Hoe een SSD te installeren op pc zonder AHCI in BIOS ?

Pagina: 1
Acties:

• Hanzo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Hoe kan ik een (Sata) SSD installeren op een oude pc waarvan het moederbord (MS-7346 V1.0 - P6N SLI V2) geen AHCI in de BIOS ondersteunt ?

Als de SSD aangesloten is wordt hij niet als drive/ssd door het mobo herkent en kan dan dus ook niet booten. Als ik de SSD op mijn andere pc aansluit die wel AHCI in de BIOS ondersteunt wordt hij wel herkent en werkt hij na installatie gewoon zoals het moet.

Indien iemand hiervoor een oplossing heeft dan heel graag, want ik weet het echt niet meer |:(

Wellicht dat meer tweakers hier problemen mee hebben ...

Bij voorbaat dank voor alle te nemen moeite omtrent dit probleem.

Gr. Hanzo.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-01 23:08
Naar mijn weten hoort het gewoon te kunnen. Je SSD zal in IDE mode gewoon een stukje trager werken. Misschien weten anderen hier het probleem.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

nIghtorius

Poef!

Misschien een SATA-150 chipset die problemen heeft met SATA-300/600 devices? Welke type SSD gaat hem om.. Kan deze teruggeschakeld worden naar SATA-150? Dat is vaak de oplossing met deze type SATA-150 chipsets.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Er zijn wat register tweaks voor, denk dat het zo vindt als je even zoekt.
Werkt inderdaad ook zonder AHCI.

• Hanzo
@ ShittyNL

Had ik zelf ook gedacht maar mijn mobo en ssd denken daar blijkbaar toch anders over ....

@ nlghtorius

Intel 520 - Sorry ik weet niet of deze SSD's ook backwards compatible zijn ... ben ik nog nergen tegengekomen.

• Hanzo
@ axel123

Kun je me daarmee op weg helpen ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar die tweaks. Wat zou die dan moeten doen?

IDE zou gewoon moeten werken. Maar als die dat niet doet...

Staat de on-chipSATA controller op "enabled" in de bios? (en zijn de drivers daarvoor geladen?)

[ Voor 9% gewijzigd door Reepje op 10-08-2014 18:50 ]

• Hanzo
@ Reepje

Volgens mij had het ook moeten merken (zij het langzamer maar ok) maar het doet het niet ...
Ja anders zouden mijn sata hdd's nu ook niet werken ...

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-01 17:25
Reepje schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 18:47:
Ben wel benieuwd naar die tweaks. Wat zou die dan moeten doen?

IDE zou gewoon moeten werken. Maar als die dat niet doet...

Staat de on-chipSATA controller op "enabled" in de bios? (en zijn de drivers daarvoor geladen?)
AHCI kan via registry disabled worden, maar goed niet dat dit de oplossing is aangezien hij al niet met de SSD kan booten.

Wellicht een BIOS upgrade uitvoeren?

Beetje offtopic, maar hier een link van een zeer goede guide voor SSD / W7 tweaks :)

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Reepje
  • Niet online
Ja, bij AHCI hoort een andere registersleutel dan bij IDE mode, maar dat heeft hier toch helemaal niets mee te maken? Dat bord heeft nog eens geen AHCI mode blijkbaar.

Maar goed, voor zover ik weet werkt elke ssd in IDE mode. Wat hier aan de hand is weet ik niet, maar je zou inderdaad eens kunnen kijken of er een bios update is. Verder ook alle drivers updaten en na de updates ook windows update er nog eens overheen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Volgens de specificaties van jouw moederbord word er wel RAID (0/1/0+1/5/JBOD) ondersteund...

RAID = s-ata... of anders gezegd AHCI is s-ata zonder RAID maar met hotswap functie

Stel je moederbord daar eens op in, dat is s-ata ondersteuning aangezien RAID niet onder IDE werkt... de mogelijkheid zit dus wel op je moederbord. Zou ook wel erg vreemd geweest zijn dat een s775 het niet ondersteund...

