Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies Wifi router bij glasvezelverbinding

Pagina: 1
Acties:

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 09:34
Ik ben op zoek naar een nieuwe Wifi router. Als ik een nieuwe koop dan wel gelijk eentje die de aankomende jaren in ieder geval nog mee kan. Thuis heb ik een glasvezelverbinding.

Nu heb ik al een jaar of 2 een TP Link TL-WR1043v1. Deze bevalt niet meer omdat de verbinding regelmatig ( zeker dagelijks eenmalig ) wegvalt en de router gereset dient te worden. Hier gaf ik mijn provider de schuld van maar het blijkt nu dus mijn router te zijn. Er staat al de nieuwste firmware op. Tevens heb ik meerdere mensen die regelmatig met netwerken werken naar de instellingen laten kijken.

Thuissituatie:
Eengezinswoning ( begane grond, 1e 2e ), tuin. Router staat op de BG. Consoles en desktop bedraad. NAS, mobielen, tablet via wifi verbonden. Ik stream films in HD over wifi. Niet ideaal, maar voorlopig lukt het ( tot de modem gereset moet worden :(.... ) en bedraad is van daar best lastig.

Eisen aan een nieuwe router:
- Ten minste 4 LAN poorten
- 802.11 ac voor de toekomst, voor nu zou n voldoende zijn.
- max 200 euro ( lijkt me echt ruim voldoende )
- Stabiliteit!!
- Plug and play ( beetje standaard instellingen lukt me wel, maar geen uitgebreide )
- Bereik van 2 verdiepingen en tot achterin de tuin ( ca 15-20mtr )

Zelf heb ik de TP-Link routers wegens mijn huidige ervaringen niet in de lijst van mogelijke routers opgenomen.

Huidige lijst:

- Netgear nighthawk AC 1900
- ASUS RT-AC68U
- D-Link DIR-868L
- Linksys EA6900 AC1900

Hier zie je ze alle vier side by side:
http://tweakers.net/price...;339261;348086/categorie/

Nu zou ik zeggen, ik neem de goedkoopste van de 4, de D-Link. Alle 4 goede reviews op verschillende sites.
Graag jullie meningen hierover. Persoonlijk goede of slechte ervaringen? Routers vergeten?

De aparte forums heb ik helemaal doorgenomen maar obdv nog geen beslissing genomen, dit gaat me echt om een vergelijkend oordeel.

[ Voor 17% gewijzigd door Sevenhunt op 19-08-2014 11:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- Ten minste 4 LAN poorten
Eens, helaas ga je meer toch niet vinden :'(
- 802.11 ac voor de toekomst, voor nu zou n voldoende zijn.
"voor de toekomst" kopen staat in de IT/telecomwereld gelijk aan geld over de balk smijten. Nu betaal je de hoofdprijs voor ac, terwijl het redelijk nieuw en instabiel is (cq forse interoperability issues zijn tussen chipsets). Als je al ac-spul hebt is het een ander verhaal, maar als je nog geen ac clients hebt zou ik vrolijk wachten tot de tweede generatie ac routers komt met meer mature chipsets en features zoals Multi-User MiMo.
- max 200 euro ( lijkt me echt ruim voldoende )
Meer dan voldoende met jouw eisen. De helft van dat bedrag zal ook zat zijn.
- Stabiliteit!!
Dan wil je een redelijk uitontwikkeld ontwerp, zowel de router zelf als de chipset erin. Dit is het punt waar ik eigenlijk ac zou afraden. De enige ac chip die ik enigszins OK vind op dit vlak (de Qualcomm QCA9880) zit niet in je shortlist. In ieder geval zou ik de Broadcom BCM4360 die in alle apparaten op je shortlist staat met klem afraden. Ja, het levert hoogste performance, maar het heeft op 5GHz moeite met samenwerken met nagenoeg ieder ander chipset dat geen Broadcom BCM4360 is :o
- Plug and play ( beetje standaard instellingen lukt me wel, maar geen uitgebreide )
Zou in alle gevallen zo moeten zijn, tenzij je bijzondere dingen doet met je netwerk. Wat doe je met je netwerk waarvan je denkt dat instellingen nodig zijn?
- Bereik van 2 verdiepingen en tot achterin de tuin ( ca 15-20mtr )
Vergeet het maar.

