Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:26
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uFH3dUaMvkM3v4gLQ6tJYsDI/full.jpg

Gezocht: testers nieuwe dienst Knab: geld overboeken via social media of mobiel telefoonnummer

Geld overboeken ... laten we wel wezen, je weet vaak nog net het mobiele nummer van je beste vriend. Maar zijn bankrekeningnummer? Dat heb je niet paraat. Dus als je de rekening van een avondje stappen wilt delen, moet er eerst gewhatsappt worden voor het rekeningnummer. Dat is nu ook nog eens een onmogelijk lang IBAN geworden, kortom ... gedoe. Vaak heb je wel het mobiel telefoonnummer of Facebookprofiel van je vriend. Zou het niet veel makkelijker zijn om via die weg geld over te boeken?

Dat vonden de mensen van online bank Knab ook. Daarom zijn ze bezig met de ontwikkeling van Knab Social. Een onderdeel van de Knab App waarmee je heel makkelijk geld overmaakt via een mobiel telefoonnummer of Facebookprofiel. De ontvanger hoeft geen klant van Knab te zijn om de betaling te accepteren. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel leuk in theorie, maar hoe werkt het in de praktijk? Knab en Tweakers zoeken 10 personen voor het testpanel!

Hoe werkt het?
Als tester krijg je € 50,- tegoed op een Knab rekening om betalingen mee te doen. Daar ga je in de week van 3 t/m 10 oktober mee aan de slag. De vragen die we in dit topic willen beantwoorden zijn: Werkt het? Wat kan er beter? Welke functionaliteiten missen er? Zijn er ook risico's? De twee testers met de meest waardevolle feedback worden beloond met een iPad.

Daarnaast is ook input van jullie, als community, van belang. Kortom: hoe denken jullie over Knab Social? En wat willen jullie graag getest zien?

Lees, vanaf 3 oktober, in dit topic alles over de belevenissen van de testers en stel vooral je vragen!

[ Voor 94% gewijzigd door zeef op 23-09-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Ben benieuwd, ik was me er niet van bewust dat mensen een avondje stappen digitaal afrekenden, ik haal toch echt liever aan het begin van de avond wat geld uit de muur, dan hou ik tenminste een beetje overzicht op de kosten.

Dus, wat ik me afvraag, kan je dingen doen als een rekening bijhouden in de app? dat je in ieder geval een beetje in de gaten kan houden hoeveel salaris je opdrinkt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe worden gegevens gekoppeld van niet-Knab mensen/bedrijven? Neem aan dat bv een Informatique (random webshop) vanuit hun facebook bv geen bankrekening hebben, of als jij geld naar mij wil overmaken er ook weinig kan zonder dat mijn facebook/WA een koppeling heeft naar mijn bankrekeningnummer? Werkt het bv ook internationaal?

Neem aan dat jij (of de ontvanger) dan ergens die koppeling eerst moet hebben gemaakt.

Wel grappig idee, maar ik gebruik PayPal, meer dan email had ik al niet nodig en het is kleine moeite in mijn contactenlijst van Rabo die gegevens in te voeren. Het komt toch niet zo vaak voor dat je continue geld moet overmaken aan personen waar je nooit eerder aan iets heb betaald?

Daarbij
•Beschikking over Apple- of Android-smartphone om de Knab-app op te kunnen installeren
was het dus al niet echt interessant voor mij.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik ben een van de personen die de nieuwe Knab Sociaal Betalen app op de pijnbank zal leggen. Ben zeer benieuwd.

Op basis van het artikel op de Tweakers frontpage maak ik op dat er veel weerstand bestaat wanneer de naam van een financiële instelling en Facebook in één zin genoemd worden. Komende week eens kijken of ik die weerstand weg kan nemen of misschien juist moet steunen.

Ik heb er in ieder geval zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 572916

Een overboeking van één bank naar een andere bank, duurt altijd minimaal 1 werkdag omdat het via equens verloopt toch?

Overboeken naar dezelfde bank gaat direct
Ik ben nu klant bij 2 grootbanken, dus kan naar ~60% van de mensen direct overboeken.

Betekend klant worden van KNAB dat je bij 98% van je overboekingen die vertragingstijd van equens hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik wens de testpanel users heel veel suc6 toe , helaas ben ik van mening dat het een zinloze toevoeging is (knab) , zelfs al zou het "gebruikersvriendelijk" zijn ik zou nimmer en never via Facebook iets financieels overmaken. een overboeking is gewoon iets wat prive is en waar niemand maar ook niemand buiten de bank en de ontvanger/verzender hoeft te weten dat er is overgemaakt. 3th party betekend 99% van de tijd dat er toch bepaalde informatie word bewaard achter een deurtje en uiteindelijk word toch je privacygevoelige data weer doorverkocht.

Net als met betalen via NFC wat ze tegenwoordig op de ing bankpassen erbij inbouwen.... nee dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-07 23:35
Of het een zinvolle toevoeging gaat zijn moet nog blijken. Iig mag ik het gaan testen.

Ben zelf studenten dus maak regelmatig geld over naar vrienden.

Hoe het systeem precies werkt weet ik niet maar daar kom ik wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 12:23
Hier nog een tester! Rekening aangemaakt, app geinstalleerd en nu wachten op pas + cardreader.
Niet vergeten ook nog om de gegevens weer terug te sturen naar Tweakers :-)

• Martin11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07-2021
Ik kan je nu al vertellen dat alle testers uitermate tevreden zullen zijn , natuurlijk werkt het systeem wel.
En die 50 euro heb je alvast binnen , nu nog een Ipad...tsja dus die hoor je niet klagen.

Maar het hele idee om bankzaken met Facebook te koppelen (en wat er allemaal nog gaat volgen) is
een gruwel.
In plaats de banken nou eens gaan bedenken hoe ze betrouwbaarder kunnen overkomen doen ze zo het tegenovergestelde en willen ze nu overal geld aan verdienen.

Want ING werd er nog hard voor afgeserveerd kort geleden maar blijkbaar willen banken zich tussen alle aankopen gaan wurmen.

Banken moeten weer eens goed worden in datgene waarvoor ze bedoeld waren !

[ Voor 5% gewijzigd door Martin11 op 27-09-2014 07:53 ]

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 09:57
Helaas kan ik niet meedoen maar ben wel erg geintresseerd hoe het werkt en vooral waar welke informatie wordt opgeslagen.

Wordt de bank gekoppeld via een "knab app" in facebook? Of wordt het juist bij Knab opgeslagen want érgens moet het natuurlijk bekend zijn :)

Ben benieuwd!

User Error -- Please Replace User

• Quas
Martin11 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 07:51:
Ik kan je nu al vertellen dat alle testers uitermate tevreden zullen zijn , natuurlijk werkt het systeem wel.
En die 50 euro heb je alvast binnen , nu nog een Ipad...tsja dus die hoor je niet klagen.

Maar het hele idee om bankzaken met Facebook te koppelen (en wat er allemaal nog gaat volgen) is
een gruwel.
In plaats de banken nou eens gaan bedenken hoe ze betrouwbaarder kunnen overkomen doen ze zo het tegenovergestelde en willen ze nu overal geld aan verdienen.

Want ING werd er nog hard voor afgeserveerd kort geleden maar blijkbaar willen banken zich tussen alle aankopen gaan wurmen.

Banken moeten weer eens goed worden in datgene waarvoor ze bedoeld waren !
Ik kan je iig vertellen dat het mij niet zal gaan om die 50 euro. En die ipad daar doe ik het ook niet om, het zou leuk zijn maar toch.

Ik denk dat ze er nu al een verkeerde reclame campagne tegen aan hebben gegooid. Volgensmij zal het helemaal niet via facebook gaan, maar krijgt de ontvanger alleen een link waarin ze hun Iban in moeten vullen. Het kan namelijk ook via SMS. Hoe dit precies zal weken zal nog blijken.

Ik ben zelf bang dat dit een te makkelijke prooi is om iban's te minen. Als je namelijk zelf die pagina kan kopiëren dan is het risico makkelijk dat mensen zomaar hun Ivan geven op een pagina die voor hun niet vertrouwd is.

Ben nog steeds erg benieuwd hoe dit allemaal zal gaan werken.

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

"•Niet-testers ontvangen eenmalig een bericht via de systemen van Tweakers"

Ik heb mij wel aangemeld maar geen bericht gehad.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-07 15:13

Alcmaria

Syntax Error in 10

Hier nog een aankomend Knab tester.

Ik begrijp de weerstand wel, financiele transactie en facebook in één zin is niet iets waar mensen een heel warm gevoel bij krijgen. Zelf sta ik open voor nieuwe initiatieven, ik geloof dat contant geld iets is waar we heel snel vanaf moeten, het is inefficient, duur en ontzettend onhandig.

Ben erg benieuwd hoe deze implementatie van een person to person payment in elkaar steekt, wat de valkuilen zijn en hoe robuust het in elkaar zit. Ik zie bijvoorbeeld al wel wat issues als bijvoorbeeld mensen een smsje ontvangen waarin staat dat ze geld krijgen als ze alleen maar even hun iban nummer willen intoetsen. Er zijn wat mensen in mijn omgeving dit als phishing zouden kunnen bestempelen.

Heel vroeger, (ver voor mijn tijd overigens) werden mensen nerveus dat hun salaris niet in een geldzakje, maar naar een bank (brrrr) werd overgemaakt.
Ver daarna vonden mensen het spannend dat ze met een plastic pasje geld uit een automaat die aan de buitenkant van een bank hing te halen.. (brrrrr)
Nu krijg je contactless waar heel veel over te doen is.. en dit soort p2p betalingen.. Ik juich het toe, ik geloof in gemak, zolang de voorwaarden zijn geschept voor een veilige betaalomgeving geloof ik erin.
Of het veilig is, of gemakkelijk te gebruiken zal deze test uit moeten wijzen.

Ik ben erg nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar wat heb je er nu 'effectief' aan? Je kan betalingen doen naar 'facebook mensen', maar wat verschilt dat met 1x betaling doen en gewoon die persoon opslaan in je contactenlijst van je bank-programma?

Maar hoe zit dit verder qua veiligheid? Zoals ik begrijp krijgt de ontvanger via WA of FB dus een link waar hij zijn IBAN moet invullen en de betaler ziet dus pas bij geld afschrijving naar welk IBAN dat gaat? Dat is walhalla voor onze bekende V&A oplichters, waar dit moment de bekendste trigger zijn bankrekening is.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

SinergyX schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:13:
Maar wat heb je er nu 'effectief' aan? Je kan betalingen doen naar 'facebook mensen', maar wat verschilt dat met 1x betaling doen en gewoon die persoon opslaan in je contactenlijst van je bank-programma?

Maar hoe zit dit verder qua veiligheid? Zoals ik begrijp krijgt de ontvanger via WA of FB dus een link waar hij zijn IBAN moet invullen en de betaler ziet dus pas bij geld afschrijving naar welk IBAN dat gaat? Dat is walhalla voor onze bekende V&A oplichters, waar dit moment de bekendste trigger zijn bankrekening is.
Zelf hoopte ik een beetje op een Escrow oplossing voor dit soort handel, de bank geeft door dat het geld is gereserveerd en klaar staat om op de rekening van de ontvanger te zetten, maar dat dit pas gebeurt als de verzender daar een akkoord voor gegeven heeft.

En verder zijn je vragen heel valide, ik ben ook heel benieuwd hoe de dingen doorgedacht zijn. Ik slik niet alles voor zoete koek en kan best wel tussen de regeltjes van de marketingafdeling doorlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Alcmaria op 29-09-2014 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebranddeboer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
Over het algemeen is een tweaker iets sceptischer over facebook dan een gemiddelde nederlander. Ik denk dat veel mensen deze functie van knab wel fijn zullen gaan vinden. Het is namelijk wel lekker makkelijk. Ben benieuwd naar het testpanel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het hele Facebook verhaal staat mij persoonlijk ook tegen, ik zelf heb inmiddels al ruim 3 jaar geen Facebook account meer en ben ook niet van plan om daar ooit nog een account aan te maken, diensten die een facebookaccount verplicht stellen vermijd ik dan ook.

Dat je niet van iedereen zijn IBAN weet dat is logisch, maar vaak is dat alsnog snel geregeld door middel van een smsje of bericht via een andere messagingdienst. Om het makkelijker te maken zouden mobiele bankieren apps support moeten inbouwen voor QR codes zodat je als je geld naar iemand wil overmaken de QR code van die ander kan scannen waarna hij dingen als IBAN en naam van de begunstigde direct invult waarna je alleen het bedrag nog maar hoeft in te vullen, dan heb je hetzelfde gemak en hoef je verder geen integratie met sociale netwerksites erin te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dankzij een afvaller ben ook ik van de partij om te testen met Knab Sociaal Betalen. Ik ben vooral benieuwd naar hoe gebruikerservaring en privacy is geregeld voor de ontvanger. Daarnaast ben ik zelf ook benieuwd naar de algemene ervaring van Knab en hebben ze er mogelijk een nieuwe klant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 12:10

Bejit

Svenska Faderland

Slecht idee. Met telefoonnummers heb je geen enkele controle of je de juiste telefoonnummer in toetst. Bij IBAN zit een hele controle en is de kans van het overmaken naar een verkeerd nummer vele male kleiner: Wikipedia: International Bank Account Number

Daarnaast wisselen mensen regelmatig van telefoonnummer. Bankrekeningnummer wisselen doe je veel minder snel. Sowieso is een IBAN nummer zo geappt naar 1 van je vrienden en kan hij het via een app van zijn bank overmaken.

En Facebook :')

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 23:15
Bejit schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:16:
Slecht idee. Met telefoonnummers heb je geen enkele controle of je de juiste telefoonnummer in toetst. Bij IBAN zit een hele controle en is de kans van het overmaken naar een verkeerd nummer vele male kleiner: Wikipedia: International Bank Account Number

Daarnaast wisselen mensen regelmatig van telefoonnummer. Bankrekeningnummer wisselen doe je veel minder snel. Sowieso is een IBAN nummer zo geappt naar 1 van je vrienden en kan hij het via een app van zijn bank overmaken.

En Facebook :')
Uiteraard is het direct overmaken naar een IBAN nummer het beste, die mening deel ik ook. Alleen in de praktijk loop ik er altijd tegenaan dat als ik geld wil overmaken via me mobiel dat dit niet even 1:1 kan.
Zowel de Rabo app als de KNAB app loggen allebei uit op t moment dat ik wissel van app.. Oftewel ik zit in me whatsapp van mijn vriend die mij zijn IBAN doorstuurt vervolgens ga ik naar mijn bank app wissel ik 1 keer terug, en ja hoor uitgelogd..... Dus maar weer opschrijven op een papiertje en dan maar weer inloggen en handmatig inkloppen....

Het overmaken via FB lijkt mij ook niet prettig, ook omdat in mijn vriendengroep (28+) bijna niemand meer FB heeft. Ik zou dan ook meer behoefte hebben om gecodeerd een bericht te sturen via Whatsapp waarmee mijn vrienden dat openen in hun eigen App en dat bank nummer en bedrag al ingevuld staan.... en meteen kunnen overmaken.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
  • Laatst online: 10-07 22:08
Hier ook een tester. Gisteren rekening geopend en gegevens doorgestuurd naar Tweakers. Ik ben zeer benieuwd hoe het testen gaat verlopen. Het koppelen van je Facebook aan je IBAN lijkt me toch een punt om extra rekening mee te houden qua privacy.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Laatst online: 09:22
Voor alle mensen die hier naarstig wachten op reviews... Nog even geduld ;-)
Van Knab heb ik zojuist begrepen dat door een storing bij hun leverancier de passen e-readers helaas nog niet aan de testers verstuurd zijn. Ze vinden dit heel vervelend, maar er is helaas nu niks aan te doen. De passen en e-readers worden vandaag alsnog verstuurd en deze ontvangen jullie dan waarschijnlijk uiterlijk dinsdag. De testers zullen daarom vanaf dinsdag hun bevindingen posten t/m maandag 13 oktober.

Met vriendelijke groet,
Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzafried
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
beetje een onzin voorbeeld. de betaler onthoud het gewoon en die stuurt dan later een mailtje, hoef je niet met je (half) zatte kop moeilijk gaan zitten doen op een schermpje van 6 inch. Overigens kun je in de meeste kroegen gewoon afrekenen wat je gebruikt hebt, dus hoef je die avond alleen even te onthouden wat je ook weer gedronken hebt...kun je jou deel zelf betalen als je naar huis wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
  • Laatst online: 10-07 22:08
Vandaag mijn pas en card reader nog niet ontvangen. :? Dat word een late start dan...

[ Voor 30% gewijzigd door Busy-Today-88 op 07-10-2014 17:47 . Reden: vage zins opbouw. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Helaas, hier ook niets ontvangen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 622622

We hebben een aantal van jullie inmiddels persoonlijk gesproken. De bankpassen en cardreaders zijn gisteren op de post gegaan dus als je deze vandaag niet hebt ontvangen dan toch zeker morgen. We vinden het erg vervelend dat het testen voor een aantal van jullie nu nog meer vertraging oploopt!
Ook de update van de Android App is vandaag geupload. We verwachten dat deze in de loop van de avond beschikbaar is.
Sommigen van jullie kunnen dus al aan de slag en de anderen vanaf morgen!
Succes, en bij vragen zijn we ook voor jullie bereikbaar (020-303 1600) tussen 8u en 22u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Gezien er ook in het algemeen input vanuit de community welkom is, heb ik een heel basaal punt bekeken dat ik van belang vind voor een initiatief als knab.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat het wel een sub-brand zou zijn van een grote bank, zoals we er daar meer van hebben gezien. Ook al is diversificatie van aanbod een logische stap voor een commercieel bedrijf, vond ik het altijd apart dat banken er dan een meer sociaal of groen alternatief naast zetten in plaats van het moederbedrijf gewoon meer maatschappelijk verantwoord te maken.

Het blijkt hier echter niet te gaan om een sub-brand van een grote bank. Ja, het is Aegon, maar die bankiert niet onder eigen naam particulier in Nederland voor reguliere rekeningen. Dezelfde oprichter als destijds van Alex staat aan de bron van knab. Hoewel Alex nu onder Binck (na uitstappen van oprichter) eigenlijk van een marktveranderaar is geworden tot gevestigde orde, heeft het in de basis destijds een positieve verandering gebracht in de markt.

Van knab gaan we hopelijk hetzelfde zien. Ik sta er in ieder geval positief tegenover dat zaken als openheid en eigen beheer hoog in het vaandel staan. Ik hoop dat dat ook zo blijft, en niet dezelfde weg als Alex gaat volgen.

