• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 11:16
Beste medetweakers,

Eerst even een situatieschets:
Ik heb twee pubers in huis die af en toe het netwerk zo intensief gebruiken dat voor de anderen in huis het soms onmogelijk is om nog van het internet gebruik te maken. Ik heb glasvezel maar ook nog ADSL dus daarom heb ik deze week een oude router/firewall uit het stof getrokken, geüpdatet naar de laatste firmware, en het ADSL-modem hier op aangesloten. Daarna was het een kwestie van hun kabeltje op het patchpaneel in de meterkast uit de ene router te halen en bij de andere router er waar instoppen. Nu kan ik (en mijn vrouw) weer gewoon zonder vertraging internetten, dus dat is opgelost.

Nu mijn probleem: hoe kan ik vanaf mijn pc het beste hun netwerk beheren? Ik wil dus volledige toegang tot de router/firewall, het modem, de switch in hun kamer en hun AP.

Netwerk van de kinderen bestaat uit:
ADSL (Online.nl) --> Huawei HG655d --> pricewatch: Netgear Prosafe FVS338 --> patchpaneel meterkast --> pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E --> pricewatch: Netgear WN802T

Netwerk voor rest van het huis :
Glasvezel (KPN) --> pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (om VLAN's te scheiden; TV en telefoon naar Arcadyan KPN Experia Box v8) --> internet naar pricewatch: Netgear SRX5308 --> patchpaneel meterkast --> diverse malen pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E --> (nog aan te sluiten pricewatch: Netgear WN802T met ander SSID dan die van de kinderen)

Is het mogelijk om de 2 routers rechtstreeks op elkaar aan te sluiten zonder dat de netwerken door elkaar gaan lopen of moet er toch een andere constructie komen? Ik heb nog een of twee GS105E's in de kast liggen en ook een niet in gebruik zijnde pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200.

Ik zou het probleem graag oplossen met de hardware die ik heb. Maar als er goede ideeën zijn voor een alternatieve oplossing met andere (niet te dure) hardware waarbij ik bijv. de ouder router/firewalls kwijt kan (lees 2e hands verkopen (hoewel ... wie wil er nu nog een FVS338?)) dan hoor ik dat graag. Dat laatste zou dan wel een oplossing voor een latere datum zijn want wil/kan er nu niet (te veel) geld aan uitgeven. (Je kent het misschien wel: vakantie + pubers die weer van alles nodig hebben als school begint.)

Alvast bedankt voor de suggesties.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Pak een router,
maak twee vlans aan, nat internet op beiden.
Knal firewall regels ertussen / QOS engine? o.i.d.

Om alles dubbel uit te voeren?

Overigens zou ik mee eerst afvragen hoe ze de lijn om zeep helpen.

Be nice, You Assholes :)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38
Kinderen opvoeden, in plaats van een technische oplossing verzinnen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb hier een tijdlang een dual-wan router gebruikt. Daarmee sluit je één router aan op zowel ADSL als glasvezel. Vervolgens stel je in dat de PCs van je kinderen over de ene WAN verbinding en de PCs van de rest van de wereld over de andere WAN verbinding lopen. Probleem opgelost.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt geen VLANs nodig maar multi-homed hosts.

Als je 1 PC hebt waar je dat mee wil doen is het zo eenvoudig als gewoon op twee netwerken inpluggen of een wifi en een ethernet. Je kan ook een random embedded routertje met DD-WRT of OpenWRT gebruiken, die multihomed maken en dan een firewall rule maken dat connecties een kant op wel mogen maar de andere kant op niet, dan kan je wel hun netwerk op maar zij niet op jouwe.

Eigenlijk is dit allemaal ook helemaal niet de oplossing voor je probleem: je hebt op het moment blijkbaar zulke brakke netwerkhardware dat 1 persoon het netwerk plat kan trekken. Eigenlijk moet je dat gewoon oplossen. Gebruik een fatsoenlijke router en je probleem is dus solved.

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:09
Hoe trek je glasvezel vol?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
Glasvezel wordt niet altijd als 1Gb/s verkocht maar ook als 30Mbit/s (en diverse maten ertussen).

