Desktopadvies gevraagd voor pc (buitenland)

Pagina: 1
Acties:

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-03 13:59
Mijn vader woont in Thailand en heeft dringend een nieuwe pc nodig. Hij heeft advies nodig. Moeilijkheidsgraad is of de componenten daar verkrijgbaar zijn. Ik ga binnenkort daar naar toe en kan ook wat componenten van hier naar daar meenemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop en Aspire, dat is een programma voor ontwerp op basis van vectric voor CNC ontwerp. En natuurlijk normaal pc gebruik, internet, Skype enz

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mag niet meer dan € 900.- kosten, maar het liefst zijn we nog wat voordeliger uit, het hoeft niet bling bling te zijn, als het maar goed werkt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft een beeldscherm, printer e.d. de aandacht gaat nu alleen uit naar de desktop computer. Van het oude systeem gaan we geen oude componenten gebruiken, wellicht alleen de oude schijven er bij zetten als “back up”.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor
Intern Geheugen
Harde schijf (solid state)
Videokaart
Processorkoeling
Moederbord
geluidskaart en netwerkkaart en koeling
Behuizing met voeding
Compleet? Graag advies

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur gaat uit naar een Intel processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
geen

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, ik weet niet hoe dat moet, het wordt al moeilijk genoeg om de computer daar te laten assembleren met wellicht een deel van de componenten van hier en nog wat dingen van daar. De ervaring is dat we met de installatie een hoop shit meekrijgen dus dat vindt ik al voldoende uitdaging om mee aan de slag te gaan.

In eerste instantie had ik dit uitgezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 185,51€ 185,51
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 67,95€ 67,95
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,40€ 89,40
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 140,45€ 140,45
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 360,50€ 360,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,05€ 66,05
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,05€ 91,05
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.227,81

(een paar dingen staan er dubbel in, omdat e.a. afhankelijk is van keuze/prijs.

Daarmee is mijn vader naar de winkel geweest en die hebben ‘m dit aangeboden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,50€ 168,50
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 101,-€ 101,-
1Gigabyte GV-R929XOC-4GD€ 454,05€ 454,05
1Cooler Master K280€ 29,90€ 29,90
1Cooler Master V8 GTS€ 65,54€ 65,54
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/8X€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master GM G750M€ 65,55€ 65,55
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.084,49

Ik hoor graag van jullie of “mijn lijstje” een goede keus was, of dat ik wellicht ergens nog op kan bezuinigen of betere samenstelling? De videokaart is het duurste component kan ik een nog voordeligere keuze maken?
Ik zit er aan te denken om wellicht het Intern geheugen, harde schijf, videokaart en moederbord hier te kopen en mee naar daar te nemen. In tegenstelling tot wat ik had gedacht is het daar niet veel goedkoper en het lijkt er op dat sommige merken (Crucial) daar niet verkrijgbaar zijn (?). Ook dacht ik dat de harde schijven in Thailand werden gemaakt en daar goedkoper zouden zijn, maar vooralsnog blijkt dit niet zo te zijn.
Ik hoor graag jullie advies.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Je vader kan eigenlijk wel zonder videokaart. Photoshop doet er weinig mee, en ook Aspire, kende het verder niet, draait op computers die naar het museum mogen:
http://support.vectric.co...uirements-to-run-software
Eventueel neem je een NVIDA 750 ofzo, dat zal het trucje zeker doen, maar is eigenlijk overbodig.

Verder zou ik een Haswell Refresh nemen, zoals de i5 4690. Verder is een bord met de B85 chipset wel afdoende, tenzij je vader schijven in RAID wil zetten, dan zou ik een H97 nemen. De Z97 is eigenlijk bedoeld voor mensen die willen overclocken en is niet nodig, tenzij je natuurlijk een goed bord voor een gunstige prijs kan vinden.

Als laatste is die voeding overkill als we de videokaart weglaten of een lichte variant nemen. 500W zou meer dan voldoende moeten zijn. Ik ben er zelf niet zo in thuis, maar ik weet wel dat je bij voedingen met Capxon condensatoren weg moet blijven. Mogelijk dat de aangeraden voeding daar mee is uitgerust.

