Dubbel MAC Adres :(((

Pagina: 1
Acties:
  • 1.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een half jaar twee P4S8X moederborden. Mijn netwerkje werkte altijd wel, maar half. Tijdens een implementatie van mijn net gevouwen DC kwam ik door mijn DHCP server achter dat mijn P4S8X planken hetzelfde MAC adres hebben 8)7.

'k zal ffies kort uitleggen hoe ik erachter kwam. Eerst dynamisch Ipadressen uit proberen te delen. Beide systemen zelfde IP adres. Dit meerdere malen geprobeerd. Zelfde resultaat. Toen voor 1 systeem een statische entry gemaakt. werkte. Loop naar het andere systeem toe. Zelfde net aan gemaakte IP adres |:(. Toen dacht ik, het zal toch niet...... maar toch, 2 dezelfde MAC adressen.

Nu mijn vraag hoe kan ik dit oplossen? Is een andere NIC plaatsen echt de enige oplossing of kan ik mijn MAC adres toch op de een of andere manier tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 14:31
bij de meeste netwerkkaart/onboard lan kan je gewoon een zelf bedacht MAC adres invoeren, bij de settings van de lan verbinding

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 20:39:
Nu mijn vraag hoe kan ik dit oplossen? Is een andere NIC plaatsen echt de enige oplossing of kan ik mijn MAC adres toch op de een of andere manier tweaken?
gewoon even je MAC aanpassen ;)

in de faq staat goed uitgelegd hoe dat moet/kan:
Hoe kan ik mijn MAC-adres bekijken of aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er theoretisch toch niet mogelijk? Een MAC is toch uniek? Schijnbaar toch uitzonderingen :P

Jullie quoten mij verkeerd :P

[ Voor 24% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-05-2003 14:20 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 14:27
Illegal_Alien schreef op 15 May 2003 @ 22:03:
Er tEchnisch toch niet mogelijk? Een MAC is toch uniek? Schijnbaar toch uitzonderingen :P
zal wel gecloned zijn van iets ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Er tEchnisch toch niet mogelijk? Een MAC is toch uniek? Schijnbaar toch uitzonderingen :P
mja in hoeverre is een MAC uniek ;)
technisch is het juist mogelijk, in de praktijk komt het weinig voor, en komt het voor is dat zwaar ...... :)
Maar daar zijn dan dus ook tools voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretisch........

Dat bedoel je. In de praktijk dus wel.

Volledig overbodig waarschijnlijk:

Eigenschappen van Mijn Netwerklocaties ---> Eigenschappen van LAN-verbinding --> Netwerkadapter configureren --> Geavanceerd --> Netwerkadres.

10 tegen 1 dat het met zo'n onboard (waarsch. Realtek) chipset werkt. Ik heb weleens kaarten gezien waarbij het niet werkte, maar dat waren oudjes...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Als je het handmatig kunt wijzigen, schiet de kans dat er dubbelen zijn denk ik toch een stuk omhoog.

Voor de topicstarter: goeie kans dat je je adressen in het BIOS kunt wijzigen, daar het een ingebouwde kaart op je mobo betreft.

[ Voor 40% gewijzigd door DUX op 15-05-2003 22:10 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
wel vreemd dat van alle gemaakt bordjes jij er uitgerekend 2 hebt met hetzelfde MAC adres..

das wel heeeel erg toevalig

hoe heb je het mac adres gechecked? met welke tools?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 08:01
Netwerkkaarten die het niet zo nauw nemen met de "regels" hebben soms de optie om in de properties van de kaart (in de netwerk configuratie) het MAC adres te wijzigen.

Niet handig voor beheerders ed maar wel voor handige eindgebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een kennis van mij had samen met iemand in Almere* (hij woont in amsterdam)hetzelfde MAC-adres op het chello netwerk. Dus telkens als die gast op internet ging was m'n kennis z'n verbinding kwijt. Als m'n oom er weer op ging was die gast in almere* z'n verbinding kwijt. Chello kwam er na 2 weken pas achter dat ze een identiek MAC-adres hadden :P

