• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 08:51
Ik zoek een?
HTPC

Wat is je budget?
Tussen 250-350€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zie de HTPC als vervanger van mijn huidige mediaplayer. Daar heb ik een interne HD die ik dus zal houden om in mijn HTPC te zetten als media HD.
Het wordt dus hoofdzakelijk een mediaplayer, maar de vriendin had daar graag ook gewoon mee op het net kunnen surfen, dus een media app standalone draaien zal niet lukken denk ik dan.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Media Portal (qua indexatie mogelijkheden en samenvattingen/IMDB).

Wat heb je zelf al gevonden?
Dit is wat ik tot nu toe heb samengeraapt, na lezen van reviews en topics van andere leden hier.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 37,80€ 37,80
1Asus AM1I-A€ 29,-€ 29,-
1Cooltek G3€ 70,27€ 70,27
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,57

Welke vragen heb je hier nog over?
Zit dus wel binnen het budget, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?
Ik denk nu wel ineens aan de afstandsbediening van de HTPC...een toetsenbord lijkt me aangenamer om ook even op het net te kunnen surfen.

Binnenkort komt er ook nog een AV-Receiver in huis, dus daarop moet hij dus ook worden aangesloten (HDMI poort zit op het Asus board en lukt dus).

• N00b87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 08:24
Heey,

Ik zit met het zelfde als jij. Ik wil ook graag een HTPC in elkaar zetten waar ik minimaal 1080p mee kan afspelen. Had ook al een eigen topic gemaakt maar misschien kunnen we elkaar een beetje helpen gezien de reacties wat uitblijven. Ik wil hem wel graag boven neerzetten en dan middels plex en chromecast op mn tv beneden afspelen. Dat kun je dan bedienen met je smartphone.

Dit is wat ik heb uitgezocht. Weet ook niet of het allemaal goed is zo maar heb mn best gedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 47,50€ 47,50
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 45,44€ 45,44
1WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 90,40
1Zalman ZM-T1 PLUS€ 22,17€ 22,17
1Kingston KVR16N11S8/4€ 34,98€ 34,98
1Google Chromecast€ 35,-€ 35,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,24

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-02 20:43

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Miscchien zijn jullie al geholpen, maar desondanks toch even mijn input :+
realstiner schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:14:
...

1. Mijn voorkeur gaat uit naar de Media Portal (qua indexatie mogelijkheden en samenvattingen/IMDB).
2. Wat heb je zelf al gevonden?
3. Welke vragen heb je hier nog over?
1. Mijn voorkeur gaat uit naar Media Portal:
Ik zou voor een mediacenter altijd XBMC nemen. Niets om af te doen aan Media Portal, maar de diversiteit in ondersteuning van o.a. codecs, add-ons, skins en afspeelformaten is echt ongekend. Er is niks wat XBMC niet afspeelt, en met een grafisch lichtere skin kan je zelfs op een Rasperry Pi van € 25,- nog de boel draaien.

2. Wat heb je zelf al gevonden?:
Volgens mij moet je - voor mediacenter doeleinden - prima uit de voeten kunnen met deze setup, ik zou je systeem alleen wel nog even van wat RAM geheugen voorzien :+

Houdt er daarnaast ook rekening mee dat het geen snelheidsmonster zal zijn, maar goed voor een mediacenter waar wat op gesurft wordt hoeft dat natuurlijk ook niet direct, hoewel ik eerder voor een A6 of A8 zou gaan (misschien zelfs een A10 als je ook 3D wilt), maar dit vreet natuurlijk wel direct weer je budget aan en gebruikt bovendien een klap aan extra stroom (5150 zit op 25W terwijl de A10 al op 100W zit).

Daarnaast zie ik bij je case een externe drive, maar deze staat niet in je lijstje. Heb je deze nog, gooi je daar een hot swap in of wordt dat een blindplaat?

Wat wellicht ook nog het overwegen waard kan zijn, is voor een paar euro een aftermarket koeler i.p.v. de boxed versie, maar of dat hier echt nodig is durf ik zo niet te zeggen, aangezien ik niet bekend ben met het geluid van deze processor.

3. Welke vragen heb je hier nog over?:
Ik zou geen extra geld uitgeven voor een extra remote, want dan kom je toch vaak uit bij de Logitech Harmony, en dan geef je meer geld uit aan je afstandsbediening als aan je HTPC :9

Bovendien heb je te allen tijden een toetsenbord nodig als je er geen standalone app op zet en eens iets aan wilt passen.

