op de site van Asus (of van de netwerkfabrikant zelf).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
donny007 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:59:
Je kunt nog kijken of er driverupdates te vinden zijn op de site van Asus (of van de netwerkfabrikant zelf).
ga ik doen!
Helaas kan ik even niet meer reageren... ga naar mijn werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
zou nog eens kunnen proberen in "veilige modus" te starten ... loopt er wat minder op de achtergrond .. wellicht dat het een vaag programma is wat er op de een of andere manier denkt baat bij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 15:29
Dat kan je heel mooi instellen op je Draytek!

Inloggen op je router.

Kopje LAN

Tabblad: Bind IP to MAC.

Taddaaaaaaaaaaaaaaa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 12:27

80000

mrox

Trommelrem schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:43:
Hierbij ga ik iedereen even tegenspreken.

Er bestaan wel degelijk NIC's waarvan het MAC adres bij elke reboot verandert. Ik heb het ook zien gebeuren. Voornamelijk in cheap-ass moederborden met een goedkope onboard NIC komt het geregeld voor. Denk hierbij aan NIC's die nog goedkoper zijn dan Realtek's. Op de moederborden waarop ik het heb gezien, kon ik niet MAC adres niet vastzetten in de BIOS o.i.d. Ook niet in Windows.

Het is geen trojan of virus (althans, bij mij niet), maar gewoon een hele goedkope noname NIC (VIA geloof ik in mijn geval).

Als je vervolgens de Hyper-V Switch installeert, dan gebeuren er heel vreemde dingen met Hyper-V na iedere reboot :P
Kan hier beamen hetzelfde probleem gehad met een asus moederbord welke een cheap realtek
nic had. Heb de type nrs niet bij de hand, maar bij elke reboot veranderde de laatste 2 hex nrs van de mac naar 00 en dan weer naar 01.

De draytek dhcp laat maar 1 ip toe te binden 1 mac address. Anders had ik 2 macs naar hetzelfde ip laten wijzen.

Uiteindelijk een intel network card gekocht en die bleef bij 1 mac adres steken. (ik zal nooit meer enig device met realtek nic kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Bas. schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:20:
Dat kan je heel mooi instellen op je Draytek!

Inloggen op je router.

Kopje LAN

Tabblad: Bind IP to MAC.

Taddaaaaaaaaaaaaaaa!
Als je topic goed doorgelezen had, dan had je begrepen dat het zo simpel nu niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
80000 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:35:
[...]

Kan hier beamen hetzelfde probleem gehad met een asus moederbord welke een cheap realtek
nic had. Heb de type nrs niet bij de hand, maar bij elke reboot veranderde de laatste 2 hex nrs van de mac naar 00 en dan weer naar 01.

De draytek dhcp laat maar 1 ip toe te binden 1 mac address. Anders had ik 2 macs naar hetzelfde ip laten wijzen.

Uiteindelijk een intel network card gekocht en die bleef bij 1 mac adres steken. (ik zal nooit meer enig device met realtek nic kopen)
Het netwerk adapter is wel van realtek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Ik lees het nergens maar heb je wel netwerk verbinding met de vast ingestelde ip.?

Mac is niet zo belangrijk voor het externe gedoe wat je ermee wil en de router zal het eigenlijk ook worst wezen zolang de boel maar klopt.

Al lezende kwam mij het idee op heb je wel een gateway adres ingegeven naast het ip en subnet.?

Als je gewoon een vast ip ingeeft en subnet en gateway zou datgene wat jij wil gewoon moeten werken, wat je wel kan doen is erna eerst even de router een reboot geven en ondanks dat het sinds win-xp niet meer zou hoeven de pc na aanpassen eerst rebooten, daar heb ik al te vaak dingen op zien falen.

Is dat gedoe met een ander mac adres niet het mac adres van een bleutooth adapter.? gezien het een latop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
webcamjan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:29:
Ik lees het nergens maar heb je wel netwerk verbinding met de vast ingestelde ip.?

Mac is niet zo belangrijk voor het externe gedoe wat je ermee wil en de router zal het eigenlijk ook worst wezen zolang de boel maar klopt.

Al lezende kwam mij het idee op heb je wel een gateway adres ingegeven naast het ip en subnet.?

Als je gewoon een vast ip ingeeft en subnet en gateway zou datgene wat jij wil gewoon moeten werken, wat je wel kan doen is erna eerst even de router een reboot geven en ondanks dat het sinds win-xp niet meer zou hoeven de pc na aanpassen eerst rebooten, daar heb ik al te vaak dingen op zien falen.