Makkelijkste en beste is een dual wan router: http://www.routershop.nl/...tBy=rating&direction=DESC Kijk goed naar de nselheden. Aangezien je niet aangegeven hebt welke snelheid je glas/ adsl is.

• Eric70
johnkeates schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:13:
Eigenlijk is dit allemaal ook helemaal niet de oplossing voor je probleem: je hebt op het moment blijkbaar zulke brakke netwerkhardware dat 1 persoon het netwerk plat kan trekken. Eigenlijk moet je dat gewoon oplossen. Gebruik een fatsoenlijke router en je probleem is dus solved.
Je zou toch denken dat dat met een SRX5308 (en de jongens op een appart VLAN voor het geval dat ze toch iets stoms uithalen) het toch goed zou moeten gaan. Het gaat met name fout als ze weer een nieuw spel downloaden en als de ander dat leuk vindt downloadt die het ook meteen nog een keer. Ik zal toch nog eens goed naar de QoS-settings moeten kijken denk ik.

N.B. ... de SRX5308 is een quad-WAN router! .. had er op een geven moment 3 modems aan hangen (overkill!).

[ Voor 6% gewijzigd door Eric70 op 14-08-2014 18:50 ]

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Op een srx-5308 kan je dit mooi instellen hoor.

Fiber op wan-1, dsl op wan-2 (modems in bridge zetten)

Op de lan maak je dan een vlan erbij in een andere ip reeks, de lan poort van de v-lan 2 zet je dan op de switch van de kinderen en op de v-lan 1 een switch voor de overige pc's. Beide vlans hebben hun eigen dhcp server.

In de router kan je een bandbreedtegrens instellen voor de v-lan-2 waardoor de lijn niet dicht getrokken zal worden en de wan verdeling is dan ook nog te gebruiken hierin.
Je kan doormiddel van mac adressen de pc's die je wil controleren/begrenzen ook vastzetten op dat netwerk segment.
Bij het toekennen van de vlan-poort kan je ook de functie gebruiken van intervlan waarbij je dan in beide netwerken kan werken.

Loop maar eens goed door de mogelijkheden van de srx-5308 want die kan heel wat het is alleen soms even zoeken en testen.

Voor het gebruik van wifi gebruik je accespoints welke je dan ook beter kan plaatsen voor optimale dekking, wifi vanuit de router is voor 99% altijd bagger. Hier draait 1 AP en volle dekking in heel het huis en ruim erbuiten ook al is alles beton en alufolie.

De srx draait hier ook op een fiber en heb er geen trubs mee, resetten-rebooten en dat soort dingen doe ik dan ook nooit, de lijn voltrekken is echter geen enkel probleem om de vraag van 3DDude te beantwoorden. Allemaal een kwestie van downloads aanzetten zoals torrents -1 is genoeg- en de lijn dichttrekken.

En voor de lezers een SRX-5308 is een MKB quad-wan-lan VPN/router/firewall, of wel 4x wan 4x lan met een doorgangssnelheid van 900mbit wan-lan en lan-wan, geen basic routertje van 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Ik moet voor werk morgenochtend voor 4 dagen op pad, ik zal nog eens beter in de instellingen van de SRX5308 duiken als ik terug kom. Lijkt wel weer een beetje op studeren. :|

.... Maar nu zal m'n vrouw het wel weer jammer vinden want nu kan ze gewoon 's avonds ( of op elk ander moment dat de kinderen achter de pc vandaan moeten maar niet willen) heel simpel de router van de kinderen beneden uitzetten. Lol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Je pubers zullen waarschijnlijk een peer to peer programma aan hebben staan als het netwerk wordt dichtgegooid.

Je moet die programma's verstandig limiteren. Zorg dat je twee pubers nooit meer dan 2/3 van de uploadcapaciteit van je verbinding gebruiken als ze met zijn tweeën actief zijn. Teveel upload verstoort de communicatie van je computer met servers op het web. TCP/IP protocol is een protocol "met onderhoud". Server en cliënt bevestigen over en weer de verbinding. A

Zorg ook dat het maximale aantal gelijktijdige verbindingen die deze programma's gebruiken nooit meer dan 2/3 van de capaciteit van je router overschrijdt. Dit is soms een wat lastige parameter om te vinden. Je kunt beginnen met in de p2p programma's deze op 50 te zetten. Je kunt als de situatie stabiel is altijd wat hoger gaan zitten met deze parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Meer informatie ophalen dan maar. Die SRX5308 heeft wel genoeg RAM en een CPU die het wel zou moeten kunnen (hoewel 700Mhz nou niet superduper is).

