Aanschaf (2e hands) videokaart: paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik heb begin dit jaar een systeem samengesteld, maar destijds zonder videokaart.

Omdat ik mij toch wel vreselijk erger aan de HD4600, wil ik nu een goede videokaart aanschaffen.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:

- Intel i7 4770K processor
- Gigabyte Z87X-D3H moederboard
- Corsair 8GB DDR31600MHz
- Cooler Master 412S CPU cooler
- Antec GX700 case
- Samsung 840 EVO 120GB SSD
- 1TB WD harddisk
- Thermaltake Litepower 450 voeding, 324 watt @ 12V (12V1 = 14A + 12V2 = 13A)

Ik wil graag alle recente games kunnen spelen op 1080p (enkele monitor) met alle eye candy op ultra.

Als ik naar het 2e hands aanbod kijk kan ik veel bang for buck halen uit de Ati R9 290 kaart.
Ik heb echter vernomen dat de referentie kaart van Sapphire erg warm aan kan lopen waardoor de kaart gaat throttelen.
Een mogelijke oplossing is de Sapphire R9 290 Tri-X, die veel betere koelprestaties zou hebben.

Maar hoe verhoudt zich dit in de praktijk met het gamen op slechts 1 scherm? Dit soort kaarten zijn volgens mij namelijk in staat meerdere schermen aan te sturen. Dus dat wat ik er mee wil doen laat wellicht de referentie kaart niet eens opwarmen.

Iemand met praktijk ervaring die dit voor mij wilt toelichten?

Bij voorbaat dank :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik zou me eerder zorgen gaan maken om je voeding.
Reference zou ik zelf nooit aanschaffen wegens geluidsproductie.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 15:09

BLACKfm

O_o

Een 450 watt voeding is prima voor een 290 kaart. Of Thermaltake dan verder een goed voedingen merk is laat ik even in het midden.

Werkte bij mij prima in combinatie met een 430w BeQuite voeding op een intel i7 2700k systeem.

[ Voor 27% gewijzigd door BLACKfm op 12-08-2014 19:27 ]

• Barry|IA
Deze voeding levert gek genoeg meer dan volgens de specs (meestal is het andersom).
Zie: http://www.hardocp.com/ar...wer_supply/5#.U-pOo_l_t8E

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-02 10:21
Barry|IA schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:30:
Deze voeding levert gek genoeg meer dan volgens de specs (meestal is het andersom).
Zie: http://www.hardocp.com/ar...wer_supply/5#.U-pOo_l_t8E
Het meest opzienbarende/verontrustende van die resultaten vind ik de voltages. Onder full load zakt het voltage op de 12V lijn naar ongeveer 11.5V, wat heden ten dage echt niet goed te noemen is. Als je bijvoorbeeld naar deze review kijkt van een recente Silverstone voeding, dan zie je dat deze onder full load nog altijd rond de 11.95V zit. Verder is de ripple van jouw voeding (volgens de HardOCP review) een forse 380mV. De Silverstone komt niet eens boven de 25mV uit en dat wordt al bestempeld als "niet het beste ooit". Ter verduidelijking: een sterk wisselend voltage en hoge ripple kan schade toebrengen aan onderdelen (CPU, RAM, GPU etc.).

Om de boel wat samen te vatten: voor gamen op een enkel 1080p scherm is een R9 290 op dit moment overkill. Over 1 of 2 jaar kan het wellicht heel anders zijn en mocht je een goede deal kunnen krijgen dan is het zeker het overwegen waard. Dat de R9 290 kaarten, met reference koeler, warm worden is een feit. Echter zijn ze hier voor gemaakt (gelezen en via een kennis met eenzelfde kaart) valt het allemaal reuze mee qua temperaturen en ook geluid als je de fanspeed instelt op iets van 47 of 48% (moet je even Googlen).

Mocht je een R9 290 kaart halen, dan zou ik in ieder geval adviseren om de voeding te vervangen. Het is inmiddels een verouderd model met verre van denderende testresultaten en ik zou mijn splinternieuwe i7 4770K en R9 290 daar niet op aansluiten. Een voeding die het niet meer houdt kan in zijn ondergang ook andere componenten meenemen (heb er helaas zelf ervaring mee, met een gefrituurd moederbord). Ik zal niet beweren dat de voeding het gegarandeerd niet trekt, maar veel vertrouwen heb ik er persoonlijk niet in. Voor iets meer dan 50 euro heb je een Seasonic S12ii 520W welke meer dan afdoende wattage biedt (zelfs met overclocks), lage ripple heeft (25mV of minder) en verder uitstekend presteert.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Barry|IA
Moi_in_actie schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:18:
[...]

