Acceptabele schermkwaliteit of RMA?

Pagina: 1
Acties:

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:57
Afgelopen week heb ik de pricewatch: HP Pavilion 15-p051nd laptop gekocht. Een van de eisen was een Full-HD scherm. Nu weet ik dat het een goedkope laptop betreft met een TN scherm. Daarnaast bestaat mijn referentiekader voornamelijk uit de Dell XPS 15 serie met vaak erg goede IPS schermen. Toch vind ik de kwaliteit van het scherm (deels) tegenvallen. Met name het vinden van een goede kijkhoek is een probleem en ik heb het idee dat er nogal wat sprake is van bleeding. De kleuren (na een beetje calibratie) en helderheid zijn goed voor de prijs, wanneer je de kijkhoek problemen even negeert. Moet ik dit voor de prijs nu accepteren of mag ik beter verwachten?

Hieronder een aantal foto's van verschillende kijkhoeken. Ik heb elke foto vanaf statief gemaakt met spotmetering. Het statief staat op zithoogte. Via handmatige sluitertijd aanpassing heb ik in elke foto de belichting om 0 gehouden. Anders zou ik het risico lopen op te donkere of juist te lichte foto's. Het omgevingslicht bestaat uit 2 ledlampen boven de tafel. Eventuele reflectie van omgevingslicht (zoals de ledlampe bij 120o) heb ik geblokkeerd door er doeken voor te houden.

Afbeeldingen weggehaald

Mijn doel is om later een uitgebreidere review te schrijven van deze laptop. Maar als het scherm een RMA gevalletje is, dan zou dat een niet representatieve review hebben opgeleverd. Vandaar.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 24-08-2014 17:57 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CurlyMo
Bump :) Zijn er mensen die er meer verstand van hebben dan ik en hun mening kunnen geven?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:49

Sebazzz

3dp

Je scherm lijkt bijna wit als het zwart moet zijn. Klopt dat of zijn de foto's niet representatief?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zonder te weten waar we naar kijken is het lastig oordelen. Is dit een 100% zwart scherm? Ik zou juist bij zo'n foto's verwachten dat je een constante belichting neemt. Dus op M en een sluitertijd/diafragma nemen die een goede foto oplevert en dan de laptop/scherm draaien.

Ik heb een Macbook Air met TN scherm en ik moet zeggen dat daarvan de kleuren ook erg verschieten naar mate het scherm niet 90 graden ten opzichte van je hoofd staat, maar bij die laptop is het wel zo dat de links/rechts kijkhoeken wel redelijk goed zijn. Dat lijkt bij deze laptop van HP niet echt zo te zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

zonoskar schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:56:
Zonder te weten waar we naar kijken is het lastig oordelen. Is dit een 100% zwart scherm? Ik zou juist bij zo'n foto's verwachten dat je een constante belichting neemt. Dus op M en een sluitertijd/diafragma nemen die een goede foto oplevert en dan de laptop/scherm draaien.

Ik heb een Macbook Air met TN scherm en ik moet zeggen dat daarvan de kleuren ook erg verschieten naar mate het scherm niet 90 graden ten opzichte van je hoofd staat, maar bij die laptop is het wel zo dat de links/rechts kijkhoeken wel redelijk goed zijn. Dat lijkt bij deze laptop van HP niet echt zo te zijn.
Mee eens: je foto's zijn niet allemaal gelijk belicht. Spotmetering is geen goede stand hiervoor, die probeert namelijk altijd het gemeten stukje weer te geven als 18% grijs. Dus een wit scherm wordt onderbelicht en een zwart scherm wordt overbelicht. Hiervoor moet je compenseren, maar aangezien je niet precies weet hoeveel kun je beter een 'opvallend licht'-meting doen. Er zijn trucjes om dit met je camera te doen.

• CurlyMo
Sebazzz schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:49:
Klopt dat of zijn de foto's niet representatief?
@Allemaal: Ik heb nog nooit eerder foto's gemaakt van een scherm voor dit doeleind. Het kan dus zijn dat ik dat niet helemaal goed heb gedaan. Tips zijn dus welkom, mochten de huidige foto's een vertekend beeld geven.

De foto's laten in ieder geval wel zien hoe de backlight zijn werk doet. Met name onderin het scherm zie je de kleuren veel verspringen met maar weinig wisseling in de kijkhoek.

Echt egaal zwart is het scherm dan ook niet te krijgen. Veelal zie je de backlight in de lichter bovenhoek, rechter onderhoek en onderaan het scherm schijnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is ongelofelijk moeilijk om op basis van foto's iets als dit te beoordelen. Dat gezegd, dit klintk als 'welkom in de wondere wereld van TN :X '

Als je IPS-schermen gewend bent, ben je verwend. Dat wil niet zeggen dat alle TN schermen volstrekt waardeloos zijn, maar gemiddeld genomen zijn ze op dit vlak fors inferieur aan gemiddelde IPS, en als dit een benedengemiddelde TN is... tja.

Denk dus niet zozeer dat dit gevalletje RMA is maar gevalletje miskoop. Dit is wat je had kunnen verwachten, maar niet wat je verwachtte :o

Oslik blyat! Oslik!

• CurlyMo
Het kan altijd nog een gevalletje koop op afstand worden :)

De laptop is uiteindelijk retour gegaan.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 24-08-2014 17:57 ]

Pagina: 1