Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FTP server, geen toegang vanaf internet...

Pagina: 1
Acties:

• R-Tronic
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-07-2024
Hallo Tweakers,

Ik probeer bij mij thuis een ftp servertje op te zetten.
Echter kom ik er niet (helemaal) uit.
Ik zal eerst mijn setup voorleggen.

Modem:
Ziggo Wifi modem, Ubee.

Router achter bovenstaande modem:
TP-Link 300M Wireless N Gigabit Router
Model No. TL-WR1042N / TL-WR1042ND

NAS achter bovenstaande router:
Freecomm Dualdrive Network Center 2Tb

Dan gaat er nog een lijntje vanuit de TP-Link router naar de studio.
In die studio staat een switch, (eveneens TP-Link) met 5 pc's aangesloten.
Vanaf die switch loopt er nog een kabeltje naar een Netgear router voor Wifi in de studio.

Dit werkt allemaal perfect en ik kan elke week muziek afspelen vanaf de NAS.

Maar nu zou ik graag een ftp server willen opzetten dus.
In de NAS heb ik de ftp geactiveerd met de standaard poort 21 en passieve range 65400 - 65420

In de router heb ik het volgende staan:

FTP Server Configuration:
Server Status: Started
Internet Access: Enable
Service Port: 21 (The default is 21, do not change unless necessary.)
Internet Address: 192.168.xxx.xx

Als ik nu ftp://192.168.0.199/Public zoek, krijg ik netjes die map in m'n browser te zien.
Eveneens als ik ftp://192.168.xxx.xx/Public zoek, krijg ik hetzelfde resultaat.

Ga ik nu op 4G zoeken naar ftp://192.168.xxx.xx/Public, dan volgt er een time-out.
Doe ik wifi op de telefoon aan, zie ik mijn Public mapje weer verschijnen.

Wat doe ik nog niet goed?
Omdat het vanaf mijn router wel werkt aangezien het internet adress intypen resulteerd in het zien van mijn Public map, ga ik er maar vanuit dat de modem iets tegenhoudt...

Dus daar aan het prutsen gegaan en het volgende ingesteld:

Local IP Adress: 192.168.0.199
Start port: 65400
End port : 65420

Extern IP Adress: 192.168.xxx.xx
Start port : 21
End port : 41

Protocol : TCP
Enabled : Yes

Firewall staat op low met melding: "No ports restricted"

Maar het mag allemaal niet baten, ik kan niet vanaf internet in mijn mapje komen.
Zou iemand het geduld kunnen opbrengen mij verder te helpen?

Alvast heel erg bedankt.
Mvg,
R-Tronic

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Modem:
Ziggo Wifi modem, Ubee.

Router achter bovenstaande modem:
TP-Link 300M Wireless N Gigabit Router
Model No. TL-WR1042N / TL-WR1042ND
Je hebt een router achter een router, dat is gewoon vragen om problemen ;) Of staat die van Ziggo in bridge modus ingesteld? edit: "Extern IP Adress: 192.168.xxx.xx" , blijkbaar niet.... 192.168.*.* is een intern IP-adres, je TP-Link router zit dan dus in het interne netwerk van de Ziggo modem/router.

Dit houd in dat je op de Ubee de poorten naar het IP-adres van de TP-Link's WAN-poort moet openzetten en in de TP-Link naar het IP-adres van de FTP-server moet openzetten.

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 12-08-2014 23:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• R-Tronic
Chips, daar had ik nog niet aan gedacht...
Is er een manier waarmee het in deze setup wel wil?

Of moet ik die 2de router er dus tussenweg halen?

Wat ongelooflijk dom van me dat ik er niet aan heb gedacht dat de "modem" niet alleen een modem is.. pfffft

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De 2e router als switch/accesspoint gebruiken, dus de kabel die in de TP-Link's WAN-poort zit, in een van de andere poorten stoppen, wel de DHCP-server in de TP-Link uitzetten. Of Ziggo de Ubee als Bridge laten instellen (kun je helaas niet zelf doen) en het WAN-adres aan jouw TP-Link laten geven.

