Nieuw huis, nieuwe setup

Pagina: 1
Acties:

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 17:39
In oktober ga ik samenwonen met m'n vriendin in haar huis. Wat problemen oplevert met mijn huidige home-cinema setup. Op het moment woon ik een appartement van zo'n 4m breed en heb ik de volgende setup:

TV
Samsung PS42B451

Versterker
Yamaha HTR-4063 met bijbehorende 5.1 boxen

Op de versterker zit o.a.
  • TV - HDMI OUT
  • Ziggo - HDMI
  • LP speler (via phono amp) - Tulp
  • Chromecast - HDMI
  • Blu-ray speler - HDMI
  • Airport Express (voor airplay) - Toslink
Wij zijn allebei van de oude (design) meubels en is het tv meubel een zeer mooie houten dressoir uit de jaren 60, en vind ik het eigenlijk zonde om hier van die lelijke zwarte glimmende speakers/soundbar op te zetten.

In haar woning is het niet echt haalbaar (en wensbaar) om speakers kabels door het hele huis te trekken.
Dus zat ik er aan te denken om een soundbar aan te schaffen (Yamaha YAS-101/103 o.i.d.) en die onder de TV aan de muur te hangen. Maar misschien is een 2.1 setup ook wel nice. Eventueel met een andere versterker (met phono zodat die pre-amp weg kan) en uiteraard genoeg ingangen om bovenstaande apparatuur aan te sluiten.

Dit is ongeveer de layout van het huis, het huis is 5meter breed (uber photoshop skillz).
Afbeeldingslocatie: http://gngr.nl/temp/huis.jpg

Hopelijk hebben jullie tips voor me, in het kader van mooie speakers/2.1 set? Oplossingen voor toch 5.1 set? Wij zijn allebei geen audiofielen maar kijken wel graag films/series en draai graag wat platen via de LP speler of via spotify/itunes.

Ik heb het Show je home cinema topic al doorlopen maar zie daar vooral heel veel en grote speakers staan. Dat is dus niet echt de bedoeling ;)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 16:08

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb sinds kort de Yamaha Yas-103 Soundbar. Ik heb een soortgelijke situatie (zicht gaat boven geluidskwaliteit) zie mijn topic Soundbar / Soundplate

Stadia was beter....

Verwijderd

Tja... wat is nu eigenlijk je vraag?

Een Soundbar is simpelweg een compromis, wat je nooit echt goede kwaliteit levert.
Een 2.1 opstelling is beter, maar zal je nooit echte surround opleveren.
Kleine speaker zullen nooit een behoorlijk laag opleveren.

Een goede 2.1 opstelling is wat mij betreft te prefereren over een budget 5.1 opstelling. Maar die twee achterspeakers maken ook het grote verschil niet wat betreft uiterlijk. En ik zou niet weten waarom die twee luidspreker kabeltjes nou zo'n enorm probleem zouden moeten zijn. Je kunt witte kabels nemen, of een kabel goot, waarmee ze vrijwel onzichtbaar weggewerkt kunnen worden.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het een appartement of gewoon een benedenwoning? In het laatste geval kun je gewoon speakerkabel onder het huis door trekken, dat heb ik hier zelf ook gedaan.

En anders zoals hierboven al wordt gezegd: die soundbars en andere fake 5.1 setjes zullen je waarschijnlijk alleen maar teleurstellen.
Zelf heb ik na mijn verhuizing ook lang met een goede 3.1 opstelling gezeten, en eigenlijk voldoet dat prima. Is toch wat ruimtelijker dan zo'n klein frutseltje onder je tv.

Mijn muziekcollectie op Discogs