ssd in de fik gevlogen.

Pagina: 1
Acties:

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:44
Was gewoon lekker bezig met mijn videokaart instaleren en ik denk dat ik de
powerconnector er half uit gestoten heb. Stomme videokaart is ook veel te groot.
Dus ik niets vermoedend mijn computer aangezet.

en het ging ongeveer op deze manier.

0:00 - 0:04 vonken
0:04 - 1:40 rook
1:40 - 2: 25 vlammen bij de connector.

met als uiteindelijk resultaat

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2afeubk.jpg

ga proberen garantie te claimen.. (denk niet dat dat gaat werken)
ik mis dus 5 pinnetjes ik neem aan dat het geen goed idee is om deze nog aan te sluiten
kan ik nog data er van af halen op een of andere manier ?

dat de harddisk kapot is kan ik op zich wel mee leven maar hij heeft ook een connector
van mijn flatkabel opgegeten,kan ik die nog gebruiken als ik hem een beetje mod of maakt
dat niet uit dat de helft van de connector weg is ?

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-01 11:13
Is deze foto gemaakt met een aardappel?

Verwijderd

Ik denk dat je de SATA power kabels niet in de peripherals connectors gestopt hebt maar in de PCIE power connectors van je PSU. Dan wil hij wel branden ( in de SSD-hel.)

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 23:12
Sorry maar door je eigen toedoen probeer je garantie te claimen? Neem gewoon je verlies en koop een nieuwe. Lesson learned...

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 15:55
Ik zou gewoon een nieuwe flatkabel halen van een paar euro. Beter dan dat er dingen samengesmolten zijn terwijl je dat niet doorhebt en je sluit een nieuwe SSD aan.

Verwijderd

Basekid schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:47:
Ik zou gewoon een nieuwe flatkabel halen van een paar euro. Beter dan dat er dingen samengesmolten zijn terwijl je dat niet doorhebt en je sluit een nieuwe SSD aan.
Zodra er vlammen uit gekomen zijn mag je 99,99% zeker zijn dat het kapot is en dat het een slecht idee is om het uberhaupt nog aan te sluiten.

• Bartosy
Ja julliie hebben ook wel gelijk garantie claimen is beetje..questionable..

Foto was gemaakt met een ipod close up

Kabel wordt dan weggegooid

En ik geloof niet datik hem in de pci e connector heb gedaan mijn dvd was er ook op aangesloten
En die deed het goed.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Electrische apparaten werken op rook. Als de rook er uit is, werkt het apparaat niet meer ;)

Garantie zal worden afgewezen, dit is duidelijk een user error. Of ze willen de hele batch onderzoeken en daar zit je ook niet op te wachten. Bovendien is dat eigenlijk de boel flessen en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Wns je veel succes met recovery, die ik overigens via een externe verbinding en niet in je PC zelf zou doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om er kabels met molex aan te maken voor de power gelijk op het logic board, en dan met een tafel voeding op te starten? Als je niet zo handig bent of geen tafelvoeding hebt dan raad ik het af. Mocht er echt belangrijke data opstaan, is dit nog een optie, verwacht niet dat de SSD zelf dood is, alleen de sata power connector zal doorgefixt zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Wat voor voeding en SSD heb je precies? De schade is zo te zien ontstaan aan de 12v kant van de SATA-power connector, SSDs maken (zover ik weet, net als 2.5" HDDs) alleen gebruik van de 5v rail.

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ooUqgW1.jpg

Die drie gele pinnetjes (die je nu mist) zijn samen de 12v aansluiting. De twee zwarte ernaast (die je ook mist) zijn ground pinnen, als daar stroom doorheen is gegaan via de SSD kun je het vergeten.

[ Voor 55% gewijzigd door donny007 op 04-08-2014 20:17 ]

/dev/null

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit soort dingen moet je niet via de garantie claimen, maar via je verzekering, want het is immers geen fabrieksfout.