Ik zou voor optie 2 gaan, Ziggo opbellen en ding in bridge-modus laten zetten. Niet verbaast zijn als de telefoonverbinding met Ziggo wegvalt :P , ze moeten de modem/router herstarten om de instelling toe te passen en niet elke helpdeskmedewerker weet dat de Ziggo-telefoonlijn dan wegvalt :+

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 12-08-2014 23:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• R-Tronic
De tp-link als switch gebruiken spreekt me wel aan.
Maar wat gebeurt er met mijn NAS z'n static IP?

Kan ik die NAS dan nog wel bereiken?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als de NAS, en elk ander apparaat met static adres, in hetzelfde subnet zit als de adressen die uitgedeeld worden door de Ubee, dan is er niks aan de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 12-08-2014 23:16 ]

Oscar Wilde

• R-Tronic
Oke.
Maar ideaal zou eigenlijk zijn om in mijn geval die oude Netgear in de studio om te ruilen te vervangen door de TP link.
Die gaat dan alleen maar wifi doen in de studio.

En dan gewoon de NAS en alle UTP kabels in die ubee te drukken?
Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door R-Tronic op 12-08-2014 23:21 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Ubee router van Ziggo is een crap apparaat. Normale pasv (passive) FTP-server gaat je niet lukken om op te zetten daarmee. Ik heb er zelf ook een boel mee gespeeld destijds, maar kreeg het enkel voor de praat door de machine die de FTP draait in de DMZ te zetten. Andere optie is een tweede router er achter en Ziggo vragen de Ubee in bridge mode te zetten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat heeft ie toch al?
Enige wat TS moet doen is zijn Ziggo modem in Bridge laten zetten. De rest is dan een kwestie van poortmappen in de TP link router.
Kan zijn dat je NAS ineens een ander dynamic IP krijgt - maar eigenlijk wil je die toch liefst een vast IP geven.
Persoonlijk heb ik in de router de DHCP scope zo ingesteld dat ie vanaf .50 tot .254 loopt. .1 is de router, en .2 is mijn nas. En zo kan ik nog 47 apparaten toewijzen met een vast IP als ik dat zou willen - en toch werken dynamische IP's ook vlekkeloos :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik zou je adviseren om je eens in te lezen in het TCP/IP protocol en subnetting. Dan ga je begrijpen waarom je op je lokale lan wel een ftp verbinding kan opzetten en via 4G/Extern niet.
http://ipprimer.com/#/

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 15:01

Rmg

R-Tronic schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:55:
Ga ik nu op 4G zoeken naar ftp://192.168.xxx.xx/Public, dan volgt er een time-out.
Doe ik wifi op de telefoon aan, zie ik mijn Public mapje weer verschijnen.
Sowieso probeer je over het internet naar een lokaal ip te gaan, dat gaat nevernooit nie lukken nie.
Raven schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:03:
[...]

Je hebt een router achter een router, dat is gewoon vragen om problemen ;)
NAT achter NAT is helemaal niet zo'n probleem als iedereen er van maakt.

Gooi het ip van je 2e router in het (kabel)modem als DMZ en het is zo goed als geregeld. Hell ik draai hier op zowel mijn modemrouter, als op mijn huisrouter DHCP, draait al jaren prima kwestie van een keer goed nadenken over je subnets :>

• R-Tronic
Hey bedankt voor de tips. Ik ga ziggo eens bellen om mijn modem in bridge te zetten.
Ik had gelezen dat je dan uitgesloten wordt van wifispots maar ja, dat gebruik ik toch niet.

Als dat ding eenmaal in bridge staat, moet ik dus poortmappen...
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Sowieso probeer je over het internet naar een lokaal ip te gaan, dat gaat nevernooit nie lukken nie.
That moment when you realize...

