Hybride/Tourfiets versus stadsfiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:23
Twee jaar geleden heb ik een Gazelle Paris Plus aangeschaft. Deze fiets is recentelijk gejat (en uiteraard niet verzekerd), dus ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik weer een nieuwe fiets uit mag zoeken :X.

Nu heb ik die Gazelle vrij blind gekocht, maar was ik er achteraf niet helemaal tevreden over. De kwaliteit voldeed niet aan mijn verwachtingen. De versnellingen trapten regelmatig door waardoor ze weer afgesteld moesten worden. De kettingkast rammelde regelmatig, ik heb na 4 maanden een bobbel in mijn achterband gehad waardoor er een nieuwe op moest (geen garantie) etc. De meeste zaken zijn een kwestie van wat bijstellen of aandraaien wat onder normaal onderhoud valt. Als je alleen gemiddeld 20-30km per week fietst verwacht je niet iedere 2 maanden zoiets te hebben.

Ik heb deze ergernissen nu ook bij de fietshandelaar neergelegd die het niet herkende. Het internet blijkt vol te staan met dit soort klachten. Ik heb de ballen verstand van fietsen, dus ben me er wat in gaan googlen. Mijn vraag aan de fietshandelaar of een Shimano Nexus Premium naaf dit soort problemen niet heeft werd beantwoord met 'nee, het enige verschil is dat deze 8 versnellingen heeft'. Blijkt achteraf dus totale onzin, het is wel degelijk een andere techniek.

Anyway, na wat research kwam ik tot de conclusie dat je het beste een fiets kunt hebben met V-Brakes, derailleur of Nexus Premium naaf en waar je niet rechtop zit. Dan kom je toch al snel op een hybride fiets uit. Ik kan niet zo goed terug vinden wat voor voordeel een stadsfiets uberhaupt heeft. Waarom worden die gemaakt?

Ik gebruik de fiets gemiddeld 2x per week voor woon/werk verkeer (2*8km) en maak af en toe in het weekend eens een tochtje. Ik heb dus geen 24 versnellingen nodig en al dat soort eisen, maar ik wil wel gewoon iets goeds. Een beetje onderhoud vind ik prima als ik het makkelijk zelf kan doen, maar ik heb wel 2 linkerhanden.

Qua stadsfietsen zat ik te kijken naar Batavus/Gazelle met premium naaf. Volgens mij komt het na die eis vooral aan op wat je mooi vindt, dus daar heb ik niet echt advies in nodig. Qua hybride fietsen zie ik online adviezen voorbij komen over Duitse fietsen. Ze zijn in Nederland alleen niet zo makkelijk te krijgen. Ik vind het erg moeilijk om die in de vergelijking mee te nemen. Mijn huidige shortlist is dan:

* Gazelle Torrente Xtra
* Gazelle Fuente Xtra
* Gazelle Arroyo Xtra
* Giant Ultimo RS1

De Gazelle's zitten onder de 800 euro online, de Giant komt op bijna 1000 euro uit, wat mij betreft buiten budget. Edit: ik zie nu dat de Giant ook voor 800 euro te krijgen is bij een webshop. Deze fiets heeft wel Rollerbrakes.

Ik heb geen voorkeur voor Gazelle, maar die worden nu eenmaal overal massaal aangeboden. Waar ik dan weer over twijfel is dat de hybride fietsen over het algemeen duurder zijn. Als ik daar dan naar het lage segment kijk (800 euro dus), is de kwaliteit dan niet slechter dan van de duurdere stadsfietsen?

Kortom: stadsfiets of hybride (en waarom)? Indien hybride, welke zijn aan te raden?

[ Voor 2% gewijzigd door Wekko op 20-07-2014 12:09 . Reden: Giant prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 10:01
Ik heb ook weleens de fout gemaakt om een Nexus 7 fiets te kopen (ik neem aan dat je paris plus een nexus 7 had). Dan kun je nog beter de Nexus 3 hebben. Nexus 8 naven staan inderdaad bekend als goed en onderhoudsarm. Het blijft alleen zo dat je met 2 linkerhanden zelf geen naafversnelling wilt onderhouden. Een derailleur is prima te doen, zeker met wat hulp van internet, maar je moet altijd nadenken over de manier waarop je je fiets ergens neerzet. Als iemand er tegenaan trapt kan hij snel stuk zijn.