Hoe heb je het nu precies aangesloten? Want een SATAkabel kan toch echt maar op 1 manier in je SSD, en het lijkt me sterk dat je daardoor de vlammen eruit hebt slaan.

Verwijderd

Zou een voeding niet uit moeten gaan bij detectie van kortsluiting? Als ik die van mij een beetje verkeerd kietel gaat hij uit en pas weer aan als ik de stroom er even af haal. Ik vind het wel slecht dat dit kan, vooral omdat die s-ata powerkabeltjes alles behalve super robuust zijn.
Wat dat betreft had ikzelf liever gehad dat ze gewoon Molex aanhielden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 20:15 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Slechte contacten is niet hetzelfde als kortsluiting.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
Ik heb ook wel eens iets niet compleet goed aangedrukt maar ik heb nog nooit daardoor iets in vlammen op zien gaan :s

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Verwijderd

sypie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:16:
Slechte contacten is niet hetzelfde als kortsluiting.
Slecht contact insinueert dat de electriciteit gewoon niet of niet goed door komt. Ik zie niet hoe je daar rieel gezien brandende power poortjes van moet krijgen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-01 22:27
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:15:
Zou een voeding niet uit moeten gaan bij detectie van kortsluiting? Als ik die van mij een beetje verkeerd kietel gaat hij uit en pas weer aan als ik de stroom er even af haal. Ik vind het wel slecht dat dit kan, vooral omdat die s-ata powerkabeltjes alles behalve super robuust zijn.
Tsja hadden ze overal maar e-sata gebruikt .. vind het ook allemaal wat aan de fragiele kant en trekt de handel ook te gemakkelijk los.

Des ondanks heb ik nog nooit wat in de fik zien vliegen ..erhmm alhoewel .. ooit een zalman voeding waar een steekvlam uit de achterkant kwam .. gelukkig behalve een geroosterd zalmpje zonder verdere gevolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 04-08-2014 20:29 ]

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:27:
[...]

Tsja hadden ze overal maar e-sata gebruikt .. vind het ook allemaal wat aan de fragiele kant en trekt de handel ook te gemakkelijk los.
Ik zie uberhaupt niet wat er mis was met Molex. Dat zijn maar vier pinnen in plaats van een miljoen miljard kleine lipjes op een dun plastic plaatje waar ook een miljoen miljard dingen aan stuk kunnen. Als zo'n molex breekt (wat op zichzelf al tamelijk onmogelijk is als je het mij vraagt) kan je wel een beetje hobbybobben, dat is met zo'n s-ata ding al weer flink lastiger.
Ik heb al iets van drie van die s-ata power connectoren gemolt. Ik geef dan ook direct toe dat ik ook bij vlagen best lomp ben maar ik maak nooit dingen stuk met uitzondering van die connectoren.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:27:
[...]

Slecht contact insinueert dat de electriciteit gewoon niet of niet goed door komt. Ik zie niet hoe je daar rieel gezien brandende power poortjes van moet krijgen.
Bij slechte connectors (zeker bij edge connectors met weinig ruimte tussen de pinnetjes) wil het nog wel eens gebeuren dat de pinnetjes kruisen... Die slechte connectors vind je vaak bij goedkope verloopkabeltjes, of aan budgetvoedingen (die geen goede beveiliging aan boord hebben). Dan gebeuren er dit soort dingen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U7fnKqg.jpg

/dev/null

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

een overgangsweerstand heet dat. Goed aandrukken die connectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 04-08-2014 20:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:32:
[...]

Ik zie uberhaupt niet wat er mis was met Molex. Dat zijn maar vier pinnen in plaats van een miljoen miljard kleine lipjes op een dun plastic plaatje waar ook een miljoen miljard dingen aan stuk kunnen. Als zo'n molex breekt (wat op zichzelf al tamelijk onmogelijk is als je het mij vraagt) kan je wel een beetje hobbybobben, dat is met zo'n s-ata ding al weer flink lastiger.
Ik heb al iets van drie van die s-ata power connectoren gemolt. Ik geef dan ook direct toe dat ik ook bij vlagen best lomp ben maar ik maak nooit dingen stuk met uitzondering van die connectoren.
Eh, het is te groot. Alles moet kleiner. Overigens snap ik ook niet waarom SATA power zoveel pinnen heeft of waarom het mobo niet via de SATA data kabels de stroom levert. Dat kan volgens mij best.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het nadeel van molex is is dat het niet hotpluggable is, dat is SATA wel, wat natuurlijk een groot voordeel geeft voor een aantal dingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:38:
[...]

