Upgrade kit voor ongeveer €250,-

Pagina: 1
Acties:

• MisterJack41
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-02 18:14
Hallo!
Ik heb inmiddels al een tijdje het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,90€ 154,90
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 50,51€ 50,51
1Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail)€ 144,50€ 144,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,05€ 64,05
1Corsair CX500M€ 52,32€ 52,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,78

(met een WD blue 500gb)
En kom toch redelijk vaak lag tegen, waar ik als perfectionist gek van wordt :P
Hierom wil ik een upgrade kit maken waar ik een jaar of wat niet meer mee hoef te stoeien

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik ga hoofdzakelijk gamen en moet misschien voor mijn opleiding nog virtual machines gaan draaien, maar ik kan altijd nog een setje ram bijsteken.
De games die ik speel zijn bijvoorbeeld BF4, Dayz, Ship simulator, alle Gta's enzovoort
Ik speel deze games op een 1080p resolutie en misschien in de toekomst naar 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik hoop ongeveer €250, met verzendkosten maximaal €275.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Bovenstaande, en alle randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik dacht aan een crossfire setup met nog een R9 270, een nieuw moederbord dat dat ondersteunt en een nieuwe voeding ivm kwaliteit en wattage van mijn huidige.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G41 PC Mate€ 60,-€ 60,-
1Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail)€ 144,50€ 144,50
1Cooler Master GM G750M€ 65,45€ 65,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Het liefst een zelfde kaart ivm looks 8)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Stilte vindt ik wel fijn, het hoeft niet fluisterstil, maar ik woon bij een vliegbasis dus ik hoor al F16's genoeg
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ga het wel proberen, qua videokaarten dan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou toch eerst even een SSD in je systeem stoppen...

• MisterJack41
Bedankt! Dit staat ook op mijn verlanglijstje, maar een SSD helpt niet om meer FPS te halen.... Toch?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee, maar dan zou ik eerst eens je huidige kaart een schop geven met MSI afterburner. Als je dan uiteindelijk een 1440p scherm gaat aanschaffen kan je beter voor een enkele 7950/290 gaan. Dan heb je namelijk meer VRAM (dat kan je niet verdubbelen als je 2 kaarten hebt). Op FHD kom je met een overklokte 270 al een heel eind.

Stop er nog een SSD bij en je hebt ook een "smooth" systeem.

[ Voor 69% gewijzigd door br00ky op 16-08-2014 17:12 ]

• MisterJack41
Ohja, goed om te zeggen: Mijn huidige kaart heeft een Core clock van 1010, een memory clock van 1500, en een powerlimit van +20, Dus ik heb hem wat gekieteld

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Je zegt dat je "regelmatig lag tegenkomt". Lag heeft niets met je hardware te maken maar alles met je internet verbinding. Dat ga jij niet oplossen met een grafische kaart.

Als je probleem geen lag is maar gewoon een lage framerate zou ik je sterk afraden om een crossfire opstelling neer te zetten. Crossfire wordt nogsteeds slecht ondersteund. Een betere grafische kaart gaat je waarschijnlijk meer helpen.

Ook een SSD gaat je inderdaad geen hogere framerate opleveren. Nog sterker: Bij de meeste spellen gaat het alleen "iets sneller laden" opleveren wat nauwelijks zinvol is.

Al met al: Verkoop je 270, koop van dat geld + 250 euro een 280X kaart.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je zou ook even kunnen kijken wat je probleem precies is.

Lag is iets wat je krijgt als je latency te hoog is om vloeiend met de server te kunnen communiceren.
Frame drops is wat je krijgt als je GPU je spelletje niet kan bijbenen.

Welke van de twee is het?

• MisterJack41
Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

@br00ky Oke! Bedankt voor de tip inderdaad! SSD gaat hoger op het lijstje!

@Croga en JohnKeates: ik bedoel inderdaad framedrops, internet heb ik geregeld!

Algemeen: een Crossfire setup is dus geen goed idee concludeer ik, SSD + een R9 280X is de sweetspot?
Allemaal hartelijk dank!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SSD + HD7950 momenteel, de Sapphire versie is zo vreselijk goedkoop, de R9 280x is niet interessant qua prijs/prestaties.

People as things, that’s where it starts.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Niet per se, een 7950 is momenteel heel erg scherp geprijsd. De nieuwere 280 is daarvan de rebrand. Die kan je zelf naar een 280X klokken voor een bak minder geld.

Tussen een 280X en een 290 zit dan weer relatief zo weinig, dat je dan beter voor die laatste kan gaan, maar dat past weer niet in het budget.

/wat Vas zegt dus.

• MisterJack41
VasZaitsev schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:19:
SSD + HD7950 momenteel, de Sapphire versie is zo vreselijk goedkoop, de R9 280x is niet interessant qua prijs/prestaties.
Bedankt! :)
br00ky schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:20:
[...]

Niet per se, een 7950 is momenteel heel erg scherp geprijsd. De nieuwere 280 is daarvan de rebrand. Die kan je zelf naar een 280X klokken voor een bak minder geld.

Tussen een 280X en een 290 zit dan weer relatief zo weinig, dat je dan beter voor die laatste kan gaan, maar dat past weer niet in het budget.

/wat Vas zegt dus.
Aha, dus als ik 120 voor mijn huidige kaart krijg, plus de 250 voor de set, kan ik een R9 290 kopen, maar zou mijn voeding dat trekken?
Heel erg bedankt br00ky! :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hij is vrij onbetrouwbaar, maar kan ruim genoeg leveren. Een systeem met een 290 zit rond de 360w onder full stress, iets dat je tijdens gamen niet haalt.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 16-08-2014 17:30 ]

• MisterJack41
Geweldig!! heel erg bedankt iedereen!!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je kan ook een tweedehands R9 290 halen + een Gelid Icy erop knopen, zit je rond de 250 euro voor een kaart.

