[BBG] Budget- en basissysteem september 2014 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50

[BBG] Budget- en basissysteem september 2014

In de Best Buy Guide van september zullen het budget- en basissysteem uiteraard niet ontbreken. De taken die de systemen zoals kunnen uitvoeren zijn algemene zaken zoals internetten, e-mailen en de diverse sociale media bij houden. Het budgetsysteem is voor mensen die niet veel te besteden hebben, er ligt dan ook een nadruk op om een zo goedkoop mogelijk systeem samen te stellen. Ondanks dat het systeem zo goedkoop mogelijk moet zijn willen we niet teveel inleveren op kwaliteit: onderdelen moeten dusdanig betrouwbaar zijn waardoor ze gelange tijd mee gaan, dat wil zeggen vijf jaar of langer. Het budget van het budgetsysteem ligt al een tijdje rond de 225 euro en daar wil ik me ook deze keer strikt aan houden.

Het basissysteem is een systeem die net iets hoger wordt gepositioneerd. Van dit systeem mag iets meer worden verwacht. Zo kunnen er lichte games op worden gespeeld en zal het systeem gedurende zijn levensduur sneller aanvoelen dan het budgetsysteem. Het budget van het basissysteem ligt zo'n 125 euro hoger dan bij het budgetsysteem op 350 euro. Voor deze investering kunnen praktisch alle onderdelen worden geupgrade ten opzichte van het budgetsysteem.

Mocht men het budget hebben om het basissysteem aan te schaffen in plaats van het budget systeem, dan zal ik dit ook altijd adviseren.

Als basis heb ik de systemen uit de vorige BBG overgenomen met daarin kleine wijzigingen. Zo heb ik een kleinere behuizing geselecteerd en is de hoeveelheid geheugen in het basissysteem verdubbeld. Ook bij de randapparatuur is er een andere monitor, optische drive en speakerset geselecteerd.

Het enige probleem wat ik voorzie is dat het gat tussen het budget- en basissysteem behoorlijk groot wordt. 125 euro op een budget van 225 euro is een budgetvergroting van ruim 55%. Dit kan worden opgelost door het basissysteem weer met 4GB geheugen uit te voeren, of de ssd te verkleinen van 256GB naar 128GB. Net name bij het verkleinen van het geheugen zou ik me niet goed voelen, 4GB is nu al niet ruim, zeker als daar ook nog eens een bepaalde hoeveelheid door APU wordt benut op de grafische prestaties goed te houden. Maar ook het verkleinen van de ssd zal voor sommigen een doorn in het oog zijn, daarom heb ik beide opties er voorlopig nog in gehouden.

Over de systemen hoor ik graag jullie meningen en verbeterpunten :)

Budgetsysteem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 31,03€ 31,03
1ASRock H81M-HDS€ 37,-€ 37,-
1Sharkoon MA-A1000€ 29,-€ 29,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,85€ 35,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,42

Basissysteem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 80,01€ 80,01
1MSI A78M-E45€ 47,41€ 47,41
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,91

Opties en randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 22,65€ 22,65
1Philips 223V5LSB Zwart€ 99,-€ 99,-
1Logitech Z130€ 19,60€ 19,60
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Logitech MK220 Wireless Combo€ 19,08€ 19,08
1Logitech RX250 (Zwart)€ 6,05€ 6,05
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,99

Changelog:
pricewatch: Cooler Master N200 Closed vervangen door de pricewatch: Sharkoon MA-A1000 vanwege de lagere prijs en uiterlijke voorkeur voor de meeste mensen in het topic.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
4 GB is anders voor deze systemen ruim zat. de hoeveelheid RAM is van minder belang dan de snelheid. flink sneller RAM is merkbaar beter. (hopelijk kan ik die video nog eens vinden waarin dat werd getest.)
nu, in de PW zijn er slechts 2 sets 2x2GB 1866 modules te vinden. en eentje met 2133.