Het voordeel van een stadsfiets is juist dat je rechter zit, dat kan een veiliger en comfortabeler gevoel geven. Het is wel veel minder efficiënt, vanwege de luchtweerstand die boven de 20km/h nogal groot wordt op de hollandse stadsfiets.

Op je shortlist zie ik geen fietsen staan met een naafversnelling. De Torrente is duidelijk de meest sportieve fiets qua houding. Ik vind het ook de meest geschikte fiets van de shortlist maar ik zou verder kijken dan Gazelle...

Missend op je shortlist: Aero RS2 van Giant is een fraaie sportieve derailleur fiets voor ritjes met niet al teveel bagage: http://www.giant-bicycles...574/76422/#specifications

Ik dacht bij jou eisen aan Cube en Trek, die hebben best aantrekkelijke fietsen die sportiever zijn dan Gazelle en Cube heeft ook wat betere onderdelen voor het geld. Trek valt denk ik wat buiten je budget.

Nexus 8: Voor 800 euro voldoet de Touring City volgens mij aan al je eisen:
http://www.cube.eu/nl/bik...ity-men-black-grey-white/

Derailleur: Touring pro, 950 euro maar als je er een voor 800 kunt vinden heb je een goede koop met kwalitatief goede afmontage!
http://www.cube.eu/nl/bik...ro-men-black-grey-orange/

Derailleur: Cube travel pro RF, de RF versies van cube zijn lichter uitgevoerd en sportiever qua houding. Qua prijsstelling gelijk aan touring pro:
http://www.cube.eu/nl/bik...el-pro-rf-men-blue-white/

Je kunt ook wat meer richting de sportieve weekendfiets gaan met iets als een cube hyde pro met nexus 8 versnellingsnaaf: http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/hyde/hyde-pro-men/ Die kost 650 euro maar dan zijn lichten nog een must en eigenlijk ook een spatbord en eventueel bagagedrager. Kom je alsnog ongeveer op 800 uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 20-07-2014 14:06 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met zulke korte afstanden in de stad zou ik het toch houden bij een stadsfiets. Je hebt nu slechte ervaringen gehad met zo'n fiets, maar muv de known-brakke versnellingsnaaf en kettingkast, wat modelspecifiek is, is het niets wat je met een hybride zou hebben.

Staat tegenover dat je met derailleur stuk meer onderhoud moet doen (nouja, iig erop lettten), de boel kwetsbaarder is in fietsrekken en met V-remmen je in de regen minder goed remt.

IMHO is een hybride meer iets voor de recreatieve fietser (lees: niet continu in rekken, en je fietst alleen bij goed weer), of misschien voor de woon-werkfietser die langere afstanden moet doen met flinke hoogteverschillen.

Ik zou met jouw eisen gewoon kijken naar een andere stadsfiets, gewoon eentje zonder de known issues van die Gazelle.

Oh, en mbt 'minder rechtop' - dat is ook typisch weer iets voor de langere afstanden. In de stad gaat het om alertheid en wendbaarheid. Het is een stuk makkelijker je balans te bewaren als je achter je schouder om kijkt bij een rechtophouding, en dat is iets wat je bij iedere keer linksafslaan wilt doen, wat in een stad erg vaak is.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 20-07-2014 15:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Niet online
Waarom kijk je niet eens bij andere fietswinkels en of merken?
ik heb dezelfde ervaringen met Gazelle en zou daarvan wegblijven (zelf een Merida gekocht)
Gewoon eens rondlopen bij wat winkels en je laten voorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Merida is inderdaad ook een erg goed merk qua prijs kwaliteit. Mbt. rechtop vind ik het niet zo dramatisch als jij zegt Dion. Erg heftig zijn die tourfietsen nou ook niet maar toch wat sportiever wat ook prettig kan zijn bij 5km.