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 11-08-2014 07:58 ]

• Hanzo
@ MicGlou

Ik zal nog eens kijken bij Raid .... wellicht heb ik daar overheen gekeken ..

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

nIghtorius

Poef!

Kan zijn dat er een vreemd compatibiliteitsprobleem tussen jouw mainboard en SSD zit. Aangezien qua techniek wel moet passen. Echter heeft er iemand eerder dit gevraagd bij tweakers. (Exact dezelfde euvel als TS, zelfs om dezelfde hardware als TS)

Topic loopt helaas dood: windows ziet ssd niet
Misschien kun je topicstarter hiervan vragen of mij misschien toch nog een oplossing heeft gevonden.

Veel succes

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Probeer dit eens,
Installeer je raid drivers, en probeer of je ssd werkt, op de niet raid controller.

Of,
Aansluiten aan de raid controller, installeer de raid drivers, dan niet instellen via raid, maar doorbooten naar install van windows, of dit werkt weet ik niet.

Of
Aansluiten aan raid controller, dan bij boot, een raid maken op 1 hd(tijdens booten naar raid controller de raid maken), dan installeren proberen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik moet schijnbaar weer hetzelfde verhaaltje als altijd vertellen...
Nvidia chipset + SSD's is vragen om problemen.

Nvidia zijn een stel lamballen geweest en hebben alleen de essentiële delen van de SATA en RAID/AHCI standaarden geïmplementeerd.
Zomaar denken dat RAID werkt gaat dus ook niet, want dat is ook een heel hobbelig landschap. Zelfs als de SSD zou gaan werken...
Dan kom je in 90% van de gevallen vast te zitten met de nvidia storage driver en dat is iets wat je niet wilt hebben. Gezien deze totaal niet is geoptimaliseerd voor SSD's en dus belabberde latencies en acces times neer zet en totaal geen ondersteuning voor TRIM heeft.

Met HDD's zul je niet zo snel tegen problemen aanlopen en dat is waarom nVidia zo lang ermee is weggekomen...
Maar SSD's die toch veel meer speciefieke aspecten van de SATA standaarden oproepen gaan gewoon over de zeik zodra ze op een nvidia controller komen die hun niet kan geven wat ze willen.

Hoe krijg je het wel allemaal redelijk goed functionerend?

Mijn standaard advies is normaal om nooit cheap sata-600 add-on controllers te gebruiken of te kopen.
Maar in geval van nvidia chipsets is het toch de beste oplossing.
Een Marvell of Asmedia controllertje dat middels de windows AHCI drivers loopt, leverd acceptabele performance en heeft TRIM support gezien de windows AHCI drivers.

Het allerbeste is gewoon een moederbord met AMD of Intel chipset...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 11-08-2014 09:59 ]

• Hanzo
Wellicht had ik nog moeten vermelden dat de ssd in mijn andere pc zonder problemen werkt dus aan de ssd zelf ligt het niet.

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken ... ik moet nu nog wel e.e.a. "even" gaan uitproberen, dus reactie van mijn kant kan wel even op zich laten wachten :D

Nogmaals bedankt allemaal !

Gr. Hanzo.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
@Swordlord... dat is inderdaad waar met de chipsets van Nvidia toentertijd, was mij ff ontschoten. Maar wat ik mij dan wel afvraag is of MSI dus ook verschillende controller chips heeft gebruikt in die serie moederborden aangezien ik in een oud systeem een P5N-E heb gehad met dezelfde chipset en die draait op dit moment zonder problemen een Crucial SSD schijfje bij die ouwe van mij.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Uiteindelijke support ligt ook heel erg aan de BIOS support van de vendor, hoe goed hun alles hebben nagelopen na nvidia.
Kan zijn dat dat ASUS bord het allemaal net iets netter had met de 650i + 430 combo, waardoor er eventueel wat minder comptabiliteit issues zijn. Maargoed, ga je kijken naar de ASUS borden die tip top in orde zouden moeten zijn, de striker extreme series etc, met 680i chipsets...
Dan zie je dat die ook prut compatibiliteit hebben.

