Subwoofer om installatie compleet te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Ik ben zelf ook op zoek naar een mooie sub. En nu weet ik ook wel dat je ze moet beluisteren maar dat wil ik ook wel gaan doen maar de winkels die in de buurt zitten hebben hoogstens 1 model van me shortlist van 4 stuks. Daarom hoop ik via hier al weer een kleine filtering te maken zodat me dat weer scheelt uitzoeken.
Side by side vergelijking op kieskeurig van de 4 modellen is via deze link te bekijken.
Het gaat om de volgende subs:
1: Klipsch RW-12d - is het grotere broertje van de 2 van de lijst.
2: Klipsch RW-10d
3: Wharfedale Diamond 10 MX-SUB - word gezegd dat deze nog wel eens wat traag is
4: Canton SUB 8 - Uiterlijk staat me wat tegen

Nu even woonkamer indeling met oppervlakte: +/- 3.5 * 6 meter. Waarbij de sub dan vanaf de primaire luister positie ongeveer op 3.5 meter afstand zal komen en in het midden van de 6 meter. Woonkamer heeft overigens weinig aankleding in de vorm van gordijnen en los van de spaterputz op de muur heb je wel aardig kans op reflectie. Maar met het muziek luisteren heb ik daar eigenlijk nooit last van.

Buren: de woning (ook die van de buren zelf) is redelijk gehorig. Ik hoor hen met regelmaat en of het andersom is... ik denk het ook wel ;) We klagen niet bij elkaar dus zal wel goed zijn :P

Mijn setup op dit moment:
Denon AVR-3808 (zonder a) met een Dali Suite 2.5 boxen set (fronts, center en rears) De fronts zijn bi-wired aangesloten en kunnen dus wel wat bass produceren maar die echt kick mis ik wel een beetje.

Wat luister is voornamelijk, radio en films.

Nu hoop ik hier dus wat meer advies in te winnen of het formaat niet te groot/ klein is en of ik misschien beter voor een totaal andere sub kan gaan kijken?

PS het mooiste zou zijn als de hoogte niet hoger is dan 40 cm. Alleen valt dan nr 1 & 2 weer af :')

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Je zou ook voor Rel kunnen kiezen. De Rel T5 zit wel wat boven budget, maar voldoet aan je wensen qua afmetingen. De Rel T Zero is meer binnen het budget, maar lijkt me aan de kleine kant in jouw setup.

Voordeel van Rel is dat ze er mooi uitzien, downfiring hebben, dus makkelijker te plaatsen, en dat ze over een aansluiting voor stereo beschikken (naast LFE).

En BK is wellicht ook een optie, deze zijn goedkoper dan Rel, maar beschikken over dezelfde (of betere) specificaties, wellicht m.u.v. de esthetische look, maar dat is natuurlijk smaak.

Of deze subs ook te beluisteren zijn kan ik niet voor je inschatten, daar kan Google je vast bij helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb toevallig dit weekend de Rel T7 en T9 in actie gezien en uiteraard gehoord. Moet zeggen dat ik ze zowel goed vond klinken als er goed vond uit zien. Voor een sub moet nog ff gespaard worden maar dit zijn zeker kanshebbers. De T9 vond ik wat groot maar de T7 of T5 zijn zeker mogelijke upgrades in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
Zou persoonlijk bij een gehorig huis niet snel voor een Klipsch kiezen, maar eerder voor een wat kleinere gesloten sub. Klipsch heeft (naar mijn mening) de neiging om wat dreunerig over te komen (sommige vinden dit positief).

Wat heb je voor vloer? Als je laminaat hebt liggen, zou ik niet snel voor 'downfiring' kiezen namelijk. Ook vind ik het discutabel dat downfiring makkelijker is te plaatsen. Als je sub onder een kastje of in een koof oid komt te staan is front firing weer een stuk makkelijker.

Ik zou die Canton en die Wharfedale laten vallen en de BK XLS200 bijvoorbeeld eens bekijken.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Het is natuurlijk logisch dat de plaatsing van de subwoofer afhankelijk is van elke situatie. Maar downfiring "vuurt" niet een bepaalde kant uit, dus kun je de sub verplaatsen en draaien zonder dat het noemenswaardige effecten heeft. Je opmerking ten aanzien van het laminaat vind ik een goede opmerking, hier zou TS een Gramma tussen kunnen plaatsen.

http://www.hometheaterhif...uralex-gramma-4-2004.html

Maar frontfiring kan natuurlijk ook. De BK die je noemt is volgens mij alleen verkrijgbaar in frontfiring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Klopt, zo hebben beide varianten voor en nadelen wat betreft plaatsing. En klopt, die XLS200 is FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou de positie van de subwoofer gaat ergens anders worden dan dat er in de openingspost staat. Namelijk helemaal rechts van de luister positie en in principe een hoek van de woonkamer. Ik heb hier coax kabel en afgeschermde UTP beschikbaar dus vanaf me Denon kan ik daar goed komen.

Gezien de locatie lijkt mij frontfiring het best?
En omdat het blijkbaar van belang is, ik heb een laminaat vloer.
Me budget is wel 400 euro max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
virtualJac schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:25:
Klopt, zo hebben beide varianten voor en nadelen wat betreft plaatsing. En klopt, die XLS200 is FF.
Volgens mij kan je die ook in downfiring krijgen.
http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XLS200-DF.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
OK, dat zou goed nieuws zijn. Bij de importeur / NL dealer staat de downfiring niet op de site: http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xls200.html

Wellicht dat ie rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen is.

