Eerste echte eigen build (GAMING) = goed?

Pagina: 1
Acties:

• aRegularUser
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-03 19:15
Hoi allen! Dit is mijn eerste build dat ik zelf samenstel. Ik heb al heel wat lopen opzoeken en aanpassen, maar zou jullie advies zeker kunnen appreciëren!

Ik ben nu vooral aan het afwegen of ik niet best -om de kosten te dekken, dan kan ik eventueel meer in ram investeren- naar een AMD kan overstappen. Ik heb wel gehoord/gelezen dat je best bij een intel blijft, omdat AMD veel warmer wordt (en dus een investering in beter cooling nodig heeft), te zwakke cores heeft... Zijn dit vooroordelen of?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met deze PC ga ik me vooral op gaming richten, vandaar dat ik hem zelf wil samenstellen (dan weet ik dat het perfect is afgesteld). Het moet bv. een BF3 perfect kunnen draaien. Daarnaast moet hij ook gewoon het normale internetbrowsen en schoolbestandjes aankunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al een aantal componenten bijeen en zoek er zeker niet meer dan 550/600 euro nog aan te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- HDD Seagate 2T
- SSD Samsung 256GB
- Asus r9270x-dc2t-2gd5 (grafische kaart)
- Crosair voeding 650W
- Samsung Blue-ray speler

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hij moet we future-proof zijn. Als ik er ooit nog wat fans wil bijzetten of de RAM wil upgraden, dan moet dat lukken. Ook moet er de mogelijkheid zijn om over te stappen op waterkoeling en nieuwe CPU's.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, zolang het voor me werkt ben ik akkoord. Ik heb hier nog een lijstje van andere componenten waar ik me nu op heb gericht: http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B455750%5D=1 (sorry voor het verwijzen naar een andere site, weet niet in hoeverre dit forum hier mee omgaat).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met geluid denk ik dat het moederbord me genoeg gaat dienen: geen aparte geluidskaart dus. De CPU mag liefst zo rond de 3(,5) GHz zitten. Graka heb ik al. RAM hoop ik voor 16 GB te kunnen krijgen, maar dat is nogal duur voor me.

Ga je overklokken?
Tot nog toe heb ik daar geen oog op. Toch misschien best een K CPU aanschaffen voor later.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Hoi,

Gelieve zelf even een lijstje samen te stellen zoals hier beschreven..

[ Voor 46% gewijzigd door melwasul op 14-08-2014 17:23 ]

Experience the mountains!

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Wat zijn de specs van je huidige systeem?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
Goede build, maar zet die eens hier in plaats van bij Azerty aub?

- Ik zou al wel de i5 4440 vervangen door een i5 4460, kost normaal gezien evenveel.

- De kast is héél duur voor dat budget. Uiteindelijk gaat het vooral om wat je zelf mooi vindt, maar er zijn zoveel goede kasten voor minder dan €100 te krijgen. Ik zou de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black aanraden, maar die is misschien wat te sober voor jou? Deze pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed is ook misschien wat voor jou, wat minder op stilte gericht maar heel goede koeling en plek zat voor fans en hdd's. Beide kasten die ik aanhaalde zijn met window te krijgen als je dat wilt.

- Extra koelpasta is overbodig, zit al bij de koeler. Tenzij je van plan bent vaak te knutselen en koelers te wisselen kom je daar mee toe.

- Ik lijk te begrijpen dat je nog studeert. Kun je dan niet goedkoper aan Windows 8.1 geraken? Ik haalde als student (net afgestudeerd) Win 8.1 Pro voor €60 bij MS zelf, maar in NL is er ook nog Surfspot of dergelijke, ik woon in BE dus ben er niet zo in thuis.

- 8GB RAM is momenteel voldoende en het is een slecht jaar om geheugen te kopen, de prijzen liggen hoger dan vorig jaar. Ik zou dus wachten met 16GB, koop een 8GB setje bij als de prijzen gedaald zijn. Intel en AMD blijven nog wel een tijd bij DDR3 dus een prijsdaling zal er nog wel van komen.

• aRegularUser

• aRegularUser
En deze heb ik al voor in m'n build te steken. Die staan al vast en wil ik ook niet meer veranderen (bovestaande zijn m'n richtlijnen). Zoals ik al eerder zei ben ik aan het twijfelen om over te stappen naar AMD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus R9270X-DC2T-2GD5€ 169,-€ 169,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Corsair CX600M€ 63,-€ 63,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,-

• aRegularUser
MacPoedel schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:46:
Goede build, maar zet die eens hier in plaats van bij Azerty aub?

- Ik zou al wel de i5 4440 vervangen door een i5 4460, kost normaal gezien evenveel.