Maar wat ik ook al aangaf in mijn eerdere post lijkt mij een derailleur minder handig en zou ik naar nexus 8 zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 16:59
dion_b schreef op zondag 20 juli 2014 @ 14:59:
Staat tegenover dat je met derailleur stuk meer onderhoud moet doen (nouja, iig erop lettten), de boel kwetsbaarder is in fietsrekken en met V-remmen je in de regen minder goed remt.
Kwalitatief goed remblokken gebruiken scheelt erg veel, kan je ook in de regen gewoon nog stoppie's doen.
Oh, en mbt 'minder rechtop' - dat is ook typisch weer iets voor de langere afstanden. In de stad gaat het om alertheid en wendbaarheid. Het is een stuk makkelijker je balans te bewaren als je achter je schouder om kijkt bij een rechtophouding, en dat is iets wat je bij iedere keer linksafslaan wilt doen, wat in een stad erg vaak is.
Oef... juist voor in de stad om gekke capriolen uit te halen en om op snelheid de stad door te kunnen heb ik een race hybride. Zit houding nog iets agressiever als op de bovengrepen van m'n racefiets maar op snelheid is ie enorm wendbaar en door de iets bredere (32 C700) banden nog redelijk comfortabel.

Maar als je op zoek ben naar onderhoudsvrij dan moet je inderdaad naar een naaf en dichte ketingkast toe (tandriem en cardan worden te duur). Het enige wat je er zelf aan zou kunnen doen is de kabelvoorspanning afstellen. (in het geval van nexus7 achterkapje van de kettingkast er af, versnelling op 4 en bovenaan bij de shifter de kabel in of uit draaien om de gele nokjes recht tegenover elkaar te krijgen). Wel zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een fiets met een iets sportievere zithouding. Dat geeft een totaal andere feel aan de fiets. Proefrijden en voelen wat er klikt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Makkelijk schreef op zondag 20 juli 2014 @ 14:00:
Ik heb ook weleens de fout gemaakt om een Nexus 7 fiets te kopen (ik neem aan dat je paris plus een nexus 7 had). Dan kun je nog beter de Nexus 3 hebben. Nexus 8 naven staan inderdaad bekend als goed en onderhoudsarm. Het blijft alleen zo dat je met 2 linkerhanden zelf geen naafversnelling wilt onderhouden. Een derailleur is prima te doen, zeker met wat hulp van internet, maar je moet altijd nadenken over de manier waarop je je fiets ergens neerzet. Als iemand er tegenaan trapt kan hij snel stuk zijn.
Je verhaal sluit helemaal aan bij wat ik meer lees online wbt de 3/7/8 naafs versnellingen.

Thuis staat de fiets in een berging, op het werk onder een afdakje (achter gesloten deur) met maar een paar fietsen. Dat probleem verwacht ik dus niet. Ik heb ook nog een onverwoestbare Gazelle van 35 jaar oud die ik voor de stad kan gebruiken :).
Het voordeel van een stadsfiets is juist dat je rechter zit, dat kan een veiliger en comfortabeler gevoel geven. Het is wel veel minder efficiënt, vanwege de luchtweerstand die boven de 20km/h nogal groot wordt op de hollandse stadsfiets.
Veilig/comfortabel is maar relatief, ik vind dat niet heel erg meespelen in mijn beslissing.
Op je shortlist zie ik geen fietsen staan met een naafversnelling. De Torrente is duidelijk de meest sportieve fiets qua houding. Ik vind het ook de meest geschikte fiets van de shortlist maar ik zou verder kijken dan Gazelle...
'Shortlist' was ook niet helemaal de juiste benaming. Ik heb bij wat grotere webshops gekeken wat er beschikbaar is aan fietsen in mijn budget en eisenlijst, en dit zijn er een aantal die er aan voldoen. In dit geval was het letterlijk een 'short' list :).
Missend op je shortlist: Aero RS2 van Giant (..)

Ik dacht bij jou eisen aan Cube en Trek (..)

Nexus 8: Voor 800 euro voldoet de Touring City (..)

Derailleur: Touring pro, 950 euro (..)

Derailleur: Cube travel pro RF, (..)

