iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Synolocker is volgens mij ook een Synology app voor encryptie. De malware misbruikt deze echter om encryptie toe te passen zonder dat jij de key weet.Yucko schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:19:
[...]
is dat nu de boosdoener? Ik dacht dat dit een legitieme app was van Synology zelf nl.
Synology heeft ook encryptie sofware, welk proces deze gebruikt weet ik niet. De synosync is dacht ik malware.
[ Voor 14% gewijzigd door Viper® op 05-08-2014 15:22 ]
Wel is het zo dat er in de 5.0 screenshot een timer staat, met de melding dat het bedrag verdubbeld als er niet op tijd wordt betaald. Deze timer en melding vindt ik nergens terug op de besmette boxen die ik ben tegen gekomen.. wel vreemd dus.beantherio schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:17:
[...]
Die suggestie is gedaan maar ik heb nog nergens kunnen vaststellen dat het dat ook echt is. De laatste reactie van Synology wekt trouwens de indruk dat het helemaal niet nep hoeft te zijn: blijkbaar zijn er wel gevallen van 5.0-infiltraties vastgesteld waarbij de 5.0-update was geïnstalleerd na besmetting.
Als Synolocker niet draait, heb je geen probleem?
edit: Ik kon 'm gewoon benaderen en heb 'm maar uitgedaan.
[ Voor 20% gewijzigd door albino71 op 05-08-2014 15:22 ]
Neealbino71 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:21:
Stuit net op dit topic, dus even een vraag zonder doorspitten...
Als je NAS aan internet hangt ben je vulnerable.
Even kort door de bocht. Afhankelijk van de DSM versie, poorten etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Viper® op 05-08-2014 15:23 ]
lees mijn post nog even door. Ibidem in "Synology NAS besmet met ransomware synolocker"Siluro schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:21:
[...]
Wel is het zo dat er in de 5.0 screenshot een timer staat, met de melding dat het bedrag verdubbeld als er niet op tijd wordt betaald. Deze timer en melding vindt ik nergens terug op de besmette boxen die ik ben tegen gekomen.. wel vreemd dus.
Of het is al voltooidalbino71 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:21:
"Be brave, don't shave"
Ik laat hem ook nog eventjes uit staan, maar ik begin er wel meer vertrouwen in te krijgen dat het risico beperkt is.wezzley schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:18:
op basis van Synology's regeltje "Based on our current observations this issue only affects Synology NAS servers running some older versions of DSM" laat ik mijn syno lekker uit staan. zo'n opmerking geeft mij het idee dat ze nog midden in hun onlderzoek zitten.
Als je na de pagina gaat op het tor netwerk, dan zie je daar wel een timer staan met daaronder dat het verdubbeld. Op die pagina kan je dan inloggen met je "identificatiecode" en dan zie je het vervolgens staan.Siluro schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:21:
[...]
Wel is het zo dat er in de 5.0 screenshot een timer staat, met de melding dat het bedrag verdubbeld als er niet op tijd wordt betaald. Deze timer en melding vindt ik nergens terug op de besmette boxen die ik ben tegen gekomen.. wel vreemd dus.
[ Voor 9% gewijzigd door Maxustiti op 05-08-2014 15:24 ]
Kan je nog een probleem krijgen als je je security niet op orde hebt, en niet de laatste updates geïnstalleerd hebt.albino71 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:21:
Doe eens een gok.. Als je jouw security niet op order hebt...xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:23:
[...]
Kan je nog een probleem krijgen als je je security niet op orde hebt, [..]

*sowieso
Had ik gezien inderdaad.. bedoelde niet dat er geen 5.0 gevallen zijn, maar dat de screenshot waarschijnlijk knutselwerk is.Ibidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:22:
[...]
lees mijn post nog even door. Ibidem in "Synology NAS besmet met ransomware synolocker"
Pfff, wel een issue dit zeg!
Dus als Synology eerst alles goed onderzoekt en een gedegen conclusie & actieplan naar buiten brengt - dan zijn ze nalatig en traag.wezzley schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:18:
op basis van Synology's regeltje "Based on our current observations this issue only affects Synology NAS servers running some older versions of DSM" laat ik mijn syno lekker uit staan. zo'n opmerking geeft mij het idee dat ze nog midden in hun onlderzoek zitten.
En als Synology zo snel mogelijk al wat nieuws naar buiten brengt is het voorbarig en twijfelachtig?
Kiwi !
Vergelijk Toyota met zijn terugroepacties. Gewoon toegeven dat je een fout hebt gemaakt en de mensen compenseren.
Alleen vraag ik me af of Synology zo kapitaalkrachtig is dat ze zoiets financieel kunnen trekken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
mee eens. Plus: communiceren over wat je aan het doen bent. statusupdates etc. iedere gebruiker die denkt "'t is wel erg stil" is killing voor consumentenvertrouwen.The Eagle schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:34:
Met dergelijke issues kun je het nooit goed doen. Enige wat je als fabrikant kunt doen is op je knietjes excuses aanbieden en er voro zorgen dat de ellende hersteld wordt.