[ Voor 21% gewijzigd door R-Tronic op 12-08-2014 23:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het Grote Poortmappingsverhaal ;)
Stond slechts bovenaan de lijst met topic in dit subforum ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rmg schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:41:
Gooi het ip van je 2e switch in het (kabel)modem als DMZ en het is zo goed als geregeld. Hell ik draai hier op zowel mijn modemrouter, als op mijn huisrouter DHCP, draait al jaren prima kwestie van een keer goed nadenken over je subnets :>
Een switch heeft niet de intelligentie zoals een router die wel heeft. Ze werken ook op een andere laag van het OSI model. :) Daarnaast; de Ziggo router is, zoals ik al eerder zei, een crap apparaat wat niet eens fatsoenlijk (pasv) FTP ondersteund.
R-Tronic schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:41:
Hey bedankt voor de tips. Ik ga ziggo eens bellen om mijn modem in bridge te zetten.
Ik had gelezen dat je dan uitgesloten wordt van wifispots maar ja, dat gebruik ik toch niet.
Klopt helemaal. Vraag is alleen of je er wakker van moet liggen. Nadeel is wel dat je dan zelf ook geen gebruik mag maken van WifiSpots, maar ach, wie mist dat nou met 4G? :)
Als dat ding eenmaal in bridge staat, moet ik dus poortmappen...
Dat moet je sowieso. Alleen als de Ziggo Ubee router in bridge staat, hoeft dat maar 1 keer, zoals je het nu hebt, zou het dubbelop moeten.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2014 23:59 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Behalve van RMG heb ik nog niemand gehoord over dat je het internet ip adres moet gebruiken en niet je locale adres.

Ga naar www.watismijnip.nl en dan staat bovenin wat je ip is voor de buitenwereld. Deze gebruik je vervolgens op je telefoon of naar mensen die niet op je locale netwerk zitten. (ftp://55.44.123.33/public ofzoiets)

Wat betreft je modem zie ik niks speciaals.
op YouTube: How to Port Forwarding, Ubee kan je zien hoe je de poorten instelt, er van uitgaand dat het voor jouw modem hetzelfde is.

Gewoon poort 21 opengooien naar het ip adres van de aangesloten router (192.168.xxx.xxx).

Op de nas zou je in principe niks hoeven in te stellen (wellicht enkel de FTP functionaliteit, die je dus al hebt geactiveerd). Het kan enkel zijn dat je op de tussenliggende router ook de poort moet doorverwijzen.

Wat betreft de reden waarom je op het interne netwerk (en je telefoon op wifi) wel alles ziet is omdat intern verkeer niet wordt geblokkeerd.

Bellen naar ziggo lijkt mij niet noodzakelijk, ze zullen vast enkel vragen of je de stekker wel in het modem hebt zitten en of je al een keer gereset hebt...

[ Voor 5% gewijzigd door BLACKfm op 13-08-2014 00:01 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BLACKfm schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:58:
Behalve van RMG heb ik nog niemand gehoord over dat je het internet ip adres moet gebruiken en niet je locale adres.
IP-adres is alleen voor de buitenwereld interessant (tenzij je een hostname hebt), voor intern maakt het niets uit.
Wat betreft je modem zie ik niks speciaals.
op YouTube: How to Port Forwarding, Ubee kan je zien hoe je de poorten instelt, er van uitgaand dat het voor jouw modem hetzelfde is.

