Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sportieve hybride, prijs en kwaliteit, waar houdt het op?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ieder Tweaker kent het probleem wel, als je wat nieuws uitzoekt is er altijd iets beters te krijgen voor een bepaalde hoeveelheid extra geld. Vaak is er ergens een omslag waarop het bedrag significant sneller toeneemt dan de meerwaarde in kwaliteit of functie. Waar dat punt precies ligt kan persoonlijk zijn.

Een nieuwe fiets

Zo ben ik zelf op zoek naar een nieuwe fiets, een sportieve hybride. Mijn huidige stadshybride (Batavus Weekend, rollerbrakes, Nexus 8) is op het punt gekomen dat hij voor 50% gerenoveerd moet worden of de deur uit. Het laatste dus. Mijn eisen voor de nieuwe fiets zijn als volgt:
• Licht en sportief, maar wel met comfortabele rechtopzit. Dus stad en toerritten.
• Derailleurversnellingen (minimaal Deore): meer versnellingen, fietst lichter dan Nexus naven en Alfine of Rholoff is me te duur.
• Vering in stuur en zadelpen: energieverlies valt voor mij weg tegen de meerwaarde qua comfort. Ik rijd op vlakke én veel hobbelige wegen waardoor ik bij de meeste ritten gewoonweg baat heb bij vering.
• V-brakes: rollerbrake remt onvoldoende en is zwaar, schijfremmen moeten afgesteld worden als je de band verwisseld hebt en ze zijn nog relatief weinig te vinden op dergelijke fietsen.
• Naafdynamo is een pre: geen eis maar het is wel erg fijn om altijd licht te hebben, ondanks de LED-technologie gaan die batterijen in de praktijk toch best hard en het is gewoon makkelijk.
• Nieuw: wil ik gewoon. ;)

Welke dan?

Eerst zag de Batavus Ventoux er wel goed uit, maar omdat die nergens stond voor proefrit is hij buiten beeld geraakt.
De Giant Futuro RS1 heb ik kunnen proberen en fietste erg goed, maar ik zat wel relatief veel voorover. Nu zat er volgens mij een ander stuur op dan ik op de site zie, ze lijken twee types met dezelfde naam te hebben, maar dat viel wat tegen. Verder wel een fijne fiets.
Vervolgens was de Gazelle Medeo Lite wel interessant, maar na bij het experience center ook op de Gazelle Ultimate T1 gereden te hebben was die toch wel wat strakker, lichter en soepeler.
Vervolgens heb ik ook fietsen gezien van Koga, bijvoorbeeld de Distance, nog niet op gereden maar dat zal vast ook bevallen. Deze beginnen echter bij de prijzen waar de voorgaande fietsen eindigen.

Prijs/kwaliteit

Zoals ik het van veel fietsenmakers begrepen heb is de basis (frame, stuur, vork, etc) tussen de verschillende merken ongeveer gelijk en wordt de prijs voornamelijk bepaald door de afmontage en opties. Dus een geveerde fiets met Deore LX is duurder dan een relatief kale met Alivio. De kwaliteit wordt dan voornamelijk bepaald door de Shimano groep, kies dan voor minimaal Deore en je zit als gemiddelde consument wel goed.

Nu is de vraag natuurlijk, was die Ultimate daadwerkelijk beter dan de Medeo of zit het deels tussen de oren vanwege de €200 euro meer? En zou die Koga met een uitrusting gelijk aan de Ultimate maar €300 meer ook daadwerkelijk een zoveel betere fiets zijn?

Ik kan mij voorstellen dat een duurder model net even wat stevigere details heeft, of wat duurzamere componenten. Maar in hoeverre is dat ook het geval tussen twee series binnen een merk, en tussen merken onderling? Vanaf waar is het meer naam en marketing en tot waar ga je het nog daadwerkelijk voelen bij je gebruik?

Ik ben het een beetje kwijt waar ik de grens moet trekken. Fietsenmakers hebben weinig meer staan, er zijn veel te veel modellen. Nu neig ik naar de Gazelle Ultimate T1, maar ervaringen of testen bestaan niet en ik weet simpelweg even niet of het wel de juiste keuze kan zijn. Kan iemand me een kant op schoppen? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 13:38
Dit topic al gezien?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Verwijderd

Ik rijd zelf de Batavus Ventoux (2013) voor woon-werk en tochtjes in de omgeving. Bevalt prima. Modeljaar 2014 is echter wel gewijzigd t.o.v. 2013, in mijn optiek ten nadele. In 2013 was-ie grotendeels afgemonteerd met Deore, nu is het voor een groter deel Alivio of non-series. Hij heeft wel een vaste voorvork, wat ik fijn vind. Ook op grindpaden, modderpaden enz. valt het reuze mee met het comfort. Mijn vriendin rijdt een Trek T200 met geveerde voorvork en dat sponzige gevoel op een toerfiets vind ik persoonlijk helemaal niks, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak :)

