Toon posts:

PC voor gaming en dagelijks gebruik +/- 1k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, dagelijks gebruik

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1200-1300 euro inclusief assemblage, windows en een nieuwe monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige build is wat ik denk nodig te hebben, en over deze build ben ik op zoek naar feedback.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor zonder twijfel Intel, en zoals te zien is aan de GPU en het moederbord Asus. Vanwege de betrouwbaarheid van deze merken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn build spreekt in grote lijnen mijn wensen uit, echter zou ik nog op de voeding willen besparen indien mogelijk. Bij het geheugen; is het beter om 2x een losse 4gb bestellen of is dit (2x4GB) gewoon hetzelfde?

Ga je overklokken?
Niet overclocken.

Mijn build tot dusver:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 185,51€ 185,51
1Asus H87-PRO€ 88,-€ 88,-
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 205,95€ 205,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 65,50€ 65,50
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 82,85€ 82,85
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,-€ 73,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 61,73€ 61,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,34

Ik wil dit bij Azerty bestellen en laten assembleren. Daar is de totaalprijs op het moment 964,49. Zoek dus nog een kast en een monitor ook.

Hoe is dit moederbord? Ik zie in sommige posts namelijk ook de H97 voorbij komen.

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Mathoisen

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik heb een lijsjte specifiek voor bestelling bij Azerty gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,90€ 169,90
1Asus H97-PRO€ 97,90€ 97,90
1Asus R9280-DC2T-3GD5€ 191,-€ 191,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 40,95€ 40,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,70€ 81,70
1Cooler Master Hyper T4€ 24,-€ 24,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 67,-€ 67,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,15
  • De i5-4590 is 20€ goedkoper en maar 100MHz trager.
  • Het moederbord kan goedkoper, maar ik heb dit voorlopig genomen (nieuwere versie, voor hetzelfde geld) omdat ik niet goed weet welke functies je wilt hebben. (Ik vermoed dat je met ASRock B85 Pro4 al genoeg hebt.)
  • De R9 280 heeft 3GB VRAM, wat toch interessant is. Als je liever een Nvidia kaart hebt, kan je terug de GTX 760 nemen.
  • De HDD heb ik een gewone Seagate genomen omdat die duidelijk goedkoper is. Het verschil in snelheid ga je niet veel aan hebben omdat je een SSD neemt. (Zaken die nut hebben bij meer snelheid zet je best op de SSD).
  • De Cooler Master N400 KKN1 is een goede kast voor een redelijke prijs bij Azerty (maar 6€ meer dan het budget broertje Cooler Master N300 (KKN1, closed) dat vaak aangeraden wordt). Je kan ook voor de grotere Corsair Carbide 330R met geluidsdeming gaan ,maar deze is toch bijna 40€ duurder.
  • Deze koeler is voldoende als je niet gaat overklokken en niet te duur. (Bij Azerty zijn de meeste koelers wat duurder om een of andere reden)
  • Standaard, goedkoop 2x4GB 1600MHz geheugen (vaak wordt het tactical geheugen aangeraden, maar dat is 10€ duurder bij Azerty)
  • DVD lezer/brander is net iets sneller in een paar gevallen en toch goedkoper, maar als je wilt kan je de Asus nemen (die paar € gaat niet veel uitmaken)
  • Deze voeding is kwalitatief even goed als de Cooler Master V550 Semi-Modular, maar wel 10€ goedkoper. Het verlies van semi-modulair weegt daar IMO niet tegenop in een gesloten kast.
  • Dankzij de voorgaande kleine besparingen kan er een dubbel zo grote SSD in. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is semi-modulair eigenlijk precies? En is Seagate wel een betrouwbaar en goed merk? Ik denk dat ik toch neig naar een Nvidea kaart inderdaad. Het moederbord ga ik overwegen, voor dat ene tientje heb ik dan toch liever de nieuwste versie.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
http://mbrtech.blogspot.n...aire-voeding-wat.html?m=1
modulair kan je alle kabels die je niet nodig hebt eruit trekken, vanaf de basis.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Qua gpu's vind ik Nvidia de afgelopen tijd niet heel interessant. Vrij duur, een R9 280/HD7950 is een stuk goedkoper dan een GTX760, en door de 3GB VRAM heb je er over een jaartje tenminste ook nog wat aan, gezien 2GB VRAM nu voor fullHD bij aardig wat games al minimaal is.

People as things, that’s where it starts.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 12:38

bbblije

Riiiiight

Ik zou nog wat GPU benchmarks bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er precies beter aan de H97 tov de H87? Ik lees hier namelijk: Ondersteund RAM4 DIMM-sleuven - DDR3 SDRAM - Dual Channel.

Betekent dit dat het 2x4GB beter ondersteunt of is dit wat anders?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
H97 is de haswell refresh serie, die afhankelijk van het moederbord, M.2 en/of SATAexpress ondersteuning biedt voor nieuwe SSD's met die aansluiting. Tevens kunnen er de komende nieuwe cpu's in gezet worden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Vergeet die site alsjeblieft. Die cijfers zeggen vrij weinig. Voor gameprestatie moet je kijken naar gamebenchmarks. Een 280X is echt een niveau sterker dan een 760.

[ Voor 50% gewijzigd door br00ky op 05-08-2014 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke sites raad je aan?