Je kunt ook wat meer richting de sportieve weekendfiets gaan met iets als een cube hyde pro met nexus 8 versnellingsnaaf (..)
Kijk, daar kan ik wat mee :). De Giant lijkt niet meer verkrijgbaar (ook al is het 2014 model). Bij de Nederlandse webshops is deze uitverkocht of niet meer in mijn maat verkrijgbaar. Dat is jammer, want is inderdaad een goede optie. Voor de Cube's geldt een beetje hetzelfde. Ik denk dat die laatste 2 ook wat te veel richting racefiets gaan. Op zich leuk, maar mijn vriendin rijdt wel op een stadsfiets. Het wordt zo ongezellig als ik voorover lig en zij er rechtop naast fietst als we een keertje samen touren ;-). Je noemt Trek buiten mijn budget, maar ik zie ook Trek fietsen van 500-800 euro (T200 of T300 bijvoorbeeld). Zijn deze niet aan te raden?
Met zulke korte afstanden in de stad zou ik het toch houden bij een stadsfiets. Je hebt nu slechte ervaringen gehad met zo'n fiets, maar muv de known-brakke versnellingsnaaf en kettingkast, wat modelspecifiek is, is het niets wat je met een hybride zou hebben.
Mijn vriendin heeft wel een beetje dezelfde ervaring met een Gazelle Orange (ik geloof 'plus'). Die heeft dan een automatische kettingspanner waardoor het gerammel nog niet voorgekomen is, maar versnellingen zelfde verhaal. Maar goed, iets wat de premium Nexus versie wellicht oplost, heb je gelijk in.

IMHO is een hybride meer iets voor de recreatieve fietser (lees: niet continu in rekken, en je fietst alleen bij goed weer), of misschien voor de woon-werkfietser die langere afstanden moet doen met flinke hoogteverschillen.

Ik zou met jouw eisen gewoon kijken naar een andere stadsfiets, gewoon eentje zonder de known issues van die Gazelle.
Als ik weet wat ik moet doen vind ik onderhoud niet zo erg. Ik vind het frustrerend als de boel gaat rammelen en ik op zoek moet naar wat het is. Op zich heb je wel een punt, in Den Haag (daar woon/werk ik) zijn de hoogteverschillen niet echt aanzienlijk te noemen, maar ik zie nog niet echt een groot nadeel van een hybride fiets, wel veel voordelen. Dat was een beetje mijn punt. Overkill voor wat ik doe, maar echt nadelen waar ik niet mee kan leven zie ik ook niet.
Het is een stuk makkelijker je balans te bewaren als je achter je schouder om kijkt bij een rechtophouding, en dat is iets wat je bij iedere keer linksafslaan wilt doen, wat in een stad erg vaak is.
Dat is een goed punt, neem ik mee in de overweging.
boomsma schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:13:
Waarom kijk je niet eens bij andere fietswinkels en of merken?
ik heb dezelfde ervaringen met Gazelle en zou daarvan wegblijven (zelf een Merida gekocht)
Gewoon eens rondlopen bij wat winkels en je laten voorlichten.
Ik sta open voor suggesties (omgeving Den Haag helemaal). Wat mij opvalt is dat de fietsenmakers vaak dicht tegen de adviesprijzen aanzitten, terwijl je online er al snel 150 euro minder voor betaalt. Het probleem is alleen dat iedereen Gazelle wil verkopen. Daar wordt dus veel harder mee op prijs geconcurreerd (en Batavus ook overigens). Als je naar wat doelmatigere fietsen kijkt dan zijn ze ten eerste moeilijk te vinden en ten tweede net wat prijziger door gebrek aan concurrentie. Ik ga ook veel liever naar een fietshandel, maar heb nog niet echt een 'stekkie' gevonden.
martijn_tje schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:58:
Wel zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een fiets met een iets sportievere zithouding. Dat geeft een totaal andere feel aan de fiets. Proefrijden en voelen wat er klikt.
Dat was ook een beetje mijn idee :). Maar proefritjes zijn inderdaad verstandig, ik moet alleen even net wat meer houvast hebben in mijn eisen en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Wellicht eens bij Hans Struijk in de globe (achter HS) binnenlopen en kijken naar wat fietsen. Pas dan kun je houding en schakelsystemen echt vergelijken. Ze verkopen daar Cube, Trek en Giant (onder andere) maar ook Gazelle en Batavus. Helaas geen Merida. Kun je toch een beetje vergelijken. De eerstgenoemde merken zijn echte MTB/Race merken die ook stadsfietsen/tourfietsen maken terwijl Gazelle en Batavus echte stadsfietsmerken. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de eerste groep ;).

