Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 13:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mijn vriendin woont nu een paar maand bij een huisgenoot in, in IJsselstein. Ze delen 1 woning, zij heeft een kamer maar mag de rest van de woning gebruiken. Leuk, maar ze wil nu wel wat voor haarzelf. Ik wil er ook wel bij in wonen, maar zit nog even met m'n werk.

M'n vriendin heeft een topbaan, staat nog enigzins onderaan de ladder maar gaat zeker qua inkomsten de komende jaren wel omhoog. Maar, daar heeft ze nu weinig aan.

We zoeken beiden al tijden op verschillende woningsites en komen tot de volgende conclusie:

Hoe [ enter random swearword here ] moeilijk wordt het ons wel niet gemaakt om wat te huren?
Ten eerste wordt je zo'n beetje verplicht om gelijk te gaan samenwonen, anders is álles onbetaalbaar.

800 euro per maand kan ze met gemak betalen. Maar dan de valkuil, 9/10 verhuurders willen dat je 50x bruto hebt. Kortom, zo'n 40.000 in 't jaar. Nou sorry, wie komt daar nou aan? Ze heeft een goede baan, maar je wordt bijna geacht om baas van een ziek goeddraaiende organisatie te zijn om iets te kunnen huren.

Ik vind het al met al belachelijk. Het wordt iedereen zó moeilijk gemaakt. Ik kan wel boekwerken schrijven over dit alles, en het bloed wordt onder m'n nagels vandaan gehaald.

Het wordt je gewoon onmogelijk gemaakt om in NL een fatsoenlijk appartementje/woning te vinden voor een schappelijk prijsje, terwijl je het maandelijks eigenlijk met 2 vingers in de neus kunt betalen. Maar die inkomsteneis is gewoon echt ronduit BELACHELIJK.

Hoe in Godsnaam doen jullie dit allemaal? En hoe doe ik het straks als ik (woon zelf in provincie Groningen, nog thuis) iets van 1900 netto verdien. Ik ga no way in een kartonnen doos wonen.

Bah!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Kopen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:17
Tja, de huurmarkt is door de overheid vakkundig verziekt. Alles om de koopwoningenmarkt uit het slop te trekken. Als je niet wil of niet kan kopen heb je inderdaad een probleem. Heb er zelf geen ervaring mee dus kan je ook niet helpen, sterkte!

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het probleem van de vernagelde huurmarkt is de overgesubsidieerde koopmarkt (hypotheekrenteaftrek-subsidie op schuld die niet geldt voor verhuurders).

Maar wel overal in NL nieuwe winkelcentra neerzetten terwijl halve binnensteden leegstaan ipv dat gemeentes focussen op betaalbare huurwoningen (waar extreme schaarste heerst).

NL gaat ten onder aan belangenverstrengeling bij gemeentes en in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:14
Die inkomenseis is vaak lang zo hard niet als hij lijkt. Gewoon eens gaan praten bij de verhuurder, laten zien dat je goed volk bent dat geen problemen gaat opleveren en aanbieden om een paar maanden extra borg te betalen om zijn risico te verkleinen. Dan is er opeens van alles mogelijk. Althans, zo ging het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 13:31

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen toen ik met een vriend samen dichter bij werk wilde gaan wonen. Naast het feit dat ze wilden dat je onmogelijke hoeveelheden verdiende (4+k per maand, dan koop je toch een huis?), wilden ze ook nog eens niet dat we met 2 mannen 1 woning gingen huren.

Uiteindelijk hebben we dat opgelost door te zeggen dat we een relatie hadden. Het weigeren van een huurcontact op basis daarvan valt dan opeens onder discriminatie en dan mag je wel wat huren. De lonen mochten dan ook bij elkaar opgeteld worden en kwamen we net boven de looneis uit voor het huren van een woning. Per persoon betalen we nu 450 euro per maand aan huur. Dan kunnen we makkelijk opbrengen met onze salarissen, dus ik zie echt de reden voor die belachelijke eisen niet. En het is ook niet alsof we de boel slopen of zo.

Dit is in Utrecht, overigens.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Inkomens eisen van 30x 40x 50x bruto loon zijn tokieafschrikmethodes.

Gewoon contact opnemen met de verhuurders of de firma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je zit in de knel door het ontbreken van een goede middensector van particuliere huur. In NL is de vrije sector bijna geheel koop vanwege HRA.

Overigens is 800 per maand vergelijkbaar met een woning van pakweg 140.000 euro in verhuurde staat (KF 15), dat is misschien 160k in vrije verkoop. Dat is echt niet de hoofdprijs; sterker nog, het is een beperkt budget.

Wie komt er nu aan 40k per jaar? Een starter met WO opleiding en een goede werkgever. Of iemand die een paar jaar werkervaring heeft na HBO/WO. Of een zeet ervaren MBO-er. Het is geen ondenkbaar hoog salaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Zo'n gevoel hadden wij ook al ja. Kopen willen we niet. We willen binnen een aantal jaar lang op reis. Daarna willen we pas samen wat gaan kopen.

Wel hadden we door inderdaad dat het per verhuurder anders is, de eis. Het baart ons alleen zorgen dat we ons de pestpleuris zoeken naar een woning, en als we dan iets vinden, de eis gewoon weg te hoog is, of we betalen 850 euro voor een paar vierkante meter. Het is werkelijk abnormaal.

Als je samen wilt wonen is de eis vaak 65 % van de inkomsten. Dat is natuurlijk easy to do. Dan huur je wel wat moois voor 1000 / 500 euro pp.

Maar ja, samenwonen zit er eerst nog niet in ivm m'n werk. Eventueel kan ik wel wat anders zoeken, maar dan begin je weer vanaf 0, moet je krediet opbouwen bij de werkgever, etc.

@mektheb;

Zoiets dacht ik ook al ja. Dan houd je wel al dat kansenjeugd buiten de deur.

NB:

M'n vriendin is 2e jaars trainee bij één van de 4 grootste accountantskantoren ter wereld. Op dit moment doet ze een post-master opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57
Kun je niet op papier samenwonen? Dus samen huurcontract tekenen terwijl je ook je eigen woning houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op marktplaats kan je direct bij de eigenaar huren, dus zonder bemiddelingsbureau. Vaak zijn de eisen dan wat lager en de kosten ook.

http://www.marktplaats.nl...4558&startDateFrom=always

bijvoorbeeld
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Helemaal klaar en zo te betreden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
Wij hebben dezelfde siuatie gehad 3,5 jaar geleden. Konden niet kopen, niet sociaal huren, geen vrije sector vanwege inkomenseis.

Bij ons kwamen ze met de regel dat je al eerder samen had moeten wonen of getrouwd moest zijn voordat het tweede inkomen 40% werd. Dat redden wij overigens net destijds. Wij hebben toen een gesprek gevoerd met de corporatie over onze situatie, en toen wilden zij dit wel toestaan. Uiteindelijk nooit problemen gehad.

Ga dus niet blind af op hun eisen, gewoon ij gesprek gaan en feitelijk de situatie uitleggen, en hopen op een welwillend persoon aan de andere kant van de tafel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
@bolleh, dank. Blijkt dat je met praten toch wel een eind komt als ik dat hier zo ook lees.
@Fable, top, we gaan daar ook nog eens even kijken ja. Goed idee!

Het valt allemaal niet mee nee, zou blij zijn als we op plek zijn! (Y)

@gemeubileerde ruimten; deze zijn vaak maar huurbaar tot een bepaalde periode. Da's dus niet echt iets wat wij zoeken ben ik bang...

[ Voor 22% gewijzigd door NeFoRcE op 05-08-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je vriendin zit dus in een traject waarin een goede inkomensontwikkeling de komende jaren vrij 'zeker' is. Voor een bank kan dat een reden zijn om iets hoger te financieren; wellicht dat het bij een verhuurder ook iets waard is?

2e jaar bij een big4, dan zit je trouwens toch op tenminste 35k bruto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik huur mijn appartement met een slaapkamer van 8 vierkante meter, keuken van 8 vierkante meter, en een woonkamer van 18 vierkante meter voor € 260.

Dus onmogelijk is het niet, maja ik je moet je wel bij woningverenigingen inschrijven ;) Want ik huur via de woningvereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
@t_captain, true ze zit ruwweg op 35k, of althans, daar zit ze vanaf oktober ongeveer op. Dat ze bij de big4 zit is misschien wel de drempel om toch te kunnen huren ja... ook dit gaan we even meenemen, dank je!

@jigu-yong, inschrijven is eigenlijk onmogelijk voor ons, meestal sta je dan zeker 2-3 jaar op een wachtlijst, dat is ondoenlijk voor ons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kijk ook of ze iets kunnen met een leaseauto. Misschien mag de fiscale waarde meetellen? Of anders, misschien heeft je vriendin wat ongebruikt lease- of mobiliteitsbudget dat bruto wordt uitgekeerd en als loon mag meetellen?
Idem voor ander loon in natura. Zorgverzekering op kosten van de baas is ook >100 per maand bruto waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ze heeft inderdaad een leasebak. Ik zal alle tips die hier in dit topic rondgaan met haar doornemen en hopelijk hebben we er wat aan. Hier moeten we toch wel uitkomen. Wat een land, man man man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Om welke regio gaat het eigenlijk, Amsterdam? Het lijkt nu net alsof het onmogelijk is om voor 800-900 een goede ruimte te huren?

Ik woon zelf sinds een jaar in het hartje centrum van Rotterdam (95m2, 12 hoog in een nieuwbouwcomplex (2013) en ook al waren de eisen behoorlijk (loon=4-4,5x bruto huurprijs), kwam ik er met mijn vriendin samen goed uit. De ''hoofdhuurder'' mocht de huur van de partner (geen samenlevingscontract o.i.d.) voor de helft meenemen.

Uiteraard was de eis wel een vast contract, maar een baan met perspectief geeft vaak al wel optie tot huur (wij hadden beiden geen vast contract).