Eh, het is te groot. Alles moet kleiner. Overigens snap ik ook niet waarom SATA power zoveel pinnen heeft of waarom het mobo niet via de SATA data kabels de stroom levert. Dat kan volgens mij best.
Die floppy-drive molexjes die al sinds een eeuwigheid in elke PC zitten zijn kleiner dan zo'n sata power connector. Misschien marginaal dikker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 20:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:40:
[...]

Die floppy-drive molexjes die al sinds een eeuwigheid in elke PC zitten zijn kleiner dan zo'n sata power connector. Misschien marginaal dikker.
Tja, wie zal het zeggen. Er zal wel wat geld heen en weer gevlogen zijn zo onderling tussen directeurs.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 20:36
Gratis vuurwerk :)

Volgende keer opletten.

DPC Chef-kok :)

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-01 22:27
donny007 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:33:
[...]

Bij slechte connectors (zeker bij edge connectors met weinig ruimte tussen de pinnetjes) wil het nog wel eens gebeuren dat de pinnetjes kruisen... Die slechte connectors vind je vaak bij goedkope verloopkabeltjes, of aan budgetvoedingen (die geen goede beveiliging aan boord hebben). Dan gebeuren er dit soort dingen:

[afbeelding]
shoot mag ik wel even naar boven rennen ... daar zit ook een molex naar sata power verloopje in ...

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:39:
Het nadeel van molex is is dat het niet hotpluggable is, dat is SATA wel, wat natuurlijk een groot voordeel geeft voor een aantal dingen.
Dat is waar. Maargoed dan nog had dat ontwerp wel iets robuuster gemogen naar mijn bescheiden mening.

• Bartosy
Het was zeker geen goedkope voeding

Het is een seasonic g750 gold voeding
Die werkt gelukkig nog perfect btw.

Btw tijdens het voorval bleef de computerook vrolijk doordraaien.
En dat plaatje op de vorige pagina zo ziet het er dus uit inclusief
verkoolde flatcable connector

[ Voor 42% gewijzigd door Bartosy op 04-08-2014 20:56 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:32:
[...]

Ik zou zeggen dat een voordeel is dat je bij een bepaalde dikte printplaat geen connectoren meer hoeft te hebben maar er direct de stekker aan kan (beetje PCIe-idee). Ook zijn Molex-stekkers over het algemeen heel erg ongeschikt voor gebruik in een hot-swap-bay.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:30
Knap dat je nog ruim 2 minuten de tijd hebt genomen om te kijken wat er allemaal gebeurde ...

-

Verwijderd

Modbreak:Je hebt een pushmessage ontvangen.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2014 03:04 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
wil net zeggen, als je vonken ziet bij een connector, is het al niet best.
als het vervolgens begint te roken, ga je dan 2 minuten wachten of het vanzelf stopt????

sorry hoor, maar dat is niet zo heel erg handig.

Die ssd zal in elk geval defect zijn, hopelijk is de rest van de schade beperkt gebleven, want ook je voeding kan hier mogelijk wel een klap van gehad hebben.

Garantie lijkt me, zoals hierboven ook al gezegd, niet erg waarschijnlijk.

Ik ben alleen bang dat je data niet meer terug te krijgen is.

