[7 Ultimate/8.1) Update waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 18:49
Medetweakers,

Omdat ik geen goed vergelijkbare topics kon vinden die niet ouder waren dan een half jaar, besloot ik dit topic te openen. Ik ben zelf altijd een Windows-gebruiker geweest en na diverse uitstapjes naar OS X toch altijd weer teruggekomen bij Windows.

Nu krijg ik volgende week een nieuwe laptop waar Windows Windows 8.1 op voorgeïnstalleerd staat. Mijn desktop-pc die ik ook gebruik voor gaming draait nog op Windows 7. Ik heb daarop ooit eens Windows 8 geïnstalleerd toen deze net uit was, maar heb daarna toch maar weer Windows 7 geïnstalleerd. Nu wil ik het liefst op mijn laptop en desktop hetzelfde besturingssysteem, aangezien ze ook vaak naast elkaar komen te staan op mijn werkplek. Eerlijk gezegd zie ik downgraden naar 7 op mijn nieuwe laptop niet echt zitten, vraag me af of er problemen zullen zijn wat betreft de compatabiliteit van de (relatief nieuwe) hardware en dergelijke.

De vraag is dus of het de moeite waard is (en of het überhaupt een goed idee is) om mijn desktop-pc naar Windows 8.1 te upgraden. Ik heb op internet rondgekeken en wat benchmarks gezien en daar komt Windows 7 toch vaak als winnaar uit. Natuurlijk gaat het ook om de gebruikservaring maar benchmarks tonen vaak wel een reëel beeld.

De laptop die ik besteld heb is de pricewatch: Asus R453LA-WX080H.

Mijn desktop-pc is custom built met de volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 292,-€ 292,-
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N660OC-2GD€ 155,50€ 155,50
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 42,-€ 42,-
1MS-Tech CA-0300 Hornet€ 50,-€ 50,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 72,27€ 72,27
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Seasonic S12G 650W€ 89,94€ 89,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,46

De vraag is dus eigenlijk; PC upgraden naar 8.1 of nieuwe laptop downgraden naar 7? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden mbt gamen op Windows 8.1? Ik ben ook benieuwd wel OS de meeste gamers hier op Tweakers gebruiken.

Ervaringen, adviezen, aanbevelingen etc zijn allemaal zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hang er een blanco schijf in en probeer het gewoon, werkt het niet naar wens oude schijf er weer in en klaar.
Zo heb ik zelf W8/8.1 ook getest en het bevalt me nog steeds niet, ook niet met die in elkaar gehakte start menus.

Tot nu toe heb ik 6-7 redelijk recente laptops allemaal gedowngrade naar W7, dit waren wel 'zakelijke' laptops en die kunnen dat meestal gewoon (Lenovo/HP geven in sommige gevallen ook een downgrade aan op de website). Misschien kijken of het bij je laptop ook kan als je er tegen op ziet om W8 te gebruiken?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
prutser001 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:00:
Hang er een blanco schijf in en probeer het gewoon, werkt het niet naar wens oude schijf er weer in en klaar.
Zo heb ik zelf W8/8.1 ook getest en het bevalt me nog steeds niet, ook niet met die in elkaar gehakte start menus.

Tot nu toe heb ik 6-7 redelijk recente laptops allemaal gedowngrade naar W7, dit waren wel 'zakelijke' laptops en die kunnen dat meestal gewoon (Lenovo/HP geven in sommige gevallen ook een downgrade aan op de website). Misschien kijken of het bij je laptop ook kan als je er tegen op ziet om W8 te gebruiken?
Volgens mij is het 'oude' startmenu vrij makkelijk terug te krijgen dmv progs als Classicshell en Start8 maar vind dat eigenlijk niet de correcte manier om een nieuw OS te gebruiken... Ik moet wel zeggen dat ik toen ik W8 gebruikte kon merken dat het iets minder geheugen gebruikte en dat het iets 'lichter' aanvoelde. Bovendien erger ik me nog steeds aan de opstart-en afsluittijden van Windows 7.

Zijn er hier ook gamers met Win 8/8.1? Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet handiger om te wachten op Windows 9 in april?
Of in ieder geval te wachten tot een Windows 8-licentie ook een upgrade naar Windows 9 geeft, Microsoft heeft vaak zo'n overstapperiode.
NB. Het is nog niet zeker of het in april een upgrade van Win8 is of dat het Win9 is, maar wachten tot in ieder geval dat duidelijk is lijkt mij handig

[ Voor 83% gewijzigd door anandus op 08-08-2014 14:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
Probeer gewoon een tijdje te werken met windows 8.1 en heb in te richten zoals jij het graag hebt. De "Metro" apps hoef je niet te gebruiken, je kan prima zonder. Ook het start menu is uiteindelijk echt een uitkomst.