Je gaat nu een dualband apparaat nemen die primair op 5GHz werkt. Als je op 2.4GHz blijft werken kun je net zo goed budget crap van EUR 30 kopen. En 5GHz gaat gewoon niet door (betonnen) vloeren heen.

Als je op 5GHz wilt werken wil je per verdieping een AP hebben. Punt.

Gelukkig kan dat prima voor dit budget. Koop drie goede maar niet overdreven dure 802.11n routers, gebruik een van de drie daadwerkelijk als router, stel de andere twee als AP in en klaar is kees, overal dekking en goede performance. Evt kun je op de middelste 2.4GHz uitzetten aangezien 2.4GHz meestal wel door een vloer gaat.

Als je dat teveel van het goede vindt kun je met twee AP's (router + extra AP op 1e of 2e verdieping) toe, waarbij de verdieping waar niets staat zich met 2.4GHz-only moet behelpen.

Maar... er is wel degelijk verschil in zendvermogen tussen verschillende router/APs. Het gaat om het wel of niet ondesteunen van DFS (Dynamic Frequency Selection). In 5GHz heb je namelijk 4 kanalen die je volledig vrij mag gebruiken en 15 kanalen die mogelijk door radars gebruikt worden en die je alleen mag gebruiken als je DFS gecertificeerd bent. Vervolgens is het zo dat de laagste 8 kanalen in 5GHz een max zendvermogen van 200mW kennen, terwijl je bij de hoogste 11 kanalen met 1000mW mag zenden. Die zitten allemaal in het DFS-bereik. Dus als je max performance en bereik wil in 5GHz MOET je DFS ondersteunen.

Daar komt bij dat WiFi-n in 5GHz standaard 40MHz-brede kanalen gebruikt (2 kanalen) en WiFi-ac zelfs 80MHz (4 kanalen). Zonder DFS heb je maar 4 kanalen ter beschikking, dus ieder 802.11ac apparaat zonder DFS interfereert per definitie met ieder ander ac apparaat, en zodra je meer dan twee 802.11n AP's hebt loop je tegen hetzelfde aan. Totala no-go voor ac dus en een duidelijk minpunt voor n :o

Lastige is dat DFS certificatie ongeveer EUR 20k kost per apparaat. Erger nog: certificatie in EU is niet in US of JP geldig, dus je moet twee of drie keer dat bedrag uitgeven. Mag duidelijk zijn dat fabrikanten het liever niet uitgeven...

Toch zie je genoeg die het wel doen. Wat ik tot nu toe in EU heb kunnen achterhalen:

Wel:
Netgear (alles wat ik tot nu toe van ze gezien heb)
Ubiquiti
Cisco, Samsung, Technicolor & Ubee (kabelmodems)

Niet:
Sitecom
Asus

Onduidelijk (of mogelijk per apparaat verschillend):
TP-Link
D-Link
Linksys
Belkin

Wat mij betreft simpel: geen DFS = geen optie.

Kijkend naar jouw shortlist kun je dus de Asus RT-AC68U wegestremen en is de Netgear Nighthawk R7000 (tip: gebruik altijd modelnrs, niet de geweldige marketingnamen die overdreven lang zijn en soms voor meerdere producten recycleren). is juist goed. De D-Link en Linksys kan ik niets over roepen. Lastige is dat geen enkel fabrikant dit op de doos zet.

Je kunt het snel genoeg in de GUI achterhalen:
- kun je in 5GHz alleen kanalen 36, 40, 44 en 48 selecteren, dan geen DFS support = FOUT
- kun je in 5GHz ook kanalen 52-64 en >100 selecteren, dan wel DFS support = GOED

Vanaf kanaal 100 zit je in het high-power (1000mW=1W) bereik.

