• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Even een update:
Milmoor schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:20:
De apparatuur hoeft niet in verschillende IP-segmenten te zitten om met VLAN's te kunnen werken. Mijn router/DHCP-server zit in meerdere VLAN's, maar antwoord altijd op 1 VLAN (1, 47, 100, en praat op 1). Mijn apparatuur ook, maar net anders (47, 1, 8 en praat op 47/100, 1, 8 en praat op 100). Hierdoor kunnen VLAN's 47 en 100 elkaar niet bereiken, maar wel gebruik maken van de DHCP. Beter nog, ik had een verbinding met de buren die geen last van mijn DHCP server moesten hebben (8, 47, 100 en praat op 8 ). Die konden dus wel bij mijn pc's, maar niet bij mijn DHCP server. Alles op 192.168.1.x. De VLAN's zijn puur intern in de switch met forced untagging.

Ongebruikelijk, maar het werkt wel.
Heb ondertussen al een beetje met meerdere VLANs zitten 'spelen' maar door chronisch tijdgebrek het nog niet zo gekregen zoals ik wil. Moet het nog eens rustig uitvogelen hoe het precies te doen.

Ondertussen op het Netgear forum de tip gekregen om met verschillende subnet masks te werken. Dus bijv. voor de kinderen 255.255.255.0 terwijl routers en switches een grotere range krijgen met 255.255.0.0. Ik zal nog even flink moeten googlen over dit onderwerp want dit is voor mij een totaal nieuwe manier om naar m'n netwerk te kijken; ik ben niet anders gewend dan altijd van xxx.xxx.xxx.xxx/24 uit te gaan. Hoewel ik wel een globaal idee heb van wat ik dan zou moeten doen zoek ik nog wat concrete info op het internet, maar wat ik tot nu toe gegoogled heb is bijna allemaal info over wat een subnet mask is (soms vrij diepgaand) en eigenlijk nog geen duidelijke voorbeelden van netwerk configuraties die enigszins vergelijkbaar zijn met wat ik voor ogen heb. Dat wordt dus nog even verder zoeken. Mocht iemand hierover nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Daarnaast heb ik van een zeer vriendelijke Tweaker een DrayTek Vigor 2920n gekregen dus daar gaan we later ook nog eens mee spelen. Ik ben nu weer voor m'n werk bijna een week van huis dus het gaat weer even duren voordat ik aan dit alles toekom.

Als laatste had ik ook nog een mooi diagrammetje gemaakt van hoe m'n netwerk er op dit moment uitziet. (VLAN 2 is eigenlijk VLAN 20 en VLAN 3 is 30, maar dat maakt voor het plaatje verder niet uit.)
Netwerk 1.3

[ Voor 0% gewijzigd door Eric70 op 07-09-2014 22:03 . Reden: Typo ]

Pagina: 1