Zelf stap ik overigens niet snel over. Een probleem in Nederland is dat overstappen van bank een hoop gedoe is - zeker als je een hoop bankzaken doet. Het nummberbehoud zoals bij mobiele telefoons is met IBAN ook vakkundig de nek omgedraaid, en zal een makkelijkere transitie naar nieuwe banken in de weg staan. Misschien is dat iets waar knab ook nog iets moois op kan verzinnen - maar dat is niet voor dit topic (laten we het hier zuiver houden)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 08-10-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Totaal offtopic, maar als je overstapt naar een andere bank zijn er wel processen om je hierbij te ondersteunen:

http://www.overstapservice.nl

overigens zal het nooit simpel worden en is er nog wel flink wat actie vanuit de klant nodig om het probleemloos te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 622622 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 18:36:
Ook de update van de Android App is vandaag geupload. We verwachten dat deze in de loop van de avond beschikbaar is.
Toch leuk dat iedereen na de update zijn app opnieuw mag registreren en niet alleen de mensen van het testpanel ;)

Betekend deze update ook dat andere klanten al het "sociaal betalen" kunnen testen? Of komt dat pas later aan bod?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

De Beta Knab app (Knapp?) is zojuist beschikbaar gekomen op testflight voor iOS gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooglander1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:38:
[...]

Betekend deze update ook dat andere klanten al het "sociaal betalen" kunnen testen? Of komt dat pas later aan bod?
Hoewel er inderdaad een update voor alle gebruikers van onze Android app beschikbaar is, is de Knab Social functie slechts beschikbaar voor de 10 testers van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bart_Denon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:24:
Het overmaken via FB lijkt mij ook niet prettig, ook omdat in mijn vriendengroep (28+) bijna niemand meer FB heeft. Ik zou dan ook meer behoefte hebben om gecodeerd een bericht te sturen via Whatsapp waarmee mijn vrienden dat openen in hun eigen App en dat bank nummer en bedrag al ingevuld staan.... en meteen kunnen overmaken.
Zoiets dacht ik in de basis, dat is toch een veel beter idee? iDeal werkt al in dit principe, je gaat de webwinkel door, einde van de rit wordt je doorgestuurd naar de door jouw gekozen bank en alles staat er al in. PayPal kent dit systeem ook al lange tijd (in URL vorm). Als elke bank-app deze 'input' dan gewoon accepteert op hun app, heb je een uniform systeem wat imho dan toch veel beter werkt? Veiligheid in beide gevallen is toch veel lager dan 'de normale betaling'. Beetje zoals Rabobank nu die 'QR code' scanner heeft, maar dan inclusief de gegevens van bank/naam.

Snap best dat banken iets onderscheidend willen hebben tov van de andere banken, maar daarmee zet je klanten toch ook gewoon voor een blok? Of dan zo'n enkel systeem de reden is om over te stappen, lijkt me onlogisch (ik heb andere zaken iets hoger staan, met name in dit geval bv platform support - WP is er nog niet).

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 08-10-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Ik wil even melden dat er hier nog steeds geen bankpas en random reader binnen zin. Dat wil dus zeggen dat het testen nog steeds niet mogelijk is. Jammer, maar ik ga er van uit dat ik alsnog snel de bankpas en de random reader binnen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Ik zit helaas in hetzelfde schuitje als Quas. Afgezien daarvan is de eerste indruk van Knab wel ok :) hoewel ABN het wel altijd voor elkaar heeft gekregen een pas op tijd te leveren :+

Er komt bij het openen van je rekening geen formulier of bankbezoek aan te pas, alles digitaal en met iDeal maak je een klein bedrag over om meteen aan de aan de slag te kunnen. Met iemand van de klantenservice nog even gechat om half negen op een zondagavond, ook wel handig dat er op dergelijke tijdstippen iemand beschikbaar is. De interface ziet er goed uit en komt wat coherenter dan die van de ABN, daar merk je dat dat hun kasboekapplicatie nog niet over is op IBAN met missende rekeningnummers tot gevolg bij sommige transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:12:
[...]

Zoiets dacht ik in de basis, dat is toch een veel beter idee? iDeal werkt al in dit principe, je gaat de webwinkel door, einde van de rit wordt je doorgestuurd naar de door jouw gekozen bank en alles staat er al in. PayPal kent dit systeem ook al lange tijd (in URL vorm). Als elke bank-app deze 'input' dan gewoon accepteert op hun app, heb je een uniform systeem wat imho dan toch veel beter werkt? Veiligheid in beide gevallen is toch veel lager dan 'de normale betaling'. Beetje zoals Rabobank nu die 'QR code' scanner heeft, maar dan inclusief de gegevens van bank/naam.
De Raobank heeft al iDeal betalingen via de Android app. Hiervoor hoef je enkel je 5 cijferige pincode te gebruiken (tot een ingesteld bedrag).

Hier ook nog geen pas binnen bij Knab. Zijn er trouwens ook plannen voor een app voor tablets? Zo jammer dat het geblokkeerd is voor mijn 7" tab4 terwijl smartphones van 6,5 inch (bij wijze van spreken) wel geschikt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Same here... zit elke avond klaar met mijn telefoon, mijn PC, en een grote mok koffie.. maar nog geen bankpas en reader. Nog heel even en ze kunnen ze persoonlijk aan ons geven als we maandag die kant op gaan :-)

Ik vind de eerste indruk van Knab ook een positieve, moet nog wel flink wennen aan de gebruikersinterface van de persoonlijke bankpagina, iets te rommelige interface naar mijn mening. Maar ben een klein beetje de wat klassiekere structuur gewend van andere banken.

In ieder geval, nog geen ervaringen met de social app, morgen weer een nieuwe dag, met nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Knab Social Betalen - Eerste Impressie

Deze post is een eerste in een serie van posts waarin ik het nieuwe Knab Social Betalen test. Social Betalen is een initiatief van Knab en stelt klanten van de bank in staat om een bericht te versturen naar een vriend met daarin een bepaald bedrag. Deze vriend kan daarna via een link in het bericht het geld over laten maken naar zijn eigen rekening. Momenteel is het mogelijk om berichten te sturen via SMS of Facebook.

In de serie testverhalen zal ik steeds een andere use case testen. Deze eerste post is een uitzondering op deze regel en bevat een eerste impressie van van de app en een beschrijving van het opzetten van de applicatie. In de beschrijving van de tests zal ik mij beperken tot het beschrijven van de Social Betalen-functionaliteit en de rest van de Knab-app achterwege laten.

Links naar de reviews:
  1. Eerste Impressie
  2. Geld overmaken naar nog onbekend mobiel telefoonnummer
  3. Geld overmaken naar een mobiel nummer uit adresboek
  4. Mening na een aantal dagen gebruiken
Testopstelling:
Ik test Knab Social Betalen op een iOcean X7 met stock versie van Android 4.2.1. Ik was al een bestaande Knab-klant en Facebookgebruiker en heb speciaal voor deze test een aparte rekening aangemaakt binnen mijn reeds bestaande Knab-account. Op deze rekening heb ik 50,- ter beschikking voor testdoeleinden.

Initieel instellen van de app:
Na het updaten van de Knab app, zat de Social Betalen functionaliteit automatisch tussen de opties bij de knop Overmaken. Bij het koppelen van Facebook aan de app stak het eerste probleem de kop op. Ik had op dat moment niet de Facebook app geïnstalleerd staan op mijn telefoon, wat betekende dat ik door werd verwezen naar een pop-up met daarin de webinterface van Facebook. Het invullen van mijn Facebook-credentials (email en wachtwoord) verliep zeer langzaam en het leek alsof de applicatie bij elk ingevoerd teken iets aan het verwerken was. Nadat het invoeren gelukt was en ik toestemming had gegeven aan Facebook om mijn vriendenlijst te delen met Knab crashte de app. Helaas. Bij een tweede poging kreeg ik de melding dat de Facebook-autorisatie reeds gedaan was en crashte de app wederom.

Mijn volgende stap was om de Facebook app te installeren, omdat ik vermoedde dat de fout hier mogelijk door veroorzaakt werd. Na installatie van de Facebook app heb ik de autorisatie wederom geprobeerd en ditmaal crashte de app niet. Ditmaal werd de applicatie unresponsive en heb ik hem via Android taakbeheer moeten stoppen. Bij een tweede poging kreeg ik hetzelfde resultaat.
Ze zeggen altijd dat driemaal scheepsrecht is en inderdaad...bij een derde maal leek het na lang wachten goed te zijn gegaan, Echter iedere keer dat ik een betaling via Facebook probeerde te initiëren, krijg ik wederom alleen de optie 'Verbind met Facebook'.

Na een reboot van de telefoon (je weet maar nooit ;) ) is de situatie nog steeds hetzelfde. Geen autorisatie aan Facebook te geven zonder freeze van de app.

Oordeel op basis van deze test:
Pro: De vormgeving is goed en duidelijk. Ik was al bekend met de Knab-app, en het overmaken via Facebook of mobiel nummer is prima geïntegreerd in de oude interface.
Con: Na deze eerste kennismaking met Social betalen ben ik nog niet enthousiast over de robuustheid van de applicatie. De koppeling met Facebook werkt momenteel niet voor mij, maar vooral de manier waarop de app daarmee omgaat is niet charmant.

Stiekem kan ik alvast verklappen dat mijn ervaring met het overmaken naar een mobiel nummer een stuk positiever is, maar dit zal ik in de volgende testsessie uit de doeken doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jk_W op 12-10-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:32
Ik ben niet uitgenodigd voor de test, maar heb wel een knab rekening. Ik vind wel eea aan te merken op de app. Maak ik ook kans op een prijs als ik mijn feedback hier neerzet?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb gisteravond de nieuwe betalingsmogelijkheden uitvoerig getest. Ik heb nog geen andere functionaliteiten van deze App kunnen ontdekken (heb hier ook nog niet uitvoerig naar gezocht).

In feite wordt een weblink aangemaakt vanwaar mensen het geld kunnen accepteren. Hiervoor moeten ze een bevestigingscode invoeren welke wordt verstuurd naar het gekozen mobiele nummer of Facebook. Op deze manier is deze weblink wel beveiligd en kan niet iedereen de betaling accepteren. Op zich dus wel slim bedacht.

Enkele vragen die ik nog wil beantwoorden:

Wat betekent dit in de praktijk?
= Het bankieren wordt veel gemakkelijker en het zal ook voor Knab een goede manier zijn om meer bekendheid te krijgen.

Wanneer zou je deze methode gebruiken?
= Vaak, iedere keer als je nu geld leent van vrienden kun je het direct zonder veel moeite overboeken.

Welk maximum bedrag geldt voor deze overboekingen?
= ?

Welke beveiliging heb je nog als iemand je telefoon ontneemt en je 4 cijferige code heeft afgelezen?
= Geen, maar dit is net zo veilig als wanneer iemand je bankpas jat en daar de code van weet.

Een functionaliteit ontbreekt, en ik snap niet waarom. Als je geld via een link per sms of Facebook kunt overboeken, waarom dan niet ook via e-mail?

In feite kun je nu geld overboeken via ieder communicatiemiddel.
1. Je genereert een code waarop je geld reserveert.
2. Je geeft de code aan de ontvanger.
3. Je vraagt of de ontvanger de code heeft ontvangen.
4. Je geeft de ontvanger de bevestigingscode.

In feite is bovenstaande al mogelijk door het geld naar jezelf over te boeken en de codes aan een ander te geven. Dit is echter omslachtig dus ik stel voor dat ze bovenstaande gewoon beschikbaar stellen.

Wanneer gebruik je dit in de praktijk? Voorbeeld:
Je bent onderweg en wilt geld overmaken naar iemand die geen sms of facebook bij de hand heeft (bijvoorbeeld iemand die thuis zit of een ouder persoon). Je genereert de code en belt om die code door te geven, de persoon kan deze code intikken op iedere browser en daarmee het geld ontvangen.

Het zou nog een verbetering zijn als je een groep met vrienden kan aanmaken waarin het sturen van de weblink met bevestigingscode overbodig is en waarmee het geld dus nog sneller overgemaakt kan worden. Dit werkt dan eigenlijk precies hetzelfde als iemand die is opgeslagen in je adressenlijst, alleen dan op je telefoon en net iets sneller. Dan zou het ook nog mooier zijn als die betreffende vriend direct een berichtje kan krijgen met daarin de bevestiging dat het geld is overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Ruim 2 weken wachten op een internet-kastje.
Omdat de bank ervoor kiest zelf geen voorraad aanhoudt,
maar afhankelijk is van de voorraadproductie bij een derde.

Voor zowel RABO als ABN geldt dat je zo'n apparaatje in 2 dagen in huis hebt,
En bij nood kan ophalen op het kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Anoniem: 601896 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:04:
Ruim 2 weken wachten op een internet-kastje.
Omdat de bank ervoor kiest zelf geen voorraad aanhoudt,
maar afhankelijk is van de voorraadproductie bij een derde.

Voor zowel RABO als ABN geldt dat je zo'n apparaatje in 2 dagen in huis hebt,
En bij nood kan ophalen op het kantoor.
Toen ik klant werd bij Knab, ongeveer 5 weken geleden, had ik het kastje binnen 2 dagen in huis. Ziet er erg netjes uit. Ben trouwens überhaupt geen voorstander van die kastjes en vind het systeem van ING wat dat betreft beter. Kastje neem je nooit mee, telefoon wel. Nu zou dit mobiel bankieren hier wel weer een oplossing voor bieden.

De wat nieuwere Iphones hebben allemaal de mogelijkheid om deze te ontgrendelen met een vingerafdruk, dit lijkt mij ook veel fijner dan de 4 cijferige code. Zou dat iets zijn om te implementeren in de iOS App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

smuurmans schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:20:
[...]

Toen ik klant werd bij Knab, ongeveer 5 weken geleden, had ik het kastje binnen 2 dagen in huis. Ziet er erg netjes uit. Ben trouwens überhaupt geen voorstander van die kastjes en vind het systeem van ING wat dat betreft beter. Kastje neem je nooit mee, telefoon wel.
Voor mij precies hetzelfde, het ging allemaal mooi snel. Maar dat kastje had me haast weerhouden om over te stappen van ING naar Knab

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We vinden het heel vervelend dat een aantal van de testers de bankpassen en cardreaders nog steeds niet ontvangen hebben. We hebben een bevestiging gehad dat ze maandag met de post verstuurd zijn, waardoor we verwacht hadden dat jullie de pakketten uiterlijk woensdag thuis zouden ontvangen. We gaan er vanuit dat ze vandaag allemaal op de mat vallen.
smuurmans schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:29:
Welk maximum bedrag geldt voor deze overboekingen?
= ?
Je kan maximaal €500 per dag overboeken. Dat bedrag is te spreiden tussen overboeken naar telefoonnummer en Facebook-account.
Een functionaliteit ontbreekt, en ik snap niet waarom. Als je geld via een link per sms of Facebook kunt overboeken, waarom dan niet ook via e-mail?
Het zou in de toekomst inderdaad mogelijk zijn om een functionaliteit toe te voegen om ook over te boeken naar een e-mailadres. Mocht daar veel vraag naar zijn na de introductie van de dienst, gaan we die optie uiteraard bekijken en overwegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 622622 op 09-10-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Anoniem: 622622 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:49:
We vinden het heel vervelend dat een aantal van de testers de bankpassen en cardreaders nog steeds niet ontvangen hebben. We hebben een bevestiging gehad dat ze maandag met de post verstuurd zijn, waardoor we verwacht hadden dat jullie de pakketten uiterlijk woensdag thuis zouden ontvangen. We gaan er vanuit dat ze vandaag allemaal op de mat vallen.
Goed nieuws, de bankpas en cardreader lag zojuist op de mat. Stylish doosje hoor, je voelt je wel gelijk welkom.

Vanavond van mij de eerste ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jk_W schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:56:
Initieel instellen van de app:
Bij het koppelen van Facebook aan de app stak het eerste probleem de kop op. Ik had op dat moment niet de Facebook app geïnstalleerd staan op mijn telefoon, wat betekende dat ik door werd verwezen naar een pop-up met daarin de webinterface van Facebook... Nadat het invoeren gelukt was en ik toestemming had gegeven aan Facebook om mijn vriendenlijst te delen met Knab crashte de app. Helaas. Bij een tweede poging kreeg ik de melding dat de Facebook-autorisatie reeds gedaan was en crashte de app wederom.
Hartelijk dank voor deze feedback Jk_W. Het is ons gelukt om de crash te reproduceren. Probleem lijkt inderdaad veroorzaakt te zijn doordat de Facebook App aanvankelijk nog niet geïnstalleerd was. Dat gaan we z.s.m. fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Anoniem: 622622 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:54:
[...]

Hartelijk dank voor deze feedback Jk_W. Het is ons gelukt om de crash te reproduceren. Probleem lijkt inderdaad veroorzaakt te zijn doordat de Facebook App aanvankelijk nog niet geïnstalleerd was. Dat gaan we z.s.m. fixen!
Goed te horen dat er actief met de feedback aan slag wordt gegaan. Zijn er momenteel al mogelijkheden voor mij om de Facebook-koppeling toch aan de gang te krijgen? Als ik op dit moment probeer om via Facebook iets over te maken 'freezed' de app als ik op de knop 'Verbind met Facebook' druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jk_W schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:58:
[...]

Goed te horen dat er actief met de feedback aan slag wordt gegaan. Zijn er momenteel al mogelijkheden voor mij om de Facebook-koppeling toch aan de gang te krijgen? Als ik op dit moment probeer om via Facebook iets over te maken 'freezed' de app als ik op de knop 'Verbind met Facebook' druk.
Zodra er een fix is voor het probleem laten we je dit weten.

Je kan proberen om de App te ontkoppelen in je persoonlijke bankomgeving en de app te verwijderen (onze Servicedesk kan je hier eventueel bij helpen). Daarna opnieuw de app installeren en registreren, maar dan terwijl je de Facebook App wel geïnstalleerd hebt staan op je telefoon.
Maar het is ook mogelijk dat dit jouw freez probleem nu nog niet verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Knab Social Betalen - Geld overmaken naar een, nog onbekend, mobiel nummer

Dit is de tweede post in een serie van posts waarin ik het nieuwe Knab Social Betalen test. Voor meer details over Knab Social Betalen en de test-setup verwijs ik naar mijn eerste post in de serie. In deze post zal ik mijn bevindingen posten met het overmaken naar een mobiel nummer wat nog niet in het adresboek staat van mijn telefoon.