Verwijderd

De link staat in zijn post.. De 280X loopt echt rondjes om die 760.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
anandtech.com/bench/product/1041?vs=1038

Anandtech levert betrouwbare resultaten. Goede tech- en review site.

Verwijderd

Topicstarter
Shit.. Ik was juist zo zeker van de gpu in mijn build.. Nu ben ik er dus nog niet uit:D

Verwijderd

Topicstarter
m.a.w. de h87 is voor deze cpu prima?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Lijstje van Robbe is beter! H87 is daarentegen ook prima! Maar de beste keuze blijft toch wel pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 icm pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed . En dan een GPU als pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB of pricewatch: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G .

[ Voor 29% gewijzigd door bbblije op 05-08-2014 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
De H97 heeft geen displayport slot, volgens http://azerty.nl/0-5602-688081/asus-h97-pro-.html. maar de 87 wel, is dat niet vreemd??

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
Je gaat de displaypoorten van het moederbord niet gebruiken, aangezien er een losse gpu ingaat die het beeld verzorgt. Heel vreemd is het niet. Elke moederbord heeft andere functies en aansluitmogelijkheden voor de IGP van de processor. Wanneer de igp niet gebruikt wordt kunnen deze aansluitingen genegeerd worden.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 22:25:
De H97 heeft geen displayport slot, volgens http://azerty.nl/0-5602-688081/asus-h97-pro-.html. maar de 87 wel, is dat niet vreemd??
Veeg verder het andere advies maar van tafel hoor. Asus all the way!

Vergeet dan niet pricewatch: Asus Xonar DGX, pricewatch: Asus Orion PRO, pricewatch: Asus UX300, pricewatch: Asus VG248QE Zwart! Goede ervaring met Asus.

[ Voor 40% gewijzigd door bbblije op 05-08-2014 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooie muis!:D Maar een geluidskaart is toch niet nodig?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Volgens mij is bbblije wat aan het trollen omdat hij vindt dat je het advies niet genoeg opvolgt.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi voor hem. Het blijft tenslotte ook 'advies'.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:44:

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor zonder twijfel Intel, en zoals te zien is aan de GPU en het moederbord Asus. Vanwege de betrouwbaarheid van deze merken
Vraagje @ TS:
Heb je hier dan zelf ervaring mee? En heb je ook ervaring met alle andere merken?
ASUS is een A-merk, maar voor mij staat bijvoorbeeld Gigabyte qua kwaliteit best wel op dezelfde trede als het om betrouwbaarheid gaat. Vraag voor de leut eens in het cpu en moederbord forum naar welk moederbord merk de voorkeur uitgaat: ASUS, Gigabyte, MSI of AsRock. Toen ik de vraag stelde in het cpu en moederbord forum een tijd terug kreeg ik als antwoord dat men meer problemen voorbij ziet komen met ASUS bordjes dan met bijvoorbeeld Gigabyte bordjes. Zo zie je maar hoe relatief en persoonsgebonden een ervaring met een merk is.

Al de fabrikanten maken gebruik van dezelfde chipset die door Intel / AMD / Nvidia gebakken wordt. De basis is dus dezelfde. De rest is gerommel in de marge. Echt slechte moederbordjes worden er denk ik niet meer gemaakt, althans niet door deze merken. Zoals mij destijds aangeraden werd raad raad ik ook jou aan die moederborden uit te zoeken die voldoen aan jouw vereisten (wat betreft bijvoorbeeld aansluitingen), en vervolgens even te googelen of er gekende structurele problemen zijn. ASUS, Gigabyte, MSI of AsRock maakt niet uit.

Experience the mountains!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 00:35:
Mooie muis!:D Maar een geluidskaart is toch niet nodig?
Die muis is echt prachtig, en van Asus, dus goed! Ik heb hem zelf niet maar ik weet zeker dat hij goed is, want Asus maakt geen rommel.

Verwijderd

Topicstarter
melwasul schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:00:
[...]

Vraagje @ TS:
Heb je hier dan zelf ervaring mee? En heb je ook ervaring met alle andere merken?
ASUS is een A-merk, maar voor mij staat bijvoorbeeld Gigabyte qua kwaliteit best wel op dezelfde trede als het om betrouwbaarheid gaat. Vraag voor de leut eens in het cpu en moederbord forum naar welk moederbord merk de voorkeur uitgaat: ASUS, Gigabyte, MSI of AsRock. Toen ik de vraag stelde in het cpu en moederbord forum een tijd terug kreeg ik als antwoord dat men meer problemen voorbij ziet komen met ASUS bordjes dan met bijvoorbeeld Gigabyte bordjes. Zo zie je maar hoe relatief en persoonsgebonden een ervaring met een merk is.

Al de fabrikanten maken gebruik van dezelfde chipset die door Intel / AMD / Nvidia gebakken wordt. De basis is dus dezelfde. De rest is gerommel in de marge. Echt slechte moederbordjes worden er denk ik niet meer gemaakt, althans niet door deze merken. Zoals mij destijds aangeraden werd raad raad ik ook jou aan die moederborden uit te zoeken die voldoen aan jouw vereisten (wat betreft bijvoorbeeld aansluitingen), en vervolgens even te googelen of er gekende structurele problemen zijn. ASUS, Gigabyte, MSI of AsRock maakt niet uit.
Zeer helpvolle post, dank! En ja ik heb vanuit het verleden goede ervaringen met Asus, en heb een laptop van MSI tijdelijk gehad waar ik minder tevreden over was.
Pagina: 1