Nu, alle theorie ten spijt, wat zou ik aanraden?

- Niet een apparaat nemen maar meerdere.
- Laat ac voorlopig zitten als jij het niet nodig hebt en je stabiliteit boven rauwe performance waardeert.
- TP-Link heeft een paar zeer interessante opties, maar die heb je al uitgesloten.
- DFS is wmb een totale must.
- Budget EUR 200

Als je 3 apparaten gaat nemen betekent dat max EUR 66/apparaat
Neem je 2 apparaten dan wordt dat max EUR 100/apparaat

Waar ik goede ervaringen mee heb, is de Netgear WNDR4300. Kost volgens PW EUR 68.90. Twee moet zeker lukken, drie is maar lichte overschrijding van budget. Ding heeft 2x2 MiMo op 2.4GHz en 3x3 MiMo op 5GHz, kan >500Mbps bedraad aan (draadloos haal ik 200Mbps op 5GHz in zelfde kamer als router), is redelijk uitontwikkeld en alles (incl DFS) werkt gewoon zoals het hoort. Wil je 3 maar is EUR 200 echt hard, dan kun je de oude Netgear WNDR3700 nemen (zorg wel dat het v4 is voor DFS certificatie). Dat heeft maar 2x2 MiMo in de 5GHz en is in het algemeen wat trager, maar kan nog altijd bedraad verbindingen tot 400Mbps aan.

Oslik blyat! Oslik!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kort maar krachtig:

Apple Airport Extreme

Eventueel uitbreiden met 1 of 2 airport expressen. Komt wel over je budget heen, maar dat zit je toch al gauw volgens mij met goed spul. Weet niet of het DFS-gecertificeerd is, maar mijn AE kan 5Ghz over de hogere kanalen (volgens mij zit die van mij op 104) versturen dus dan lijkt het mij inderdaad DFS-gecertificeerd?
En meer plug-and-play kun je het niet krijgen volgens mij...

• Sevenhunt
Heel uitgebreid antwoord dank!

Een tweede router op de 1e verd en die instellen als AP is zeker een oplossing waar ik over nagedacht heb. Alleen nog nooit gedaan, dus als ik daartoe besluit zal ik me daar even in moeten verdiepen. De netgear is dan een goede optie prijstechnisch en qua stabiliteit gezien.

Duidelijk verhaal ook waarom nu nog niet voor ac te gaan. Waar ik dan mee zit is wanneer ac wel een standaard wordt en je het "nodig" gaat hebben op de router. Anders moet ik op korte termijn weer voor een nieuwe router gaan en dat is wel iets wat ik probeer te vermijden.

TP links heeft interessante opties. Ik heb deze inderdaad niet genoemd vanwege huidige slechte ervaringen. Mochten er opties zijn die wel bewezen stabiel zijn dan zal ik dat uiteraard kunnen overwegen. Doel je dan op de WDR4300 of de Archer C7? ( dit zijn de twee nu bovenin de pricewatch en met veel recente reviews )

Inderdaad is stabiliteit nummer 1 voor mij, maar gezien het streamen van films is snelheid ook een belangrijk item.

Apple airport..... Uhm ik heb op dit moment niets van apple in huis en heb vandaar ook helemaal nog niet naar de apple gekeken. Dat zal ik nog doen. Eerste wat me opvalt is 3 lan poorten :(

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sevenhunt schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:14:
Apple airport..... Uhm ik heb op dit moment niets van apple in huis en heb vandaar ook helemaal nog niet naar de apple gekeken. Dat zal ik nog doen. Eerste wat me opvalt is 3 lan poorten :(
Verrek, valt me ook pas nu op... (gebruik meest gewoon de WiFi). Wel 4 aansluitingen maar 1 is er voor de WAN connectie natuurlijk...
Maar even een kleine unmanaged switch achter hangen van 1 of 2 tientjes... zo gepiept. Hoe zit dat dan bij anderen? Hebben die dan 5 aansluitingen in totaal?