Het meest opzienbarende/verontrustende van die resultaten vind ik de voltages. Onder full load zakt het voltage op de 12V lijn naar ongeveer 11.5V, wat heden ten dage echt niet goed te noemen is. Als je bijvoorbeeld naar deze review kijkt van een recente Silverstone voeding, dan zie je dat deze onder full load nog altijd rond de 11.95V zit. Verder is de ripple van jouw voeding (volgens de HardOCP review) een forse 380mV. De Silverstone komt niet eens boven de 25mV uit en dat wordt al bestempeld als "niet het beste ooit". Ter verduidelijking: een sterk wisselend voltage en hoge ripple kan schade toebrengen aan onderdelen (CPU, RAM, GPU etc.).

Om de boel wat samen te vatten: voor gamen op een enkel 1080p scherm is een R9 290 op dit moment overkill. Over 1 of 2 jaar kan het wellicht heel anders zijn en mocht je een goede deal kunnen krijgen dan is het zeker het overwegen waard. Dat de R9 290 kaarten, met reference koeler, warm worden is een feit. Echter zijn ze hier voor gemaakt (gelezen en via een kennis met eenzelfde kaart) valt het allemaal reuze mee qua temperaturen en ook geluid als je de fanspeed instelt op iets van 47 of 48% (moet je even Googlen).

Mocht je een R9 290 kaart halen, dan zou ik in ieder geval adviseren om de voeding te vervangen. Het is inmiddels een verouderd model met verre van denderende testresultaten en ik zou mijn splinternieuwe i7 4770K en R9 290 daar niet op aansluiten. Een voeding die het niet meer houdt kan in zijn ondergang ook andere componenten meenemen (heb er helaas zelf ervaring mee, met een gefrituurd moederbord). Ik zal niet beweren dat de voeding het gegarandeerd niet trekt, maar veel vertrouwen heb ik er persoonlijk niet in. Voor iets meer dan 50 euro heb je een Seasonic S12ii 520W welke meer dan afdoende wattage biedt (zelfs met overclocks), lage ripple heeft (25mV of minder) en verder uitstekend presteert.
Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Het advies betreft de voeding neem ik mee. Dan ga ik voor de Seasonic (deze stond al op m'n lijstje bij het assembleren van dit systeem).

Een 290 zal wellicht overkill zijn, maar voor 200 euro kan ik 'm bijna niet laten schieten en kan daarnaast geen betere prijs/kwaliteit verhouding vinden. Een 7970 bijvoorbeeld (+/- 150 euro) zit qua fps toch fors lager in alle games.

Op 't moment liggen ze voor 't grijpen nu iedereen z'n mining apparatuur voor dumpprijzen op internet gooit.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou zelf met deze specs/voeding op zoek gaan naar een 270. Volgens mij betere prijs/kwaliteit/watt.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

290 zal niet altijd overkill zijn, wil je alles vol draaien dan ga je echt wel plezier hebben van deze kaart. Kijk naar de titels die binnenkort uitkomen. Hier zit wat open world eyecandy bij!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een reference R9 290 + Gelid Icy is een heerlijke combi. kost je al met al iets van 230 euro en een eventjes kloten, maar dan heb je ook wat.

En een 290 is imo geen pure overkill op fullHD.

People as things, that’s where it starts.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-02 10:21
Het is maar wat je pure overkill noemt. Een R9 280 (non-X) kan in principe ook alles prima op 1080p max settings draaien. Echter als de R9 290 slechts 200 euro kost, ja dan ben je wel gek als je dat niet doet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar als je de voeding niet vertrouwt en on a budget bent, is een 270 voor 100 euro gepiept, kun je weer even vooruit.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:45:
Mjah, maar als je de voeding niet vertrouwt en on a budget bent, is een 270 voor 100 euro gepiept, kun je weer even vooruit.
voor 100€ op medium/high of 250€ op ultra met een hogere rest waarde. Keuzes.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zou zeggen nu 100 euro, en over anderhalf twee jaar weer 100 euro.
Laat iemand anders de hoogste kosten maar pakken ;)

• bbblije

bbblije

Riiiiight

MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:57:
Tsjah, ik zou zeggen nu 100 euro, en over anderhalf twee jaar weer 100 euro.
Laat iemand anders de hoogste kosten maar pakken ;)
Zo is er voor iedereen een markt.