Verder is ook nog de Crucial MX100 serie SSD aan te raden. Ietsje goedkoper en nieuwer. Eventueel die dus meenemen vanuit Nederland als ze daar niet te krijgen zijn. En verder zou ik gewoon kijken wat het daar kost en vergelijken met hier. Als er nog grote verschillen zijn, dan kun je eens kijken wat je het beste uit Nederland mee kan nemen.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Het aangeboden systeem is volledig uit balans. Zo'n dure video kaart hoort absoluut niet thuis in een systeem dat jouw vader nodig heeft. Tenzij ie een hardcore gamer is ;)

Zoals hierboven al aangegeven zou je in principe zonder grafische kaart kunnen. Ik vermoed dat de geïntegreerde kaart van de Intel proc meer dan krachtig genoeg is voor datgene wat jouw vader doet. Ik weet niet in hoeverre zijn programma's wel of niet gebruik kunnen maken van gpu acceleratie? Indien niet of nauwelijks zou ik geen aparte grafische kaart kopen.

Wilt jouw vader toch af en toe een iets veeleisender spelletje spelen dan kan je bijvoorbeeld een GTX 750 of een iets krachtigere GTX 750 ti aanschaffen. Onder de €150 is de GTX 750 ti een zeer goede (en zeer energiezuinige) keuze. Maar nogmaals, doe dit enkel als jouw vader software gebruikt die iets of wat gpu intensiever is (bijvoorbeeld wat gaming).

Verder is de aangeboden processor een iets ouder Haswell modelletje. Ik zou voor een nieuwe Haswell Refresh gaan. Zie hier voor een lijstje van i5 processoren. De K, S en T varianten zijn minder interessant voor jou.
(Tenzij je toch wilt overklokken, dan moet je namelijk een K variant nemen.

Het moederbord kan eveneens goedkoper. Een Z97 bordje is niet nodig als je niet overklokt (zoals elk Z-bordje trouwens). Neem een H97 bordje met M.2 slot.

Die processor koeler is al helemaal overkill. Voor een niet-overklok systeem kan je gerust weg met de standaard boxed-koeler van Intel. Wil je toch een wat stillere koeler, of ééntje die wat beter koelt, kijk dan hier eens voor enkele goede en veel goedkopere alternatieven.

De behuizing is kwestie van persoonlijke smaak, wensen, en hoeveel je er aan uit wilt geven. Je hebt er betere, maar die zijn vaak ook een stuk duurder. Bijvoorbeeld de immens populaire Fractal Design R4.

De voorgestelde voeding wil je liever niet in je systeem hebben. Als ik me goed herinner maakt deze effectief gebruik van CapXon condensatoren die gekend staan als kwalitatief minder. Kijk hier eens voor een lijstje met goede voedingen.
Los van de kwaliteit is 750 watt trouwens veel te veel! Met de helft kom je toe, zeker als je geen grafische kaart zou nemen of de 750 (ti) zou gebruiken. Kijk een naar een voeding van bijvoorbeeld 450 watt (of minder).

Het RAM geheugen kan eveneens én goedkoper, én sneller, én zuiniger. Bijvoorbeeld hier.

Ook de SSD kan een stuk goedkoper. Ik weet niet of je aan de MX100 of de M500 reeks van Crucial kunt geraken? Dit is bijvoorbeeld een top SSD voor een laag prijsje.

Experience the mountains!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Als je vader serieus bezig is met Photoshop neem dan meer geheugen. Photoshop profiteert daar veel van: Optimize Performance Photoshop

En als er toch een GPU in het systeem komt kies dan het liefst iets uit dit lijstje dan kan Photoshop daar ook van profiteren.

Als je lijstje af is en je hebt de tijd .. En het geduld!... ga dan shoppen in Pantip Plaza in Bangkok. Dat is een mall van diverse verdiepingen met nagenoeg alleen maar IT-winkels, van kleine obscure winkeltjes tot grotere ketens. Het is even zoeken maar je kan daar best goede deals vinden. Ik heb daar in het verleden regelmatig spullen voor familie van mijn (Thaise) vrouw gekocht, en soms voor mijzelf als ik toch iets nodig had en daar toevallig was.

http://www.bangkok.com/shopping-mall/pantip-plaza.htm

[ Voor 14% gewijzigd door Eric70 op 07-08-2014 11:48 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, Thailand het walhalla van de goede koopjes. Ik ken mensen die speciaal naar Thailand reizen om daar de goede spullen goedkoper te gaan halen (de echte die-hards gaan naar Singapore of Hongkong natuurlijk).