Mocht je na een paar weken denken mwha dan kan je altijd nog terug

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Ik ben nu een aantal maanden over en ik vind 8,1 zo veel lekkerder werken als 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
garriej schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:54:
Ik ben nu een aantal maanden over en ik vind 8,1 zo veel lekkerder werken als 7.
Dat heb ik ook, er zitten een paar verbeteringen in Windows 8 (8.1) en na je persoonlijke "tweaks" wil je niets anders meer :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:00

ResuCigam

BOFH

Met een alternatief start menu vind ik persoonlijk Windows 8(.1) de beste Windows tot nu toe :) Ook als gamer!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben geen gamer, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er qua OS een issue zou zijn... al was het maar omdat Windows 8 als OS al twee jaar oud is.
Qua interface... Ik heb recent een Windows8.1 notebookje gekregen en bewust géén startmenu-vervangers geinstalleerd. Ik moet zeggen dat het me 100% meevalt. Ik ben nog steeds niet helemaal blij met de Modern UI als vervanger van het startmenu, maar ik gebruik in Win7 (werkPC) het startmenu ook al nauwelijks (win-key en typen for the win(!)!)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Een Windows 8.1 laptop downgraden naar Windows 7 is niet verstandig omdat je dan zelf zorg moet dragen voor alle drivers enzo en dat kan met laptops wel eens lastig zijn. Verder, meerdere apparaten met Windows 8.1 is erg leuk, omdat je bijvoorbeeld passwords, loginsessies, tabs van IE kan syncen tussen de twee. Ook je desktop-background, start screen layout en geinstalleerde Metro-apps, wireless passwords worden gesynced als je dat aangeeft.

De performance is aardig hetzelfde, met wat uitschieters her en der zowel negatief als positief voor W8: http://arstechnica.com/in...windows-8s-performance/2/ . Maar qua gebruik voelt W8 toch een stuk soepeler aan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Allereerst bedankt voor de reacties, ik hoor inderaad van mensen die de overstap gemaakt hebben dat zij van mening zijn dat Windows 8(.1) vloeiender en soepeler aanvoelt en om nou te wachten tot april op een OS waarvan nog weinig bekend is (in de zin van nieuwe versie/update etc) vind ik ook weer zoiets...

Laptop downgraden heb ik uitgesloten, problemen met drivers etc zie ik niet zitten en bovendien schijnt het ook nogal eens voor te komen dat er dan moeilijk gedaan wordt met garantie.
Ramon schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:44:
De performance is aardig hetzelfde, met wat uitschieters her en der zowel negatief als positief voor W8: http://arstechnica.com/in...windows-8s-performance/2/ . Maar qua gebruik voelt W8 toch een stuk soepeler aan.
Bedankt voor de link! Had ergens gelezen dat W8 op de een of andere manier sneller webpagina's kan laden t.o.v. Windows 7. Benchmark is ook W8 en niet W8.1 zie ik nu dus er zal ook nog wel e.e.a. verbeterd zijn

[ Voor 44% gewijzigd door flashingst op 08-08-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

IMO zou ik niet de moeite of het geld besteden om je computer op hetzelfde OS te laten draaien als je laptop. Het ziet er dan misschien uniform uit en je werkwijze verandert praktisch niet tussen de twee, maar in essentie doen ze beide exact hetzelfde en wat Jester-NL ook al zegt, hoe vaak gebruik je het start menu nou werkelijk? Heb je niet alles vastgepind aan de taakbalk of typ je even snel een gedeelte om 't dan gelijk te starten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Eekii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10-2022
Kwa snelheid heb je meer profijt van Windows 8.1, metro kan je overslaan,classic shell, charms uitzetten dan hou je een snellere windows 7 lookalike over.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Eekii op 08-08-2014 22:07 ]

Orgin limited199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ramon schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:44:
Een Windows 8.1 laptop downgraden naar Windows 7 is niet verstandig omdat je dan zelf zorg moet dragen voor alle drivers enzo en dat kan met laptops wel eens lastig zijn.
Je kunt eventueel Windows 7 in WMWare draaien op de laptop om te zien of alle drivers keurig geïnstalleerd worden. Als je na handmatige installatie nog steeds bepaalde drivers mist kun je de virtuele Windows 7 simpel verwijderen. Werkt alles wel naar behoren dan installeer je Windows 7 realtime op de laptop.
Doe toch maar niet. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Als je nog twijfelt:
http://www.itpro.co.uk/de...s-7-which-is-best-for-you
http://www.zdnet.com/wind...enchmarked_p2-7000002671/
http://www.forbes.com/sit...start-loving-windows-8-1/

Snowwie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 23:39:
[...]