Is dat gedoe met een ander mac adres niet het mac adres van een bleutooth adapter.? gezien het een latop is.
Als ik op de pc een ip vastzet en een dns instel krijg ik idd geen verbinding. Omdat ik met een app de pc wil kunnen afsluiten en opstarten heb ik mac-adres en vast ip nodig.
Die app werkt want het afsluiten en opstarten lukt ermee. maar omdat ik steeds een nieuw ip heb na opnieuw opstarten is dat natuurlijk waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
donny007 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:44:Voor de fabrikant is dat erg makkelijk inderdaad, die hoeft dan niet alle chips te voorzien van een uniek MAC adres, gewoon een random adres genereren bij het opstarten en maar hopen dat er niet toevallig twee keer dezelfde uitkomen in hetzelfde netwerk |:(
Zelfs als er een dubbel MAC adres in een netwerk is, dan is er volgens mij nog niet direct een probleem. Voor de fabrikant is dat lekker goedkoop. MAC adressen zijn toch niet uniek, dus dan kun je prima iedere keer een random MAC adres gebruiken.
80000 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:35:
[...]

Bij mij was het echt compleet random. Het begon wel altijd met 00:00:00. Xerox zal daar niet blij mee zijn :P

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Artwido schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:48:
[...]

Als ik op de pc een ip vastzet en een dns instel krijg ik idd geen verbinding. Omdat ik met een app de pc wil kunnen afsluiten en opstarten heb ik mac-adres en vast ip nodig.
Die app werkt want het afsluiten en opstarten lukt ermee. maar omdat ik steeds een nieuw ip heb na opnieuw opstarten is dat natuurlijk waardeloos
Dns hoef je niet in te stellen maar gateway..

Dergelijke progs gebruik ik hier ook wel en ook voor externe adressen door het land maar mac adres koppeling heb ik er nog nooit in moeten geven om te laten werken, enkel ip van de remote pc en gaan ermee.
Hoe stel jij die vaste ip adres en verdere dingen in.? laat daar eens een shot van zien, al ga ik ervan uit dat je het goed doet bekruipt mij toch zo een idee namelijk.
Als je de pc voorziet van vast ip ect en je reboot de pc blijft dan dat ingestelde ip er dan nog wel staan.?

En welk prog is dat dat je een mac adres moet opgeven om te conecten, ip en comando string is voldoende normaal, en bij de meeste progs gebruikelijk lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door webcamjan op 19-08-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Trommelrem schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:54:
[...]
MAC adressen zijn toch niet uniek, dus dan kun je prima iedere keer een random MAC adres gebruiken.
Euh, mac adressen horen uniek te zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:04
aZuL2001 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:04:
[...]

Euh, mac adressen horen uniek te zijn.
Maar zijn dat niet. Ik heb één keer eerder gezien (realtek chipset) dat de vendor Realtek eenzelfde MAC-Adres meegaf. Op je switch gaat dat niet werken niet....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:31
idd 99,999% is uniek. de kans is dus heeeeeel erg klein om 2 dezelfde devices in een netwerk te treffen..
maar het kan wel . (uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
webcamjan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:58:
[...]

Dns hoef je niet in te stellen maar gateway..

Dergelijke progs gebruik ik hier ook wel en ook voor externe adressen door het land maar mac adres koppeling heb ik er nog nooit in moeten geven om te laten werken, enkel ip van de remote pc en gaan ermee.
Hoe stel jij die vaste ip adres en verdere dingen in.? laat daar eens een shot van zien, al ga ik ervan uit dat je het goed doet bekruipt mij toch zo een idee namelijk.
Als je de pc voorziet van vast ip ect en je reboot de pc blijft dan dat ingestelde ip er dan nog wel staan.?

En welk prog is dat dat je een mac adres moet opgeven om te conecten, ip en comando string is voldoende normaal, en bij de meeste progs gebruikelijk lijkt me.
Ben nu op mn werk dus kan geen screenshot geven. Het is niet zo dat de app persee mac adres nodig heeft maar wel dat vast ip gebonden blijft aan de specifieke pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan heb je ook een fixed mac nodig

probeer je mac te verander via je registry

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ga ik morgen als ik weer thuis ben proberen. Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:21
Artwido schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:23:
192.168.1.25 12:34:AA:BB:CC:DD br-lan
Vraagje,

br-lan, bedoel je daar toevallig niet mee bridge lan? Heb je iets van virtualisatie software draaien? (virtualbox, vmware, hyperv).
Deze zou ook niet direct het MAC adres mogen veranderen, op de manier waar jij last van hebt. maar het zou wel iets kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 12:27

80000

mrox

Trommelrem schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:54:
[...]