dat gezegd, de leverbaarheid is ruk. de 2x4GB modules zijn véél beter leverbaar. alleen om die reden is het handiger om 2x4GB te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eh alleen voor de game performance van een AMD APU heeft sneller geheugen nut, voor de Pentium is single-channel nog zelfs wel te doen. Voor de huidige APU moet 1866MHz dual-channel prima zijn, is niet de snelste APU en 8GB lijkt mij voor dit systeem wel handig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
eh ja duhh, je gaat niet in het budget systeem 8 GB prikken, mag toch aannemen dat het duidelijk was dit over de APU van AMD ging...
en zelfs dus bij de APU is 8 GB redelijk veel. met 4 GB redt hij het ook wel, ruim. het is dus puur om leverbaarheid, niet omdat het zoveel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
4 GB is anders voor deze systemen ruim zat.
Jij zet er duidelijk systemen neer, meervoud, beide dus. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
*hele diepe zucht*

goed gaarne weer on topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik denk dat ik het snap! Jij bent een vrouw en je bedoeld altijd iets heel anders dan wat je zegt en je verwacht van een ander dat die dat dan wel snapt. Ben ik warm? 8)

Dat kan anders de volgende keer... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 09-08-2014 15:00 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Graag even over de inhoud van de systemen praten.

In het basissysteem zit nu gewoon 8GB RAM met een goede snelheid dus het geheugen is goed genoeg, enige eventuele discussiepunt is terug gaan naar 4GB, maar dat is prijstechnisch helemaal niet zo heel voordelig zoals Lednov inderdaad al op merkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een goede monitor zou heel erg leuk zijn, om nou een TN aan te raden vind ik zelf nogal lullig.

pricewatch: BenQ GW2265M Zwart was eerder een leuke keuze, maar hij is nu alleen nog bij de MM en Saturn te krijgen, verder lijkt BenQ/niemand geen echt goedkope AMVA's te hebben momenteel. En IPS is nog wat duurder.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Er is ook een opvolger(?) van de Core 1000, namelijk pricewatch: Fractal Design Core 1100. Ik kan er nog geen reviews van vinden, maar de veranderingen die ik zo kan vinden:
- ander design van voren. Geen gaas vooraan, maar een gladde plaat en de aansluitingen zitten nu ook vooraan en niet aan de zijkant.
- heel ietsjes kleiner, 1cm minder diep, 3mm hoger.
- 300 gram lichter.
- Kabelmanagement, al zie ik niet in op de site van FD hoe dat precies (een plaatje).

Qua prijs scheelt het €3,50, dus dat is niet echt interessant.

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Een SSD is prima en ook een flinke boost qua performance, maar 128 GB voor een budgetsysteem (waarbij men kan verwachten dat de bezitters niet over een NAS of externe HD beschikken) is wel erg weinig.
Dan liever een flinke HD erin, 1 TB kan makkelijk.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik was de vorige keer ook daarom voor een SSHD, i.p.v. een SSD, gewoon te weinig opslag voor heel veel mensen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 21:30
Even een woord van dank: het budget systeem van juli doet precies wat het moet doen!

Ik weet niet of het op zijn plaats is hier, maar gisteren het budget systeem van Juli in elkaar gezet. Voor 270 euro alle onderdelen besteld en thuis laten bezorgen bij een winkel waar ik goede ervaringen mee had.

Nooit eerder een pc in elkaar gezet, maar omdat de onderdelen zo weinig kostten heb ik het toch maar eens geprobeerd.

Het resultaat is dat mijn vader weer een razendsnelle internet pc heeft. Ik heb er Ubuntu op gezet en van het indrukken van de power-knop tot aan de desktop is het tussen de 10 en de 15 seconden.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:18
Ik heb de duurdere processor in het basissysteem vervangen door een videokaart, dan kom je op ongeveer € 340. Ik denk niet dat 8 GB geheugen echt noodzakelijk is in combinatie met een aparte videokaart, maar heb het toch maar zo gelaten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 31,91€ 31,91
1MSI H81M-P33€ 36,-€ 36,-
1Zotac GeForce GT 730 1GB€ 57,-€ 57,-
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 64,90€ 64,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Heb je ook nog een review waaruit blijkt dat de GT 730 een leuke kaart is voor zo'n 60 euro? Ik heb zo'n gevoel dat het namelijk een veel te dure videokaart is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:18
Inderdaad relatief duur, maar een kaart van 30 à 40 euro haalt het niet tegen de AMD A8-6600K APU. Ik zoek nog naar een review, maar ik baseer me vooral hierop: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-2.html

Ik geef toe dat prijs/prestatie niet te best is bij low-end videokaarten, een 750 GTX of een R7 260X van 100 euro is op dat vlak al stukken beter, alleen gaan we dan wel ver over budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ik geloof best dat het een leuk kaartje is. Denk alleen niet dat de combo met de celeron nou heel veel winst op gaat leveren. Al met al ben je 90E kwijt terwijl de APU 80E kost. en dus een 10tje goedkoper. OK nu is mobo weer wat goedkoper, alleen niet in het voordeel voor de Celeron.