Wat heb jij in te brengen bij haar salaris? Ik denk dat het toch afhankelijk is van de verhuurder hoe schappelijk ze kunnen zijn. Ervaring van mijzelf en vrienden/collega's in Rotterdam zijn uitermate positief met huren eigenlijk. Ik kan mij niet echt vinden in jouw ''paar vierkante meter voor 800 euro''.

[ Voor 12% gewijzigd door keanu_ op 05-08-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ach ja, een fatsoenlijk appartement in een buitenwijk van London doet 1500 pond per maand. En de lonen zijn daar wel hoget, maar niet twee keer zo hoog als hier.

In een forenzenplaats op een 20 minuten rijden van Luxemburg huur je een leuk huis vanaf zo'n 2000 euro per maand, in de stad mag daar 1000 bij.

Zo moeilijk is het in NL nog niet:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mijn vriendin zit op +- 2800 bruto. Zelf zit ik op zo'n 1760 netto de maand. Hebben beide nog geen vast contract, maar wel garantie tot een vast contract. Maar daar zitten we al, ik werk in Groningen, en heb al gesprekken gehad met opties tot amsterdam en omgeving, maar dat zit er helaas niet in. Dus of we moeten alle plannen wijzigen, of ik moet ander werk zoeken.

Ik hoop echt dat we met overleggen een heel eind komen. Anders is het gewoonweg onmogelijk lijkt het.

@edit voor kaunu
Heb wel ruimtes gezien van 40-60m2 voor 700-800 euro. Dat vind ik imo belachelijk veel geld.

[ Voor 10% gewijzigd door NeFoRcE op 05-08-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt er heel erg aan waar je wil huren, sommige plekken wil iedereen wel betaalbaar zitten, tja dat kan niet. En de HRA heeft zeker een significante invloed, maar je kan die niet compleet de schuld geven. De andere helft is de (imo doorgeslagen) huurdersbescherming. Gezien hoe moeilijk dat het is om een huurder eruit te krijgen kan je maar beter als verhuurder heel erg zeker ervan zijn dat diegene het probleemloos kan betalen, en daar komen die inkomenseisen van.

Ik zou zeker eens gaan praten daar als je wel in de buurt komt (overigens, 40k is een mooi salaris, maar het is nou niet zo exotisch als jij het voor doet komen), want het maakt hun in principe geen drol uit hoeveel je verdient, zolang ze er maar vanuit kunnen gaan dat je elke maand netjes de huur overmaakt. En als je gewoon net persoon bent, die in de buurt van de eis komt met goede vooruitzichten dan zullen genoeg het gewoon aan je verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Laatst online: 22:17
Sissors schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:51:
Het ligt er heel erg aan waar je wil huren, sommige plekken wil iedereen wel betaalbaar zitten, tja dat kan niet. En de HRA heeft zeker een significante invloed, maar je kan die niet compleet de schuld geven. De andere helft is de (imo doorgeslagen) huurdersbescherming. Gezien hoe moeilijk dat het is om een huurder eruit te krijgen kan je maar beter als verhuurder heel erg zeker ervan zijn dat diegene het probleemloos kan betalen, en daar komen die inkomenseisen van.

Ik zou zeker eens gaan praten daar als je wel in de buurt komt (overigens, 40k is een mooi salaris, maar het is nou niet zo exotisch als jij het voor doet komen), want het maakt hun in principe geen drol uit hoeveel je verdient, zolang ze er maar vanuit kunnen gaan dat je elke maand netjes de huur overmaakt. En als je gewoon net persoon bent, die in de buurt van de eis komt met goede vooruitzichten dan zullen genoeg het gewoon aan je verhuren.
Inderdaad, de eerste indruk telt.
Als je netjes overkomt, duidelijke toekomstplannen hebt, en dit alles rustig uitlegt (met jullie inkomsten overzicht), zou je toch zeker een eind moeten komen. Het gaat echt niet om de euro precies, maar garantie van de maandelijkse betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
@sissors,

Dan moeten we daar wel een eind mee komen ja. Mijn vriendin en ik zijn beide zeker wel serieus op dit gebied. Serieuze baan (imo), Zij is 24 en ik 26, en we willen beiden wel wat serieus ja. Echter zit ik dus nog met m'n werk. Dat is ook nog even een point of issue. Maar goed, praten met de makelaar/verhuurder zou al veel kunnen betekenen en als we de situatie uitleggen kan er hopelijk wel e.e.a. geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben zelf gestopt met kijken naar de huurmarkt. Het is een verziekte markt die zich richt op de laagste groepen van de samenleving. Die kunnen aardige huizen huren voor een fractie van de werkelijke kosten terwijl mensen die aan de start staan van een aardige carrière flinke bedragen neer mogen leggen voor instap appartementen en dan nog tegen een muur aan lopen die zich maar heel langzaam gewonnen geeft. Ik bood aan om de huur een jaar voorruit te betalen. Was niet genoeg...

Wat dat betreft is kopen een verademing. Met een beetje salaris koop je al snel een prima appartement of, afhankelijk van de locatie, een prima woning. Je moet enkel wel zeker willen dat je een langere tijd in die omgeving blijft wonen. Maar mits de huizen niet nog verder dalen heb ik na vijf jaar tijd genoeg aflossing betaald om de kosten-koper er uit te halen. Dan woon je vijf jaar lang in een prima huis/appartement voor een bedrag waar je niet voor kan huren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

t_captain schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:46:
Ach ja, een fatsoenlijk appartement in een buitenwijk van London doet 1500 pond per maand. En de lonen zijn daar wel hoget, maar niet twee keer zo hoog als hier.
Maar in Londen wordt alles opgekocht door buitenlandse miljardairs, veelal oliesjeiks en Russen. Daarnaast is Londen het grootste graaifinanciële centrum van de wereld. Dus dat stuwt de prijs nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:58:
Ik ben zelf gestopt met kijken naar de huurmarkt. Het is een verziekte markt die zich richt op de laagste groepen van de samenleving. Die kunnen aardige huizen huren voor een fractie van de werkelijke kosten terwijl mensen die aan de start staan van een aardige carrière flinke bedragen neer mogen leggen voor instap appartementen en dan nog tegen een muur aan lopen die zich maar heel langzaam gewonnen geeft. Ik bood aan om de huur een jaar voorruit te betalen. Was niet genoeg...

Wat dat betreft is kopen een verademing. Met een beetje salaris koop je al snel een prima appartement of, afhankelijk van de locatie, een prima woning. Je moet enkel wel zeker willen dat je een langere tijd in die omgeving blijft wonen. Maar mits de huizen niet nog verder dalen heb ik na vijf jaar tijd genoeg aflossing betaald om de kosten-koper er uit te halen. Dan woon je vijf jaar lang in een prima huis/appartement voor een bedrag waar je niet voor kan huren.
Precies, en dat is 't 'm nou juist. Kopen is ook niet een probleem verwachten we, maar we hebben zeer serieuze (relatief nabije) toekomstplannen, en daarom zit kopen er voor ons nog niet in. We willen huren voor de komende jaren nog, en dan pas kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Huren is een groot drama in Nederland.
OF er zijn lange lijsten waar je jaren voor moet wachten voor een pauper woning, of je betaalt belachelijk veel aan particuliere huur.
Om het dan nog eens aantrekkelijker te maken, pakt te overheid "scheefwonen/huren"aan. :( :( :(

Starters kunnen het dus vergeten, maar een vast contract krijgen is tegenwoordig sowieso bijzonder lastig in sommige branches.

Daarbij komt ook nog eens dat ze veel huurwoningen gaan renoveren (ondanks dat ze hopeloos uit elkaar vallen en buitengewoon gehorig zijn)
Gevolg is dat die huurprijzen ook weer omhoog gaan.

Ik vind het anno 2014 buitengewoon triest eigenlijk.
Blijkbaar wordt wonen niet meer als levensprioriteit gezien :(

Om die reden zit ik na jaren werken nog steeds in sociale huur.
Zou graag wat anders willen, maar ik zit dus ook redelijk vast.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tsurany schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:58:
Maar die zitten wel met gigantische wachtlijsten, daarnaast krijgen woningzoekenden die een woning achterlaten voorrang, asielzoekers moeten verplicht een eigen woning krijgen en dan zijn er ook nog heel wat woningen met een leeftijds-maximum/-minimum.

Zelf heb ik na ruim 5 jaar het reageren op sociale huurwoningen maar opgegeven, inschrijfduur en hoeveelheid reacties heeft 0.0 invloed op het wel/niet wat aangeboden krijgen, dan maar niet het huis uit. Andere opties zijn er niet, mag niet eens een 1-kamer woning/appartement kopen...

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-08-2014 23:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 23:11:
Huren is een groot drama in Nederland.
OF er zijn lange lijsten waar je jaren voor moet wachten voor een pauper woning, of je betaalt belachelijk veel aan particuliere huur.
Om het dan nog eens aantrekkelijker te maken, pakt te overheid "scheefwonen/huren"aan. :( :( :(

Starters kunnen het dus vergeten, maar een vast contract krijgen is tegenwoordig sowieso bijzonder lastig in sommige branches.

Daarbij komt ook nog eens dat ze veel huurwoningen gaan renoveren (ondanks dat ze hopeloos uit elkaar vallen en buitengewoon gehorig zijn)
Gevolg is dat die huurprijzen ook weer omhoog gaan.

Ik vind het anno 2014 buitengewoon triest eigenlijk.
Blijkbaar wordt wonen niet meer als levensprioriteit gezien :(

Om die reden zit ik na jaren werken nog steeds in sociale huur.
Zou graag wat anders willen, maar ik zit dus ook redelijk vast.
Precies. Het wordt je gewoon onmogelijk gemaakt om als starter een fijne maar bovenal betaalbare woning te vinden. Maar als je het topic doorleest komen er wel wat tips voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:19
Mocht je echt heel diep willen zinken, dan is er altijd nog Almere.