Links naar de reviews:
  1. Eerste Impressie
Geld overmaken naar een nummer wat nog niet in mijn adresboek staat:
Als eerste test heb ik geprobeerd een bedrag over te maken via het telefoonnummer van een collega van mij. Dit nummer had ik nog niet in mijn telefoon staan. Terwijl ik de stappen doorliep om het bedrag over te maken, vielen mij een aantal zaken vielen mij op vanuit een usability-perspectief.
  • Stap 1 'Kies een rekeningnummer' - In eerste instantie probeerde ik op de tekst te drukken. Echter had dit geen resultaat en moest de rekening onder in het scherm gekozen worden. Geen fout, maar mijn intuïtie gaf me eerst iets anders in.
  • Stap 1 'Kies een rekeningnummer' - Wanneer een rekening is geselecteerd, worden een aantal woorden in de naam van het rekeningnummer rood onderstreept. Ik heb niet kunnen achterhalen om welke reden bepaalde woorden onderstreept worden. Het was in ieder geval geen spellingscheck :)
  • Stap 2 'Bedrag' - De komma werkt niet. Je moet een punt gebruiken. Dit is tegenintuitief, aangezien op het scherm wel een komma is afgebeeld.
  • Stap 3 'Aan' - Het was me eerst niet duidelijk waarom ik een naam op moest geven. Later werd me duidelijk dat dit nodig was om een naam te hebben bij de afboeking op je rekening.
  • Stap 3 'Aan' - Ik mis de mogelijkheid om de persoon gelijk op te slaan in het telefoonboek
  • Stap 5 'Bevestiging' - Het invoerveld om je pincode in te voeren heeft nog geen focus, waardoor je er eerst op moet drukken. Dit is onnodig.
Nadat het bericht verstuurd was, ontving mijn collega een SMS met daarin een link. Na het klikken op deze link, werd een browser venster geopend, waar hij zijn IBAN op moest geven. Hij wist zijn IBAN niet uit zijn hoofd, maar na het snel opzoeken van het nummer was de sessie al verlopen. Dit is opvallend, aangezien het hele proces zeker niet meer dan een minuut heeft geduurd. Hierna heeft hij het gelijk weer geprobeerd, maar wederom een grote 'OEPS' in het scherm. We hebben dit gisteren geprobeerd en vandaag kon hij opeens wel het geld claimen. Het duurder echter wel lang (5minuten) voor de bevestigings-SMS met de code binnen kwam. Het lijkt op een soort serverfout dus gisteren. Deze collega heeft ING en gebruikt Android.

Hierna heb ik het geprobeerd bij een andere collega die een rekening heeft bij ABN Amro en een iPhone gebruikt. Ook zijn nummer had ik nog niet in mijn adresboek staan. Bij hem ging het process in één maal goed en hij kreeg ook geen server timeout. De bevestigings-SMS kwam ook gelijk binnen. Waarom het bij de eerste collega niet soepel verliep, maar bij de tweede wel, is mij niet duidelijk.

Pro:
  • Op een paar usability-puntjes na, verliep het versturen van de betaling via SMS goed.
  • Ik vond het ook leuk dat je foto's bij kan voegen (hoewel ik het doel nog niet zo zie).
  • De berichten die de ontvangers binnen kregen, waren duidelijk en, als er geen time-outs waren, verliep het proces goed.
  • Beide collega's waren tevreden over de transactie en zagen toepassingsmogelijkheden. Zeker tijdens stappen.
Con:
  • Jammer dat er soms server timeouts (OEPS-meldingen) waren.
  • Vreemd dat je maar een week hebt als ontvanger om het geld te claimen.
  • SMS liet soms lang op zich wachten.
  • Het invullen van je IBAN is voor sommige mensen niet iets wat ze uit hun hoofd kunnen.
In de volgende test zal ik meer ingaan over het overmaken naar mensen die WEL in mijn adresboek staan. Ik kan ook alvast verklappen dat er waarschijnlijk screenshots in de volgende post zullen komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Introductie
Nou, vandaag was het dan zover. Alle benodigdheden voor het testen van de Knabb Social App waren gearriveerd.
Ik zat al dagen tegen het beginscherm van de Knab App aan te kijken omdat ik mijn pas en reader nodig had om de app te registreren. (ik vind Knapp nog steeds de beste naam voor de app hoewel Ppank dan weer nergens op slaat, maar dat geheel terzijde).

Nu ik alle benodigheden had, wilde ik deze nieuwe functionaliteit testen zoals ik altijd nieuwe zaken oppak en dat is door vooral geen handleidingen te lezen. Handleidingen en instructies zijn enorm 1994. Het komt dan wel eens voor dat ik er na jaren achter kom dat een bepaald apparaat nog hele stoere functies heeft verborgen achter een illustere combinatie van knoppen, maar dat risico neem ik.
Ik heb een ontzettend hippe retro iPhone 4 van de baas gekregen, daarom draai ik de nieuwste iOS versie voor dit apparaat en dat is versie 7.1.2.

Eerste indrukken, de app zelf is speels grafisch weergegeven, modern, maar misschien niet naar iedereen zijn smaak. Nu hoeft een Bank App nou niet bepaald hip en trendy te zijn maar vooral functioneel. Maar ik vind dat de Knab App een goede mix heeft gevonden. Het enige wat ik wellicht erop heb aan te merken is dat ik het beginscherm graag zelf zou willen kiezen. Dat ik mijn "totaal vermogen" direct zie is natuurlijk geweldig, maar ik hoef niet de stand van de AEX te weten. Ik zou dus zelf graag een scherm verder, je huidig saldo en op en afboeking willen beginnen.
Maar goed we testen hier niet de app maar de nieuwe functionaliteit en daar kom ik nu op.

De Facebook Overboeking
Bij veel mensen lopen de rillingen over de rug wanneer ze de combinatie, facebook en banken-app horen. Als je denkt aan geld overmaken via Facebook schieten gelijk schrikbeelden door je hoofd van je complete transactie historie van de afgelopen 2 jaar rechtstreeks op je tijdlijn. Dat ging voor mij wat ver, maar ik kreeg initieel geen warm gevoel bij Facebook en mijn bankzaken.

De Test
Ik opende de Knab App en moest mij registreren met mijn bankpas en de cardreader, je kiest tijdens dit registratie proces een 4 cijferige toegangscode waarmee je alle volgende keren de app kan openen.
Het eerste scherm laat je huidige saldo zien de stand van de AEX, een notificatie knop voor als er berichten zijn van de bank en een knop voor overboekingen.
Mijn theorie over het niet gebruiken van handleidingen komt ook hier uit, want overboeking leek me eigenlijk de beste knop om te gebruiken als ik iets wilde uh.. ja..uh.. overboeken...

Het volgende scherm gaf mij een viertal opties, overboeken naar een andere betaalrekening, overboeken tussen mijn eigen rekeningen, overboeken naar telefoonnummer(tempting maar voor een volgende keer), en overboeken via Facebook.
Vandaag was het de beurt aan de Facebook variant voor overboeken.

Na een klik op de "Overboeken via Facebook" knop, wordt er eerst gevraagd om je eigen Facebook user en wachtwoord, zodat er een Facebook app op jouw profiel geactiveerd kan worden.

De app vraagt om de volgende toestemmingen:

- Jouw openbaar profiel
- Je vriendenlijst
- Je emailadres.

Dat vind ik nogal meevallen aangezien ik vaak genoeg allerlei exotische apps hebben gezien die root access op je PC vragen om een spelletje te mogen spelen.

Ik ben maar akkoord gegaan met de voorwaarden (anders was de test erg kort geweest) en vervolgens kreeg ik via de app de vraag vanaf welke rekening ik wilde overboeken. Nu heb ik maar 1 rekening bij Knab dus die keuze was snel gemaakt.
Hierna het bedrag. Ik vond 1 euro wel een mooi bedrag om naar de vriendin over te maken, eens kijken hoe dat ging.
Het volgende scherm vroeg mij: Kies een Vriend, je krijgt dan je contactenlijst te zien en is het zaak de juiste vriend uit te kiezen om het geld aan over te maken (dit kan misschien nog wel een uitdaging worden na een avond stappen maar meer daarover in de conclusie). Ik koos in dit geval, geheel nuchter, voor mijn vriendin.
Daarna kan je dan een persoonlijke boodschap typen en zelfs een foto toevoegen.
Dan wordt nog eenmaal gevraagd om een bevestiging in de vorm van je 4 cijferige toegangscode waarna.
Als laatste komt het scherm waarin een kleine samenvatting komt wat je precies gaat doen en een klik op verzenden en jij hebt jouw gedeelte gedaan en is het afwachten of het geld ook daadwerkelijk van je rekening wordt afgehaald, de ontvanger heeft 7 dagen om het geld te accepteren.
Bovenstaande opsomming van schermen lijkt alsof het heel veel werk is om een overboeking te doen, niets is minder waar, ik was binnen 15 seconden door alle schermen heen.

De ontvanger
De ontvanger krijgt een Facebook notification met daarin de melding "Alcmaria heeft je uitgenodigd om Ontvang een betaling via Knab te proberen". Dit is iets waar ik mijn vraagtekens bij zet, het is echt nodig om duidelijk aan de ontvanger uit te leggen dat de betaling via Facebook binnen gaat komen. Als dit niet geheel duidelijk is, zal de melding die Knab genereert verzuipen tussen de uitnodigingen van Candy Crush, wazige Yoga workshops en allerlei andere ongevraagde uitnodigingen.
Ik begrijp dat Knab gelimiteerd is aan wat facebook aanbied voor mogelijke teksten, maar deze melding komt dan een beetje slecht uit voor Knab Social.
Als de ontvanger het berichtje aanklikt opent de Knab Social Facebook App in Facebook, het aparte is, is dat de ontvanger dezelfde rechten moet geven aan de app als de verzender.
Dat de verzender van het geld toegang geeft tot zijn contactenlijst is logisch, die heb je nodig om de betaling te maken. Dat de ontvanger dezelfde rechten moet toekennen is minder logisch en zou een reden kunnen zijn voor mensen die verder nooit iets met Knab social gaan doen om de app te weigeren.

Als de ontvanger de app wel accepteert krijgt hij direct een scherm met het bedrag wat wordt overgeboekt met de omschrijving en de eventueel bijgesloten foto. In het scherm staat het verzoek je IBAN in te voeren en daaronder een duidelijke knop .."Ontvang dit Bedrag"..
Tussendoor komt nog de geruststellende mededeling "Wij zullen nooit een bericht op jouw Facebook tijdlijn plaatsen".(yay!). Waarna na doorklikken de melding komt "GELUKT! het bedrag wordt direct naar je rekening overgemaakt" (en natuurlijk een paar lovende marketing teksten onder de GELUKT! boodschap)
De verzender krijgt direct een emailtje dat het geld is opgehaald en de overboeking is ook direct te zien op de rekening.

Voorlopige conclusie na Dag 1

Eerste indrukken en conclusie van de Knab social app is overwegend positief, alles ging eigenlijk gesmeerd ik heb me geen één keer afgevraagd wat ik moest doen om iets voor elkaar te krijgen.
App werkte stabiel, integratie met facebook is naadloos.

Waar ik me beetje zorgen overmaak is de eerste melding die de ontvanger krijgt als hij het geld wil ontvangen en de Knab Facebook app nog nooit gebruikt heeft. Bij volgende betalingen is de melding wel netjes "u heeft een betaling ontvangen van Alcmaria" waar het de eerste keer net lijkt of je in een of andere viral reclame wordt geluisd.
Om het gedrag van mensen te testen heb ik naar een vriend van me geld overgemaakt die NIET weet dat ik aan deze test meedoe. Hij zal dan ook niet begrijpen waar het geld vandaan komt, waar het bericht vandaan komt en waarom ik ineens een rekening bij Knab heb. Ik ben ook erg benieuwd of hij blind alles gaat accepteren. Morgen daar hopelijk meer over (spannend he?)

Wat ook duidelijk moet zijn bij de manier van overboeken is, dat het niet echt overboeken is.
Eigenlijk geef je iemand toestemming om een eenmalige incasso te doen van jouw bankrekening, als ze dit niet binnen die 7 dagen doen dan moet de zender zijn actie opnieuw opzetten.
Het moet dus wel duidelijk voor beide partijen zijn, dat de transactie pas voltooid is, wanneer beide partijen alle acties hebben voltooid. Waarbij bij een simpele overboeking het geld gewoon op je rekening verschijnt.

Ik ga nog geen pro's en con's lijstje maken.. dat doe ik aan het einde van mijn testsetje.. En wees niet bevreesd de volgende keren zullen mijn posts iets korter zijn, omdat de opstartperikelen dan al in deze post zijn afgetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Android 4.4.4 stock op Nexus 4, met ART ingeschakeld. Eerste indrukken van op alle knopjes drukken, dan hebben de developers morgen nog wat uit te zoeken/fixen ;)

Met stipt ergernis #1: de app locked meteen na het wegswitchen :( kan hier geen (optionele) timeout op van 1 minuut? Even snel een rekeningnummer uit een andere app kopiëren is er zo niet bij: je moet op deze manier steeds weer inloggen en de actie waar je mee bezig was opnieuw uitvoeren.

De app ziet er over het algemeen prima uit, maar voelt soms wel wat traag aan. De 'ripple'-animatie voor het laden is niet vloeiend, het geeft de indruk dat mijn telefoon het amper aankan. Dit terwijl bijvoorbeeld de animatie voor het wisselen tussen beurskoersen wel snel gaat. Ook zorgt het laden van het saldo-overzicht er voor dat ik eerst moet wacht tot het betalen-scherm helemaal is ingeladen, voordat ik een overmaak-knop krijg. Als ik terugkom uit het overmaak-keuzemenu staan de gegevens en knop er nog wel, maar moet ik ook wachten. Een brak netwerk zou niet de hele UI moeten laten vastlopen.

Enkele grafische glitches: bij het financieel dagboek is de date range-balk in het financieel dagboek altijd te ver naar rechts uitgelijnd, januari komt op juli. Verder is de caret onzichtbaar bij invoeren naam of boodschap bij een bank of SMS-overboeking, dit maakt het niet erg duidelijk waar je aan het typen bent, laat staan springen naar een stuk tekst voor bewerking.

Helaas had ik wel wat crashes. Een daarvan kan ik steevast reproduceren: door eerst mijn toestel te draaien, en dan op de 'betalen' knop onderin te drukken. De volgorde van de twee acties andersom gaat wel goed, dan krijg ik het financieel dagboek te zien.

Verder had ik had een crash bij toevoegen van een foto bij een sociale betaling (met de Google Camera app). Heb een crash report ingeschoten, de tweede keer ging het wel goed.

Bij het plannen van een route naar een dichtbijzijnde geldautomaat zit ik 'vast' in Google Maps, de back-knop brengt me niet terug in Knab. Misschien gerelateerd aan die paranoïde lock-functie?

Tot zover de 'oooh what does this button do?'-testmethodiek :P naar vriend A heb ik via SMS wat geld overgemaakt. Hij reageert alleen niet op de vraag of het allemaal gelukt is, figures :+ naar vriend B wilde ik wat via Facebook overmaken, maar ik krijg de Knab-app niet gekoppeld.

De FB-app had ik al geïnstalleerd maar ik was er niet mee ingelogd. Het experiment voor meer rust en een langere batterijduur was namelijk goed uitgepakt :P Nadat ik via Knab FB had geopend, heb ik ingelogd en Knab toestemming gegeven tot mijn account. Daarna gebeurde er ogenschijnlijk niets. Opnieuw op de blauw knop drukken gaf wederom de toestemming-popup met hetzefde resultaat. Zodra ik annuleer krijg ik de vraag 'betaling annuleren?'. Toestel opnieuw opgestart, FB opnieuw geïnstalleerd, op FB inloggen voordat ik de koppeling met Knab wil leggen maakt tot nu toe niets uit, ik kom er niet in 8)7

Morgen weer een dag, dan zal ik iOS er bij pakken.

Edit: ik bedacht me net dat ik natuurlijk ook mezelf als proefpersoon kon gebruiken voor een SMS-overboeking. Na het invullen van een naam, telefoonnummer, optionele boodschap en optionele foto, wordt door Knab een SMS verstuurd.
Hi! Rafe wil via online bank Knab 1,00 euro naar je overboeken. Ga naar https://pay.knab.nl/p/id om het bedrag te ontvangen. Dat kan tot en met 16-10-2014. De persoonlijke boodschap is: boodschap
Via de link kom je op een pagina van Knab waar je je IBAN kan invoeren en desnoods wat uitleg kan lezen. Er is ook een link om het geld te weigeren.

Knab test

Je krijgt daarna als ontvanger een SMS met een bevestigingscode om de overboeking definitief te maken. De status van openstaande en geweigerde overboekingen is voor de verzender in de app terug te vinden onder 'Meer'. Bij het succesvol overmaken kan je ook nog de volgende tekst delen op Facebook of Twitter:
Ik heb net geld overgeboekt via Facebook! Bankier je bij Knab? Dan kun je via de app overboeken naar je vrienden. https://twitter.com/knab_nl
Wat toch niet niet helemaal correct is: als ontvanger heb ik geen geld overgemaakt noch heb ik FB gebruikt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Rafe op 09-10-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06 21:22
Vandaag ook (eindelijk) de pas en reader binnengekregen. Eerste indruk: Bah, weer een reader. Wij zitten nu zo'n 2 jaar bij de ING, voorheen Rabobank. Grootste voordeel van ING is het gemak van readerloos zijn. Lekker op je werk iets bestellen en meteen afrekenen via ideal, zonder dat je je bankpas/reader nodig bent. Iets overmaken via je telefoon, zonder dat je eerder iets hebt overgemaakt (dat was de restrictie bij Rabo). Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe Knab hier mee omgaat.

Installatie
Getest met een Galaxy S3 met 4.4.2 (Note 2 firmware)
Net begonnen met het installeren van de App. Je geeft hier dezelfde inloggegevens als wanneer je op je pc inlogt. Daarna krijg je het verificatie deel met je card/reader. Voor mij was dit dus weer een stroef werkend apparaat gebruiken met een wat summiere uitleg in de applicatie wat je precies moet doen. Eerst 2 maal een melding dat de sessie is verlopen. Scherm time-out vervolgens maar verhoogd van 30 seconden naar 2 minuten. Dit verhielp mijn probleem maar gebruiksvriendelijk is het niet. Vervolgens hapert hij 3 maal met een foutcode, tot hij uiteindelijk accepteert en doorgaat met de vraag of ik cookies accepteer. Euhm, prima???

Ik kwam erachter dat ik nog de oude versie had, aangezien ik nog geen social functies had. De applicatie waarschuwt hier niet voor, misschien omdat dit een minor update is? Persoonlijk vind ik het wel fijn dat een applicatie zelf ook aangeeft dat er een nieuwere versie beschikbaar is, vooral een app van een bank wil je up-to-date houden.

Applicatie bijgewerkt en proberen in te loggen. 3 maal de code ingegeven, geen reactie. 4e keer werkt hij weer en kon ik de applicatie binnen. Tot nu toe wat een rommelige indruk. De applicatie die vervolgens wordt getoond ziet er fris en overzichtelijk uit, stuk mooier dan ING/Rabo.

Betalen via telefoonnummer
Eenvoudig beginnen met het overmaken naar een telefoonnummer. Je klikt in het hoofdscherm op overboeken en krijgt vervolgens verschillende opties: Naar betaalrekening, eigen rekening of een 'social' functie. Je krijgt hierna een scherm met 5 stappen, met behulp van swypen kun je wisselen. Bij de ING app zie je meteen alles onder elkaar. Minder hip, meer doeltreffend. Bedrag intoetsen gaat via Android toetsenbord. De cursor is niet zichtbaar, wat typen lastig maakt. Punt/komma issue zoals eerder al gemeld viel mij ook op. Volgende scherm geef je eerst een naam op met een bijna onzichtbare cursor. Daaronder staat in tekst 'telefoonnummer' waar je op kunt klikken maar dat nodigt niet uit. Helemaal onderaan verstopt staat een telefoonboek icoon. Als je hier iets selecteert wordt de naam weer overschreven met de naam in je telefoonboek. Logisch, maar onduidelijke volgorde. Ik had verwacht dat hij automatisch zou zoeken zodra ik een naam zou opgeven.