• Barry|IA
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik heb zojuist via de 2e hands sectie van tweakers een Sapphire R9 290X aangeschaft :)

Uiteindelijk wordt de stock cooler vervangen door een Gelid LCY rev 2.

[ Voor 69% gewijzigd door Barry|IA op 12-08-2014 23:06 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Barry|IA schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:04:
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik heb zojuist via de 2e hands sectie van tweakers een Sapphire R9 290X aangeschaft :)

Uiteindelijk wordt de stock cooler vervangen door een Gelid LCY rev 2.
Haal wel een nieuwe voeding!

Wil even benadrukken dat je voeding + videokaart niet leuk samengaan. Die seasonic is een prima voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 12-08-2014 23:09 ]

• Barry|IA
Klopt. Ik gebruik die Thermaltake nu idle en dat gaat goed, maar stressed met deze videokaart wil ik niet eens proberen. Ik schaf dus ook direct de Seasonic voeding aan.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik lees steeds 2 dingen terug: je voeding is te krap en de kaart is overkill voor 1080P. Beide kloppen, ik draai nu al games als Tomb Raider op alles Ultra met een R9 270. Wat ik zou doen als ik jou was:

- R9 280 of 280x: snel zát voor 1080P, ook heel toekomstbestendig. Daar kan je zelfs al redelijk wat games op 4K mee spelen mocht je dat gaan willen.
- koop voor de €100 die je bespaart een goede voeding. Dit is een investering waar je zo 5 a 10 jaar plezier van hebt als je een goede koopt. Rond de 600-700 watt zit je echt safe.

youtube.com/@hisrep

• Barry|IA
De kaart is binnen en bevalt uitstekend.
Alle games detecteren automatisch ultra settings en het is gewoon zorgeloos gamen :)

Geluidsproductie valt me trouwens nog wel mee. De kaart is alleen luid zodra ik in een game zit, maar dan staat mijn audio toch harder..

DeNachtwacht, bedankt voor je advies. Maar deze R9 290x was (nauwelijks) duurder dan een 280x, dus dan zou ik wel gek zijn niet voor de max performer te gaan.

• Barry|IA
Trouwens, voeding wordt een RM850 (leuk prijsje).

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:09

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kijk wel uit met 2ehands R290 kaarten, veel zijn gebruikt om te minen.

---RAWE CEEK!!!---

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 12:20
Upgrade van HD4600 naar R9 290 is wel erg drastisch, 280 of zelfs 270 presteren ook uitstekend, zeker als je toch maar op 1080p speelt. Ik zou lekker een goedkopere nemen.

600/700 watt voedingen zijn zwaar overkill, ik heb hier een R9 290X op een 550W voeding zonder problemen.

edit: nvm, je hebt er al 1. Have fun.

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 21-08-2014 15:05 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
en een 200€ r9 290 zal waarschijnlijk voor mining zijn gebruikt en dan ga je hem dus ook niet zo lang kunnen gebruiken en dan hebben ze dus een veel kortere levensspan dan een niet gebruikte mining.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
thibautb schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:08:
en een 200€ r9 290 zal waarschijnlijk voor mining zijn gebruikt en dan ga je hem dus ook niet zo lang kunnen gebruiken en dan hebben ze dus een veel kortere levensspan dan een niet gebruikte mining.
Als er op een redelijke manier mee gemined is, heb je de kaart al vervangen voordat ie 'dood' is.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• bbblije

bbblije

Riiiiight

thibautb schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:08:
Leg is uit? Een kaart kan maar 2 jaar prestaties leveren? Ofwat?

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Sorry dat ik hier zo inhaak, maar ik heb een MSI Radeon R9 270X GAMING 2G te koop voor 150 euro.

Misschien dat je daar interesse in hebt. Je kunt ze bij mijn advertenties zien :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

PcManiaxx schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 00:58:
Sorry dat ik hier zo inhaak, maar ik heb een MSI Radeon R9 270X GAMING 2G te koop voor 150 euro.

Misschien dat je daar interesse in hebt. Je kunt ze bij mijn advertenties zien :)
Dat is ontzettend duur.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

jorisvdelsen schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:18:
[...]