Aangaande het hele verhaal zou ik zeker naar de Cube Touring City gaan kijken. Een nexus 8 optie dus. Op basis van het hele verhaal denk ik dat je met een derailleur toch snel teleurgesteld zult zijn in het onderhoud. En de nexus 8 heeft gewoon een ontzettend goede reputatie zoals je al had gezien.

Ik vond Trek buiten je budget omdat de T100 en T200 nogal minder zijn afgemonteerd dan de gelijk geprijsde Cube fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 20-07-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Hans Struijk is de fietshandel waar ik het in mijn openingspost over had. Ik heb eerder ook al gemerkt dat de verkopers niet al te veel kennis van zaken lijken te hebben. Daarbij komt dat ze mij een keer na een beurt beschuldigen van 'zelf klussen' omdat de verkeerde bouten (niet Gazelle) gebruikt waren in het achterwiel. Mijn achterwiel ging namelijk steeds los zitten. De fiets was toch echt alleen bij hen in onderhoud geweest. Maar dat terzijde ;-).

De Cube Touring City kan ik alleen bij bike2build.nl vinden (maar ook niet op voorraad). Die zitten in Vlaardingen, prima te doen vanaf Den Haag. Misschien maar eens langs gaan van de week :). Bedankt voor de adviezen tot dusverre! Tips zijn nog steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:00

epic_gram

undercover moderator

Wekko schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:05:
Nu heb ik die Gazelle vrij blind gekocht, maar was ik er achteraf niet helemaal tevreden over. De kwaliteit voldeed niet aan mijn verwachtingen. De versnellingen trapten regelmatig door waardoor ze weer afgesteld moesten worden. De kettingkast rammelde regelmatig, ik heb na 4 maanden een bobbel in mijn achterband gehad waardoor er een nieuwe op moest (geen garantie) etc.
Gazelle probeert zich te onderscheiden door eigen shifters te maken, maar dat kunnen ze niet. Faalconstructie, faalbedrijf. In mijn winkel heb ik regelmatig dergelijke problemen met gazelle shifters gehad, die verving ik gewoon door standaard shimano spul (kost 20 euro geloof ik, maar wij declareerden ze altijd bij gazelle voor garantie dus dat was gratis voor de klant). Vaak waren de problemen dan gewoon opgelost.

Wat die band betreft, heb je hem altijd onder spanning gehouden? Want een bobbel in je band klinkt alsof je hem altijd te zacht hebt opgepompt, dan rij je hem kapot. Gazelle werkt vooral met schalbe banden, dit hebben dus alle fietsen.
De meeste zaken zijn een kwestie van wat bijstellen of aandraaien wat onder normaal onderhoud valt.

<knip>

Anyway, na wat research kwam ik tot de conclusie dat je het beste een fiets kunt hebben met V-Brakes,
vbrakes zijn onderhoudsgevoelige remmen ;) Hou daar rekening mee. Net als een derailleurversnelling trouwens, naafversnellingen zijn veel makkelijker af te stellen voor de "leek". :)
Mijn vraag aan de fietshandelaar of een Shimano Nexus Premium naaf dit soort problemen niet heeft werd beantwoord met 'nee, het enige verschil is dat deze 8 versnellingen heeft'. Blijkt achteraf dus totale onzin, het is wel degelijk een andere techniek.
Ik denk dat je versnellingsprobleem met name in de shifter zaten, met een goede (lees: orginele shimano) heb je geen problemen.
Ik heb dus geen 24 versnellingen nodig en al dat soort eisen, maar ik wil wel gewoon iets goeds. Een beetje onderhoud vind ik prima als ik het makkelijk zelf kan doen, maar ik heb wel 2 linkerhanden.
Ik heb jaren in een gazelle winkel/werkplaats gewerkt, mijn tip: koop geen gazelle. Ze zijn niet meer zo goed als 10 jaar geleden.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Dat mijn band te zacht geweest zou zijn werd mij ook verteld. Het zou best kunnen dat ik een paar keer op een iets te zachte band gereden heb, maar het is niet dat ik op mijn velgen gereden heb zeg maar. Maar goed, die discussie heb ik met Hans Struijk toen ook gevoerd ;-).

Goed om te weten dat de shifter het probleem is inderdaad. Nu je het zegt denk ik dat daar bij mij het probleem ook zat.