Scherm erna kun je een bericht en/of foto toevoegen. Spreekt voor zicht.
Daarna een scherm om te bevestigen. De samenvatting staat onderaan, de pincode invoer bovenaan. Geen toetsenbord, hiervoor moet je een soort combobox in het midden van je scherm indrukken of op de invoer van de pincode. Je krijgt dan de ingebouwde Knab toetsenbord en voert je code nogmaals in om te bevestigen. En that's it!

Ontvangen
Bij ontvangst op je telefoon krijg je een link. Klik je hierop dan krijg je een nette pagina waarop je je IBAN invult. Hierop krijg je een 2e (en in ons geval 3e) sms met daarin een extra verificatie code. Vond ik dan weer iets minder handig. We hadden ook nog 2 pogingen nodig omdat we dus 2 codes kregen opgestuurd. Als je normaliter 1 code krijgt, kun je die via je notificatie balk meteen wel overnemen en lijkt het mij redelijk bruikbaar. Lijkt wel weer op de ING Tan-codes.

Conclusie
Al met al nog niet echt overtuigd, de hele applicatie werkt naar mijn idee nogal stroef en de hele installatie procedure was gewoon dramatisch. Veel kans voor verbetering dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Net iets te laat, maar door de drukte vandaag pas nu toegekomen aan het opschrijven van mijn bevindingen.
.. Want ja, vandaag lag ook bij mij de bankpas in het mooie doosje in de brievenbus. Leuk gedaan Knab! :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GO7iCLu.png

Maar omdat het bij deze testsessie niet om de algemene ervaring met Knab, maar specifiek om de (on)gemakken van Knab Social gaat, zoom ik graag snel daar verder op in. De Knab app stond al klaar op mijn telefoon, een Samsung Galaxy S4, overigens ook al met de laatste update die de Knab Social functie voor ons beschikbaar maakte. De app moest enkel nog geactiveerd worden, en dat kon nu ik de bankpas had! :)

Eerste ervaring met Knab Social
Ja, zonder instructies moet eerst maar eens uitgezocht worden waar in de app de functie geplaatst is. Niet, zoals ik eerder verwachtte, als los onderdeel ('Knab Social'), maar netjes geïntegreerd in het menu met betaalmogelijkheden (te bereiken vanuit onderdeel 'betalen'). Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n59WSov.png
]

Leuk! Enthousiast als ik was dacht ik meteen een eerste test-betaling te doen aan een op dat moment jarige vriend van me. SMS is leuk, maar ik koos toch voor Facebook. De app toont een 'verbind met Facebook' knop. Na een klik op de knop wordt een popup getoond, aan de context te zien afkomstig uit de Facebook app:
quote: popup Facebook
Knab wil graag toegang tot je openbaar profiel en vriendenlijst. Daarnaast wil de app toegang tot je algeme gegevens en je vriendenlijst.
.Een screenshot was helaas niet mogelijk 'vanwege DRM-inhoud op het scherm'.

Annul. of OK --> OK natuurlijk. Maar dan..? Dan gebeurt er niets. Ik kom terug op de pagina in de Knab-app waar ik net ook al zat. Ik druk nog eens op de knop en probeer nogmaals de connectie tot stand te brengen. Helaas, zelfde verhaal. Na een keer of 5, bij mijn laatste poging, ging er dan toch iets anders; Na een druk op 'OK' ging het standaard wachtrondje draaien, maar dat bleef hij ook doen. Drukken op annuleren werkt niet en de hele app zat vast. Afsluiten en herstarten mocht ook niet baten. Pas bij een afsluiting via de taskmanager kreeg ik de app weer aan de praat. Na de reset werkt de app weer, maar bij de facebookconnectie blijft hetzelfde probleem bestaan. Helaas, geen facebookconnectie vanuit de Knab app voor mij nu, in deze configuratie.

Dan maar met SMS proberen.Dat werkt gelukkig wel! De interface is leuk opgebouwd, en je 'swyped' door de stappen heen. (Of gebruikt alternatief pijltjes aan weerszijden van het scherm). Om voor mij onduidelijke redenen wordt in veel van de stappen slechts de helft van het scherm gebruikt. Daardoor zijn 5 pagina's nodig om het proces te voltooien. Aan de andere kant; het opsplitsen van het proces in 5 losse stapjes maakt e.e.a. wel erg overzichtelijk en voor iedereen eenvoudig te bedienen en begrijpen.

De te doorlopen stappen zijn de volgende:
  • Kiezen van betaalrekening om mee te betalen
  • Kiezen van bedrag om over te schrijven
  • Invullen van Naam en Telefoonnummer van ontvanger.
    Er is een icoontje van een telefoonboek waarmee het telefoonboek doorzocht kan worden. Handig, maar de integratie mag van mij beter; Als ik in het naamveld begin met typen 'Pe', waarom vult de app het dan niet zelf aan met 'Peter Langhorst' die in mijn adressenboek staat? :)
  • Toevoegen van een boodschap aan de transactie, ook mogelijkheid om een (bestaande of nieuwe) foto toe te voegen. Functie werkt goed!
  • Bevestigen van transactie met de voor de app ingestelde pincode inclusief overzicht van gemaakte transactie.
De SMS is zo, zonder verdere verdieping in de app, dus in één keer gelukt. Facebook nog niet. Morgen proberen we het opnieuw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchill9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-03-2016

churchill9

psn: jimmy-chu

Na lang wachten heb ook ik eindelijk mijn Knab pinpas en cardreader ontvangen.

Ik ga deze test uitvoeren op een iphone 6.
Na het installeren van de beta app kon ik aan de slag. bij het registreren kreeg ik meteen een timeout melding die ik na herinstallatie niet meer heb kunnen na produceren. verder verliep de registratie helemaal goed.
Kreeg wel deze melding waar ik heel even bij moest nadenken maar ben toch akkoord gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2949/15491737555_646304a130_n.jpg

Overmaken naar telefoonnummer

Als eerste heb ik geprobeerd geld over te maken naar mijn zus omdat ik me afvroeg hoe ik geld naar iemand kon overmaken zonder dat ze deze service gebruiken met alleen een telefoon nummer. Tot mijn verbazing ging dat erg goed.

1.Je gaat eerst naar overboeken waarna je een scherm met opties krijgt (wat afwijkt van de originele Knap-app).
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3948/15468712326_79e49ba028_n.jpg
2.Daarna kies je je rekening waar je je overboeking vanaf wilt schrijven. Aangezien ik er maar een heb kan ik gewoon naar rechts swypen.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5604/15468712996_166651d551_n.jpg
3.Dan moet je een bedrag invoeren. Daar had ik het eerste probleempje.
Ik wou 1 eurocent overmaken maar dat ging niet. Als je een 1 intypt wordt het meteen 1 euro, als je een nul intypt gebeurd er niets, ook 0 0 1 is gewoon 1 euro. Na wat rotzooien kwam ik er achter dat als je komma 1 doet wordt het 0,01 wat een beetje raar aanvoelt.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5598/15304927939_a20cb25d55_n.jpg
4.Daarna moet je een naam en telefoon nummer invoeren. Je kan een nummer handmatig invoeren of op de telefoon boek klikken, waarna je uit al je contacten kan kiezen. heb het alle 2 al geprobeerd en het werkt perfect. Heb het geprobeerd met 06 of met 00316 aangezien de nummers in mijn telefoon een mix daarvan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3938/15468783266_b8dc557e4e_n.jpg

5.Je kan daarna een boodschap invoeren inclusief een foto als je dat zou willen. Je kan een foto maken met de app of een bestaande kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3953/15305052899_96bf85e962_n.jpg
6.Dan alleen nog bevestigen met je code.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5608/15305448367_1563bcaaca_n.jpg
7.Alles is gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2948/15305394228_d1f1dbdacc_n.jpg

Overboeken via facebook

Dan nu het overboeken via facebook waar "iedereen" zo bang voor is/was. Als ik eerlijk ben zag ik het ook niet echt zitten, maar nu dat ik beter begrijp hoe het werkt zie ik er geen problemen in.

1.Eerst wordt je gevraagd verbinding te maken met facebook. Als je dan op 'verbind met facebook' klikt moet je inloggen via de browser. Als het mogelijk is om dat te doen via de apple instellingen, aangezien daar je fb wachtwoord al is ingevoerd of via de fb-app zelf.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3944/15492311335_2450db9f90_n.jpg
2.Dit is het zelfde als bij het overboeken via telefoonnummer, kies je rekening.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5604/15468712996_166651d551_n.jpg
3.Ook dit is het zelfde. Kijk hier boven.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5598/15304927939_a20cb25d55_n.jpg
4.Hier krijg je een lijst met al je FB vrienden waar je er eentje van kan kiezen inclusief foto.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5610/15492312145_5aee4c00d1_n.jpg

5.Ook met de FB overschrijving kan je een boodschap met foto achterlaten.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3953/15305052899_96bf85e962_n.jpg
6.Even bevestigen met je code.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5608/15305448367_1563bcaaca_n.jpg
7.Dan komt er een popup van FB die je dan alleen hoeft te verzenden.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3945/15492083212_f23be3db75_n.jpg
8.Alles is gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3932/15305740920_554079e4e6_n.jpg

Conclusie tot nu toe

Ik vind het een mooi uitziende app en werkt erg lekker. Er zitten wel nog een paar bugs in.
En een paar dingen zou ik anders willen zien.
  1. Bij het invoeren van een bedrag kleiner dan 1 euro. (de invoer ervan)
  2. Inloggen op facebook via je account van je telefoon of van je facebook-app
  3. Onder aan het scherm heb je de knoppen betalen, sparen, beleggen en meer als je ze een beetje snel of vaak indrukt word ik uit de app gegooid. Vooral als je naar beleggen gaat een paar koersen aanklikt en dan op meer klikt. (dit komt overigens niet in de originele app voor)
  4. Random sessie verlopen meldingen die naar mijn denken onterecht zijn
In principe kan je dit uitbreiden naar email whatsapp twitter ga zo maar door, omdat het gewoon een normale bankoverschrijving betreft waar je eigenlijk iemand anders het rekeningnummer(iban) laat invullen door middel van een link.

Ik heb ook geprobeerd een groter bedrag overtemaken dan dat ik op me rekening had staan en kreeg deze melding.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5610/15492391462_819d40050a_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Gisteren een heel aantal betalingen gedaan, zowel via SMS als Facebook. Een vriend, die ik op de hoogte heb gesteld, heeft het geld geaccepteerd. Ik kreeg netjes een mailtje met dat het geld is afgeschreven. 4 anderen hebben dit echter nog niet gedaan. Komt dit doordat het voor mensen die niet bekend zijn met deze nieuwe functionaliteit niet vertrouwelijk overkomt? We leven immers in een maatschappij waarbij bijna iedereen dagelijks een mailtje krijgt van een of andere oplichter. Je klikt dus niet zomaar op alles en voert dan ook zeker niet zomaar je IBAN nummer en een bevestigingscode in.

Het is dus van belang dat je zowel op het bericht in Facebook als in de SMS ziet dat dit van de Knab bank afkomstig is. En laten we eerlijk wezen, een bank die nog niet iedereen kent, maar dat komt nog wel. De browserpagina waar je als ontvanger op terecht komt moet er zeer vertrouwd uitzien. Wellicht wat reclame van de Knab bank aan de linker of rechterzijde, kan naar mijn inzien geen kwaad.

Ik heb het ook al in andere reacties gelezen, maar het lijkt me echt handig als je mensen kan opslaan in een adresboek zodat zij in het vervolg niet hun IBAN nummer meer hoeven in te voeren. Of is het handig als Knab onthoudt welk IBAN nummer een betaling ontvangen heeft en dit koppelt aan het gebruikte Tel. Nr. of Facebook account.

Ow ja, voor ik het vergeet, het is belangrijk dat het voor mensen duidelijk is dat het overboeken alleen gaat via SMS, meestal dus alleen een mobiel nummer. Een huistelefoon heeft vaak nog niet de functionaliteit om Sms'jes te ontvangen. Je kunt dus niet zomaar geld naar de huistelefoon van oma sturen. In het eerste scherm ('waar wil je geld naar overboeken') zou de omschrijving 'telefoonnummer' naar mijn mening duidelijk moeten maken dat het om SMS gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Anoniem: 622622 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:21:
[...]

Zodra er een fix is voor het probleem laten we je dit weten.

Je kan proberen om de App te ontkoppelen in je persoonlijke bankomgeving en de app te verwijderen (onze Servicedesk kan je hier eventueel bij helpen). Daarna opnieuw de app installeren en registreren, maar dan terwijl je de Facebook App wel geïnstalleerd hebt staan op je telefoon.
Maar het is ook mogelijk dat dit jouw freez probleem nu nog niet verhelpt.
Ik heb de app ontkoppeld en verwijderd. Daarna heb ik de app opnieuw geïnstalleerd en geregistreerd, maar helaas blijft de applicatie bevriezen als ik probeer te koppelen met Facebook, terwijl de Facebook-applicatie wel geïnstalleerd is.

Helaas geen Facebook dus voor mij :'(

Out of scope feedback: Terwijl ik bezig was de Knab-app opnieuw te registreren, werd ik gebeld. Ik heb het gesprek aangenomen, waardoor het registratieproces werd gestopt net voor ik mijn pincode mocht kiezen. Na het telefoongesprek probeerde ik het Knab-registratieproces wederom te starten, maar vroeg de app mij gewoon om mijn pincode in te voeren. Welke code ik ook invoerde, ik kreeg steeds de melding dat er iets fout was gegaan en ik contact op moest nemen met de service desk. Na wéér de app verwijderen en opnieuw registreren, ging het proces wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
Maar even onder werktijd zodat ze vandaag bij Knab hard bezig kunnen met de Android app :)

Gisteravond nog geprobeerd de koppeling met Facebook te leggen. Net als bij Torrentus werkt dit voor mij niet. Een andere app als test losgekoppeld en opnieuw verbonden, dit was geen enkel probleem en deze app maakte de koppeling gewoon weer opnieuw aan.

Waar ik vanochtend nog tegenaan liep was de snelheid bij gebruik van 3G. De roundtrip is 'iets' hoger dan bij Wifi, wat resulteert in een zeer trage app. Volgens mij leunt hij zowat geheel op online content. Het inloggen is erg onrustig met 2 knipperende schermen voordat het inlogscherm verschijnt. Als ik dit vergelijk met de ING app dan is die wel heerlijk responsief vergeleken met die van Knab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Dag 2 met de Knab App.

Na gisteren te hebben gestoeid met het overboeken via Facebook, vandaag eens begonnen met het oveboeken naar een mobiel nummer, de opzet is hetzelfde alleen in plaats van het kiezen van een facebook contact, kan je een naam en een mobiel nummer ingeven.
Als je het nummer van een vaste lijn ingeeft, komt er een rood kader om het telefoonnummer te staan. Er wordt verder niet uitgelegd wat er fout is, dus er wordt een aanname gedaan dat de klanten zelf kunnen bedenken dat geld overmaken via een vaste lijn telefoonnummer niet mogelijk is.
Hierna kan je een persoonlijke boodschap ingeven en daarna moet je de overboeking bevestigen met je persoonlijke pincode.

De paar keer dat ik het probeerde deden de notificatie smsjes naar de ontvangende partij er tussen de 5 seconde tot 10 minuten over.
In smsje staat een link, als je deze volgt kan je via de browser je transactie voltooien. Als je eenmaal je IBAN hebt ingevoerd, hoef je dat bij opvolgende betalingen niet meer te doen.
Je kan de link copy pasten en vervolgens in een andere browser ook openen, je zou de link dus via email kunnen versturen, ware het niet dat de laatste stap ook inhoudt dat er een SMS met een controlegetal naar het 06 nummer wordt verstuurd als extra check. Deze moet je invoeren op de webpagina en dan pas is de transactie compleet.

De tweede sms lijkt het proces iets omslachtiger te maken en de enige reden die ik me kan voorstellen waarom een tweede sms met controlecode nodig is. Is als een URL met een betaling gaat zwerven via bijvoorbeeld email, zodat een derde persoon de betaling kan binnenharken. Nu moet hij altijd toegang hebben tot de telefoon waarnaar de betaling is gedaan.

Verder ging de betaling via SMS probleemloos en omdat ik aan het testen was met hetzelfde nummer en hetzelfde bedrag kreeg ik een waarschuwing van Knab via de mail, dat er 2 dezelfde overboekingen binnen 5 dagen waren gedaan. Dit is een fijne toevoeging in het geval je met je dronken kop 12 keer hetzelfde bedrag overmaakt naar nieuw verworven vrienden.
Misschien zou een betere oplossing wel zijn om geen mailtje te versturen met deze waarschuwing, maar direct een notificatie in de APP te maken dat je een potentiele duplicate probeert aan te maken.

Update Facebook overboeking naar vriend
Vandaag sprak ik de vriend naar wie ik een overboeking naar Facebook had gedaan zonder hem te melden dat ik meedeed met de test. Zoals ik eigenlijk al verwachtte las hij de melding in Facebook alsof ik hem uitnodigde een rekening bij Knab te openen. Zijn reactie was dus ook: "ik hoef geen rekening bij Knab".
Na hem te hebben uitgelegd dat het gaat om een test en dat ik geld naar hem wil overmaken heb ik hem toch weten over te halen op de link te klikken, vervolgens opende zich de WEB(!)versie van Facebook in een browser waarna hij zich WEER in facebook in moest loggen. Dit deed hij en daarna werd hij doorgeleid naar de Play Store om de Knab app te downloaden (wat dus totaal overbodig is).
Dit was gedrag wat ik niet kan verklaren, en het gebeurde keer op keer.
dus samenvattend:

BetalingsLink (Alcmaria nodigt je uit....) in FacebookApp aanklikken -> Facebook opent zich weer maar nu de webversie -> na inloggen opent de playstore om Knab App te downloaden

Vervolgens heeft hij zijn facebook gewoon via een PC geopend, en daar werkte dezelfde link wel, maar kreeg hij bij de eerste poging na zijn IBAN ingevuld te hebben de melding: "De Sessie is verlopen". Ik weet niet wat de timeout is, maar de tijd tussen aanklikken van de link en het Iban nummer invullen plus akkoord was hooguit 20 seconden.
Bij de tweede poging ging het wel goed en werden de centjes overgeboekt.

Hij vond het ook niet echt fijn dat de Knab Facebook app toegang wilde tot zijn contactpersonen, zoals ik gisteren al aangaf, lijkt me dit ook niet echt nodig.

Al met al ging het overboeken via telefoonnumer vandaag prima, alleen de Facebook overboekingen verliepen een beetje rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Zo. Mijn bankpas en random reader zijn ook binnen.
Helaas krijg ik Facebook niet werkend op mijn oneplus one icm de knab app. Ik krig wel de pop-up van Facebook maar als ik op ok klik dan blijft de app op het zelfde scherm staan en er gebeurt dus verder niks.