Bij mij was het echt compleet random. Het begon wel altijd met 00:00:00. Xerox zal daar niet blij mee zijn :P
Wat een afgang spul dat realtek, random is nog erger natuurlijk. Ik dacht al dat ik gek werd van een bitje die steeds verschoof 8)7. (Niet uniek in de wereld is 1, maar veranderen bij een reboot is echt 7(8)7.)

De nic in kwestie (die ik mensen aanraad om te vermijden):
Realtek nic: RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Hieruit blijkt dat het niet eens zo ongebruikelijk is dat er dubbele MAC adressen in gebruik zijn. In dit geval betreft het een SiS kaartje.

Maar een random wisselend MAC adres is eigenlijk nog iets vreemder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28
80000 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:42:
Bijna alle Realtek NICs zijn tegenwoordig van de 8169 family.

Fourtje van de fabrikant, met die nic-chip zelf is vast weinig mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
80000 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:42:
[...]

Wat een afgang spul dat realtek, random is nog erger natuurlijk. Ik dacht al dat ik gek werd van een bitje die steeds verschoof 8)7. (Niet uniek in de wereld is 1, maar veranderen bij een reboot is echt 7(8)7.)

Wat een onzin, er is geen enkele reden om Realtek nics te vermijden; ze zijn goedkoop en doen wat ze moeten doen.

Een nic waarvan het in de hardware geprogrameerde MAC-address verandert (wat bij TS niet het geval lijkt, maar vooral een software probleem) is een defecte nic.

Overigens, @Artwido: wat gebeurt er in linux?

[ Voor 5% gewijzigd door tinzarian op 20-08-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-05 22:10

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb al eens gehad dat ik meerdere NICS gehad nieuw uit een doos met elk hetzelfde Mac-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
tinzarian schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:42:
[...]

Overigens, @Artwido: wat gebeurt er in linux?
Ik heb geen linux geïnstalleerd. De bewuste pc die ik wil bedienen is met windows 7
Ik heb nog niet verder wezen spitten.
Ik heb overigens niets extra's geïnstalleerd op deze pc. Het is een schone install van windows 7. Wel heb ik direct F-secure er op gezet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch is het een goede test om even een Linux LiveCD/USB erin te stoppen en kijken wat het gedrag daar is. Als het daar ook hetzelfde gedrag vertoont is er echt iets hardwarematigs mis met je NIC (EPROM waar de MAC in zit gaar?). Als het onder Linux wel stabiel is weet je dat het echt iets in je (Windows) install is.

Oslik blyat! Oslik!

• Artwido
Ok. Ga ik morgen doen. Jullie horen natuurlijk het resultaat. 😀

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51

FreakNL

Well do ya punk?

Even buiten het feit van de veranderende MAC adressen om ->

Wat werkt er nou niet als je je PC gewoon een fixed IP geeft? Dat zou namelijk gewoon moeten werken, die "app op je telefoon" boeit dat echt niet, of je IP nou fixed of DHCP is.

Je hebt het over "een dns", misschien dat het daar fout gaat, dat je bijvoorbeeld 8.8.4.4 gebruikt en je hostname zodoende niet in DNS wordt opgenomen...

Als je een fixed IP gebruikt welke DNS gebruik je dan? Van de Draytek? En zo ja, wordt je hostname dan opgenomen in de DNS tabel van die Draytek?

Ik vermoedt dat die "app op je telefoon" op hostnaam zoekt ofzo (vandaar mijn vragen hierboven), kun je dat niet op IP instellen?

• iRReeL
werd al geschreven zie ik nu :o

Ben benieuwd hoe het onder linux uitziet

[ Voor 89% gewijzigd door iRReeL op 21-08-2014 08:48 ]

• Artwido
dion_b schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 00:15:
Toch is het een goede test om even een Linux LiveCD/USB erin te stoppen en kijken wat het gedrag daar is. Als het daar ook hetzelfde gedrag vertoont is er echt iets hardwarematigs mis met je NIC (EPROM waar de MAC in zit gaar?). Als het onder Linux wel stabiel is weet je dat het echt iets in je (Windows) install is.
Oke ik heb Ubuntu twee keer opnieuw opgestart en met
code:
1
 ifconfig | grep HWaddr
kon ik zien dat mijn wifi adapter hetzelfde MAC adres houd zoals het hoort maar mijn LAN adapter heeft dus iedere keer een ander MAC adres
Hoe kan dit??