Ik zal alle Gazelle's van het lijstje strepen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nexus 7 naven is echt niks mis mee... Kwestie van een keer goed afstellen en daarna af en toe nakijken. Nexus 8 naaf is wel wat lichter. Rollerbrakes die met de 8 geleverd zijn koelen ook wat beter.

Echter, je hebt dan wel een goede versteller en kabels nodig. Weet niet of gazelle daar altijd heel erg goed in is.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Wekko schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:50:
Hans Struijk is de fietshandel waar ik het in mijn openingspost over had. Ik heb eerder ook al gemerkt dat de verkopers niet al te veel kennis van zaken lijken te hebben. Daarbij komt dat ze mij een keer na een beurt beschuldigen van 'zelf klussen' omdat de verkeerde bouten (niet Gazelle) gebruikt waren in het achterwiel. Mijn achterwiel ging namelijk steeds los zitten. De fiets was toch echt alleen bij hen in onderhoud geweest. Maar dat terzijde ;-).

De Cube Touring City kan ik alleen bij bike2build.nl vinden (maar ook niet op voorraad). Die zitten in Vlaardingen, prima te doen vanaf Den Haag. Misschien maar eens langs gaan van de week :). Bedankt voor de adviezen tot dusverre! Tips zijn nog steeds welkom.
Ik suggereerde ook alleen wat proefritjes, niet kopen ;). Nu kennen ze je al dus is het niet eens vreemd. En is het minder moreel incorrect omdat je gewoon een klein beetje wraak neemt op valse beschuldigingen :)

Overigens heb ik hele goede ervaringen met Hans Struijk. Maar er zijn heel veel filialen en ik heb het gevoel dat alleen The Globe fatsoenlijk is. Ben namelijk weleens bij andere punten binnengelopen en dat leken meer een soort lokale-fietsenzaak-heeft-hans-struijk-franchise winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:08

Peetman

Tjah....

Als je in Den Haag woont kan je evt. ook bij 12gobiking in Moordrecht, bij Gouda, gaan kijken. Ik heb daar net vorige week een Kalkhoff trekking fiets gekocht voor woon-werk verkeer. Kwalitatief prima fiets voor een redelijke prijs.

Heb jarenlang op een Batavus Intermezzo deluxe gefietst met Nexus 8 naaf en kettingkast. Hierop heb 6 jaar gefietst en in totaal 13.500 km. Weinig echt noemenswaardige problemen mee gehad. Hoewel je uiteindelijk ook met een dichte kettingkast regelmatig de ketting moet reinigen. Ook de verf van de voorvork liet vrij snel los.

Nu voor een trekking gekozen met derailleur omdat de aandrijving efficiënter is. Omdat er geen kettingkast op zit is het makkelijker om een keer je wiel er af te halen bij een lekke band. Heb ook een racefiets, dus ben al bekend met het afstellen en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Ik ben ook altijd naar de Globe geweest. Wellicht is er ook een verschil tussen de zaterdag-verkopers en de doordeweekse verkopers die het vaker doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Nog even verder gekeken:

* Giant Aero CS1 voor 679,- (excl. slot) - naaf + rollerbrakes
* Giant Ultimo RS1 voor 759,- - derailleur + rollerbrakes
* Cube Touring City voor 799,- - naaf + v-brakes (nergens op voorraad)
* Sensa Travel Lite voor 769,- - derailleur + V-brakes
* Sensa Cross-Travel voor 549,- - derailleur + v-brakes

Merida is mij wat té sportief (als in, mountainbike/racefiets houding). Is er nog een reden om hier fietsen van te schappen?
Als je in Den Haag woont kan je evt. ook bij 12gobiking in Moordrecht, bij Gouda, gaan kijken. Ik heb daar net vorige week een Kalkhoff trekking fiets gekocht voor woon-werk verkeer. Kwalitatief prima fiets voor een redelijke prijs.
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad een winkel die gewoon alles heeft (behalve Giant...). Goed om in ieder geval fietsen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:08

Peetman

Tjah....