Mijn eerste indruk van de app is niet zo goed. Ik heb interaction design gestudeerd en studeer nu human technology. Het gaat mij omdat het ontwerp is niet heel sterk, misschien ligt het aan mijn telefoon, maar er heel veel wit ruimte en weinig informatie op het scherm. Misschien is dit expres gedaan, dat durf ik niet te zeggen.
Ook vind ik de app langzaam werken, er zitten veel wacht momenten in, en het wacht indicator is niet vloeiend. Ook lijkt het wel of alle elementen onscherp zijn.

(Het is wel toevallig, ik ben 2 jaar geleden voor mijn opleiding naar het bedrijf geweest wat op dat moment bezich was met het ontwerp en de ontwikkeling van de website van knab. Of ze ook de app hebben ontworpen weet ik niet.)

Dag 1 test 1

Nu ik alles geïnstalleerd heb ging ik gelijk testen of ik iets over kan maken en hoe dat werkte. Ik moest dit via sms doen maar dat is geen probleem.
Eigenlijk gaat alles goed bij dit proces. Tot de persoonlijke boodschap. Daar wilde ik meerdere regels gebruiken, alleen accepteert de app dat niet, je mag niet op enter drukken. Het probleem is hier bij dat je alleen maar een rood kader krijgt zonder verdere informatie over wat er aan de hand is.
Buiten dat zit het proces goed in elkaar. Wat me wel op viel is dat het irritant lang duurt voordat je de sms met betaal link binnen hebt. Dit duurde 5 minuten ongeveer (2 keer geprobeerd nu).
Met het binnen krijgen van de sms liep ik tegen het volgende probleem aan. De pagina wordt niet geopend op een Windows phone, 2 keer geprobeerd op de link te drukken, maar de pagina werd niet geladen. Toen heb ik de sms door gestuurd naar een Android toestel en daar werd die gelijk geladen. Waarschijnlijk probleem van de telefoon, maar toch.
De betaling verder ging goed en het is een veilig idee dat de er nog een bevestigings sms komt.

Tot nu toe ben ik dus best tevreden met dit systeem. Tijd om verder te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Ik bedenk me net dat de mogelijkheid om geld over te maken via de telefoon tóch wat betreft veiligheid heel anders ligt dan de traditionele bankpas.
- Een bankpas laat je nooit op tafel liggen, een telefoon wel
- Om iets van de bankpas te kunnen halen moet je in de buurt zijn van een pinautomaat, de telefoon kun je overal gebruiken
- Het is makkelijker om de toegangscode van de telefoon af te lezen, dan die van een bankpas. Hoeveel mensen kennen je pincode? Hoeveel mensen kennen de toegangscode van je mobiel?
- Indien de telefoon onderweg gestolen wordt kun je dit niet direct laten blokkeren, tenzij je een telefoon van iemand anders kunt lenen om Knab te bellen, ervan uitgaande dat Knab dit dan wel direct kan blokkeren.

Het heeft wat betreft veiligheid ook voordelen:
+ Dieven krijgen het geld niet contant, dus je ziet naar welk rekeningnummer het geld verdwijnt.
+ Het maximale bedrag is lager.
+ Je kunt (zou eigenlijk verplicht moeten zijn) een andere toegangscode kiezen dan die van je telefoon, waardoor er 2 codes nodig zijn voordat men toegang krijgt tot je bankzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

smuurmans schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:06:
Ik bedenk me net dat de mogelijkheid om geld over te maken via de telefoon tóch wat betreft veiligheid heel anders ligt dan de traditionele bankpas.
- Een bankpas laat je nooit op tafel liggen, een telefoon wel
- Om iets van de bankpas te kunnen halen moet je in de buurt zijn van een pinautomaat, de telefoon kun je overal gebruiken
- Het is makkelijker om de toegangscode van de telefoon af te lezen, dan die van een bankpas. Hoeveel mensen kennen je pincode? Hoeveel mensen kennen de toegangscode van je mobiel?
- Indien de telefoon onderweg gestolen wordt kun je dit niet direct laten blokkeren, tenzij je een telefoon van iemand anders kunt lenen om Knab te bellen, ervan uitgaande dat Knab dit dan wel direct kan blokkeren.

Het heeft wat betreft veiligheid ook voordelen:
+ Dieven krijgen het geld niet contant, dus je ziet naar welk rekeningnummer het geld verdwijnt.
+ Het maximale bedrag is lager.
+ Je kunt (zou eigenlijk verplicht moeten zijn) een andere toegangscode kiezen dan die van je telefoon, waardoor er 2 codes nodig zijn voordat men toegang krijgt tot je bankzaken.
2 opmerkingen:

- Je moet niet alleen de toegangscode van je telefoon weten, maar ook de toegangscode van de Knab app, dat maakt het al een stuk lastiger.
- Als je je telefoon kwijt raakt en je wil de knab app onklaar maken, kan dat via de Knab website, na inloggen kan je naar Service en Instellingen gaan, kiezen voor Knab App. En daar kan je de verloren/gestolen telefoon ontkoppelen. Iemand heeft dan weer je bankpas + cardreader nodig om de app te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchill9

churchill9

Alcmaria schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:15:
[...]

2 opmerkingen:

- Je moet niet alleen de toegangscode van je telefoon weten, maar ook de toegangscode van de Knab app, dat maakt het al een stuk lastiger.
- Als je je telefoon kwijt raakt en je wil de knab app onklaar maken, kan dat via de Knab website, na inloggen kan je naar Service en Instellingen gaan, kiezen voor Knab App. En daar kan je de verloren/gestolen telefoon ontkoppelen. Iemand heeft dan weer je bankpas + cardreader nodig om de app te kunnen gebruiken.
Plus op de meeste telefoons heb je remote wipe.
En met de nieuwe iphones en galaxy's is het wat moeilijker gemaakt om mensen hun pincode te raden door de vingerafdruk sensor. Je hebt geen vegen van je pincode op je scherm zodat ze het patroon kunnen aflezen, ook kan niemand over je schouder meekijken naar je pincode.

En een bankpas kan je ook gewoon op tafel laten liggen soms wel inclusief met portemonnee, gebeurd vaak genoeg. Toen ik nog in de horeca werkte vonden we vaker een bankpas als een telefoon, ook kwamen er vaker mensen terug die op zoek waren naar een bankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Het is vrijdagmiddag en dus nog wel heel even tijd voor een klein testje tussendoor

Overboeken met de telefoon met te weinig saldo op de rekening:

Ik maakte een overboeking aan via de app op de bekende manier, vervolgens typte ik als bedrag 100 euro om over te maken, hierna moest ik nog het telefoonnummer intypen en daarna nog een persoonlijke boodschap, nadat ik dat had gedaan kreeg ik pas de melding "De overboeking kan niet worden uitgevoerd vanwege onvoldoende bestedingsruimte". Deze melding had wat mij betreft al direct na het invoeren van het bedrag mogen komen, des te meer omdat je het bedrag niet meer aan kan passen als je terugswiped. Je moet de overboeking annuleren en de hele riedel compleet opnieuw invoeren.

Zo gezegd zo gedaan. Overboeking geannuleerd om een volgende test uit te voeren

Vervolgens maakte ik een nieuwe overboeking aan van exact het bedrag wat ik op dat moment op mijn rekening had staan, 44 keiharde euro's naar een mobiel nummer. Dat ging uiteraard goed, de boeking werd aangemaakt, de sms werd verstuurd.

Hierna maakt ik NOG een overboeking aan voor 44 euro, in theorie zou ik dus onder de streep 88 euro verschuldigd zijn aan mensen, terwijl ik maar 44 euro op mijn rekening had staan. Ik had dus ook verwacht dat de app mij zou stoppen met de melding dat er nog 44 euro in de reservering stond en dat ik daarom niet meer kon overboeken, net zoals dat het geval was als toen ik in 1x 100 euro overmaakte.

Maar nee, de app liet mij gewoon mijn gang gaan, ik kon dus nogmaals 44 euro "overboeken" aan iemand. Op een gegeven moment had ik bijna 200 euro aan overboekingen uitstaan waarvan ik dus maar 44 euro gegarandeerd kon uitbetalen.

Ik begrijp het verschil dan ook niet tussen:
- een overboeking weigeren als je in een keer een hoger bedrag dan je saldo toe laat over wil maken
- wel toelaten dat er meerdere losse bedragen worden overgeboekt die opgeteld hoger zijn dan je saldo.

Zelf zou ik het overgeboekte bedrag in de reservering laten zetten, je kan er dan niet meer bij op je betaalrekening, als iemand de betaling weigert of de 7 dagen zijn voorbij.. valt de reservering weer vrij en heb je het bedrag weer te besteden. Dit is eerlijker voor de ontvanger en duidelijker voor de zender.

Als je meerdere ontvangers een bedrag hebt beloofd wat in totaal hoger is als je tegoed op je bankrekening krijgt degene die het laatst het geld claimed de deksel op de neus. De melding is dan dat de overboeking niet meer geldig is. Dat is natuurlijk ook een stuk netter als dat er voor de ontvanger zou staan: "Je maat heeft te weinig geld op zijn bankrekening staan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churchill9

churchill9

Dag 2

Heb weer een beetje lopen rommelen met de app

Heb geld overgemaakt naar een vriend vanuit facebook en eentje die ik na het installeren van de Knab app heb toegevoegd.
Heb een bedrag via telefoon en via facebook gestuurd naar mezelf en ze alle 2 verwijderd voordat ik ze had geaccepteerd.

Overboeking ontvangen
Als er geld naar je wordt gestuurd via een telefoonnummer is dit het smsje wat je ontvangt.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2949/15495065825_5eb79f01bb_n.jpg
Als je de link volgt kan je je iban nummer invullen om het bedrag te ontvangen. Aangezien ik dat vaker heb gedaan staat mijn rekeningnummer er al dat vind ik een grote plus.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2947/15491914431_cb2f1d6e57_n.jpg
Daarna krijg je een scherm dat het gelukt is, waar je meer informatie kan krijgen over de service. Het stukje dat je het kan delen met je vrienden begrijp ik niet helemaal omdat waarom zou je een transactie tussen 2 mensen willen delen? Maar gelukkig is het optioneel
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3952/15495066505_a56306fd22_n.jpg

Verzender weigert overboeking
Hier heb ik een openstaande overboeking verwijderd.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5612/15308160329_cc781dea80_n.jpg
Als je de link uit je smsje dan volgt krijg je dit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2945/15308160699_43115c05b7_n.jpg

Ontvanger weigert overboeking
Je kan ook een bedrag weigeren door onderaan op 'weiger deze betaling' te klikken.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2947/15491914431_cb2f1d6e57_n.jpg
Als je daarop klikt krijg je dit scherm voor meer informatie.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2948/15495249425_40f9ed8cff_n.jpg
Als verzender zie je in je openstaande overboekingen dat de ontvanger het geannuleerd heeft.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3954/15494890362_cf43f8fc8a_n.jpg

Conclusie

Alle overboekingen gingen allemaal goed, ben geen problemen tegen gekomen.
Er zitten nog wel een paar schoonheids fouten in de app zoals;
  • Openstaande overboekingen zou ik als tab of extra knop willen zien in de normale overboekingen gedeelte. Nu moet je eerst naar 'meer'.
  • Als je bij je overboekingen bent kan je naar beneden swypen om te filteren (alles af bij). Dat werkt niet altijd de eerste keer, soms moet je wel 2 of 3 keer naar beneden swypen. als je dan verder naar beneden gaat kan je herladen.
  • Bij het naar beneden swypen om te herladen of filteren zit een rare schok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Ik dacht een workaround te hebben bedacht voor de weigerende FB-koppeling op Android, maar helaas. De Facebook-app verwijderen zorgt er wel voor dat apps dan de authorisatie proberen te leggen via een Webview ipv de app.

Knab opent inderdaad die Webview om mee in te loggen op Facebook, maar na de 'Ontvang een betaling via Knab'-app toegang te hebben gegeven (tot mijn profiel en vriendenlijst) kreeg ik weer elke keer een crash. Voor een functie die sociaal betalen heet is het toch wel bijzonder jammer dat het op een van de twee ondersteunde platformen de sociale koppeling zoveel problemen geeft. En met een stock Nexus kan het ook niet liggen aan een bug door de skin van een fabrikant of iets dergelijks :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Knab Social Betalen - Geld overmaken naar een mobiel nummer uit het adresboek

Dit is de derde post in een serie van posts waarin ik het nieuwe Knab Social Betalen test. Voor meer details over Knab Social Betalen en de test-setup verwijs ik naar mijn eerste post in de serie. In deze post zal ik mijn bevindingen posten met het overmaken naar een mobiel nummer wat reeds in het adresboek staat van mijn telefoon.

Links naar de reviews:
  1. Eerste Impressie
Geld overmaken naar een nummer wat reeds in mijn adresboek staat:
Het overmaken van geld naar een telefoonnummer wat reeds in mijn adresboek stond verliep over het algemeen goed. In de usability zijn wederom een paar steekjes laten vallen, zo krijg je de melding dat je alleen over kan maken naar een mobiel nummer als je een buitenlands nummer selecteert. Deze melding is niet correct, aangezien het nummer wel degelijk een mobiel nummer was, echter geen Nederlands nummer. Ik ben vaker in de app foutmeldingen en waarschuwingen tegen gekomen, waarbij de melding niet correct was gezien de situatie (Denk bijvoorbeeld aan de time-out-meldingen die soms de kop op steken als de gebruiker zeker niet te langzaam heeft gehandeld).

Allereerst heb ik een bedrag overgemaakt naar mijn vriendin en haar vielen de volgende zaken op:
  • De tekst 'Typ hier je IBAN' is onhandig als je gelijk je IBAN in het veld wilt plakken. Je moet dan namelijk eerst de tekst verwijderen, voordat het mogelijk is om het nummer te plakken.
  • De sessie was wederom verlopen de eerste keer dat zij het probeerde. OF de sessie is wel heel kort, OF er gaat geregeld iets anders fout.
  • Het duurde zeker 5 minuten voor de bevestigings-SMS binnen kwam. Dit is vervelend, aangezien mensen hun telefoon dan al weer weg hebben gelegd.
  • De Facebook- en Twitterknop die zichtbaar worden nadat de betaling is afgerond, zullen waarschijnlijk niet vaak gebruikt worden. Ik vermoed dat weinig gebruikers hun betaling gaan delen via social media. Na het klikken op de Twitter knopt werd mij duidelijk dat er geen persoonlijke gegevens gedeeld worden, maar nog steeds denk ik dat bijna niemand deze knoppen zal gebruiken.
Hierna heb ik een tweede betaling gedaan aan een andere vriendin van mij, bij wie alles vlekkeloos verliep. Zij was zeer enthousiast over de functionaliteit en zou het zelf ook graag gebruiken. Het feit dat ze voor dit kleine testje 'gratis' geld kreeg, kan daar aan bijgedragen hebben ;)

Pro:
  • Op een paar usability-puntjes na, verliep het versturen van de betaling via SMS goed.
  • De berichten die de ontvangers binnen kregen, waren duidelijk en, als er geen time-outs waren, verliep het proces goed.
Con:
  • Er is zeker nog het een en ander te verbeteren vanuit een usability-perspectief
  • De time-outs zijn storend
  • De trage bevestigings-SMS is soms ook vervelend.
Ik heb nogmaals geprobeerd om overmaken via Facebook aan de praat te krijgen, maar helaas tevergeefs.
Dit weekend zal ik meer testen wat er gebeurt als de gebruiker afwijkt van het 'happy path' (bv. het annuleren van de overboeking) en wat meer generieke vragen beantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jk_W op 12-10-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
Bij mij hetzelfde als Rafe, ook een crash bij inloggen via de browser wanneer ik Facebook verwijder van mijn telefoon. Niet volledig standaard S3 software helaas, maar in principe wel 'stock' Samsung firmware.

Als test net wat naar een collega overgemaakt via zijn nummer/adresboek, mede om te kijken wat zijn reactie is. Als je weet hoe de app werkt gaat het nu redelijk vlot, maar intuïtief is het wat mij betreft niet. Hij kreeg na ongeveer een minuut de sms met daarin de link. Link openen en Iban invullen. Hij vond het invoeren van de verificatie sms maar omslachtig, dat ben ik om eerlijk te zijn ook wel met hem eens.

Geld overschrijven naar bankrekening
Eerst een foute IBAN opgegeven. Na opgeven goede IBAN, blijft die melding staan. Het lijkt dus alsof het nog steeds fout is, maar je kunt wel verder naar het volgende scherm. Dat is dan eigenlijk je bevestiging. Ik kan een rare naam opgeven als ontvanger, als ik dit bij de ING doe dan krijg ik eerst een reactie met daarin de opgehaalde naam van de bankrekening zodat ik kan bevestigen of ik die naam echt bedoel. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit nog wordt gecontroleerd of dat het gewoon wordt overgemaakt, ongeacht dat de naam verkeerd is.

Wat me verder nog opviel
  • Bij mij inderdaad ook sessies die vaak afbreken, wekt irritatie op
  • Als ik tijdens een overboeking 'annuleer', dan krijg ik de vraag of ik de overboeking wil verwijderen. In dit bericht kan ik vervolgens op 'Annuleer' of 'Verwijder' drukken. Dit voelt niet logisch. Toon gewoon "Overboeking annuleren?" met "Ja" / "Nee" als antwoorden.
  • Als ik met de terug knop weer terugga ipv de annuleer knop, dan kom ik meteen in het hoofdmenu uit. Hele overboeking is weg, nu geen enkele vraag
  • Tijdens de rest van de handelingen worden juist weer wel breadcrumbs gebruikt, zodat je eerst alle voorgaande schermen voorbij ziet komen voordat je weer in het hoofdmenu bent. Dit is dus ander gedrag dan wanneer je vanuit de overboeking komt. Geen breadcrumbs hebben wat mij betreft de voorkeur, vind het persoonlijk niet handig werken als ik eindelijk mijn resultaat heb maar dan toch mijn hele zoektocht weer voorbij zie komen
  • Als ik uitlog, kom ik weer in het inlogscherm. Waarom log ik dan uit? Sluit meteen de applicatie af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Na het ontvangen van het pakketje van Knab na bijna een week wachten eindelijk ermee aan de slag! Aangezien andere testers al gehele reviews over het proces heb geplaatst laat ik dit zelf achterwegen aangezien niemand er iets aan heeft als ik hetzelfde ga plaatsen. Ik zal me daarom puur richten op mijn eigen bevindingen.

Eerste indruk
Mijn eerste kwartier met de Android App was erg goed. De app reageert snel en er is veel informatie binnen de app te vinden. Zelf had ik geen problemen met het vinden van de functies, maar ik kan begrijpen dat oudere of a-technische mensen hier zeker meer moeite mee zullen hebben. Zo heb je bij de apps van de andere banken bij het overmaken duidelijk knoppen onderaan met "Volgende". Bij Knab is dit ondergebracht door een klein pijltje halverwege het scherm die je voor mijn gevoel erg snel over het hoofd ziet, helemaal wanneer de helderheid van je scherm laag staat.

