Toon posts:

Defecte HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een externe HD was gevallen en daarna niet meer door windows te herkennen.
Externe HD gedemonteerd en de HD in mijn tower aangesloten. Helaas windows herkent hem niet.
Hij maakt een geluidje net alsof hij om de vijf seconden wil opstarten.
Er staan enkele jaren foto's op, welke helaas niet allemaal geback-upt zijn.
Is deze data nog te herstellen? En door wie?
Op internet lees ik dat dat veel geld kost.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kost veel geld als je pech hebt. Er zijn diverse data-recovery bedrijven te vinden, in dit topic Thematopic: Datarecovery worden er in elk geval al enkele genoemd. En laat gerust jouw ervaring met een recoverybedrijf daarachter als je daar gebruik van maakt.

De kosten lopen vaak uiteen tussen een paar honderd euro, tot richting de 1000 euro.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
en reken op no cure do pay

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klopt, je bent altijd wel wat geld kwijt. No cure no pay zul je niet snel tegenkomen, omdat bij een fysieke beschadigign, er altijd behoorlijk wat werk in zal gaan zitten

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 06:31

alm

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:55:
Externe HD gedemonteerd en de HD in mijn tower aangesloten. Helaas windows herkent hem niet.
Stond hij aan toen hij viel? Is het een piepend geluid dat hij maakt? Hoor je 'm opspinnen of niet? Hoor je een aanslepend geluid of niet?

Het kan zijn dat de koppen boven de schijven zijn komen te staan en daardoor de schijf tegenhoudt om te gaan draaien. Normaal vormt zich een heel dun laagje lucht boven/onder de schijf en daarop zweeft de kop boven de schijf. Nu de schijven stilstaan kan zich dat laagje niet vormen en dus plakken de koppen vast boven de schijven.

Dat de schijf niet herkend wordt door Windows is niet zo gek, want de info die daarvoor nodig is staat op de schijf.

Afhankelijk van de geluiden die je nu hoort is het wellicht redelijk eenvoudig om het probleem te verhelpen en je data terug te halen. Heb dit zelf ook wel eens aan de hand gehad en toen alles zelf terug kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
@alm
Een geluid is altijd moeilijk te omschrijven. Ik heb het idee dat disk wel op wil starten maar het niet lukt om dat hij vast staat. Hij stond niet aan. En wat moet ik verstaan onder vrij eenvoudig. Ik ben best handig.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Dit is het geluid van vastzittende koppen. Als het een tikkend/klikkend geluid is kun je er zelf niets mee.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat lijkt er op, alleen "langzamer"

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Mij is het een keer gelukt om een HD open te maken en de kop voorzichtig los te maken. Daarna kon ik bij de data maar diezelfde dag was hij toch overladen. gelukkig net wel de data kunnen kopieren :)

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Verwijderd

Topicstarter
Morgen ga ik het proberen.

• alm

alm

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:45:
@alm
Een geluid is altijd moeilijk te omschrijven. Ik heb het idee dat disk wel op wil starten maar het niet lukt om dat hij vast staat. Hij stond niet aan. En wat moet ik verstaan onder vrij eenvoudig. Ik ben best handig.
Dat hij niet aan stond dat scheelt een hoop denk ik, want dan zou je verwachten dat door het vallen de arm van de koppen is verdraaid en nu boven de schijven hangt.

Wat donny007 aangeeft in het filmpje is precies wat ik bedoel.
donny007 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:15:
Dit is het geluid van vastzittende koppen. Als het een tikkend/klikkend geluid is kun je er zelf niets mee.
Als de schijf het weer doet direct de belangrijke data veiligstellen en wil je daar nog wat zekerder van zijn lees 'm dan sequentieel uit zodat de kop niet heen en weer gaat over de schijf, maar netjes in volgorde wordt uitgelezen. Ik gebruik daar zelf ddrescue voor (onder Linux) waarmee je een image kunt maken (en als je logging aanzet - aan te raden!) en verder kunt uitlezen als het resultaat nog niet goed genoeg is (recovery doe je op een kopie van de image die je hebt uitgelezen!).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voordat je gekke dingen gaat moet je je afvragen of een fysieke recovery een optie is. Ga je zelf lopen prutsen en lukt het niet kan je alles flink erger maken waardoor een fysieke recovery mogelijk niet meer lukt.

