Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodehh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Hallo,

Ik ben een echte leek op het gebied van fotografie, dus heb ik gister een Sony NEX-5 aangeschaft. De lens die hierbij is inbegrepen, is niet zoombaar. Nu ben ik opzoek gegaan naar een zoombare lens en ben uitgekomen bij de volgende: http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=29293&utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default1.

Past deze lens uberhaupt op de camera en is deze een stuk beter dan de standaard bijgeleverde 16/50mm lens? De lens die ik nu dus heb heeft maar 1 stand, en ik wil ook objecten die verder liggen vastleggen. Bij voorbaad excuses als ik domme vragen stel, maar ik weet er zo weinig van en ook de mensen in mijn omgeving dat ik niet weet welke informatie ik moet geven of waar ik kan beginnen met zoeken.

Alvast bedankt,

Jordy

[ Voor 5% gewijzigd door Moodehh op 06-08-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:16

Grozno

acts without consequence!

De lens die je noemt past niet. Je moet het zoeken in het assortiment E-mount lenzen, niet de A-mount. A-mount kan wel, maar dan heb je een extra adapter nodig.
Zo heb je volgens mij een aardige selectie: E-Mount Zoom

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodehh
Oke bedankt, wat voor adapter heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Je hebt het over de bijgeleverde 16-50 ... dat is een zoomlens. Of snap ik je niet? Anyway, voor een NEX-5 zou ik in plaats van de door jouw gelinkte lens gaan voor de SEL1855, zelfde bereik en past wel op je camera. Bijv.: http://www.cameranu.nl/nl...-55mm-f-3-5-5-6-objectief

Overigens: als je werkelijk de 16-50 bedoelt, dan is dat een rare lens voor de NEX-5, want die heeft geen correctie voor deze lens (de NEX-5N en NEX-5R hebben die bijvoorbeeld wel), waardoor je foto's er nogal vervormd uit komen te zien.

[ Voor 93% gewijzigd door Plekuz op 06-08-2014 16:07 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Welke lens heb je nu bij je NEX? Is dat de 16mm prime of de 16-50 (of een andere lens)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-04 07:24

Isniedood

nee, echt niet!

Een kritische maar oprechte vraag: waarom heb je de NEX gekocht? Met welk doel? Want als ik je vragen zo lees dan vraag ik me af of je niet iets te snel aan een dergelijke camera begint. Misschien zou je er zelfs niet slecht aan doen om deze terug te brengen en een fatsoenlijke compact te nemen.

Verder lijkt het me verstandig dat je alle A-mount lensen links laat liggen en dat je naar een E-mount lens op zoek gaat die aan je wensen voldoet. Verder zou ik wat eigen research gaan doen voordat je met hele erge basisvragen komt. Hier kan je beginnen: Fotografie FAQ (waarom is dat topic niet gepinned?)

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 06-08-2014 16:47 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodehh
De lens is inderdaad een 16mm pancake. Wat ik dus wil is een extra lens waarmee ik objecten op een grotere afstand kan fotograferen en als het even kan voor niet meer dan 100 euro. Mijn huidige lens is niet zoombaar en het zo mooi zijn dat als de nieuwe dat wel kan.

Om even op Isniedood zijn vraag terug te komen, ik heb het internet afgezocht en concludeerde daaruit dat systeemcamera's als een NEX-5 juist geschikt zijn voor beginners.

[ Voor 10% gewijzigd door Moodehh op 06-08-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n camera is ook prima geschikt voor beginners. Zeker als je op een gegeven moment wat meer zelf wil instellen en er een hobby van wil maken.

Wat je zoekt is een standaard zoomlens voor de Sony (Alpha) E-mount.

De Sony 18-55mm f/3.5-5.6 zat in het verleden standaard bij de camera's. Hiermee kan je zoomen en voldoet voor beginners prima. Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands Sony 16-50mm f/3.5-5.6 PZ. Die is wat recenter en behoorlijk klein (net zoals je 16mm ongeveer) maar wel wat duurder.

Je wil 100 euro besteden. Dan krijg je helaas niet meer dan de standaard kit zoom en die komt er eigenlijk al bovenuit (wellicht kan je 2e hands wat vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:44:
.... Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands Sony 16-50mm f/3.5-5.6 PZ. ....
Nee, niet doen. Zoals ik al eerder zei: de NEX-5 heeft geen profiel voor deze lens en daardoor zal er geen correctie op de foto's plaatsvinden en komen ze vervormd uit de camera.
Nee, dat is weer een A-mount, zoek op SEL1855 of Sony E-mount 18-55. Ik heb je notabene nog een link gegeven in mijn vorige reactie.