In mijn optiek is overigens Deore voldoende voor een standaard toerfiets. Ik heb destijds ook nog op hybrides met LX en XT gereden, maar qua schakelen niet of nauwelijks een ander gevoel en in elk geval het prijsverschil niet waard. Alles staat of valt met onderhoud en 99% van de gevallen van slecht(er) schakelen zijn goed te bestrijden met afstellen (vaak zit het in de kabelspanning).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yup, totaal andere eisen en prijsklasse, plus ik wil geen topic kapen. :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:43:
Ik rijd zelf de Batavus Ventoux (2013) voor woon-werk en tochtjes in de omgeving. Bevalt prima. Modeljaar 2014 is echter wel gewijzigd t.o.v. 2013, in mijn optiek ten nadele. In 2013 was-ie grotendeels afgemonteerd met Deore, nu is het voor een groter deel Alivio of non-series. Hij heeft wel een vaste voorvork, wat ik fijn vind. Ook op grindpaden, modderpaden enz. valt het reuze mee met het comfort. Mijn vriendin rijdt een Trek T200 met geveerde voorvork en dat sponzige gevoel op een toerfiets vind ik persoonlijk helemaal niks, maar da's natuurlijk een kwestie van smaak :)
In mijn optiek is de vering veel te slap als het sponzig aan doet, het moet de klappen en ergste trilling wegnemen en niet gaan deinen. Ik kom met woonwerk heel veel uitritconstructies en drempels tegen, dan is het erg prettig. Met toeren kom ik vaak erg hobbelige paden tegen (geen offroad), maar het blijft een kwestie van smaak inderdaad. :)
In mijn optiek is overigens Deore voldoende voor een standaard toerfiets. Ik heb destijds ook nog op hybrides met LX en XT gereden, maar qua schakelen niet of nauwelijks een ander gevoel en in elk geval het prijsverschil niet waard. Alles staat of valt met onderhoud en 99% van de gevallen van slecht(er) schakelen zijn goed te bestrijden met afstellen (vaak zit het in de kabelspanning).
Deore is voor mij het minimum inderdaad, in ieder geval achter. Alivio voor zie je nog wel eens maar heeft niet mij voorkeur. Het verschil in schakelen tussen Alivio en Deore voelde ik duidelijk, het verschil tussen Deore en Deore LX amper tot niet. Het verschil tussen een goed afgestelde en slecht afgestelde laat alle andere verschillen mijlenver achter zich. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Wellicht even de tag [Fiets] ervoor plaatsen. Ik dacht dat het om een auto ging :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:22:
[...]
In mijn optiek is de vering veel te slap als het sponzig aan doet, het moet de klappen en ergste trilling wegnemen en niet gaan deinen. Ik kom met woonwerk heel veel uitritconstructies en drempels tegen, dan is het erg prettig. Met toeren kom ik vaak erg hobbelige paden tegen (geen offroad), maar het blijft een kwestie van smaak inderdaad. :)
Naar mijn mening moet je onder een bepaald prijsniveau gewoon geen geveerde voorvork willen hebben. Als de obstakels die jij moet nemen, beperkt zijn tot uitritten, drempels en dergelijke, dan is een vaste voorvork niet onoverkomelijk, toch? :) Ik heb tenminste nog nooit het gevoel gehad dat ik iets aan comfort miste (en dat terwijl we in Rotterdam toch niets liever doen dan bouwen, dus ik rijd met regelmaat door de modder, stenen etc.)
Deore is voor mij het minimum inderdaad, in ieder geval achter. Alivio voor zie je nog wel eens maar heeft niet mij voorkeur. Het verschil in schakelen tussen Alivio en Deore voelde ik duidelijk, het verschil tussen Deore en Deore LX amper tot niet. Het verschil tussen een goed afgestelde en slecht afgestelde laat alle andere verschillen mijlenver achter zich. :+
Het grootste subjectieve kwaliteitsverschil zit voor mij in de shifters. Deore-shifters zijn gewoon solide, er zit weinig speling op. Kijk je naar Alivio (of nog lager -- Altus of Acera) dan is het allemaal veel sneller buigbaar, voelt het slapper, etc. Dat merk je vooral als je van voorblad wilt wisselen. Met de Deore-shifters gaat dat strak, je voelt een duidelijke respons, maar bij goedkopere shifters merk je al snel dat spullen gaan verbuigen enz., zeker als je toevallig een keer moet schakelen terwijl je flink wat kracht op de pedalen zet.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:43:
Naar mijn mening moet je onder een bepaald prijsniveau gewoon geen geveerde voorvork willen hebben. Als de obstakels die jij moet nemen, beperkt zijn tot uitritten, drempels en dergelijke, dan is een vaste voorvork niet onoverkomelijk, toch? :) Ik heb tenminste nog nooit het gevoel gehad dat ik iets aan comfort miste (en dat terwijl we in Rotterdam toch niets liever doen dan bouwen, dus ik rijd met regelmaat door de modder, stenen etc.)
Het is niet snel onoverkomelijk, downhillen kan ook prima met vaste voorvork. Ik wil het graag wel, laten we het maar op smaak houden. :)
Het grootste subjectieve kwaliteitsverschil zit voor mij in de shifters. Deore-shifters zijn gewoon solide, er zit weinig speling op. Kijk je naar Alivio (of nog lager -- Altus of Acera) dan is het allemaal veel sneller buigbaar, voelt het slapper, etc. Dat merk je vooral als je van voorblad wilt wisselen. Met de Deore-shifters gaat dat strak, je voelt een duidelijke respons, maar bij goedkopere shifters merk je al snel dat spullen gaan verbuigen enz., zeker als je toevallig een keer moet schakelen terwijl je flink wat kracht op de pedalen zet.
Precies, maar ook het armpje is steviger. Daarom minimaal Deore.