Ontopic, als je idd in Groningen zoekt dan word het idd lastig. Echter buiten de stad is de situate weer helemaal anders door de enorme leegloop in de regio. Andere alternatieven zijn bvb Leeuwarden, Drachten of Assen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Huren is in Nederland inderdaad kapot gemaakt.

Genoeg mensen die wel genoeg inkomen hebben om aan de eisen te voldoen, maar dan nog is het zeer onaantrekkelijk. Ik huur samen met mijn vriendin sinds vorig jaar een appartement in Rotterdam. De prijs is van 780 per maand binnen 1 jaar naar 850 per maand gegaan :')

We hebben nu een huis gekocht buiten de stad ;) Door een combi van annuïteiten en lineair kunnen we de maandlasten de komende 10 jaar vrij stabiel houden.

Maar het is wel jammer dat je zo ongeveer gedwongen wordt een huis te kopen in dit land.

Naar de toekomst kijkend is kopen overigens wel de enige manier om al het andere in het leven te kunnen betalen, vooral als je nu al weet dat de salarissen niet veel zullen stijgen. Kortom, als er straks kinderen komen enzovoorts dan is een huis kopen ook aantrekkelijk. Vooral als je extra aflost, want dan heb je in tegenstelling tot huren woonruimte waarvan de maandlasten dalen ipv stijgen. En dan kun je dat geld goed voor andere dingen gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 06-08-2014 07:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 15:06
Het is zo krom allemaal...

Ik heb zelf het geluk gehad dat ik bij mijn vrouw (destijds vriendin) kon inwonen. Die huurde sociaal voor een habbekrats. Geen mooi appartement, geen fijne buurt, maar ach.. daar betaal je ook naar. Destijds studeerde we allebei, nu hebben we beiden een goede baan. We hebben nog 3,5 jaar sociaal gehuurd terwijl we met dubbel inkomen geld binnenharkte. Met dat gespaarde geld hebben we een mooi huisje kunnen kopen en in één klap een flink deel van onze hypotheek kunnen aftikken. Gevolg daarvan is dat we nu weer flink wat overhouden omdat onze woonlasten bijna op hetzelfde niveau zit als toen we sociaal huurde. Als starter kan een goedkope 'entry level' woonplek dus je hele wooncarrière doorwerken. Ik weet zeker dat veel jongeren dat ook wel zien zitten; een toegankelijke sociale huurwoning met uitzicht op iets beters binnen ~5 jaar.

En dit alles gezegd hebbende realiseer ik me ook dat ik onderdeel van het probleem ben... want ik heb meer dan 3 jaar zo scheef gehuurd als maar kan en daarmee andere starters niet diezelfde kans gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
yinx84 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 08:08:
En dit alles gezegd hebbende realiseer ik me ook dat ik onderdeel van het probleem ben... want ik heb meer dan 3 jaar zo scheef gehuurd als maar kan en daarmee andere starters niet diezelfde kans gegeven.
Ik heb dat met koop gedaan.. 8 jaar lang gewoond in een achterstandsbuurt. Flatje van 65m2 voor 75k euro, terwijl ik een bovenmodaal inkomen heb.

Twijfelde soms zelfs of ik het niet helemaal af zou gaan betalen en daarna verhuren :X Maar omdat de VVE aan het afbrokkelen was, alsnog de boel zo snel mogelijk verkocht. Netto hypotheek was 275 euro per maand.

Alleen werd de buurt op het eind wel een beetje te spannend voor me :D

Dat gezegd hebbende, is het nog steeds mogelijk voor starters om een appartement van bijvoorbeeld 130k euro te kopen. Dan zit je vaak in een buurt die nog wel te doen is (iig in Rotterdam, bijvoorbeeld Oost) en kun je ook sparen totdat je later een groter huis kan kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalis op 06-08-2014 08:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
NeFoRcE schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:48:
[...]
Heb wel ruimtes gezien van 40-60m2 voor 700-800 euro. Dat vind ik imo belachelijk veel geld.
Alles hangt van de locatie af. In grote lijnen komt een huuropbrengst van 700 a 800 overeen met een koopsom van 130.000 a 160.000 (in enige mate afhankelijk van hoe hoog je durft te gaan met de kapitalisatiefactor en welk percentage je tussen verhuurde toestand en vrije oplevering zet).

Voor een appartement van 40 m2 lijkt dat aan de hoge kant. Voor 60 m2 op een goede grootstedelijke locatie is het niet overdreven veel.
Bartjuh schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 23:01:
[...]

Maar in Londen wordt alles opgekocht door buitenlandse miljardairs, veelal oliesjeiks en Russen. Daarnaast is Londen het grootste graaifinanciële centrum van de wereld. Dus dat stuwt de prijs nogal.
Tja, zo kun je voor elke stad wel iets zeggen. Zurich, mooi appartement van 100 m2 voor 2900 euro? Geneve, eenvoudig appartement van 50 m2 voor 2000 euro?
Zelfs als je compenseert voor het feit dat Zwitsers ergens tussen de 50 en 100% meer verdienen dan Nederlanders, zijn de huurwoningen daar nog duurder (deze twee woningen zouden gecorrigeerd naar NL inkomens zo'n 1600 en 1100 euro per maand doen).

Luxemburg is ook niet zoveel goedkoper, 2 kamers in het minst gewilde stadsdeel voor 1600.

Duitsland? 83 m3 in Frankfurt voor 1040 per maand. In het Noorden is het wat goedkoper (Hamburg 770 euro). In het Zuiden wat duurder (Munchen, 1600)

Als ik langs een paar Franse sites ga, zie ik huren die grosso modo op Nederlands niveau liggen. Ik kijk dan naar willekeurige steden zoals Bordeaux.

Met andere woorden, ik vind het in ons land wel meevallen. Het probleem is eerder dat werkgevers vaak vinden dat ze met 2500 euro per maand goed betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dank allen voor jullie bijdrage. Mijn vriendin en ik gaan als we terug zijn van vakantie eens even naar een/wat makelaar(s). De mogelijkheden bespreken en onze situatie uitleggen. Eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 14:07
De huurprijzen vallen idd wel mee maar wat die bemiddelaars tegenwoordig vragen is ook niet normaal. 1x kale maandhuur excl 21% btw.

Daarnaast is het niet altijd even gemakkelijk om een huurwoning te vinden die past. Of je zit in sociale huur maar dan is de vraag of de buurt waarin je komt te wonen wel zo aantrekkelijk is (moet zeggen er zijn ook goede buurten). Of je zit gelijk in de vrije sector.

Ben zelf ook opzoek. Maar mijn vriendin studeert nog en verwacht febr haar studie af te ronden. (Docent Nederlands). Vraag is even of zij snel een baan vind of bij haar huidige bijbaantje meer kan gaan werken. We orienteren ons nu maar het blijft lastig. Waar ga je wonen, zeker omdat zij nog geen uitzicht heeft op een baan...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 23:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

Lethalis schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 07:48:
Huren is in Nederland inderdaad kapot gemaakt.

Genoeg mensen die wel genoeg inkomen hebben om aan de eisen te voldoen, maar dan nog is het zeer onaantrekkelijk. Ik huur samen met mijn vriendin sinds vorig jaar een appartement in Rotterdam. De prijs is van 780 per maand binnen 1 jaar naar 850 per maand gegaan :')

We hebben nu een huis gekocht buiten de stad ;) Door een combi van annuïteiten en lineair kunnen we de maandlasten de komende 10 jaar vrij stabiel houden.

Maar het is wel jammer dat je zo ongeveer gedwongen wordt een huis te kopen in dit land.

[..]
Hé fijn! Ik ben niet de enige.. huur van €770 naar €860 gegaan in 14 maanden. :X
Alleen heb ik geen vriendin die meebetaald.. die zit nog op school.

Heb pas een koophuis gezien van 155k, 30m2 groter, 100% aflossing in 30 jaar én netto maandlasten €300 lager.. Ben echt een dief van m'n eigen portemonnee om niet te kopen.. Maar die locatie is veel minder makkelijk bereikbaar met het OV en daar is m'n vriendin voorlopig afhankelijk van. Keuzes.

Conclusie: Huren is echt gaar als je >30k verdient en dus geen sociale huur meer mag betrekken.
Tenzij je natuurlijk genoegen neemt met een studentenkamer of bij anderen inwonend.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 20:23
De frustratie is wel herkenbaar, maar ik moet ook zeggen dat je veel vraagt in in de huidige huizenmarkt. Je wilt immers graag zo flexibel mogelijk zijn in de eerstkomende periode, omdat jullie nog plannen hebben om rond te reizen of iets dergelijks. Het lastige is dat het aanbod op de particuliere huurmarkt behoorlijk krap is en er vaak voor jou dus 10 anderen zijn.

De huidige markt voor starters die van HBO / WO afkomen is wellicht niet heel rooskleurig, met een HBO IT-studie heb je al snel +- 29.000 bruto binnen. Sociale huur is in dat eerste jaar dan nog te verkrijgen, maar in de eerste jaren maak je vaak ook nog wat stappen omhoog. Je zult dan dus snel die sociale huur in moeten om 'goedkoop' te kunnen wonen. Waar dat vaak al wordt bemoeilijkt omdat je slechts 21-22 jaar bent en lager op de lijst komt, omdat gezinnen voor gaan voor de rijtjeswoningen. Met dat salaris kom je nl de flatjes al niet in (althans niet hier in de buurt). En wat PromWarMachine zegt is ook waar, als je een inkomen hebt van tussen de 30k en 40k (met evt bijvoorbeeld nog wat studieschuld) zit je in een héél lastig parket. Alleen met twee personen die beiden gestudeerd hebben heb je al snel +- 55k inkomen binnen afzienbare tijd erna daarmee heb je ineens veel meer mogelijkheden.