/me Weet niet zeker of het almere was, niet erg dichtbij Amsterdam iig

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DUX schreef op 15 mei 2003 @ 22:09:
Voor de topicstarter: goeie kans dat je je adressen in het BIOS kunt wijzigen, daar het een ingebouwde kaart op je mobo betreft.
vaak dus niet, ik moet de eerste bios nog tegen komen die dat heeft ;)
dat je nic onboard zit wil alleen maar zeggen dat deze geen slot in gebruik neemt, maar deze zit wel op de pci bus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 15 May 2003 @ 22:12:
[...]

dat je nic onboard zit wil alleen maar zeggen dat deze geen slot in gebruik neemt, maar deze zit wel op de pci bus ;)
Compaq Evo PC's met Intel PRO VM of VE onboard nic bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 21:07

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Erkens schreef op 15 May 2003 @ 22:12:
[...]

offtopic:
Mijn mobo: Epox 8RDA+, maar het zou me niet verbazen als elke nForce2-bord dat heeft...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 22:14:
[...]

Compaq Evo PC's met Intel PRO VM of VE onboard nic bijv.?
die ben ik dus nog nooit tegen gekomen ;)
maar compaq's hebben vaak een eigen bios waar ze dat soort zooi kunnen inbouwen.

Echter de P4S8X heeft een SiS chipset met SiS adapter, lijkt me sterk als die in de bios is in te stellen ;)
Wellicht met een dos-tooltje ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 15 May 2003 @ 20:41:
[...]

gewoon even je MAC aanpassen ;)

in de faq staat goed uitgelegd hoe dat moet/kan:
Hoe kan ik mijn MAC-adres bekijken of aanpassen ?
Bedankt voor de tip. Werkt perfect. FF MAC adres-je spoofen onder XP. Onder Linux/unix wist ik al dat 't makkelijk kon.

In mijn BIOS instellen gaat niet. En bij mijn netwerkdriver (sis) is ook geen optie verwerkt die dit kan bewerkstelliggen.

Even een weet-je tussen door, Hoe gaat 'n OS met je MAC adres om:

Ja, je MAC adres is hardwarematig in je NIC verwerkt. Maar deze wordt door je OS niet direct gebruikt. Deze wordt tijdens het opstarten ingelezen en die waarde wordt in de pakketjes mee verzonden. Je hardware MAC adres wordt als het ware tot een software MAC adres omgezet. Als je dit weet klink het ineens een stuk aannemelijker dat je deze waarde kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 15 May 2003 @ 22:09:
wel vreemd dat van alle gemaakt bordjes jij er uitgerekend 2 hebt met hetzelfde MAC adres..

das wel heeeel erg toevalig

hoe heb je het mac adres gechecked? met welke tools?
gewoon: "ipconfig /all" en die klopt. 'k zit ook geen fabeltje te vertellen. Ben zelf CCNA en werk al een tijdje in de IT.

Maar ik ben 't met je eens, heel toevallig. 'k had d'r wel eens over gelezen maar dit ging om hele grote netwerken en toen werd er ook al bij vermeld dat het zeer omwaarschijnlijk zal zijn. Werkt er hier niet iemand bij Alternate? Daar heb ik ze gekocht. Heb zelf zitten denken dat ze daar op de 1 of andere manier die het MAC adres toekennen. 't lijkt me niet waarschijnlijk maar toen ik hem kocht zat er wel een 1005.002 BETA BIOS op. da's ook niet standaard. Toch denk ik niet dat een het (hardware) MAC adres aangepast kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch besloten om 't board-je terug te brengen, Iemand enig idee hoe ik 't plankie kan RMA'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 15 May 2003 @ 22:19:
[...]

die ben ik dus nog nooit tegen gekomen ;)
maar compaq's hebben vaak een eigen bios waar ze dat soort zooi kunnen inbouwen.

Echter de P4S8X heeft een SiS chipset met SiS adapter, lijkt me sterk als die in de bios is in te stellen ;)
Wellicht met een dos-tooltje ofzo ;)
D310 Microdesktop met i845PE chipset en die intel Pro onboard, die hebben het volgens mij.... Maargoed, hij is nu aan het rebooten, dus ik weet het zo.

En je hebt gelijk. Je kunt hem er wel in aflezen, maar je kunt er zelf niks inkloppen. Je kunt alleen de waarde veranderen in allemaal FF door de option ROM scan uit te schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taat, anders gooi je er toch even een ander kaartje in? Kost je misschien wel een slot maar scheelt je wel een hoop gekloot met omruilen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 11:29:
Taat, anders gooi je er toch even een ander kaartje in? Kost je misschien wel een slot maar scheelt je wel een hoop gekloot met omruilen etc...
Ja, ach. 'tis een optie.

