Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonrakker
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-02 20:07
Hallo tweakers,

mijn 580gtx matrix is van de week ermee gestopt . Als ik mijn pc opstart dan krijg ik een zwart beeld met witte lijnen. Hij gaat wel windows opstarten maar het is met een hele slechte resolutie en de witte lijnen blijven. Ik heb iemand gevonden die dit ook had en die heeft zijn videokaart in de oven gedaan. Hier is de link van de post : http://www.overclock.net/t/1363817/just-baked-my-gtx-580-and

mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee en hoe liep dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gedaan, en het heeft twee jaar vlekkeloos gewerkt. Daarna was de kaart gaar. Je hebt niets te verliezen, dus ik zeg doen ;) Overigens, ken je niet iemand met een reflow oven? Dat is gemaakt om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Videokaarten bakken wordt vaker gedaan, maar meestal is dat uitstel van executie, omdat op den duur de soldeerverbindingen weer problemen gaan geven. Als dat je probleem is, kun je misschien weer even met de kaart vooruit. Als het ergens anders doorkomt dan zal het heel weinig gaan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

*tromgeroffel* Tadaaa!
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Begon ooit voor GeForce 8000 kaarten, maar werkt ook bij heel veel andere kaarten die soortgelijke problemen hebben.

Let wel op, bakken werkt alleen bij microbreukjes in het soldeer, als er iets anders op de kaart al echt kapot is helpt bakken natuurlijk ook niet.
Ten tweede, (wat Terw_dan al aangaf), is het maar een tijdelijke oplossing. De duur kan een dag zijn, week of een maand, en met een beetje geluk werkt weer voor een jaar.

Zelf heb ik al verschillende kaarten gebakken, en resultaten waren wisselend. Ja ze werkten iedere keer weer een tijdje, maar gingen na 3 weken (8800) tot een jaar (6800) toch weer kapot. En na 3 of 4 keer bakken geven ze het uiteindelijk wel op (heb een GeForce 6100Go t/m 4x kunnen bakken, daarna gebeurde er niks meer, chips was toen gewoon kapoet...of een van de andere onderdelen).

Bakken zelf:
Hete lucht oven (geen magnetron), ~200ºC (komt niet op 10ºC meer of minder aan, maar mag absoluut niet te hoog, want dan smelt het soldeer en vallen onderdelen naar beneden, maar dan zit je al richting 300ºC), rustig aflaten koelen (niet laten 'schrikken') . Sommige mensen maken zich druk om eventuele giftige dampen, dus misschien dat je ergens goedkoop een snackoven ofzo op de kop kan tikken (ik bakte m'n videokaarten in een Tomado snackoven, kaart pas er precies in, ding staat vast op 210ºC en hoefde me niet druk te maken om mogelijk giftige dampen want voedsel word er toch niet ingedrukt :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonrakker
Bedankt voor jullie reacties! Nog een vraagje hoe lang deed je hem in de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat in de tekst. 8 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik hield 10 minuten aan, werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonrakker
bedankt! ik ga hem waarschijnlijk na het weekend bakken , ik laat nog weten hoe het afgelopen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58
ik raad aan, na het bakken (reflowen) iets van MSI afterburner te installeren met OSD !
zorg dat je chip niet meer te warm word, zoals eerst, en maak fan profielen aan !

zorg dat je niet nog een keer een overheat hebt, dan is de kans van defect gaan (smelten van soldeer balletjes onder GPU) kleiner !

een thirdparty cooler, of modden van je huidige koeler is ook aan te raden !
goed schoonmaken van je kooler, en gebruik maken van goede koelpasta en artic cleaner helpt ook !
eventuele aanwezig thermal pads voor je gpu ram, is ook aan te raden te vervangen !

vaak worden artifacts veroorzaakt door defecte ram chips, deze worden te heet doordat de gpu te warm word en het opervlak eromheen dus ook gelijk te warm word.. (meestal ook design fout in de koeling--> express ?)

succes !

ik raad aan met alluminium folie de DVI-HDMI poorten etc. even goed af te dekken tijdens het bakken.
Voorkomt verkleuring van het plastic etc...