Ik weet dat Seagate fysieke recovery's uitvoert voor 900 euro. Dit op basis van no-cure no-pay. Als je dit sowieso niet wil gaan doen kan je natuurlijk het risco nemen om een schijf open te maken. Als je dit wil gaan doen is stof een killer. Het beste kan je dit dan doen in de badkamer na een tijdje heet water open te laten staan. Het vocht in de lucht vangt stofdeeltjes waardoor het over het algemeen de meest stofvrij ruimte in het huis is. Wel even wachten tot het meeste vocht weer uit de lucht is.

Is een fysieke recovery wel een optie maak de schijf dan niet zelf open !

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 04-08-2014 21:56 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-01 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

Niet doen.

De link die eerder werd gepost gebruikt hier ook een speciale schroevendraaier voor.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2014 22:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• donny007

donny007

Try the Nether!

Hij had die schroeven ook wel heel los zitten in dat filmpje (dat van een data recovery bedrijf is)... Stevig aandraaien (niet te) is goed genoeg voor snelle recovery.

Het openen van een HDD is zeker risicovol, maar het is niet zo dat je zonder clean room en speciaal gereedschap geen kans maakt op het succesvol losmaken van de leeskoppen. Het kleine beetje stof komt door de luchtstroom in het filtertje terecht. Er zijn voldoende 'head unstuck' succesverhalen en demofilmpjes te vinden.

Is je data €1000+ waard? Ja: niet meer aankomen en een databoer bellen, Nee: maak er het beste van (en zorg in de toekomst voor een goede back up).

/dev/null

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 13:15

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

Hmmm als je het toch al kwijt ben, ik had het zelfde met mijn schijf.
Heb ik in een zip-lock vries zag gedaan. 6 uur de vriezer in gegooit, en daarna aangesloten.
kon een kleine 98% van al mijn date weer terug halen.

Edit: Zie net wel dat de makers van het vorige filmpje ook een filmpje hebben waarom je dat juist niet moet doen ;w

Maybe I'm just lucky O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Maceugh op 04-08-2014 22:31 ]

• donny007

donny007

Try the Nether!

Dit is waarom je het niet moet doen: http://www.300dollardatar...ring-it-back-to-life.html

[ Voor 13% gewijzigd door donny007 op 04-08-2014 22:37 ]

/dev/null

• alm

alm

Een recovery bedrijf zal nooit aangeven dat je het wel zelf kunt recoveren, dat is nu eenmaal hun business. Ze kunnen echter de boel heel makkelijk bedonderen en doen alsof ze een dure recovery hebben gedaan terwijl het in veel gevallen een simpele job als bovenstaande is geweest om de data te recoveren. Dan gaan ze niet zeggen dat ze maar een half uurtje zijn bezig geweest, maar betaal je gewoon het volle pond.

Heb namelijk meegemaakt dat een harde schijf problemen gaf, niet uit te lezen was. Die schijf is opgestuurd naar een recovery bedrijf en ze beweerden dat er fysieke diskbeschadiging was waardoor de recovery langer zou duren. Achteraf kregen we de defecte schijf terug en wat bleek, die was helemaal niet eens opengemaakt en toen ik 'm zelf openmaakte was er geen fysieke schade te zien.

Met wat ik nu weet had ik zelf wel een image getrokken van die disk dmv ddrescue en daar een recovery op gedaan. Windows zelf kon niet veel met de schijf meer.

Nu kan het zijn dat het betrokken bedrijf niet helemaal netjes werkt om het zo maar te noemen, maar mijn vertrouwen is wel behoorlijk afgenomen hierdoor.

[ Voor 7% gewijzigd door alm op 04-08-2014 22:44 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
en toen ik 'm zelf openmaakte was er geen fysieke schade te zien.
Dat er niets te zien is betekend niet dat er geen schade is. Als ie helemaal niet opengemaakt is maakt dan het natuurlijk wel anders. Afgezien van dat kan jij niet zien of een leeskop 0.1mm te laag zit.