Modbreak
Dat jij een probleem hebt met die shop is prima, maar dat je ons in kleurrijke taal laat meegenieten niet.

Wat er verder met mijn netwerk mis is moet ik nog ff uitzoeken. 't lijkt wel te spoken in mijn huis wat computers betreft. Mooie klus voor as. zondag. Als het niet te mooi weer is natuurlijk :).

[ Voor 27% gewijzigd door Predator op 17-05-2003 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelina
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55
Hoi, het fenomeen ondekte mijn collega en ik dus ook tijdens een LAN party. We hebben ook het P4S8X moederbord, dus het lijkt erop dat dit moederbord een standaard MAC adres heeft ingebouwd. Na wat zoekwerk blijkt dat je de LAN driver van SiS moet installeren, deze zal een (unieke?) MAC adres uitgeven. De driver is te vinden op de meegeleverde Asus CD.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07 08:19

Roel

screen -x addict

Heel toevallig hadden we hier hetzelfde probleem, een dubbel mac adres.
Vondt het raar dat hij eindigde op 66-66 of ff-ff of zoiets. iig wel 4 dezelfde tekens..

gewoon ff in XP mac adres veranderen en een stikkertje op de kast zodat je bij een re-install weet dat je het macadress neit moet vergeten.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien even het vermelden waard
http://www.firewall.cx/mac_addresses.php
het belangrijkste denk ik is dat je de eerste 6 cijfers het zelfde laat, aangezien dit je vendor id is
dit zegt dus van welk merk de netwerk kaart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roel schreef op 16 May 2003 @ 12:24:
Heel toevallig hadden we hier hetzelfde probleem, een dubbel mac adres.
Vondt het raar dat hij eindigde op 66-66 of ff-ff of zoiets. iig wel 4 dezelfde tekens..

gewoon ff in XP mac adres veranderen en een stikkertje op de kast zodat je bij een re-install weet dat je het macadress neit moet vergeten.. :)
Als ik me niet vergis eindigde de mijne op 55-66. Maar ik vraag me toch of of dit helemaal goed gaat. Want je veranderd het hardware MAC adres namelijk niet maar het, door mij gedoopte, 'software MAC adres' (zie replay van mij hierboven).

Nu ben ik bang dat de eerste ARP replay tijdens het opstarten toch het hardware
MAC adres naar mijn switch stuurd. Hier heb ik helemaal geen bewijzen voor, maar ben d'r wel bang voor :). En op deze manier toch de ARP tabel van mijn, relatief gezien goedkope 3com switch, in de war gooit. Zondag maar weer verder trouble shoot'n ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 13:04:
mischien even het vermelden waard
http://www.firewall.cx/mac_addresses.php
het belangrijkste denk ik is dat je de eerste 6 cijfers het zelfde laat, aangezien dit je vendor id is
dit zegt dus van welk merk de netwerk kaart is
Heb ik wel gedaan maar maakt volgens mij niet uit. Verschillende vendors kunnen namelijk net zo goed met elkaar babbelen. FF:FF:FF:FF:FF:FF lijkt me de enige optie die niet gekozen kan worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 21:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

beetje offtocic. Ooit een keer het mac adres 0000.cafe.babe.0000 gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 16 mei 2003 @ 13:14:
beetje offtocic. Ooit een keer het mac adres 0000.cafe.babe.0000 gezien :)
ook gespoofd, zo kan je er natuurlijk heel veel verzinnen wij hebben ooit een 128-bit WEP key gemaakt: DEBAC0C0FFEEC0DEBABEBADCE7. :p maar, ontopic please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 13:12:
[...]

Als ik me niet vergis eindigde de mijne op 55-66. Maar ik vraag me toch of of dit helemaal goed gaat. Want je veranderd het hardware MAC adres namelijk niet maar het, door mij gedoopte, 'software MAC adres' (zie replay van mij hierboven).

