Z97 mobo dilemma

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 15:54

Inleiding

Ik ben van plan om binnenkort een nieuw systeem in elkaar te zetten, ter vervanging van mijn bijna 8 jaar oude E6600 systeem. Ik heb reeds een tijd geleden een topic geopend in het desktop aankoopadvies forum, en eigenlijk ligt het al zo goed als vast welke onderdelen ik zal aanschaffen.

Ik zag echter in de webshop waar ik waarschijnlijk zal bestellen een mogelijk interessante mobo promo die me momenteel doet twijfelen of ik het oorspronkelijk gekozen mobo neem, dan wel de promo.

Systeem

Het systeem waarin dit bordje dienst zal doen is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H€ 114,99€ 114,99
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 134,-€ 134,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 66,50€ 66,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,-€ 87,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 123,35€ 123,35
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 64,51€ 64,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,25

(Alvorens een opmerking te krijgen waarom er geen SSD in staat: die neem ik over van mijn huidige pc.)

Het systeem zal vooral gebruikt worden als workstation: (web-)development, foto- en video-editing, office toepassingen. Gamen is geen primair doel van dit systeem (maar af en toe zal er wel eens een spelletje gespeeld worden).

Keuzes

Oorspronkelijk had ik het Gigabyte Z97X-UD3H bordje op het oog.
Reden: Z97 chipset met het oog om mogelijk in de toekomst te overklokken, aanwezigheid van M.2 en SATA Express, goede ervaringen met Gigabyte, digitale audio uitgang.

Nu loopt er momenteel echter een actie in enkele Duitse webshops waar je het Asus ROG Z97 MAXIMUS VII HERO bordje kan aanschaffen, in combinatie met de ASUS ROG Front Base voor €162,85.

Dit is weliswaar een €45 duurder dan het Gigabyte bordje, maar het ASUS bordje, in combinatie met die Front Base is wel heel scherp geprijsd.

Wel is er op het Asus bordje GEEN SATA Express aansluiting aanwezig (enkel M.2).

Vraag

Denken jullie dat de meerprijs voor de ASUS set het waard is? De Front Base is meer een gimmick dan wel een nuttige toevoeging, maar neemt niet weg dat de prijs goed is.
Denken jullie dat dit ASUS bordje kwalitatief beter is dan het Gigabyte bordje?

Veel dank voor jullie feedback!

Experience the mountains!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou voor de GB gaan hands down, ik vind 45€ voor een gimmick wel erg veel geld, dat zou het verschil zijn tussen een 280x en een 290 van club3d of in jouw geval een 750ti of een 760 zeg maar (ik weet het is iets meer) maar wel zo dat je daar meer van gaat merken dan een of ander panel voor in je kast met deur waardoor je de deur 24/7 open moet hebben staan wil je het zien.

[ Voor 9% gewijzigd door DarkBlaze op 09-07-2014 10:12 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• melwasul
Correct. Maar zelfs zonder de 'gimmick' is het bordje zeer scherp geprijsd (goedkoopste prijs in de pricewatch is €178). Dat geeft dan het al dan niet terechte gevoel van 'ik kan een goede deal doen' :)

Ik weet dat ASUS traditioneel gekend staat als het beste A-merk voor mobo's. Maar afgezien van de reputatie, denk je dat dit ASUS bordje (of een ander) kwalitatief beter is dan een Gigabyte bordje? Of zit het verschil in kwaliteit eerder tussen onze oren?
Zelf heb ik de laatste jaren uitsluitend Gigabyte bordjes gebruikt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Gigabyteborden dan in Asus. Die RoGs zijn op zich redelijke borden, maar ik vind ze zo belachelijk duur, zelfs met deze deal ben je gewoon veel kwijt imho.
Asus kwalitatief beter dan Gigabyte ben ik het niet mee eens, ze leveren hier altijd veel meer gezeik op dan Gigabytebordjes.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Mijn ervaring met Asus is niet bepaald positief, en verder zijn Asus borden in verhouding al duur maar ROG borden betaal je nog weer een extra premium vandaar de prijs.

Maar ik blijf er bij tegenwoordig zijn er geen slechte moederborden meer zo lang je maar goed kijkt waar jij hem voor wil gebruiken. Verwacht jij een zeer extreme overclock te doen met je moederbord? Is het antwoord daar op nee, dan is het sowieso zonder van je geld en anders kan je ook bijvoorbeeld een Gaming 5 van gigabyte pakken is alsnog goedkoper en zeker niet slechter dan dit ROG bord.

Maar zoals ik al aan gaf, kan je nog beter investeren in een 760 dan een ander moederbord aangezien je daar meer van zou merken als je het al zou merken met de dingen die jij doet.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• melwasul
Duidelijke antwoorden.
Dan blijf ik bij m'n traditionele keuze voor Gigabyte.

Extreem overklokken staat sowieso niet op de planning, mogelijk een kleine overklok op termijn. Die 4790K draait stock al op 4 Ghz, en stabiliteit en levensduur zijn voor mij momenteel belangrijker dan een paar extra procenten aan performantie.

Dank voor jullie feedback!

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 22:28
Ik zie het nut niet van de ROG front base niet, aangezien de Fractal R4 al een ingebouwde fan controller heeft, en je een deurtje voor je drivebays hebt zitten, en hem dus helemaal niet kunt zien.

Verder heb ik veel moederborden gehad, en ben tot nu toe altijd bij Gigabyte terecht gekomen.
Ik weet het, is niet echt een goede vergelijking maar ze hebben me nog nooit in de steek gelaten.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Iedereen heeft goede of slechte ervaringen met een bepaald merk. Dat ik nog 2 systemen heb draaien met een Epox (S478) bord zegt niet direct dit merk super is of niet, daarbij heb ik wisselende ervaringen met alle merken.
Intel, Asus, Asrock, Gigabyte, MSI, Biostar, Pegatron, Supermicro, Hisense, Heisei, etc etc... Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zolang het doet wat het moet doen ben ik tevreden.

Ik wacht meestal op reviews, en zoek op b.v. "merk bord" Z97 problems oid, dan kom je nog weleens wat tegen. Gewoon nemen waar jij je lekker bij voelt. Ik ben op dit moment zeer tevreden met mijn Asus Z87 Deluxe maar meer tevreden met mijn Supermicro X7DAE+.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1