Kijk even hoeveel connecties of states je hebt, hoe je buffers ingericht zijn en wat je load is.

Je trekt meestal niet op bandbreedte een netwerk plat, maar op IO, states en buffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Soms vraag ik mij af of ik wel een verstandige keus heb gemaakt met die SRX5308, maar ik heb eerlijk gezegd sinds ik die in huis heb weinig tijd gehad/genomen om me in alle ins en outs te verdiepen.
offtopic:
(Hebben sindsdien nog een zoontje erbij gekregen en aangezien m'n vrouw zoveel mogelijk werkt als ik thuis ben ben ik dan fulltime papa, en dan ga je niet zo makkelijk meer een paar uur achter de pc zitten, sterker nog, ik ga liever met die dreumes naar buiten. En de rest van de tijd zit ik in het buitenland.)

Maar moet me er als ik nu weer terug ben uit Mexico toch maar eens wat meer in verdiepen, of een andere oplossing zoeken, desnoods met andere hardware.

N.b. Ik geloof niet dat de jongens enige p2p programma's draaien, heb er wel voor gezorgd dat ikzelf het admin account heb en heb daarvan nog niks gevonden de laatste keer dat ik gekeken heb. Daarnaast draait er op alle pc's Norton 360 dus ik hoop de meeste malware buiten de deur te houden, maar aangezien je nooit zeker weet draaiden ze toen alles nog via 1 router ging mooi op hun eigen VLAN.

Edit: veel user reviews klagen er ook over dat de beloofde WAN-LAN throughput helemaal niet gehaald wordt en vaak blijft steken op 70-80Mbit. Ook veel klachten dat er regelmatig een harde reset nodig is, waar ik ook wel eens last van heb.

[ Voor 32% gewijzigd door Eric70 op 16-08-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Thuis heb ik dit softwarematig opgelost met cFos Speed. Die zorgt er nu voor dat mijn vriendin World of Warcraft kan spelen terwijl ik download. Je hebt dit programma plus licentie op elke PC nodig.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt voor weinig geld een 2e netwerk adapter in je PC steken (of via usb), zodat je vanaf je PC op beide netwerken kunt.

De vertraging kan ook komen door een grote hoeveelheid verbindingen (torrents enzo), daar helpen niet alle bandbreedte managers tegen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Eric70
Ik heb ondertussen iets meer gelezen (helaas lang niet zoveel als ik zou willen, zit met 3 kinderen thuis terwijl vrouw tot 's avonds werkt.) en ben er nog niet helemaal over uit. Vrouw zegt wel blij te zijn dat ze nu met één druk op de knop het internetverkeer voor de (2 oudere) kinderen uit kan zetten als ik in Verwegistan ben (en dat is nogal vaak).