Als er op een redelijke manier mee gemined is, heb je de kaart al vervangen voordat ie 'dood' is.
Dat is niet waar. Als een kaart op een redelijk normale manier gebruikt is klopt dat ja, of zelfs als een fanatieke gamer er redelijk normaal (bijv. 4 uur per dag) op speelt. Maar die mining kaarten zijn nogal vaak gebruik voor 24/7 systemen. Stel je even voor, je kaart 24/7 non-stop 99% belasten. Dat is nog wel even wat anders dan een fanatieke gamer die per dag 4 uur, dus per week 4x7=28 uur de GPU maximaal belast.

youtube.com/@hisrep

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07

Fanta

FordPerformance™️

Ik wil nog even inhaken op de discussie of R9 290 overkill is op 1080p. Dat is het namelijk NIET. Ik spreek uit ervaring, want ik heb een jaar met een Asus 7970DC2T gedraaid en ben vorige week overgestapt op een R9 290 RoyalAce. Het verschil? Enorm. Als ik BF4 of Crysis 3 maxed out wou draaien op mijn 7970 moest ik een 'net niet' FPS accepteren, of de AA uitzetten/terugschroeven. De R9 290 trekt het allemaal gewoon, wat de spelervaring enorm ten goede komt.

Dus, overkill? Absoluut niet.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• bbblije

bbblije

Riiiiight

DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 07:30:
[...]

Dat is niet waar. Als een kaart op een redelijk normale manier gebruikt is klopt dat ja, of zelfs als een fanatieke gamer er redelijk normaal (bijv. 4 uur per dag) op speelt. Maar die mining kaarten zijn nogal vaak gebruik voor 24/7 systemen. Stel je even voor, je kaart 24/7 non-stop 99% belasten. Dat is nog wel even wat anders dan een fanatieke gamer die per dag 4 uur, dus per week 4x7=28 uur de GPU maximaal belast.
Heb je bronnen? Of is dit "boeren verstand" redenatie? Je geeft een beetje de indruk dat je de klok hebt horen luiden....

Condensatoren, transistoren en chips zijn geen verbruiksartikelen. Extreme temperaturen kunnen leiden tot schade, maar de 290 is berekend op 95-100c. Bij fatsoenlijke temperaturen hebben de condensatoren een levensverwachting van +/- 23 jaar (non stop draaien). Daarbij wil je zo energie efficiënt mogelijk mijnen, de kaarten zijn dus vaak undervolt geweest. Waar ze ook underclockt zijn. Dus nooit op 100% van hun kunnen draaien! dus vaak niet extreem warm worden.

Wat Joris dan ook zegt, als de gebruiker er fatsoenlijk mee om is gegaan, dan is er niets mis met deze kaarten.

[ Voor 4% gewijzigd door bbblije op 22-08-2014 11:02 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Juist, de levensverwachting gaat van, pak'mbeet, 10 jaar naar 8 jaar. Voor die tijd heb je de kaart toch al vervangen omdat ie de nieuwste games over een paar jaar niet meer fatsoenlijk aan kan.

Het is natuurlijk betrouwbaarder als je niet-mining kaart pakt, maar laat het nou net mining kaarten zijn die voor een bodem prijs weggaan (R9 290 voor €200, 280X voor €150 en HD7950 voor €125).

Helaas zijn de mine kaarten vooral referencejes, dus of je moet verder zoeken voor een met non-reference koeler of je moet er een aftermarket koeler op zetten van Gelid of Artic.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jorisvdelsen schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:57:
Juist, de levensverwachting gaat van, pak'mbeet, 10 jaar naar 8 jaar. Voor die tijd heb je de kaart toch al vervangen omdat ie de nieuwste games over een paar jaar niet meer fatsoenlijk aan kan.

Het is natuurlijk betrouwbaarder als je niet-mining kaart pakt, maar laat het nou net mining kaarten zijn die voor een bodem prijs weggaan (R9 290 voor €200, 280X voor €150 en HD7950 voor €125).

Helaas zijn de mine kaarten vooral referencejes, dus of je moet verder zoeken voor een met non-reference koeler of je moet er een aftermarket koeler op zetten van Gelid of Artic.
Mine kaartjes 290 zijn vrijwel allemaal referentjes, 280X/7950 niet.

• Barry|IA
Al m'n games draaien nu continu op 60fps.
Alles op ultra. Wat een enorm verschil in beleving is dit vergeleken met gamen op low settings.
Ik speel nu Wolfenstein New Order en kan maar niet stoppen :D

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Miners gaan over het algemeen aardig goed met hun kaarten om. Ja oké, de kaart draait 24/7, maar de temperatuur blijft altijd stabiel. Dit is de 'meest ideale' situatie voor een videokaart. Een potje stevig gamen met fluctuerende temperaturen is schadelijker voor een videokaart dan dezelfde periode minen. Gamen zorgt voor snelle temperatuur stijgingen en dat is het 'meest schadelijk' voor de interne componenten van een grafische kaart.

