Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 16:10
Ik zou graag mijn cpu performance wat zinvoller kennen dan "x GHz". Via Google kom ik overal op Sysbench;

sysbench --test=cpu --cpu-max-prime=20000 run

Echter sysbench is verdwenen van sourgeforge, op launchpad stond er ook niets. Denk dat het project dood is.

Kent iemand een alternatief ? Op windows gebruik ik bijvoorbeeld SuperPiMod om Pi op 2M uit te rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2014 15:44 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Is er niet een superpi voor linux? dat dacht ik mij te herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
is wel de vraag of zo'n syntetische benchmark (waarschijnlijk heel afhankelijk van aanwezigheid bepaalde instructies) nou zegt over de CPU performance (als geheel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Wat wil je voor output krijgen dan? Dat je CPU er X seconden over doet om een getal uit te rekenen aan de hand van commands die je niet bekend zijn? Heb je referentiewaardes (wat doen andere CPU's van dit model met deze omstandigheden)?

Ik probeer je niet te bashen hoor, maar vraag me af wat dit commando je gaat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Bedankt.

Op windows gelukt. Op Linux de tar uitgepakt. Echter hoe start ik hem? Zie ook verder geen instructies.

@pryth
Ik wil weten hoe mijn VPS box zich verhoudt tot mijn lokale E-350 bak ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
In dat geval kan je beter applicatie-specifieke benchmarks opzoeken. Het uitrekenen van een priemgetal benut lang niet je hele CPU (waar applicaties meer/anders je CPU benutten). Hoeveel RPM de motor van een auto kan draaien zegt ook niks over de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik sta open voor conceten suggesties.

Los daarvan verwacht ik wel dat de Prime mooi mee schaalt als ik bijvoorbeeld er 3 GHz bij zet. (Dat is in ieder geval op mijn normale pc zo). Dan kan ik meteen controleren of ik ook waar voor mijn geld krijg:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Ik zou eerder naar een oplossing als Phoronix Test Suite (PTS) kijken. Dat zijn veel uitgebreidere tests dan enkel een getal uitrekenen. Je kan de profiles definiëren aan de hand van je gebruik zodat je een veel beter beeld krijgt wat je CPU nou daadwerkelijk kan.
The Phoronix Test Suite is the most comprehensive testing and benchmarking platform available that provides an extensible framework for which new tests can be easily added. The software is designed to effectively carry out both qualitative and quantitative benchmarks in a clean, reproducible, and easy-to-use manner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sdk1985 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:25:
Op windows gelukt. Op Linux de tar uitgepakt. Echter hoe start ik hem? Zie ook verder geen instructies.
Als je dat niet weet, is het dan wel verstandig voor je om met een VPS te gaan spelen? Zou je dan niet beter eerst in een lokale VM meer Linux ervaring op te doen dan ergens iets laten optuigen wat je niet snapt?

Begrijp mij niet verkeerd, ik bedoel het niet negatief, maar het lijkt er meer op dat je beter in een afgeschermde omgeving kan werken.
sdk1985 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:25:
Ik wil weten hoe mijn VPS box zich verhoudt tot mijn lokale E-350 bak ;).
Dat zal een kromme vergelijking worden, want je VPS is een virtuele machine en draait niet in z'n eentje op de hardware. Resources worden gedeeld, beperkt en er zit een compleet andere CPU klasse in dan je 'simpele' E350. Die is juist gemaakt om zuinig en koel z'n werk te kunnen doen, niet om zware berekeningen te doen waar een server CPU juist wel voor is gemaakt. Je wilt dus in feite weten of een Lamborghini sneller is dan een Toyota Aygo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:11:
[...]