Dit zijn de mogelijkheden waar ik wat serieuzer over heb na zitten denken:
  • Beide modems op één router aansluiten en dan elke WAN aan één specifiek VLAN koppelen. Helaas nog niet kunnen ontdekken of dat mogelijk is op de pricewatch: Netgear SRX5308. Wat wel mogelijk is aan WAN-configuraties is: Weighted Load Balancing, Round Robin of Failover. Zijn er routers die dit überhaupt wel kunnen? Zou namelijk wellicht als voordeel kunnen hebben dat de WANs als elkaars failover zouden kunnen dienen.
  • De routers verbinden d.m.v. Stactic Routing. Totaal geen ervaring hiermee en moet er nog wel wat meer over lezen. Eerste artikel waarin ik hierover las leek te suggereren dat normale routering hierdoor uitgeschakeld zou worden, maar dat lijkt me toch wel onlogisch. Veel uit te zoeken hierover waarschijnlijk tenzij het simpeler is dan ik me voorstel.
  • Wat ik zelf heb lopen bedenken: beide routers hun eigen netwerk laten houden, maar op hetzelfde subnetwerk; via pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200 elke router aan een eigen VLAN koppelen en de rest van het netwerk opsplitsen in de bijbehorende VLANs. Waarschijnlijk moet ik hiervoor DHCP-server op één van beiden uitzetten.
Edit: Doh! :F Als die laatste oplossing werkt kan ik natuurlijk wel beide routers hun eigen DHCP-server enablen, alleen moet ik dan beiden een ander IP-range te beheren geven, en zorgen dat de gedeelde hardware, zoals voornoemde GS108T-switch een eigen IP krijgt dat buiten de range ligt die beide routers mogen beheren. Toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Eric70 op 21-08-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:36:
Thuis heb ik dit softwarematig opgelost met cFos Speed. Die zorgt er nu voor dat mijn vriendin World of Warcraft kan spelen terwijl ik download. Je hebt dit programma plus licentie op elke PC nodig.
Hardware is gaaf en sexy, maar sofware is dat ook. Probeer Cfos Speed eens. Het is Shareware en lost jouw probleem zeer waarschijnlijk op. Je kan alleen het internet niet op afstand blokkeren, daarvoor zou je iets in je router moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Ik heb even snel op de cFos Speed site gekeken, en zal er straks wat verder erover lezen, maar als ik het goed begrijp moet ik dus wel voor elke PC een licentie hebben van bijna 20 € 15,90 ... met 6 PC's (en in toekomst nog meer) tikt dit dus al aardig aan, terwijl de hardware toch al in m'n huis staat. ... Maar zal zeker nog eens de site en GoT (en andere fora wellicht) doorlezen om te zien of het wat is voor mij. Ik zit ook naar pricewatch: DrayTek Vigor 2925 Dual Wan VPN te kijken, wat denk ik de opvolger is van de 2920, en die zou als ik productreview: DrayTek Vigor 2920 review door WhiteDog (waarvan de 2925 denk ik de opvolger van is) goed lees wel elke WAN aan een bepaald (V)LAN kunnen koppelen. Misschien dat cFos Speed daar dan ook goed mee werkt, als het nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Eric70 op 22-08-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Heb beide routers even iets anders geconfigureerd.

De SRX5308 heeft als vast IP xxx.xxx.1.2 en diens DHCP-server krijgt het beheer over range xxx.xxx.1.51 tot xxx.xxx.1.150. Switches en het AP die via deze router bediend worden krijgen een vast IP eindigend op ...1.2x; dus bijv. xxx.xxx.1.21.

De FVS338 heeft zelf xxx.xxx.1.3 en diens DHCP-server krijgt het beheer over xxx.xxx.1.151 tot xxx.xxx.1.200. Switches en het AP die via deze router bediend worden krijgen een vast IP eindigend op ...1.3x; dus bijv. xxx.xxx.1.34.

Beide netwerken zijn nu nog niet met elkaar verbonden, even paar dagen op stap geweest met gezin en zit nu weer eventjes voor werk in het buitenland. Ik moet dus de switch, de GS108T, die beide netwerken met elkaar combineert nog instellen. Dit wil ik als volgt doen:
De FVS338 en de switches met IP eindigend op ...1.3x komen op VLAN 3, alles untagged. De SRX5308 en de switches met IP eindigend op ...1.2x komen op VLAN 2 ook allemaal untagged op 1 switch na.
(Edit: de GS108T krijgt als IP xxx.xxx.1.4.)

Die laatste switch (waarvandaan dus alle netwerkhardware beheerd moet worden) krijgt beide VLANs tagged aangeboden en moet ze zelf untaggen. Op één poort na krijgen de poorten VLAN 2 untagged aangeboden, maar nu zit ik nog te twijfelen over die laatste poort, de poort waar de pc (of laptop) wordt aangesloten waarmee ik dus de hardware wil beheren. Twee opties:
1) Deze poort biedt VLANs 2 en 3 untagged aan zodat ik het hele netwerk in een keer kan beheren. Echter krijg ik dan met twee DHCP-servers te maken (één van elke router). Hoeft dit geen probleem te zijn of kan ik dan beter die pc een vast IP geven dat buiten de range ligt die de DHCP-serveersters mogen beheren zoals ik bij de switches heb gedaan en dan het IP van één van de routers opgeven als gateway? Of zijn er nog andere manieren om dit juist in te stellen of zie ik juist iets over hoofd?
2) Deze optie wil ik dus liever vermijden, maar ik kan die poort ook alleen maar VLAN 3 untagged door laten geven. Dan moet ik als ik dus de hardware op dat VLAN wil beheren even de ethernetkabel van de pc tijdelijk in deze poort hangen waarbij ik dus deze pc wel gewoon z'n IP instellingen gewoon automatisch kan laten ophalen.