In het geval van XBMC (Media Portal weet ik niet) heb je voor Android en iOs (Windows Phone weet ik niet) diverse (al dan niet third party) apps waarmee je XBMC perfect kunt besturen.

Ik zou dan ook voor een draadloos toetsenbordje gaan (ik heb zelf de Rapoo E2700: pricewatch: Rapoo Keyboard E2700) voor het bedienen van je PC wanneer je niet in het media center zit.

Dan iets algemeens, ik mis ook een OS voor je HTPC. Nou weet ik niet of je Linux/Unix wilt draaien, of dat je met Windows aan de gang wilt, maar houdt in het laatste geval ook nog rekening met de kosten van een W7/8 licentie (mits je alles legaal doet en deze niet hebt liggen uiteraard).

Ik zag in je eigen topic je vraag staan over Intel v.s. AMD, en ik zou lekker voor AMD gaan. De kwaliteit van die dingen is gewoon prima, en de power die de Intel CPU's bieden is voor het kijken van een filmpje en wat browsen echt niet nodig.

Wil je video gaan encoden/decoden of zwaardere games draaien dan is een Intel wellicht wel een optie, maar zelfs de goedkoopste recente i3 zit al boven de prijs van een A10, dus ik zou er eerst goed over nadenken voor ik aan de i3/i5/i7 begon voor een HTPC, vooral voor de wat lagere budgetten.

Dan v.w.b. het gebruik van Chromecast i.c.m. Plex. Ik zou eens kijken of het niet een idee is om een iets nettere (lees: geschikter voor een zichtbare HTPC) kast te nemen waardoor je de boel gewoon onder je TV kwijt kan.

Je zou dan i.p.v. Chromecast en Plex, Windows of een Linux distro kunnen gebruiken, waarbij je ook de mogelijkheid hebt om direct in XBMC te booten (XBMCBuntu of met wat tweaks voor Windows).

Nadeel daarvan is dat je - in het geval van Windows - iets meer kwijt bent als aan een Chromecast stikje, maar het voordeel is wel dat je gewoon een beproeft concept (XBMC) kunt gebruiken.

Wellicht dat je deze extra kosten zou kunnen compenseren door een 2 TB schijf i.p.v. een 3 TB. Nou weet ik uiteraard niet hoeveel materiaal jij hebt, en wellicht heb je 3 TB wel nodig, maar als ik naar mezelf kijk, dan kun je met 2 TB wellicht voorlopig wel uit de voeten.

Ik heb hier 2 x 2 TB in de HTPC zitten, i.c.m. een Windows 7 installatie met XBMC, Office 2013 (Word, Excel en Outlook), wat videobewerkingssoftware en bijna 400 (397 om precies te zijn) films/series er op, en ik zit op een totaal gebruik van 1,41 TB volgens de verkenner. M.a.w., m'n 2e schijf is nog leeg...

Nou moet wel gezegd worden dat niet alle films in Blu-ray kwaliteit zijn, maar ze zijn op zijn minst DVD kwaliteit, en een groot aantal zijn er Full HD, al dan niet met menu en extra's.

Als je dus voor de 2 TB optie zou gaan, dan kun je die 3/4 tientjes wellicht in een nettere case steken waar ook 2 of meerdere schijven in kunnen.

Voor de volledigheid, dit is mijn build, die ik destijds bij Alternate gehaald heb. Dit was een van de duurdere opties volgens de pricewatch, maar de enige winkel waar ik alles direct af kon halen dus daar heb ik toen bewust voor gekozen. bovendien was het advies en de service die ik daar kreeg om de laatste losse eindjes aan elkaar te knopen gewoonweg top.

Daarnaast is deze build uit 2012, dus niet van alle onderdelen zijn nog prijzen beschikbaar, maar destijds heb ik bij Alternate € 462,65 afgerekend, waarbij ik e.e.a. zo ook nog even toe zal lichten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 31,50€ 31,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,77€ 137,54
1Silverstone Legacy LC13B-E (Zwart)€ 109,50€ 109,50
1Spire SIgor IV€ 0,-€ 0,-
1Rapoo Keyboard E2700€ 39,90€ 39,90
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 47,-€ 47,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 74,99€ 74,99
1KNCOne Cineview Ci-Module ----
1KNCOne TVStation DVB-T----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,43

Toelichting en specificatie:

Specificatie:
  • De AMD A4 was destijds € 47,49
  • Het moederbord (Asrock) € 66,90
  • Het geheugen was destijds slechts € 23,99
  • De voeding kostte € 45,99
  • De HDD was € 89,90
  • Het toetsenbord € 49,99
  • De koeler (Spire Sigor) kostte me € 10,49
  • De KNCOne modules waren samen € 110,89
Toelichting:
  • Ik heb destijds een 350W voeding gekozen omdat de 300W er niet meer was, deze was dus iets duurder, maar ik was niet voor van Nijmegen naar Ridderkerk gereden om vervolgens zonder het meest cruciale stukje hardware terug te keren :+
  • In de door Tweakers gegenereerde tabel staan 2 HDD's, ik heb er destijds bij Alternate 1 gekocht. De andere had ik nog uit mijn Popcorn Hour
  • Ik heb gekozen voor het PRO moederbord, omdat ik alle mogelijke uitgangen op dat bord wilde hebben voor toekomstige uitbreidingen of veranderingen in mijn home cinema set-up. Tot vorige week heeft alles aangesloten gezeten via HDMI, maar nu is dat S/PDIF geworden omdat XBMC wat kuren had met het afspelen van geluid over HDMI. Bij een goedkoper moederbord waar ik naar gekeken had was deze uitgang niet aanwezig geweest, en was ik dus nu de pineut geweest
  • De behuizing vond - en vind - ik te duur, maar ik wilde per sé een behuizing waar minimaal 4 schijven in konden, en dit was de enige toonbare, horizontale kast die ze hadden. Voordeel van de grotere kast was dat ik reguliere componenten kon gebruiken omdat ik me niet druk hoefde te maken om de ingenomen ruimte. Achteraf gezien had ik prima afgekund met een goedkopere kast met minder ruimte, daar ik dus nu - bijna 2 jaar later - nog steeds niet aan mijn 2e schijf begonnen ben.
  • De genoemde KNCOne modules betreffen 2 modules voor het kijken van Digitenne via de HTPC (waarvoor ik de extensies van Media Portal gebruikt heb), maar deze zijn nu niet meer in gebruik, en zaten bovendien niet bij de originele build inbegrepen. Destijds woonde ik nog met mijn vriendin op kamers, en daar was alleen Digitenne beschikbaar, vandaar dat ik deze toen heb aangeschaft.
  • Als OS draait er Windows 7 Home Premium op, welke ik nog had liggen en opnieuw bij Microsoft heb laten activeren als zijnde systeem upgrade, aangezien het een OEM versie betreft.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• realstiner
Erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Zal me nog wat verder verdiepen in de HTPC wereld en dan kom ik hier waarschijnlijk nog wel terug met updates/aanpassingen.

• realstiner
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan, rekening houdend met de commentaar van PsychoMantis_NL.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 42,-€ 42,-
1MSI FM2-A75MA-E35€ 47,-€ 47,-
1Cooltek G3€ 69,21€ 69,21
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,83€ 35,83
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,53

Heb de AMD-A6 gekozen om toch wat meer snelheid te hebben. De 5400 boxed zou voldoende moeten zijn om de simpele dingen uit te voeren dacht ik zo, de 6400 heeft niet meteen invloed op mijn eisen, enkel als je nog wat games zou willen draaien. Stel dat ik toch beslis om er bv. Football Manager op te installeren, dan loop ik met de 5400 toch niet meteen tegen de limiet aan?

Qua moederbord heb ik de MSI gekozen die de A6 aan kan. Zit ik daar goed of heb ik nog andere mogelijkheden?

Ook de voeding heb ik veranderd, maar misschien niet echt nodig? Zou, volgens wat ik hier gelezen heb, toch minder verbruiken dan de BeQuiet en daarmee deze dan maar geselecteerd.

Voor de SSD heb ik nu een Kingston genomen met maar 60GB, maar twijfel daar nu wel aan. De Crucial van 120gb kost amper 20€ meer.

Ik zou de SSD gebruiken om de OS (Linux) op te draaien, en een andere HDD (die ik hier in mijn mediaplayer heb steken) voor de bestanden. Als ik beslis om XBMC naast Linux te draaien, dan heb ik misschien nood aan 120GB ipv 60GB? Of kan ik in Linux ook XBMC draaien?

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-02 20:43

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Volgens mij moet je met deze setup een prima HTPC in elkaar kunnen zetten.