Anderzijds is het denk ik ook een kwestie van vooruitzien en al vroeg beginnen met een plan te maken. Hoeveel tijd wordt je niet voorbereid op het gaan studeren, eenzelfde voorbereiding zou er ook al jaren van te voren moeten zijn op het betreden van de woningmarkt, maar die voorbereiding komt pas op het moment dat het vaak te laat is en je wordt dan in een moeilijke situatie geduwd; je mag niet sociaal huren, particuliere huur is relatief lastig door vraag/aanbod en eisen en kopen wil je niet omdat het behoorlijk definitief klinkt.

Wellicht nog een mogelijkheid, huur een woning welke op dit moment te koop staat. Jullie hebben immers plannen om op zeer korte termijn te gaan reizen, daardoor zou je dan ook in die periode de woonlasten wellicht lager kunnen houden..

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Bob Popcorn

Plop!

Hou gewoon sites als huurwoningen.nl en pararius.nl in de gaten, daar staan zat woningen op voor 800 euro of minder, in IJsselstijn. Ik huur zelf in Utrecht voor iets meer dan dat, en ik zit ook op 35k per jaar. Niemand die naar mijn inkomen heeft gevraagd bij het huren.

Het enige nadeel van "particulier" huren is dat je vaak een maand kale huur moet betalen aan het "bemiddelingskantoortje", wat doorgaans gewoon een foute boerenlul is op een vespa'tje waar je het contract mee tekent. Dat doet ff zeer, maar goed, is weinig aan te doen. Als je zegt dat je het niet wilt betalen gaat de woning gewoon naar iemand anders. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
Vooraf moet je het betalen en achteraf kan je het weer terugvorderen. Het is namelijk een onredelijk bedrag.
Bij tros radar/kassa was dit enige tijd geleden en volgens hun zouden ze bezig zijn met wetten maken tegen deze praktijken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
LED-Maniak schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:12:
Vooraf moet je het betalen en achteraf kan je het weer terugvorderen. Het is namelijk een onredelijk bedrag.
Bij tros radar/kassa was dit enige tijd geleden en volgens hun zouden ze bezig zijn met wetten maken tegen deze praktijken.
wat bedoel je met achteraf terugvorderen? Als jij de woning verlaat krijg je het terug of?
Dan lijkt het wel een verkapte borg.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee, als je getekend hebt en alles rond is.

Het mooie is dat namelijk zowel jij als de verhuurder 1 maand huur aan "bemiddeling" betalen. Je kan dus beide een terugvordering vragen.

[ Voor 62% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2014 10:21 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

robbierzz schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:55:
Anderzijds is het denk ik ook een kwestie van vooruitzien en al vroeg beginnen met een plan te maken. Hoeveel tijd wordt je niet voorbereid op het gaan studeren, eenzelfde voorbereiding zou er ook al jaren van te voren moeten zijn op het betreden van de woningmarkt, maar die voorbereiding komt pas op het moment dat het vaak te laat is en je wordt dan in een moeilijke situatie geduwd; je mag niet sociaal huren, particuliere huur is relatief lastig door vraag/aanbod en eisen en kopen wil je niet omdat het behoorlijk definitief klinkt.
Een lastig punt is dat je niet weet waar je zal komen te werken en dus niet weet waar je wilt gaan wonen. Dan had ik mij in een flink aantal gemeenten moeten inschrijven om maar jaren op te bouwen.
Daarnaast kan je je pas op je 18e inschrijven. Toen ik klaar was met studeren was ik net 22 geworden. Dan heb je ook maar vier jaar, nog niet genoeg voor sociale huur in veel gevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 06-08-2014 10:23 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 07:08
Ik moet zeggen dat ik die inkomenseisen van, helemaal 30/40x de maandhuur als bruto-jaarloon helemaal niet raar vind.

Bij een factor 40 geeft een huur van 800 een netto-maandloon van een kleine 1900 euro. Dan geef je dus 42% van je netto-inkomen aan huur uit, de andere vaste lasten nog niet mee berekend. Een prima richtlijn zou ik zeggen. 50 en m.n. 60x wordt wat aan de hoge kant, maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat daar niet over te praten valt, ze willen die huizen toch verhuren lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rik86 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:34:
Ik moet zeggen dat ik die inkomenseisen van, helemaal 30/40x de maandhuur als bruto-jaarloon helemaal niet raar vind.

Bij een factor 40 geeft een huur van 800 een netto-maandloon van een kleine 1900 euro. Dan geef je dus 42% van je netto-inkomen aan huur uit, de andere vaste lasten nog niet mee berekend. Een prima richtlijn zou ik zeggen. 50 en m.n. 60x wordt wat aan de hoge kant, maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat daar niet over te praten valt, ze willen die huizen toch verhuren lijkt me
Het probleem is niet direct de inkomenseisen maar dat er in de vrije sector amper wat te vinden is voor onder de 800 euro. Als je in de vrije sector wilt huren kan je niet voor een huis gaan van 600 euro per maand, dan kom je automatisch uit bij de huizen van 800 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
LED-Maniak schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:18:

Het mooie is dat namelijk zowel jij als de verhuurder 1 maand huur aan "bemiddeling" betalen. Je kan dus beide een terugvordering vragen.
als de bemiddelaar voor zowel de verhuurder als de huurder werkt mag er helemaal geen bemiddelingskosten gevraagd worden aan de huurder...

of het bij wet zo is geregeld weet ik niet maar heb er wel iets over gelezen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esberk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 12:48
Kopen is met een tijdelijk contract op dit moment bijna niet mogelijk. Tenzij je een brief van je werkgever krijgt dat hij van plan is om met je verder te gaan. Dus kopen valt dan waarschijnlijk af,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
koentjuh1987 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:52:
[...]

als de bemiddelaar voor zowel de verhuurder als de huurder werkt mag er helemaal geen bemiddelingskosten gevraagd worden aan de huurder...

of het bij wet zo is geregeld weet ik niet maar heb er wel iets over gelezen.
Dubbele courtage is volgens de wet verboden. Hier een interessante uitzending:
http://www.trosradar.nl/u...kosten-voor-huurwoningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 20:00
NeFoRcE schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:52:
Ik vind het al met al belachelijk. Het wordt iedereen zó moeilijk gemaakt.
Dit is niet waar! Enkele miljoenen mensen wordt het in de sociale huur zeer makkelijk gemaakt. Maar dat zijn "the haves".
Die miljoenen mensen zouden makkelijk de concurrentie met jouw vriendin verliezen. Maar doordat die miljoenen woningen van de vrije markt worden gehouden, is jouw vriendin de verliezer, terwijl veel mensen met bijstand(sniveau) voor weinig geld een huis met tuin huren. Of 3 slaapkamers terwijl ze alleen zijn.
In een vrije markt zouden het de zwakkeren zijn die in de problemen komen, nu is het de middenmoot. Heel vreemd beleid, en niemand die voor ze opkomt (want ze zijn niet zielig genoeg).

Dus ja, de markt is grondig verziekt... Maar het aantal mensen dat er echt problemen mee heeft is democratisch onbelangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 06-08-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@rik86: inderdaad.

Een huur van 800 bij factor 50 bertekent dat je een bruto maandsalaris van tenminste 3100 moet hebben (of iets minder als je een 13e maand geniet). Met zo'n salaris vind ik 800 nog best veel huur. Ik vind de norm dus niet overdreven restrictief.

Het probleem is eigenlijk dat er een gat zit tussen de sociale woningbouw en de eigen woning. In veel landen heb je een particuliere huursector, maar in NL is die sector relatief klein. Ik denk dat de voornaamste reden de hypotheekrenteaftrek is. Het exclusieve belastingvoordeel op kopen zogt ook dat de vrije sector huur verhoudingsgewijs duur is.

Wie zijn de dupe? Ik zou zeggen dat het vooral de middeninkomens treft; modaal - 1.5 modaal bijvoorbeeld. Teveel voor sociale huur, te weinig om een woning te kopen en de financiele risico's goed aan te kunnen. Daarnaast raakt het alle bovenmoidale inkomens die niet willen kopen vanwege de gewenste flexibiliteit.

En dan heb je mensen zoals TS die in beide groepen vallen. Jong en hoogopgeleid loopt allemaal met dezelfde dilemma's rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238498

Waarom kijk je niet naar huizen van mensen die hun huis in de verkoop hebben staan en verhuren?
Deze mensen zijn ook wel geneigd tot onderhandelen en eventueel met optie tot koop in de toekomst.
Dit gaat via de leegstandswet, maar veel mensen staan ook wel open voor onderhandelen als er in de toekomst een mogelijkheid tot koop is.

Zelf heb ik met mijn koophuis in Rotterdam ook een tijdje in die positie gezeten.
Ben nu van plan om te gaan verhuren als studentenwoning. De bedrijven die de verhuur regelen voor je word je nou ook niet blij van :)

<edit typo's>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoelace
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03-2020
Woon met mijn vrouw in een mini flatje met tuin (begane grond) 1 slaapkamer met kleine bijkamer en keuken. Denk zon 40m2 gok ik totaal met de hal erbij.

540E :/ begonnen 2,5 jaar terug op 485. Buurt is rustig opzich maar wel een achterstandswijk. Vrouw is nog studerende maar ondanks dat we nu bijna 3 jaar op de lijst staan is het onmogelijk een fatsoenlijke gezinswoning te huren, vast contract heb ik ook niet dus ja kopen kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@M-O: Dit lijkt mij ook.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik ben het hartgrondig met de stelling eens. We willen ons appartement verkopen en tijdelijk iets huren omdat onze doelregio nog niet het perfecte huisje heeft. Zijn we wel alleen het dubbele kwijt om iets te vinden wat niet bijna van ellende en bordkarton uit elkaar valt. Flexibel wonen is gewoon niet meer mogelijk in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Wat hebben flexibel wonen en de kwaliteit van een woning met elkaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
filosofem schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:55:
Wat hebben flexibel wonen en de kwaliteit van een woning met elkaar te maken?
Als het woongenot zodanig wordt aangetast door een gebrek/verschil in kwaliteit, vind ik het geen goed alternatief meer, ook al ben je flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ilantir schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:09:
[...]