Een vriendelijke medetweaker heeft mij een DrayTek Vigor 2920 aangeboden dus ongeacht of ik bovenstaande wel of niet voor elkaar krijg kan ik daar ook nog mee gaan experimenteren als ik die eenmaal thuis heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De apparatuur hoeft niet in verschillende IP-segmenten te zitten om met VLAN's te kunnen werken. Mijn router/DHCP-server zit in meerdere VLAN's, maar antwoord altijd op 1 VLAN (1, 47, 100, en praat op 1). Mijn apparatuur ook, maar net anders (47, 1, 8 en praat op 47/100, 1, 8 en praat op 100). Hierdoor kunnen VLAN's 47 en 100 elkaar niet bereiken, maar wel gebruik maken van de DHCP. Beter nog, ik had een verbinding met de buren die geen last van mijn DHCP server moesten hebben (8, 47, 100 en praat op 8 ). Die konden dus wel bij mijn pc's, maar niet bij mijn DHCP server. Alles op 192.168.1.x. De VLAN's zijn puur intern in de switch met forced untagging.

Ongebruikelijk, maar het werkt wel.

• Eric70
Even een update:
Milmoor schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:20:
De apparatuur hoeft niet in verschillende IP-segmenten te zitten om met VLAN's te kunnen werken. Mijn router/DHCP-server zit in meerdere VLAN's, maar antwoord altijd op 1 VLAN (1, 47, 100, en praat op 1). Mijn apparatuur ook, maar net anders (47, 1, 8 en praat op 47/100, 1, 8 en praat op 100). Hierdoor kunnen VLAN's 47 en 100 elkaar niet bereiken, maar wel gebruik maken van de DHCP. Beter nog, ik had een verbinding met de buren die geen last van mijn DHCP server moesten hebben (8, 47, 100 en praat op 8 ). Die konden dus wel bij mijn pc's, maar niet bij mijn DHCP server. Alles op 192.168.1.x. De VLAN's zijn puur intern in de switch met forced untagging.

Ongebruikelijk, maar het werkt wel.
Heb ondertussen al een beetje met meerdere VLANs zitten 'spelen' maar door chronisch tijdgebrek het nog niet zo gekregen zoals ik wil. Moet het nog eens rustig uitvogelen hoe het precies te doen.

Ondertussen op het Netgear forum de tip gekregen om met verschillende subnet masks te werken. Dus bijv. voor de kinderen 255.255.255.0 terwijl routers en switches een grotere range krijgen met 255.255.0.0. Ik zal nog even flink moeten googlen over dit onderwerp want dit is voor mij een totaal nieuwe manier om naar m'n netwerk te kijken; ik ben niet anders gewend dan altijd van xxx.xxx.xxx.xxx/24 uit te gaan. Hoewel ik wel een globaal idee heb van wat ik dan zou moeten doen zoek ik nog wat concrete info op het internet, maar wat ik tot nu toe gegoogled heb is bijna allemaal info over wat een subnet mask is (soms vrij diepgaand) en eigenlijk nog geen duidelijke voorbeelden van netwerk configuraties die enigszins vergelijkbaar zijn met wat ik voor ogen heb. Dat wordt dus nog even verder zoeken. Mocht iemand hierover nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Daarnaast heb ik van een zeer vriendelijke Tweaker een DrayTek Vigor 2920n gekregen dus daar gaan we later ook nog eens mee spelen. Ik ben nu weer voor m'n werk bijna een week van huis dus het gaat weer even duren voordat ik aan dit alles toekom.