• Sevenhunt
Icephase schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:22:
[...]

Verrek, valt me ook pas nu op... (gebruik meest gewoon de WiFi). Wel 4 aansluitingen maar 1 is er voor de WAN connectie natuurlijk...
Maar even een kleine unmanaged switch achter hangen van 1 of 2 tientjes... zo gepiept. Hoe zit dat dan bij anderen? Hebben die dan 5 aansluitingen in totaal?
Yup, 1 wan en 4 lan. Heb er precies 4 nodig, dus een switch erachter kan prima, maar is net weer iets meer kastjes, kabeltjes en geld..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sevenhunt schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:14:
Heel uitgebreid antwoord dank!

Een tweede router op de 1e verd en die instellen als AP is zeker een oplossing waar ik over nagedacht heb. Alleen nog nooit gedaan, dus als ik daartoe besluit zal ik me daar even in moeten verdiepen. De netgear is dan een goede optie prijstechnisch en qua stabiliteit gezien.

Duidelijk verhaal ook waarom nu nog niet voor ac te gaan. Waar ik dan mee zit is wanneer ac wel een standaard wordt en je het "nodig" gaat hebben op de router. Anders moet ik op korte termijn weer voor een nieuwe router gaan en dat is wel iets wat ik probeer te vermijden.
Wanneer het voor jou nodig wordt: als je 802.11ac apparaten in huis hebt en de behoefte hebt performance te halen wat 802.11n je (op 5GHz) niet kan leveren. Tenzij je ranzig wil downloaden gaat dat pas zin hebben als Multi-User MiMo uptake vindt, en dat duurt even aangezien je nieuwe hardware bij zowel AP als client nodig hebt ervoor. Eerste chips die MuMiMo ondersteunen worden langzaamaan nu geintroduceerd, maar verwacht pas medio 2015 dat het hard gaat.
TP links heeft interessante opties. Ik heb deze inderdaad niet genoemd vanwege huidige slechte ervaringen. Mochten er opties zijn die wel bewezen stabiel zijn dan zal ik dat uiteraard kunnen overwegen. Doel je dan op de WDR4300 of de Archer C7? ( dit zijn de twee nu bovenin de pricewatch en met veel recente reviews )
De WDR4300 is (niet geheel toevallig) qua spec nagenoeg identiek aan de Netgear WNDR4300, en is behoorlijk populair (T.net prijs gewonnen afgelopen jaar enzo). Enige wat ik niet weet is DFS status. Als DFS ondersteund is, dan zou ik het zeker aanraden. Zo niet, dan zeker niet.

Als ik hier kijk zie ik bij US wel DFS-kanalen staan maar bij NL (of andere EU landen) niet :(

'Stiekem' US settings gebruiken is geen optie, nog los van legaliteit zijn de frequenties daar anders, dus je EU apparatuur zal er niet mee kunnen connecten.

Mbt de Archer C7, dat ding heeft enige 802.11ac chipset dat ik tot nu toe 'redelijk goed' zou vinden, de QCA9880. Of het DFS support... de v1 in ieder geval niet, de v2 zou wel certified moeten zijn, maar ik kan nergens vinden of dat US of EU is. V1 iig vermijden, v2 weet ik (nog) niet.
Inderdaad is stabiliteit nummer 1 voor mij, maar gezien het streamen van films is snelheid ook een belangrijk item.
Neuh. Dat is het mooie van 5GHz. Als het werkt, werkt het nagenoeg altijd goed snel. Zelfs blu-ray is hooguit 60Mbps, dat haal je altijd wel als je client goed genoeg is (zo niet: doe daar wat aan).
3 LAN poorten is geen 4 nee. Verder heeft dat ding een BCM4360 chip (net als alle andere Apple 802.11ac spul), dus compatibility issues zodra je non-Broadcom apparaten aan wilt sluiten. Het is verder aan de dure kant en de interface is redelijk 'dumbed down' en uiteraard ondersteunt het alleen de Apple-services (dus wel Airplay, geen DLNA etc). Tenministe is het wel DFS certified ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Sevenhunt
dion_b schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:15:

De WDR4300 is (niet geheel toevallig) qua spec nagenoeg identiek aan de Netgear WNDR4300, en is behoorlijk populair (T.net prijs gewonnen afgelopen jaar enzo). Enige wat ik niet weet is DFS status. Als DFS ondersteund is, dan zou ik het zeker aanraden. Zo niet, dan zeker niet.

Als ik hier kijk zie ik bij US wel DFS-kanalen staan maar bij NL (of andere EU landen) niet :(

'Stiekem' US settings gebruiken is geen optie, nog los van legaliteit zijn de frequenties daar anders, dus je EU apparatuur zal er niet mee kunnen connecten.
Dus dan blijft eigenlijk de netgear wndr4300 over, die heeft wel DFS.
Dank ben erg geholpen.

Alleen als de tp link de awards heeft gewonnen met dezelfde specs als de netgear ( bijna dan ), en de netgear ondersteund de DFS, uhm dan zou die award toch naar de netgear moeten gaan....

En zie ook de tp link 4900 en de netgear 4500 staan. Bijna zelfde, iets duurder en 900mbps ipv 750 mbps. Maar of die extra 150mbps de extra prijs waard is. Denk het niet zelf.

En kan voorlopig dus gelukkig van apple afblijven :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die "750" en "900" getallen zijn een misleidende poging om iets ingewikkelds technisch in voor de leek begrijpelijke taal te vatten.

Waar het om gaat is het aantal gelijktijdige streams die zo'n ding aankan. Per stream communiceer je met 802.11n met max 150Mbps bruto carrier bandbreedte als je 40Mhz-brede kanalen kunt gebruiken. Daar kun je theoretisch max 72% van overhouden aan echte throughput, dus zo'n 108Mbps.

Dus als er 'N600' staat bedoelen ze dat je in totaal verdeeld over 2.4GHz en 5GHz 4 streams kunt gebruiken. Dat zal meestal betekenen twee in 2.4GHz en twee in 5GHz. Dat korten we af met 2x2 MiMo.

'N750' is ingewikkelder, dat is dus 5 in totaal maar zegt niet welk van de twee bands 3 aankan. Meestal is dat 5GHz, maar bijv Sitecom doet soms de derde band in de 2.4GHz omdat meer mensen dat gebruiken (IMHO vrij onzinnig, maar dat terzijde). "N900" is beide 3, "N450" is ofwel alleen 2.4GHz 3 streams, danwel 2+1. Etc.

Nu is meer altijd beter op dit vlak, maar hoeveel beter hangt af van je clients. Als je clients 3 streams aankunnen (high-end laptops), dan is het simpel: 3 streams is 3x zoveel snelheid als 1 stream, 2 streams is 2x. Maar 3x3 MiMo clients zijn zeldzaam. Meeste laptops doen max 2x2 MiMo. Dan zou je denken dat je niets hebt aan die derde antenne. Niet helemaal waar. Dan krijg je zgn 'antenna diversity' - de extra antenne wordt gebruikt om hetzelfde signaal nog een keer te ontvangen en daarmee betere foutcorrectie te doen. Je zult dus ook met 1x1 (geen) MiMo en 2x2 MiMo betere performance en stabiliteit halen met een router/AP die 3x3 aankan.

De WNDR4300 doet 3x3 in 5GHz en 2.2 in 2.4GHz. Dat is heel acceptabel wmb. Enige winst van de WNDR4500 is dat hij in 2.4GHz ook 3x3 doet. M.i. geld niet waard, als je performance wilt ga je toch in de 5GHz zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Sevenhunt
Duidelijk.
Ga dan voor twee maal de netgear WNDR4300.