Nu ben ik bang dat de eerste ARP replay tijdens het opstarten toch het hardware
MAC adres naar mijn switch stuurd. Hier heb ik helemaal geen bewijzen voor, maar ben d'r wel bang voor :). En op deze manier toch de ARP tabel van mijn, relatief gezien goedkope 3com switch, in de war gooit. Zondag maar weer verder trouble shoot'n ;)
Volgens mij hoef je daar niet bang voor te zijn hoor. Zolang je de netwerkkaart in de PC laat zitten, gaat deze het software MAC-adres (dat je dus zelf ingevoerd hebt) gebruiken. Pas als je dat software adres zelf weer uitzet, pakt hij zijn originele adres weer. Het door jou ingevoerde adres blijft dus wel ergens in een EPROM (o.i.d. ik haal die termen altijd door elkaar) staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 13:14:
[...]

Heb ik wel gedaan maar maakt volgens mij niet uit. Verschillende vendors kunnen namelijk net zo goed met elkaar babbelen. FF:FF:FF:FF:FF:FF lijkt me de enige optie die niet gekozen kan worden. :P
ja, maar als je andere vendor codes neemt, dan kan je dus dubbel zitten met een kaart van een andere fabrikant.

als je de fabrikant code het zelfde houdt, dan blijft het probleem binnen die fabrikant.

is dus meer om bezwarens redenen dan om technishe redenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nu we het er toch over hebben, weet iemand toevallig een tooltje om onder Linux (Debian) het MAC aan te passen van een kaart waarmee het onder Windows kan? Ben namelijk een vervangende router/gateway aan het bouwen voor hier in huis en wil met minimale downtime de boel overgooien zonder m'n provider te hoeven bellen om een nieuw MAC door te geven. Heb hier zowel een Realtek als een Winbond waarmee het onder windows kan, maar ja...geen windowsbak in de buurt om het mee in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MissingDog schreef op 17 May 2003 @ 12:36:
Nu we het er toch over hebben, weet iemand toevallig een tooltje om onder Linux (Debian) het MAC aan te passen van een kaart waarmee het onder Windows kan? Ben namelijk een vervangende router/gateway aan het bouwen voor hier in huis en wil met minimale downtime de boel overgooien zonder m'n provider te hoeven bellen om een nieuw MAC door te geven. Heb hier zowel een Realtek als een Winbond waarmee het onder windows kan, maar ja...geen windowsbak in de buurt om het mee in te stellen.
wedden dat dat in de faq staat :P

ifconfig <if> down
ifconfig <if> hw <new mac>

(o en als je je mac zo faked, net zoals windows duurt dat tot de eerst volgende reboot hoor ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Erkens op 17-05-2003 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Erkens schreef op 17 May 2003 @ 12:41:
[...]

wedden dat dat in de faq staat :P

ifconfig <if> down
ifconfig <if> hw <new mac>

(o en als je je mac zo faked, net zoals windows duurt dat tot de eerst volgende reboot hoor ;))
Ehm..het is niet faken, het is direct in de EEPROM schrijven, daar zijn die dingen voor...en het kan vanaf de commandline onder linux met een progje wat ik net hier gevonden heb. Al staat de source van het progje hier

update: het werkt super, heb de kaart met gewijzigd adres in de nieuwe bak gehangen en zoals je ziet heb ik weer toegang tot tweakers....maw...een succesvol einde van het geklooi :) (tja...had geen z'n om m'n provider te bellen.)

[ Voor 21% gewijzigd door MissingDog op 17-05-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 12:29:
[...]

ja, maar als je andere vendor codes neemt, dan kan je dus dubbel zitten met een kaart van een andere fabrikant.

als je de fabrikant code het zelfde houdt, dan blijft het probleem binnen die fabrikant.

is dus meer om bezwarens redenen dan om technishe redenen :-)
oke, maar ik heb hier maar 4 systemen :). hoe groot acht jij de kans dat ik dezelfde pak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mac adressen rijzen ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is in feite wel faken natuurlijk. Zo'n nummer hoort uniek te zijn en als dat niet zo is heeft mijns inziens de fabrikant een steekje laten vallen. Zoals je hier kunt lezen is een MAC-adres bedoeld om een apparaat uniek te identificeren. Dus twee apparaten met eenzelfde MAC-adres kan niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 18:15:
Het is in feite wel faken natuurlijk. Zo'n nummer hoort uniek te zijn en als dat niet zo is heeft mijns inziens de fabrikant een steekje laten vallen. Zoals je hier kunt lezen is een MAC-adres bedoeld om een apparaat uniek te identificeren. Dus twee apparaten met eenzelfde MAC-adres kan niet de bedoeling zijn.
euhm, als je even kijk hoeveel netwerkkaarten er zijn ;)

daarnaast heeft een producent een (groot) aantal van die mac adressen, en dus zijn er ook dubbelen, die worden alleen verspreid over de hele wereld en dus is de kans dat iemand met twee dezelfde zit erg klein :) En aangezien die kans er wel is zijn er dus tools om je mac te faken/wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 18 May 2003 @ 18:50:
[...]