[ Voor 49% gewijzigd door Plekuz op 06-08-2014 20:54 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Alle E-mount lenzen op een rij: http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSiaGJsVJsbW0tAA

Edit: ik zie dat Woutoud al een soortgelijke link met alle zoomlenzen had geplaatst.....

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 06-08-2014 20:59 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weakling schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:50:
[...]

Nee, niet doen. Zoals ik al eerder zei: de NEX-5 heeft geen profiel voor deze lens en daardoor zal er geen correctie op de foto's plaatsvinden en komen ze vervormd uit de camera.
Dat meen je niet..... ja je zal het vast wel menen maar dit vind ik behoorlijk vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:01:
Dat meen je niet..... ja je zal het vast wel menen maar dit vind ik behoorlijk vreemd.
De NEX-5 was de allereerste NEX in de 5 serie in 2010. Daarna heb je nog de 5N (2011), 5R (2012) en 5T (2013) gehad. De 5R was de eerste met als kitlens de 16-50 (die pas in 2013 los te koop was). De eerste NEX-5 was inmiddels al een tijdje uit productie. Sony heeft alleen nog met terugwerkende kracht firmware voor de 5N uitgebracht, omdat die camera nog wel in de winkels lag. Vreemd valt behoorlijk mee vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was een kleine moeite geweest. Waarschijnlijk slechts een vinkje extra zetten. Altijd spijtig als fabrikanten zulke fratsen uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodehh
Als ik het dus goed begrijp is de lens die ik linkte dus niet geschikt voor mijn camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:20:
Het was een kleine moeite geweest. Waarschijnlijk slechts een vinkje extra zetten. Altijd spijtig als fabrikanten zulke fratsen uithalen.
Wel iets meer dan een vinkje zetten, want de distortion en CA van de 16-50 zijn vreselijk vooral op wijd. Daarnaast was de NEX-5 misschien helemaal niet in staat om lenscorrectieprofielen te gebruiken door gebrek aan geheugen of processorkracht. Het was de eerste NEX en gezien het feit dat mirrorless nog maar net om de hoek kwam kijken ondertussen een dinosaur in 2013.
Moodehh schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:21:
Als ik het dus goed begrijp is de lens die ik linkte dus niet geschikt voor mijn camera?
Nee, we zeggen voor de lol dat ie niet geschikt is ... :/

Je komt in je eerste post met de verkeerde lens. Daarvan zeggen we al dat ie niet geschikt is. Vervolgens kom je even later met een link in weliswaar een andere winkel, maar naar exact dezelfde lens. Weer zeggen we dat ie niet geschikt is. En nu vraag je of we het menen? Ik heb er langzamerhand moeite mee om dit allemaal nog serieus te nemen eerlijk gezegd.

[ Voor 33% gewijzigd door Plekuz op 06-08-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodehh
[b][message=42674685,noline]
Nee, we zeggen voor de lol dat ie niet geschikt is ... :/

Je komt in je eerste post met de verkeerde lens. Daarvan zeggen we al dat ie niet geschikt is. Vervolgens kom je even later met een link in weliswaar een andere winkel, maar naar exact dezelfde lens. Weer zeggen we dat ie niet geschikt is. En nu vraag je of we het menen? Ik heb er langzamerhand moeite mee om dit allemaal nog serieus te nemen eerlijk gezegd.
Ik kom naar dit forum voor hulp omdat ik er zelf onvoldoende kennis van heb en bied daarom in mijn eerste post op voorhand mijn excuses voor domme vragen. Nu stel ik een domme vraag en wordt gelijk voor lul gezet, kijk a.u.b. in de policy en toon een beetje respect. Ik zie ineens veel verschillende lenzen voorbij komen die allemaal vreemde namen hebben, bijvoorbeeld Sony 18-55mm f/3.5-5.6. Lijkt het me niet heel raar je per ongeluk dezelfde lens kunt linken met twee heel verschillende prijzen.

Vervolgens ontstaat er een discussie over of de betreffende lens nou wel of niet geschikt is en vraag ik of de lens dus daadwerkelijk niet geschikt is en krijg gelijk commentaar. Het enige wat ik wil is een goede lens binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Dit topic gaat definitief op slot. Het lijkt ons verstandig dat de topicstarter zichzelf eerst wat inleest over zijn gekochte apparatuur. Er staat redelijk wat informatie op ons forum hierover in Het grote Sony NEX / E-mount topic v2014

[ Voor 63% gewijzigd door Universal Creations op 07-08-2014 16:21 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.