Gewoon poort 21 opengooien naar het ip adres van de aangesloten router (192.168.xxx.xxx).
Alleen heeft de Ubee bij Ziggo een nogal brakke ondersteuning voor PASV FTP, je krijgt dat met geen mogelijkheid fatsoenlijk voor elkaar. Dus ja, in de basis heb je gelijk, in de praktijk werkt dat voor geen millimeter. ;)
Bellen naar ziggo lijkt mij niet noodzakelijk, ze zullen vast enkel vragen of je de stekker wel in het modem hebt zitten en of je al een keer gereset hebt...
Zie hierboven. TS heeft twee routers achter elkaar liggen, dan is het gewoon het verstandigste om de tweede (eigen) router al het NAT-werk te laten doen en niet de Ubee van Ziggo omdat die gewoon brak is. Met dat ding in bridge los je echt een boel problemen op (ik spreek uit ervaring)!

De enige die de Ubee routers fatsoenlijk in bridge krijgt, is Ziggo, of je moet zelf met DMZ gaan klooien, maar Ziggo doet er niet moeilijk over, via de webcare (https://www.twitter.com/ZiggoWebcare (zo uit mijn hoofd) al helemaal niet en gaat over het algemeen ook lekker snel.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2014 00:05 ]

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Wat betreft het externe ip, daar gaat zijn hele vraag over. Intern hoef je geen poorten te forwarden. Als hij op 4g zijn ftp server wilt bereiken moet dat toch echt via zijn externe - internet - ip adres.

En of die modem van ziggo dan verder brak is of niet laat ik in het midden. Als ik in het youtube filmpje zie wat de mogelijkheden zijn moet dat in theorie prima te doen zijn. Laten we het op persoonlijke keuze houden :).

Edit: DMZ is natuurlijk slecht advies, al is het wel de makkelijkste weg. Ik gebruik het zelf ook, want dan hoef ik geen specifieke poorten open te zetten, je hebt dan eigenlijk een open (en 'onbeschermde') verbinding met het internet voor 1 device.

[ Voor 22% gewijzigd door BLACKfm op 13-08-2014 00:07 ]

• Rmg

Rmg

CptChaos schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:02:
[...]
IP-adres is alleen voor de buitenwereld interessant (tenzij je een hostname hebt), voor intern maakt het niets uit.
Ja en intern werkt het, extern niet... 8)7
CptChaos schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:58:
[...]
Een switch heeft niet de intelligentie zoals een router die wel heeft. Ze werken ook op een andere laag van het OSI model. :) Daarnaast; de Ziggo router is, zoals ik al eerder zei, een crap apparaat wat niet eens fatsoenlijk (pasv) FTP ondersteund.
Mijn excuus, ik tikte switch, ik heb 2 routers, wat ik verderop wel goed heb aangegeven.

Als je een uurtje nadenkt over je IP's en subnetten is dat, nogmaals, allemaal geen probleem

[ Voor 49% gewijzigd door Rmg op 13-08-2014 00:14 ]

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Via het externe ip naar het interne netwerk gaan lukt niet omdat de portforwarding niet goed is.
Dat het intern niet goed geregeld is doet niet af aan het feit dat je enkel met je internet ip, extern, op je ftp server kan komen.

Als die even bij vrienden op bezoek is en zijn ftp wil bereiken kun je moeilijk 192.168.1.123 in die browser typen, want dat zijn locale adressen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BLACKfm schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:05:
En of die modem van ziggo dan verder brak is of niet laat ik in het midden. Als ik in het youtube filmpje zie wat de mogelijkheden zijn moet dat in theorie prima te doen zijn. Laten we het op persoonlijke keuze houden :)
Die theorie is leuk, maar in de praktijk... Ik heb zelf ervaring met die dingen, aangezien ik zelf ook meerdere avonden bezig ben geweest om FTP werkend te krijgen via de Ubee icm Ziggo... Ik kreeg ook het idee, alsof de lijn ook net iets sneller werd, als in, binnen de max van de lijn. :) Maar kan ook gevoel zijn.
Edit: DMZ is natuurlijk slecht advies, al is het wel de makkelijkste weg. Ik gebruik het zelf ook, want dan hoef ik geen specifieke poorten open te zetten, je hebt dan eigenlijk een open (en 'onbeschermde') verbinding met het internet voor 1 device.
Toch geven zelfs ISPs het advies. ;) 8)7 O.a. Vodafone doet dat dus, omdat er geen andere mogelijkheid ervoor is, aldus Vodafone. En op zich ook niet zo heel erg, als je enkel twee routers achter elkaar hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2014 00:17 ]

