Harde schijf defect geen geld terug

Pagina: 1
Acties:

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 18:44
Ik heb een paar maanden geleden een harde schijf gekocht bij een lokale computerwinkel. Nu kwam ik er laatst achter dat de schijf defect was nadat ik de computer aan had gezet en hij niet verder kwam dan de BIOS. Toen ik eenmaal in de BIOS kwam was de harde schijf aangegeven met een - en dat er hij niet opstartbaar was. De harde schijf heeft 2 weken in de computer gezeten. Ik heb de computer open gemaakt en de harde schijf eruit gehaald. En het bleek dat er een plastic stukje van de stroomkabel weg was. Ik ben de volgende dag terug gegaan naar de computer winkel. Die hebben de harde schijf terug gestuurd en kwamen daarna met het bericht dat het niet onder de garantie valt. Terwijl hij 2 weken goed in de PC gedraaid heeft. Is de harde schijf nog te maken of wat zijn mijn rechten?

Je moet connected zijn

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Welk merk en serienummer? Bij Western Digital kun je, als hij binnen de garantie valt, opsturen en dan krijg je een nieuwe.

By the way, erg vreemd dat hij nu al buiten de garantie valt. Rare winkel dan....

[ Voor 25% gewijzigd door marquis op 05-08-2014 16:21 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• icter-tje
Het is een seagate. Ik kan het serienummer nu niet zien omdat ik momenteel niet thuis ben. Maar heb ik recht op garantie?

Je moet connected zijn

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stukje van de stroom adapter, wellicht dat de winkel denkt dat je hem hebt laten vallen?

Heb je enig idee waarom dat is afgebroken?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als ie jonger dan 6 maanden is, moet volgens mij de winkel aantonen dat jij hem gesloopt hebt.

Die stroomaansluitingen breek je overigens niet zomaar af, het is mij nog niet gelukt in al die jaren. Ik acht de kans op fabricagefout vrij groot als dat ding spontaan afbrak.

People as things, that’s where it starts.

• icter-tje
Ze zeggen dat ik onzorgvuldig ben geweest met de harde schijf inplaatsen en dat hij daardoor afgebroken is en de harde schijf van binnen kapot is. Maar ik heb hem er erg voorzichtig ingezet en de PC is niet van de plaats geweest. Misschien dat hij afgebroken is toen ik hem verwijderd heb maar ik heb het niet met geweld gedaan ofzo en ze zeiden het pas toen die terug was van reparatie. En ik heb het niet gezien voordat die opgestuurd was.

[ Voor 31% gewijzigd door icter-tje op 05-08-2014 17:16 ]

Je moet connected zijn

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:44
Ik heb hetzelfde als jou meegemaakt een aantal jaar geleden. maar bij mij was het een
chip die doorgefikt was dat zag de computer boer dus dus zijn oordeel was meteen dikke
pech eigen schuld en nu mijn winkel uit.

Toen heb ik het zelf maar een rma bij seagate gemaakt en de disk opgestuurd en 3 dagen later
had ik al een nieuwe harde schijf. echt topservice van ze. dat was 6 jaar geleden.. de garantie voorwaarden
zijn sindsdien wellicht veranderd. de garantie termijn voor seagate is dat in ieder geval is een stuk naar
beneden gegaan.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heel iets anders, maar juridisch gezien wellicht interessant voor TS...

Sony TV KDL50W829b spontane barst - garantie / bewijslast

Ook een mooie voorbeeldbrief te vinden eventueel :)

[ Voor 15% gewijzigd door albino71 op 05-08-2014 17:37 ]

Te koop....

• icter-tje
Bartosy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:31:
Ik heb hetzelfde als jou meegemaakt een aantal jaar geleden. maar bij mij was het een
chip die doorgefikt was dat zag de computer boer dus dus zijn oordeel was meteen dikke
pech eigen schuld en nu mijn winkel uit.

Toen heb ik het zelf maar een rma bij seagate gemaakt en de disk opgestuurd en 3 dagen later
had ik al een nieuwe harde schijf. echt topservice van ze. dat was 6 jaar geleden.. de garantie voorwaarden
zijn sindsdien wellicht veranderd. de garantie termijn voor seagate is dat in ieder geval is een stuk naar
beneden gegaan.
Waar heb je deze ingevuld?

Je moet connected zijn

• icter-tje
albino71 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:37:
Heel iets anders, maar juridisch gezien wellicht interessant voor TS...

Sony TV KDL50W829b spontane barst - garantie / bewijslast

Ook een mooie voorbeeldbrief te vinden eventueel :)
Ik zal het forum lezen dank hiervoor!

Je moet connected zijn

• icter-tje
Oké dankje ik zal deze invullen als ik thuis ben. Maar het enige probleem dat ik zie is dat de computer winkel zegt dat ze de harde schijf op hebben gestuurd naar seagate..