9-10 min. op 200 graden is bijna altijd effectief, word heet genoeg voor de solderingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

FlorisVN schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:46:
ik raad aan, na het bakken (reflowen) iets van MSI afterburner te installeren met OSD !
zorg dat je chip niet meer te warm word, zoals eerst, en maak fan profielen aan !

zorg dat je niet nog een keer een overheat hebt, dan is de kans van defect gaan (smelten van soldeer balletjes onder GPU) kleiner !

een thirdparty cooler, of modden van je huidige koeler is ook aan te raden !
goed schoonmaken van je kooler, en gebruik maken van goede koelpasta en artic cleaner helpt ook !
eventuele aanwezig thermal pads voor je gpu ram, is ook aan te raden te vervangen !

vaak worden artifacts veroorzaakt door defecte ram chips, deze worden te heet doordat de gpu te warm word en het opervlak eromheen dus ook gelijk te warm word.. (meestal ook design fout in de koeling--> express ?)
Een aantal van die beweringen kloppen niet helemaal.
Het probleem is niet zozeer oververhitting (mijn kaarten werden bij lange aan niet te heet), maar het verschil tussen warm en koud. Mijn 8800 werd meestal rond de 65ºC bij load (zo even uit m'n hoofd), dat is bij lange aan niet te heet, toch ging dat ding kapot na 2,5 a 3 jaar, puur door heatcycles, opwarmen > afkoelen > opwarmen > afkoelen.
De kaarten die het langst uithielden waren degen die 24/7 aanstonden, de kaarten/chips die het snelst kapot gingen waren degene met de meeste heatcycles (laptops metname).

De ramchips zelf gaan meestal niet eens kapot, en al helemaal niet door de 'hitte' die van de GPU afkomt.
De artefacts komen doordat de geheugencontroller in de GPU zelf loslaat (afhankelijk van welke BGA bolletjes het eerst breken). Als het geheugen zelf kapot zou gaan door de hitte, dan zou bakken ook niet helpen.

Kortom, oververhitting en heatcycles zijn niet het zelfde, oververhitting heb je pas echt als je richting de 120ºC gaat (en dan nog smelt het soldeer niet, dat gebeurt pas bij ruim 300ºC).
Bij heatcycles hoeft de temperatuur niet eens hoog te zijn, het is puur het verschil tussen opwarmen en weer afkoelen wat de killer is, dus een kaart die hooguit 45ºC word kan net zo goed kapot gaan als eentje die 90ºC word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure_evil
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-09 04:47
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 18:42:
Videokaarten bakken wordt vaker gedaan, maar meestal is dat uitstel van executie, omdat op den duur de soldeerverbindingen weer problemen gaan geven. Als dat je probleem is, kun je misschien weer even met de kaart vooruit. Als het ergens anders doorkomt dan zal het heel weinig gaan helpen.
Heb ik wel mijn 8800GT tot 2 maal toe mee uit de sloop gered :)
In totaal 3 jaar, dan (nog steeds werkend) weggegeven, geen idee wat er dan van geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonrakker
hallo tweakers,
op dit forum: Videokaart bakken??? 580gtx matrix geeft witte lijnen had ik gevraagd of het verstandig is om mijn videokaart te gaan bakken nadat hij witte lijnen op het beeldscherm gaf.

vandaag heb ik de koeler eraf gehaald en kwam het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/4k9to2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/29nur5y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2igdp9h.jpg

op de videokaart zit een soort condens, vetachtig spul, ik zelf denk dat het van het grijze stripje van de derde foto komt.

iemand hier ervaring mee?
weet iemand of dit de oorzaak is van de witte lijnen?
is dit schoon te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door moonrakker op 07-08-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je linken naar grotere versies v/d foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dat 'vettige' spul is vrij normaal bij heatpads, niks om je druk om te maken (en voordat iemand roept : "NEEE! dat hoort niet!" , inderdaad niet alle heatpads hebben dat, maar sommige dus wel en is normaal ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen enkele reden om een nieuw topic over hetzelfde te openen. "Vervolg op bakken videokaart" samengevoegd met de originele.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonrakker
Het heeft gewerkt!! koelpasta was ook helemaal droog, dit ook mooi vervangen:)
Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
mijn advies,

houd de gpu goed kool, draai bijv. MSI afterburner en zet een fan programma in !
Zorg dat de fan harder draaid, en maak een grafiek aan met afterburner !

houd hem nog ong. max 80 a 85 graden !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Denk dat je een jaartje te laat bent :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
sorry, had even de datum gemist :P..
Pagina: 1