Macbook pro vrijwel continu in stopcontact, Ok?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:20
Ik denk eraan een Macbook pro te kopen voor het retina scherm.
Echter, ik zal hem voornamelijk als 'desktop' gebruiken, dus hij staat gewoon op mijn bureau en met de kabel dus nagenoeg continu in het stopcontact.
Hoe kun je het beste in dit scenario er voor zorgen dat de batterij lang meegaat?

Een keer per maand op batterij werken, hem laten leeglopen tot 20%, en dan weer in stopcontact; en maand later hetzelfde? Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Gewoon gebruiken waar een laptop voor bedoeld is. Tijd zonder oplader gebruiken en wanneer het nodig is weer opladen.

Ik houd geen rekening met wat het beste zou zijn. Soms is de batterij bijna leeg en laadt ik hem pas op, soms hele dag in de lader.

Na een jaar gebruik van de rMPB 13": Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah59/puugb8xwq8aopwh59s/batterij_zpsf9d70e62.png

399 cycles, 99% health. Kan slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Maar gebruik jij hem ook grotendeels op stopcontact? Ik zal hem als een soort van desktop gebruiken en dan is het toch onhandig hem elke dag van stopcontact te halen, paar uur later weer in de pluggen enz enz enz. Ik wil hem in principe continu op stopcontact, maar wil ook dat batterij goed blijft voor die enkele keer dat ik hem als laptop gebruiken zal en voor een eventuele verkoop later.
Ik zal toch niet de enige zijn met dit gebruiksscenario, dwz een scenario waarbij hij 99% van de tijd op het bureau staat aan het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij geregeld in beweging zijn. Apple raadt je af je notebook continu op het lichtnet aan te sluiten.
Van de link van Nielson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16
Batterij management software zo instellen dat de accu tot 45% geladen wordt (of eventueel iets hoger als je hem comfortabel op accu wilt gebruiken) en pas beginnen met bijladen wanneer de accu onder de 35% komt.

Elk geval niet onnodig de accu gebruiken wanneer er netspanning voor handen is. Voor een moderne accu zijn voornamelijk de laad cycles die veroudering geven, die wil je dus zo laag mogelijk houden. Verder speelt de leeftijd van de accu ook mee, bewaren met 40 a 50% lading geeft de minste veroudering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Brokencore schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:42:
Batterij management software zo instellen dat de accu tot 45% geladen wordt (of eventueel iets hoger als je hem comfortabel op accu wilt gebruiken) en pas beginnen met bijladen wanneer de accu onder de 35% komt.
Ok dus even voor mijn begrip. Er is software die ervoor zorgt dat de batterij met laden stopt als hij 45% is, ook al heb ik de macbook nog steeds aan stopcontact hangen, de batterij wordt niet verder opgeladen?
En die software draait ook als de macbook slaapt? Of wordt dan toch tot 100% ineens weer geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik werk zelf niet met een Macbook, maar weet dat de meer professionele / zakelijke laptops deze opties ondersteunen. Bij Lenovo zit het in de drivers geïntegreerd. Vermoed dat Apple soort gelijke features heeft, kan iemand dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/thinkpad.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Dan zie je over het hoofd dat zo'n accu nooit echt leeg is. Als de laptop uit gaat zit er meestal nog 30% lading in als bescherming. Even kort gezegd, de accu blijft het langst goed op 40-45% lading. Ongeveer als de laptop 35% aangeeft. Als je hem echt continu aan de lader hebt hangen zorg er dan in ieder geval voor dat lading rond 35% is. Als het goed is laadt de accu dan op tot daar en gaat vanaf dan alles via de netstroom, waarbij de accu gewoon rust heeft. Neem je hem een dagje mee dan natuurlijk wel tot 100% opladen.
Of beter, 96% oid. Bij moderne laptops niet echt een probleem. Maar vroeger bleef de accu dan schakelen tussen opladen en ontladen vanaf 99%-100%

[ Voor 20% gewijzigd door painkill op 17-08-2014 20:10 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47
blackjack21 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:05:
Gewoon gebruiken waar een laptop voor bedoeld is. Tijd zonder oplader gebruiken en wanneer het nodig is weer opladen.

Ik houd geen rekening met wat het beste zou zijn. Soms is de batterij bijna leeg en laadt ik hem pas op, soms hele dag in de lader.