• Rmg

Rmg

BLACKfm schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:05:

En wat denk je dat bridgen doet 8)7

Sowieso, op je nas draait waarschijnlijk gewoon een SSH server, je kan ook het hele FTP verhaal mooi vergeten en SFTP gebruiken. Heb je niet zo'n fancypancy windows verkenner scherm, maar wel een veiligere manier van bestanden up/downloaden

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 13-08-2014 00:18 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rmg schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:17:
Sowieso, op je nas draait waarschijnlijk gewoon een SSH server, je kan ook het hele FTP verhaal mooi vergeten en SFTP gebruiken. Heb je niet zo'n fancypancy windows verkenner scherm, maar wel een veiligere manier van bestanden up/downloaden
Moet je nog steeds portforwarden.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2014 00:18 ]

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

CptChaos schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:18:
[...]
En het is de vraag of je nas het ondersteund. Je mag blij wezen als je gewoon FTP ondersteuning hebt. Dus laten we het niet moeilijker maken dan het is :).

• Rmg

Rmg

CptChaos schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:18:
[...]
Heb je geen gekloot met PASV poorten.
R-Tronic schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:41:

[...]

That moment when you realize...
En volgens mij is dat al gelukt

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ziggo ding in bridge zetten. Echt hoor. Daarna alles op je eigen router regelen. :)

• R-Tronic
Zo, dat was een portie leesvoer op de vroege ochtend. Inderdaad, dat topic op poortmapping heb ik compleet overheen gekeken. Excuseer mij.

Ik ga vanavond ziggo eens ff bellen en het topic eens doorlezen. Bedankt voor de hulp allen.

Ik laat m wel in bridge zetten en de rest laat ik mm eigen router wel doen. Als ik er dan nog niet uitkom, vraag ik het hier wel.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-11 11:27
Kleine tip wanneer alles er echt goed uitziet maar toch niet werkt..

Heb ook zo'n ubee router/modem en had daar nog wat oude forwards in staan, deze gewijzigd naar ander IP adres/apparaat en werkte vreemd genoeg niet.

Herstart van het modem en alle switches in m'n netwerk (wellicht niet nodig, overige netwerk clients ook herstart) en m'n forwards werkten ineens.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Misschien ook nog even goed lezen over FTP en beveiliging. Zou lullig zijn als je FTP servertje gehackt wordt en misbruikt voor een X-rated site (oid).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• R-Tronic
Ja, ik heb besloten om nog even te wachten met ziggo bellen en ben me links en rechts een beetje aan het inlezen geslagen over ftp.

Wat ik probeer op te zetten is onbeveiligd, tenminste, als ik het goed gelezen heb.
Alles wat verzonden wordt is in principe af te "luisteren", ook het verzonden wachtwoord voor toegang tot de ftp server.

Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen...
Ook weet ik niet wat er gebeurt met m'n 2 streams elk weekend.
We zenden een MP3 stream en een LiveStream (webcam) uit elke zondag.
Het zou lullig zijn als dit door het bridgen niet meer zou werken.
Wat ik nog zou kunnen doen is een aparte (NAS?) server direct aan de Ziggow modem doen en daar een ftp op laten draaien?
Dan ben ik van het 2 routers verhaal af toch?
Dan heb ik én een aparte FTP, én de NAS met alle muziek en toestanden blijft lokaal in het netwerk...

Of zie ik nu weer wat over het hoofd?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat streamen gaat juist beter werken, if any... Je zit nu met router achter router. Het kan, maar is gewoon niet ideaal en ik zou niet weten waarom je dat zou willen in een thuisomgeving, maakt het alleen complexer..