Mijn vraag gaat dan ook meer over de typen en merken. Zit er tussen twee prijsklassen binnen een merk kwaliteitsverschil buiten de afmontage? En is een merk als Koga (of die onbekendere Duitse) daadwerkelijk die honderden euro's meer waard bij gelijke afmontage?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:55
---

[ Voor 120% gewijzigd door upje op 08-08-2014 15:55 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gonadan schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:55:
• V-brakes: rollerbrake remt onvoldoende en is zwaar, schijfremmen moeten afgesteld worden als je de band verwisseld hebt en ze zijn nog relatief weinig te vinden op dergelijke fietsen.
Hydraulische schijfremmen stellen zichzelf af, je hoeft niets te doen na het eruit halen en terugplaatsen van een wiel. V-brakes moet je daarentegen vrij vaak afstellen of rechtzetten (willen vaak scheef gaan zitten) en slijten snel. Bij een lichte slag in je wiel voel je dit niet bij schijfremmen, bij V-brakes gaat dit aanlopen en rem je schokkerig.

Mocht dus je enige argument zijn dat je ze moet afstellen, zou ik dat zeker heroverwegen.

Qua vindbaarheid is het lastiger zoeken, maar ze zijn er wel, zelfs voor minder dan je budget. 12GoBiking heeft een leuke selectie:
http://www.12gobiking.nl/...lters:545,656,100,420,571

Wellicht alleen zelf nog even een zadelpen vervangen voor een verende :) maar verder zijn dit leuke, complete fietsen die -lijkt mij- volledig aan je eisen voldoen

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 08-08-2014 00:00 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja ik begrijp dat je de titel verkeerd kan interpreteren, maar hij mocht niet langer, graag niet meer vervuiling posten want dat voegt weinig toe. :)
noes schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 23:59:
Hydraulische schijfremmen stellen zichzelf af, je hoeft niets te doen na het eruit halen en terugplaatsen van een wiel. V-brakes moet je daarentegen vrij vaak afstellen of rechtzetten (willen vaak scheef gaan zitten) en slijten snel. Bij een lichte slag in je wiel voel je dit niet bij schijfremmen, bij V-brakes gaat dit aanlopen en rem je schokkerig.

Mocht dus je enige argument zijn dat je ze moet afstellen, zou ik dat zeker heroverwegen.
Mijn argumenten voor v-brakes of tegen schijfrem waren:
• kwetsbaarheid schijfrem op zich, schijf kan door een aso zo beschadigen en dan kan je überhaupt niet remmen.
• beschikbaarheid op toerfietsen, je komt ze simpelweg nog weinig tegen.
• relatief jong product voor toerfietsen, is het al voldoende doorontwikkeld?
• diefstalgevoeliger

Onder de streep ben ik ook niet tegen de schijfrem, maar die Ultimate heeft bijvoorbeeld hydraulische Magura remmen, daar ben ik dan toch wel van gecharmeerd.
Qua vindbaarheid is het lastiger zoeken, maar ze zijn er wel, zelfs voor minder dan je budget. 12GoBiking heeft een leuke selectie:
http://www.12gobiking.nl/...lters:545,656,100,420,571

Wellicht alleen zelf nog even een zadelpen vervangen voor een verende :) maar verder zijn dit leuke, complete fietsen die -lijkt mij- volledig aan je eisen voldoen
Deze merken ken ik totaal niet maar de prijsstelling geeft mij het idee dat het kwalitatief toch minder is.
De Giant Futuro RS1 heeft ook van die schijfremmen en is LX afgemonteerd, op zich geen slechte keuze als ik hem eens zou kunnen proberen met normale zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heb je het wel eens geprobeerd? Fietst veel lekkerder. Probeer het sowieso voor je je fiets koopt, zodat je zeker bent dat je een goede keuze maakt!

Wat betreft je overige argumenten:
Kwetsbaarheid: valt alles mee, ben er zelf vrij lomp mee omgegaan en het blijft heel. Is sowieso vrij dik metaal, ook nog eens dicht bij de hub gemonteerd, dus stoot niet makkelijk ergens tegenaan (itt velgrand)
Beschikbaarheid: tja, ok
Jong product: voor toerfietsen wellicht, maar het is exact dezelfde techniek als op MTBs, daar rijden ze er al wel een tijd mee rond.
Diefstal: neem een verzekering en goede sloten. Meestal wordt de hele fiets gejat, niet slechts 1 onderdeel.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:28

The End

!Beginning

Ik zou zelf nooit voor schijfremmen kiezen. Ik heb ze op mijn MTB en ik vind het ondingen. Lopen continue aan als je door de modder rijdt, slijten als een gek (laatste set heeft het weer maar twee weken volgehouden) en onderhoud is &#$^(*&^ werk.

Op mijn toerfiets heb ik Magura HS33 remmen. Dit zijn hydraulische velgremmen. Wat mij betreft de ideale rem. Trekt niet scheef zoals een v-brake en hebben niet het aanloop probleem van veel schijfremmen.

Verwijderd

Hydraulische velgremmen zijn natuurlijk mooi, maar als je niet heel specifieke eisen hebt misschien een beetje overkill. V-brakes, mits goed afgesteld, zijn gewoon een prima oplossing, met relatief veel remkracht en vooral -- niet duur :)

Ik kon het in elk geval op de toerfiets in Zuid-Limburg (Noorbeek), waar toch flinke heuvels zijn, prima redden met mijn Deore V-brakes. Die remblokjes kosten ook geen drol :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2014 16:24 ]

• The End

The End

!Beginning

Klopt, ik heb op mijn vorige toerfiets jaren met v-brakes (van shimano deore) rondgereden. Die deden het ook prima (iig een stuk beter dan die &^#$*&# schijfremmen) Maar nu ik die HS33 gebruik, wil ik geen v-brakes meer. :)

Ik denk dat het verschil voornamelijk in het 'meeveren' zit. Als je hard remt, dan gaat een deel van de remkracht in het vervormen van de v-brakes zitten. Dat heb je met de HS33 remmen niet (of met remgroepen zoals je die op de racefiets ziet.)