Dat zal een kromme vergelijking worden, want je VPS is een virtuele machine en draait niet in z'n eentje op de hardware. Resources worden gedeeld, beperkt en er zit een compleet andere CPU klasse in dan je 'simpele' E350. Die is juist gemaakt om zuinig en koel z'n werk te kunnen doen, niet om zware berekeningen te doen waar een server CPU juist wel voor is gemaakt. Je wilt dus in feite weten of een Lamborghini sneller is dan een Toyota Aygo.
Sowieso kun je er bij virtualisatie last van hebben dat specifieke instructies traag zijn door emulatie (ten opzichte van native) terwijl dit bij andere instructies weer minder het geval is.
Kortom een beperkte cpu benchmark die toevallig van een instructie gebruikt maakt die native erg goed presteert maar met virtualisatie niet, geeft een totaal verkeerd beeld.
(en daarnaast moet je wel een heel cpu intensieve taak voor je VPS in gedachten hebben, meestal is IO de bottleneck.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Iedereen bedoelt het vast heel goed maar dat is in principe een beetje offtopic. Dus als iemand alsnog ergens een opstart command vandaan kan toveren dan ben ik daar erg blij mee :). Tot heden is mijn kennis beperkt tot .sh start en dat zit hier dus niet bij.

Als ik mij moet beperken tot waar ik voor gestudeerd heb dan zou ik nooit een computer mogen aanraken :+ . Ik moet nog veel leren (of eigenlijk opnieuw leren, heb 10 jaar geleden weleens Fedora gehad) maar dat komt goed met veel Googlen.

Het offtopic verhaal:
Het scenario is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Ik heb een groeiende website waarbij ik op mijn oude host constant meerdere malen per dag tegen de cpu limiet aanhing. Memory verbruik kwam niet boven de 100MB.

Een duurder pakket zorgde niet voor meer cpu dus dat was een doodlopend spoor. Overgestapt naar een andere hosting partij, reseller pakket. Dat ging 5 weken goed.

Deze week 2 x bad gateways, 10+ seconde query's in de backend (frontend is vrijwel volledig gecached). Helemaal prut. Bij navraag blijkt er niets aan gedaan te worden en zijn er überhaupt geen resource limits tussen de pakketten. Daarnaast komen er ook nog weleens IP's uit USA onterecht op de banlist.

Ik heb het er een beetje mee gehad, dus ik ga meer zelf doen. Momenteel werkt DirectAdmin en Teamspeak (ook maar meteen geinstalleerd). De CSF Firewall installtie duurde wat langer maar is nu ook gelukt. Resteert alleen nog voorzichtig configureren en Fail2ban erbij.

Waar komt nu die e-350 vandaan? Dat is echt de grootste bagger cpu die ik hier in huis heb maar die is instaat om naast XBMC/Sickbeard/Couchpotato/SabNZBD de backend van mijn test site binnen een seconde weer te geven. Zoveel cpu power heb ik dus ook weer niet nodig.

Dat die VPS server mogelijk niet optimaal is tov dedicated hardware is nu precies de reden dat ik een pure synthetic benchmark wil draaien. Dan kan ik daar tenminste een getal aan plakken. Nu zou mijn vps zomaar 10x sneller dan mijn e350 kunnen zijn, of 2x trager. Wie zal het zeggen...

De live site draait er nog niet op en ik moet dus eigenlijk van te voren een inschatting maken of ik meteen al meer GHz nodig heb dan waar ik nu voor ben gegaan. Of dat een VPS überhaupt niet werk, maar dat geloof ik niet. Als ik zelf de nieuwe VPS even bestook gebeurd er niet echt veel in de cpu load.

Ik heb expres een partij gezocht die een hardware instanced VPS leverde en geen container dienst.

Dus ja de leercurve is verschrikkelijk stijl, maar ik doe mijn best dus het zou goed moeten komen :+ .

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
een VPS met fatsoenlijke virtualisatie (Xen/KVM) heeft bij mij tot beduidend betere resultaten geleid dan alle container zooi. Containers leverden uiteindelijk de meest vage en uiteenlopende errors op zonder aanwijsbare oorzaak (en vervolgens er omheen draaiende support die ook niets kan vinden).

Simpel web en mailservertje met maildirs met een paar gb aan mail was al te veel, VPS op Xen .. geen problemen meer.

Denk dat je probleem dan dus ook niet zo zeer in raw cpu power zit, maar meer in brakke scheduling / andere problemen met container virtualisatie.