Als het woongenot zodanig wordt aangetast door een gebrek/verschil in kwaliteit, vind ik het geen goed alternatief meer, ook al ben je flexibel.
Kwaliteit kost nou eenmaal geld.
Uberhaupt niet kunnen huren is een totaal ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 20:04

Pablo

Rito pls

Ik zelf woon in de randstad en dan in de Bollenstreek.

In de bollenstreek is het echt drama om een huis te krijgen via de woning bouw.
Ik sta ingeschreven vanaf mijn 18e.

Ben nu 24 en nog steeds geen huis.

Via de particulieren huur kosten huizen voor huur minimaal rond de €800 ex.

Ow zo fijn hier.
En maar nieuw bouw blijven bouwen wat achteraf leeg blijft staan.

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 17:56
Ik kan me volledig in de openingspost vinden. Kom zelf ook van een big 4 kantoortje af en mijn vriendin studeert nog. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en woon om die reden nog bij mijn ouders en draag daar dan maar bij, terwijl hun huur met het maximale wordt verhoogd, omdat ze door mijn salaris teveel verdienen. Vicieuze cirkel.

Ik sta sinds mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw, maar kom gelijk na mijn studie niet meer in aanmerking voor sociale huur, en voldoe niet aan de vrije sector huureisen (en WIL bovendien geen € 900 betalen voor 45m2). Wat hier wordt gezegd kan ik me in vinden, met 1-1.5x modaal als alleen verdiener zijn er gewoon geen opties.

Het enige dat rest is thuis bijdragen en proberen om te sparen, om na het afstuderen van mijn vriendin direct onze gewenste woning te kopen en de tijd van samenwonen in een 2 kamer appartementje over te slaan.

Perfect zou zijn geweest 3-5 jaar in een achterstandswijkje wonen, sparen en dan doorstromen naar mijn uiteindelijk gewenste huis. Ik raad mijn afgestudeerde zus dan ook aan om met haar nu nog relatief laag salaris intrek te zoeken in een sociale huurwoning, anders loopt zij over pakweg 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freshnub schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:24:
Ik kan me volledig in de openingspost vinden. Kom zelf ook van een big 4 kantoortje af en mijn vriendin studeert nog. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en woon om die reden nog bij mijn ouders en draag daar dan maar bij, terwijl hun huur met het maximale wordt verhoogd, omdat ze door mijn salaris teveel verdienen. Vicieuze cirkel.

Ik sta sinds mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw, maar kom gelijk na mijn studie niet meer in aanmerking voor sociale huur, en voldoe niet aan de vrije sector huureisen (en WIL bovendien geen € 900 betalen voor 45m2). Wat hier wordt gezegd kan ik me in vinden, met 1-1.5x modaal als alleen verdiener zijn er gewoon geen opties.

Het enige dat rest is thuis bijdragen en proberen om te sparen, om na het afstuderen van mijn vriendin direct onze gewenste woning te kopen en de tijd van samenwonen in een 2 kamer appartementje over te slaan.

Perfect zou zijn geweest 3-5 jaar in een achterstandswijkje wonen, sparen en dan doorstromen naar mijn uiteindelijk gewenste huis. Ik raad mijn afgestudeerde zus dan ook aan om met haar nu nog relatief laag salaris intrek te zoeken in een sociale huurwoning, anders loopt zij over pakweg 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan.
Ik zie hier toch een gat in de markt voor particulier verhuur.
Als ik het even vergelijk met mijn koophuis wat ik hiervoor betaal aan aflossing en wat er wordt betaald voor de helft aan oppervlakte met huren :o .
Nu weet ik het technische niet met hoeveel je tegenwoordig welke hypotheek kan krijgen, maar als je niet wilt kopen zal hier toch een koppeling te maken moeten zijn met alle te koopstaande woningen.
Toch wel een duidelijk gevalletje van foutje in de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Sowiso wordt je in NL de koop in geduwd (als je het kan betalen).

Het simpelste voorbeeld is Amsterdam, als je daar iets wil huren kom je op een wachtlijst van jaren welke deels veroorzaakt wordt door mensen die permanent in de sociale huur blijven zitten.
Daarnaast is er totaal geen woning te vinden net boven de sociale huur... in andere woorden vanaf de 800 euro kan je gaan huren, daaronder is het niet mogelijk en 800 euro op 1 salaris dat is best pittig...

De mensen die het inmiddels prima kunnen betalen lachen zich rot in de sociale huur die zijn ingestroomd op een laag salaris (bv tijdens studententijd) en wonen 10-15 jaar later voor een schijntje in de woning lekker "sociaal" dat huren, daarom heb ik ook totaal geen medeleiden met de huurverhogingen op het moment dat je voldoende verdient.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Laatst online: 13-03 16:23

krazzer

Tijd is een illusie

Ik heb totaal geen verstand van huren, maar ik lees dat je eerst een aantal jaar ergens wilt wonen, daarna een tijdje op vakantie wilt, en daarna iets knaps wilt gaan kopen, dan kan ik 2 dingen verzinnen die financieel het meest aantrekkelijk zijn:

1. Bij de ouders blijven wonen tot jullie op vakantie gaan (kan je ook lekker sparen voor de vakantie of toekomstige woning)
2. Koop nu een woning, en verhuur deze als je op vakantie gaat, zodat je niet veel aan het huis kwijt bent terwijl je op vakantie bent. Met jullie salaris kun je in deze tijd een heel dik huis kopen, waar gezinsuitbreiding in mogelijk is en je nog heel wat jaren mee toe kan. Daarnaast begin je nu direct al met kapitaal opbouwen.

Een woning kopen betekend niet dat je niet (voor langere tijd) op vakantie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
R.plas schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:21:
Ik zelf woon in de randstad en dan in de Bollenstreek.

In de bollenstreek is het echt drama om een huis te krijgen via de woning bouw.
Ik sta ingeschreven vanaf mijn 18e.

Ben nu 24 en nog steeds geen huis.

Via de particulieren huur kosten huizen voor huur minimaal rond de €800 ex.
De bollenstreek, dat is toch het gebied tussen pakweg Heemstede-Aerdenhout, Noordwijk aan Zee en Leiden? Om daar te wonen zul je waarschijnlijk wat meer geld moeten meenemen. Ik weet niet of "ergens vandaan komen" een recht impliceert om er ongeacht je inkomen te blijven wonen. Dat is een discussiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
Wacht maar tot je een eigen zaak hebt, weigering na weigering

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 20:04

Pablo

Rito pls

t_captain schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:11:
[...]

De bollenstreek, dat is toch het gebied tussen pakweg Heemstede-Aerdenhout, Noordwijk aan Zee en Leiden? Om daar te wonen zul je waarschijnlijk wat meer geld moeten meenemen. Ik weet niet of "ergens vandaan komen" een recht impliceert om er ongeacht je inkomen te blijven wonen. Dat is een discussiepunt.
Dat is correct.
Het is inderdaad ietsjes duurder dan andere regio's
Maar er wordt hier compleet niet naar de jongeren gekeken.

Er is hier onglangs bv een anti kraak wijk gesloop waar alleen maar jongeren woonde.
Daar is nu een peperdure nieuwbouw wijk voor terug gekomen waarvan 5 woningen als jongeren woningen gespecificeerd zijn.
Staat al geruime tijd leeg

Andere wijk bijna klaar. starters woning 250k.
Welke starter heeft 250k ? of kan 250 k lenen ?
Juist mensen die een partner hebben.....
Ook deze wijk staat voor de helft leeg

[ Voor 3% gewijzigd door Pablo op 06-08-2014 14:26 ]

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 13:39
Door te huren in Nederland pleeg je een economisch delict. De bedoeling is dat je je op vroege leeftijd de schulden insteekt om een dak boven je hoofd te krijgen. Vervolgens sta je 30 jaar lang met sacherijnige bek in de file naar een baas die misbruik van je maakt omdat hij weet dat je door verplichtingen en een waardeloze arbeidsmarkt toch niet op kan stappen. Heb je het fortuin om niet vroegtijdig aan een hartaanval te bezwijken, dan zijn alle sociale voorzieningen waar je een levenlang aan hebt bijgedragen opeens vervlogen en mag je nog een paar jaar doorploeteren. En je woning is opeens de helft waard.

Dit is het positieve scenario. Voor hetzelfde geld word je ziek, sterft je partner, of zijn je kansen op de arbeidsmarkt opeens verdwenen.

Aan de andere kant, we wonen in ieder geval niet in Congo? Daar schijnt ook het een en ander aan de hand te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 21:40
Ik weet het niet hoor, maar als ik op Funda kijk bij huur en de max prijs op 600 euro zet krijg ik toch heel veel treffers, tuurlijk: het zijn geen eengezinswoningen met een tuintje in de perfecte wijk, maar je moet/kunt toch ergens beginnen?
Het gevoel bekruipt me dat 1. iedereen met elkaar meehuilt 2. iedereen voor een duppie op de eerste rang wil zitten.

Ja het klopt dat er scheefgroei is, maar volgens mij valt het allemaal wel mee, maar je moet je eisen dan maar aanpassen.
(Ja, ik heb op dit moment de ideale woning, maar ik heb ook jaren boven een coffeeshop in een wijk gewoond waar mijn ouders liever niet kwamen "omdat hun auto anders werd leeggehaald" (wat overigens nooit gebeurd is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612677

:?

Ik huur ongeveer 70m2 met tuin in IJsselstein in mijn eentje voor ca 850. Ik heb nou niet echt dat je zegt van een hoog salaris..