- De kast is héél duur voor dat budget. Uiteindelijk gaat het vooral om wat je zelf mooi vindt, maar er zijn zoveel goede kasten voor minder dan €100 te krijgen. Ik zou de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black aanraden, maar die is misschien wat te sober voor jou? Deze pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed is ook misschien wat voor jou, wat minder op stilte gericht maar heel goede koeling en plek zat voor fans en hdd's. Beide kasten die ik aanhaalde zijn met window te krijgen als je dat wilt.

- Extra koelpasta is overbodig, zit al bij de koeler. Tenzij je van plan bent vaak te knutselen en koelers te wisselen kom je daar mee toe.

- Ik lijk te begrijpen dat je nog studeert. Kun je dan niet goedkoper aan Windows 8.1 geraken? Ik haalde als student (net afgestudeerd) Win 8.1 Pro voor €60 bij MS zelf, maar in NL is er ook nog Surfspot of dergelijke, ik woon in BE dus ben er niet zo in thuis.

- 8GB RAM is momenteel voldoende en het is een slecht jaar om geheugen te kopen, de prijzen liggen hoger dan vorig jaar. Ik zou dus wachten met 16GB, koop een 8GB setje bij als de prijzen gedaald zijn. Intel en AMD blijven nog wel een tijd bij DDR3 dus een prijsdaling zal er nog wel van komen.
Alvast even zeggen dat ik het erg apprecieer dat je even reageert. Het doet me echt deugd dat mensen op internetfora zo behulpzaam zijn en blijven.
Heel leuke tips die je hier aanhaalt. Jij denkt dus dat ik best bij Intel blijf? Achter die windows 8.1 zal ik eens informeren, dat zou me inderdaad al wat kunnen schelen.
Ik ben echter wel verliefd op die kast... Ik weet dat het misschien verstandiger is om die te laten gaan, maar ik kan het precies niet over m'n hart krijgen :P
Ik was er ook aan aan het denken om er fans in te zetten met LEDs, maar dat is misschien iets voor later ook.

• melwasul
600 euro voor een half systeem (je hebt al een aantal componenten) zou ruim voldoende moeten zijn om een degelijke intel build te bouwen. Als je het budget hebt (en dat heb je) dan ben je beter af met een i5 processor dan een AMD tegenhanger.

Zoals al aangehaald wordt er normaal koelpasta bij de koeler geleverd. Die hoef je dus niet extra aan te schaffen.

De kast is idd duur. De reeds aangehaalde Fractal Design Define R4 is goedkoper en de beste koop die je kan doen voor een behuizing (vanuit functioneel oogpunt). Niets houd je tegen om een duurdere en (in jouw ogen) mooiere behuizing te kiezen. Immers is de behuizing datgene wat je elke dag ziet. Maar vanuit functioneel oogpunt is de Fractal Design R4 een betere keuze.

De processor die je hebt gekozen heeft ondertussen een kleine update gekregen in de vorm van een Haswell Refresh model. Je kan beter dit nieuwere (en heel klein beetje snellere) model nemen vind ik. En zelf zou ik die combineren met een nieuw H97 bordje. Voordeel tov het door jouw gekozen bordje is de ondersteuning voor M.2 over pcie (voor nieuwe generatie SSD's).
Bijvoorbeeld deze processor: intel i5 4460, in combinatie met 1 van deze moederborden: H97 met M.2 slot.

Wil je overklokken ga je meer geld moeten uitgeven. De prestaties die je hiermee wint staan in mijn ogen niet in verhouding tot het extra budget dat je hieraan moet spenderen (duurdere processor: 4690K, duurder moederbord en duurdere koeler, bijvoorbeeld deze).

Ik denk trouwens dat jouw voeding een CapXon condensator bevat, die gekend staan als kwalitatief niet zo goed. Opletten dus dat ie jouw systeem niet naar de verdoemenis helpt. Eventueel een andere, goede voeding aanschaffen.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Kast is best wel nondeju overpriced, maar dat ter zijde.

Als CPU, ga voor de i5 4460, i5 4590 of i5 4690, CPU's van de Haswell Refresh generatie. In de praktijk ga je het verschil niet merken, dus ik zou gaan voor de i5 4460.

Verder, als RAM, ga voor deze:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Voordeel: low-profile, 1,375V (minder stroomverbruik) en het belangrijkste: GOEDKOPER!

Daarnaast is die koelpasta overbodig, je koeler komt ermee geleverd.

Daarnaast is je bordje prima, maar je zou eventeel een van bordjes kunnen nemen die melwasul hierboven aangaf.

Verder is inderdaad je PSU niet goed, beschikt over CapXon caps.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• aRegularUser
MK1998NL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:47:
Verder is inderdaad je PSU niet goed, beschikt over CapXon caps.
Hmm, ik zou hem echt wel willen gebruiken omdat ik hem al heb. Is het dan echt nodig om naar een CS over te stappen? Liever niet ...