Dus kan ook zijn dat de crucial - nividia combo net wel beetje lekker werkt...
En gezien hanzo een intel 520 heeft, kuch sandforce en algemene comptabiliteit ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 11-08-2014 17:36 ]

• Hanzo
@ Swordlord

S.v.p. niet zo negatief over sandforce controllers ;) ..... ja, er waren problemen met ssd's die een sandforce controller hadden maar dat lag uiteindelijk duidelijk allemaal aan de (slecht) geschreven
firmware van de diverse merken ......

Denk je nou echt dat Intel 5 jaar garantie zou durven geven, als ze zeker waren dat er problemen mee zouden ontstaan (en nee, ik sta niet op de loonlijst van Intel :-p) ?
Dan zou Intel hierdoor een grote imago schade lijden en dat wil geen enkel bedrijf, zeker Intel niet, die toch voor betrouwbaarheid staat.

Voor mij was het destijds (ja, ze zijn al een paar jaartjes oud) een hele bewuste keus om voor Intel te kiezen; voor mij liever een iets langzamere maar betrouwbare ssd, dan een onbetrouwbare supersnelle .... en tot nu toe heeft géén van de Intels hier me in de steek gelaten en daar gaat het toch/me uiteindelijk om.

Ik ben er van overtuigd, dat mijn Intel 520 ssd en mijn oude pc samen nog een goed huwelijk zullen hebben ..... momenteel zitten ze gewoon nog de gewennings fase :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hanzo op 11-08-2014 19:06 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Dan zeg ik, S.V.P. niet zo verheerlijkt doen over de Intel-sandforce relatie...

Geen enkel bedrijf, heeft ook maar iets van broncode gezien, laat staan geschreven aan sandforce firmware...
Het enige dat toegankelijk was waren simpele parameters, die niks te maken hebben met de, compatibiliteit, stabiliteit en core performance van de sandforce controller.

Dus intel heeft de daadwerkelijke firmware van Sandforce nooit aangeraakt... Het is een fabeltje dat in eerste instantie werd voorgehouden maar snel werd ontkracht uiteindelijk... Het feit is dat sandforce een firmware VOOR intel heeft gemaakt... Niks zelf gemaakt door intel...

Maar ja Intel heeft door een hoop feedback richting sandforce, ervoor gezorgd dat ze de controller stabieler en meer compatibel kregen, maar na de launch van de 520, bleekt hij net zoals elke andere sandforce SSD, toch geplaagd te zijn met dezelfde problemen...
Met name de comptabiliteit, met verscheidene type moederborden & panic state bij wake up.

Als bron:
http://www.hardware.fr/articles/862-7/ssd.html
Van kwartaal 1 2012 op kwartaal 2 2012, vloog de failure rate voor intel opeens van 0,1% naar 1.7%.
Raad eens welke SSD uitkwam in die periode ;) juist de 520...

In verloop van de tijd dat LSI sandforce in handen heeft gehad, hebben ze het product pas echt flink verbeterd en kun je sandforce aandragen als een lichtelijk betrouwbare midrange SSD...

-------

Vergeet niet...
Ik geef niet alleen de Intel 520 de schuld in dit geval...
Nvidia Nforce chipset is ook een ramp met SSD comptabiliteit...

Je hebt dus gewoon 2 onvoorspelbare variabelen bij elkaar gebracht.... met het resultaat waar je nu tegenaan loopt.

Als laatste, als jij ervan overtuigd bent dat het gaat werken, dan wens ik je alle succes van de wereld, als het uiteindelijk zou werken is natuurlijk prettig!
Maar ga me niet proberen te corrigeren en informatie te verdraaien, nadat je in je topic start vroeg voor eventuele verklaringen van je probleem...