Heb je deze al gezien? http://www.hofrijnland-ve...r+in+Ijsselstein&ID=36442

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 09:55
Ik vind het persoonlijk belachelijk dat de inkomenseisen voor particuliere verhuur zo ontzettend hoog zijn. Toen ik voor het eerst ging kijken om in Utrecht te huren schrok ik me een ongeluk. Je betaald voor een huisjesmelker huurwoning gemakkelijk 700-900 euro voor 30-40 m2. Echter, de grote huurverenigingen hebben woningen te huur voor 800-1000 euro die met gemak het dubbele woonoppervlak hebben. Een catch: je jaarinkomen moet dan wel boven de 55.000 zijn... ongelofelijk! Dat is voor een alleenstaande starter niet te bekostigen, terwijl je met een beetje moeite wel die 800 euro huur zou kunnen betalen.

Gelukkig heb ik nu een lieve vriendin waarmee we dus samen wel (net) boven de inkomenseis komen, dus kunnen we een mooi appartement huren. Maar voor de alleenstaande is het huidige huursysteem echt verrot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
Wat ik geleerd heb bij het kijken naar huurwoningen, is dat je niet blind moet staren op de zogenaamde eisen die gesteld worden in advertenties van woningen. Als je laat zien dat je het makkelijk kan betalen en al enkele jaren in dienst bent bij je werkgever, dan vind de verhuurder het ook goed (in veel gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

shoelace schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 11:15:
Woon met mijn vrouw in een mini flatje met tuin (begane grond) 1 slaapkamer met kleine bijkamer en keuken. Denk zon 40m2 gok ik totaal met de hal erbij.

540E :/ begonnen 2,5 jaar terug op 485. Buurt is rustig opzich maar wel een achterstandswijk. Vrouw is nog studerende maar ondanks dat we nu bijna 3 jaar op de lijst staan is het onmogelijk een fatsoenlijke gezinswoning te huren, vast contract heb ik ook niet dus ja kopen kan ook niet.
Gaat prima zonder vast contract toch? (uitzonderingen daargelaten).... Als je een werkgeversverklaring kan overleggen is het vaak al goed.

Ontopic:
Heb ook zo'n goeie 7 jaar gehuurd in de vrije sector, eerste 2 jaar lang voor 800 euro (dat was al fors), toen verhuisde ik en werd het 820 (in 2009). Toen ik afgelopen juli de sleutel inleverde hadden ze net de huur weer verhoogt en stond hij inmiddels op 978. Blijft gewoon doorgaan, echt ongelofelijk...

De inkomenseis voldeed ik trouwens beide keren niet aan, maar met een belletje kom je al een eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BB-One schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:38:
Ik weet het niet hoor, maar als ik op Funda kijk bij huur en de max prijs op 600 euro zet krijg ik toch heel veel treffers
Kijk eens wat meer naar de details... Zomaar uit de losse pols voor die prijsklasse:
-aanleunwoning met 400 euro servicekosten
-blokhut in een vakantiepark waar permanente bewoning niet is toegestaan
-lokkertje om je te laten inschrijven bij een "bemiddelaar" die daar inschrijfkosten voor vraagt
-niet direct beschikbaar, maar de commerciele verhuurder wil graag een wachtljist aanleggen zodat-ie geen dag leegstand krijgt als er iemand vertrekt
-etc.

Als je dit allemaal meeneemt, blijven er dan nog steeds woningen (dus geen kamers!) over onder de 600 euro per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 13:45
Ik woon zelf tussen Utrecht en Amsterdam en daar is het helemaal een drama! Al heb ik veel geluk gehad vorig jaar en daar ben ik blij om.

Ik ben eigen ondernemer en om dan een huis te krijgen bij bijv Vestedia vragen zij of je even 5x de huur als borg + de maand huur dus dat komt snel neer op 5 a 6000 euro voordat jij er nog woont. Daarna moet je natuurlijk nog een potje hebben om in je huis te klussen en het naar je wens te maken, dat werd het dus niet.

Gelukkig was ik ook al bijna 6 jaar ingeschreven bij Woningnet voor het geval dat. Ik bestond al bijna 4 jaar met mijn bedrijf en alles groeide dus ik was al een beetje bang geworden dat ik niet meer in aanmerking zou komen.

Maar omdat de woningbouw niet van het huidige jaar de cijfers wou zien maar het jaar daarvoor en mijn vriendin dat jaar daarvoor ook 6 maanden werkeloos was geweest. Kregen wij toch het huis waarop ik had gereageerd! (stonden 21ste en uiteindelijk dus eerste).

Er moest heelveel gedaan worden in het huis maar we wonen nu wel in een hoekhuis in Vinkeveen aan het water en voor de deur hebben we alleen maar groen! Het enige nadeel is dat er alleen een ADSL lijn loopt en we niet hoger dan 40mbit komen maar daar valt mee te leven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 23:00
Ik deel je frustratie, echter heb ik met mijn vrouw een heel mooi boerderijtje kunnen huren voor €500,- per maand en no questions asked. Je moet echt wat via via regelen of antikraak gaan wonen. Wij werden er ook heel erg zat van dat het je zo onmogelijk gemaakt wordt om wat te kunnen huren. Wij zagen een apartementje welke €650,- per maand is, maar daar moest de HOOFDAANVRAGER €3600,- bruto per maand voor verdienen. Dat was echt verschrikkelijk. Ik zou zeggen, zoek eens in een klein dorp en vraag daar eens rond. Zo hebben wij wat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 12:01
Het hele topic doorgelezen; ik schrik er gewoon van. Ik ben op het moment 22 en leef nog bij mijn ouders, maar wil binnenkort wel eens weg.

Ik zat al te denken aan een koophuis, maar dan heb je zeker 60k inleg nodig voordat je een hypotheekje krijg van 160-170k...

Nou dat wordt thuis wonen tot mijn 25e - 26e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j2323
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 12:28
LED-Maniak schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:18:

Hoe gaat dit terugvorderen precies in z'n werk? Wij zijn op dit moment ook op zoek naar een huurwoning en hebben zo'n commercieel bureau in de arm genomen. Er is netjes vantevoren uitgelegd dat we bemiddelingskosten moeten betalen zodra we via hen een huurwoning accepteren (ongeveer 1 maand huur). Ik ging er van uit dat dit normale gang van zaken is voor dit soort bureaus.

Maar begrijp ik nu goed dat dit niet het geval is?
http://www.trosradar.nl/u...kosten-voor-huurwoningen/ lijkt inderdaad te suggeren dat zulke kosten in principe niet aan de verhuurder in rekening mogen worden gebracht.

Of gaat dit over andere kosten en begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DaanHetEendje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:59:
Het hele topic doorgelezen; ik schrik er gewoon van. Ik ben op het moment 22 en leef nog bij mijn ouders, maar wil binnenkort wel eens weg.

Ik zat al te denken aan een koophuis, maar dan heb je zeker 60k inleg nodig voordat je een hypotheekje krijg van 160-170k...

Nee joh. Voor zo'n hypotheek heb je amper eigen inleg nodig, je salaris moet wel hoog genoeg zijn. Verder is het een maandje of drie a vier sparen en dan heb je de eigen inleg wel bij elkaar verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 15:10
ik begrijp je onbegrip richting de woningmarkt. Echter denk ik een aantal kleine foutje maakt bij de inschatting.

Je geeft aan dat je vriendin 800 euro met gemaakt kan betalen. Als ik dan door reken zie ik weinig problemen, je woonlasten mogen max. 33% van je inkomen zijn, dat betekent dat ze 2400 euro netto verdient en bijna 3200 euro bruto daar zit je al aan 37500 bruto op jaarbasis(dan zit je toch al aan de gestelde eis ? ). Je geeft aan dat ze een goede baan heeft, maar wat is goed in jouw optiek. Modaal is 32000 euro, volgens mijn berekening verdient ze iets meer dan modaal, ik vind dat een mooi salaris (afgezein van de werkzaamheden) naar niet goed of hoog zeker niet waar je dit in relatie legt met de kosten voor wonen.

Daarnaast heb ik het idee dat je midden in een stad aan het zoeken bent, ga een kijken in dorpjes en gehuchtje om de stad heen, vaak die dat je hier al voor de helft terecht kan. Verder denk ik ook dat je verwachtting partoon te hoog is;

Ik zelf heb jarenlang na mijn studie nog op een studentenkamer gezeten, a 400 euro per maan voor 20 vierkante meter. die was door bijten maar daardoor was ik staat spaargeld op te bouwen en direct naar de koopmarkt te gaan.

Als je alles goed hebt voor bereid dan heb je je enkele jaren geleden in geschreven bij een woningcoperatie op die manier zou je ook nog in aanmerking kunnen komen voor een woning. Heb je dit niet gedaan dan kom je in de vrije sector terecht en is de kans klein dat je met de huidige verwachtingen slaagt.
Tsurany schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:02:
[...]

Nee joh. Voor zo'n hypotheek heb je amper eigen inleg nodig, je salaris moet wel hoog genoeg zijn. Verder is het een maandje of drie a vier sparen en dan heb je de eigen inleg wel bij elkaar verzameld.
Je mag maximaal 105% lenen, kosten koper zijn op dit moment (tijdelijk) 106% in het meest gunstige geval hoef je dus maar 1% mee te nemen aan eigenlijk middelen, een vaste baan en geen BKR-registratie te hebben om in aanmerking te komen bij een hypotheek. In jou geval zou dit beteken dat je ongeveer 2000 euro mee moet nemen aan eigen middelen, dat is peanuts vergelijken bij bijv. Duitsland
j2323 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:59:
[...]

Hoe gaat dit terugvorderen precies in z'n werk? Wij zijn op dit moment ook op zoek naar een huurwoning en hebben zo'n commercieel bureau in de arm genomen. Er is netjes vantevoren uitgelegd dat we bemiddelingskosten moeten betalen zodra we via hen een huurwoning accepteren (ongeveer 1 maand huur). Ik ging er van uit dat dit normale gang van zaken is voor dit soort bureaus.

Maar begrijp ik nu goed dat dit niet het geval is?
http://www.trosradar.nl/u...kosten-voor-huurwoningen/ lijkt inderdaad te suggeren dat zulke kosten in principe niet aan de verhuurder in rekening mogen worden gebracht.