Bovendien een query die 10+ seconden is lijkt me eerder te wijzen op een IO probleem (heb je niet een hele hoge cpu-wait nu in je container ?)

En een simpele meer allround benchmark ... multithread linux kernel compile timen :)

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 04-08-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Die 10 seconde is op het reseller pakket. Dat komt dus neer op shared hosting. De MySQL server is sommige momenten zwaar overbelast. Nu gebruik ik caching dus voor de bezoeker valt het wel mee, maar voor mijzelf is het verschrikkelijk om mee te werken.

Deze week zijn mijn "buren" rare dingen aan het doen. Wie/Wat/Waarom heeft de hoster geen zin in. Het policy is dat als alles vastloopt het vanzelf wel herstart. Pas na 45minuten downtime wordt er naar gekeken. Voor mij natuurlijk volstrekt onacceptabel.

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de VPS bij die host container based zijn. Dan kan ik dus WEER tegen hetzelfde probleem aanlopen. Daarom nu ergens anders aan het testen met een Xen gebaseerde VPS (2,6 GHz, 1 GB ram, HDD storage, SSD caching).

Maar hoe snel het ding is kan ik echt niks over zeggen nog. Weet alleen dat teamspeak 0.34% cpu usage pakt :P. Dus hoe meer benches hoe beter.

(Nu ben ik überhaupt dol op benches: :P ).

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sdk1985 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:31:
Die 10 seconde is op het reseller pakket. Dat komt dus neer op shared hosting. De MySQL server is sommige momenten zwaar overbelast. Nu gebruik ik caching dus voor de bezoeker valt het wel mee, maar voor mijzelf is het verschrikkelijk om mee te werken.

Deze week zijn mijn "buren" rare dingen aan het doen. Wie/Wat/Waarom heeft de hoster geen zin in. Het policy is dat als alles vastloopt het vanzelf wel herstart. Pas na 45minuten downtime wordt er naar gekeken. Voor mij natuurlijk volstrekt onacceptabel.

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de VPS bij die host container based zijn. Dan kan ik dus WEER tegen hetzelfde probleem aanlopen. Daarom nu ergens anders aan het testen met een Xen gebaseerde VPS (2,6 GHz, 1 GB ram, HDD storage, SSD caching).

Maar hoe snel het ding is kan ik echt niks over zeggen nog. Weet alleen dat teamspeak 0.34% cpu usage pakt :P. Dus hoe meer benches hoe beter.

(Nu ben ik überhaupt dol op benches: :P ).

[afbeelding]
Als je "buren" een dermate invloed hebben .. dan zuigt de virtualisatie .. doet een cpu weinig aan :)

Ik heb zelf beeldherkenning (openCV) lopen op een Xen HVM guest en dat presteert prima (en de ene VM beinvloed de andere maar beperkt (tot z'n fairshare)).

Dol op benches .. tsja meeste mensen zijn dol op cijfertjes .. alles moet tegenwoordig SMART .. men vraagt zich alleen zelden af of ze a) iets zinvols kunnen weergeven b) dat ze datgene weergeven dat je denkt/hoopt/verwacht/wil dat ze weergeven.

En zoals al ettelijke malen aangehaald ... ik vrees dat raw CPU je probleem niet is / wordt .. bij virtualisatie is dat nagenoeg altijd IO (en waardeloze scheduling bij containers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
edit

Storage heb tot heden twee dingen:
dd bs=1M count=512 if=/dev/zero of=test conv=fdatasync
Gemiddeld 294 MB/s over 5 tests.

En uit het controlpanel: Disk IO (IO/s)
IOPS Max 4898 at Mon Aug 4 2014 23:49:27
Zou morgen wel even naar zon suite kunnen kijken.

[ Voor 81% gewijzigd door sdk1985 op 04-08-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sdk1985 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:51:
edit

[...]

En uit het controlpanel:

[...]

En wat bakt je containerbased VPS er van ? (getalletjes zijn vooral relatief tov je probleem geval interessant)

Wat bijvb een meer reallife benchmarking opleverd is bijvb pgbench (geen idee of mysql iets soortgelijks heeft) zie bijvb https://wiki.postgresql.org/wiki/Pgbenchtesting

Dan test je in iedergeval nog de helft van je werkelijk load (de database .. webserver blijft nog achterwege)

Zoals je daar ook ziet zijn er verschillende scenario's en mogelijke bottleneck's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:51:
edit

[...]