[ Voor 35% gewijzigd door The End op 08-08-2014 16:28 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik heb voor bijna dezelfde keuze gestaan een jaar geleden, alhoewel ik expliciet een naaf wilde, waren de rest van de eisen vergelijkbaar.

Ik ben uiteindelijk bij de Gazelle Chamonix lite gekomen van het jaar daarvoor. Redenen waren: geen verende voorvork, relatief lichte fiets in zijn klasse, stijf frame (dus wederom licht fietsen).

Ik kijk behalve: wat krijg ik nu voor mijn geld, ook naar, in wat voor staat is de fiets over een paar jaar. Een verende voorvork in dit segment geloof ik persoonlijk niet in. Gaat slecht lopen / komt (nog meer) speling op (tenzij je het heel goed onderhoud/reviseert van tijd tot tijd), is zwaar... je levert vooral stijfheid in op de voorvork, wat ik verschrikkelijk naar vond fietsen. Misschien dat dit beter is in een duurdere categorie, maar in de fietsen rond de 1000 euro vond ik geen enkele verende voorvork in de buurt van plezierig komen.

Hydraulische remmen, tsja, ik heb een tijdje op een mountainbike met HS33's gefietst. Fietst Remt heerlijk inderdaad, maar de voordelen voor een wegfiets... valt mij tegen eigenlijk. Momenteel heb ik (nexave?) V-brakes, en daar heb ik ruimschoots remkracht over. Afstellen valt volgens mij ook wel mee (maar ik heb dan ook geen slag in mijn wiel, en als ik dat wel krijg, haal ik die er uit (of laat ik doen ;)). Het grootste verschil met hydraulisch is de doseerbaarheid... Mijns inziens ook niet nodig voor een weg-fiets.

Met je verlichtings-wens ga ik overigens helemaal mee. Naafdynamo lijkt mij prettig, maar er zat batterij-spul op deze. Ook prima, en penlites heb je altijd wel liggen... ik heb ze overigens nog nooit hoeven vervangen.

Ik heb geen concrete fiets voor je, maar hoop dat je met de tips wat kunt!

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 08-08-2014 16:50 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

The End schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:26:
Ik denk dat het verschil voornamelijk in het 'meeveren' zit. Als je hard remt, dan gaat een deel van de remkracht in het vervormen van de v-brakes zitten. Dat heb je met de HS33 remmen niet (of met remgroepen zoals je die op de racefiets ziet.)
Klopt, hydraulische velgremmen hebben natuurlijk geen arm, zoals V-brakes wel hebben, en een arm kan vervormen als er hard aan getrokken wordt. Toch denk ik dat het bij normale omstandigheden wel meevalt. Wat ik persoonlijk een stuk irritanter vind, is de gewoonte van veel merken om zo'n brake power modulator in te bouwen tussen remhendel en voorrem. Enkel en alleen om Amerikaanse consumenten tegen hun eigen domheid te beschermen. Op racefietsen zitten die dingen toch ook niet? Waarom op toerfietsen dan wel?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

EMP schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:48:

Ik ben uiteindelijk bij de Gazelle Chamonix lite gekomen van het jaar daarvoor. Redenen waren: geen verende voorvork, relatief lichte fiets in zijn klasse, stijf frame (dus wederom licht fietsen).
Een Gazelle heeft per definitie geen stijve frames, loop een fietsenwinkel binnen met kwaliteitsfietsen van bijvoorbeeld trek en tik hier met de knokkels op het frame, doe ditzelfde op de Gazelle. Zet eens flink aan op de trappers van de Gazelle en kijk tegelijk naar de trapas, je zal zie dat deze heen en weer wiebelt.
Je kan ook iemand anders op de fiets laten fietsen en vragen of hij staand op de trappers wil wegfietsen, aanschouw het gezwabber van het frame op een afstand.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Is alleen maar goed voor het comfort. Het energie verlies in een iets minder stijf frame kan je toch verwaarlozen in vergelijking met de extra weerstand die een rechtop zithouding (die de TS wil) op snelheid met zich mee brengt. Op snelheid is aero het enige wat telt.

Ik heb racehybride een relatief stijf maar ook veel te zwaar frame maar wel met een behoorlijk agressieve zithouding (stuur 1-2 cm lager dan de bovengreep van m'n racefiets). Zo lang m'n bandjes (38-622@6,5Bar) hard genoeg zijn verschilt de gemiddelde snelheid die ik met m'n hybride in de polder haal niet eens zo gek veel met die van de racefiets.

Race fiets weegt 9 Kg... racehybride 13Kg (zonder bagagedrager, spatborden etc.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Alfine te duur?

