Advies omtrent inrichting MCE van analoog naar digitaal

Pagina: 1
Acties:

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
medetweakers,

Ik denk ik ga deze vraag eens lanceren in dit topic gezien hier de kenners zitten en ik moeite heb om door de bomen het bos te zien.

huidige situatie:
Ik heb Ziggo alles in 1 maar kijk mijn tv nog steeds analoog icm 32" HD-ready sony bravia uit 2008
in mijn MCE met W7 ultimate icm een HVR 2200 van Hauppage neem ik al jaren met de dubbele tuner simultaan op. Dit werkt allemaal naar behoren.

Nu gaan de geruchten al een tijd dat het analoge signaal van de kabel gaat en nu ik bij vrienden een hoop HD zie ben ik me aan het inlezen om te bepalen of de investering samen met mijn wensen tot een bevredigend resultaat leiden.

Nu ben ik dus totaal niet meer belezen in deze wereld en als ik hier op de subfora lees zie ik vooral mensen die heel diep in de materie zitten. Dit werkt voor mij niet gezien zowel ik en mijn vrouw geen tijd/kennis hebben om dit te begrijpen.

Mijn huidige MCE is een i3 2100 op een Asrock Z68m-itx met 4 GB 1600 MHz ram en 2x 1 TB data en 320 GB boot HDD. de HVR 2200 zit in het pci-e x16 slot op het moederbord.

wat is dus eigenlijk wil:

- Digitaal TV kijken op TV (zonder losse decoder/set top box met aparte afstandsbediening. mijn TV ondersteunt helaas geen CI+ dus wss moet deze vervangen worden)
- 2 kanalen digitaal opnemen en tegelijk live tv kunnen kijken. (als het te lastig wordt ben ik bereid 1 kanaal opnemen te laten vallen.
- Dit allemaal gewoon onder W7 ultimate via Media Center ivm gebruiksgemak voor mijn vrouw (zij gebruikt het MCE het meest)

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze dingen en die mij op weg kunnen helpen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• nedernakker
Is er niemand die hier een zinnig woord over te zeggen heeft?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:09
Dit topic had je vast al gelezen?

\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• nedernakker
dat topic heb ik gedeeltelijk doorgelezen, maar een hoop posts zijn niet relevant t.o.v. mijn situatie en het overzicht van de DVB-C tuners in de topicstart is ook erg verouderd.

als ik in de pricewatch zoek op DVB-C tuners krijg ik maar een kleine lijst en de beschikbare reviews geven me ook niet echt een duidelijk beeld of deze goed aansluiten bij mijn wens.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:51
Ik heb ook een HTPC met zo'n HVR2200. Ik heb er zelfs 2 in zitten, dus kan tegelijkertijd 4 kanalen opnemen. Sinds een paar maanden heb ik de boel niet meer analoog aangesloten, maar ben overgestapt op digitaal. De HVR 2200's zitten nog wel in de PC, maar doen niets meer.

Ik heb gekozen vooor een HDHomeRun 4DC. Dit is een kastje met 4 tuners die een DVB-C signaal omzet naar een ip-stream. Het kastje kostte een paar maanden geleden net even meer dan 200 euro 220 euro.

Windows Media Center (Windows 7) begrijpt dit ook nog eens, dus ik heb nauwelijks iets aan mij HTPC hoeven in te stellen. Het enige wat ik heb moeten doen is de Homerun configureren - dit is wel een beetje tricky - en WMC vertellen dat ik voortaan een andere tuner gebruik.

In mijn huis krijg ik via de glasvezel het DVB-C ongecodeerd binnen, dus bij mij werkt dit. De meeste kanalen zijn SD, maar al wel een stuk beter dan analoog via de glasvezel. En analoog via de glasvezel is al weer beter dan analoog via de kabel. Daarnaast heb ik ook nog een aantal kanalen in HD, volgens mij NL1, NL2, NL3 en volgens mij nog 1 of 2. Ik vindt de beeldkwaliteit meer dan goed genoeg. Natuurlijk is het leuk om alles in HD te hebben, maar ik vindt dit een fijne oplossing.

Of deze oplossing voor jou ook werkt weet ik niet, want ik zit niet bij Ziggo. Ik gebruik geen CI card ofzo, dus als dat verplicht is bij Ziggo gaat dit niet werken. Er zijn ook nog andere HDHomerRun modellen, misschien dat daar iets tussen zit.

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 09-08-2014 11:39 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mag ik (of wij), misschien van TS weten waarom een setopbox met dubbele tuner en opname mogelijkheid geen optie is voor jullie? Wat is het bezwaar om bijvoorbeeld een Humax 5200 aan te schaffen waarmee eenvoudig de opname + kijken wensen gerealiseerd zouden kunnen worden?

Edit: vraag was eigenlijk gesteld aan TS :)

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 09-08-2014 19:22 ]

Testing, one, two ...