Vergelijk Toyota met zijn terugroepacties. Gewoon toegeven dat je een fout hebt gemaakt en de mensen compenseren.
Alleen vraag ik me af of Synology zo kapitaalkrachtig is dat ze zoiets financieel kunnen trekken.
Los daarvan. Stel dat het enkel bij systemen plaats vindt die niet geupdate zijn, in hoe verre moet Synology mensen gaan compenseren voor hun laksheid?The Eagle schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:34:
Met dergelijke issues kun je het nooit goed doen. Enige wat je als fabrikant kunt doen is op je knietjes excuses aanbieden en er voro zorgen dat de ellende hersteld wordt.
Niet.Robkazoe schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:36:
[...]
Los daarvan. Stel dat het enkel bij systemen plaats vindt die niet geupdate zijn, in hoe verre moet Synology mensen gaan compenseren voor hun laksheid?
Ze doen er tegenwoordig alles aan om de mensen te laten updaten:
- Mailen
- Config pagina openen wanneer er een update beschikbaar is.
- Push message
Als gebruiker hoef je alleen maar even op Installeren te drukken de syno doet de rest.
Dus...
Het lijkt mij dat dit soort zaken toch wel zijn afgedekt ergens in de kleine lettertjes. Microsoft kan je toch ook niet aanklagen wegens een lek in de software?The Eagle schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:34:
Pay peanuts get monkeys !
Hm, heb dat Microsoft en Oracle (Java) nog nooit zien doen.The Eagle schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:34:
En ik heb nog steeds meer vertrouwen in Synology dan in die twee als het op snel reageren op dit soort zaken aankomt.
zal ongetwijfeld wel ergens in een eula/gebruikersvoorwaarden staan.
Verwijderd
Helaas gebruiken Video, Audio, File station deze poort ook, dus helaas moet je wel als je buitenshuis aan het streamen gaat vanaf je NAS.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:42:
Belangrijker nog dan de versies die geinfecteerd zijn is op welke manier het gebeurd. Als het het admin ding op poort 5000 is dan is het simpel op te lossen voor de meeste mensen. Er is in 2014 geen enkele noodzaak om die open te zetten naar internet, VPN werkt prima vanaf elk device.
Hoezo, dan stel je in die apps toch gewoon je lokale IP-adres in? Dat werkt prima.xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Helaas gebruiken Video, Audio, File station deze poort ook, dus helaas moet je wel als je buitenshuis aan het streamen gaat vanaf je NAS.
De islam kan uw vrijheid schaden
Damn, daar roep je zoiets...wie zegt dat het spul niet via andere toestellen is binnengekomen, bijvooprbeeld een bug in de firmware van een smart TV? Die doen DLNA...xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Helaas gebruiken Video, Audio, File station deze poort ook, dus helaas moet je wel als je buitenshuis aan het streamen gaat vanaf je NAS.
Ik snap wel wat Synology momenteel doet hoor. Mensen proberen te helpen, maar alles zoveel mogelijk binnenshuis houden om de "vijand" niet meeer info te geven dan ie heeft. Lastig (want we zouden graag meer weten en mee denken, power of GoT enzo
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
"Be brave, don't shave"
http://www.theregister.co...wake_of_synology_attacks/
Offtopic (?):
Ik wacht al met smart op het 'Internet of Things', waarbij zelfs je koelkast/thermostaat/aquariumpomp geinfecteerd kan worden.

Verwijderd
Maakt niks uit. Gewoon VPN opbouwen vanaf buitenhuis en vervolgens je interne IP nummer gebruiken.xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Niet als ik b.v. bij mijn vriendin de Google Chromecast gebruik, dan moet ik daar op hetzelfde wifi netwerk zitten en dan werkt VPN helaas niet, en gekloot met https verbindinden en chromecast ook nog eensWokschotel schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:44:
[...]
Hoezo, dan stel je in die apps toch gewoon je lokale IP-adres in? Dat werkt prima.
Tsja, dan is de keuze tussen 'veilig' en 'makkelijk'.xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:48:
[...]
Niet als ik b.v. bij mijn vriendin de Google Chromecast gebruik, dan moet ik daar op hetzelfde wifi netwerk zitten en dan werkt VPN helaas niet, en gekloot met https verbindinden en chromecast ook nog eens
En die mag iedereen voor zichzelf maken.
Persoonlijk gebruik ik ook een VPN, en heb 3 DS'en draaien die allemaal schoon zijn.

nog maar wat afwachten dan.
niemand die inhaakt op het overzicht?
(Gebruikersnaam / DSM Versie + update / Evt NAS Model?)
..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..
Daarom zie ik zaken als 'zet uw verwarming alvast een uur eerder aan via de app' niet erg zitten. Nog maar een paar apparaten extra op het netwerk (keuken?) en je kan een huis af laten branden door het te hacken. Yuk. Of moet ik nu een alu hoedje opzoeken?markvl schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:47:
Aardig artikel op The Register over deze materie:
http://www.theregister.co...wake_of_synology_attacks/
Offtopic (?):
Ik wacht al met smart op het 'Internet of Things', waarbij zelfs je koelkast/thermostaat/aquariumpomp geinfecteerd kan worden.