• DerMattie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-08 12:21
Mijn moeder wil een nieuwe PC en haar enige gebruiks wensen zijn: emailen, surfen, candycrush (en andere broserbased games) spelen en af en toe een uitzending gemist kijken. Kan het budget systeem dit zonder problemen aan?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
DerMattie schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:31:
Mijn moeder wil een nieuwe PC en haar enige gebruiks wensen zijn: emailen, surfen, candycrush (en andere broserbased games) spelen en af en toe een uitzending gemist kijken. Kan het budget systeem dit zonder problemen aan?
Ja, die taken zijn totaal niet zwaar.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• DerMattie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-08 12:21
jorisvdelsen schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:34:
[...]

Ja, die taken zijn totaal niet zwaar.
Ok en 720 video bestanden afspelen ook geen probleem?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik wil net als LievenD graag de pricewatch: Sharkoon MA-A1000 voordragen; heb onlangs hier een build in mogen maken en imo is dit een prima budgetkastje. voeding bovenin maakt voor een basissysteem niet uit. een 140mm en 120mm fan die zeer stil zijn worden gewaardeerd. en de 5,25" converter die wordt meegeleverd en de standaard aanwezige SSD-plekken zijn best handig. en goedkoper dan de N200

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De pricewatch: Sharkoon MA-A1000 vind ik ook een prima kast, hij is nog een paar euro goedkoper ook :)

De pricewatch: Fractal Design Core 1100 is ook een een mooie kast, maar is wat duurder, dus ik zie nog niet in waarom die er in zou moeten.

Voor de prijs van 60 euro zou ik toch echt een ssd van 128GB aanbevelen. Bij het type budgetsysteem gebruikers die ik ken, is 128GB ruim voldoende. Er kunnen geen honderdduizenden foto's op met een hoge resolutie, maar jaarlijkse vakantie foto's gaan wel een tijdje passen...

Ik zou hem wel als vervanger van de WD blue bij de opties kunnen inzetten zodat mensen die de extra opslagcapaciteit nodig hebben kunnn kiezen voor een shdd in plaats van een losse hdd naast een ssd. Een shdd is goedkoper en gemakkelijker voor de meeste budgetsysteem gebruikers. Anders moeten ze hun foto's op de D: partitie plaatsen (of gewoon de locatie van de foto's aanpassen).

Is dat een compromis waar iedereen mee kan leven?

Een TN paneel levert inderdaad niet de beste kwaliteit in vergelijking met IPS achtige technieken, maar wat zijn echt goede IPS alternatieven? Goedkope IPS schermen hebben vaak ook veel last van ghosting. Daarnaast zitten we ook in het budget segment en moeten we ons afvragen of een IPS scherm in deze categorie wel nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefanovic45 op 16-08-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:35:
In het basissysteem zit nu gewoon 8GB RAM met een goede snelheid dus het geheugen is goed genoeg, enige eventuele discussiepunt is terug gaan naar 4GB, maar dat is prijstechnisch helemaal niet zo heel voordelig zoals Lednov inderdaad al op merkte.
Als we het geheugen uit de vorige BGG nemen, pricewatch: G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM, scheelt het €25 op de goedkoopste totaalprijs (inclusief verzendkosten). Dat noem ik toch wel behoorlijk wat en komt het dichter bij het budgetsysteem te liggen qua prijs. Ik vraag me af welke games je hierop gaat spelen die meer dan 4GB nodig hebben? Ik denk niet dat je ook maar iets gaat merken van een geheugentekort.

Naast het gewoon goedkoper maken van het systeem kan je het steken in een mooiere behuizing, zoals pricewatch: BitFenix Comrade Zwart. Deze heeft overal stoffilters, meer kabelmanagement dan de Sharkoon en je kan ook wat meer schijven kwijt, al zullen de meesten daar geen behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
De verschillen in de twee systemen zitten nu in CPU (en dus ook moederbord), werkgeheugen (4 vs. 8GB) en opslag (128 vs 256GB). Als ik de keuze had zou ik ook graag de vormgeving willen meenemen; dwz. het basissysteem wellicht in een mini-ITX behuizing stoppen. In deze setup gaat dat alleen ten koste van het werkgeheugen (4 ipv 8GB) en kom ik net iets boven de EUR 350 uit.

