REL T5 als ''upgrade'' van REL Quake Q3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Na dik 4 jaar met mijn REL Quake Q3 gedaan te hebben heeft ie helaas de geest gegeven.
Herstelling is te duur.

Er wordt mij nu aangeraden om de T5 te kopen van REL. Ik kan deze voor 299 kopen als tegemoetkoming.
Is dit een evenwaardige sub t.o.v. mijn vorige Q3? Liefst had ik natuurlijk dat het ook een (lichte) upgrade is.

Doe ik hier een goede zaak mee?

Specs T5 : http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/T-5.pdf
Specs T9 : http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/T-9.pdf

Specs Q3 :
11 liter volume
8 inch driver
23 Hz @ -6db (dit verbaast me dus enorm... Men oude sub gaat dus dieper dan de T9 !)
125 watt RMS
Hi Level 100k, Lo Level 2.5k
7,4 kg - 25cm x 29cm x 27cm

Een andere optie zou ook de T9 kunnen zijn. Alleen begrijp ik niet dat die zowel front firing is als down firing?
Een front-firing passive radiator + down-firing active woofer staat er te lezen in de specs...

Zit beetje te twijfelen tussen een REL uit de T serie of een XLS200 (al weet ik niet of mijn winkel die uberhaupt kan leveren)

beetje gelijkaardig met deze topic : Subwoofer om installatie compleet te maken

PS: downfiring op mijn laminaat vloer is op zich geen probleem want dat heb ik nu ook en hiervoor heb ik een SubDude II aangeschaft (die heel goed bevalt trouwens!).

Ohja, ik gebruik hem voor zowel muziek als films (Bluray HD geluid)
En de oppervlakte van de luisterruimte (zithoek) is : 6 meter 60cm op 3 meter 80cm
25 vierkante meter dus, en dat is ruim gemeten.

Geld is waarschijnlijk niet een heel groot issue omdat ik het waarschijnlijk via de verzekering kan regelen (blikseminslag)

[ Voor 75% gewijzigd door daffie82 op 07-08-2014 21:41 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 14:07
Van wie is die tegemoetkoming van 299? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 21:15
Leg wat geld bij en ga voor de T9 subwoofer, die heeft een grotere driver 10'' en gaat 4 hz lager en heeft het dubbele vermogen. Of je dat allemaal nodig hebt is maar geheel de vraag maar je weet wel zeker dat je een upgrade doet vanaf de Q3.

Het is lastig/onmogelijk te bepalen zonder specificaties van de Q3 maar op het oog zal het niet een enorme upgrade zijn naar de T5. Is de nieuwprijs ook niet gelijkwaardig ? Kan je de subwoofers niet ergens beluisteren en vergelijken, het liefst in je eigen woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
^Nieuwprijs T5 is inderdaad gelijkwaardig met de Q3 destijds...

Heb de specs van Q3 ondertussen gevonden :

11 liter volume
8 inch driver
23 Hz @ -6db (dit verbaast me dus enorm... Men oude sub gaat dus dieper dan de T9 !)
125 watt RMS
Hi Level 100k, Lo Level 2.5k
7,4 kg - 25cm x 29cm x 27cm

Ik neig ook wel meer naar de T9 ipv de T5 eerlijk gezegd.

Dus als ik nu kijk naar de verschillen met men oude Q3 sub dan gaat de T9 maar tot 28 Hz @ -6db (Q3 ging dus 5Hz dieper!)
De T9 heeft een High Level van 150k (Q3 100k) en een Low Level van 10k (Q3 2.5k), alsook een 1/LFE level van 10k

Ik sluit de sub sowieso aan op de .1/LFE input

Wat willen die input impedance waarden concreet zeggen? Hoe hoger hoe beter?

[ Voor 4% gewijzigd door daffie82 op 07-08-2014 21:44 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43

Jag

In principe is een hoge input impedantie wenselijk. Maar eigenlijk is 10K heel erg standaard. Het is afhankelijk van de output, als die een lage uitgangs impedantie heeft (dat wordt nooit gespecificeerd), dan maakt het in feite allemaal heel weinig uit.

Verder zou ik me niet doorstaren of de frequency respons specs. In zekere zin is een sub die iets meer afvalt in het hele diepe sublaag te prefereren, omdat je anders met room gain een oplopende curve krijgt in het sublaag. Dat kan heel aanzienlijk zijn in wat kleiere ruimten.

Verder is ook een overweging om meerdere subs te gebruiken, wordt het echt beter van! Als je het alleen voor film gebruikt is dat wat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
^dank Jag!
Vraag me uberhaupt af of ik die 5Hz verschil tussen men oude sub en de T9 zou merken...
Enerzijds zeg je : staar je er niet blind op, maar daarna zeg je dat het toch wel belangrijk is en zeker in een kleine ruimte :) *confused* :)
Sub zal toch iets meer voor film dan voor muziek gebruikt worden. Gok zo 65% film, rest muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het was bedoeld als dubbele relativering van de frequency respons specificatie :). De werkelijkheid is wat complexer, namelijk niet alleen een grens waarde maar ook een verloop. Dat verloop maakt voor een groot deel waarom subs verschillend klinken. Maar dat is moeilijk in specs te vangen.

Meerdere subs kan wel echt een oplossing zijn voor laagweergave in kleine ruimtes. Dat is één vd grootste uitdagiing van HiFi, goede laagweergave. Meerdere subs is een beproefde en bewezen methode voor gebalanceerde laagweergave. Dat helpt het uitmiddelen van staande golven. Betekent wel meerdere subs kopen die je ook weer ergens kwijt moet, lage WAF :P. Het is een overweging ;).