Daarnaast worden mine GPU's ook regelmatig geunderclocked en goed geventileerd. Een miner wil immers ook de garantie dat zijn kaart voor 100% goed functioneert en ook goed blijft functioneren. zonder dat hij elk moment moet checken of de videokaarten nog goed hun werk doen. Daarnaast kopen miners kaarten met de intentie ze later weer te verkopen, dus gaan ze vaak wel goed om met hun kaarten en behouden ze alle toebehoren inclusief bon.

Je kan een mine kaart ook zien als een zeer uitgebreid geteste kaart.. De videokaart heeft lange tijd stabiel gedraaid dus dan zit de kwaliteit wel goed. Maar inderdaad, de levensduur zal wel iétsje verkort zijn als je het vergelijkt met een videokaart die dagelijks voor een paar uurtjes gamen gebruikt wordt ipv 24/7 minen. Het prijsverschil met een nieuwe kaart kopen is echter dusdanig groot dat een mine kaart te lucratief is om links te laten liggen in mijn opinie..

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

stin00 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:08:
Miners gaan over het algemeen aardig goed met hun kaarten om.
:D NOT
bbblije schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:31:
Wat Joris dan ook zegt, als de gebruiker er fatsoenlijk mee om is gegaan, dan is er niets mis met deze kaarten.
Dat is juist het probleem. Miners hebben de kaarten namelijk nogal eens overclocked & overvolted en laat juist dát erg schadelijk zijn voor de levensduur van zo ongeveer alles wat in die kaart zit. Tel daarbij op dat dit dan 24/7 gedaan wordt, dat wil je dus gewoon niet.

Natuurlijk zijn er ook velen die dat niet gedaan hebben; gpu's die gebruikt werden door een oud vrouwtje dat minede maar die verhalen kennen we allemaal wel. Je loopt in het algemeen gewoon meer risico op een defecte kaart op korte of lange termijn. Je kan mazzel hebben, maar ook gewoon flink pech. Mijn nieuwe kaart heb ik dus gewoon nieuw gekocht.
Fanta schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 07:42:
Ik wil nog even inhaken op de discussie of R9 290 overkill is op 1080p. Dat is het namelijk NIET. Ik spreek uit ervaring, want ik heb een jaar met een Asus 7970DC2T gedraaid en ben vorige week overgestapt op een R9 290 RoyalAce. Het verschil? Enorm. Als ik BF4 of Crysis 3 maxed out wou draaien op mijn 7970 moest ik een 'net niet' FPS accepteren, of de AA uitzetten/terugschroeven. De R9 290 trekt het allemaal gewoon, wat de spelervaring enorm ten goede komt.

Dus, overkill? Absoluut niet.
Je redenering is erg vreemd. Je stapt over van een 7970 naar 290, dus omdat dit bij jou prima draait wil dat zeggen dat een 280x of lager dat niet zou kunnen op 1080p? Ik heb pas een R9 270 gekocht en draai ook zo ongeveer alles weer prima. Wil je echt helemaal safe ultra@1080p spelen dan denk ik dat een 280 of hooguit 280x voldoet op die resolutie. Het hangt er vanaf, ik vind 40FPS+ al prima, sommige die-hards willen graag 60FPS. Dat is net het verschil tussen de 280 en 280x bij 1080P met alles op Ultra.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-08-2014 18:37 ]

youtube.com/@hisrep

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07

Fanta

FordPerformance™️

@denachtwacht. Over vreemd redeneren gesproken, weet jij wel dat een 280x en de 7970 dezelfde kaart zijn? Dan zou je namelijk ook weten dat ik dus uit ervaring spreek, en dat een 280x dus niet in alle gevallen voldoet. Zeker niet als er AA bij komt kijken. Aangezien de 290 dit probleem niet kent, kan er dus geen sprake zijn van overkill.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• stin00
  • Niet online
DeNachtwacht, volgens mij hebben we het hier over high-end kaarten.. Een R9 270 zou ik ook nieuw kopen, mid-range kaarten zijn nieuw nog wel betaalbaar namelijk. Wat bedoel je trouwens precies met overvolted? Een videokaart kan wat extra voltage prima aan hoor, of doel je echt op een té hoge voltage boost? Dan heb je wel met een hele domme miner te maken, dan kan je ook niet stabiel minen.