De behuizing heeft geen plek meer voor een ODD, wel voor een HDD. Het kan natuurlijk nog kleiner, maar dan moet er een laptopvoeding bij. Weet niet of dat nu al iets is voor een BBG :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 80,-€ 80,-
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 80,94€ 80,94
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,85€ 35,85
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:08

P_Tingen

omdat het KAN

sorcees schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:18:
Een SSD is prima en ook een flinke boost qua performance, maar 128 GB voor een budgetsysteem (waarbij men kan verwachten dat de bezitters niet over een NAS of externe HD beschikken) is wel erg weinig.
Dan liever een flinke HD erin, 1 TB kan makkelijk.
Aaaah, gaan we nou weer de hele discussie in over SSD vs (SS)HD krijgen?

Laten we het budgetsysteem nou simpel houden en voornamelijk richten op mensen die ofwel niet meer kunnen betalen ofwel niet meer nodig hebben. De ouders van HCMarX en DerMattie hebben helemaal geen grote schijf nodig en hebben voldoende aan een budgetsysteem. Het grote voordeel van een SSD is dat het snel is en blijft, ook als er 4 jaar lang windows updates overheen zijn gegaan.
StefanvanGelder schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:51:
Het enige probleem wat ik voorzie is dat het gat tussen het budget- en basissysteem behoorlijk groot wordt. 125 euro op een budget van 225 euro is een budgetvergroting van ruim 55%. Dit kan worden opgelost door het basissysteem weer met 4GB geheugen uit te voeren, of de ssd te verkleinen van 256GB naar 128GB. Net name bij het verkleinen van het geheugen zou ik me niet goed voelen, 4GB is nu al niet ruim, zeker als daar ook nog eens een bepaalde hoeveelheid door APU wordt benut op de grafische prestaties goed te houden. Maar ook het verkleinen van de ssd zal voor sommigen een doorn in het oog zijn, daarom heb ik beide opties er voorlopig nog in gehouden.
Ik snap het probleem hier niet zo goed. Als je het verschil te groot vindt, dan passen we de budgetten toch aan? Dan zouden we naar €300 voor het basissysteem kunnen. Maar eerlijk gezegd vind ik het verschil geen probleem. Ja, als je het als percentage uitdrukt lijkt het veel, maar op zich is een bedrag van 350 euro voor een basis-pc heel netjes.

Is het niet een idee om de naam "Budgetsysteem" te vervangen door "Instapsysteem"? Als je echt aleen voor budget gaat, moet je andere keuzes maken en ook de SSD eruit gooien. Dat willen we niet omdat we eea acceptabel willen houden, maar een naam als "Instapsysteem" voorkomt ook dat mensen denken dat het een verzameling goedkope rommel is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Beroemdheid schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:01:
[...]

Als we het geheugen uit de vorige BGG nemen, pricewatch: G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM, scheelt het €25 op de goedkoopste totaalprijs (inclusief verzendkosten). Dat noem ik toch wel behoorlijk wat en komt het dichter bij het budgetsysteem te liggen qua prijs. Ik vraag me af welke games je hierop gaat spelen die meer dan 4GB nodig hebben? Ik denk niet dat je ook maar iets gaat merken van een geheugentekort.

Naast het gewoon goedkoper maken van het systeem kan je het steken in een mooiere behuizing, zoals pricewatch: BitFenix Comrade Zwart. Deze heeft overal stoffilters, meer kabelmanagement dan de Sharkoon en je kan ook wat meer schijven kwijt, al zullen de meesten daar geen behoefte aan hebben.
Ik vind 4GB voor het basissysteem onacceptabel. Je 'verliest' gemiddeld al 512 MB aan je APU waardoor je slechts 3.5GB overhoud. Als je een aantal internet sites open hebt met een muziekstream of filmpje loopt dit geheugen al snel vol (>75% gebruik). Zeker als je uit gaat van een levensduur van 5 jaar gaat het geheugen de eerste bottleneck worden van het systeem. Daar komt bij dat 8GB goed geprijsd is ten opzichte van 4GB. Het setje dat je aan draagt heeft volgens mij compatibiliteitsproblemen met het moederbord en het sowieso niet goed leverbaar, dus dan zou je nog weer naar een ander setje van 4GB moeten uitkijken, die nog weer duurder is.
SooK schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:02:
De verschillen in de twee systemen zitten nu in CPU (en dus ook moederbord), werkgeheugen (4 vs. 8GB) en opslag (128 vs 256GB). Als ik de keuze had zou ik ook graag de vormgeving willen meenemen; dwz. het basissysteem wellicht in een mini-ITX behuizing stoppen. In deze setup gaat dat alleen ten koste van het werkgeheugen (4 ipv 8GB) en kom ik net iets boven de EUR 350 uit.