Als laatste had ik ook nog een mooi diagrammetje gemaakt van hoe m'n netwerk er op dit moment uitziet. (VLAN 2 is eigenlijk VLAN 20 en VLAN 3 is 30, maar dat maakt voor het plaatje verder niet uit.)
Netwerk 1.3

[ Voor 0% gewijzigd door Eric70 op 07-09-2014 22:03 . Reden: Typo ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Eigenlijk deel je de adressen op een meerdere blokken. Je zegt bijv. dat je kinderen 192.168.5.16 t/m .31 hebben, en dat jijzelf .32 t/m .63 gebruikt. De router gebruikt dan de volledige .0 t/m .256. Dat is heel netjes en kloppend volgens de basisbeginselen van IP routering. Nadeel is dat alles hier netjes voor geconfigureerd moet zijn. Ook moet je DHCP-server dit ondersteunen. Want die moet wel elk apparaat van een IP-adres in de juiste range voorzien. Mijn methode is een dirty hack. Je regelt alles in de switch en de rest weet van niets. Ik gebruik hiervoor een SLM 2008. Goedkoop en werkt goed. Ik heb er inmiddels drie omdat het leuk speelgoed is.

Je moet wel kiezen: of netjes, of via de hack. Je kan ze niet door elkaar heen gebruiken.

• Eric70
Milmoor schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:48:
.....
Je moet wel kiezen: of netjes, of via de hack. Je kan ze niet door elkaar heen gebruiken.
Zoiets vreesde ik al, maar ga als ik weer thuis ben en wat tijd ervoor heb gewoon het één en ander uitproberen en hoop dan wel iets te vinden wat voor mij het beste/prettigste werkt. Wellicht ga ik het via beide methoden proberen, dan leer ik er ook weer iets van. Het is me wel duidelijk dat als ik het via subnet maskers wil doen er een goede precieze voorbereiding nodig is.

Toch wel ergens een beetje vreemd dat als ik met subnet maskers zou werken geen VLANs zou kunnen gebruiken.

Edit: Ik zit er wel aan te denken om de GS108Tv2 in de meterkast te vervangen door een 24 poorts switch aangezien ik met toekomstige uitbreidingen nogal wat extra poorten nodig heb. Op dit moment denk ik aan een pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3424 of een pricewatch: Netgear Prosafe Smart Switch GS724Tv4.

[ Voor 25% gewijzigd door Eric70 op 04-09-2014 15:48 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ook met subnet masks kan je VLAN's gebruiken. Hierdoor krijgt elke VLAN zijn eigen IP-range. Dit is de gebruikelijke insteek. Je moet mijn hack niet combineren met verschillende subnet masks. Dat maakt het overbodig ingewikkeld.

Jouw switches zien er mooi uit, maar ga je het hele huis bedraden tot aan de meterkast? Ik heb beneden en boven een kleine switch liggen die met elkaar verbonden zijn (dubbel via teaming omdat het kan ;) ), een van de twee zit ook aan de router. Vanaf de switch wordt de verdieping bediend.

• Eric70
Alle kamers hebben één of meerdere loze leidingen naar de meterkast, daar heb ik meteen cat.6 doorheen getrokken en aangesloten op een patchpaneel in de meterkast. Via dat patchpaneel gaan ook de verbindingen voor de tv (via KPN glas alles-in-1). Dat vind ik prettiger dan kabels van kamer tot kamer te moeten laten lopen. Sterker nog: als ik nu weer nieuwbouw zou kopen zou ik nog meer loze leidingen laten aanleggen!

• johnkeates
Ik zou geen client-side software gebruiken, en alles in je netwerkinfra oplossen. Lijkt er op dat je dat ook van plan bent.

Als je het wat minder houtje-touwtje wil doen kan je ook gewoon een goede pfSense router regelen. 4 NICs er in en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Wat doe je als je in Verwegistan zit en je kunt door het tijdsverschil niet slapen? Juist, dan pak je pen en papier, gebruik je de iPad om meer info over VLANs en subnetting te vinden en ga je lekker mogelijke schema's uittekenen. Maar zover van huis kan ik helaas niks uitproberen. Wat betreft de VLANs denk ik dat ik het redelijk op een rijtje heb staan, maar dat subnetting nog niet helemaal (of wellicht wel helemaal niet).