euhm, als je even kijk hoeveel netwerkkaarten er zijn ;)

daarnaast heeft een producent een (groot) aantal van die mac adressen, en dus zijn er ook dubbelen, die worden alleen verspreid over de hele wereld en dus is de kans dat iemand met twee dezelfde zit erg klein :) En aangezien die kans er wel is zijn er dus tools om je mac te faken/wijzigen.
Ja en als je even kijkt hoeveel mac-adressen er gemaakt kunnen worden :P

Een MAC-adres is 48 bits, dus dan kom je op 281.474.976.710.656 adressen uit.
Oftewel 65536 keer zoveel adressen als er IP-adressen beschikbaar zijn.

Voor iedere bewoner van deze planeet heb je gewoon 44422 adressen beschikbaar. Denk dat we daar voorlopig wel even mee vooruit kunnen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 19:02:
[...]

Ja en als je even kijkt hoeveel mac-adressen er gemaakt kunnen worden :P

Een MAC-adres is 48 bits, dus dan kom je op 281.474.976.710.656 adressen uit.
Oftewel 65536 keer zoveel adressen als er IP-adressen beschikbaar zijn.

Voor iedere bewoner van deze planeet heb je gewoon 44422 adressen beschikbaar. Denk dat we daar voorlopig wel even mee vooruit kunnen :7
ok, en lees nu het tweede deel van mijn post :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 18 May 2003 @ 20:04:
[...]

ok, en lees nu het tweede deel van mijn post :z
Net nog een keer gedaan, maar ik volg je niet. Er zijn zat MAC-adressen, dus waarom zou men dubbele gaan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 20:07:
[...]

Net nog een keer gedaan, maar ik volg je niet. Er zijn zat MAC-adressen, dus waarom zou men dubbele gaan gebruiken ?
omdat producten als realtek en 3com er maar een "aantal" van die dingen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
and the story continues:

na het MAC adres van het ene systeem veranderd te hebben begreep mijn 3com switch-je eindelijk dat er 4 verschillende systemen in mijn netwerkje bestaan. Ik blij :). Aangezien het systeem waarvan ik het MAC adres nog niet veranderd heb een W2k/WXP dual boot is, ging ik 't hele zooitje onder W2k aan de praat te krijgen.

Wat blijkt: onder W2k heb ik een ander MAC adres 8)7.

Nu dacht ik dat ik wel begreep wat een MAC adres was maar ik ben nu toch echt even het spoor bijster. Onder W2k en WXP gebruik ik dezelfde NIC en dezelfde driver. Het kan in mijn ogen dus bijna niet anders dat WXP zelf een MAC adres toekent. Iemand hier ervaring mee...... ?

*TaaTje snap niks meer van het hele MAC adres verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23

pistole

Frutter

nee, dan het heb je het hele verhaal niet goed gelezen:
-het mac adres staat in een (e)eprom op je nic
-je OS leest dit adres uit en gebruikt het of gebruikt het adres dat jij hebt opgegeven

Ergo: als je in je ene OS het adres hebt veranderd, weet het andere OS op je dual boot daar niets van, en zal dus het in (e)eprom gebakken mac adres gebruiken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 19 May 2003 @ 21:12:
nee, dan het heb je het hele verhaal niet goed gelezen:
-het mac adres staat in een (e)eprom op je nic
-je OS leest dit adres uit en gebruikt het of gebruikt het adres dat jij hebt opgegeven

Ergo: als je in je ene OS het adres hebt veranderd, weet het andere OS op je dual boot daar niets van, en zal dus het in (e)eprom gebakken mac adres gebruiken.
ja, oke, dat snap ik. Maar hoe komt het dat als ik Windows XP installeer en mijn MAC adres niet verander, ik een ander MAC adres krijg dan als ik Windows 2000 installeer?

't lijkt wel of XP (of W2k) zelf een MAC adres toekent, en dat vind ik heel vaag.
Pagina: 1