Overmaken naar telefoonnummer
Als eerste ben ik aan de slag gegaan met geld over maken naar mijn eigen telefoonnummer. Hierin ondervind ik wel dat het duidelijk vermeld moet worden dat dit enkel naar een 06 nummer kan. Hierin zou ik zelf graag zien dat bijvoorbeeld de "06" fixed ingevoerd staat. Dit creëert duidelijkheid en verbetert de gebruiksvriendelijkheid.

De sms met de gegevens was binnen halve minuut binnen en vond de uitleg naar de gebruiker zeer duidelijk. Wel kan er snel een misvatting ontstaan dat het bericht wordt gezien als SPAM. Ten slotte zijn er mensen die niet graag het rekeningnummer prijs geven. Na het invoeren van het rekeningnummer achter de link die aanwezig is in het eerste smsje komt er een tweede smsje binnen om de gegevens te bevestigen. Persoonlijk vind ik de bevestiging goede oplossing om te voorkomen dat een derde er met het geld vandoor gaat.

Om te voorkomen dat het herkent wordt als SPAM (en gelijk functionaliteit uit te breiden) zal het een mooie oplossing zijn als je handmatig de betaal URL kan delen. Dit is dan direct geschikt voor alle communicatie apps (Telegram, WhatsApp, Facetime?).

Overmaken naar onvoorbereide derde
Vervolgens heb ik een bedrag over gemaakt naar mijn vriendin via haar 06 nummer zonder haar hiervan te informeren. Ook dit ging helemaal goed en volgens haar eigen woorden "Super easy en handig". Wel merkte ze terecht op dat het een risico is wanneer de telefoon van de ontvangende partij gestolen is. Als het eerste smsje in verkeerde handen valt loopt de ontvanger een risico. Zelfs al heb je als ontvangende partij je telefoon vergrendeld dan kan dit nog steeds uitgelezen worden aangezien er telefoons zijn die berichten weergeven op het lock-screen. Al zag ik dat met BB OS 10 enkel het begin en niet de volledige link te lezen is. Op Android / iOS / WP heb ik dit nog niet kunnen testen.

Overig
Helaas is de Knab app enkel geschikt voor telefoons en niet voor tablets. Graag zou ik de mogelijkheid zien om ook met mijn tablet mijn bankzaken in te zien zonder de website te hoeven gebruiken. Enkel de telefoon app beschikbaar maken voor tablets zou een goede eerste stap zijn. Waarom zou je ten slotte onderscheid willen maken tussen een 6,4 inch smartphone en een 7 inch tablet? In een later stadium hoop ik dat er een tablet app zal komen die de volledige functionaliteit van de website evenaart, maar met de focus op touchscreen.

Tot slot vind ik het opvallend (los van het Social Betalen) dat Knab voor de app een 4 cijferige pincode gebruikt. Persoonlijk vind ik dit zeer onverstandig aangezien het risico loopt dat gebruikt de pincode voor hun betaalpas hiervoor gaan gebruiken. Op deze manier wordt het risico dat je pincode wordt achterhaald groter. Bij andere banken zoals SNS, ABN en Rabobank zie je dan ook een 5 cijferige pincode wordt toegepast.

Opsomming kritiekpunten
1. Overmaken naar telefoonnummer is onduidelijk dat dit enkel voor mobiele nummers geld -> Fixed 06
2. Beperkte gebruikersvriendelijkheid voor a-technische gebruikers
3. Handmatig de betaal links delen
4. In hoeverre zijn de smsjes door derde te onderscheppen bij diefstal van de telefoon van de ontvanger?
5. App voor Tablets beschikbaar maken
6. I.p.v. 4 cijferige pincode een 5 cijferige pincode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 14:56

Eris

-

Werkt het verzenden van een SMS ook naar een buitenlandse telefoon nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Eris schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:09:
Nee, dit wordt door de app tegengehouden . Alleen Nederlandse mobiele nummers.

En vervolgens doe ik nog even

Dag 3 testen met de Knab app.

Vandaag viel me op dat degene die van mij een overboeking hadden gekregen en deze nog niet hadden opgehaald, een herinnering kregen van Knab dat er nog geld op ze stond te wachten. Nette functionaliteit en waardevolle informatie voor de ontvanger.

Hierna heb ik even een klein uitstapje gemaakt door te kijken of ik de app in de war kon krijgen. Eerst Facebook uitgelogd op mijn telefoon en daarna een overboeking proberen te doen naar een contactpersoon. Uitkomst was dat de overboeking zonder enig probleem werd verzonden, in of uitloggen op je facebook account op je telefoon heeft dus geen invloed op de app.

Daana facebook uitgelogd vanuit de Knab App, dit kan vanaf het scherm waar je je contactpersonen moet uitkiezen. Hierna heb ik de overboeking geannuleerd en een nieuwe overboeking via Facebook aangemaakt.
Bij het aanmaken van een nieuwe overboeking krijg ik dan weer het "verbind met facebook" scherm waarna ik mijn credentials voor FB weer moet ingeven. Wat wel bijzonder is, is dat de Knab app dan een uitstapje maakt naar de Facebook app op mijn telefoon (waar ik dus al op uitgelogd was). Dit doet me me afvragen wat er gebeurt als ik de FB app helemaal verwijder.

Zo gezegd zo gedaan.. Facebook verwijderd als app op mijn iPhone en opnieuw een overboeking proberen te doen via Facebook. Ik heb, voordat ik de FB app verwijderd heb, wel ingelogd op FB via de app. Conclusie: Zelfs na het verwijderen van de Facebook app kon ik geld overmaken naar een contact van FB.

Dan nu de laatste test van deze avond, ik heb Facebook verwijderd van mijn telefoon en ik log ook uit FB vanuit de Knab App. In eerdere test zag ik dat de Knab App een uitstapje probeerde te maken naar de FB app. Dus vraag me af hoe hij daar nu mee omgaat.

De Knab App opent bij het niet vinden van de FB app en uitgelogd zijn bij FB, de webversie van FB. Vervolgens moet ik inloggen op WebFB, hierna moet ik bevestigen dat ik via de Knab App kom en vervolgens ga ik terug naar de Knab App om mijn contacten te selecteren.
Conclusie van deze test, De Knab App kan er op een iPhone prima mee omgaan dat er geen FB app op de telefoon aanwezig is, of dat er uitgelogd is op FB. Dus deze test was succesvol.

Morgen weer een dag (en wat voor en dag, mijn dochter wordt 5).. en ik ga eens kijken of ik geld over kan maken naar haar Facebook account...

(nee natuurlijk heeft ze geen Facebook account)

Ik ga geld over maken naar haar mobiel...

(nee .. ook niet natuurlijk)

Dat wordt dus gewoon oudhollandsche keiharde knaken in dat spaarvarken mikken morgen, lekker retro.

[ Voor 83% gewijzigd door Alcmaria op 12-10-2014 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Omdat het allemaal iets anders is gelopen heb ik een uitgebreide review gemaakt i.p.v. elke dag een kleine. Vallen mij andere dingen op zal ik ze ook plaatsen, zijn er dingen anders dan pas ik mijn review aan.

Inleiding:

Ik ben Mike, student Human technologie, ex student Communication & Multimedia design. Ook ben ik actief binnen studievereniging ICT & Media.

Ik zal zelf veel mede studenten en familie leden vragen wat hun bevindingen zijn als ze een betaling ontvangen of als ze een betaling moeten doen.

Knab algemene ervaring
Voor ik werd gekozen had ik me al een aantal keer georiënteerd bij knab. Dit komt omdat ik altijd verder kijk en op zoek ben naar betere oplossingen. Momenteel ben ik klant bij ING en dat bevalt me goed, maar er is vast iets beters.
Knab sprak mij aan omdat ze zeggen dat ze klant gericht zijn en dit komt ook wel naar voren in de ervaring die ik nu heb. Het ontwerp van hun digitaal bankieren ziet er goed uit en werkt ook goed naar mijn idee.

De reden dat ik nog over gestapt ben naar de knab is omdat de knab 5€ per maand kost, en een studenten rekening is gratis bij de ING. Ook heb ik een bloed hekel aan het idee dat je altijd een random reader bij je moet hebben. Het tan-code systeem werkt echt ideaal daar in tegen.

Ervaring knab app
De knab bankieren app heeft de zelfde stijl als de internet bankieren omgeving. Dit zou er mooi uit moeten zien en goed moeten werken. Helaas vind ik dat er nog een aantal dingen mis zijn met de app. Het werkt gewoon niet zo vloeiend als dat het wel zou moeten doen. En tevens ziet het er gewoon niet mooi uit, het is gewoon niet scherp en er is heel veel witruimte. Mocht dit komen door mijn toestel dan zou dat wel een hoop verklaren. Volgens mij is dat nu niet het geval en komt het gewoon door hoe de app in elkaar is gezet.

Bugs Knab app:
  1. Tijdens het registreren logde ik in. Hierna werd gevraag de random reader erbij te pakken dus natuurlijk doe ik dat. Toen ik terug kwam was mijn telefoon vergrendeld en na het ontgrendelen vroeg de knab app om een pincode. Deze was natuurlijk nog niet ingesteld. Na het afsluiten van de app moest ik opnieuw inloggen.
  2. Cookie melding tijdens registeren. Waarom is dit nodig.? Als het nodig is voor het functioneren van de app moeten dan is er geen keuze voor de gebruiker!
  3. Ook kon ik op een gegeven moment niet meer inloggen, mijn pincode was onjuist na drie keer moest ik opnieuw registreren. Maar toen pakte hij zelfs niet mijn wachtwoord. Toen had ik er geen zin meer in. Een dag later werkte het wel.
  4. Soms is de social banking functie ineens weg. Na een herstart van de app is hij dan weer terug.
Social banking
Bij het horen van deze twee woorden dan krijg ik gelijk een naar idee. Bankieren moet in mijn idee niet sociaal zijn, het is persoonlijk en het is en blijft mijn geld.
Na meer informatie krijgen over het systeem klinkt het heel makkelijk.
Je stuurt iemand een link waarmee diegenen geld op zijn rekening kan krijgen. Dit is de meest korte samenvatting die ik kan geven.

Testen
Tot nu toe heb ik een aantal dingen kunnen testen:

Geld overmaken naar iemand via social banking
Ik heb dit proces meerdere keer gedaan. Uitleg over de precieze stappen hoeft niet want dat is al 9 keer gedaan door de mede testers.

Het proces gaat makkelijk. het zijn duidelijke stappen die je moet nemen om de betaling te voltooien.
Maar ik heb wel een aantal pijn punten:

Er is alleen een klein probleem met de boodschap, je mag hier geen enter in toevoegen, terwijl dit wel mogelijk is in het tekstveld, dit kan uitgeschakeld worden of er moet een duidelijkere melding komen ipv een rood lijntje zonder bijgevoegde tekst.
Tevens lijkt het mij handig om de maximale lengte weg te halen, maar als er dan bijvoorbeeld een melding te geven als er meer dan 96 tekens worden ingestuurd, dat de volledige tekst te lezen is als er op de link is geklikt.

Een probleem is ook dat het ontvangen van de sms soms 3 tot 5 minuten duurt. Dit lijkt me te lang voor dit soort betalingen. Gewoon lekker snel moet dat kunnen toch. Maximale tijd dat dit mag duren is 30 seconde.

Er zijn ook goede dingen in mijn ogen:
Over het bevestigen via een tweede sms ben ik positief. Dit is een extra veiligheidsstap en zo kan je dus niet per ongeluk op iemand anders zijn betaallink komen.

Wat ik een handige functie vind is het opslaan van je iban nummer. Mocht je voor de tweede keer een betaling ontvangen dan staat je iban er al in, niet volledig maar met een aantal **** erin. Ook is er een tweede keer geen sms bevestiging meer nodig. Dit is handig maar ook minder veilig. Ik zou graag het precieze plan hiervan willen weten. Komt er eens in de zoveel keer een bevestigings-sms, of alleen de eerste keer?

Dit proces heb ik met twee keer met mijn eigen rekening gedaan, door zelf een telefoonnummer in te vullen. Twee keer met mensen uit mijn adres boek, het liefst zou ik de optie zijn om suggesties te krijgen bij het in typen van de naam, ik ben namelijk niet 100% op de hoogte van wie er precies in mijn adres boek staan. En een keer met iemand die niet in mijn adres boek staat.

Alle keren ging het goed en werkte het soepel. Ik heb de testpersonen ook ondervraagd. Het viel me vooral op dat ze het niet vertrouwde. Ze kennen de naam Knab niet en een iemand ging zelf op zoeken wat het was. Dit komt vooral omdat ze inhoudt van de sms erg generiek is.
‘Hi! Mike wil via online bank Knab 1,00 euro naar je overboeken.’
Je kan er ook dit van maken:
‘Hallo, Mike Cinjee wil via Knab 1,00€ naar je overmaken.’

Het gaat er dus om dat de sms veel wantrouwen oproept. Ik denk dat daar nog goed naar gekeken moet worden. Het is natuurlijk zo dat jullie uitstraling persoonlijk is, maar bij de mensen die Knab niet kennen wekt dat volgens mij eerder wantrouwen op dan vertrouwen.

De betaalomgeving zijn de testpersonen positief over, dit werkt goed en ziet er betrouwbaar uit. Ze zouden het in principe wel willen gebruiken, maar ze vinden wel dat je nu het werk in de handen van de ontvanger legt, terwijl je er toch zelf verantwoordelijk voor bent.
Persoon een vind het via facebook maar een slecht idee, het lijkt hem minder veilig en is bang dat er dingen bij facebook komen die je liever niet met facebook wil delen.
Persoon twee is positiever over facebook omdat je dan die link veiliger aan ziet komen. De kans is groter dat het een echte link is. Hoe het precies werkt was deze persoon niet, en ik ook niet want ik heb het niet kunnen testen.

Conclusie overmaken via sms:

Het social banking via sms werkt goed en betrouwbaar, je hoeft geen ibans meer uit te wisselen. Wel wekt het wantrouwe op bij de ontvanger mocht je hem niet op de hoogte brengen dat je dit naar hem gaat sturen. Ik zou dit zelf waarschijnlijk wel gaan gebruiken omdat het toch wel iets toe voegt omdat je makkelijk mensen geld over kan maken.

Mijn ideale use case betalen via sms:
Stel iemand betaal een biertje voor mij in de bar omdat ik geen geld heb. Dan kan ik hem heel makkelijk een terug betaal sms’je sturen met de tekst, bedankt voor dat biertje. Ik verwacht dat die persoon het wel vertrouwd dan en anders kan ik het tegen hem zeggen.

Geld over maken met social banking via facebook:
Dit werkt niet, de app krijg ik niet gekoppeld aan mijn facebook account.

Ik heb het op onderstaande volgorde geprobeerd:
Knab app en facebook app werkt niet.
Knab app zonder facebook app werkt niet.
Knab app herinstallatie zonder facebook werkt niet.
Knab app met facebook herinstallatie werkt niet.

Ik zou dit graag willen testen mocht hier een oplossing voor zijn.

De vragen
Hoe beoordeel je het gebruikersgemak?
Matig, het ontwerp ziet er goed uit maar het werkt gewoon niet goed. De app is langzaam en de animaties zien er niet goed uit helaas. De kwaliteit van de app horen niet bij een bank.
Hoe beoordeel je de snelheid ?
De app is niet heel snel, dus dat is een tegenvaller. De eerste sms om de betaling te accepteren is niet echt snel genoeg. De bevestiging-sms is wel lekker snel binnen.
Hoe beoordeel je de duidelijkheid en lay-out?
De app is duidelijk maar er zijn zoals eerder genoemd een aantal punten waarop de app verbeterd kan worden.
Met welk cijfer beoordeel je de functionaliteit?
6, het werkt maar het is niet super handig. Het idee is wel goed, alleen de uitwerking kan in mijn ogen beter.
Hoe veilig vind je betalen via een telefoonnummer?
Veilig genoeg. Grote bedragen kunnen er niet mee gedaan worden dus dan zie ik eigenlijk geen probleem. Het risico ziet bij het verkeerd invullen van het iban nummer door de ontvanger of het verkeerd invullen van het telefoonnummer.
Hoe veilig vind je betalen via Facebook?
Niet kunnen testen, dus kan hier geen oordeel over vellen omdat ik niet de precieze stappen weet.
Ga je betalen via telefoonnummers/Facebook in de toekomst vaker gebruiken?
Ja als ik klant van de Knab wordt wel.
Zo ja, hoe zou je de dienst in de toekomst gaan gebruiken?
Een keer per week, maar dat ligt volledig aan de situatie waar ik me in bevind.
Hoe vaak maak je geld over naar bekenden?
Wekelijks
Hoe vaak zou je dit in de toekomst gaan doen met betalen via telefoonnummers/Facebook?
Vaker, omdat je het dan makkelijk over maakt naar die mensen, de drempel is weg want je hoeft niet om hun iban te vragen.
Zou je de Knab App aanraden aan anderen?
Nee, niet op android iig, want het werkt gewoon niet stabiel en soepel, over de app op de iPhone kan ik geen uitspraken doen.
Zou je betalen via telefoonnummers/Facebook aanraden aan anderen?
Ja, het is een makkelijke manier om geld over te maken.
Welk cijfer geef je de Knab App en betalen via telefoonnummers/Facebook?
7/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Eris schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:09:
Als iemand een buitenlands nummer ter beschikking heeft en mee wil testen krijgt diegene een euro van me.
Dm me het nummer maar :)

Update:
Het werkt niet. meer dan 10 cijfers accepteert de app niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Quas op 12-10-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Nadat ik in mijn vorige review het proces van sender-side heb beschreven, wil ik vandaag graag een beoordeling van de ontvangst-kant publiceren. Zoals vaker gemeld in dit topic werkt de facebook-functie helaas niet, dus dat kunnen we niet testen op Android. Jammer! De SMS-functie werkt echter des te meer;

Na de in mijn vorige review omschreven stappen doorlopen te hebben ontvangt de ontvanger, in dit geval een vriend die op de hoogte was van mijn deelname aan de bèta, maar niet van de betaling an sich, een SMS bericht op zijn iPhone. Omdat we het hier niet over de Knab-app hebben (en überhaupt op het iOS platform werken) kunnen hier gelukkig wel screenshots gemaakt worden.

Met behulp van afbeeldingen en tekst geef ik mijn feedback stap voor stap;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LlJhsO9.png
De SMS die de ontvanger ontvangt ziet er keurig uit. Netjes dat ook de omschrijving daar nogmaals ingeplaatst is, dat verhoogt het vertrouwen bij de ontvanger!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w1CWRCw.png

Wat opvalt is dat het proces in de browser verloopt; pluspunt, want er is voor de ontvanger dus geen app o.i.d. nodig om de betaling te incasseren. En zo hoort dat ook! :)

Een punt wat hier opvalt is dat het IBAN-nummer een volledig vrij invulveld is. Van die andere grote bank in Nederland waar ik tot op heden mijn rekeningen had Rabobank, ben ik een meer behulpzaam invoerveld gewend. Die bank geeft namelijk aan hoeveel tekens er verwacht worden, en vult standaard NL en KNAB al in (leuke extra reclame!), deze twee parameters kunnen vervolgens met een dropdown aangepast worden. Door de gebruiker op deze manier te helpen met het invullen van het toch wel lange IBAN-nummer wordt het proces voor hem of haar een stuk gemakkelijker.