Wekko schreef op maandag 21 juli 2014 @ 08:33:
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad een winkel die gewoon alles heeft (behalve Giant...). Goed om in ieder geval fietsen te testen.
Mocht je daarheen gaan om specifieke modellen te bekijken, kan ik je aanraden om van te voren even te bellen of ze die op voorraad hebben, anders kan je van een koude kermis thuiskomen.

[ Voor 35% gewijzigd door Peetman op 21-07-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Ander vraagje, wanneer worden eigenlijk nieuwe modellen verwacht bij de meeste fabrikanten? Als dat op korte termijn is, is het wellicht handig om even geduld te hebben zodat de oude modellen in prijs dalen. Of zie ik dat verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wekko, kijk eens in Oud Rijswijk, bij Matrabike (of op matrabike.nl)

Ik fiets rond op deze fiets: http://www.matrabike.nl/product/2078/ideal-ergomax-deore (en heb deze gehad: http://www.matrabike.nl/product/2714/ideal-optimus-deore)

- Derailleur (27 versnellingen) icm Shimano Deore mix.
- Hydraulische schijfremmen :*)
- Sportieve zit, af te stellen naar behoefte
- Niet te brede banden, min of meer gelijk aan de meeste stadsfietsen

Toen ik mijne kocht (ongeveer 1 jaar geleden) kon ik geen fietsen vinden die vergelijkbaar waren afgemonteerd. Deze fiets is ook een stuk voordeliger dan de Gazelles die je aandraagt, hoewel je zelf nog wel voor spatborden, verlichting en evt bagagedragers moet zorgen.

Enige nadeel van Matrabike is dat je de fiets zelf 'in elkaar' moet zetten: wielen monteren, zadelpen erin, stuur vastzetten, banden oppompen. Makkelijker dan de gemiddelde IKEA kast :)

Wbt discussie naafversnelling of derailleur: derailleur is makkelijker in onderhoud, maar vergt ook wat meer onderhoud. Eens per 2 maanden even invetten en je kan er weer tegenaan.

Schijfremmen vs naafremmen: sneller stoppen, preciezer. Onderhoud is makkelijk, maar vrijwel even onderhoudsarm. Ook véél beter dan blokjesremmen, onderhoudsvrijer en makkelijker doseren, plus dat het ook in de regen goed werkt. Soms kreunen ze een beetje als ze nat of vies zijn, maar dat doen blokjes ook vaak.

Ook zou ik je volgende aankoop gewoon verzekeren. Ik woon in Rijswijk en betaal rond de 11 euro per kwartaal voor mn fietsverzekering bij Meeus (vergoeden ook bij schade door vandalisme of valpartijen/aanrijdingen). Goede afhandeling gehad toen mijn Optimus gestolen werd.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Dat ziet er goed uit noes! Ik vind het alleen wel tricky om alleen op jouw advies af te gaan, aangezien ik er verder vrij weinig over kan vinden. Op fiets.nl forum vind ik wat terug, maar ook niet veel (niet negatief en niet positief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Wekko schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:40:
Ander vraagje, wanneer worden eigenlijk nieuwe modellen verwacht bij de meeste fabrikanten? Als dat op korte termijn is, is het wellicht handig om even geduld te hebben zodat de oude modellen in prijs dalen. Of zie ik dat verkeerd? :)
Volgens mij meestal eind augustus, begin september. Er komen dan inderdaad vaak een hoop 2014 modellen met korting op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wekko schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:46:
Dat ziet er goed uit noes! Ik vind het alleen wel tricky om alleen op jouw advies af te gaan, aangezien ik er verder vrij weinig over kan vinden. Op fiets.nl forum vind ik wat terug, maar ook niet veel (niet negatief en niet positief).
Ga je er toch gewoon kijken? ;)
Ze hebben van de meeste modellen een demo staan, kan je bij interesse gewoon een proefrit op maken.

Sowieso zou ik je aanraden schijfremmen eens uit te proberen: veel makkelijker remkracht te doseren: bij blokjesremmen gebruikte ik de voorrem nauwelijks. Bij mn schijfremmen kan ik die wél goed gebruiken, mn stopafstand is korter en de fiets blijft makkelijker te hanteren (geen schuivende banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
noes schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:00:
[...]

Ga je er toch gewoon kijken? ;)
Ze hebben van de meeste modellen een demo staan, kan je bij interesse gewoon een proefrit op maken.