Je moet connected zijn

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
In principe heb je gewoon recht op wettelijke garantie van de winkel die het product levert. Hoe lang die wettelijke garantie is hangt af van het product, maar zal zeker langer zijn dan een paar weken (voor electronica is 3 jaar standaard geloof ik). Die wettelijke garantie geldt uiteraard alleen als je het apparaat gebruikt *zoals het hoort*. Dat laatste is nogal belangrijke natuurlijk, want als je zelf de HDD iets te ruw behandeld zou hebben vervalt de wettelijke garantie natuurlijk.

De vraag is dus wat hier precies (!) is gebeurt:

1) HDD wordt ingebouwd en werkt naar behoren
2) De kast is 2 weken niet open geweest / HDD niet aangeraakt
3) Plotseling stopt de HDD ermee.
4) Er is contact met de winkel
5) De HDD wordt uit gebouwd en geretourneerd naar de winkel

Klopt dit? Vooral de volgorde van punt 4 en 5 is wel belangrijk.

Verder heb je in eerste instantie garantie van de winkel. Terugsturen naar de producent kan wellicht ook helpen, maar ontslaat de winkel niet van het geven van garantie. Je kunt het proberen maar de producent kan wel of niet gehoor geven aan die oproep. De producent heeft in principe alleen een overeenkomst met de winkel en niet met jou als klant. Uiteraard kan de producent wel meewerken om zo een goed image te kweken / houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Morrar op 05-08-2014 19:40 ]

• icter-tje
4 en 5 omgedraaid. Ik heb de hdd uitgebouwd toen hij ermee gestopt was. Toen heb ik hem terug gebracht naar de winkel. Die hebben hem opgestuurd naar Seagate en een week later kreeg ik bericht van de winkel dat ik hem op mogt halen en dat hij niet vervangen zou worden.

Je moet connected zijn

• Morrar
  • Nu online
icter-tje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:42:
4 en 5 omgedraaid. Ik heb de hdd uitgebouwd toen hij ermee gestopt was. Toen heb ik hem terug gebracht naar de winkel. Die hebben hem opgestuurd naar Seagate en een week later kreeg ik bericht van de winkel dat ik hem op mogt halen en dat hij niet vervangen zou worden.
Ok dat is wel jammer. Het was beter geweest als je contact had opgenomen meteen nadat de HDD ermee gekapt was, want dan had je de schijf alleen ingebouwd (en functioneerde hij daarna nog). Maar goed, de eerste zes maanden moet de winkel aantonen dat de fout bij jou lag (zie o.a.: http://www.ejure.nl/consumentenkoop-ii/ onder bewijslast).

Ze moeten je dus tenminste heel duidelijk uit kunnen leggen wat er stuk is gegaan en waarom. Ik zou daar zeker op aandringen; laat ze de onderzoeksresultaten meer toelichten dan. En dan mogen ze ook uitleggen waarom de schijf twee weken wel gewerkt heeft als jij onvoorzichtig bent geweest tijdens het inbouwen. Als er dan iets afgebroken was, lijkt het mij voor de hand liggend dat het helemaal niet zou werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 05-08-2014 19:49 ]

Verwijderd

icter-tje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:42:
Vraag me af of ze de HD wel opgestuurd hebben, een week is wel erg snel.
Je kunt op de Seagate site checken of er nog garantie op zit.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 23:31
Zonder met de vinger te willen wijzen; fout kan natuurlijk evenzo vrolijk ook door de winkelier gemaakt zijn. Door de omkering van de bewijslast gedurende de eerste 6 maanden ligt het bewijs dat de oorzaak van de fout bij jou ligt bij de verkoper. Die kan dat uiteraard niet bewijzen, dus heeft hij gewoon een andere te leveren, of geld terug te geven.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

icter-tje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:17:
Ik heb een paar maanden geleden een harde schijf gekocht bij een lokale computerwinkel. Nu kwam ik er laatst achter dat de schijf defect was nadat ik de computer aan had gezet en hij niet verder kwam dan de BIOS. Toen ik eenmaal in de BIOS kwam was de harde schijf aangegeven met een - en dat er hij niet opstartbaar was. De harde schijf heeft 2 weken in de computer gezeten. Ik heb de computer open gemaakt en de harde schijf eruit gehaald. En het bleek dat er een plastic stukje van de stroomkabel weg was. Ik ben de volgende dag terug gegaan naar de computer winkel. Die hebben de harde schijf terug gestuurd en kwamen daarna met het bericht dat het niet onder de garantie valt. Terwijl hij 2 weken goed in de PC gedraaid heeft. Is de harde schijf nog te maken of wat zijn mijn rechten?
Stukje van de stroomkabel weg? Heb je muizen? Foto graag.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Morrar
  • Nu online
OgWok schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:54:
[...]

Stukje van de stroomkabel weg? Heb je muizen? Foto graag.
Heh ik dacht hetzelfde; hoe ziet dat eruit. Maar ik vermoed dat het zo'n klein SATA-stroom kabeltje is (zo'n L-vormige: http://www.techsupportfor...entid=121543&d=1359493853) en die zijn nogal breekbaar. Als dat zo is, vermoed ik dat de winkelier al snel tot de conclusie komt dat er onvoorzichtig mee is gedaan.