Rij nu zelf op een ander model rond (SX-R 4.0) prima fiets voor het geld :-)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
noes schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:12:
Heb je het wel eens geprobeerd? Fietst veel lekkerder. Probeer het sowieso voor je je fiets koopt, zodat je zeker bent dat je een goede keuze maakt!
Zeker, ik heb op die Giant Futuro RS1 gereden.
Qua remmen heb ik recente ervaringen opgedaan:
• rollerbrakes: brandhout, leuk vanwege onderhoudsvrij maar meer dan flink afremmen doen ze niet echt. Een noodstop kan je beter doen door de kant in te sturen. :+
• v-brakes: significant meer remkracht dan rollerbrakes en goed te gebruiken. Je merkt wel dat het niet lineair oploopt bij meer kracht (zeker als plotseling), dat zal wel door de kabel en het hierboven genoemde vervormen komen.
• Magura velgrem: significant meer remkracht dan v-brakes en beter te doseren, remt echt veel prettiger.
• Shimano schijfrem: significant meer remkracht dan v-brakes, verwaarloosbaar meer remkracht dan Magura's. Ook goed te doseren, qua gevoel in mijn optiek gelijkwaardig aan de hydraulische velgrem.
Wat betreft je overige argumenten:
Tja, zo blijven we bezig, ik zie onderhand al dat de meningen nogal verdeeld zijn. :)

Ondertussen heb ik van de fabrikanten nog informatie verkregen over beschikbaarheid, de Futuro RS1 is op en ik zal dan voor de Aspiro RS1 moeten gaan. Aangezien niemand rept over kwaliteitsverschillen zou de afweging dan komen op een keuze tussen deze twee met als belangrijkste verschillen:

Giant Aspiro RS1
• Shimano v-brake
• Deore LX afgemonteerd

Gazelle Ultimate T1
• Magura velgrem
• Deore afgemonteerd

Qua onderdelen verder is het nagenoeg identiek qua functionaliteit en zit het vol met plastic. :P

Stijfheid van een frame kan belangrijk zijn, maar in deze prijsklasse zal daar niet veel verschil tussen zitten. Als ik echt stijf wil moet ik naar een andere klasse gaan kijken. De tussenweg lijkt een Koga te zijn, kan iemand daar wat over zeggen? Mijn gevoel zegt dat vanwege het bouwproces en de naam er meer kosten in zitten maar dat het verschil in prijs groter is dan het verschil in kwaliteit. ;)

[ Voor 193% gewijzigd door Gonadan op 08-08-2014 19:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Accident

Accident

's Happen

nvm :)

[ Voor 90% gewijzigd door Accident op 08-08-2014 19:30 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gonadan, ik wilde je mening niet onderuithalen hoor, maar je van extra info/inzicht voorzien. Gelukkig heb je het al geprobeerd :)

Succes met je keuze, er is een hoop leuks te vinden in dit segment!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
noes schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:42:
Gonadan, ik wilde je mening niet onderuithalen hoor, maar je van extra info/inzicht voorzien. Gelukkig heb je het al geprobeerd :)

Succes met je keuze, er is een hoop leuks te vinden in dit segment!
Daar ging het mij ook niet om hoor, ik wilde voorkomen dat het zou verzanden in een discussie over schijfremmen. Als ik google moetb geloven zijn de meningen namelijk nog wel eens flink verdeeld. Terwijl het voor mij niet eens echt een breekpunt in de keuze is. :)
Accident schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 19:20:
Alfine te duur?

Rij nu zelf op een ander model rond (SX-R 4.0) prima fiets voor het geld :-)
Naast prijs gaat het ook om aantal, elf versnellingen biedt minimale meerwaarde boven de acht die ik nu heb. Een derailleur geeft ook nog eens een veel breder bereik.

Wat Gudereit betreft: qua specs ziet het er erg goed uit. Dat geldt overigens voor veel van die merken die gewoon een simpele basis neerzetten en al het geld aan afmontage besteden. Qua beschikbaarheid zie ik het niet zitten, ik wil de fiets gewoon bij de fietsenmaker om de hoek bestellen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Accident

Accident

's Happen

In mij beleving staat naast het aantal versnellingen alfine ook iets hoger op de ladder, componenten zijn inderdaad erg luxe voor de prijsklasse, frame is fraai maar inderdaad geen rare fratsten ;)

De beschikbaarheid is inderdaad een ding, woon zelf in Zoetermeer dus dat is op fiets afstand naar Mammoet :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Afline is inderdaad ook kwalitatief hoger, echter is het aantal versnellingen simpelweg een breekpunt. :)

Afgelopen weekend met vrouwlief naar de lokale fietsenmakers geweest om weer modellen in het echt te zien. Dit keer kwam een geheel nieuw merk uit de kast waar ze erg van gecharmeerd was, MultiCycle. Dat blijkt feitelijk een kleinere fabrikant te zijn die wat meer in lijn met Koga ligt. Ofwel, minder massaproductie en seizoenswerkers aan de lopende band, meer aandacht voor de bouw en kwaliteit.

Feitelijk kan ik de vraag van het topic onderhand samenvatten en versimpelen. In hoeverre is de kwaliteit van Koga, MultiCycle en dergelijke merken de meerprijs waard ten opzichte van de massa zoals Gazelle, Giant en Batavus?

En is de meerwaarde van kwaliteit ook iets wat je echt merkt? Want verhalen over duurzaamheid van een frame geloof ik wel, mijn huidige Gazelle is zo'n negen jaar en het enige wat écht slijt zijn spaken en afmontage. Heeft iemand hier echt ervaring mee of blijft het onderbuik?s

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Accident

Accident

's Happen

Meer is imho beter, want kleinere stapjes ;-) heb er zelf 14 en schakel wel per 2 op, maa eenmaal op snelheid kan je wel net een tandje harder of zachter..

Nooit van gehoord, ziet er wel netjes uit..