Verder heb je bij zulk soort dingen altijd goede en slechte bedrijven. Er zijn vast ook PC winkels die een rekening maken voor het vervangen van een moederbord terwijl er alleen een RAM module defect was.

• alm

alm

PilatuS schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:02:
[...]

Dat er niets te zien is betekend niet dat er geen schade is. Als ie helemaal niet opengemaakt is maakt dan het natuurlijk wel anders. Afgezien van dat kan jij niet zien of een leeskop 0.1mm te laag zit.
Dat klopt, maar ik heb niet gezegd dat er geen schade was, alleen dat er geen fysieke schade was. Als er inderdaad fysieke schade was geweest aan de kop dan had het recoverybedrijf de schijfbehuizing wel degelijk open moeten maken om dit te herstellen en aangezien dit niet gebeurd is kan de fysieke schade worden uitgesloten of in ieder geval was het niet erg genoeg om recovery onmogelijk te maken. Het is dus wel gelukt een deel van de bestanden terug te halen, maar of dit voldoende was voor de gebruiker is mij niet bekend.
Verder heb je bij zulk soort dingen altijd goede en slechte bedrijven. Er zijn vast ook PC winkels die een rekening maken voor het vervangen van een moederbord terwijl er alleen een RAM module defect was.
Mee eens, maar feit is wel dat zulke bedrijven je in hun greep hebben voor wat je data betreft. Want stel er komt een resultaat uit hun onderzoek en het gaat een x bedrag kosten, maar dat vind je te duur, wie zegt dan dat je de schijf nog herstelbaar terugkrijgt en je naar een goedkopere concurrent kunt gaan? Het onderzoek is vaak ook al een groot deel van de recovery (en dan heb ik het niet over simpele gevallen).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat onderzoek is gewoon de volledige recovery. De kans dat je op een beschadigde disk een sector de eerste keer kan lezen, maar de tweede keer niet is gewoon aanwezig. Dus als je al iets van data kan lezen schrijf je die zo snel mogelijk naar een andere disk.

De vraag die je je hierbij moet blijven afvragen is simpelweg wat de data je waard is.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. Open gemaakt. Arm kan ik bewegen, maar de schijven zitten muurvast.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Open schroeven :N
Dan kun je hem beter gewoon weggooien volgens mij.
Tenzij je in een cleanroom woont :)

Er zijn wel veel andere truukjes die je eerst had kunnen doen. Bijvoorbeeld wat Maceugh zei in de vriezer. Dit was in elk geval -als we internet mogen geloven- een oplossing ten tijde van het IBM deathstar drive tijdperk.

★ What does that mean? ★

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:25:
Dan zou er mogelijk nog iets mis kunnen zijn met de electronica. Een nieuwe print had kunnen helpen, maar ik ben bang dat nu je disk opengemaakt is er niet veel meer aan te redden is.
Je kunt het altijd proberen voor de lol om te kijken of je er nog iets mee kan, maar denk dat je 't ding gewoon kan wegmikken.

• donny007

donny007

Try the Nether!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:25:
Wat heb je precies gedaan? Stond de arm op de schijven, of in de parkeerstand (naast de schijven)?

Als je de arm beweegt zonder de schijven te draaien richt je alleen meer schade aan. 99% van de HDDs draaien tegen de klok in, nooit in tegengestelde richting draaien.

/dev/null

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-01 17:09

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:55:
Die fout maak je nu ook nooit meer.

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

nog even terugkomen van mijn avontuur van het openen van de hd. Ik heb het alleen gedaan omdat ik toch al de data had opgegeven en was een leuke test. Als je de data echt nodig heb zou ik het zeker niet zelf doen. De kans is zeer groot dat het fout gaat. Maar dat hebben nu meerdere mensen al geroepen.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Verwijderd

Topicstarter
Hetzij zo. Iedereen bedankt, vooral voor de goede raad.
Pagina: 1