De behuizing heeft geen plek meer voor een ODD, wel voor een HDD. Het kan natuurlijk nog kleiner, maar dan moet er een laptopvoeding bij. Weet niet of dat nu al iets is voor een BBG :)
Zoals je zelf ook al hebt omgemerkt is mini-ITX duurder dan micro-ATX. Omdat we het budget redelijk belangrijk vinden bij het basissysteem zie ik geen reden om het geld te investeren in een fancy mini-ITX systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
StefanvanGelder schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:17:

Ik vind 4GB voor het basissysteem onacceptabel. Je 'verliest' gemiddeld al 512 MB aan je APU waardoor je slechts 3.5GB overhoud. Als je een aantal internet sites open hebt met een muziekstream of filmpje loopt dit geheugen al snel vol (>75% gebruik). Zeker als je uit gaat van een levensduur van 5 jaar gaat het geheugen de eerste bottleneck worden van het systeem. Daar komt bij dat 8GB goed geprijsd is ten opzichte van 4GB. Het setje dat je aan draagt heeft volgens mij compatibiliteitsproblemen met het moederbord en het sowieso niet goed leverbaar, dus dan zou je nog weer naar een ander setje van 4GB moeten uitkijken, die nog weer duurder is.
Om 3,5G vol te trekken moet ik hier toch echt een heleboel tabs openen inclusief radio, youtube (2*1080) en npo live. Plus een tweede browser met maps, photoshop en google earth! en dan nog is 2,5 van de gebruikte 3,5G cache (W7u 64)

ik denk niet dat mijn ouders dat snel zullen doen, los van het feit dat (meer dan) 2 video- of audiostreams echt totaal niet te volgen zijn :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 24-08-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyLopez
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-06 13:55
Is dit basissysteem geschikt om games als AoE3 op te spelen?
Dat hoeft natuurlijk niet op de hoogste settings, maar ik wilde deze set kopen en later een keer voor een extra videokaart te gaan voor wat zwaardere games. Of is het dan zonde om voor deze te gaan en adviseert iemand voor een zwaardere processor en moederbord te gaan? Games als BF4 op high hoef ik echt niet te kunnen uiteindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Rrob schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:49:
[...]
Om 3,5G vol te trekken moet ik hier toch echt een heleboel tabs openen inclusief radio, youtube (2*1080) en npo live. Plus een tweede browser met maps, photoshop en google earth! en dan nog is 2,5 van de gebruikte 3,5G cache (W7u 64)

ik denk niet dat mijn ouders dat snel zullen doen, los van het feit dat (meer dan) 2 video- of audiostreams echt totaal niet te volgen zijn :+
Mee eens, wat mij betreft is 8GB van harte welkom, maar niet een harde eis. Als het uiteindelijk de keuze wordt tussen ofwel 128/256GB SSD ofwel 4/8 GB intern ben ik voor een grotere schijf. Met oude laptops voorzien van 1GB geheugen heb ik met eigen ogen gezien dat het swappen helemaal niet zo'n issue meer is als je een SSD hebt. Gewone gebruikers trekken echt niet zo snel 4GB geheugen vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Niet online
P_Tingen schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:37:
[...]