• The End

The End

!Beginning

Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:55:
Afline is inderdaad ook kwalitatief hoger, echter is het aantal versnellingen simpelweg een breekpunt. :)
Ik heb voor een 11-speed Alfine naaf (icm riemaandrijving), omdat ik weinig tot geen onderhoud wil. Ik heb nu 2000 km gereden met dat ding (90% onverharde weg) en ik heb hem nog nooit schoongemaakt. Hij rijdt nog als een zonnetje. Ik zou er echter nooit voor kiezen voor op mijn MTB of mijn racefiets.
Feitelijk kan ik de vraag van het topic onderhand samenvatten en versimpelen. In hoeverre is de kwaliteit van Koga, MultiCycle en dergelijke merken de meerprijs waard ten opzichte van de massa zoals Gazelle, Giant en Batavus?

En is de meerwaarde van kwaliteit ook iets wat je echt merkt? Want verhalen over duurzaamheid van een frame geloof ik wel, mijn huidige Gazelle is zo'n negen jaar en het enige wat écht slijt zijn spaken en afmontage. Heeft iemand hier echt ervaring mee of blijft het onderbuik?s
Het allerbelangrijkste voor zo'n fiets is de afmontage. Wat voor versnellingsgroep, wat voor remmen, wat voor wielen (geode wielen zijn heel belangrijk!) en eventueel wat voor verende voorvork, maar daar zou ik zeker niet voor kiezen. Het frame zal het prima doen in die prijsklasse. Je kan alleen niet verwachten dat het een superconfortabel en licht frame is, die ook nog eens heel stijf is.

Bij mijn vorige toerfiets was na een aantal jaar alles op. (inclusief de niet meer verende voorvork :P ) Het enige waar nog niks mis mee was, was het frame...

[ Voor 7% gewijzigd door The End op 11-08-2014 11:14 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
The End schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:11:
Het allerbelangrijkste voor zo'n fiets is de afmontage. Wat voor versnellingsgroep, wat voor remmen, wat voor wielen (geode wielen zijn heel belangrijk!) en eventueel wat voor verende voorvork, maar daar zou ik zeker niet voor kiezen. Het frame zal het prima doen in die prijsklasse. Je kan alleen niet verwachten dat het een superconfortabel en licht frame is, die ook nog eens heel stijf is.
Precies! Qua afmontage weet ik wel redelijk wat ik wil, minimaal Deore. Velgrem of schijfrem. Mét vering.

De vraag is dan dus als je twee fietsen neemt met ongeveer gelijke afmontage, bijvoorbeeld Gazelle Ultimate T1 of Koga Distance. (beiden Deore, alleen heeft de Gazelle Magura ipv v-brake) Is die Koga dan de 300 euro extra waard? Zit hem dat puur in de manier van monteren en het frame? Of ga je ook minder speling hebben op de verende vork, minder plastic, etc?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The End

The End

!Beginning

Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:19:
[...]

Precies! Qua afmontage weet ik wel redelijk wat ik wil, minimaal Deore. Velgrem of schijfrem. Mét vering.

De vraag is dan dus als je twee fietsen neemt met ongeveer gelijke afmontage, bijvoorbeeld Gazelle Ultimate T1 of Koga Distance. (beiden Deore, alleen heeft de Gazelle Magura ipv v-brake) Is die Koga dan de 300 euro extra waard? Zit hem dat puur in de manier van monteren en het frame? Of ga je ook minder speling hebben op de verende vork, minder plastic, etc?
De manier van monteren is overal hetzelfde. Als jij Deore hebt op Gazelle en Deore op Koga, dan krijg je op beide fietsen exact hetzelfde.

Wat wel veel voorkomt is dat er maar een deel Deore is. Daar kan veel verschil in zitten. Een volledige groepset bevat: shifters/remhendels, trapas, crank, voor derailleur, achter derailleur, voor tandwielen, achter tandwielen en remklauwen. Regelmatig zie je dat bepaalde onderdelen van een andere kwaliteit zijn. Bijvoorbeeld de trapas en de crank. Daar moet je nog goed op letten.

Als beide fietsen exact hetzelfde afgemonteerd zijn, dan kan die 300 euro alleen maar in het frame en voorvork of in de winst zitten. :)

• swbr
The End schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:25:
[...]
Als beide fietsen exact hetzelfde afgemonteerd zijn, dan kan die 300 euro alleen maar in het frame en voorvork of in de winst zitten. :)
Of in de bagagedrager die erop zit, de verlichting, het zadel, de handvatten, de standaard, de wielen niet te vergeten, en zo verder. Al zijn dat natuurlijk allemaal dingen die je sneller en gemakkelijker vervangt dan een frame of een voorvork.

Ik heb begin dit jaar een Gudereit aangeschaft, vanwege de goede afmontage (een LC-75, Shimano LX met Magura HS11 velgremmen) en vanwege de gunstige prijs. Ik ken een aantal mensen die al een paar jaar kilomters vreten met Gudereits, en die zijn nog steeds allemaal tevreden. Als ik het budget had, was ik voor de LC-R gegaan met Rohloff naaf, maar die uitgave kon ik naar mezelf niet verantwoorden.

Nu denk ik sowieso dat er geen slechte frames te vinden zijn in deze prijsklasse. Hooguit goede en hele goede. Het is net zoals met dure racefietsen, laat je gewoon leiden door je emotie. Die fiets is altijd wel goed, het gaat er vooral om dat je je helemaal in je nopjes voelt als je erop zit. Als dat is omdat er Koga op staat, is dat net zo'n goede reden als dat je duizend euro betaald hebt voor een fiets met een LX groep :)

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Om hieraan toe te voegen: qua duurzaamheid zal het allemaal niet veel uitmaken; en mag je er vanuitgaan dat alle moderne frames gewoon heel blijven. Wat wel verschilt is de geometrie. En dat verschilt van model tot model. Het kan dus best zijn dat je op een 300 euro duurde Koga een stuk fijner zit dan een "goedkope" Giant. Of andersom natuurlijk.

