FlorisVN schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:46:
ik raad aan, na het bakken (reflowen) iets van MSI afterburner te installeren met OSD !
zorg dat je chip niet meer te warm word, zoals eerst, en maak fan profielen aan !
zorg dat je niet nog een keer een overheat hebt, dan is de kans van defect gaan (smelten van soldeer balletjes onder GPU) kleiner !
een thirdparty cooler, of modden van je huidige koeler is ook aan te raden !
goed schoonmaken van je kooler, en gebruik maken van goede koelpasta en artic cleaner helpt ook !
eventuele aanwezig thermal pads voor je gpu ram, is ook aan te raden te vervangen !
vaak worden artifacts veroorzaakt door defecte ram chips, deze worden te heet doordat de gpu te warm word en het opervlak eromheen dus ook gelijk te warm word.. (meestal ook design fout in de koeling--> express ?)
Een aantal van die beweringen kloppen niet helemaal.
Het probleem is niet zozeer oververhitting (mijn kaarten werden bij lange aan niet te heet), maar het verschil tussen warm en koud. Mijn 8800 werd meestal rond de 65ºC bij load (zo even uit m'n hoofd), dat is bij lange aan niet te heet, toch ging dat ding kapot na 2,5 a 3 jaar, puur door heatcycles, opwarmen > afkoelen > opwarmen > afkoelen.
De kaarten die het langst uithielden waren degen die 24/7 aanstonden, de kaarten/chips die het snelst kapot gingen waren degene met de meeste heatcycles (laptops metname).
De ramchips zelf gaan meestal niet eens kapot, en al helemaal niet door de 'hitte' die van de GPU afkomt.
De artefacts komen doordat de geheugencontroller in de GPU zelf loslaat (afhankelijk van welke BGA bolletjes het eerst breken). Als het geheugen zelf kapot zou gaan door de hitte, dan zou bakken ook niet helpen.
Kortom, oververhitting en heatcycles zijn niet het zelfde, oververhitting heb je pas echt als je richting de 120ºC gaat (en dan nog smelt het soldeer niet, dat gebeurt pas bij ruim 300ºC).
Bij heatcycles hoeft de temperatuur niet eens hoog te zijn, het is puur het verschil tussen opwarmen en weer afkoelen wat de killer is, dus een kaart die hooguit 45ºC word kan net zo goed kapot gaan als eentje die 90ºC word.