En uit het controlpanel: Disk IO (IO/s)

[...]

Die throughput (294 MB/s) is niet interessant. De IOPS des te meer. 4.000 IOPS geeft aan dat je host een serieuze RAID array of een SSD caching laag onder je VM heeft zitten, dus dat is mooi. Echter is dit een piekgetal, dat zegt niet zoveel. Immers, als de storage regelmatig hapert waardoor je latency in je I/O krijgt dan zou dat je problemen kunnen verklaren. Je zult dit dus langere tijd moeten monitoren (met een tool als Zabbix of Cacti, of iets simpelers als iostat en top output elke 30 seconden loggen) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Het zelfde geldt eigenlijk voor je CPU, al heb ik geen ervaring met het monitoren van CPU prestaties in virtuele machines.. volgens mij is dat heel lastig te beoordelen (en ik sluit me aan bij de mensen die eerder aangeven dat dat waarschijnlijk niet je problem is).

Een synthetische CPU benchmark is voor jouw probleem niet echt relevant aangezien je gewoon full stack performance nodig hebt. Daarnaast is een benchmark altijd een momentopname, terwijl jouw problemen incidenteel voor lijken te komen en dus niet door een benchmark aan het ligt komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 05-08-2014 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
De problemen die TS aandraagt hebben toch gewoon te maken met een brak netwerk/DNS server? Een bad gateway (502) is een communicatiefout over IP, en die 10sec queries zou ik daar ook onder hangen (gezien de frequentie van de (opgemerkte!) bad gateways.
The 502 Bad Gateway error is an HTTP status code that means that one server received an invalid response from another server that it was accessing while attempting to load the web page or fill another request by the browser.
Al een aantal tracerts uitgevoerd op verschillende momenten naar je VPS? Pingen naar een logfile om eens naar je verbinding te kijken?

Draad gaat wel erg offtopic zo, inderdaad :p, maar ik blijf erbij dat een simpele benchmark weinig tot niets zegt. En inderdaad helemaal niet op een shared host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Meestal draaien de webserver en de applicatieserver op dezelfde machine. In mijn ervaring komt bovenstaande melding vooral voor omdat de applicatieserver niet (op tijd) reageert. Bijvoorbeeld omdat de database te langzaam is, omdat de applicatie gecrasht is of omdat er een bug in de code zit.

(De applicatieserver is typisch php via fcgid ofzo).

Ik zou er dus niet te snel van uitgaan dat dit eenn netwerkprobleem is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Zo ik heb even een DNS A record omgezet om de praktijk te testen. Ongeveer 2000 pageviews per dag met maximaal 9 users tegelijk.

CPU is max 39% met 7 pieken in 4 uur. Meestal rond de 5%.

De IO/s heeft 5 pieken naar 33050 IO/s. Er zijn dan ook ook 6 IO/wait pieken van 17,17,25,39 en 50. Ik hoop maar dat dat ms zijn en geen seconden :P.

Ramverbruik piekt op 612 MB.

Vraag me wel af wat nu zo verschrikkelijk veel IO pakt. Is dat nog ergens "eenvoudig" te achterhalen? Ik verdenk eigenlijk W3 totalcache, die staat op prime 10 pages i n sets van 10 met minimaal 900s delay tussen sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Opzich *hoeft* een IO piek geen probleem te zijn (je wilt over het algemeen dat iets zo snel mogelijk geregeld is .. dus als je de capaciteit hebt .. kan die ook maar beter gebruikt worden).

Weet niet waar je die IO/wait getallen vandaan hebt ?
Misschien een interessant stukje ? http://blog.scoutapp.com/...hen-should-you-be-worried

Als je steeds om de 900s een piek in je IO/Wait ziet zal dat het wel eens kunnen zijn.
Spikes zijn wel vaker cron scriptjes. Eventueel zou je io(re)nice kunnen gebruiken als het via cron wordt aangeroepen.