Begrijp absoluut niet dat jij het andersom wil doen.
Ga naar een goeie shop daar en ze zetten het voor je in elkaar, of koop kant en klaar voor een prikkie. Ook handig als er iets niet wil werken, ga je even langs.

• Song
Heel hartelijk dank voor jullie advies! Ik ben heel blij met het advies om de videokaart te laten vervallen, dat scheelt een hele hoop kosten. En nee, hij/wij gamen niet dus videokaart adieu! (bedankt allemaal)
Ik heb zoveel mogelijk jullie advies gevolgd met het samenstellen van een nieuw lijstje. Echter wordt ik beperkt door wat er verkrijgbaar is. Ik heb inmiddels, denk ik, een betrouwbaar adres gevonden in de buurt van Chiang Mai. (Bedankt voor het advies Eric70, maar Bangkok is echt niet in de buurt, kom er nooit :-) er is gelukkig ook een Pathip plaza in CNX) Ik geloof dat ik geen links naar winkels mag plaatsen maar op verschillende expatfora heb ik het advies gekregen J.I.B. Computer group te raadplegen, ze hebben een uitgebreide website met hun producten en zodoende kan ik e.a. gaan vergelijken. Probleem is dat bepaalde merken, die hier op Tweakers worden aanbevolen of hoog scoren daar niet verkrijgbaar zijn. Mijn nieuwe lijstje is dus misschien niet ideaal maar samengesteld uit wat daar verkrijgbaar is, jullie advies en scores binnen tweakers.
Eén van de problemen is o.a. de voeding, bedankt voor de tip 500W zou voldoende zijn maar het probleem is dat ik het merk Seasonic niet in de Thaise winkel kan vinden, ik kom dan op deze uit CORSAIR AX760
Hetzelfde probleem met het intern geheugen, de hoog gewaardeerde Crucial Ballistix Tactical, niet verkrijgbaar.
Ik ben ook nog aan het twijfelen over de Crucial MX100 serie SSD, die is zover ik kan zien niet verkrijgbaar in Thailand, nu kan ik 'm van hier meenemen of voor de Plextor M5 Pro gaan.
Dit is dan het nieuwe lijstje, niet ideaal, maar gezien de beperkingen…
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 188,51€ 188,51
1MSI H97I AC€ 95,17€ 95,17
1Corsair Carbide 200R Closed€ 47,-€ 47,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2B2133C9R€ 80,99€ 80,99
1Corsair AX760€ 137,50€ 137,50
1Plextor M5 Pro 256GB€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,17

(Reepje, volgens mij zwaar overschat, ik kom al 15 jaar in Thailand, de laatste jaren zit er steeds minder verschil in de prijzen tussen Thailand en Nederland, verder zijn vaak de nieuwste modellen niet verkrijgbaar en weinig “high end”)

• melwasul
760 watt blijft niettemin veel en veel te veel. Zonder graka heb je meer dan voldoende aan 300 watt schat ik. Kan je geen van de hier vermelde voedingen (met een lager wattage ;) ) krijgen?

Voor het geheugen zou ik dan voor het goedkoopste DDR3-1600 setje gaan dat je ginds kan krijgen.

Hou er rekening mee dat het door jouw gekozen bordje geen M.2 slot heeft, voor moest je dit in de toekomst willen gebruiken.

• Song
Het moederbord heb ik aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 188,51€ 188,51
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 47,-€ 47,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2B2133C9R€ 80,99€ 80,99
1Corsair AX760€ 137,50€ 137,50
1Plextor M5 Pro 256GB€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,95

Met de voeding blijft het een probleem, als ik de kleinere wattages neem dan kom ik in de 'Neem-je-beter-Niet' versies, verder alleen merken die hier niet bekend zijn en het kleinste wattage is 500W (zie https://www.jib.co.th/web...tegory/1/1114/0/index.php)

• melwasul
En anders ééntje van hier meenemen?...

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

https://www.jib.co.th/web...PLY-OCZ-650W-ZT-80-BRONZE

Dat is een zeer degelijke voeding voor zijn prijs. Volledig japanse caps en volledig modulair. Alleen de ventilator kan soms wat herrie schoppen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1