Overigens zie ik een 270 geen 120 euro opleveren op Tweakers, op MP mss wel.

People as things, that’s where it starts.

• MisterJack41
Is een aftermarket koeler op een gpu dan lastig te bevestigen? en bedoelt u dan een ex-mining?
Ik kan hem natuurlijk altijd nog in een htpc steken :P

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De 290's die nu massaal goedkoop gedumpt worden zijn vaak reference kaarten die in mining rigs hebben gezeten. Niks mis mee, meesten hebben nog gewoon garantie, echter zijn ze luid as hell, vandaar dus die koeler.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Mocht je toch voor de optie gaan om je MoBo te vervangen, houdt er wel rekening mee dat als je een Windows OEM licentie hebt je dan dus een nieuwe licentie moet aanschaffen. Je mag zowat alle hardware vervangen in je pc behalve het MoBo wil je dezelfde Windows licentie gebruiken in het geval van OEM.

• MisterJack41
Ehm, is dit legaal zo? of is het gewoon dat het aan het merk of type van mijn moederbord is gekoppeld en dus niet door kan worden gegeven?

@br00ky, is dat ex minen dan niet gevaarlijk ivm hoge temperaturen? of vervalt door het minen de garantie niet?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Windows herkent welk moederbord er in de pc zit. Het kan zijn dat die na een wissel niet meer actief is. Hoe dan ook is het na een wissel illegaal. Maar goed, als je het bij een single GPU houdt, is je huidige moederbord helemaal prima, en hoef je helemaal niet te switchen.

Voor wat betreft ex-mining kaarten, garantie vervalt niet. Minen is niets anders dan lange tijd vol belasten, daar kunnen die kaarten wel tegen. Misschien iets meer slijtage, maar dat speelt nauwelijks een rol als je de koeler zou vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 16-08-2014 20:49 ]

• Eric70
Het was niet helemaal duidelijk verwoord door mij (helemaal niet eigenlijk) in mijn vorige post maar het was bedoeld als argument voor de vervanging van de huidige GPU door een andere in het geval er toch nog twijfel was om alsnog niet voor de oorspronkelijke oplossing met CF te gaan.

En op de vraag of dit legaal is: dat is een voorwaarde die Microsoft heeft gesteld aan het gebruik van een OEM licentie (die in principe bedoeld is voor bedrijven om te leveren met door hun gebouwde pc's). Met een retail licentie van Windows heb je die beperking niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Eric70 op 16-08-2014 21:13 ]

• MisterJack41
Ohh... dus als ik deze swap voor de ATX versie ( pricewatch: Gigabyte GA-B85-HD3 ) werkt mijn licentie niet meer?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Of het niet meer werkt is niet met 100% te zeggen, illegaal is het wel.

• Eric70
Uit een ander draadje:
SmokingCrop schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:46:
Die windows licentie, was dat een OEM versie?

" Q. Kan het moederbord van een computer met een OEM Windows-besturingssysteem worden geüpgraded en dezelfde licentie behouden? Wat is de regel als het moederbord vanwege een defect moest worden vervangen?
A. Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig. Als het moederbord werd vervangen omdat deze defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.

De reden voor deze licentieregel houdt met name verband met de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden en de ondersteuning van de software zoals gedekt door die voorwaarden. De Microsoft-softwarelicentievoorwaarden zijn gebruiksrechten die door de computerfabrikant aan de eindgebruiker zijn verleend, en houden alleen verband met de rechten voor die specifieke software die op die specifieke computer is geïnstalleerd. De systeembouwer is verplicht om de software op de originele computer te ondersteunen. Microsoft begrijpt dat eindgebruikers hun computer na verloop van tijd met andere onderdelen upgraden, en heeft daarom een basisonderdeel nodig dat "overblijft" om de originele computer te definiëren. Aangezien het moederbord de CPU bevat en de "hart en ziel" van de computer is, wordt er in feite een nieuwe pc gemaakt als het moederbord (om andere redenen dat een defect) wordt vervangen. De originele systeembouwer heeft deze nieuwe pc niet gefabriceerd en er kan daarom ook niet van hem worden verlangd dat hij deze nieuwe pc ondersteunt."
http://www.microsoft.com/.../Pages/licensing_faq.aspx

• MisterJack41
Ah, wat ik dus begrijp: het kan wel, het mag alleen niet, en dat moederbord wat ik linkte of een sniper hebben grote kans om te werken ivm zelfde chipset... am i right?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ligt het aan mij of snap ik de hele discussie niet, je neemt toch een enkele kaart? Dan hoef je je hele moederbord niet te vervangen...

• MisterJack41
Hahaha inderdaad br00ky, maar ik ben sowieso niet helemaal tevreden over de uitbreidbaarheid van dit moederbord, dus ik kijk stiekem al even wat verder :S

• Eric70
TS is inderdaad gewoon beter af door gewoon de GPU te vervangen. Het is mijn schuld dat de discussie een beetje ontspoort is richting het MoBo/OEM-Windows issue. Excuus voor de daardoor ontstane verwarring. :$

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het is inderdaad een beetje een vreemd bordje met maar 2 RAM sloten en 1 PCIe sleuf, maar om die nou gelijk te gaan vervangen met OEM-windows problemen tot gevolg. Ik zou het lekker laten. Wil je later écht gaan uitbreiden, kan het altijd nog.

• MisterJack41
Inderdaad, Helemaal bedankt mensen!!
Pagina: 1