Omdat het allemaal iets anders is gelopen heb ik een uitgebreide review gemaakt i.p.v. elke dag een kleine. Vallen mij andere dingen op zal ik ze ook plaatsen, zijn er dingen anders dan pas ik mijn review aan.
Inleiding:
Ik ben Mike, student Human technologie, ex student Communication & Multimedia design. Ook ben ik actief binnen studievereniging ICT & Media.
Ik zal zelf veel mede studenten en familie leden vragen wat hun bevindingen zijn als ze een betaling ontvangen of als ze een betaling moeten doen.
Knab algemene ervaring
Voor ik werd gekozen had ik me al een aantal keer georiënteerd bij knab. Dit komt omdat ik altijd verder kijk en op zoek ben naar betere oplossingen. Momenteel ben ik klant bij ING en dat bevalt me goed, maar er is vast iets beters.
Knab sprak mij aan omdat ze zeggen dat ze klant gericht zijn en dit komt ook wel naar voren in de ervaring die ik nu heb. Het ontwerp van hun digitaal bankieren ziet er goed uit en werkt ook goed naar mijn idee.
De reden dat ik nog over gestapt ben naar de knab is omdat de knab 5€ per maand kost, en een studenten rekening is gratis bij de ING. Ook heb ik een bloed hekel aan het idee dat je altijd een random reader bij je moet hebben. Het tan-code systeem werkt echt ideaal daar in tegen.
Ervaring knab app
De knab bankieren app heeft de zelfde stijl als de internet bankieren omgeving. Dit zou er mooi uit moeten zien en goed moeten werken. Helaas vind ik dat er nog een aantal dingen mis zijn met de app. Het werkt gewoon niet zo vloeiend als dat het wel zou moeten doen. En tevens ziet het er gewoon niet mooi uit, het is gewoon niet scherp en er is heel veel witruimte. Mocht dit komen door mijn toestel dan zou dat wel een hoop verklaren. Volgens mij is dat nu niet het geval en komt het gewoon door hoe de app in elkaar is gezet.
Bugs Knab app:- Tijdens het registreren logde ik in. Hierna werd gevraag de random reader erbij te pakken dus natuurlijk doe ik dat. Toen ik terug kwam was mijn telefoon vergrendeld en na het ontgrendelen vroeg de knab app om een pincode. Deze was natuurlijk nog niet ingesteld. Na het afsluiten van de app moest ik opnieuw inloggen.
- Cookie melding tijdens registeren. Waarom is dit nodig.? Als het nodig is voor het functioneren van de app moeten dan is er geen keuze voor de gebruiker!
- Ook kon ik op een gegeven moment niet meer inloggen, mijn pincode was onjuist na drie keer moest ik opnieuw registreren. Maar toen pakte hij zelfs niet mijn wachtwoord. Toen had ik er geen zin meer in. Een dag later werkte het wel.
- Soms is de social banking functie ineens weg. Na een herstart van de app is hij dan weer terug.
Social banking
Bij het horen van deze twee woorden dan krijg ik gelijk een naar idee. Bankieren moet in mijn idee niet sociaal zijn, het is persoonlijk en het is en blijft mijn geld.
Na meer informatie krijgen over het systeem klinkt het heel makkelijk.
Je stuurt iemand een link waarmee diegenen geld op zijn rekening kan krijgen. Dit is de meest korte samenvatting die ik kan geven.
Testen
Tot nu toe heb ik een aantal dingen kunnen testen:
Geld overmaken naar iemand via social banking
Ik heb dit proces meerdere keer gedaan. Uitleg over de precieze stappen hoeft niet want dat is al 9 keer gedaan door de mede testers.
Het proces gaat makkelijk. het zijn duidelijke stappen die je moet nemen om de betaling te voltooien.
Maar ik heb wel een aantal pijn punten:
Er is alleen een klein probleem met de boodschap, je mag hier geen enter in toevoegen, terwijl dit wel mogelijk is in het tekstveld, dit kan uitgeschakeld worden of er moet een duidelijkere melding komen ipv een rood lijntje zonder bijgevoegde tekst.
Tevens lijkt het mij handig om de maximale lengte weg te halen, maar als er dan bijvoorbeeld een melding te geven als er meer dan 96 tekens worden ingestuurd, dat de volledige tekst te lezen is als er op de link is geklikt.
Een probleem is ook dat het ontvangen van de sms soms 3 tot 5 minuten duurt. Dit lijkt me te lang voor dit soort betalingen. Gewoon lekker snel moet dat kunnen toch. Maximale tijd dat dit mag duren is 30 seconde.
Er zijn ook goede dingen in mijn ogen:
Over het bevestigen via een tweede sms ben ik positief. Dit is een extra veiligheidsstap en zo kan je dus niet per ongeluk op iemand anders zijn betaallink komen.
Wat ik een handige functie vind is het opslaan van je iban nummer. Mocht je voor de tweede keer een betaling ontvangen dan staat je iban er al in, niet volledig maar met een aantal **** erin. Ook is er een tweede keer geen sms bevestiging meer nodig. Dit is handig maar ook minder veilig. Ik zou graag het precieze plan hiervan willen weten. Komt er eens in de zoveel keer een bevestigings-sms, of alleen de eerste keer?