Ik ga binnenkort testen hoe het zit met gebruikers die voor de tweede keer een Knab Social betaling ontvangen. Zou er e.e.a. over de gebruiker onthouden zijn? Of moet hij opnieuw zijn IBAN-nummer invullen? :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4qWFQVa.png

Getekende ijsjes Afbeeldingen kunnen ook groter bekeken worden, netjes! :)

De mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen aan de betaling is een leuke pro :*) Het maakt het proces net wat persoonlijker, en dat is leuk voor een sociale functie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VI042qw.png

Wat ik dan wel weer erg jammer vind is dat de ontvanger via SMS met nóg een code moet verifiëren dat hij de rechtmatige ontvanger van de betaling is. Ik begrijp dat dat, zoals eerder in dit topic vermeld, de veiligheid vergroot, maar vind dit eigenlijk verantwoordelijkheid van de verzender en ontvanger. De SMS met de (niet te raadden) link is immers al naar datzelfde telefoonnummer verstuurd. Als de link onderschept wordt, lijkt me de stap naar óók de code onderscheppen erg klein.

Knab Social zou betalen, bijvoorbeeld na een gezellige avond in de kroeg, gemakkelijker moeten maken. In de praktijk doet het dat niet. In eerste instantie al omdat er net zo veel werk verricht moet worden als bij een normale betaling; Het enige wat er gebeurd is dat het 'invullen van de IBAN' nu niet door verzender maar ontvanger gedaan wordt. Dat is wel degelijk een voordeel en scheelt een hoop administratie laat op de avond in de kroeg, maar als de ontvangende partij vervolgens allerlei extra stappen uit moet voeren om daadwerkelijk zijn geld te krijgen, dan ondermijnt dat het betaalgemak wat deze functie probeert te bereiken.

Het invoeren van een code die wederom via SMS wordt ontvangen zorgt dat het proces in de browser onderbroken moet worden, dat teruggeschakeld moet worden naar de SMS-applicatie, dat de code onthouden of gekopieerd moet worden en dat vervolgens de tab in de browser weer opgezocht moet worden. Op oudere Apple-apparaten (met geringe hoeveelheid geheugen) zou dit zelfs in kunnen houden dat de pagina ververst wordt en het proces dus van voren af aan begint.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NaLT8eW.png.

De ontvanger die me deze screenshots stuurde heeft de transactie niet 'gedeeld' op Twitter of Facebook. In een volgende test neem ik ook dit aspect nog even mee. Wat wordt er precies gedeeld over zo'n vertrouwelijke transactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
Bij deze nog even een samenvatting van mijn ervaring met het sociale betalen:

Het gebruiksgemak van de hele applicatie vind ik maar matig. De interface ziet er mooi uit, maar is op veel punten niet handig, incosistent of onduidelijk. Veel problemen met time-outs, sessies die aflopen, melding van cookies en inloggen wat soms niet lijkt te werken. Het is traag als je op 3G werkt.

De veiligheid lijkt mij geen probleem, het systeem ziet er robuust uit en vertrouw ik volledig. De ontvanger moet wel op de hoogte zijn van de betaling, ik kan me goed voorstellen dat een linkje als spam wordt gezien. Het Facebook gedeelte heb ik niet kunnen ervaren, maar voor zover ik het heb gelezen van de andere testers lijkt het mij een volledig overbodige functie. Van bijna iedereen die ik ken heb ik wel een telefoonnummer, waarom zou ik dan Facebook gaan gebruiken? Het sms systeem lijkt mij echter zeker praktisch, of ik het vaak zou gebruiken weet ik niet maar dat is meer omdat het bij mij niet vaak voorkomt.

De werking zou echter wel moeten worden herzien. Maak van een betaling alvast een reservering, als het niet is opgehaald dan vervalt deze weer. Dan krijgt de ontvanger nooit een melding dat de zender te weinig saldo heeft, dit lijkt mij namelijk zeer onwenselijk. Ook voor de betaler is het handiger, je ziet dan tenminste je 'echte' saldo. Botsingen zoals genoemd met meerdere betalingen voorkom je dan ook.

Knab kan naar mijn mening beter eerst zorgen dat de app vloeiend werkt; Registreren zonder problemen, time-outs oplossen, snelheid verbeteren (geen wrapper maar een echte app!) en de app logisch en gebruiksvriendelijk maken. Neem een UX designer aan die ook echt weet wat hij doet.

Ik zou niemand de Knab app aanraden vanwege bovenstaande ervaringen. Het sms betalen werkt op zich wel prima, maar om speciaal daarvoor over te stappen zie ik niet gebeuren.

Ik wil nog even zeggen dat ik het wel erg stoer vind dat Knab zo publiekelijk zijn applicatie laat reviewen. In de instructies stond vermeld dat alles gewoon op het forum vermeld moest worden wat mij erg verbaasde. Top dat jullie de ballen hebben om zo open bezig te zijn!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Zondag:
Ik ging geld over maken naar mijn moeder omdat zij zich af vroeg hoe het precies werkte. Nu had ik het al een keer via haar telefoonnummer gedaan naar mijn eigen rekening door de sms van haar telefoon naar die van mij door te sturen. Maar ja ik verwachte geen probleem hiermee.
Dus ik via die app een betaling gestuurd naar haar nummer. Ze krijgt die sms binnen en accepteert die betaling. Hierna ga ik kijken en het stond dus dat het naar mijn rekening nummer was overgemaakt.
Mijn moeder, die dit nog nooit eerder heeft gedaan, heeft gewoon op accepteren gedrukt zonder goed te lezen. Een beetje dom. Ze gaf als verklaring: ‘Ik herkende het Iban nummer en dacht dat het van de afzender was.’ Ze heeft het zelf gedaan zonder ook maar iets aan mij te vragen dus het was ook wel een beetje mijn schuld omdat ik haar nummer dus al gebruikt had.

Hiermee kom ik er dus achter dat Knab een database aan legt met iban nummers en telefoonnummers. Het is niet geheel duidelijk. Het lijkt me ook informatie die je eigenlijk niet wil koppelen in de algemene database. Mocht dit namelijk uitlekken dan kan hier heel makkelijk misbruik van gemaakt worden.

Er staat heel klein op de pagina ‘informatie’ onder het kopje ‘privacy’:
‘Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om. We gebruiken je persoonsgegevens (telefoonnummer en IBAN) ter uitvoering voor deze betaling. Deze gegevens worden bewaard ter uitvoering van een nieuwe betaling.’
Er wordt dus niet expliciet toestemming gevraag om akkoord te gaan met de voorwaarden van deze dienst als ontvanger zijnde. Er staat ontvang deze betaling meer nergens wordt verteld dat je akkoord gaat met de voorwaarde om je telefoonnummer en iban te koppelen in een database. Hier zouden, vind ik, de ontvangers beter over geïnformeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Torrentus schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:46:
Een punt wat hier opvalt is dat het IBAN-nummer een volledig vrij invulveld is. Van die andere grote bank in Nederland waar ik tot op heden mijn rekeningen had Rabobank, ben ik een meer behulpzaam invoerveld gewend. Die bank geeft namelijk aan hoeveel tekens er verwacht worden, en vult standaard NL en KNAB al in (leuke extra reclame!), deze twee parameters kunnen vervolgens met een dropdown aangepast worden. Door de gebruiker op deze manier te helpen met het invullen van het toch wel lange IBAN-nummer wordt het proces voor hem of haar een stuk gemakkelijker.
Ik ben het niet met je eens over het invul veld voor je Iban nummer. In mijn ogen is het makkelijker om je iban in te typen dan dat je eerst je controle getal in moet vullen, daarna je bank moet selecteren, waarbij de kans aanwezig is dat je bank er niet bij staat, en daar na nog de rest van je rekening nummer. Getest heb ik het niet maar in mijn idee is het sneller voor de meeste mensen om gewoon je ban volledig in te vullen.
Torrentus schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:46:

Wat ik dan wel weer erg jammer vind is dat de ontvanger via SMS met nóg een code moet verifiëren dat hij de rechtmatige ontvanger van de betaling is. Ik begrijp dat dat, zoals eerder in dit topic vermeld, de veiligheid vergroot, maar vind dit eigenlijk verantwoordelijkheid van de verzender en ontvanger. De SMS met de (niet te raadden) link is immers al naar datzelfde telefoonnummer verstuurd. Als de link onderschept wordt, lijkt me de stap naar óók de code onderscheppen erg klein.

Knab Social zou betalen, bijvoorbeeld na een gezellige avond in de kroeg, gemakkelijker moeten maken. In de praktijk doet het dat niet. In eerste instantie al omdat er net zo veel werk verricht moet worden als bij een normale betaling; Het enige wat er gebeurd is dat het 'invullen van de IBAN' nu niet door verzender maar ontvanger gedaan wordt. Dat is wel degelijk een voordeel en scheelt een hoop administratie laat op de avond in de kroeg, maar als de ontvangende partij vervolgens allerlei extra stappen uit moet voeren om daadwerkelijk zijn geld te krijgen, dan ondermijnt dat het betaalgemak wat deze functie probeert te bereiken.
De bevestigings-sms komt dus alleen bij de eerste keer dat je een telefoonnummer gebruikt bij Social banking via sms. Het is dus de eerste keer dat je het gebruikt wat langzamer. Maar de tweede keer is het dus sneller voor de verzender en en ontvanger. Dus stel je zit een avond in de kroeg, dan hoef je alleen maar de eerste keer een iban in te vullen. De andere keren hoef je alleen maar op ontvang betaling te drukken. Best wel snel en makkelijk dus.
Ook denk ik dat het risico niet ligt bij het onderscheppen van de sms, maar bij het random genereren van links. Nu zal dat nog geen probleem zijn. Maar stel het wordt dagelijks gebruikt door duizenden mensen. Dan heb je snel een betaallink te pakken hoor. En dan staat er waarschijnlijk al een iban nummer in. Maar verander je die, dan heb je een bevestigings-sms nodig die je dus niet zal krijgen als je alleen maar een link hebt gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Dag 4,

Vandaag een rustige testdag, mijn dochter werd dus 5 vandaag dus drukte drukte drukte drukte.. Heb wel wat boompjes opgezet met familie, vrienden en buren over wat zij zouden vinden van een manier om makkelijk te betalen via je mobiel en via Facebook. De reacties waren verschillend, de één vond het een prachtige vondst en leek het een geweldig makkelijk manier om kleine bedragen snel van de een naar de ander over te boeken. De ander had er problemen mee en zag allerlei beren op de weg om dit te gaan gebruiken. Sleutelwoord is dan ook "vertrouwen". Overigens kreeg ik bij de mobiele betalingen via het telefoon nummer sneller de handen op elkaar als bij de Facebook variant. Ik denk dat Knab er nog best een kluif aan gaat hebben om mensen over te halen dat platform te gebruiken voor hun bankzaken.

Een paar mensen het proces laten zien en stuk voor stuk leken ze toch wel erg gefascineerd en wilde graag weten hoe het dan precies werkte.

Conclusie van de sociale test van vandaag, met de betalingen naar mobiele nummers kan Knab wel eens een winnaar in handen hebben.. De facebook variant.. wordt nog een lastige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Knab Social Betalen - Mening na een aantal dagen gebruiken

Dit is de vierde post in een serie van posts waarin ik het nieuwe Knab Social Betalen test. Voor meer details over Knab Social Betalen en de test-setup verwijs ik naar mijn eerste post in de serie. In deze post zal ik een aantal vragen beantwoorden om mijn mening en visie op de Knab Social Betalen duidelijk te maken.

Links naar de reviews:
  1. Eerste Impressie
Mening na een aantal dagen gebruiken:
Sinds mijn vorige review heb ik de app nog een aantal maal gebruikt en, hoewel ik de koppeling met Facebook nooit werkend heb gekregen, werkt de app over het algemeen goed. In de vorige reviews is te vinden tegen welke punten ik aan ben gelopen op technisch gebied, maar ook op usability gebied. Hieronder is een lijst te vinden met vragen en antwoorden over de functionaliteit die mijn algemene impressie weergeven na een aantal dagen aan de slag te zijn geweest.
  • Hoe beoordeel je het gebruikersgemak? - Vanuit de geldversturende partij vind ik het gebruiksgemaakt hoog. Het is makkelijk om vanuit de Knab app iemand zijn telefoonnummer in te geven of te selecteren vanuit je adresboek. Hierna zijn slechts weinig handelingen nodig om de overboeking te completeren. Vanuit de geldontvangende partij is het gebruiksgemak wat mij betreft iets minder. Je krijgt als ontvangen een SMS met daarin een link. De SMS kan twijfel oproepen over phising-pogingen. Het gebruik van de voor en achternaam van de versturende partij kan dit mogelijk verhelpen. Daarna moet de IBAN ingegeven worden, die niet iedereen uit zijn hoofd weet. Er bestaan converters om een 'oud' rekeningnummer om te zetten in een IBAN nummer. Het integreren van een dergelijke convertor kan het proces een stuk makkelijker maken. Waarna alle gegevens zijn ingevoerd, moet de ontvanger nog wachten op een SMS en deze ook invoeren. Al met al veel stappen voor een mogelijk klein bedrag.
    Het gemakt ligt wat mij betreft vooral bij de versturende partij en niet ontvangende partij.
  • Hoe beoordeel je de snelheid? - De snelheid van de Knab app is goed. De SMS naar de ontvangende partij wordt ook snel verstuurd. De bevestigings-SMS voor de overboeking laat echter geregeld een tijdje op zich wachten. Het nadeel hiervan is dat de ontvanger zijn telefoon dan mogelijk alweer heeft opgeborgen en het proces (link) weer moet openen. Dit verhoogt de drempel tot het claimen van kleine geldbedragen verder.
  • Hoe beoordeel je de duidelijkheid en lay-out? - De gehele app is vrij speel opgezet, wat mij niet stoort. De 'Social Betalen'-functionaliteit is duidelijk opgezet. Er zijn een aantal kleine usability-zaken die niet geheel juist zijn, maar overall ben ik tevreden over de duidelijkheid en layout. Voor meer details over de zaken waar ik minder tevreden over ben, verwijs ik graag naar mijn vorige testbeschrijvingen.
  • Met welk cijfer beoordeel je de functionaliteit? - 7. Ik vind het initiatief zeker nuttig, echter zie ik nog dermate hoge drempels bij het claimen van het geld dat ik niet hoger dan een 7 kan gaan. Wanneer hier goede oplossingen gevonden worden zou ik de functionaliteit met een 8 beoordelen.
  • Hoe veilig vind je betalen via een telefoonnummer? - Er is natuurlijk een verschil tussen hoe veilig iets is en hoe veilig mensen denken dat iets is. Ik heb zelf geen problemen met betalen via een telefoonnummer. Het proces leek heel veilig te verlopen en door de extra bevestigings-SMS kan de link ook niet gestolen worden.
  • Hoe veilig vind je betalen via Facebook? - Hier geldt hetzelfde als bij het bovenstaande punt. In beide gevallen wordt er een link verstuurd via een bepaald medium naar iemand. Ik heb overmaken via Facebook niet kunnen testen, dus ik weet niet hoe de overmaking uiteindelijk bevestigd wordt. (Wederom een SMS?)
  • Ga je betalen via telefoonnummers/Facebook in de toekomst vaker gebruiken? - Wanneer de drempels voor de ontvangende partij lager worden, zou ik betalen via een mobiel telefoonnummer zeker gebruiken. Ik denk dat ik dit zeker zou doen voor bedragen beneden de 30,-
  • Zo ja, hoe zou je de dienst in de toekomst gaan gebruiken? - Vooral bij simpele afrekeningen van avondjes stappen, hapjes eten of andere kleine activeiten zou ik de functionaliteit gebruiken. Dit zou denk ik gemiddeld eenmaal per 2 weken voorkomen.
  • Hoe vaak maak je geld over naar bekenden? - Veel betalingen worden binnen mijn vriendengroepen verrekend via wiebetaaltwat.nl. Wanneer overmaken via een mobiel telefoonnummer nog iets beter zou werken, zie ik wel dat dit wiebetaaltwat kan verdringen. Je voorkomt op deze manier namelijk dat bepaalde personen een grote schuld opbouwen en in eenmaal een groot bedrag moeten betalen.
  • Hoe vaak zou je dit in de toekomst gaan doen met betalen via telefoonnummers/Facebook? - Zo vaak mogelijk.
  • Zou je de Knab App aanraden aan anderen? Ja, en dit heb ik ook al gedaan. Mijn eerdere commentaar over de hoge drempel voor de ontvangende partij blijft wel staan en vind ik echt een punt wat eerst verholpen moet worden.
Samengevat kan ik zeggen dat ik tevreden ben over Social Betalen, maar dat er nog veel kinderziektes inzitten. Koppelen met Facebook is mij nooit gelukt en veel foutmeldingen geven niet duidelijk aan wat er precies mis is gegaan. Buiten deze punten zie ik wel voordeel in de functionaliteit en zal ik het zelf (als Knab-klant) zeker gebruiken als het wordt gelanceerd.

Wel zie ik veel weerstand van mensen om bankzaken en Facebook ook maar op een of andere manier te laten kruisen en is het mogelijk een verstandiger idee om alleen via SMS en bijvoorbeeld WhatsApp de berichten te versturen. Hoewel WhatsApp ook in handen van Facebook is, hebben mensen hier minder snel aarzeling bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jk_W schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:47:
Er bestaan converters om een 'oud' rekeningnummer om te zetten in een IBAN nummer. Het integreren van een dergelijke convertor kan het proces een stuk makkelijker maken.
Helaas mogen deze converters niet meer gebruikt worden door banken. Vroeger had het rekeningnummer 10 cijfers. Nu is het 12 cijfers en 6 letters, maar eindigd met dezelfde reeks van 10 cijfers. Waar vroeger een 10 cijferig nummer slechts eenmaal kon worden uitgeleverd kan dat nu 1x per bank. Deze converters zullen dus slechts tijdelijk nog werken en mogen daarom niet meer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Deveon schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:02:
[...]

Helaas mogen deze converters niet meer gebruikt worden door banken. Vroeger had het rekeningnummer 10 cijfers. Nu is het 12 cijfers en 6 letters, maar eindigd met dezelfde reeks van 10 cijfers. Waar vroeger een 10 cijferig nummer slechts eenmaal kon worden uitgeleverd kan dat nu slechts 1x per bank. Deze converters zullen dus slechts tijdelijk nog werken en mogen daarom niet meer gebruikt worden.
Jammer. Daar gaat mijn geweldige idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf heb ik me er nog niet in verdiept, maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk wanneer een betaling bij de juiste persoon uit komt? De verzender, ontvanger of dienstverlener?

Voorbeeld #1:
Een ex van ontvanger met toegang tot zijn of haar Facebook en onderschept de betaling.

Voorbeeld #2:
Telefoon (tijdelijk) niet in bezit van de ontvanger.