En dan zou ik zelfs zeggen:
Het allerbelangrijkste voor zo'n fiets is de afmontage.
Precies!
Nee. Kijk of de houding goed is en de fiets goed past. Alle afmontage-onderdelen zijn achteraf en bijna altijd per stuk te vervangen. Je frame niet. (Ja, of je vervangt alleen je frame en zet alles over 8)7)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
The End schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:25:
De manier van monteren is overal hetzelfde. Als jij Deore hebt op Gazelle en Deore op Koga, dan krijg je op beide fietsen exact hetzelfde.
Ik doelde op het verschil tussen één monteur die met aandacht de gehele fiets monteert en een productielijn waarbij seizoensmedewerkers continue dezelfde handeling op een fiets uitvoeren. Uiteindelijk zal een derailleur op dezelfde manier vastgeschroefd zitten, maar of het even secuur is weet je niet. Uiteindelijk zal je verkopende fietsenmaker het gewoon nalopen als het goed is dus ik vraag mij af in hoeverre dat meerwaarde geeft.
offtopic:
Mijn lokale fietsenmaker vertelde dat hij blij werd van dat soort merken omdat die perfect afgesteld geleverd worden, bijvoorbeeld een Gazelle moet hij nog compleet nalopen. Het scheelt hem dus simpelweg veel tijd, voor de klant maakt dat veel minder uit, die krijgt als het goed is gewoon een goed afgestelde fiets.
Wat wel veel voorkomt is dat er maar een deel Deore is. Daar kan veel verschil in zitten. Een volledige groepset bevat: shifters/remhendels, trapas, crank, voor derailleur, achter derailleur, voor tandwielen, achter tandwielen en remklauwen. Regelmatig zie je dat bepaalde onderdelen van een andere kwaliteit zijn. Bijvoorbeeld de trapas en de crank. Daar moet je nog goed op letten.

De afmontage moet inderdaad meer zijn dan het achterderailleur, daarom vielen de goedkopere varianten al af. Dan zag je prachtig Deore afgemonteerd maar was dat het achterderailleur en bestond verder de helft uit Alivio o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The End

The End

!Beginning

Antaresje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:52:

Nu denk ik sowieso dat er geen slechte frames te vinden zijn in deze prijsklasse. Hooguit goede en hele goede. Het is net zoals met dure racefietsen, laat je gewoon leiden door je emotie. Die fiets is altijd wel goed, het gaat er vooral om dat je je helemaal in je nopjes voelt als je erop zit. Als dat is omdat er Koga op staat, is dat net zo'n goede reden als dat je duizend euro betaald hebt voor een fiets met een LX groep :)
Echt wel! Er zitten enorme verschillen in frames. Sommige zijn superlicht, maar daardoor buigen ze alle kanten op, andere zijn weer overdreven 'degelijk' waardoor de hele fiets 20kg weegt. Als je altijd max 20 km/h fietst op de weg, dan maakt het idd allemaal vrij weinig uit. Wil je echter wat meer dan dat, dan merk je dat er grote verschillen tussen de frames zitten. ( Een goedkope verende voorvork is overgens altijd dramatisch. :P )
MrTinux schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:57:
Nee. Kijk of de houding goed is en de fiets goed past. Alle afmontage-onderdelen zijn achteraf en bijna altijd per stuk te vervangen. Je frame niet. (Ja, of je vervangt alleen je frame en zet alles over 8)7)
Ja, dat is natuurlijk het eerste wat je moet doen! De fiets moet goed passen, daarna ga je naar de rest kijken. Het leek mij onnodig om dat er bij te zeggen. Hij heeft niks aan een 14 inch fiets met Deore...
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:58:
[...]

Ik doelde op het verschil tussen één monteur die met aandacht de gehele fiets monteert en een productielijn waarbij seizoensmedewerkers continue dezelfde handeling op een fiets uitvoeren. Uiteindelijk zal een derailleur op dezelfde manier vastgeschroefd zitten, maar of het even secuur is weet je niet. Uiteindelijk zal je verkopende fietsenmaker het gewoon nalopen als het goed is dus ik vraag mij af in hoeverre dat meerwaarde geeft.
offtopic:
Mijn lokale fietsenmaker vertelde dat hij blij werd van dat soort merken omdat die perfect afgesteld geleverd worden, bijvoorbeeld een Gazelle moet hij nog compleet nalopen. Het scheelt hem dus simpelweg veel tijd, voor de klant maakt dat veel minder uit, die krijgt als het goed is gewoon een goed afgestelde fiets.
Het monteren van een fiets is niet zo spannend. Uiteindelijk moet de fietsenmaken alles zelf nog even nalopen. Dat vind ik zijn verantwoordelijkheid. Daar hoef jij geen 300 euro extra voor te betalen.

[ Voor 46% gewijzigd door The End op 11-08-2014 13:09 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Antaresje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:52:
Of in de bagagedrager die erop zit, de verlichting, het zadel, de handvatten, de standaard, de wielen niet te vergeten, en zo verder. Al zijn dat natuurlijk allemaal dingen die je sneller en gemakkelijker vervangt dan een frame of een voorvork.

Ik heb begin dit jaar een Gudereit aangeschaft, vanwege de goede afmontage (een LC-75, Shimano LX met Magura HS11 velgremmen) en vanwege de gunstige prijs. Ik ken een aantal mensen die al een paar jaar kilomters vreten met Gudereits, en die zijn nog steeds allemaal tevreden. Als ik het budget had, was ik voor de LC-R gegaan met Rohloff naaf, maar die uitgave kon ik naar mezelf niet verantwoorden.