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
aRegularUser schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:13:
[...]

Hmm, ik zou hem echt wel willen gebruiken omdat ik hem al heb. Is het dan echt nodig om naar een CS over te stappen? Liever niet ...
Dezelfde CXM serie is bij mijn broer zijn computer letterlijk ontploft. Hij zei baaaam en kapot was ie. Gelukkig waren er verder geen andere onderdelen kapot gegaan, maar die kans is wel groot als zoiets gebeurd.

GIMJ

• aRegularUser
melwasul schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:16:
600 euro voor een half systeem (je hebt al een aantal componenten) zou ruim voldoende moeten zijn om een degelijke intel build te bouwen. Als je het budget hebt (en dat heb je) dan ben je beter af met een i5 processor dan een AMD tegenhanger.

Zoals al aangehaald wordt er normaal koelpasta bij de koeler geleverd. Die hoef je dus niet extra aan te schaffen.

De kast is idd duur. De reeds aangehaalde Fractal Design Define R4 is goedkoper en de beste koop die je kan doen voor een behuizing (vanuit functioneel oogpunt). Niets houd je tegen om een duurdere en (in jouw ogen) mooiere behuizing te kiezen. Immers is de behuizing datgene wat je elke dag ziet. Maar vanuit functioneel oogpunt is de Fractal Design R4 een betere keuze.

De processor die je hebt gekozen heeft ondertussen een kleine update gekregen in de vorm van een Haswell Refresh model. Je kan beter dit nieuwere (en heel klein beetje snellere) model nemen vind ik. En zelf zou ik die combineren met een nieuw H97 bordje. Voordeel tov het door jouw gekozen bordje is de ondersteuning voor M.2 over pcie (voor nieuwe generatie SSD's).
Bijvoorbeeld deze processor: intel i5 4460, in combinatie met 1 van deze moederborden: H97 met M.2 slot.

Wil je overklokken ga je meer geld moeten uitgeven. De prestaties die je hiermee wint staan in mijn ogen niet in verhouding tot het extra budget dat je hieraan moet spenderen (duurdere processor: 4690K, duurder moederbord en duurdere koeler, bijvoorbeeld deze).

Ik denk trouwens dat jouw voeding een CapXon condensator bevat, die gekend staan als kwalitatief niet zo goed. Opletten dus dat ie jouw systeem niet naar de verdoemenis helpt. Eventueel een andere, goede voeding aanschaffen.
Ik ga dan denk ik voor dit moederbord(pricewatch: MSI H97 GAMING 3), indd met een 4460 :D Denk je echt dat ik die voeding moet wegkrijgen? Ik heb hem gekocht met oog op deze build... guess who didn't do enough research...

• aRegularUser
Gorateron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:16:
[...]

Dezelfde CXM serie is bij mijn broer zijn computer letterlijk ontploft. Hij zei baaaam en kapot was ie. Gelukkig waren er verder geen andere onderdelen kapot gegaan, maar die kans is wel groot als zoiets gebeurd.
Oké, dan kan ik hem best weg doen. Ik kijk er voor uit.

• aRegularUser
Gorateron schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:16:
[...]

Heb je dan een ander voorbeeld van iets in dezelfde prijsklasse die geen CapXom heeft?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00

br00ky

Moderator Harde Waren
pricewatch: XFX 550W Pro
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Topvoedingen. Wel non-modulair, maar beste knal-voor-prijs. Eerste heeft 5 jaar garantie, tweede 3 jaar, maar het nagenoeg dezelfde.

Goede (semi)modulaire voedingen zijn een stuk duurder, bijvoorbeeld pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular.

Overigens is het hebben van een non-modulaire voeding in de veel goedkoper pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window (met window!) geen eens een nadeel, maar een voordeel. Moet je echter maar net mooi vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door br00ky op 15-08-2014 15:50 ]

• melwasul
Kijk hier eens.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:02
Ik zou eerlijk gezegd de CX600M nog een tijdje gebruiken, je setup gaat zo'n 200W verbruiken dus de voeding wordt niet zwaar belast of erg warm, dan gaan de capxon condensators nog wel 1-2 jaar mee (want zo heel oud kan je voeding nog niet zijn).

• aRegularUser
Ondertussen zit hij in elkaar en werkt hij als de beste! Up to gaming then :D

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 12:38

bbblije

Riiiiight

aRegularUser schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:16:
Ondertussen zit hij in elkaar en werkt hij als de beste! Up to gaming then :D
Daar draait het uiteindelijk allemaal om! Veel plezier ermee!
Pagina: 1