Na een jaar gebruik van de rMPB 13": [afbeelding]

399 cycles, 99% health. Kan slechter.
Uhm.. volgens je screenshot heeft je 13" 2 fans... Terwijl hij er maar 1 heeft. Dus óf je iStat menu klopt niet, of je screenshot klopt niet...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Of de Late 2012 versies hebben gewoon 2 fans. :)

Heb hem zelfs al langer dan 1 jaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:37
Ik snap dat moeilijke gedoe met instellingen nooit zo. Over het algemeen heeft een fabrikant zelf al bedacht wat de beste instelling is. Ik heb mijn mbp (mid 2010) versie ook het grootste deel van de tijd (eerste jaren zelf vrijwel altijd) aan de lader hangen, doe hier absoluut niks bijzonders mee, en zit na 50 maanden 191 cycli en 92% oid.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SAICRJMPM schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:34:
Maar gebruik jij hem ook grotendeels op stopcontact? Ik zal hem als een soort van desktop gebruiken en dan is het toch onhandig hem elke dag van stopcontact te halen, paar uur later weer in de pluggen enz enz enz. Ik wil hem in principe continu op stopcontact, maar wil ook dat batterij goed blijft voor die enkele keer dat ik hem als laptop gebruiken zal en voor een eventuele verkoop later.
Ik zal toch niet de enige zijn met dit gebruiksscenario, dwz een scenario waarbij hij 99% van de tijd op het bureau staat aan het stopcontact.
Wat jij wil kan gewoon niet. Het is niet goed voor een batterij om je MB in het stopcontact te laten zitten.
Je doet alleen net alsof het een heel gedoe is om je laptop op de stroom aan te sluiten?
Er zit aan de zijkant een magsafe aansluiting met een magneet, je hoeft je kabel alleen maar voor de aansluiting te houden en deze floept al op zijn plaats. Simpeler kan niet, het kost je minder dan een seconde tijd. Waar een mens zich al druk om kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Automatisch instellen is nóg makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik meende ook ergens gehoord te hebben dat een MacBook bij volledige lading de accu niet meer belast. Maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
mijn macbook hangt bijna altijd aan de netspanning. Kan niet echt zeggen dat de accu er hard op achteruit is gegaan na bijna 4 jaar. (max 50 cycles)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45
RobbieB schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:21:
[...]

Uhm.. volgens je screenshot heeft je 13" 2 fans... Terwijl hij er maar 1 heeft. Dus óf je iStat menu klopt niet, of je screenshot klopt niet...
iState geeft het niet goed weer. Zelfde op mijn 15 inch late 2013 rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Gewoon even 1 keer per maand geheel ontladen totdat hij in slaapstand gaat. Dan weer helemaal opladen terwijl je hem niet gebruikt.

Die van mij hangt ook het meeste aan het lichtnet en zit nu met 48 maanden op 96% capaciteit volgens coconut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 00:08
De accu van mijn late 2013 13" rMBP lijkt vrij snel achteruit te gaan. Volgens Coconutbattery heb ik de volgende status bij full charged in OSX.

loadcycles 109
Current Charge 5855 mAH
Maximum Charge 6005
97.5%
Design Capacity 6330
94,9%

De laptop komt uit november 2013. Heeft iemand anders dit ook? Ik dacht dat Apple een bepaalde percentage beloofde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Negaiido schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:15:
De accu van mijn late 2013 13" rMBP lijkt vrij snel achteruit te gaan. Volgens Coconutbattery heb ik de volgende status bij full charged in OSX.

loadcycles 109
Current Charge 5855 mAH
Maximum Charge 6005
97.5%
Design Capacity 6330
94,9%

De laptop komt uit november 2013. Heeft iemand anders dit ook? Ik dacht dat Apple een bepaalde percentage beloofde?
zou kunnen maar de waarden die jouw macbook heeft zijn niet noemenswaardig slecht.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

WTM

Ze garanderen 1000 cycles dan moet de health nog 80% of meer zijn. Bij mijn rMBP mid 2012 hebben ze de accu vervangen. Na 480 cycles kwam het beneden de 80%. Zie dit topic rMBP 15" mid 2012, accu 478 cycles, health 78% (<80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dat garanderen ze volgens mij alleen bij de nieuwere notebooks, toch?
Ik heb een unibody uit 2008 en zit met 716 cycles op een magere 52%.... maar denk echt niet dat ze die kosteloos gaan vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:21

Eris

-

Of 3 jaar oud., dus nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik weet dat het niet optimaal is om de lader continu aangesloten te hebben. Mijn werklaptop had wel de geavanceerde instellingen met drempelwaarden, mijn MacBook heeft die niet. Toch is die ook altijd aangesloten als ik hem gebruik. Het zal best zo zijn dat de batterij het hierdoor uiteindelijk minder lang volhoudt, maar het gebruiksgemak vind ik belangrijker. Dan koop ik tegen die tijd wel een nieuwe batterij.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1