[ Voor 54% gewijzigd door Swordlord op 12-08-2014 09:06 ]

• Hanzo
@ Sworlord,

Ik ga je niet corrigeren en/of informatie verdraaien, ik heb alleen aangeven dat ik destijds bewust voor Intel gekozen omdat ze betrouwbaar zijn en een naam hoog te houden hebben. Dat het momenteel bij mijn pc en ssd even niet klikt is natuurlijk jammer maar ik heb nog steeds goede hoop dat het, mede door de bijdrage van al diegenen hier, die met mij meedenken en suggesties aandragen (waarvoor dank !!), dat het probleem opgelost wordt, en dat ik benieuwd ben wat nu de exacte oorzaak van dit falen is, dat is alles.

• Reepje
  • Niet online
Maar dat is het juist het punt. Vanuit marketing oogpunt, is het zeker slim om producten uit te brengen met de sticker "intel" erop. Alleen al door deze naam erop te zetten, trek je klanten. Verder, door de naam kan je ook een hoge prijs bedingen. Prachtig toch vanuit marketing oogpunt dat is gewoon kassa. Het doel van intel is echt om geld te verdienen.
Er zijn betrouwbare ssd's met de naam intel erop (ze maken zelf geen ssd's), maar ook bagger. Kijk naar willekeurige lijsten, zie ik de intel520 heel leuk op de 50e plaats ofzo, de 320 versie is zelfs hekkesluiter.
http://www.chip.de/besten...sks--index/index/id/1016/

Je hebt gewoon een faal ssd te pakken. Misschien moeilijk om dat te beseffen, omdat je altijd in de veronderstelling hebt geleefd "pak een intel, dan zit je goed".
Intel maakt processoren, en daar zijn ze inderdaad marktleider. Godzijdank hebben we nog AMD om intel een beetje te kietelen, anders zaten we nog steeds met Pentium4 ofzoiets opgescheept.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

@ Reepje...
Vergeet niet de server/enterprise SSD divisie van Intel...
Die gasten maken echt nog een SSD van scratch, met eigen controller enzovoorts...
Dat is ook de SSD divisie die respect verdient, want de Intel DC S series zijn een heel mooie SSDs...

@ Hanzo...
Ik trek voor de rest men handen terug van de discussie nou, heb geen zin in op en neer gekibbel met jouw over kwaliteit en naampjes. Je hebt mijn informatie en input gekregen.

[ Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 12-08-2014 13:55 ]

Verwijderd

Heren,

Dit topic gaat over de vragen van Hanzo betreffende zijn SSD. Over de meningen over Sandforce SSDs kunnen jullie naar hartenlust discussiëren in het SSD topic. Maar probeer het ook gezellig te houden, is voor iedereen het beste!

Alvast dank voor jullie medewerking. :)

• Hanzo
Aan allen hier die me hebben geholpen het probleem te tackelen en die een positieve bijdrage hieraan hebben geleverd: nogmaals hartelijk dank voor jullie inzet, want het/mijn probleem is inmiddels opgelost. Mobo en ssd werken inmiddels goed samen, hoewel het ook nu nog geen wereldtijden zijn gaat het opstarten gaat nu toch zo'n 64% sneller van 115 seconden naar zo'n 42.... wellicht kan door het tunen van de ssd zelf hier nog iets van afgeknabbeld worden, we zullen zien. Allen nog een fijn (en droog) weekend gewenst!.

Gr. Hanzo.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Fijn dat het werkt, maar delen wat werkte is misschien ook zo handig...
Dan heeft misschien iemand in de toekomst er ook wat aan.

Wat was de oplossing?
Wat is de performance uiteindelijk?
AS-SSD benchmarkje ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2014 09:29 ]

Pagina: 1