Toon posts:

[dualboot 7/8.1] 7 stuk na installeren 8.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, ik ben een vervelend maar tegelijk ook interessant probleem tegengekomen. Ik zal beginnen met een korte samenvatting wat het probleem is en dan uitgebreid uitleggen wat ik inmiddels al heb geprobeerd.

Samenvatting
Ik heb windows 8.1 geïnstalleerd op mijn nieuwe SSD. Toen ik na de installatie daarvan, en de eerste paar programma's, weer in windows 7 op mijn "oude" hdd probeerde te booten kreeg ik een BSOD. De tweede keer booten kreeg ik de keus om de boot repair op te starten dus dat heb ik, na nog een keer normaal opstarten proberen, maar gedaan. Dit heeft mij jammer genoeg tot nog toe niet kunnen helpen.

Uitleg
Na jaren met plezier windows 7 te hebben gebruikt heb ik besloten om toch maar eens windows 8 uit te proberen. Tegelijk wilde ik ook wel eens upgraden naar een SSD, dus dat heb ik allebei gedaan. Mijn idee was om een tijdje, totdat ik alles op win8 had, een dualboot te hebben. Dus toen ik 8.1 had geïnstalleerd en de eerste programma's erop had staan wilde ik even op windows 7 om een aantal dingen te exporteren en weer in 8.1 in te laden, maar dit ging niet. Bij het opstarten van windows 7 heb je die 4 bolletjes die om elkaar heen draaien en dan samen het windows logo vormen, nog voor het 4e (laatste) bolletje te zien is freezed het scherm één seconde, laat daarna een BSOD zien die weg is voor ik me überhaupt realiseer wat er gebeurd (0,5 sec. ofzoiets) en restart weer. Bij deze tweede boot krijg ik een scherm die me vraagt of ik de windows boot repair wil opstarten of dat ik windows normaal wil starten. De eerste keer wilde ik natuurlijk niet geloven dat er iets mis was, dus nog een keer normaal gestart, maar weer hetzelfde. Daarna dus maar boot repair opgestart en windows zijn gang laten gaan, dit mocht echter niet baten. Toen nog twee system recoveries gedaan, de eerste keer terug naar voor de laatste windows update en de tweede keer naar de laatste automatisch gemaakte. Ik weet heel zeker dat er op het moment van die automatisch gemaakte nog niks aan de hand was aangezien dat was van voor ik de SSD had besteld ;) .

Ik denk dat jullie het wel met me eens zullen zijn als ik zeg dat het iets te maken heeft met windows 8.1. Ik heb zelf het vermoeden dat het iets te maken heeft met het accessen van de hdd via windows 8. De eerste keer dat ik daarop iets wilde bekijken kreeg ik namelijk een pop-up of ik toegang wilde krijgen tot die schijf/partitie en dat ik daar admin rechten voor nodig had. Toen ik dat deed kwam er zo'n groene "laadt balk" over het path heen. Dat duurde wel vijf minuten en pas daarna kon ik er echt op. Ik heb geen idee wat het was, maar blijkbaar moet er iets worden gedaan voordat een andere windows installatie op een schijf kan. (misschien overbodig te vermelden, maar dit moest voor beide partities gebeuren)

Iets anders dat in me op komt is dat windows 7 in de war is doordat ik de harde schijf modus van IDE naar AHCI heb veranderd, maar omdat ik zelf niet zo goed weet wat er dan allemaal veranderd en watvoor invloed dit heeft weet ik niet of dit het echt kan zijn?

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat de BSOD misschien wel meer inzicht kan geven in wat er gebeurd. Ik las laatst toevallig een cmd command om BSOD's langer te laten zien. Weet iemand die toevallig?

Wat niet heeft gewerkt
  • boot recovery
  • system recovery via boot recovery
Mijn systeem
Moederbord: ASRock 970 Extreme3 (5x sata3)
Harde schijven:
  • WDC WD10EARS-00Y5B1 (1000 GB, SATA-II) <-- Windows 7, sinds 2011
  • WL400GSA6454G (372 GiB) <-- geen OS, begin 2014
  • Crucial_CT512MX100SSD1 (476 GiB) <-- Windows 8.1, afgelopen vrijdag
CPU: HexaCore AMD Phenom II X6 1055T, 2800 MHz
RAM: 2x 4GiB

Degene die mij hierbij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AHCI alsnog inschakelen bij een bestaande Windows 7 gaat niet werken zonder aanpassing.
Je kan AHCI alsnog installeren bij Windows 7, even zoeken op How to Enable AHCI After Installing Windows 7. Opstarten in IDE mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oké dan ga ik dat proberen, moet ik dan mijn windows 8 SSD schijf er nog uit halen? Want die is dus geïnstalleerd met AHCI enabled.

edit:
ik ga even in de bios kijken of ik dit per hardeschijf kan aangeven

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, kan dus niet per harde schijf worden aangepast. SSD eruit gehaald en teruggeswitched naar IDE modus (was dit nodig eigenlijk, of werkt het de andere kant op wel?) en ik zit weer op windows 7! :) :D

Wat een stom dingetje eigenlijk 8)7 nu ik het weet bedenk ik me dat ik het ook wel eerder al eens had gelezen hoe dat moest maar heb me nooit gerealiseerd dat het echt noodzakelijk was 7(8)7 |:(

Heel erg bedankt messed-up, I really messed up this time :p :9