Ik ken een aantal miners persoonlijk en die flashen allemaal een 'officiele' overclock bios op de door hun gebruikte videokaarten, waardoor ze in een veilige overclock range blijven. Ze hebben ze wel een hogere kloksnelheid en een iets hoger voltage, maar hun videokaarten oververhitten niet en blijven stabiel presteren onder een constante temperatuur. Gamen is juist, ironisch genoeg, erg slecht voor een videokaart. De variable temperatuurschommelingen zijn funest voor de componenten, een stabiele temeperatuur is gek genoeg stukken 'veiliger'.

Als gamer zou ik toch gewoon de R9 290 halen, 40 FPS vind ik zelf wat mager en bovenal storend. Maargoed ik heb dan ook een 2560x1440 @ 100 hz monitor dus ik wil sowieso zoveel mogelijk FPS halen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Fanta schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:24:
@denachtwacht. Over vreemd redeneren gesproken, weet jij wel dat een 280x en de 7970 dezelfde kaart zijn? Dan zou je namelijk ook weten dat ik dus uit ervaring spreek, en dat een 280x dus niet in alle gevallen voldoet. Zeker niet als er AA bij komt kijken. Aangezien de 290 dit probleem niet kent, kan er dus geen sprake zijn van overkill.
Sorry ik heb even niet goed gelezen.. de enige twee echt nieuwe kaarten zijn de 290 en 290x, dat weet ik ja, de rest is wat gefinetuned en heeft alleen minder power consumption als voordeel. Toch is het zo dat je met zo ongeveer elke review leest dat in principe de 280 al voldoende voor 1080P op max, met de 280x is dat al helemaal het geval. De 280 is door AMD zelf gepositioneerd als 'beyond 1080P'. Nu is dat wat overdreven misschien maar ik ben nog geen reviews tegengekomen die de 280 als ongeschikt voor 1080p classificeren, laat staan de 280x. Nu moet ik wel zeggen dat veel gamers uit onkunde de hele anti-aliasing standaard op max willen hebben staan, terwijl je dat gewoon moet uitzoeken want overkill met AA zorgt alleen maar dat je GPU nodeloos hard staat te draaien zonder dat je er iets van ziet. Heb je multisampling 4x bijv. aan staan, dan hoef je echt niet 16x fsaa ernaast te hebben draaien. Zie je niks van en dat op 2xfsaa zetten verdubbelt zo je framerate. Per spel en GPU verschilt dit.
stin00 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:00:
Gamen is juist, ironisch genoeg, erg slecht voor een videokaart. De variable temperatuurschommelingen zijn funest voor de componenten, een stabiele temeperatuur is gek genoeg stukken 'veiliger'.
Echt complete onzin. Die dingen zijn ervoor gemaakt. Voor echt grafisch editing-werk koop je een Matrox oid. Als ze ergens níet voor gemaakt zijn, dan is het voor mining. Nogmaals, het is heus niet alsof je altijd een slechte koop doet met een gpu die door een miner gebruikt is, maar de combinatie van vaak 24/7 draaien en overklokken zorgt gewoon voor een veel hoger risico dan een normale 2e hands kaart waar af en toe een spelletje op gespeeld is. Reken even mee:
3 uur per dag 3d gamen x 7 x 52 weken = 1092 uur gebruikt op jaarbasis
24x7x52 weken minen = 8736 uur gebruikt op jaarbasis

Dat is dus 8 jaar gebruik t.o.v. een normale gamer!

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-08-2014 20:18 ]

youtube.com/@hisrep

• stin00
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:11:
Echt complete onzin. Die dingen zijn ervoor gemaakt. Voor echt grafisch editing-werk koop je een Matrox oid.
Complete onzin? Ik denk dat je nog even jezelf moet inlezen. Die grafische kaart is gemaakt om mee te gamen, de componenten an sich zijn zoveel mogelijk geschikt gemaaktp om mee te gamen. Het is gewoon een feit dat temperatuur schommelingen veel schadelijker zijn voor een GPU dan een constante temperatuur. Power cycling is funest voor je soldeerpunten op de printplaat; ze zijn niet gemaakt om constant van 40 graden naar 70 graden te gaan om vervolgens weer naar 50 graden te zakken. Je kan wel zeggen dat dit complete onzin is, maar dit zijn gewoon feiten knul :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat deze discussie verder niet veel zin gaat hebben. We vallen in herhaling, iedereen die dit leest moet zelf maar uitmaken welke argumenten hij/zij het best vindt. Wat koop jij zelf het liefst? Een normale 2e hands auto van een jaar oud, of een 2e hands auto die een jaar lang 24/7 kilometers heeft gemaakt op jouw 'ideale temperatuur'?