Er zit nog wel wat verschil in de frames qua gewicht en stijfheid, maar qua levensduur verwacht ik dat ze allemaal wel voldoen. Wat je wel heel duidelijk merkt is de afwerking, dat is van de 'handwerkfietsen' gewoon vele malen mooier.

Van wat ik met proefritjes gemerkt heb is dat een verschil in afmontage tussen Deore en SLX te verwaarlozen is, zolang je maar niet afzakt naar Alivio. Hydraulische remmen zijn wel duidelijk fijner dan v-brakes, maar ik weet niet of dat nog steeds geldt als je hoge kwaliteit v-brakes hebt.
MrTinux schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:57:
Om hieraan toe te voegen: qua duurzaamheid zal het allemaal niet veel uitmaken; en mag je er vanuitgaan dat alle moderne frames gewoon heel blijven. Wat wel verschilt is de geometrie. En dat verschilt van model tot model. Het kan dus best zijn dat je op een 300 euro duurde Koga een stuk fijner zit dan een "goedkope" Giant. Of andersom natuurlijk.

Dat liet ik even buiten beschouwing maar is uiteraard prioriteit nummer één. Echter ga ik alleen op mijn doelgroep proberen en niet modellen waarvan ik weet dat ik ze toch niet wil.

Zo fietst de Gazelle Ultimate T1 beduidend fijner dan de Gazelle Medeo Lite. De Ultimate is erg fijn uitgerust met Deore en Magura, maar ik ben bang dat je dan feitelijk dure remmen op een middelmatige fiets hebt. Wat mij namelijk snel tegen stond is het plastic geïntegreerde achterlicht bijvoorbeeld.

Als je dan kijkt naar de Koga Distance zitten daar wel een aantal voordelen bij, maar heeft hij 'slechts' Deore v-brakes. Mijn gevoel zegt dat hij wat stabieler is en bijvoorbeeld minder speling op de vering heeft, maar dat baseer ik puur op het feit dat hij een stuk duurder is. Bij de Gazelle's had ik ook het gevoel verschil te merken, maar dat kan net zo goed tussen de oren zitten. Voor hetzelfde geld waren ze qua framekwaliteit en vork identiek en zit het hem meer in andere zaken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• swbr
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:21:
[...]
Hydraulische remmen zijn wel duidelijk fijner dan v-brakes, maar ik weet niet of dat nog steeds geldt als je hoge kwaliteit v-brakes hebt.
Op m'n trekkingfiets heb ik Magura HS11 hydraulische velgremmen zitten, op m'n cross hybride heb ik Deore v-brakes zitten. Die Magura remmen voelen een stukje 'zekerder', maar ook met de Deore v-brakes heb ik nooit het gevoel gehad dat ik een remprobleem had. Tenzij je van plan bent om vaak op fietsvakantie in bergachtig gebied te gaan, zou ik m'n keuze daar niet te veel van laten afhangen.

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:21:
[...]
Van wat ik met proefritjes gemerkt heb is dat een verschil in afmontage tussen Deore en SLX te verwaarlozen is, zolang je maar niet afzakt naar Alivio.
Ook dat is weer afhankelijk van het onderdeel dat het betreft. Het verschil tussen een Deore- en een Alivio-crankstel op een toerfiets die niet knalhard belast wordt, zal niet zo enorm zijn. Het verschil tussen de shifters daarentegen is weer veel groter; je merkt meteen dat je meer plastic en dunner/goedkoper materiaal in je handen hebt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Daar heb ik wat aan. Op de Ultimate heb ik de Magura's mogen proeven en wat was erg fijn doseren en remmen. Oorspronkelijk was mijn eis simpelweg velgremmen omdat ik nu rollerbrakes heb en dat is gewoon kut. Nu speelt dus stiekem wat emotie mee van: "Ooooeh olieremmen!", maar dat is eigenlijk nooit een vereiste geweest. Ik wil gewoon goede remmen.

De vraag is dan of ik voor:
• schijnbaar meer kwaliteit
• knap weggewerkte lasnaden
• minder plastic en geïntegreerde custom zooi
• dynamo voorziet ook achterlicht van stroom
• Bagagedrager ook aan zadelbuis gemonteerd in plaats van alleen via spatbord onderkant bij achteras.
dik 300 euro meer over heb.
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:57:
Ook dat is weer afhankelijk van het onderdeel dat het betreft. Het verschil tussen een Deore- en een Alivio-crankstel op een toerfiets die niet knalhard belast wordt, zal niet zo enorm zijn. Het verschil tussen de shifters daarentegen is weer veel groter; je merkt meteen dat je meer plastic en dunner/goedkoper materiaal in je handen hebt.
Op de fietsen waar ik Alivio geprobeerd heb betrof het inderdaad ook de shifters, dan merk je gewoon dat het veel minder strak schakelt. Onacceptabel voor mij, het voelde gewoon niet lekker. Ik moest weer een beetje denken aan die hendel die je vroeger precies goed moest draaien om in de juiste versnelling te zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De knoop is door! Mijn lokale fietsenmaker had nou een 'oude collectie' Koga Prominence staan. Moet eruit dus dikke korting. Volledig LX afgemonteerd, zelfs de naafdynamo. Morgen ophalen. *O*

En ja, uitgebreid geprobeerd. Zelfs een stuk van mijn woonwerkroute gefietst. Gaat hard. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 14-08-2014 20:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1