Dit proces heb ik met twee keer met mijn eigen rekening gedaan, door zelf een telefoonnummer in te vullen. Twee keer met mensen uit mijn adres boek, het liefst zou ik de optie zijn om suggesties te krijgen bij het in typen van de naam, ik ben namelijk niet 100% op de hoogte van wie er precies in mijn adres boek staan. En een keer met iemand die niet in mijn adres boek staat.
Alle keren ging het goed en werkte het soepel. Ik heb de testpersonen ook ondervraagd. Het viel me vooral op dat ze het niet vertrouwde. Ze kennen de naam Knab niet en een iemand ging zelf op zoeken wat het was. Dit komt vooral omdat ze inhoudt van de sms erg generiek is.
‘Hi! Mike wil via online bank Knab 1,00 euro naar je overboeken.’
Je kan er ook dit van maken:
‘Hallo, Mike Cinjee wil via Knab 1,00€ naar je overmaken.’
Het gaat er dus om dat de sms veel wantrouwen oproept. Ik denk dat daar nog goed naar gekeken moet worden. Het is natuurlijk zo dat jullie uitstraling persoonlijk is, maar bij de mensen die Knab niet kennen wekt dat volgens mij eerder wantrouwen op dan vertrouwen.
De betaalomgeving zijn de testpersonen positief over, dit werkt goed en ziet er betrouwbaar uit. Ze zouden het in principe wel willen gebruiken, maar ze vinden wel dat je nu het werk in de handen van de ontvanger legt, terwijl je er toch zelf verantwoordelijk voor bent.
Persoon een vind het via facebook maar een slecht idee, het lijkt hem minder veilig en is bang dat er dingen bij facebook komen die je liever niet met facebook wil delen.
Persoon twee is positiever over facebook omdat je dan die link veiliger aan ziet komen. De kans is groter dat het een echte link is. Hoe het precies werkt was deze persoon niet, en ik ook niet want ik heb het niet kunnen testen.
Conclusie overmaken via sms:
Het social banking via sms werkt goed en betrouwbaar, je hoeft geen ibans meer uit te wisselen. Wel wekt het wantrouwe op bij de ontvanger mocht je hem niet op de hoogte brengen dat je dit naar hem gaat sturen. Ik zou dit zelf waarschijnlijk wel gaan gebruiken omdat het toch wel iets toe voegt omdat je makkelijk mensen geld over kan maken.
Mijn ideale use case betalen via sms:
Stel iemand betaal een biertje voor mij in de bar omdat ik geen geld heb. Dan kan ik hem heel makkelijk een terug betaal sms’je sturen met de tekst, bedankt voor dat biertje. Ik verwacht dat die persoon het wel vertrouwd dan en anders kan ik het tegen hem zeggen.
Geld over maken met social banking via facebook:
Dit werkt niet, de app krijg ik niet gekoppeld aan mijn facebook account.
Ik heb het op onderstaande volgorde geprobeerd:
Knab app en facebook app werkt niet.
Knab app zonder facebook app werkt niet.
Knab app herinstallatie zonder facebook werkt niet.
Knab app met facebook herinstallatie werkt niet.
Ik zou dit graag willen testen mocht hier een oplossing voor zijn.
De vragen
Hoe beoordeel je het gebruikersgemak?
Matig, het ontwerp ziet er goed uit maar het werkt gewoon niet goed. De app is langzaam en de animaties zien er niet goed uit helaas. De kwaliteit van de app horen niet bij een bank.
Hoe beoordeel je de snelheid ?
De app is niet heel snel, dus dat is een tegenvaller. De eerste sms om de betaling te accepteren is niet echt snel genoeg. De bevestiging-sms is wel lekker snel binnen.
Hoe beoordeel je de duidelijkheid en lay-out?
De app is duidelijk maar er zijn zoals eerder genoemd een aantal punten waarop de app verbeterd kan worden.
Met welk cijfer beoordeel je de functionaliteit?
6, het werkt maar het is niet super handig. Het idee is wel goed, alleen de uitwerking kan in mijn ogen beter.
Hoe veilig vind je betalen via een telefoonnummer?
Veilig genoeg. Grote bedragen kunnen er niet mee gedaan worden dus dan zie ik eigenlijk geen probleem. Het risico ziet bij het verkeerd invullen van het iban nummer door de ontvanger of het verkeerd invullen van het telefoonnummer.
Hoe veilig vind je betalen via Facebook?
Niet kunnen testen, dus kan hier geen oordeel over vellen omdat ik niet de precieze stappen weet.
Ga je betalen via telefoonnummers/Facebook in de toekomst vaker gebruiken?
Ja als ik klant van de Knab wordt wel.
Zo ja, hoe zou je de dienst in de toekomst gaan gebruiken?
Een keer per week, maar dat ligt volledig aan de situatie waar ik me in bevind.
Hoe vaak maak je geld over naar bekenden?
Wekelijks
Hoe vaak zou je dit in de toekomst gaan doen met betalen via telefoonnummers/Facebook?
Vaker, omdat je het dan makkelijk over maakt naar die mensen, de drempel is weg want je hoeft niet om hun iban te vragen.
Zou je de Knab App aanraden aan anderen?
Nee, niet op android iig, want het werkt gewoon niet stabiel en soepel, over de app op de iPhone kan ik geen uitspraken doen.
Zou je betalen via telefoonnummers/Facebook aanraden aan anderen?
Ja, het is een makkelijke manier om geld over te maken.
Welk cijfer geef je de Knab App en betalen via telefoonnummers/Facebook?
7/10