Of gaat dit over andere kosten en begrijp ik het verkeerd?
Je kunt kiezen, of je inschrijven op een wachtlijst van een coperatie (dit kost inschrijfgeld en soms geld om actief te blijven) en staat soms jaren op een wachtlijst voordat je in aanmerking komt voor een woning. Of je kunt er voor kiezen om een bemiddelingsbureau in de arm te nemen, dit heb enkele jaren geleden ook gedaan voor een studeren kamer. Dit koste me toen éénmalig de huur aan het bureau, daar en tegen had ik wel binnen 24 uur een topkamer, terwjil andere maanden aan het zoeken waren en de 400 euro of meer in reizen bestede omdat ze geen kamer hadden!

Het voelt misschien niet altijd even goed maar in mijn geval heeft dit eenmalige bedrag mij een hoop zorgen en problemen voorkomen!

[ Voor 44% gewijzigd door herbalx op 06-08-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 17:12
Beetje vreemde stelling.

Hoe zo is het onmogelijk iets te vinden, ik heb er nooit moeite mee gehad. Misschien moet je de eisen die je stelt (of het budget) aanpassen aan de markt, ipv andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Tsurany schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:02:
[...]

Ik verdien over 3 jaar ongeveer 30k bruto, 35k als het erg mee zit. Met 50k eigen inleg kan ik maximaal een nieuwbouw huis kopen van maximaal 230k. Dit is met een maandelijkse hypotheeklast van €750.

Als je salaris rond de 50k zit dan heb je inderdaad 5-10k nodig als eigen inleg voor zo'n huisie van max 230k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04 06:50
Bender schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:09:
Beetje vreemde stelling.

Hoe zo is het onmogelijk iets te vinden, ik heb er nooit moeite mee gehad. Misschien moet je de eisen die je stelt (of het budget) aanpassen aan de markt, ipv andersom.
Dit dus. Voor 60 m2 in het centrum van Amsterdam betaal je gewoon 1.500 p/mnd. Vraag en aanbod enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:17
t_captain schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 08:30:
Tja, zo kun je voor elke stad wel iets zeggen. Zurich, mooi appartement van 100 m2 voor 2900 euro? Geneve, eenvoudig appartement van 50 m2 voor 2000 euro?
Zelfs als je compenseert voor het feit dat Zwitsers ergens tussen de 50 en 100% meer verdienen dan Nederlanders, zijn de huurwoningen daar nog duurder (deze twee woningen zouden gecorrigeerd naar NL inkomens zo'n 1600 en 1100 euro per maand doen).

Luxemburg is ook niet zoveel goedkoper, 2 kamers in het minst gewilde stadsdeel voor 1600.

Duitsland? 83 m3 in Frankfurt voor 1040 per maand. In het Noorden is het wat goedkoper (Hamburg 770 euro). In het Zuiden wat duurder (Munchen, 1600)

Als ik langs een paar Franse sites ga, zie ik huren die grosso modo op Nederlands niveau liggen. Ik kijk dan naar willekeurige steden zoals Bordeaux.

Met andere woorden, ik vind het in ons land wel meevallen. Het probleem is eerder dat werkgevers vaak vinden dat ze met 2500 euro per maand goed betalen.
Voor de duidelijkheid, de woonquote (het percentage van je inkomen dat je kwijt bent aan wonen) is in Nederland het hoogst van Europa. De kleine 27% is het gemiddelde van sociale huur, private huur en koop (ook de mensen die in een afbetaald huis wonen). Een doorsnee huurder was vorig jaar is 30% kwijt van zijn inkomen. Maar dat is nog excl. de huurverhogingen van dit jaar en inclusief sociale huur die natuurlijk relatief weinig betalen. Wat de woonquote voor private huurders is kan ik zo snel niet vinden, maar dat hij richting 2x het Europees gemiddelde gaat vind ik niet eens een gekke voorspelling. Dus ja, je kan in het buitenland ook her en der dure huurwoningen vinden, alleen relatief gezien is het in Nederland wel heel duur vergeleken met ons inkomen. En dat is sociaal en macro-economisch een probleem, maar ook zeker in individuele gevallen zoals die hier ter sprake komen. Dat zijn terechte problemen die je niet weg kan zetten met een paar linkjes naar dure huurwoningen in het buitenland of met de opmerking dat de eisen te hoog zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DaanHetEendje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:59:

22 maar? :P

Zelf heb ik ook wel eens gekeken naar wat de mogelijkheden zijn mbt kopen, maar kan (zonder inleg) helaas maar 45-50k aan hypotheek krijgen... Gaan werken verandert daar niets aan. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 06-08-2014 16:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 09:04
Ik zit zelf ook al is rond te kijken, maar ik snap er maar weinig van. Het is inderdaad alles behalve makkelijk. Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat je sowieso met zijn 2en moet zijn wil je normaal rond kunnen komen en nog wat leuke dingen kunnen blijven doen. In ieder geval veel succes met de speurtocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Wat ook erg helpt is zwanger zijn of een kind hebben. Ik ken genoeg voorbeelden van meiden die zwanger raakte en per direct een woning in het centrum van Rotterdam toegewezen kregen, ruime 3 of 4 kamer woningen.

Natuurlijk brengt dit andere moeilijkheden met zich mee, maar hee, je hebt een dak boven je hoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Zelf heb ik ook wel eens gekeken naar wat de mogelijkheden zijn mbt kopen, maar kan (zonder inleg) helaas maar 45-50k aan hypotheek krijgen... Gaan werken verandert daar niets aan. :/
Precies, en daarom blijf ik dus nog even thuis wonen. Kan dan ~80% van mijn salaris gaan sparen en dan komt die inleg er wel.
Lodo schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:41:
Wat ook erg helpt is zwanger zijn of een kind hebben. Ik ken genoeg voorbeelden van meiden die zwanger raakte en per direct een woning in het centrum van Rotterdam toegewezen kregen, ruime 3 of 4 kamer woningen.

Natuurlijk brengt dit andere moeilijkheden met zich mee, maar hee, je hebt een dak boven je hoofd!
Zwanger worden, huis regelen en dan abortus :9

[ Voor 42% gewijzigd door DaanHetEendje op 06-08-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik heb nu ook een nichtje met zo'n plan: "als ik zwanger ben krijg ik een groter huis"... Ook hier worden onverstandige beslissingen stomweg beloond door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompinne
  • Laatst online: 20-11-2024
NeFoRcE schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:52:
Maar dan de valkuil, 9/10 verhuurders willen dat je 50x bruto hebt. die inkomsteneis is gewoon echt ronduit BELACHELIJK. Hoe in Godsnaam doen jullie dit allemaal? En hoe doe ik het straks als ik (woon zelf in provincie Groningen, nog thuis) iets van 1900 netto verdien. Ik ga no way in een kartonnen doos wonen.
Bah!
1. Is dit werkelijk een "valkuil"? Of is het een degelijke bescherming voor de verhuurder...én de huurder.... om zelf niet in problemen te komen?
Je zal maar als verhuurder geconfronteerd worden met huurders die hun huur niet meer kunnen betalen, door pech of door hun eigen schuld.
2. Niemand denkt aan morgen. Vroeger bestonden er geen en kocht men geen fastfood, uit de muur, colablikjes, shoppen for fun, op reis met het vliegtuig, smartphones, TV-internetabonnementen, en alle andere digital & fun.
3. Wat deed men wel: Sparen, sparen en sparen. Vooral geen eten weggooien, zelf het gat in hun kousen toenaaien, knielappen opnnaaien. Om 5 uur opstaan om te gaan werken en om 9 uur onder de dekens. Men had hun wekelijkse werkkledij en 1 zondagspak.

Deze mensen hadden allemaal hun eigen huis en diegenen die dubbel zo hard werkten, hadden er twee.

Was dit de ideale tijd? Dat heb ik niet gezegd...ik zeg alleen dat velen hun geld tegenwoordig door vensters en deuren smijten.
Ik kom regelmatig op feestjes met jonge mensen en stel ik helaas vast dat velen hun bord niet leegeten...dit zegt voor mij veel of meer...alles.

Beste NeForce, jullie hebben een ruim inkomen...de kans zit er dik in (hopelijk niet) dat jullie dit niveau niet zullen blijven verdienen. Stop met uitgeven, spaar en investeer in duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
stompinne schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:00:
[...]
Beste NeForce, jullie hebben een ruim inkomen...de kans zit er dik in (hopelijk niet) dat jullie dit niveau niet zullen blijven verdienen. Stop met uitgeven, spaar en investeer in duurzaamheid.
Ik vind dit een slecht advies, sparen is in mijn ogen iets wat je tegenwoordig juist niet moet doen met de rentestanden. Daarnaast is er ook nog een reële kans dat je geld je afhandig wordt gemaakt, zie Cyprus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DaanHetEendje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:44:
[...]

Precies, en daarom blijf ik dus nog even thuis wonen. Kan dan ~80% van mijn salaris gaan sparen en dan komt die inleg er wel.
Met de hoeveelheid inleg die ik nodig heb kan ik waarschijnlijk eerder op 50+ woningen reageren dan dat ik genoeg opzij kan zetten om wat te kopen.... En dan reken ik het straks over moeten nemen van de huur (wat niet eens mág van de wooncorporatie) niet eens mee als mijn moeder wegens weer een inkomensdaling die niet meer kan betalen. (Aanvulling uit de ww valt over een paar maanden weg en ze verdiend niet genoeg om de vaste lasten te kunnen betalen. Een beter betaalde baan heeft ze vooralsnog niet kunnen vinden.)

In het oosten niet. Ken iemand met twins onderweg, alleenstaand en noodgedwongen weer inwonend bij moeders. Urgentie niet mogelijk, ze heeft uiteindelijk wel (ruim op tijd) wat gekregen, maar urgentie krijg je hier niet, ongeacht de reden voor de urgentieaanvraag.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DaanHetEendje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:17:
[...]