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het bridgen is niets anders als een apparaat die letterlijk alles 1:1 overzet, in dit geval van internet naar jouw router. Jouw router verdeeld vervolgens alles. als je bang bent dat FTP teveel bandbreedte slurpt ten koste van de streams, dan kun je QoS gebruiken om dat te knijpen op de momenten dat jij dat wilt.
Ziggo bellen om router in bridge te laten zetten en je zit gebijteld.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het dridgen maakyt zeg maat een gewoon modem van het apparaat. je externe ip wordt dan aan je router aangeboden

Iperf

• R-Tronic
Ik zit met een router achter een router omdat ik niet wist dat die ziggo modem eigenlijk ook een router is.

Nooit echt naar gekeken zeg maar.

Maar goed, ik denk dat ik ziggo dan maar bel en t gewoon laat doen want zo als t nu is gaat t niet werken, die ftp dan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klopt, FTP (en door de router moet je passive FTP gebruiken) krijg je anders niet deftig werkend (ook al zou je alleen de Ubee van Ziggo gebruiken), lekker in bridge zetten dat ding en je bent van een hoop gedoe af.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 14-08-2014 12:07 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
CptChaos schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:52:
Klopt, FTP (en door de router moet je passive FTP gebruiken) krijg je anders niet deftig werkend
Waarom zou dat moeten? Hangt er maar net vanaf hoe slim je router met FTP omgaat.
Heb een tijd een FTP-server achter een router gehad en die deed probleemloos passive en active FTP (op IPv4 en IPv6).

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:19
Heb je intussen wel al poorten opengegooid, en geprobeerd via het externe IP adres te verbinden?

want dat is tot zover nog de enige nuttige opmerking (okee samen met ziggo bellen en modem in bridge laten zetten) die ik gelezen heb.
Had hier toch wel een hoger niveau verwacht, zeker als je kijkt dat er eerst niemand in de gaten heeft dat TS naar zijn interne ip probeerd te verbinen via 4g

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• R-Tronic
Ja maar dat was ook een domme fout van mijzelf natuurlijk met die 4g...
Zo dom, dat ik me voor kan stellen dat iemand met veel ervaring daar overheen kijkt.

ik heb nog niet echt weer tijd gehad om er goed voor te gaan zitten en ik denk dat ik er maar mee wacht tot maandag. We streamen elke zondag en dat wil ik niet per ongeluk verknoeien. In principe zou ik poort 21 van de ziggo router dus moeten forwarden naar het ip adres van de tp link router? En als dat niet werkt, kan ik altijd nog ziggo bellen om dat ding in bridge te zetten dus.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Poort 20, 21 en eventuele andere poorten die je ingesteld hebt in de ftp server.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 15-08-2014 18:35 ]

Oscar Wilde

• R-Tronic
Hallo, voordat ik ziggo ga bellen wil ik toch nog ff met die poorten stoeien.
Maar ik raak een beetje in de knoei nu...

Eerst ff het volgende:
De NAS heeft van mijn eigen router het static IP gekregen : 192.168.0.199
Mijn eigen router heeft het volgende adres gekregen van
de ziggo modem/router : 192.168.178.12

En dan heeft het ziggo modem het "echte" IP van Ziggo : 82.72.xxx.xxx

Nu heb ik in mijn eigen router het volgende bij forwarding :
Service Port : 21-26
Internal Port : 21
IP Address : 192.168.0.199
Status : Enabled
Enabled

Dit is goed neem ik aan omdat ik intern in het netwerk, dus via wifi, in mijn FTP kan komen.

Dan heb ik in de ziggo modem het volgende gedaan:

Local
IP Address : 82.72.xxx.xxx
Start Port : 20
End Port : 21

External
IP Adress : 192.168.178.12

Volgens mij is dit niet goed. Want ik kom er niet in. Ik heb een portscanner geprobeerd.
Alles timed-out.