[ Voor 67% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-08-2014 20:30 ]

youtube.com/@hisrep

• stin00
  • Niet online
Je zegt dat de discussie geen zin heeft maar toch eindig je nog met een statement? Daarnaast eindig je met een drogreden, een compleet verkeerde vergelijking... Non sequitar. Een auto lijkt in geen enkel opzicht op een videokaart en de door jou geschetste situatie is zo vereenvoudigd door alle variabelen weg te laten.. Ik begrijp zeker jouw standpunt, maar je doet het wel erg negatief klinken. Overigens moet iedereen die dit leest niet uitmaken welke argumenten hij/zij het beste vindt, maar vooral zelf onderzoek gaan doen om de feiten te achterhalen. Op dit gebied zijn (subjectieve) argumenten niet echt een nuttige informatiebon, helemaal niet op het gebied van hardware.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Barry|IA schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:47:
Al m'n games draaien nu continu op 60fps.
Alles op ultra. Wat een enorm verschil in beleving is dit vergeleken met gamen op low settings.
Ik speel nu Wolfenstein New Order en kan maar niet stoppen :D
Wolfenstein TNO is nu ook niet een heel zware game, op mindere grafische kaarten haal je daar ook 60fps in ultra mee.
DeNachtwacht schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:24:
Ik denk dat deze discussie verder niet veel zin gaat hebben. We vallen in herhaling, iedereen die dit leest moet zelf maar uitmaken welke argumenten hij/zij het best vindt. Wat koop jij zelf het liefst? Een normale 2e hands auto van een jaar oud, of een 2e hands auto die een jaar lang 24/7 kilometers heeft gemaakt op jouw 'ideale temperatuur'?
Dit is niet de eerste keer dat ik iets van jou lees wat niet klopt. Tomb Raider als voorbeeld dat een R9 270 alles is wat je nodig hebt? Dat draaide mijn HD6870 ook al op high. Dat verhaaltje dat je geen MSAA en FSAA tegelijk moet aanzetten? De meeste games laten je niet toe om meerdere vormen van AA tegelijk in te schakelen. Het is of MSAA, of TXAA, of FXAA, etc.

Met de tweedehands videokaarten sla je ook de bal mis, niet bedoeld als flame, maar geloof jij ooit wat een ander zegt? Welke ervaring heb jij met mining en mining kaarten? Ik zie je geen feiten noemen, alleen vooroordelen en kromme theorieën (het enige wat je te zeggen hebt op miners gaan goed om met hun kaarten is "not"? Oké leuk argumenteren met jou). Want raad eens waar videokaarten eigenlijk voor gemaakt zijn? Het is niet gamen, al zijn die plaatjes op je scherm er wel een gevolg van. Het is wel heel erg parallele berekeningen maken! En wat is cryptominen eigenlijk? Berekeningen maken! Het enige onderdeel dat ik stuk zie gaan door veel te gebruiken is de ventilator omdat die dingen ook de enige zijn die effectief fysiek draaien en een bepaalde vastgelegde levensduur hebben. Een beetje handige tweaker kan de ventilators wel zelf vervangen indien nodig, er zijn heel leuke aftermarket koelers te krijgen.

Maar het silicium van de videokaart krijg je niet kapot door mining, of gaming. Ik heb er nog nooit één weten stuk gaan, behalve in een laptop van een vriend doordat het soldeer loste (de gevreesde Geforce 8400 reeks), en die had er vrij intensief mee zitten gamen terwijl ie dat de jaren daarvoor niet zo deed. De R9 290 is ondertussen bijna een jaar oud en dat soort productiefouten zijn nog niet opgedoken (het is niet meer 2008, ze hebben hun lesje wel geleerd), dus denk dat het een best veilige reeks is.

Zou je toch aanraden je eens over videokaarten in te lezen voordat je iemand aankoopadvies gaat geven.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:24:
Wat koop jij zelf het liefst? Een normale 2e hands auto van een jaar oud, of een 2e hands auto die een jaar lang 24/7 kilometers heeft gemaakt op jouw 'ideale temperatuur'?
Ik koop het liefst een tweedehandse auto die een snelwegvreter is > op constante snelheid ~120/130km/u voor lange tijd heeft gereden. Das fijner voor motor/uitlaat e.d. dan een autootje van een oma die altijd binnen heeft gestaan en gebruikt is voor de supermarkt 1km verderop. Dan draait de motor nog niet warm of de auto wordt alweer aan de kant gezet.