Een aantal vragen:

Stel dat ik drie subnets aanmaak, waarbij ik een /24 netwerk opdeel in twee /26 subnets en één /25 subnet. Het eerste /26 blok reserveer ik, het tweede wordt 192.168.1.64/26 (subnet ID 192.168.1.64, broadcast address 192.168.1.127, subnet mask 255.255.255.192) en wordt het netwerk van de kinderen. Het derde wordt het hoofdnetwerk met 192.168.1.128/25 (subnet ID 192.168.1.128, broadcast address 192.168.1.255, subnet mask 255.255.255.128).
Als ik nu mijn PC (die dus primair onderdeel moet zijn van dat laatste subnet, maar met een "wijdere blik") een vast IP address geef, bijv. 192.168.1.254 met subnet mask 255.255.255.0 dan heeft hij een ander subnet ID dan de rest van het netwerk waar hij in hangt. Is dat een probleem?

Als ik dan vanaf mijn PC toegang wil tot de andere router heb ik wellicht twee problemen:
1) Niet alleen heb ik nu twee verschillende subnet IDs, ik heb nu ook twee verschillende broadcast adressen. Geeft dat een probleem, ook al type ik het IP address van de router rechtstreeks in in m'n browser?
2) Mijn PC kan nu het hele /24 blok zien en dus ook die andere router, maar die router ziet alleen maar een kwart daarvan, en daar valt het het IP address van mijn PC dus niet onder. Kan ik als ik het IP address van de router in de browser invoer dan toch met de router communiceren?
Let wel, bij deze twee vragen is het alleen de bedoeling dat ik in de GUI van de router kan komen en daar instellingen kan veranderen of de firmware kan updaten. Ik hoef voor mijn PC geen internet toegang via deze router, sterker nog, dat wil ik zelfs voorkomen!

Als ik in de netwerkinstellingen van mijn PC de gateway laat verwijzen naar de primaire router, is dat voldoende om ervoor te zorgen dat ik alleen maar met het internet verbinding heb via die router, of kan het dan ook zo zijn dat ik ongemerkt toch ook via de router van de kinderen het internet opga?

De router van de kinderen heeft ook settings voor multi-home LAN IPs. Daar heb ik misschien ook nog één of twee vraagjes over maar ik ga daar eerst meer over lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Eric70 op 07-09-2014 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Ja dat is een probleem. Je zit dan op een ander netwerk en je subnets overlappen.

Tevens als jij instelt dat je via die specifieke router oftewel gateway op internet gaat, dan doet hij dat natuurlijk. Moet je wel op dezelfde vlan zitten.

Daarnaast maak het jezelf makkelijk met subnetten als je er niet veel ervaring mee hebt. Gewoon 192.168.20.0/24 voor vlan20 192.168.30.0/24 vlan 30. Zie niet in waarom je met variabele subnets wil werken thuis.

[ Voor 52% gewijzigd door Zenix op 08-09-2014 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik zou geen subnets in dezelfde ranges maken. Dat maakt het onoverzichtelijk en qua routing, firewalling en NAT maakt het geen verschil. Voor DHCP is het zelfs lastiger om dat je dan alleen de boel goed kan instellen als je zelf je DHCP config kan aanpassen.

Ga in elk geval voor echt losse subnetten in losse ranges. Stel dat je drie /24's zou willen hebben kan je bijv. duidelijk onderscheid maken door gebruik te maken van 192.168.1.X, 172.16.0.X en 10.0.0.X dan kan je makkelijker zien wat wat is.

Op je router (je zal gewoon een goede router moeten hebben) kan je dan gewoon per subnet losse rules maken, je kan ze ook in bepaalde richtingen niet firewallen zodat je een kant wel op kan maar de andere kant niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Ik zit er inderdaad heel sterk over te denken om zoals jullie zeggen gewoon twee volledige en aparte /24 subnets te maken. Vooral sinds ik onderstaande heb ontdekt.
Eric70 schreef op zondag 07 september 2014 @ 08:05:
....
De router van de kinderen heeft ook settings voor multi-home LAN IPs. Daar heb ik misschien ook nog één of twee vraagjes over maar ik ga daar eerst meer over lezen.
Ik moet alleen dan nog wel uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat die router dan geen verkeer routeert tussen die poort waarop ik (via VLAN) mijn pc verbindt en het netwerk van de kinderen, oftewel de andere poorten op die router.