Als je er geinteresseerd in bent, niet iedereen is zon nerd als ik :P, dit bedoel ik ongeveer klik.

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 07-08-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
thanks, leuk om lezen inderdaad. Had al vaker gelezen dat meerdere subs vaak beter is maar ook (nog) moeilijker af te stellen.
Ga het helaas toch bij 1 sub moeten houden (WAF) :)

[ Voor 38% gewijzigd door daffie82 op 07-08-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Moet het perse Rel zijn? Je zou toch ook kunnen kijken naar BK, SVS, Velodyne, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Moet niet nee, maar mits het een soort omruiling betreft wegens defect ben ik bang dat REL de enige optie is.
Ik heb wel gevraagd of ik ook een BK XLS 200 MK II zou kunnen bestellen, wacht nog op antwoord.
De SVS PB 1000 heb ik ook even bekeken maar die vind ik te groot.

De T9 lijkt me op zich wel goed, zeker een upgrade t.o.v. men oude Quake 3 (behalve dan dat ie iets minder laag kan gaan). Maar zoals Jag al zei moet je je daar niet blind op staren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Goede review over T9 hier te lezen : http://www.avhub.com.au/i...r_equip_review_lo_res.pdf

Staat ook redelijk in detail over frequency response verloop te lezen. Lijkt me nog wel mee te vallen hoe diep die kan gaan...

Ik lees in de review ook het volgende :

REL actually provides a high-level cable, because the company says that using the high-level signals is its preferred method because, in the company’s own words, ‘This allows the REL to receive the exact same signal as your main speakers, providing for a seamless integration of low frequencies into your system.
This is a very important point and together with REL’s Natural RollOff™ circuitry, ensures far superior system integration of the sub-bass system with the main system. This connectivity method offers noticeable sonic improvements over the common RCA low-level interface by not only delivering the missing low frequencies by creating the realisation of a ‘lifelike illuminated acoustic space’, otherwise known as the ‘REL effect.’ Although REL’s words seem to infer that using the low-level RCA interface will cause you to miss out on low frequencies, this is not true. However, it is certainly true that letting the subwoofer pre-fi lter the signal it’s getting from your amplifi er—which is presumably what the ‘Natural RollOff’ circuit does—will result in improved performance over a signal that isn’t so pre-filtered.

Ik heb altijd op Lo level aangesloten (op de LFE input) - dit doe ik dus met de T9 beter niet zo te lezen?
Wat verandert er dan qua aansluiting op de receiver? En wat is er dan anders qua instellingen en settings op de receiver en op de sub zelf? (in vergelijking met low level aansluiting)

EDIT : goeie uitleg hier : http://www.avforums.com/t...low-level-inputs.1750938/

Voor high level lees ik dat je sowieso je speakers op LARGE moet zetten en als ik zo heel het verhaal lees dan lijkt het me niet nuttig om high level te gaan gebruiken in combinatie met mijn speakers...

[ Voor 7% gewijzigd door daffie82 op 08-08-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Aardige review. Ben wel benieuwd hoe die farfield meting is gedaan, geen enkele ruimte is anechoisch in het sublaag voor zover ik weet. Maar als de meting klopt, past zo'n respons mooi bij de meeste luisterruimtes, de room gain vult het dan mooi aan tot ongeveer vlak. Zo'n passive radiator wil nog wel eens tegen zijn grenzen aanlopen en derhalve de beperkende factor worden voor de output. Maar wel mooie oplossing voor kleine subs.

Dat high level aansluiten heeft als probleem dat dan je front speakers op large moeten. Dat maakt het best een uitdaging dan om je sub en fronts te laten integreren. Je moet dan de natuurlijke afval van je front speakers gebruiken. En dan je sub crossover instellen op het -3dB punt van je front speakers. Dat zal redelijk kloppen. De phase knop gaat je hierbij ook helpen, net zo lang eraan draaien tot je het meeste sub hoort, dat is de optimale stand (=max optelling).

Low level geeft iets meer vrijheid. Dan kan je de fronts op small zetten en de crossover ongeveer een octaaf hoger zetten dan het -3dB punt, dat komt dan iets minder nauw. Ik denk dat beide methoden moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Yep, heb het altijd op low level gedaan.
Dan wat prutsen met geluidsamples die het hele laagspectrum weergeven om de sub op ongeveer hetzelfde volume te krijgen als main speakers.
Lukte altijd wel aardig al zeg ik het zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
T9 is besteld, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
T-9 is lekker moet ik zeggen.

Paar custom made demo discs gebrand op DVD-R Dual layer met allemaal bekende super Bass stukjes. Knalt hierop lekker door. Geluid is ook ''voller'' en lijkt ook minder lokaliseerbaar ivgl met mijn vorige Quake sub. Aangenaam verrast !

Voor de geinteresseerden in die demo discs :

http://www.avsforum.com/f...mo-disc-bd9-dvd-dl-7.html : zéér vette disc! Let ook op die comment van LastButNotLeast post #184, paar tips hoe die bass eigenlijk zou moeten klinken... En daar heeft ie ook compleet gelijk in.

Dat ''pulse'' fragment waar hij over spreekt kan je hier vinden : http://www.avsforum.com/f...mo-disc-bd9s-bd50-26.html
Let op ivm ''pulse'' : DIT KAN JE SYSTEEM BESCHADIGEN ALS JE HET TE HARD AFSPEELT !!
Die reference 2 Bass bevat ook enkele vette fragmenten : X-men, Hellboy II en Underworld bijvoorbeeld _/-\o_

Pagina: 1