Vraag is echter wel waarom de schijf dan toch 2 weken probleemloos draait en of dat kabeltje wel hetgene is dat de schijf uiteindelijk de das heeft omgedaan. Dat moet het onderzoek dan wel aantonen, als de schijf uberhaupt al is opgestuurd.

De verkoper moet dus aantonen: 1) wat het defect is en 2) dat de koper hier verantwoordelijk is. Voorlopig is 1 nog niet echt duidelijk en 2 gaat denk ik niet lukken (eens met r_bleumer wat dat betreft).

[ Voor 23% gewijzigd door Morrar op 05-08-2014 20:01 ]

• icter-tje
Morrar schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:57:
[...]

Heh ik dacht hetzelfde; hoe ziet dat eruit. Maar ik vermoed dat het zo'n klein SATA-stroom kabeltje is (zo'n L-vormige: http://www.techsupportfor...entid=121543&d=1359493853) en die zijn nogal breekbaar. Als dat zo is, vermoed ik dat de winkelier al snel tot de conclusie komt dat er onvoorzichtig mee is gedaan.

Vraag is echter wel waarom de schijf dan toch 2 weken probleemloos draait en of dat kabeltje wel hetgene is dat de schijf uiteindelijk de das heeft omgedaan. Dat moet het onderzoek dan wel aantonen, als de schijf uberhaupt al is opgestuurd.

De verkoper moet dus aantonen: 1) wat het defect is en 2) dat de koper hier verantwoordelijk is. Voorlopig is 1 nog niet echt duidelijk en 2 gaat denk ik niet lukken (eens met r_bleumer wat dat betreft).
De verkoper gaf aan dat het mijn fout was omdat die L afgebroken was. Maar toen ik hem uit de computer haalde was er nog niks afgebroken ik zag dit pas toen ik hem terug kreeg. Bij het L stuk is alleen een plastic stukje afgebroken waar geen connector aan zat. En als de hdd in de PC zit draait deze ook alleen is deze niet herkent.

Je moet connected zijn

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:44
ja het kan best zijn dat hij bij seagate is geweest ze werken snel.

als het pinnetje is afgebroken en hun zeggen dat het jouw fout is dan heb je
eigenlijk geen poot om op te staan. Ik heb laatst ook mijn harddisk zelf gemold
en moet ook een nieuwe kopen..

haal iets beters en zie het als een upgrade, want dit is een verloren slag om nog
verder te vechten tegen seagate en de winkelier.

• Morrar
  • Nu online
icter-tje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:17:
[...]

De verkoper gaf aan dat het mijn fout was omdat die L afgebroken was. Maar toen ik hem uit de computer haalde was er nog niks afgebroken ik zag dit pas toen ik hem terug kreeg. Bij het L stuk is alleen een plastic stukje afgebroken waar geen connector aan zat. En als de hdd in de PC zit draait deze ook alleen is deze niet herkent.
Tja dit is een beetje een lastig verhaal:

- Afgebroken onderdeel wijst toch al snel in de richting van onvoorzichtig handelen natuurlijk, dus dat wijst al snel naar jou als klant. De verkoper hoeft immers de HDD niet aan te raken.

- Je kunt niet bewijzen of het pinnetje er wel of niet aanzat toen je de HDD retoruneerde (altijd foto's maken is een geode tip). Dat is dus jouw woord tegen dat van de verkoper. En de verkoper heeft wederom weinig redenen om aan de HDD te zitten.

- Wel blijf ik het vreemd vinden dat een afgebroken stukje van de stroomvoorziening ervoor zorgt dat de HDD niet wordt herkend. Ook spint de HDD dus nog wel op, dus wellicht is er (ook) nog een ander probleem.

Als je *heel zeker* weet dat het probleem niet bij jou ligt, zou ik toch weer contact opnemen met de verkoper en uitleggen hoe jij er tegen aan kijkt. Ik zou er niet direct een juridisch verhaal bij ophangen, maar laat hem eerst e.e.a. uitleggen. Vooral waarom hij denkt dat de schijf het 2 weken wel goed deed (aantoonbaar) en waarom zou hij ineens niet meer herkend wordt terwijl hij nog wel stroom krijgt en draait.

Doe dit liefst per e-mail zodat je het ook zwart op wit hebt; beschrijf heel precies wat er is gebeurd en welke vragen je hebt. Met het antwoord kun je dan wellicht weer meer uit de voeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 05-08-2014 21:28 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

icter-tje schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:17:
[...]

Als ik het goed begrijp: het L-stuk zit aan de SATA datakabel. Je hebt de HD uitgebouwd en de datakabel aan de HD laten zitten? (Foto van de afgebroken L zou veel duidelijk maken)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://livedoor.blogimg.jp/ese_admin/imgs/b/c/bca6698a.jpg

(bovenste HD is SATA onderste is SAS)

[ Voor 8% gewijzigd door OgWok op 06-08-2014 08:16 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1