Je kunt eventueel Windows 7 in WMWare draaien op de laptop om te zien of alle drivers keurig geïnstalleerd worden. Als je na handmatige installatie nog steeds bepaalde drivers mist kun je de virtuele Windows 7 simpel verwijderen. Werkt alles wel naar behoren dan installeer je Windows 7 realtime op de laptop.
Wat is daar dan precies het nut van? Met VMware wordt niet dezelfde hardware doorgegeven aan de client dus je hebt daar als "drivertest" niets aan. Wil je op een veilige manier Windows 7 installeren zonder je 8.1 installatie of partities aan te raken dan zal je dat via een VHD moeten doen, alleen moet je dan wel Windows 7 Ultimate hebben en dat wordt al met al een duur grapje voor een wat mij betreft zeer domme downgrade.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ach ja natuurlijk. VMWare simuleert inderdaad alleen maar standaard hardware.

Maar dan heb je altijd nog de mogelijkheid van een dualboot systeem voor test mogelijkheden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Denk toch maar dat ik gewoon 8.1 ga installeren. Hoor eigenlijk nog zelden zeer negatieve ervaringen.,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je het al hebt gedaan, maar als niet lees mijn topic even. (misschien heb ik wel gewoon iets heel stoms over het hoofd gezien dat niet op jouw pc van toepassing is maar het kan geen kwaad ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flashingst schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:06:
Denk toch maar dat ik gewoon 8.1 ga installeren. Hoor eigenlijk nog zelden zeer negatieve ervaringen.,,
Het is misschien even wennen maar uiteindelijk werkt Windows 8 prima.

Wel even opletten met de software !
Windows 8 ondersteunt niet zoveel oude software, ook heeft Windows 8 pro geen Windows xp modus, Windows 7 ultimate wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Toen ik het verschil heb uitgezocht heb ik meerdere keren gelezen dat games onder Windows 8.1 minder last hebben van kortstondige stutters, omdat het OS anders omgaat met prioritering. FPS blijft dan dus gelijk, maar het voelt vloeiender.

Op mijn huidige pc heb ik altijd met een door MSI OC genie overgeclockte pc gespeeld. In W8.1 kreeg ik BSODs die met mijn CPU te maken leken te hebben. Nu ik de OC uit heb gezet, heb ik geen BSOD meer gezien. Wel vreemd, want dezelfde overclock draaide al ruim een jaar goed met W7. Volgens mij was mijn CPU/geheugen nooit een bottleneck, dus ik ga het dit gameseizoen even aankjken. Mocht ik verminderde prestaties hebben, kan ik terug naar W7. Liever niet, want met wat tweaks bevalt W8.1 eigenlijk heel goed.

Ik, als gamer, zou de overstap naar W8.1 dus wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-10 15:53
Ik zou ook voor windows 8 gaan. Meer snelheid bij het opstarten.

Ik zelf was na 2 dagen compleet gewend aan windows 8 en vond het zelfs fijner werken!

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:19:
[...]

Het is misschien even wennen maar uiteindelijk werkt Windows 8 prima.

Wel even opletten met de software !
Windows 8 ondersteunt niet zoveel oude software, ook heeft Windows 8 pro geen Windows xp modus, Windows 7 ultimate wel...
Zelf heb ik 8.1 ultimate geïnstalleerd en die heeft gewoon 95 modus dus xp zal er ook wel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:00

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:40:
[...]

Zelf heb ik 8.1 ultimate geïnstalleerd en die heeft gewoon 95 modus dus xp zal er ook wel zijn
Dat is wel heel bijzoner...Windows 8.1 Ultimate bestaat niet....Windows 7 Ultimate wel, maar eh...volgens mij heeft die geen 'XP modus'. Vindt de '95 modus' (je bedoel Classic modus) wel grappig gevonden trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:40:
[...]

Naast wat VMaster zegt, denk ik dat je 'XP Modus' verwart met Compatibility Modus. Dat zijn twee compleet verschillende dingen namelijk. Die laatste was in XP ook al aanwezig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:31:
[...]

Naast wat VMaster zegt, denk ik dat je 'XP Modus' verwart met Compatibility Modus. Dat zijn twee compleet verschillende dingen namelijk. Die laatste was in XP ook al aanwezig.
Je hebt gelijk, sorry. Ik ben in de war.
8.1 Ultimate bestaat inderdaad niet dus het zal wel Enterprise zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Ik heb Windows 8.1 inmiddels binnengekregen en ga hem vanavond installeren!
Pagina: 1