Instellen als AP staat volgens mij duidelijk beschreven in de HOWTO hier op het forum.
Bedrade apparatuur van boven, kan ik die dan net zo goed op de LAN van AP aansluiten of is in dat geval de primaire router toch een snellere optie?
Want dan kan ik de UTP die er nu ligt gebruiken om de router met de AP te linken en een korte UTP van mijn desktop naar de AP. Scheelt een kabel trekken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je die TP Link TL-WR1043v1 al eens proberen te voorzien van Open-WRT firmware? Daar worden ze in de regel niet minder van.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sevenhunt schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:31:
Duidelijk.
Ga dan voor twee maal de netgear WNDR4300.
Dat is iig degelijk.
Instellen als AP staat volgens mij duidelijk beschreven in de HOWTO hier op het forum.
Yep.
Bedrade apparatuur van boven, kan ik die dan net zo goed op de LAN van AP aansluiten of is in dat geval de primaire router toch een snellere optie?
Want dan kan ik de UTP die er nu ligt gebruiken om de router met de AP te linken en een korte UTP van mijn desktop naar de AP. Scheelt een kabel trekken.
Kun je net zo goed op de LAN prikken, dat is een ingebouwde switch. Als je in nanoseconden meet zal het vast sneller zijn met een kabel rechstreeks van beneden, maar <1ms.

Het is juist voordeel van een AP die ooit router geweest is dat je meer poorten hebt en het dus als switch inzetbaar is. Zo'n ding is een bouwsteen en je kunt er desnoods meerdere van achter elkaar hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Sevenhunt
sypie schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:36:
Heb je die TP Link TL-WR1043v1 al eens proberen te voorzien van Open-WRT firmware? Daar worden ze in de regel niet minder van.
Yup ook gedaan, daarmee liep het tot een paar maanden geleden goed. Maar sindsdien is er op geen enkele manier meer iets te verzinnen om te voorkomen dat ik eens per dag moet resetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je al een andere voeding geprobeerd? Die adapterblokjes vangen grootste deel van zooi op op het stroomnet dus overlijden ze in de regel veel sneller dan de apparaten die erop aangesloten worden. Dat overlijden gaat niet plotsklaps, ze leveren gewoon minder stabiele voltages, wat exact jouw symptomen zou kunnen veroorzaken...

Oslik blyat! Oslik!

• Sevenhunt
Dat nog niet geprobeerd nee.
Maar nu verheug ik me al zo op het aanleggen van een nieuw netwerkje ;)

Verwijderd

Ik hou het topic even in de gaten ;)

loop zelf ook tegen het probleem aan dat mijn huidige router niet geschikt is voor glasvezel en de snelheden (met name wifi) niet haal die ik zou willen....
zo'n 4 a 5 jaar geleden een linksys WRT320N gekocht maar die voldoet niet meer aan de standaard van 2014 en is nodig aan vervanging toe dus alles tips/tricks zijn welkom !!!

geld uitgeven aan 1 dure router is een optie alleen vrees ik nog steeds dat ik dan het hele huis niet kan afdekken met goed wifi bereik/snelheid en er verstandiger aan doe om 2 acces points op te zetten ?! of zijn de nieuwe generatie routers qua bereik enorm verbeterd tov de eerst N-routers ?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:25

ralpje

Deugpopje

Het bereik is wel gelijk gebleven, er is nog steeds een maximum aan wat een router aan vermogen mag uitzenden.
Waar je vooral op moet letten zijn in welke band(en) de radios werken (2,4 of 5 GHz, het liefst dual radio met beide banden). De 2,4GHz band zit _vol_ en daar komt bij veel mensen de traagheid vandaan. 5 GHz biedt veel meer ruimte op de frequentie en dus potentieel hogere snelheden, omdat er meer airtime beschikbaar is. Wel is het bereik van 5 GHz (met name door muren en plafonds) slechter dan op 2,4 GHz, dus dan heb je al snel de noodzaak om meerdere AP's te plaatsen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:20:

loop zelf ook tegen het probleem aan dat mijn huidige router niet geschikt is voor glasvezel en de snelheden (met name wifi) niet haal die ik zou willen....
zo'n 4 a 5 jaar geleden een linksys WRT320N gekocht maar die voldoet niet meer aan de standaard van 2014 en is nodig aan vervanging toe dus alles tips/tricks zijn welkom !!!