Ik zou dan alleen niet weten hoe ik dan via mijn PC het AP op het netwerk van de kinderen kan beheren, maar dat is niet zo belangrijk. Als je een AP eenmaal goed ingesteld hebt is het eigenlijk een soort van "fire and forget". De switch in het netwerk van de kinderen krijgt dan wel een IP adres uit het andere (hoofd-)netwerk zodat ik die wel kan beheren vanaf mijn PC. Ik wil nogal eens een poort isoleren zodat die geen internettoegang meer heeft zonder dat de rest daar last van heeft. (En helaas voor de kinderen heeft mijn vrouw daar geen verstand van, dus als zij wit ingrijpen zet ze dus gewoon hun router uit >:) )

Als het zo op een redelijk simpele manier zou lukken, heb ik heel lang heel moeilijk zitten puzzelen, maar dan heb ik wel weer aardig wat over netwerken geleerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Eric70 op 08-09-2014 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35
Misschien een RouterBoard (RB2011 bv.) aanschaffen? Die laat je dan je eigen netwerk routeren, vervolgens connect je die gewoon als client aan het 2e netwerk, static route toevoegen naar de 2e router en een masquerading regeltje en je kan vervolgens gewoon vanaf je eigen netwerk bij je 2e router op zijn eigen IP. Als je de masquerading wat breder zet kan je zelfs gewoon bij de clients...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je kan zoals misschien niet zo duidelijk gepost is prima van 1 netwerk dingen op een ander netwerk doen. Dat is hoe internet ook werkt :p

Dus vanaf jouw netwerk iets doen op een ander netwerk is een kwestie van routeren. En als je dan wil dat dat alleen in een bepaalde richting kan heb je de mogelijkheid om in een bepaalde richting gewoon te firewallen.

Ik zou hoe dan ook voor een beter soort software gaan. pfSense bijvoorbeeld. Of Mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Na flink zoeken en puzzelen de conclusie:

De verbinding die ik voor ogen heb (mijn PC in het ene (sub)netwerk, de te beheren router in het andere (sub)netwerk terwijl de beide netwerken wel gescheiden blijven) is met deze router, de Netgear FVS338, gewoon niet mogelijk via een verbinding aan de LAN zijde. (Maar het was voor mij wel een leerzame exercitie.)

De FVS338 kent wel multi-homing, maar gaat dan meteen routeren tussen de twee subnetten en dat is dus precies wat ik niet wil. Dit is ook niet op te lossen via VLANs want de FVS338 is niet VLAN-aware (Zie o.a. FVS338 - Multihoming en FVS338 Separating/Isolating LAN.)

De enige optie met de huidige hardware die ik nu nog kan bedenken is om 'buitenom' te gaan via VPN. Maar eerst even precies uitvogelen hoe en wat er precies in te stellen valt voor wat betreft VPN op deze FVS338.
ufear schreef op maandag 08 september 2014 @ 03:57:
Misschien een RouterBoard (RB2011 bv.) aanschaffen?
johnkeates schreef op maandag 08 september 2014 @ 04:02:
Ik zou hoe dan ook voor een beter soort software gaan. pfSense bijvoorbeeld. Of Mikrotik.
Naast dat ik, zoald eerder vermeld, naar de pricewatch: DrayTek Vigor 2925 Dual Wan VPN aan het kijken ben heb ik ook overwogen om eventueel voor een MikroTik te gaan. Dit vooral door het enthousiasme van tweaker Pogostokje hierover in [KPN] Glasvezel en op zijn site Bouw je eigen netwerk met KPN Glasvezel. Daarin wordt de pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN genoemd.
Zelf zit ik dan eerder te kijken naar de pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UAS-RM die volgens mij hetzelfde Routerboard maar dan zonder WiFi heeft.

Maar voordat ik over ga tot een keuze daarover ga ik eerst nog even spelen met een oude pricewatch: DrayTek Vigor 2920n die ik van een vriendelijke medetweaker heb gekregen.
Pagina: 1