Inleiding
Ik ben van plan om binnenkort een nieuw systeem in elkaar te zetten, ter vervanging van mijn bijna 8 jaar oude E6600 systeem. Ik heb reeds een tijd geleden een topic geopend in het desktop aankoopadvies forum, en eigenlijk ligt het al zo goed als vast welke onderdelen ik zal aanschaffen.Ik zag echter in de webshop waar ik waarschijnlijk zal bestellen een mogelijk interessante mobo promo die me momenteel doet twijfelen of ik het oorspronkelijk gekozen mobo neem, dan wel de promo.
Systeem
Het systeem waarin dit bordje dienst zal doen is het volgende:| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 294,90 | € 294,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-UD3H | € 114,99 | € 114,99 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB | € 134,- | € 134,- |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB | € 66,50 | € 66,50 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 87,- | € 87,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY) | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 123,35 | € 123,35 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 64,51 | € 64,51 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 974,25 | |
(Alvorens een opmerking te krijgen waarom er geen SSD in staat: die neem ik over van mijn huidige pc.)
Het systeem zal vooral gebruikt worden als workstation: (web-)development, foto- en video-editing, office toepassingen. Gamen is geen primair doel van dit systeem (maar af en toe zal er wel eens een spelletje gespeeld worden).
Keuzes
Oorspronkelijk had ik het Gigabyte Z97X-UD3H bordje op het oog.Reden: Z97 chipset met het oog om mogelijk in de toekomst te overklokken, aanwezigheid van M.2 en SATA Express, goede ervaringen met Gigabyte, digitale audio uitgang.
Nu loopt er momenteel echter een actie in enkele Duitse webshops waar je het Asus ROG Z97 MAXIMUS VII HERO bordje kan aanschaffen, in combinatie met de ASUS ROG Front Base voor €162,85.
Dit is weliswaar een €45 duurder dan het Gigabyte bordje, maar het ASUS bordje, in combinatie met die Front Base is wel heel scherp geprijsd.
Wel is er op het Asus bordje GEEN SATA Express aansluiting aanwezig (enkel M.2).
Vraag
Denken jullie dat de meerprijs voor de ASUS set het waard is? De Front Base is meer een gimmick dan wel een nuttige toevoeging, maar neemt niet weg dat de prijs goed is.Denken jullie dat dit ASUS bordje kwalitatief beter is dan het Gigabyte bordje?
Veel dank voor jullie feedback!
Experience the mountains!