@ TS: hou er rekening mee dat als je de sub in een hoek plaatst, dat hij dan meer lawaai lijkt te geven. Dit vraagt misschien wat extra afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
Het plaatsen van een sub is redelijk kritisch. Vooraf bepalen van de locatie is niet echt een garantie voor de beste klank. Mijn ervaring is dat ik de sub op meerdere plaatsen heb neergezet, en vervolgens luisteren totdat ik de beste plek gevonden had. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
107mb schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:59:
Het plaatsen van een sub is redelijk kritisch. Vooraf bepalen van de locatie is niet echt een garantie voor de beste klank. Mijn ervaring is dat ik de sub op meerdere plaatsen heb neergezet, en vervolgens luisteren totdat ik de beste plek gevonden had. .
Ik kan me wel voorstellen dat de vriendin/vrouw een sub in het midden van de woonkamer niet echt ideaal gaat vinden O-).

As in: daar heb je een plekje, doe er maar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Op de lange zijde van de woonkamer heb ik 3x een mogelijkheid om de sub te plaatsen. Alle 3 met coax en 2x shielded UTP ter beschikking EN daarnaast heb ik geen last van de WAF :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
The-Source schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:49:
Nou de positie van de subwoofer gaat ergens anders worden dan dat er in de openingspost staat. Namelijk helemaal rechts van de luister positie en in principe een hoek van de woonkamer. Ik heb hier coax kabel en afgeschermde UTP beschikbaar dus vanaf me Denon kan ik daar goed komen.

Gezien de locatie lijkt mij frontfiring het best?
En omdat het blijkbaar van belang is, ik heb een laminaat vloer.
Me budget is wel 400 euro max.
Ik zou kiezen voor FF, niet vanwege de plaatsing, maar vanwege je laminaat. Je kan inderdaad gaan werken met een ontkoppelende plaat als een Gramma of een Subdude, maar alsnog denk ik dat je met FF betere (minder boemerige) resultaten gaat boeken. Anderen zullen dit misschien betwisten, maar smaak is smaak en ik baseer dit voornamelijk op eigen ervaring.
GoeiedagEem schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:41:
*knip*

@ TS: hou er rekening mee dat als je de sub in een hoek plaatst, dat hij dan meer lawaai lijkt te geven. Dit vraagt misschien wat extra afregelen.
Dit is voornamelijk bij DF.FF heeft hier een stuk minder last van.

[ Voor 16% gewijzigd door virtualJac op 09-01-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
The-Source schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:23:
Op de lange zijde van de woonkamer heb ik 3x een mogelijkheid om de sub te plaatsen. Alle 3 met coax en 2x shielded UTP ter beschikking EN daarnaast heb ik geen last van de WAF :D
Heb je al een idee welke je gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ nog steeds niet.
Is ook weer een hoop tussen gekomen om een beslissing te nemen. Verwacht ook nog niet binnen korte tijd tot een keuze te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Laatst online: 19:02

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ik post mijn vraag hier ook even omdat mijn vraag wel redelijk gelijkaardig is...

Na dik 4 jaar met mijn REL Quake Q3 gedaan te hebben heeft ie helaas de geest gegeven.
Herstelling is te duur.

Er wordt mij nu aangeraden om de T5 te kopen van REL. Ik kan deze voor 299 kopen als tegemoetkoming.
Is dit een evenwaardige sub t.o.v. mijn vorige Q3? Liefst had ik natuurlijk dat het ook een (lichte) upgrade is.

Doe ik hier een goede zaak mee?

Specs T5 : http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/T-5.pdf
Specs T9 : http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/T-9.pdf

Specs Q3 :
11 liter volume
8 inch driver
23 Hz @ -6db (dit verbaast me dus enorm... Men oude sub gaat dus dieper dan de T9 !)
125 watt RMS
Hi Level 100k, Lo Level 2.5k
7,4 kg - 25cm x 29cm x 27cm

Een andere optie zou ook de T9 kunnen zijn. Alleen begrijp ik niet dat die zowel front firing is als down firing?
Een front-firing passive radiator + down-firing active woofer staat er te lezen in de specs...

Zit beetje te twijfelen tussen een REL uit de T serie of een XLS200 (al weet ik niet of mijn winkel die uberhaupt kan leveren)

PS: downfiring op mijn laminaat vloer is op zich geen probleem want dat heb ik nu ook en hiervoor heb ik een SubDude II aangeschaft (die heel goed bevalt trouwens!).

Ohja, ik gebruik hem voor zowel muziek als films (Bluray HD geluid)
En de oppervlakte van de luisterruimte (zithoek) is : 6 meter 60cm op 3 meter 80cm
25 vierkante meter dus, en dat is ruim gemeten.

Geld is waarschijnlijk niet een heel groot issue omdat ik het waarschijnlijk via de verzekering kan regelen (blikseminslag)

[ Voor 17% gewijzigd door daffie82 op 07-08-2014 22:20 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Laten we verdergaan in je eerste topic, ipv. een ouder topic te kicken/hijacken...
REL T5 als ''upgrade'' van REL Quake Q3

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.