@ FreakNL: dat ga ik nog proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Artwido op 21-08-2014 17:47 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als laatste redmiddel kun je natuurlijk ook het IP-adres vast instellen op de machine. Vervolgens laat je dat IP-adres buiten beschouwing van de DHCP-scope op de router.

Zijn er op internet meer gevallen bekend van de Realtek NIC die jij hebt, waarbij het MAC-adres dus wisselt?

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 21-08-2014 17:56 ]

• Artwido
CptChaos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:54:
Als laatste redmiddel kun je natuurlijk ook het IP-adres vast instellen op de machine. Vervolgens laat je dat IP-adres buiten beschouwing van de DHCP-scope op de router.

Zijn er op internet meer gevallen bekend van de Realtek NIC die jij hebt, waarbij het MAC-adres dus wisselt?
ja dat ga ik nu als eerste doen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Let wel op, dat je naar de juiste gateway en DNS verwijst.

• Artwido
CptChaos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:01:
Let wel op, dat je naar de juiste gateway en DNS verwijst.
die instellingen moet ik opzoeken want daar heb ik nog niet veel kaas van gegeten. Maar komt vast goed. ;)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51

FreakNL

Well do ya punk?

Ipconfig /all met dhcp.

Die gegevens kun je dan gewoon gebruiken :)

• Artwido
FreakNL schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:48:
Ipconfig /all met dhcp.

Die gegevens kun je dan gewoon gebruiken :)
okee tnx

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Artwido schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:44:
[...]

Oke ik heb Ubuntu twee keer opnieuw opgestart en met
code:
1
 ifconfig | grep HWaddr
kon ik zien dat mijn wifi adapter hetzelfde MAC adres houd zoals het hoort maar mijn LAN adapter heeft dus iedere keer een ander MAC adres
Hoe kan dit??
Geen flauw idee (gare EPROM?), maar het is in ieder geval duidelijk dat je Windows-install er niets mee te maken heeft en dat evt malware daarop ook uitgesloten kan worden. Zo ondertussen denk ik dat het tijd is voor een andere NIC...

Als je ergens een oude hebt liggen, dan kan het geen kwaad die er eerst even in te hangen om je ervan te verzekeren dat dat wel normaal werkt - maar ik kan geen mechanisme bedenken waardoor dat ook zulk gedrag zou vertonen.

Oslik blyat! Oslik!

• Artwido
dion_b schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:09:
[...]

Geen flauw idee (gare EPROM?), maar het is in ieder geval duidelijk dat je Windows-install er niets mee te maken heeft en dat evt malware daarop ook uitgesloten kan worden. Zo ondertussen denk ik dat het tijd is voor een andere NIC...

Als je ergens een oude hebt liggen, dan kan het geen kwaad die er eerst even in te hangen om je ervan te verzekeren dat dat wel normaal werkt - maar ik kan geen mechanisme bedenken waardoor dat ook zulk gedrag zou vertonen.
Opzich functioneert verder alles goed en als ik een statisch IP aan de pc kan hangen dan is dat voldoende. Het was gewoon dat ik er niet uit kwam en niet snapte waar dat aan lag. Nu weet ik dat nog niet maar mede met de tips in dit topic heb ik wel zaken kunnen uitsluiten.

• gekkie
Mjah zou nog een vage bios routine kunnen zijn .. neem aan dat het een onboard realtek chippie is?

Misschien dat de windows diagnostic tool van realtek nog wat te melden heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door gekkie op 21-08-2014 19:28 ]

• Artwido
gekkie schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:25:
Mjah zou nog een vage bios routine kunnen zijn .. neem aan dat het een onboard realtek chippie is?

Misschien dat de windows diagnostic tool van realtek nog wat te melden heeft.
Ja klopt. Ik ga kijken of ik een driver update kan doen want heb net ge-googled en het schijnt idd vaker voor te komen.
Ik houd op de hoogte. :)

• Artwido
Yes! opgelost!
Een driver update did the trick :D hoe simpel :$

Mac adres blijft nu ongewijzigd na een restart en ik heb nu een IP er aan verbonden.

Tnx iedereen voor meedenken en de bruikbare tips. :)
Pagina: 1