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 18:13
Utoka schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:42:
Is deze foto gemaakt met een aardappel?
Offtopic: ik lig nog steeds dubbel om deze opmerking _/-\o_

• Bartosy
ja dacht dat de meeste mensen het op zich wel begrepen dat het seconden is en niet
minuten. kast staat altijd open en ik ga niet de boel 2 minuten laten branden voordat ik actie
ga ondernemen. mochten mensen het niet begrepen hebben bij deze dan.

dus in het kort :

data weg
voeding goed
foto kwaliteit aardappel
garrantie weg (alhoewel ik dit geen normaal gedrag vind van of de voeding of de harddisk
als iets half er uit is en je start het op betekent het nog niet dat de hele boel in de fik moetvliegen)

en toch weer wat geleerd voor de mensen die de moeite namen om het uit te leggen (ongeveer
de helft) die ben ik dankbaar,leer graag dingen bij :). het is heel makkelijk om mensen op kleine dingen te pakken, maar een stuk moeilijker en meer waardevol om de moeite te nemen om iets uit te leggen.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-01 13:36

thof

FP ProMod
Bartosy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:15:
ja dacht dat de meeste mensen het op zich wel begrepen dat het seconden is en niet
minuten. kast staat altijd open en ik ga niet de boel 2 minuten laten branden voordat ik actie
ga ondernemen. mochten mensen het niet begrepen hebben bij deze dan.

dus in het kort :

data weg
voeding goed
foto kwaliteit aardappel
garrantie weg (alhoewel ik dit geen normaal gedrag vind van of de voeding of de harddisk
als iets half er uit is en je start het op betekent het nog niet dat de hele boel in de fik moetvliegen)

en toch weer wat geleerd voor de mensen die de moeite namen om het uit te leggen (ongeveer
de helft) die ben ik dankbaar,leer graag dingen bij :). het is heel makkelijk om mensen op kleine dingen te pakken, maar een stuk moeilijker en meer waardevol om de moeite te nemen om iets uit te leggen.
In plaats van garantie kun je nog kijken of dit onder een inboedel- of brandverzekering valt. Je data krijg je er alleen niet mee terug.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oe dit doet mij denken aan vroeger.
Toen ik van die molex tussenstukjes losgehaald en gekruist had en de 12v en 5v omgedraaid om een 12v fan op 5 volt te laten draaien.
Natuurlijk vergeet je dat, dus toen ik een extra harddisk in me systeem gezet had :X :o :'(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10
Viper® schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:25:
Oe dit doet mij denken aan vroeger.
Toen ik van die molex tussenstukjes losgehaald en gekruist had en de 12v en 5v omgedraaid om een 12v fan op 5 volt te laten draaien.
Natuurlijk vergeet je dat, dus toen ik een extra harddisk in me systeem gezet had :X :o :'(
Molex is ook niet failsafe, ik heb ooit een keer in een donker hoekje onder het bureau zo'n splitter ding in een bigtower gezet, computer aan, 2 apparaten begonnen te sissen en een groen/oranje tweekleurenled was ineens felgeel.

Maargoed, aan TS: is die hele connector naar de maan, of alleen het 12V stuk? Een SSD gebruikt geen 12V, in principe wordt alleen de 5V lijn gebruikt. Aangezien die SSD toch al stuk is, kan je die connector dusdanig opkuisen dat je deze weer kunt aansluiten om te kijken of je nog data van je SSD kunt vissen?

Gesmolten connector wil niet zeggen dat het over en uit is. Heb ooit een brandje gehad in een Supermicro server achter een harddisk. Backplane compleet verwoest op die kant, connector gesmolten. Degene die de server 's nachts met z'n slaperige hoofd geswapt heeft dacht dat het de voeding of moederbord was, dus die heeft gewoon 12 disks overgeprikt in de reserveserver, server aan en alle 12 disks deden het gewoon. Pas op kantoor bij bestuderen van de oude server werd duidelijk dat 1 disk online was in de nieuwe server met een flink gesmolten connector.

• Bartosy
_JGC_ schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:32:
[...]