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:51
Mijn grootste probleem daarmee is dat het niet een geintregeerde oplossing is. Ik heb 1 oplossing, namelijk Windows Media Center. Ik kan daarmee Live TV kijken, opnemen, pauzeren, muziek streamen vanaf mijn NAS, tv-series en films kijken vanaf mijn NAS. Alles met 1 appraaat, we hoeven niet te switchen.

Ik moet er wel bij zeggen dat hoewel Windows 7 & WMC prima is, het wel "oud" begint aan te voelen. Ik heb daarom ook wel naar XBMC gekeken, maar daar ben ik nog niet tevreden over. Live TV heb ik geprobeerd (met de HDHomeRun), maar dat is bij lange na niet zo smooth als onder WMC. XBMC blijft voor mij toch een beetje "hobby" aanvoelen. WMC is wel een stuk kaler, maar wat er is werkt gewoon beter.

Benieuwd of de TS ook om deze reden ook nog geen afscheid neemt van zijn WMC, of dat er voor hem nog andere redenen spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door upje op 09-08-2014 16:41 ]

Verwijderd

Draai zelf al een paar jaar media portal met argus en en smargo om ziggo te decoderen. Twee digitale dvb-c kaarten erin, die laatste geven je de optie om 2 digitale streams tegelijk binnen te halen, als programma's zich binnen 1 stream bevinden kun je dus met 1 kaart meerdere zenders opnemen. In de praktijk neemt ie soms 4 kanalen op via twee kaarten.

Deze setup zal over een tijdje op zijn. De boel draait al 4 jaar soepeltjes op Vista maar de pc is van 2008.
Zelf zou ik dan overstappen op de eerder genoemde hdhomerun. Er is een twee tuner versie maar ook een 4 tuner. Dan nog zal een smargo card reader nodig zijn, "the zepman guide" is dan de basis waarmee je alles aan de gang krijgt.

Het werkt hier nu perfect, waf is enorm hoog, en ook de kids weten niet beter dan dat je altijd kunt kiezen wat je op tv wilt zien op het moment dat het jou uitkomt

Reden om voor argus te kiezen is trouwens de enorme set opties om programma's op te nemen.
Heb iets van 150 rules die van alles opnemen als het weer op tv is, ideaal er is altijd wel iets dat ie opgenomen heeft, en zeer flexibel in te stellen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2014 17:05 ]

• nedernakker
@ upje.

Het signaal van Ziggo is gecodeerd, ik kan dus alleen de publieke omroep ontvangen met de HDHomeRun 4DC. Dit is dus niet toereikend.

@ hardwarelover

de HTPC staat nu al in de kast, voor een losse set-top box krijg ik weer een extra afstandsbediening en een extra kast welke ik weer kwijt moet in mijn meubel. Gezien ik ook regelmatig youtube, mail, en andere windows gerelateerde zaken op de HTPC uitvoer kan ik die ook niet missen. Ik zie graag een all in one oplossing

@ rudig.

De termen argus en smargo zeggen mij niets. kun je hier toelichting geven?

@ allen.

Het mooiste zou zijn als ik een dubbele DVB-C tuner via PCI-E heb of via USB ( is 2.0 hier snel genoeg voor? heb een ASMedia 3.0 chip op mijn moederbord)

Verwijderd

Om je ziggo signaal te decoderen heb je een oplossing die werkt met de kaart van ziggo en de smargo card reader "the zepman guide" http://zepman.tweakblogs....digitale-tv-op-de-pc.html, die legt uit hoe dat concept werkt. En dan kun je gewoon die hdhomerun gebruiken die je wilde.

Argus is een soort plug-in voor media portal http://www.argus-tv.com, die geeft je meer opties dan de standaard tv mogelijkheden die media portal je bied.

Ga voor die hd homerun met een bekabeld netwerk dan heb je in mijn beleving de beste oplossing voor een nette prijs

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2014 21:28 ]

• nedernakker
Ik waardeer je input, maar dit vind ik gewoon echt te veel werk.. Ik zal in de toekomst toch overstappen op een andere TV, hier kan ik gewoon een smartcard instoppen.

Er is toch wel een gewone DVB-C tuner die ik enkel in mijn HTPC stop die er voor zorgt dat ik gewoon in windows MCE kan opnemen en afspelen?

Verwijderd

Volgens mij kom je dan uit op een anysee oid die alleen op marktplaats nog te vinden is.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar, als ik de hardware van over de grens moet halen geen probleem, maar met welke setup kan ik Ziggo op mijn MCE ontvangen?

Verwijderd

Om ziggo signaal te decoderen heb je een oplossing nodig waar je smartcard in kan en een stuk soft of hardware die de smartcard aan kan sturen, je komt dan op de niet nieuw verkrijgbare anysee of een software oplossing met een tooltje als newcs of oscam.

Eerder genoemde zepman guide legt alles uit, maar begin eerst helder te maken wat je precies wilt en voor welk budget :-)
Pagina: 1