Het is natuurlijk heel makkelijk dat je betaling kan verzenden via Facebook of sms*, maar de ontvangende partij is natuurlijk niet berekend dat zijn bankzaken via deze communicatiemiddelen loopt en daardoor niet zodoende beveiligd is. De toegangscode van je telefoon is zo achterhaald (meekijken) en ook meer geaccepteerd om deze te delen met een bekende die je vertrouwd. Met een pincode zullen de meeste meer terughoudend zijn.

* "Betalen per SMS" lijkt me een meer toepasselijke benaming als "Betalen naar telefoonnummer".

Tot slot vraag ik me af waarom je als Knab klant bij een betaling via Social Betalen niet het IBAN nummer opgeslagen krijgt in je persoonlijke adresboek. Hierdoor zal enkel de eerste betaling verlopen via een wat minder betrouwbaar communicatiemiddel (Facebook/SMS), maar in het vervolg kan het zoals iedere Nederlander gewend is. Hierdoor wordt het risico toch een stuk kleiner en hoeft Knab geen IBAN nummers van derde te koppelen aan Facebook accounts of telefoonnummers.

Tevens wordt hiermee het volgende risico beperkt tot nihil:
Quas schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:31:
[...]
Ook denk ik dat het risico niet ligt bij het onderscheppen van de sms, maar bij het random genereren van links. Nu zal dat nog geen probleem zijn. Maar stel het wordt dagelijks gebruikt door duizenden mensen. Dan heb je snel een betaallink te pakken hoor. En dan staat er waarschijnlijk al een iban nummer in. Maar verander je die, dan heb je een bevestigings-sms nodig die je dus niet zal krijgen als je alleen maar een link hebt gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Ik denk dat random generen van links niet gaat werken.

De link uit het smsje bestaat uit 11 posities, waarbij kleine letters, hoofdletters en cijfers nodig zijn.
Nu ben ik niet heel goed in berekenen hoeveel mogelijkheden je dan hebt.. maar het zal rond de
1347142865316156000000000000000 mogelijkheden liggen.. (en dan ga ik er nog vanuit dat er geen cijfers gebruikt kunnen woden in de link) Dus de kans dat je een geldige link treft is best wel soort van onmogelijk te noemen.

Andere vraag:

Gaat iedereen vanavond brainstormen? Volgens mij heeft niet iedereen meegedaan met de test.. ik zie iets van 6 unieke Users posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Alcmaria schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:56:
De link uit het smsje bestaat uit 11 posities, waarbij kleine letters, hoofdletters en cijfers nodig zijn.
Nu ben ik niet heel goed in berekenen hoeveel mogelijkheden je dan hebt.. maar het zal rond de
52.036.560.683.837.093.888 mogelijkheden liggen..
Om precies te zijn. 26 (kleine letters) + 26 (grote letters) + 10 (cijfers) = 62 62^11 = 52.036.560.683.837.093.888
Andere vraag:

Gaat iedereen vanavond brainstormen? Volgens mij heeft niet iedereen meegedaan met de test.. ik zie iets van 6 unieke Users posten.
Ik ben benieuwd of iedereen ook daadwerkelijk komt opdagen. Ik ben er in iedergeval bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Deveon schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:18:
[...]

Om precies te zijn. 26 (kleine letters) + 26 (grote letters) + 10 (cijfers) = 62 62^11 = 52.036.560.683.837.093.888

[...]

Ik ben benieuwd of iedereen ook daadwerkelijk komt opdagen. Ik ben er in iedergeval bij!
Dank!, zoals ik al schreef, die berekening is niet mijn sterkste punt :)

En in ieder geval goed te weten dat niet er niet in mijn eentje sta als tester..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Al klopt mijn berekening ook niet helemaal aangezien er geen link wordt gegenereerd met enkel hoofdletters, cijfers of kleine letters. Maar het is een indicatie. Al haal je er 20% vanaf dan zit je nog op meer dan 40.000.000 miljard mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Na een matige ervaring op Android heb ik dit weekend de iOS-app aan de kaak gevoeld, om precies te zijn met een iPad mini (niet-Retina) met iOS8. Ik had geld overgemaakt naar een vriendin via Facebook, die me daarna een bericht terugstuurde dat ze het wel cool vond klinken maar dat ze helaas geen Knab-rekening had. Ik heb haar uitgelegd dat dat ook niet verplicht is, maar ondertussen staat de transactie staat al een paar dagen open :+ De indruk dat je Knab moet hebben voor deze functionaliteit is bij de meeste mensen de eerst indruk, uit mijn ervaring.

Overmaken naar twee andere vrienden via Facebook ging goed, alhoewel ze allebei eerst een melding kregen dat hun sessie was verlopen. Na een tweede poging lukte het ze wel om hun geld in ontvangst te nemen. Bij een derde vriend ging het vandaag wel in een keer goed. Het komt een beetje onlogisch over dat je eerst je IBAN moet invullen, daarna nog een keer op 'verbinden met Facebook' moet drukken (dat heb je al gedaan met de autorisatie-popup) en dat je dan pas de melding krijgt dat het gelukt is.

Wat grafische schoonheidsfoutjes vanuit het perspectief van de verzender: bij het selecteren van een FB-vriend zie je eerst het toetsenbord inclusief autocorrect op het scherm, wat de boel nogal krap maakt. Daarna komt het contactselectiescherm er toch overheen, dus het lijkt me ook niet nodig. Verder draait de UI niet mee bij het maken van de optionele foto die je toe kan voegen aan de overboeking.

Dan wat losse observaties over de iOS app ten opzichte van mijn eerdere post over Android:
De app lockt niet bij het openen van andere apps. Er is een 'grace period' dat je weer verder mag werken zonder opnieuw in te loggen. Dit is prima voor even snel heen en weer switchen om bijvoorbeeld een rekeningnummer te kopiëren. Is deze periode verlopen, krijg je vrij laat (midden in een handeling) een 'uw sessie is verlopen'-melding en dan mag je ook weer opnieuw beginnen. Dit is weer een ander uiterste dat ook irritant is om mee te werken.

Qua look & feel voelt de app beter afgewerkt aan dan op Android. Animaties zoals de 'ripple' tijdens het laden zijn vloeiend, en er zijn wat andere kleine animaties die de indruk wekken dat er meer aandacht is voor iOS dan Android bij de ontwikkeling.

Ook op Apple's platform is het me gelukt regelmatig crashes te veroorzaken. Door een beetje vlot te switchen tussen de betalen/sparen/beleggen/meer-schermen krijg je de app al op zijn knieen. Dit is iets wat je met normaal gebruik niet zo snel doet, maar met testen wel.

Op Android kan je makkelijk op het startscherm omhoog/omlaag swipen om de beurskoersen te zien. Op iOS crasht de app, of het wordt geregistreerd als een tap die me meeneemt naar de Meer > Beurskoersen bestemming. Vanaf daar op terug tikken brengt me wel naar het 'Meer'-menu, maar de back-knop links boven verandert niet in de homeknop. Dan moet ik bijvoorbeeld eerst 'betalen' tappen om op het startscherm te komen.

Per ongeluk lukt het me soms om de beurskoersgrafiek op het hoofdscherm 'uit te klappen', iets wat ik nog niet in Android had gezien. Maar hoe precies is niet duidelijk, en dat kleine beursgrafiekje lijkt me niet echt nuttig. Dit komt niet op me over als heel logische navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Dag 5 Eindoordeel Knab Social

5 dagen met de Knab App zitten erop, heb veel met de app gespeeld, overboekingen gedaan en geprobeerd of ik de boel stuk kon krijgen.
Ik heb getest op iOS op een Iphone 4 met OS versie 7.1.2

- Stabiliteit
De app zelf is niet superstabiel, dit kan natuurlijk liggen aan dat wij een Beta hebben gekregen die nog niet voor klanten beschikbaar is. Door het herhaaldelijk snel aantikken van de icons onder aan het scherm, Betalen , Sparen, Beleggen en Meer... crashed de app.
Ook is er vaak de melding "Sessie is Verlopen" terwijl dit nooit het geval kan zijn. Het lijkt random te gebeuren. Maar lijkt vaker voor te komen als ik whatsapp berichtjes of andersoortige meldingen van andere apps binnenkrijg.

Ik zag dat zojuist er een nieuwe versie van de Knab app in de apple store stond, ik zelf kan die nieuwe versie niet testen omdat ik geen cardreader bij me heb. Maar wellicht kunnen andere testers nog kijken of daar wat bugs uit zijn die in onze versie wel zaten.

Als ik focus op het sociale gedeelte van de app werkt dit op een iPhone stabiel, ik heb met zowel het betalen via mobiel nummer als betalen via Facebook geen problemen gehad. Ook niet bij het uninstallen van Facebook, uitloggen van Facebook en via de webversie van Facebook authenticatie aan te vragen.

- Gebruiksvriendelijkheid

De app is grafisch speels opgezet, het is modern en hip. Wat mij betreft mogen bank-apps een iets traditionelere uitstraling hebben, maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen een keer hoeven zoeken naar bepaalde informatie, alles zit op de plek waar je het verwacht en werkt zoals verwacht.

Overboeken via mobiel en facebook is intuitief, snel en makkelijk.

- Valkuilen

Betalen via Facebook lijkt sociaal niet geaccepteerd, bijna iedereen die ik erover sprak, was direct negatief over deze nieuwe optie. Nadat ik de funcionaliteit had gedemonstreerd waren er een paar die wel inzagen dat handig kon zijn. Maar ook duidelijk maakte dit nooit te zullen gebruiken.
Betalen via Mobiel nummer werd positiever ontvangen, mensen begrepen de voordelen en over het algemeen wordt SMS als een veiliger transportmiddel ervaren dan Facebookberichtjes.

Eindconclusie:

Gebruikersgemak: 9
Snelheid: 8
Duidelijkheid en Layout: 8

Overall krijgt de Social App van mij een 8.

Final thoughts
Zoals ik al eerder had genoemd zal Knab er een kluif aan hebben om mensen warm te krijgen voor betalen via FB. FB voelt voor veel mensen als te "open" om daar je bankzaken via te regelen.
Betalen via Mobiele nummers is wel erg interessant voor veel mensen, ik kan me voorstellen dat je whatsapp ook zou kunnen gebruiken voor berichtuitwisseling om het nog iets meer tot de verbeelding van de wat jongere klanten te laten spreken.

Ik was geen klant bij Knab voordat deze test begon, de kans is ook erg groot dat ik geen klant blijf, dat heeft niets te maken met Knab en de Knab Social App, maar meer omdat ik al mijn bankzaken heb ondergebracht bij een andere bank. (die ook mijn werkgever is)
Maar als ik nog op het punt zou staan te mogen kiezen zouden dit soort functionaliteiten me zeker over de streep kunnen trekken om een rekening bij Knab te openen.

Het waren 5 fantastische dagen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Helaas is de testperiode wat kort geweest door problemen met de levering van passen en readers, maar hieronder de vragenlijst die was opgestuurd. Ik ga hierbij uit van de Android-app, omdat dit mijn voorkeursplatform is dat ik dagelijks het meeste gebruik.

Hoe beoordeel je het gebruikersgemak?
Voldoende. Het gebruik van de app wijst zichzelf, en er is een ingebouwde hulpfunctie aanwezig om het eea uit te leggen met tekst.

Hoe beoordeel je de snelheid ?
De snelheid is objectief wel okay, maar subjectief matig. Dit komt omdat je vaak de hakkelende 'ripple'-animatie ziet terwijl er nog gegevens worden ingeladen, en je dan net die paar seconden niets kan zien of doen. De app van de ABN doet dit beter, door gegevens uit cache te tonen terwijl een spinner aangeeft dat de laatste gegevens worden geladen. De UI ook bruikbaar in de tussentijd.

Hoe beoordeel je de duidelijkheid en lay-out?
Net-niet voldoende. Het is wel duidelijk, maar 'alien'. De app geeft het gevoel dat de Knab-huisstijl is vermengd met de standaard iOS UI-elementen (bijvoorbeeld de tab bar onderin met betalen/sparen/beleggen/meer) in de eerste fase van het design, en dat vervolgens rechtstreeks naar Android is geport zonder enige. Een dergelijk menu zou je op Android eerder terugzien in een Action Bar (of Navigation Drawer bij meer elementen).

Helaas zie je dit wel vaker. De NS Reisplanner-app had bij versie 2.x ook hetzelfde euvel, maar oogt gelukkig sinds 3.0 'native'.

Met welk cijfer beoordeel je de functionaliteit?
Een 7. Alle basisfunctionaliteit is er wel, een bonuspunt voor de integratie van het financieel dagboek (iets dat bij de ABN duidelijk losstaat, helaas), minpunt voor de niet-werkende FB-koppelingen en constante uitlogmomenten.

Hoe veilig vind je betalen via een telefoonnummer?
Dit lijkt me veilig. Dankzij het moeten bevestigen van het rekeningnummer met een SMS kan iemand die het linkje in handen krijgt er nog niet zo veel mee.

Hoe veilig vind je betalen via Facebook?
Aangezien dit op Android niet werkte voor mij, maak ik voor dit kopje een uitzondering en bespreek ik mijn ervaring op iOS. Ook dit lijkt me veilig, hoewel de opmerking 'gebruik dit niet op een publiek wifi-netwerk' me een beetje zorgen baarde. Ik neem aan dat het over SSL gaat en dat er certificate pinning wordt gebruikt? De Android app doet dit verder wel voorzover ik dit heb kunnen nagaan met mitmproxy.

Ga je betalen via telefoonnummers/Facebook in de toekomst vaker gebruiken?
Met Android als mijn hoofdplatform: FB niet totdat het gefixt is, SMS denk ik wel.

Zo ja, hoe zou je de dienst in de toekomst gaan gebruiken?
Voor het overmaken van kleine voorgeschoten bedragen, zoals bij uitgaan of een bijdrage aan een groot cadeau.

Hoe vaak maak je geld over naar bekenden?
~3 keer per maand.

Hoe vaak zou je dit in de toekomst gaan doen met betalen via telefoonnummers/Facebook?
Even vaak. Een rekeningnummer vragen is het probleem nooit geweest bij vrienden onderling.

Zou je de Knab App aanraden aan anderen?
Nog niet. Internetbankieren werkt goed maar de app is nog iets te buggy, en mensen ervaren overstappen van een bank als iets moeilijks en engs. Dan moet alles goed werken om ze te verleiden tot die overstap.

Zou je betalen via telefoonnummers/Facebook aanraden aan anderen?
Nog niet, zie redenatie hierboven.

Welk cijfer geef je de Knab App en betalen via telefoonnummers/Facebook?
Een 5. Dat de FB-koppeling niet werkt had Knab ons Tweakers niet voor nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Bedankt voor de boeiende avond en leuke borrel na de brainstorm. Heb inspirerende mensen gesproken! :) Was het reisje Hoofddorp zeker waard.

P.s. kan de student uit Delft nog even laten weten wie hij is op Tweakers? Ben je naam helaas kwijt en wilde je nog wat vragen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Whoehoe was idd een boeiende en leuke avond. Bedankt iedereen en tweakers en Knab bedankt voor deze kans. Hoop er nog lang gebruik van te kunnen maken.

Ik geloof nog steeds in de toekomst van Knab social. Ik denk dat alle mensen die er negatief over zijn het maar eens een keer moeten proberen. (Nouja als dat zo makkelijk zou gaan haha, eerst maar eens overstappen op Knab dan he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Ik sluit me aan bij bovenstaand. Leuke brainstormsessie onder leiding van Marcel Kalse en als Android-gebruiker was het fijn om te horen dat de app op dat platform nog extra aandacht gaat krijgen. Jk_W nogmaals bedankt voor het me afzetten bij het station :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rafe op 14-10-2014 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Nou, het wordt wat eenzijdig.. maar ook ik moet me aansluiten bij bovenstaande posters, erg leerzame, interessante avond. Het bezoek aan Knab deed me realiseren dat ze echt hun uiterste best doen te begrijpen wat hun klanten willen en op wat voor manier ze dat het beste aan kunnen bieden. Te vaak wordt er nog VOOR de klanten gedachten in plaats van MET de klanten meegedacht.

Iedereen van Knab en Tweakers, nogmaals hartelijk dank voor de interessante bijeenkomst en ik hou me aanbevolen om nog eens mee te brainstormen over nieuwe produkten of over het verbeteren van oude produkten (en dan hoef ik de volgende keer geen iPad te winnen :-) )

Ik blijf dit topic volgen, mochten er vragen zijn vanuit de community over de (social)app van Knab zou ik ze gewoon in deze thread blijven stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanuit Knab willen we jullie allemaal hartelijk bedanken voor alle tijd, moeite en constructieve feedback. Zowel op het forum als tijdens de brainstorm gisteren bij ons op kantoor. Het was ook voor ons erg leerzaam en leuk.

We gaan aan de slag met jullie input en kunnen hopelijk binnenkort Knab Social aan al onze klanten aanbieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tot wanneer blijft de huidige test rekening eigenlijk actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcmaria

Alcmaria

Syntax Error in 10

Deveon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:48:
Ga er maar vanuit dat hij actief blijft totdat jij hem opzegt :-).. Als je er vanaf wil zou ik dat dus ook binnen 90 dagen doen ivm eventuele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Ja kan ook je rekening omzetten naar knab basis, dan kan je nog wel sparen want dat is toch voordeliger dan de ing ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deveon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:48:
Als je de rekening wilt beëindigen kan je hem inderdaad opzeggen. Dat kan door telefonisch contact op te nemen met onze Servicedesk (020 - 303 1600).

Ook is het inderdaad mogelijk om je pakket om te zetten naar Knab Basis, zodat er geen kosten in rekening worden gebracht. Wanneer je bent ingelogd in je Persoonlijke Bankomgeving, dien je hiervoor de volgende knoppen te gebruiken.

- SERVICE & INSTELLINGEN
- PAKKET WIJZIGEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Het persbericht omtrent Knab Social staat online en is hier te lezen:
http://finno.wordpress.co...talen-via-facebook-of-sms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met dank aan de testers in dit forum, is Knab Social vandaag voor al onze klanten beschikbaar! Jullie feedback heeft direct gezorgd voor de volgende verbeteringen:

- Mogelijk om Facebook te koppelen bij gebruik van een Android toestel;
- Verduidelijking van communicatie voor verzender & ontvanger;
- Foutieve teksten gecorrigeerd;
- Link tussen telefoonnummer en IBAN wordt na 6 maanden ontkoppeld.

Punten die we hebben aangepakt en in de komende tijd verder worden verbeterd:

- Time out duur bij invullen van verificatie code;
- Ontvangstsnelheid SMS;
- Algehele app snelheid;
- Ontvanger van betaling wordt soms doorgestuurd naar de Playstore om de app te downloaden.

Ook alle overige feedback die jullie hebben aangedragen hebben we genoteerd en staat momenteel op de wensenlijst.

Nogmaals hartelijk dank aan alle testers voor de open blik en het actief meedenken!
De opnames die zijn gemaakt tijdens de brainstorm zijn hier terug te kijken:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p7csQs4XuEo&list=UUbE7S5QalEvWDVTk_5HWzxA]

Knab

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 22-10-2014 10:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.