Mee eens, wat mij betreft is 8GB van harte welkom, maar niet een harde eis. Als het uiteindelijk de keuze wordt tussen ofwel 128/256GB SSD ofwel 4/8 GB intern ben ik voor een grotere schijf. Met oude laptops voorzien van 1GB geheugen heb ik met eigen ogen gezien dat het swappen helemaal niet zo'n issue meer is als je een SSD hebt. Gewone gebruikers trekken echt niet zo snel 4GB geheugen vol.
Er zit al een 256GB SSD in, dus dat is niet het punt. Met de €30 die je bespaart kan je niet echt veel doen. Je kan je processor niet verbeteren, moederbord heeft op dit niveau niks anders nodig, meer opslag krijg je er niet voor, een betere behuizing is mogelijk maar niet bepaald noodzakelijk en de voeding is prima zo. Een optie is dan nog een aftermarket-koeler, maar mijns inziens is dat ook onnodig. Het enige wat dan overblijft is gewoon een goedkoper systeem.

Zelf blijf ik ook nog steeds voor 4GB. Ook omdat het behoorlijk simpel is om te upgraden mocht het te weinig zijn. De mensen die dit kopen, weten ze wanneer ze een geheugentekort hebben? Zo ja, dan zie ik geen reden om voor 8GB te gaan.

Minder RAM zorgt dat de systemen qua prijs dichter bij elkaar liggen, geeft voor 95% geen problemen in gebruik en is makkelijk te verhelpen mocht het alsnog te weinig zijn. Ik zie alleen maar voordelen. pricewatch: Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU is weliswaar maar een reepje, maar dat lijkt me geen doorslaggevende reden om er niet voor te kiezen.

Het is inderdaad wel een punt dat qua prijs, je beter af bent door direct 8GB te kopen. Hopelijk dalen de prijzen echter in de toekomst, al durf ik dat niet te voorspellen wetende wat er gaat komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Beroemdheid op 25-08-2014 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als je dan de budgetten niet aan wilt passen en omdat er met €30 niet veel andere zaken te verbeteren zijn (mee eens), blijft je eigenlijk niets anders over dan voor 8GB geheugen te gaan.

Zoals gezegd, is het wat mij betreft welkom. Het zit je niet in de weg en zeker als je een "toekomstbestendig" systeem wil hebben, zoals ongeveer 90% van de mensen die een topic aanmaakt in DAA* is ruim geheugen wel handig. En omdat Windows het geheugen toch wel gebruikt (al was het maar als cache) is het ook weer niet zo dat het uiteindelijk werkeloos in je pc zit.

*) even zoeken op "future proof" levert 1791 hits op in het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:44
Met €30,- kun je er nog je de pc nog iets stiller maken.
Je kunt dan gaan voor een geluiddempende kast: pricewatch: Cooler Master Silencio 352
of een aftermarket koeler: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO (voorbeeldje hoor. Geen flauw idee of het gaat passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Beroemdheid schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 00:58:
[...]
Minder RAM zorgt dat de systemen qua prijs dichter bij elkaar liggen, geeft voor 95% geen problemen in gebruik en is makkelijk te verhelpen mocht het alsnog te weinig zijn. Ik zie alleen maar voordelen. pricewatch: Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU is weliswaar maar een reepje, maar dat lijkt me geen doorslaggevende reden om er niet voor te kiezen.
Single channel geheugen is echt geen optie voor het basissysteem. Daar zit een APU in en zelfs 1866MHz DDR3 dual channel vormt nog een bottleneck voor deze APU ;) Het prijs verschil tussen 4 en 8GB met dezelfde specificaties is zo klein dat je geld zou besparen om het geld besparen. Bij een budgetsysteem zou dat een goede reden kunnen zijn, maar in het basissysteem zie ik daarvoor geen reden...
wappiewappie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:56:
Met €30,- kun je er nog je de pc nog iets stiller maken.
Je kunt dan gaan voor een geluiddempende kast: pricewatch: Cooler Master Silencio 352
of een aftermarket koeler: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO (voorbeeldje hoor. Geen flauw idee of het gaat passen)
Een stillere kast is leuk, maar het is geen voorwaarde voor het basissysteem... Ik zou dan toch eerder het geld in snellere hardware investeren, daarnaast is het budget zo goed al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:44
Een luxere kast en minder geluid vind ik toch meer waard dan 8GB ipv 4GB.
Voor de programma's die meer dan 4GB nodig hebben is een AMD A8 toch te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 18:00
Vandaag gaat Stefan de tekst schrijven, of dit heeft hij al gedaan.
Helaas was er deze maand niet veel discussie over de samenstelling. Niet geheel verwonderlijk want er is in de markt nauwelijks iets veranderd, prijzen en chipsets zijn bijna ongewijzigd. Grootste wijziging is dat RAM duurder is geworden.