V.w.b. het installeren van wat games, een game als Football Manager zou inderdaad niet voor problemen mogen zorgen. Die Radeon HD 7540D zou - met voldoende geklokt geheugen - geen probleem mogen zijn.

Volgens game-debate.com zou hij de 2014 versie zelfs op 1920 x 1080 moeten kunnen draaien, maar voor zover ik heb kunnen vinden is dat puur op specs gebaseerd en niet op ervaring.

Maar ik heb hier thuis de mindere A4 liggen, en die draait zelfs de videobewerkingssoftware gewoon prima, en dat lijkt me een zwaarder proces als het afspelen van een grafisch niet zo interessant spel als Football Manager.

V.w.b. het moederbord, afhankelijk van of je dit ding ooit uit wilt breiden zou je eventueel kunnen kijken voor een bord met A85 chipset i.p.v. de A75. Deze (A85) biedt meer SATA 600 poorten waardoor extra RAID oplossingen mogelijk zijn (8 vs 6 op de A75) en biedt ook de mogelijkheid tot het draaien van videokaarten in Crossfire.

Aangezien het voor een HTPC is verwacht ik niet dat je er ooit 2 videokaarten in gaat zetten, en de behuizing beperkt je in het aantal te plaatsen HDD's waardoor RAID sowieso geen optie is, dus een A75 chipset lijkt me voor dit geval prima, maar ik wilde de A85 toch even aan je melden :)

V.w.b. de voeding, als ik er vanuit ga dat je alleen de basiscomponenten in de HTPC hebt zitten:
  • 1 SSD;
  • 1 HDD;
  • 2 120 mm. fans;
  • Een blu-ray speler, en;
  • 2 reepjes RAM geheugen
En verder niets extra's zoals fan controllers, tv tuners of een RAID kaart, dan zou je volgens outervision.com aan een voeding van 156 W (minimum, 206 W aanbevolen) genoeg hebben. Of het dus zinvol is om voor 350 W te gaan weet ik niet, maar dit kan natuurlijk altijd wel. Mocht je ooit toch eens iets toevoegen hoef je in ieder geval niet meteen de voeding te vervangen.

Dan voor je SSD. Voor zover ik weet neemt de installatie van Linux een heel stuk minder ruimte in beslag op je HDD als die van Windows, en voor de installatie van XBMC maakt de grootte ook niet zo heel erg veel uit. Mijn XBMC map is maar 176 MB, en daar komt dan nog de "AppData\Roaming\XBMC" folder bij á 2,70 GB, en dat is volgens mij alle ruimte die het in neemt. Dus daar zal je waarschijnlijk niet meteen op stuk lopen.

Maar mocht je toch een keer een groter stuk software, een paar extra games of weet ik veel wat op je C schijf willen mikken, dan is 60 GB wellicht aan de krappe kant. Ik zou dan dus (nogmaals) - vooral omdat het maar 2 tientjes scheelt - lekker de 120 GB nemen.

V.w.b. OS, als je zou kiezen voor XBMCBuntu dan heb je een precompiled pakketje waar XBMC al in zit, en waarbij dit bovendien automatisch opgestart en getoond wordt als je de PC aanzet. M.a.w., het lijk een dedicated mediacenter, en geen PC waarbij je eerst XBMC moet openen.

Het onderliggende OS is gewoon Ubuntu, dus met een ALT + TAB (of linux like combo) kom je gewoon in je desktop omgeving met de bekende programma's.

Je kunt natuurlijk ook gewoon XBMC apart downloaden zodat je in je desktopomgeving start, maar mocht je toch 90% van de tijd in XBMC zitten dan XBMCBuntu misschien een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 27-08-2014 18:41 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• realstiner
Heel erg bedankt voor je reactie Psycho, kan ik heel wat mee!
Ik denk dat ik dan binnenkort dit lijstje ga bestellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 42,-€ 42,-
1MSI A88XM-E35€ 45,50€ 45,50
1Cooltek G3€ 67,80€ 67,80
1Rapoo Keyboard E2700€ 39,90€ 39,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,85€ 35,85
1LG GH24NS90 Zwart€ 18,36€ 18,36
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,20

Heb het moederbord nog gewijzigd omdat
1. er met het ander moederbord moeilijker is fans aan te sluiten (= koeling problemen);
2. het toekomstgerichter lijkt (4K; kan ik later nog een andere CPU instoppen als de tijd daar is)

[ Voor 4% gewijzigd door realstiner op 31-08-2014 17:36 ]

Pagina: 1