Moet bij local IP adress wel het echte IP staan?
en die poorten, is dat wel goed?

Zit ff met mn handen in het haar hier.
Mvg

PS: ik heb geprobeerd om via ftp://82.72.xxx.xxx/Public op mijn ftp te komen... (Via 4G)
Daarmee krijg ik een time-out melding.

• Rmg

Rmg

En in de tplink router natuurlijk nog een forward naar je server.

• R-Tronic
Dat is dit toch? 192.168.0.199 is het adres die de TP-link aan mn NAS gegeven heeft.

Nu heb ik in mijn eigen router het volgende bij forwarding :
Service Port : 21-26
Internal Port : 21
IP Address : 192.168.0.199
Status : Enabled
Enabled

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Poort 20 kan je vergeten, die is alleen voor active FTP uitgaand (inkomend bij de client) nodig. Poort 21 en een passieve poortrange moet je opgeven (uitgaande dat UPnP uit staat?).

Waarvoor dienen (volgens jou) poort 22 t/m 26?
En waarom heb je ze geforward?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• R-Tronic
Poort 21 tot en met 26. Omdat ik alleen het volgende in kon voeren:
XX-XX of XX
Vul ik hier alleen 21 in, dan krijg ik een foutmelding.
21-22 ook, en 21-26 was de eerste wat werkte.

Ik zie het op deze manier. En dat zal ik vast verkeerd zien:
De ziggo modem krijgt een verzoek op poort 21.
Die stuurt het verzoek door naar het ip adres van de TP-Link router.
Die ziet dat verzoek vervolgens binnenkomen op poort 21

De TP-Link stuurt dat door naar het ip adres van de NAS.
Voila, FTP.

Maar helaas...

In de NAS staat de FTP server aan, Poort 21 en een passieve range van 65400 - 65420.

UPnP staat uit, ik weet niet zo wat dat inhoudt, maar het staat uit. Dat had ik gezien bij de instellingen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die passive range moet je ook mappen dacht ik zo

"een foutmelding", gozer wat kunnen hier mee geef dan aan wat de melding is. want het is wel heel raar

upnp zou ikeven googlen als ik jou was

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 17-08-2014 02:19 ]

Iperf

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je nou natten achter nat? Zet aub gewoon die ziggo modem in bridge.

En als je echt te lui bent om te bellen, laat dan je ziggo modem ook router zijn en zet je router erachter in switch mode.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar nogmaals, ik snap echt niet dat je niet gewoon belt, dat advies is hier al in den treure gegeven en je blijft gewoon volharden in dat (pardon my french) gekut met NAT achter NAT.... Waarom in 's hemelsnaam????? Doe niet zo moeilijk man.... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 17-08-2014 02:25 ]

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

R-Tronic schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:59:
Dan heb ik in de ziggo modem het volgende gedaan:

Local
IP Address : 82.72.xxx.xxx

External
IP Adress : 192.168.178.12

Wat betreft interne portforwarding, zolang je intern op je eigen netwerk zit, via wifi of bedraad, hoef je niet aan poortinstellingen te zitten. Het is dus geen controle als instellingen die je toepast en het werkt nog steeds (of juist) op je pc/telefoon als je via wifi/lan bent verbonden. Dit werkt ongeacht.

Wat betreft de quote denk ik dat het andersom moet. Het External en Local gedeelte. Dus local het 192.168 ip en External het 82.72 ip.

• R-Tronic
Zoals gezegd ga ik maandag bellen, maar in de tussentijd een beetje stoeien met die poorten... daar leer ik alleen maar van toch?

Maandag staat dat ding gewoon in bridge.
Bedankt voor de (vele) reacties.

Ps:
Foutmelding die ik kreeg was iets dat de service port een conflict had met een ftp server in het netwerk of zoiets...