geld uitgeven aan 1 dure router is een optie alleen vrees ik nog steeds dat ik dan het hele huis niet kan afdekken met goed wifi bereik/snelheid en er verstandiger aan doe om 2 acces points op te zetten ?! of zijn de nieuwe generatie routers qua bereik enorm verbeterd tov de eerst N-routers ?
Volgens mij heeft Dion dat hierboven heel duidelijk uitgelegd

Hoi!

• Sevenhunt
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:20:

Dat is inderdaad de essentie van alles wat hierboven uitgebreid is uitgelegd.
Kan het nog makkelijk samenvatten ( en wordt wel weer gecorrigeerd als ik het zelf fout heb ).
-Bereik op meerdere verdiepingen is wel met 2,4 ghz te bereiken, maar niet met 5ghz.
-5ghz is sneller dan 2,4 ghz.
-Wil je dus de snelheid van 5 ghz is een router met op elke verdieping een AP een goede optie.
-Dezelfde router als AP gebruiken is wel handig.
-Qua routerkeuze: Nu nog dual band 802.11N. Over een tijdje waarschijnlijk 802.11AC.
-Waar een draadje kan doe je een draadje.

Beetje samenvatting. Heb zelf nu dus zoals vermeld twee netgear WNDR4300. 5ghz op BG en 1e, op 2e verd goed bereik met 2,4ghz en dat is voor mij voorlopig ruim voldoende.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:56
@Sevenhunt,

Hoe is je download snelheid met de WNDR4300?

Ik heb je topic met zeer veel interesse gelezen en met name omdat ik eigenlijk bijna met dezelfde vraag zat.
Gisteren dan ook twee netgear WNDR4300 besteld. Vandaag zijn deze binnen gekomen en de eerste zojuist als accespoint op mijn UPC TC7200 modem/router aangesloten.

Mijn eerste indruk is toch wat minder positief omdat ik met de WNDR4300 tegen een paar vervelende problemen aan loop waaronder slecht WIFI bereik en bedraad en draadloos onstabiel download snelheid.
Waarbij de snelheid bedraad schommelt tussen de 120 en 200Mb. Draadloos met mijn laptop die voorzien is van een Intel AC7260 kaartje is nog erger dan kom ik niet boven de 37Mb uit. Het vreemde is wel dan met de upload niets aan de hand is en netjes strak op 20Mb blijft hangen. WIFI instellingen van de Netgear staan gewoon op 2.4 > kanaal 11 > 300Mbps of 130Mbps / 5G kanaal 104(DFS) 450Mbps. Op geen enkele manier krijg ik met de laptops naast een slecht bereik hier in huis de volle snelheid.
Hoe het kan ik weet het niet want de WNDR4300 ziet er voor de rest heel mooi uit.
Alleen schiet ik er zelf zo weinig mee op en vraag ik me af of ik wel alles goed heb ingesteld?

• Sevenhunt
Voor beneden heb ik wel nog een switch nodig.
Is er een reden om niet gewoon deze: TP-Link TL-SG1005D ( de goedkoopste ) aan te schaffen?

• Mabili
Deze mag verwijderd worden.
Er ging even iets niet goed met de bewerk knop. :+

[ Voor 95% gewijzigd door Mabili op 21-08-2014 21:49 ]

• Sevenhunt
Mabili schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:41:
@Sevenhunt,

Hoe is je download snelheid met de WNDR4300?