Maar goed ik kijk meestal naar loadaverage .. een korte piek vind ik niet zo heel interessant .. zolang het maar niet langdurig de handel vertraagd.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 06-08-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb een custom status panel van de VPS provider.

Die 900 seconde komt niet uit. Maar gaat bij deze plugin ook echt alleen over het "primen". Ik ga er even vanuit dat als er geen nieuwe pages nodig zijn hij niet opnieuw een set van 10 gaat maken.

Piek:
12:21
13:21
14:21
15:21
16:21

Lijkt inderdaad op een scheduled iets. Heb zelf echter maar één cronjob gescheduled en dat is teamserver @boot. Maar DirectAdmin zou er natuurlijk tientallen kunnen draaien. Daar ben ik nog te "noob" voor. Dit is de eerste ervaring met DirectAdmin en zelf OS toegang .

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 06-08-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:27:
Zo ik heb even een DNS A record omgezet om de praktijk te testen. Ongeveer 2000 pageviews per dag met maximaal 9 users tegelijk.

CPU is max 39% met 7 pieken in 4 uur. Meestal rond de 5%.

De IO/s heeft 5 pieken naar 33050 IO/s. Er zijn dan ook ook 6 IO/wait pieken van 17,17,25,39 en 50. Ik hoop maar dat dat ms zijn en geen seconden :P.

Ramverbruik piekt op 612 MB.

Vraag me wel af wat nu zo verschrikkelijk veel IO pakt. Is dat nog ergens "eenvoudig" te achterhalen? Ik verdenk eigenlijk W3 totalcache, die staat op prime 10 pages i n sets van 10 met minimaal 900s delay tussen sets.
I/O wait zijn geen seconden, en ook geen milliseconden. Het is een percentage vaan je cpu cycles. Pieken duiden op momenten dat het systeem vooral staat te wachten op I/O (zowel disk- als netwerk-I/O)
Zolang het korte pieken zijn is dat niet zo'n probleem.

De titel van je topic deed me even denken aan dit topic, daar kun je iig de cpu-performance van verschillende systemen enigzins vergelijken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sdk1985 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:05:
Ik heb een custom status panel van de VPS provider.

Die 900 seconde komt niet uit. Maar gaat bij deze plugin ook echt alleen over het "primen". Ik ga er even vanuit dat als er geen nieuwe pages nodig zijn hij niet opnieuw een set van 10 gaat maken.

Piek:
12:21
13:21
14:21
15:21
16:21

Lijkt inderdaad op een scheduled iets. Heb zelf echter maar één cronjob gescheduled en dat is teamserver @boot. Maar DirectAdmin zou er natuurlijk tientallen kunnen draaien. Daar ben ik nog te "noob" voor. Dit is de eerste ervaring met DirectAdmin en zelf OS toegang .
Kun je op die tijden met "iotop" kijken wat er dan speelt .. en wellicht dat er in
/etc/cron.d of /etc/cron.hourly al wel wat opvalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
@u_nix_we_all

Leuk topic. Eigenlijk precies wat ik nodig had.

Kwam alleen nog op 0.001s dus daar moet ik nog even naar kijken :P

@gekkie
Handig dat iotop. Heb circa 45 minuten gekeken met iotop --only -a en dan zul je zien dat er niets gebeurd. Zal het morgen nog eens proberen, het is nu iig niet meer zo stipt om x:21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sdk1985 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:53:
@gekkie
Handig dat iotop. Heb circa 45 minuten gekeken met iotop --only -a en dan zul je zien dat er niets gebeurd. Zal het morgen nog eens proberen, het is nu iig niet meer zo stipt om x:21.
*krijgt nu een heel vermakelijk beeld in gedachten* :o
Tsja zal wel iets zijn wat start vanaf boot .. of door iets anders getriggerd worden .. maar je had die spikes ergens uit de graph .. dus dat is nog een keertje kijken of er een patroon is .. en dan kun je dan gewoon even turen rond de tijd dat het weer plaats zou moeten vinden
Pagina: 1