Het idee van P_Tingen om de naam van het budgetsysteem te veranderen in Instapmodel vind ik een goede. Bij een budgetmodel ben je bereid om concessies te doen op betrouwbaarheid, dat doen wij niet, anders kan het nog een stuk goedkoper.

Samengevat zijn er in deze BBG t.o.v. juli de volgende wijzigingen:
Basissysteem krijgt een behuizing van Sharkoon (€29) i.p.v. Cooler Master (€31,64) vanwege lagere prijs en beter uiterlijk (meerderheid mensen in BBG topic).

Voor het basissysteem t.o.v. juli de volgende wijzigingen:
- €350 budget ipv €325
- 8Gb ipv 4Gb

Jammer is dat diverse mensen aangeven de 8Gb overkill vinden maar dat om het budget 'op te maken' dit de beste besteding is.
Persoonlijk zou ik ook voor de enkele reep van 4Gb gaan. Jammer dat de AMD in games dan niet de volle performance haalt, maar €36 extra op de systeemprijs vind ik veel. De prijs van RAM daalt continu en koop dan desnoods over een jaar 4Gb extra (of nog beter, een losse grafische kaart).
Mijn voorstel is om de prijs van het Basissysteem terug te brengen naar de €325 van juli en dan 4Gb te plaatsen. Dus, netto geen wijziging t.o.v. juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 18:43

Ch3cker

Testlab Teamlead
Guys, ik besef me dat het een beetje mosterd na de maaltijd is, maar wellicht voor de volgende BBG.. Zoals hier te zien is : single channel versus dual channel geheugen inclusief met een Intel IGP levert gemiddeld zo'n 30% betere grafische prestaties.. Waarom niet 6 euro meer uitgeven voor die 30% betere prestaties?

[ Voor 9% gewijzigd door Ch3cker op 02-09-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
dat maakt voor het budget systeem echt geen fluit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ch3cker schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:56:
Guys, ik besef me dat het een beetje mosterd na de maaltijd is, maar wellicht voor de volgende BBG.. Zoals hier te zien is : single channel versus dual channel geheugen inclusief met een Intel IGP levert gemiddeld zo'n 30% betere grafische prestaties.. Waarom niet 6 euro meer uitgeven voor die 30% betere prestaties?
Ik zie dat nergens terug, in de review waar jij naar linkt gaat het over veel snellere CPU's met veel snellere IGP's, logisch dat die meer bandbreedte nodig hebben, maar het gaat hier over een lullige Pentium G1840.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb vandaag een PC voor mijn ouders besteld bij Azerty. Hierin zit oa de pricewatch: AMD A8-6600K Boxed en pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU

Ik kreeg echter van Azerty een mail waarin ze zeggen dat die combinatie vaak voor problemen zorgt. In hoeverre is het verstandig om ander geheugen te nemen?

Als alternatief dragen ze deze aan http://azerty.nl/8-750-55...n-valueram-geheugen-.html

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 07-10-2014 12:44 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou het vreemd vinden als een CPU en geheugen moeilijk met elkaar werkt. De geheugencontroller zit dan wel in de CPU, maar vaak is het toch een geheugen/moederbord kwestie wat niet altijd even goed gaat. En dat komt dan meestal door gewoon verkeerd ingesteld.

Kunnen ze dat bij Azerty ook nog wat meer onderbouwen, of is het een mening van één werknemer die "iets heeft opgevangen".

Het geheugen dat voorgesteld wordt is iig iets minder snel, wat in games of andere zware grafische toepassingen zorgt voor iets mindere prestaties.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
-The_Mask- schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:41:
Ik zou het vreemd vinden als een CPU en geheugen moeilijk met elkaar werkt. De geheugencontroller zit dan wel in de CPU, maar vaak is het toch een geheugen/moederbord kwestie wat niet altijd even goed gaat. En dat komt dan meestal door gewoon verkeerd ingesteld.

Kunnen ze dat bij Azerty ook nog wat meer onderbouwen, of is het een mening van één werknemer die "iets heeft opgevangen".

Het geheugen dat voorgesteld wordt is iig iets minder snel, wat in games of andere zware grafische toepassingen zorgt voor iets mindere prestaties.
Ik heb hem even afgesplitst in een apart topic Negatief advies Azerty combinatie processor - geheugen

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1