Maargoed, aan TS: is die hele connector naar de maan, of alleen het 12V stuk? Een SSD gebruikt geen 12V, in principe wordt alleen de 5V lijn gebruikt. Aangezien die SSD toch al stuk is, kan je die connector dusdanig opkuisen dat je deze weer kunt aansluiten om te kijken of je nog data van je SSD kunt vissen?

Gesmolten connector wil niet zeggen dat het over en uit is. Heb ooit een brandje gehad in een Supermicro server achter een harddisk. Backplane compleet verwoest op die kant, connector gesmolten. Degene die de server 's nachts met z'n slaperige hoofd geswapt heeft dacht dat het de voeding of moederbord was, dus die heeft gewoon 12 disks overgeprikt in de reserveserver, server aan en alle 12 disks deden het gewoon. Pas op kantoor bij bestuderen van de oude server werd duidelijk dat 1 disk online was in de nieuwe server met een flink gesmolten connector.
ik heb het voor de grap nog een keer geprobeerd. eerst inderdaad de rotzooi opruimen en zowaar kwam er nog een bruikbaar pinnetje te voorschijn dus heb er 11 nu totaal. was wel een beetje op mijn hoede dus heb het raam opengedaan zodat ik meteen de harddisk enkeltje straat uit het raam kon geven in geval van escalatie.

in mijn dell gebouwd.. en zowaar kreeg een windows optiescherm en in het bios werd hij ook gewoon herkend. zodra je de schijf aansprak of iets op wilde gooien knalde hij er meteen uit.. ach ja was het proberen waard.

Verwijderd

samsung harde schijf zeker?

• Bartosy
adata S510 120 gig

was een hardstikke goede schijf nooit problemen meegehad.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 15:47

Mystikal

It never hurts to help!

Maak je geen zorgen. Claimen bij de verzekering en klaar.

Basement Bios ---- Exo-S

• Bartosy
ja zou het niet geloven maar net de harde schijf in mijn main computer gedaan

en wat files er afgehaald.. en toen ook 4 gig naar geschreven en ssdlifepro
gedownload.

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/i30awob3p/ssdnu.jpg

en dat eruit gekregen kan er ook gewoon naar toe schrijven nu en schijf blijft koel..

ik weet het niet

edit : stond nog unreal tournament 3 op, net even een duel met een bot gedaan was
totaal geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartosy op 05-08-2014 21:20 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou een voeding niet uit moeten gaan bij detectie van kortsluiting? Als ik die van mij een beetje verkeerd kietel gaat hij uit en pas weer aan als ik de stroom er even af haal.
Een single rail voeding van een beetje vermogen niet, die blijft dan vaak genoeg aan. Komt omdat de kortsluitstroom te laag is, dus de voeding ziet het niet als een kortsluiting maar "ziet" het gewoon als een onderdeel dat veel verbruikt. Daarom is een multi-rail voeding ook veel veiliger.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Modbreak:Dit soort reacties zijn ongewenst en voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 14:50 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 20:57 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Bartosy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:06:
ja zou het niet geloven maar net de harde schijf in mijn main computer gedaan

en wat files er afgehaald.. en toen ook 4 gig naar geschreven en ssdlifepro
gedownload.

[afbeelding]

en dat eruit gekregen kan er ook gewoon naar toe schrijven nu en schijf blijft koel..

ik weet het niet

edit : stond nog unreal tournament 3 op, net even een duel met een bot gedaan was
totaal geen probleem.
Ok, die zag ik niet aankomen ;)

Dan heb je inderdaad mazzel gehad, dat alleen de connector beschadigd is.

Mijn tip zou zijn: niet teveel tijd steken in "spelen" met het ding, haal je data eraf, en blijf hem niet gebruiken als je belangrijke schijf.
Gewoon een andere disk halen, en daar je data op dumpen.

Nu kan je nog overal bij schijnbaar, waar je echt heel veel mazzel mee hebt.
Als het ding straks wel zegt: "ik ben er klaar mee, doei...", dan heb je niets meer :(

Mooi dat dit in elk geval werkt, kan je toch je data nog redden
Pagina: 1