Ik verdien over 3 jaar ongeveer 30k bruto, 35k als het erg mee zit. Met 50k eigen inleg kan ik maximaal een nieuwbouw huis kopen van maximaal 230k. Dit is met een maandelijkse hypotheeklast van €750.

Als je salaris rond de 50k zit dan heb je inderdaad 5-10k nodig als eigen inleg voor zo'n huisie van max 230k.
Dan heb je die inleg nodig voor het huis maar niet voor je hypotheek. Hypotheek is vrijwel onafhankelijk van eigen inleg vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Tsurany schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:16:
[...]

Dan heb je die inleg nodig voor het huis maar niet voor je hypotheek. Hypotheek is vrijwel onafhankelijk van eigen inleg vooralsnog.
T_T Moet dat ook nog.

Daar gaat mijn droom van een eigen huis over 3 jaar..

Is er ergens waar ik dit kan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DaanHetEendje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:24:
[...]

T_T Moet dat ook nog.

Daar gaat mijn droom van een eigen huis over 3 jaar..

Is er ergens waar ik dit kan berekenen?
Hypotheek gaat tot een maximum op basis van inkomen. Wil je een duurder huis moet je dat zelf inleggen. Ook is je hypotheek beperkt tot 104% koopsom. Dus deel van KK betaal je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 16:24
Particuliere huur is zo'n beetje het enige wat nog soelaas kan bieden. De rest van de hurmarkt is inderdaad (vaak) praktisch onmogelijk… probeer eens in de randstad (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam e.d.) te huren, dan zit je zonder blikken of blozen al snel op een wachtlijst van 4-10 jaar!

Als ze zo "vakkundig" doorgaan zit je binnen no time te wachten tot je pensioen als je echt wilt huren. Maar goed, particuliere verhuur werkt vaak een stuk beter, zolang je maar wel even oplet dat het papierwerk (borg, onderhoud, regels e.d.) goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ik liep tegen het zelfde probleem aan, heb toen 6 maanden huur op tafel geklapt en ze waren stil.
Ineens zijn ze dan niet zo bang meer dat je het niet kan betalen.
Dus als je 4-5k hebt liggen kan je die inzetten.
Ik had destijds mijn woning gehuurd via 'Vesteda'

Dit was half particulier, want het is een makelaar ofzo.
Echter via woningbouw (Talis in deze regio) sta je met 10 jaar inschrijftijd nog op de 108e plek voor een eengezinswoning

[ Voor 25% gewijzigd door Zilverdael80 op 06-08-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompinne
  • Laatst online: 20-11-2024
Lodo schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:04:
[...]

Ik vind dit een slecht advies, sparen is in mijn ogen iets wat je tegenwoordig juist niet moet doen met de rentestanden. Daarnaast is er ook nog een reële kans dat je geld je afhandig wordt gemaakt, zie Cyprus.
Tja....blijkbaar in het zelfde bedje ziek...sparen (ongeacht de rentestand) voor je eigen woning natuurlijk!!!
Met het inkomen van de threadstarter en zijn vriendin, ga je samen een lening aan, en "koop" je een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167581

Sissors schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:51:
En de HRA heeft zeker een significante invloed, maar je kan die niet compleet de schuld geven. De andere helft is de (imo doorgeslagen) huurdersbescherming.
HRA slaat enorm gat in begroting. Daarom hebben D66 VVD CU SGP bedacht dat huurders, die als reguliere belastingbetalers al jaren indirect bijdragen aan de HRA, soort extra hoerbelasting t.g.v. zij die slapend rijk werdne, dan wel alsnog menen te moeten worden, best nog heel veel meer moeten bijdragen.

Derhalve krijgen zij aantal jaren, ipv verhoging a.s. hande inflatiecoprrectie, al naar gelang inkomenscategorie, de ene verhoging op de andre. Voor de laagste is dat v.a. 2013 al 8% (4+4) en hoogste 13% (6.5 + 6.5) en zo hoopt men nog aantal jaren door te gaan.

Deze hoxrbelasting moet onder de valse noemer "verhuurdersheffing" direct naar de gemeenschapskas waardoor begrotingstekort moet afnemen, dan wel allerhande -extra- subsidieregelingen t.b.v. villa en koopwoningen worden gefinancierd opdat gebakken lucht in prijzen derzelve weer terug komt !

De extra hxerbelasting mag niet aangewend worden voor de bouw van nieuwe of herstel van nieuwe betaalbare huurwoning.

Of lees hier artikeltje uit Trouw alwaar een "scheefwonende" ex-corpo directeur een vrij complete uitleg geeft van de valse intentie "scheefwonen" waarmee huren exorbitant worden opgetrokken.

M.i. is deze coalitie grootste huisjesmelker van de eeuw.

https://www.facebook.com/huurdersverenigingsalland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 22:50

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Het is al een paar keer gezegd, maar ervaring is kennis.. ook ik heb ervaring met die hoge inkomenseis die ik bij lange na niet kon halen, maar na een kort gesprek (face to face) met de huurder makkelijk overtuigd van het feit dat betalen geen probleem zou zijn en toen kon de huur gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 11:14
ph4ge schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:19:
[...]

Voor de duidelijkheid, de woonquote (het percentage van je inkomen dat je kwijt bent aan wonen) is in Nederland het hoogst van Europa. De kleine 27% is het gemiddelde van sociale huur, private huur en koop (ook de mensen die in een afbetaald huis wonen). Een doorsnee huurder was vorig jaar is 30% kwijt van zijn inkomen. Maar dat is nog excl. de huurverhogingen van dit jaar en inclusief sociale huur die natuurlijk relatief weinig betalen. Wat de woonquote voor private huurders is kan ik zo snel niet vinden, maar dat hij richting 2x het Europees gemiddelde gaat vind ik niet eens een gekke voorspelling. Dus ja, je kan in het buitenland ook her en der dure huurwoningen vinden, alleen relatief gezien is het in Nederland wel heel duur vergeleken met ons inkomen. En dat is sociaal en macro-economisch een probleem, maar ook zeker in individuele gevallen zoals die hier ter sprake komen. Dat zijn terechte problemen die je niet weg kan zetten met een paar linkjes naar dure huurwoningen in het buitenland of met de opmerking dat de eisen te hoog zijn.
Ik geloof zelfs dat het Nibud ervan uit gaat dat een gemiddeld huishouden zo'n 33% maximaal kwijt mag zijn aan zijn woning en dat als normaal wordt ervaren/betaalbaar ervaren. Landen met elkaar vergelijken is leuk maar niet altijd realistisch. Er zitten nogal verschillen in bv loon (Zwitersland met een veel hoger tarief), ruimte (vooral de Randstad is goed volgebouwd en de tekorten zullen alleen maar toenemen) en belastingregels (HRA, huurtoeslag wat niet alle landen kennen).
Anoniem: 167581 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 18:00:
[...]

HRA slaat enorm gat in begroting. Daarom hebben D66 VVD CU SGP bedacht dat huurders, die als reguliere belastingbetalers al jaren indirect bijdragen aan de HRA, soort extra hoerbelasting t.g.v. zij die slapend rijk werdne, dan wel alsnog menen te moeten worden, best nog heel veel meer moeten bijdragen.

Derhalve krijgen zij aantal jaren, ipv verhoging a.s. hande inflatiecoprrectie, al naar gelang inkomenscategorie, de ene verhoging op de andre. Voor de laagste is dat v.a. 2013 al 8% (4+4) en hoogste 13% (6.5 + 6.5) en zo hoopt men nog aantal jaren door te gaan.

Deze hoxrbelasting moet onder de valse noemer "verhuurdersheffing" direct naar de gemeenschapskas waardoor begrotingstekort moet afnemen, dan wel allerhande -extra- subsidieregelingen t.b.v. villa en koopwoningen worden gefinancierd opdat gebakken lucht in prijzen derzelve weer terug komt !

De extra hxerbelasting mag niet aangewend worden voor de bouw van nieuwe of herstel van nieuwe betaalbare huurwoning.

Of lees hier artikeltje uit Trouw alwaar een "scheefwonende" ex-corpo directeur een vrij complete uitleg geeft van de valse intentie "scheefwonen" waarmee huren exorbitant worden opgetrokken.

M.i. is deze coalitie grootste huisjesmelker van de eeuw.

https://www.facebook.com/huurdersverenigingsalland
De maatregel is nog wel enigszins te verantwoorden. Als ik bv naar mijn ouders kijk, die hebben een inkomen die boven modaal is. Ze zitten in een huurhuis die ze al 25 jaar hebben. Door die lange tijd hebben ze toen destijds een goedkoop huurhuis maar die prijs is allang niet marktconform: 500 euro per maand voor een rijtjehuis met 15 meter tuin in Amersfoort. Als de woning in de vrije sector zou komen, zou hij minstens 800 euro opleveren. Aan de andere kant zitten ze met een relatief hoog salaris in een relatief goedkoop huis. Ze vonden de maatregel ook onterecht want zij kregen nu ook de maximale percentage aan hun broek. Als ik ze vervolgens uitleg dat ze met hun inkomen op de woonlasten / nettoloon op minder dan 20% zit, dan zitten ze je aan te kijken van: "Ja, en?".

Overigens vind ik het wel vervelend voor mijn ouders maar dit is echt een traditioneel geval van scheef huren. De maatregel werkt dus wel. Maar het nadeel is dat veel andere mensen er ook door gepakt worden waarvan je kunt afvragen of dat terecht is. Daarnaast heb je nog een ander probleem en dat zijn de huizen voor de Jan Modaal. Je hebt koopwoningen, dure vrije sectorwoningen of sociale huurwoningen. Een hypotheek voor een koophuis krijgen ze vaak niet of een hele kleine. Vrije sector is (veel) te duur en dan blijft alleen de sociale huur over waar ze niet in aanmerking voor komen.

Maar je kunt een boek vol schrijven over hoe ziek de markt is in Nederland. Feit blijft dat er weinig geld voor is om dit probleem nu echt goed op te lossen zo net na de crisis.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.