Ik heb je topic met zeer veel interesse gelezen en met name omdat ik eigenlijk bijna met dezelfde vraag zat.
Gisteren dan ook twee netgear WNDR4300 besteld. Vandaag zijn deze binnen gekomen en de eerste zojuist als accespoint op mijn UPC TC7200 modem/router aangesloten.

Mijn eerste indruk is toch wat minder positief omdat ik met de WNDR4300 tegen een paar vervelende problemen aan loop waaronder slecht WIFI bereik en bedraad en draadloos onstabiel download snelheid.
Waarbij de snelheid bedraad schommelt tussen de 120 en 200Mb. Draadloos met mijn laptop die voorzien is van een Intel AC7260 kaartje is nog erger dan kom ik niet boven de 37Mb uit. Het vreemde is wel dan met de upload niets aan de hand is en netjes strak op 20Mb blijft hangen. WIFI instellingen van de Netgear staan gewoon op 2.4 > kanaal 11 > 300Mbps of 130Mbps / 5G kanaal 104(DFS) 450Mbps. Op geen enkele manier krijg ik met de laptops naast een slechte bereik hier in huis de volle snelheid.
Hoe het kan ik weet het niet want de WNDR4300 ziet er voor de rest heel mooi uit.
Alleen schiet ik er zelf zo weinig mee op en vraag ik me af of ik wel alles goed heb ingesteld?
Voorlopig ben ik tevreden. Bedraad met mijn desktop via de AP stabiel rond de 300MB . ( ook niet de snelheid die mogelijk is, maar dit ligt aan mijn oude desktop ).
WIFI download met laptop gaat naar de 100mb. Ook dit moet sneller kunnen, maar dat ligt misschien nog aan wat instellingen. Heb alles net aangesloten en heb nog niets ingesteld behalve een wifi wachtwoord zo-ongeveer. Kanaal op auto.

Bereik is prima, eigenlijk tot achter in mijn tuin 5ghz en op de 2e verd een prima 2,4.

Mogelijk dat Dion je verder kan helpen? Hij heeft net ietsje meer kennis hierover dan ik :)

• Mabili
@Sevenhunt bedankt voor je antwoord.
Bij jou loopt het dus, zoals ik het lees, allemaal als een zonnetje.
Als Dion nog wat tips heeft zou ik daar heel blij mee zijn. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Mabili op 21-08-2014 22:07 ]

• JP_25
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-04 19:05
Hallo,

Ik weet dat dit topic al een tijdje oud is. Maar als ik nu dezelfde vraag zou stellen als Sevenhunt, wat zou er dan het antwoord zijn. ohh ja, de Netgear WNDR4300 is inmiddels uit de verkoop gehaald. Want die wilde ik eerst ook bestellen, maar dat is niet meer mogelijk.

Ik hoor het graag.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die staan vast nog wel op marktplaats ofzo, of v&a

Hoi!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Nog even ingaande op de AirPort van Apple, je kan de wan poort ook als lan instellen. Als je hem als AP gebruikt zijn het dus effectief net zoveel poorten als op een gewone router als AP, want daar wil je de wan poort natuurlijk niet gebruiken.

• JP_25
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-04 19:05
Met de kennis van nu wat zouden de wijze heren nu adviseren?

Is AC inmiddels uit de kinderschoenen of kan ik nog steeds beter voor een N router gaan?
Weet iemand ook of er ergens een site is waar ik kan zien welk merk wel of geen DFS ondersteund?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

JP_25 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:20:
Met de kennis van nu wat zouden de wijze heren nu adviseren?
Mijn advies (zodner mijzelf als wijze heer te zien) zou zijn om GoT eens goed uit te pluizen, alle informatie (en meer) is prima terug te vinden.
Is AC inmiddels uit de kinderschoenen of kan ik nog steeds beter voor een N router gaan?
Ja
Weet iemand ook of er ergens een site is waar ik kan zien welk merk wel of geen DFS ondersteund?
Er is in ieder geval een poging gedaan:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1