Sowieso zou ik je aanraden schijfremmen eens uit te proberen: veel makkelijker remkracht te doseren: bij blokjesremmen gebruikte ik de voorrem nauwelijks. Bij mn schijfremmen kan ik die wél goed gebruiken, mn stopafstand is korter en de fiets blijft makkelijker te hanteren (geen schuivende banden).
Een proefritje is niet hetzelfde als een aantal weken/maanden er op gefietst hebben ;). Ik heb wel eens op een gehuurde mountainbike schijfremmen gehad. Inderdaad een fijne (zeker toen die bus erg dichtbij kwam ;)). Ik ga sowieso een keertje langs!
Volgens mij meestal eind augustus, begin september. Er komen dan inderdaad vaak een hoop 2014 modellen met korting op de markt.
Dat is de moeite van het wachten dan nog wel waard. Ik houd het nog wel even uit op m'n 35 jaar oude Gazelle tot die tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wekko schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:32:
Een proefritje is niet hetzelfde als een aantal weken/maanden er op gefietst hebben ;). Ik heb wel eens op een gehuurde mountainbike schijfremmen gehad. Inderdaad een fijne (zeker toen die bus erg dichtbij kwam ;)). Ik ga sowieso een keertje langs!

[...]
Daar heb je wel gelijk in, maar het geeft waarschijnlijk wel een goede indruk van degelijkheid en kwaliteit. Ik vind vooral zaken zoals de versnellingen en kwaliteit ervan belangrijk, die bepalen voor een groot deel de duurzaamheid van de fiets. Goedkopere versnelling en rem onderdelen gaan minder lang mee, en het vervangen daarvan kan soms kostbaar uitpakken. Het vind ik eigenlijk secundair, de grote verschillen wbt frames vind je vooral in geometrie (vorm), gewicht, stijfheid en eventueel materiaal (staal vs alu vs carbon vs titanium).

En behalve dat: je hebt gewoon garantie hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04
Kijk sowieso naar Duitse merken voor de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik zag Cube al voorbijkomen, maar Stevens en Focus hebben ook wel fietsen die bij jouw eisen passen.

Een onbekender merk, met als nadeel dat je er voor naar Renkum moet om hem te kopen, is Gudereit. Daar heb je bijvoorbeeld de SX-M met v-brakes en Nexus premium 8v naaf voor 759. (het plaatje is van een damesframe, is uiteraard ook leverbaar als herenframe).

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 15:55

SeatRider

Hips don't lie

Makkelijk schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:51:
[...]

Dat betekent dus dat je nu al een hoop 2013 (of zelfs 2012) modellen met nog meer korting moet kunnen vinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Al nieuws Wekko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Nee nog niet. Er komt een zoektocht naar een huis tussendoor, dus de prioriteiten zijn wat gewijzigd :). Ik zit tussendoor nog wel af en toe te zoeken tussen de hybrides, maar ik moet echt nog een keer ergens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Van het weekend toch even bij 12gobiking langs gegaan en thuis gekomen met een Bulls Cross Swing Street (http://www.bulls.de/nl/bikes/show/cross-swing-street/). Stond niet echt in het lijstje, maar ben er blij mee :). De fitness fietsen waren voor mij te veel race fiets. Dit is meer een cross hybride, maar neigt wat meer naar asfalt gebruik en heeft ook gelijk verlichting, mini-bagagedrager en spatborden. Gisteren gelijk een stukkie gefietst door de duinen en echt een wereld van verschil met een stadsfiets :).

Bedankt voor de adviezen allemaal, ik ben met veel meer voorkennis de winkel in gelopen, dat scheelt een hoop. Uiteindelijk merk je dat een fiets echt bekijken en proberen een stuk meer inzicht geeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mooie fiets! Gefeliciteerd ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zie dat je nu een fiets hebt, wat ik trouwens ten zeerste kan aanraden is een fiets met riemaandrijving in combinatie met naafversnellingen van Shimano, Nexus 8 of nog beter Alfine, dit gecombineerd met schijfremmen of goede V-brakes geeft een schone maar vooral onderhoudsvrije fiets.

Mn vader heeft er 1 met een riem, schijfremmen en een licht alu frame, dit is echt een raket op wielen.
Pagina: 1