In die vergelijking: waar plaats je een kaart uit een mining rig? Toch echt onder de snelwegvreters, die dikwijls ex-leasebakken zijn. Die maken veel kilometers, dus hoge kilometerstand. Maar dat zegt niks.. onder zulke bakken heb je afgeragde bakken zonder onderhoud en bakken met hoge stand die netjes onderhouden zijn. Hetzelfde met ex-mine kaarten. Je hebt lui die er niet naar omkijken en domweg zonder te letten op temperatuur x-aantal laat loeien. En je hebt lui die weten waar ze mee bezig zijn en alles monitoren.

Dus je moet altijd opletten wat je precies koopt. En navraag doen hoe iemand hem gebruikt heeft. Daarnaast is de aankoopbon altijd een vereiste, want gezien die kaarten nog maar een jaar in roulatie zijn > heb je in elk geval nog ruimschoots fabrieksgarantie vaak. Gaat ie dan toch stuk > RMA'en en klaar.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zei net al dat alles hier in herhaling begint te vallen. Mijn enige punt was en is dat door het continu gebruiken van die kaarten, vaak ook overgeklokt en overvolted (met name dat laatste), je gewoon een extra groot risico loopt op defecte tweede handskaarten.

Daar is geen woord Spaans aan en het is echt niet zo dat auto's, wasmachines, frituurpannen enz. wél allemaal verouderen door gebruik en grafische kaarten niet. Ik heb een jaar of 8 ervaring als verkoper binnen en buitendienst en reparateur in een pc zaak dus ik weet echt wel een beetje waar ik over praat.

Edit: Reactie@macpoedel

youtube.com/@hisrep

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat een pracht van een drogreden is dat toch, "ik ben iets wat totaal niet te controleren valt of ik dat ook echt ben, dus ik weet er wat vanaf"

Zelfs al zou je wel een computerboer zijn, het aantal computerboeren die ik ken en geen onzin praten, kan ik op 3 vingers tellen.

Overigens, bewijs maar eens dat miners overvolten.

Overvolten zorgt namelijk voor veel meer stroomverbruik tegen marginale betere prestaties, ik zie miners eerder undervolten proberen maximale prestaties per watt eruit te persen.

En zelfs dan nog, zoals al gezegd is, videokaarten [hell, iedere chip volgens mij] zijn gemaakt voor louter 1 ding: shizzle berekenen. En of zou nou een frame van een game berekenen, pixels creëren in photoshop of crypto-meuk berekenen, het zijn allemaal berekeningen.

Ja, ze staan 24/7 aan, so what? AMD heeft die kaarten gerated op 95 voor de GPU en uit mijn hoofd 115 voor de VRM's, dus dat kunnen ze gewoon jaren draaien zonder problemen. Nog leuker is dat de referencekoeler zowaar alles behalve de GPU zelf vrij goed koelt.

De laatste echt rotte videokaart serie welke je niet veel wilde belasten, was een deel van de GTS-200 serie van Nvidia, samen met de gelijkende GeForce 8000 en 9000 serie. Dat waren kaarten die na 2 jaar leuk gebruik er mee kapten, daar heb ik overigens 2 van mogen weggooien. Sinds die tijd maken zowel AMD als Nvidia praktisch onverwoestbare kaarten.

Net als CPU's trouwens, ik heb nog nooit een CPU hoeven weggooien omdat ie stuk was gegaan. Chips slopen is moeilijk werk.

People as things, that’s where it starts.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Overvolten en overclocken is totale nonsense. Zoals ik al eerder aangeef (wellicht moet je de miners topic hier op tweakers eens bekijken) worden kaarten zoals ook Vas aangeeft eerder undervolt en underclockt. Omdat ze de meeste prestatie per Watt willen halen. Daarbij willen ze de temperatuur lager houden. Je moet met minen winst maken, dus wat jij beweert is niet waar. Het feit dat je werkzaam bent geweest in een pc zaak en deze nonsense verkondigd brengt je enkel nog meer in diskrediet.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:TS heeft inmiddels antwoord op zijn vraag. Als hij nog vragen heeft, komt hij er hier wel op terug. Een off-topic discussie is hiet ongewenst. Daarbij is dit ook geen V&A topic.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Volgens mij gaan de meeste videokaarten kapot omdat de fan/koeling ermee stopt, die draait bij miners wel vaak 24/7 op hoge snelheid wat de levensduur ervan niet ten goede komt.
Als je een R9 290 reference mining kaart koopt zou ik er altijd rekening mee houden dat er wellicht in de toekomst een koelertje van 50-100 euro bij moet.
Pagina: 1