Toon posts:

Videokaart is volgens mij kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

De laatste tijd begint mijn scherm raar te doen, ik dacht in eerste instantie dat dit aan mijn video drivers lag, en heb (omdat ik ook weer even mijn pc wou opschonen) mijn pc opnieuw geinstalleerd. Helaas is het "rare doen van het scherm" nog niet afgelopen, en komt het nog regelmatig voor. Ik heb ook al een driver van een eerdere versie geïnstalleerd, om te kijken of dit het probleem was. Wat moet ik doen?

Specs:
Moederbord: Asus Sabertooth X58
Processor: Intel Core i7 CPU 950 @ 3.07 ghz
Ram: 12 GB
Videokaart: GTX 580 Lightning Twin Frozr
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium

Probleem (Dit bedoel ik met raar):
http://imgur.com/a/I0kdo

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van de videokaart? Als ze te hoog zijn kan je je videokaart downclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:41:
Wat zijn de temperaturen van de videokaart? Als ze te hoog zijn kan je je videokaart downclocken.
Bedankt voor je antwoord. Echter gaat het hier waarschijnlijk niet om de temperatuur. Bij de plaatjes kan je zien, dat bij de opstart hij al raar doet. Dit was deze ochtend. En de kaart begon dus bij kamer temperatuur.

Maar om je vraag te beantwoorden, bij het spelen van Battlefield 4 zal de kaart 70 tot 80 graden worden, maar niet meer. Heb hier nog nooit problemen mee gehad, en heb me laten vertellen, dat de 580 Lightning twinfrozr 100 graden mag worden.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-01 16:43

Orac

Ik mis je papa.

Wat bedoel je met "raar"?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Artifacts. Doet denken aan volgend topic: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-08-2014 12:49 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Misschien even een memtest86, om zeker te weten dat het niet aan het ram licht?

Kijk ook eens naar dit topic Videokaart bakken??? 580gtx matrix geeft witte lijnen

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Al eens een andere monitor gebruikt om te testen. Helaas, schermen geven ook de geest.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

Nemesizz

Untouchable

Dit ziet er toch echt uit als defect videogeheugen (of loszittende onderdelen, zoals breukjes in het soldeer, maar dan gerelateerd aan de memorycontroller van de GPU).

Misschien dat bakken even helpt, maar kan ook heel goed dat het VRAM echt defect is.

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 20:42
kan het niet aan je pci-e slot liggen misschien proberen in een ander slot ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:49:
Misschien even een memtest86, om zeker te weten dat het niet aan het ram licht?

Kijk ook eens naar dit topic Videokaart bakken??? 580gtx matrix geeft witte lijnen
Is er een andere manier om dit te testen? Ik lees in de "readme", dat ik het op een cd moet branden of op een usb kan zetten om het vervolgens te testen, heb hier alleen geen usb of een cd liggen die ik daarvoor kan gebruiken.

EDIT: USB gevonden, ga nu een memtest doen.
OgWok schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:50:
Al eens een andere monitor gebruikt om te testen. Helaas, schermen geven ook de geest.
Ja, tussen de foto's zijn het ook 2 verschillende schermen.
Nemesizz schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:52:
Dit ziet er toch echt uit als defect videogeheugen (of loszittende onderdelen, zoals breukjes in het soldeer, maar dan gerelateerd aan de memorycontroller van de GPU).

Misschien dat bakken even helpt, maar kan ook heel goed dat het VRAM echt defect is.
Defect videogeheugen, kan je me even inlichten? Wat gaat er dan precies mis in de videokaart?
En is dit te verhelpen? Ik neem aan dat je dit dus met die memtest kan bekijken?

Het is ook zo dat het ook gebeurt wanneer ik een spel probeer te spelen. De ene keer doet hij het wel, de andere keer doet ie het niet. Als ik dit zo lees, gok ik ook op dat mijn videogeheugen kapot is.
tattooboy1985 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:55:
kan het niet aan je pci-e slot liggen misschien proberen in een ander slot ?
Kan ik even proberen, niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2014 13:05 . Reden: Toevoeging. ]

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-02 20:42
is het gelukt?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Defect videogeheugen, kan je me even inlichten? Wat gaat er dan precies mis in de videokaart?
En is dit te verhelpen? Ik neem aan dat je dit dus met die memtest kan bekijken?
Tja, is misschien wat lastig uit te leggen, maar de artefacts (zo worden die beeld vervormingen nou eenmaal genoemd) zijn heel typisch voor defect/instabiel videogeheugen. Dit is al jaren zo bij videokaarten en de symptomen zijn dan ook bijna altijd hetzelfde.

Bij oververhitting krijg je vaak andere artefacts dan bij defect geheugen.