[ Voor 23% gewijzigd door R-Tronic op 17-08-2014 10:17 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ze zijn in het weekend ook gewoon bereikbaar...

• R-Tronic
FreakNL schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:14:
Ze zijn in het weekend ook gewoon bereikbaar...
Dat weet ik, maar ik heb weinig tijd dit weekend.
Zijn er nog dingen die ze moeten weten als je belt? Klantnummer enz.?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope, meestal alleen naam+postcode+huisnummer, that's it.

Oscar Wilde

• R-Tronic
Oke thnx. Kan zijn dat ik zometeen nog ff bel. Anders wordt t morgen... ik ben benieuwd.

Edit: Heb gebeld en na een belachelijke wachttijd van 23 minuten staat mn modem in bridge.

Hij is nu aan het rebooten en dan kijken of het zometeen werkt.

HET WERKT!

Alleen 1 minpuntje...

Ik heb een ander IP adres gekregen van ziggo en juist dat oude IP was bekend bij het inlogsysteem van onze website en de streamserver. Daar kan ik dus niet meer in komen.

Maar dat kunnen ze eenvoudig aanpassen.

Maar het werkt en dat is het belangrijkste.

Dan heb ik nog 1 laatste vraagje:
In mn eigen router staat nu bij IP adress van WAN mijn nieuwe IP adress.
Blijft dit nu altijd hetzelfde?
Als ik bijvoorbeeld de router een keer reboot, krijg ik dan weer een nieuw adress?
Want dan heb ik een probleem en kan ik elke keer een nieuw ip adress doorgeven aan de website beheerder.

[ Voor 103% gewijzigd door R-Tronic op 17-08-2014 12:27 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Redelijk statisch en de kans op een nieuw ip is net zo groot/klein als in de oude situatie, het is echt niet zo dat als je modem in router/modem functie staat dat je een static ip hebt, ook daar kon je een nieuw ip krijgen..

• R-Tronic
Oke, nou dan werkt het allemaal.

Heel erg bedankt allemaal voor t meedenken en vooral het geduld!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

R-Tronic schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:03:
Alleen 1 minpuntje...

Ik heb een ander IP adres gekregen van ziggo en juist dat oude IP was bekend bij het inlogsysteem van onze website en de streamserver. Daar kan ik dus niet meer in komen.

Maar dat kunnen ze eenvoudig aanpassen.

Maar het werkt en dat is het belangrijkste.

Dan heb ik nog 1 laatste vraagje:
In mn eigen router staat nu bij IP adress van WAN mijn nieuwe IP adress.
Blijft dit nu altijd hetzelfde?
Als ik bijvoorbeeld de router een keer reboot, krijg ik dan weer een nieuw adress?
Want dan heb ik een probleem en kan ik elke keer een nieuw ip adress doorgeven aan de website beheerder.
IP-adressen veranderen zelden, als het al verandert is het meestal wanneer je een ander apparaat (met ander mac-adres) achter de modem hangt. Kan je ipv een ip-adres geen DynDNS hostnaam opgeven? Dan je router (indien die het kan) het aan de DynDNS gekoppelde ip-adres laten bijwerken indien die verandert wordt.

Oscar Wilde

• R-Tronic
Dat gaat me ook weer boven de pet.

Maar nu ik er over nadenk, ik heb die modem van ziggo ook wel eens gereboot, en dan kon ik nog steeds in de website komen.

Het zal wel goed gaan want ik heb net de router ff opnieuw gestart en hetzelfde IP blijft gewoon staan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heel simpel gezegd: Je hebt een domeinnaam die gekoppeld wordt aan jouw ip-adres, thuis draai je een programma/script dat checkt of het gekoppelde ip-adres overeen komt met het adres dat je op dit moment hebt. Komt het niet overeen, dan wordt dit adres automatisch bijgewerkt zodat die domeinnaam naar jouw router/internet verbinding blijft verwijzen.

Oscar Wilde

Pagina: 1