Memtest helpt niet bij het ontdekken van defect videogeheugen, want Memtest test alleen het RAM geheugen (dat op je moederbord zit geprikt) en dus niet het videogeheugen.
De enige keren dat het wél kan met Memtest is in het geval dat je een onboard videokaart gebruikt (de videochip in recente CPU's, of een onboard chipje in het chipset of zoals bij veel laptops waarbij de videochip op het moederbord zit gesoldeerd), deze snoepen vaak van het RAM geheugen af omdat ze zelf geen eigen (dedicated) geheugen hebben.

Overigens, als je de artefacts al hebt vóór dat Windows start weet je heel zeker dat het videogeheugen kapot is (of, de kaart zelf het probleem is, en niet de drivers en/of het gewone RAM geheugen).
Gezien je in de screenshot de artefacts al hebt bij het laadscherm van Windows denk ik echt dat de kaart aan z'n einde is.

Tot zo ver de toelichting ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:42:
[...]

Tja, is misschien wat lastig uit te leggen, maar de artefacts (zo worden die beeld vervormingen nou eenmaal genoemd) zijn heel typisch voor defect/instabiel videogeheugen. Dit is al jaren zo bij videokaarten en de symptomen zijn dan ook bijna altijd hetzelfde.

Bij oververhitting krijg je vaak andere artefacts dan bij defect geheugen.

Memtest helpt niet bij het ontdekken van defect videogeheugen, want Memtest test alleen het RAM geheugen (dat op je moederbord zit geprikt) en dus niet het videogeheugen.
De enige keren dat het wél kan met Memtest is in het geval dat je een onboard videokaart gebruikt (de videochip in recente CPU's, of een onboard chipje in het chipset of zoals bij veel laptops waarbij de videochip op het moederbord zit gesoldeerd), deze snoepen vaak van het RAM geheugen af omdat ze zelf geen eigen (dedicated) geheugen hebben.

Overigens, als je de artefacts al hebt vóór dat Windows start weet je heel zeker dat het videogeheugen kapot is (of, de kaart zelf het probleem is, en niet de drivers en/of het gewone RAM geheugen).
Gezien je in de screenshot de artefacts al hebt bij het laadscherm van Windows denk ik echt dat de kaart aan z'n einde is.

Tot zo ver de toelichting ;)
Hardstikke bedankt voor je informatie, ik neem aan dat de kaart in de oven stoppen nu ook dus niet meer werkt?

Edit: Ik heb het programma FurMark een tijd laten draaien, maar toen kreeg ik niet de artefacts te zien. Je zou zeggen dat juist tijdens intensief GPU gebruik zoals FurMark hij helemaal moet trippen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2014 20:02 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Had mijn 8800 ook vlak voor dat ie dood ging, soms deed ie het gewoon een dag goed, en een andere keer niks anders dan problemen (artefacts, crashes, enz). Uiteindelijk gaf ie het helemaal op (geen beeld meer).

Heb em toen wel 2x gebakken totdat ik een vervanger er voor had, hield het hooguit 3 weken per keer uit ofzo.

Dus bakken kan misschien wel helpen, omdat het dan waarschijnlijker is dat er micro-breukjes in het soldeer zijn. Omdat ie in jou geval soms wel en soms niet doet.
Maar bakken kleven ook de nodige risico's aan (hij kan kapot gaan....iets wat ie eigenlijk al aan het doen is :P ), en sommige mensen maken zich druk om eventuele giftige dampen (die al dan niet achterblijven in de oven).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar een nieuwe kaart besteld, dit keer de GTX 770 dus meteen een mooie upgrade.

Slotje?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mag ik je oude videokaart hebben voor mijn knutselblog? Ik repareer heel veel en knutsel graag ook aan defecte componenten :)

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:26:
Ik heb maar een nieuwe kaart besteld, dit keer de GTX 770 dus meteen een mooie upgrade.

Slotje?
Op GoT wordt niet gedaan aan slotjes, alleen als een topic echt uit de hand loopt of foute dingen bevat gaat de boel op slot. Een slotje is dus altijd negatief :)

Nu kunnen andere mensen ook nog gewoon vragen stellen als ze daar behoefte aan hebben.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Dat is een klassieke geheugenfout, dat kan je wel vergeten. Tot die conclusie was je zelf geloof ik ook al gekomen :P

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01-2025

vrankerik

't Leven is van de simpele.

Pc kast eens plat leggen zou misschien wel kunnen helpen.
't Is (maar een idee) het proberen waard, niet?

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik zou een VGA memtest doen, dan zie je of dat je 1000000000 errors krijgt of noujuist niet ;)

Mijn laptop gpu starte van de ene dag op de andere op met overal wit/blauwe vierkantjes.. en ja hoor video geheugen defect
Pagina: 1