Kiwi !
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Je zou alles via de firewall kunnen blokkeren en een uitzondering voor het ip-adres van je vriendin maken.xippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:48:
[...]
Niet als ik b.v. bij mijn vriendin de Google Chromecast gebruik, dan moet ik daar op hetzelfde wifi netwerk zitten en dan werkt VPN helaas niet, en gekloot met https verbindinden en chromecast ook nog eens
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Als het echt met de Heartbleed-bug te maken heeft dan maakt dat ook niet zoveel uit. Ze hebben dan wellicht gewoon je (admin?) inloggegevens.Speedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:52:
eigenlijk zouden ze bij Synology bijvoorbeeld SELinux moeten gaan gebruiken. geen gekke processen die bepaalde bestanden mogen aanpassen.
En mijn zus in België, die heeft dagelijks een ander IP adresMagic schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:52:
[...]
Je zou alles via de firewall kunnen blokkeren en een uitzondering voor het ip-adres van je vriendin maken.

heartbleed was een ssl bug dus lijkt me dat dit geen effect heeft op een niet ssl inlog paginaRazr schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:53:
[...]
Als het echt met de Heartbleed-bug te maken heeft dan maakt dat ook niet zoveel uit. Ze hebben dan wellicht gewoon je (admin?) inloggegevens.
dan zou het alleen toepasbaar zijn op ssh?
Ach zolang het niet boven water is hoe het komt is alles speculatie
[ Voor 13% gewijzigd door Qualixo op 05-08-2014 15:59 ]
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
En voor de personen die poort 5001 (of welke HTTPS poort voor de login pagina dan ook) geNAT hadden wellicht.Qualixo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:54:
[...]
heartbleed was een ssl bug dus lijkt me dat dit geen effect heeft op een niet ssl inlog pagina
dan zou het alleen toepasbaar zijn op ssh?
[ Voor 4% gewijzigd door Razr op 05-08-2014 15:57 ]
Ik begrijp dat er een afweging gemaakt moet worden over het informeren van klanten en het niet-informeren van de criminelen/hackers die hierachter zetten, maar nu wordt er vrijwel geen info gegeven. Het is dat ik dagelijks op Tweakers kijk, anders was ik ook niet achter de hack gekomen met alle gevolgen van dien.
(heb 5 syno's, of althans in beheer, waarvan allen versies in de 5, geen infecties voor zover ik kan beoordelen, bij 3 stonden wel poorten 5000 en 5001 open)
Misschien weten ze het zelf ook nog niet (zeker)?Timmeah schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:17:
Wat ik frustrerend vind, is dat ik nu meerderee Syno's uit heb staan, omdat ik niet zeker weet waar de infectie ligt. Bij Syno zeggen ze wel, poortjes dicht en laatste update draaien, maar ik vind het nogal twijfelachtig overkomen, zo zonder info-verspreiding.
Ik begrijp dat er een afweging gemaakt moet worden over het informeren van klanten en het niet-informeren van de criminelen/hackers die hierachter zetten, maar nu wordt er vrijwel geen info gegeven. Het is dat ik dagelijks op Tweakers kijk, anders was ik ook niet achter de hack gekomen met alle gevolgen van dien.
(heb 5 syno's, of althans in beheer, waarvan allen versies in de 5, geen infecties voor zover ik kan beoordelen, bij 3 stonden wel poorten 5000 en 5001 open)
Dat is inderdaad duidelijk, maar hoe dan ook is het wel wat vreemd dat ik deze infectie moet vernemen via andere bronnen dan Synology zelf.Razr schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:23:
[...]
Misschien weten ze het zelf ook nog niet (zeker)?
Voor FileStation kun je een additionele/alternatieve poort (customized port) opgeven, voor Video en Audio vermoedelijk ook (heb ze niet geinstalleerd dus kan niet checken) in Application Portalxippie schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Goner op 05-08-2014 16:28 ]
ik volg Synology op twitter en zag het via hun tweets..Timmeah schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:25:
[...]
Dat is inderdaad duidelijk, maar hoe dan ook is het wel wat vreemd dat ik deze infectie moet vernemen via andere bronnen dan Synology zelf.
https://twitter.com/Synology/status/496341946294472704
Waar heb je deze info vandaan? Op het ubertrage forum is hier nog niets over te vinden.Ibidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:12:
En ik heb het verlossende ANTWOORD VANUIT SYNOLOGY aamgaande de DSM 5.0 discussie!!
So far, we have several DSM 5.0 cases diagnosed. They actually upgraded to DSM 5.0 RECENTLY after it was infected. We can tell that because we know when it's upgraded, and we know when the SynoLocker software was inserted into their system.
But still, it has chance that we missed some special issues in DSM 5.0. So please please strongly encouraged those DSM 5.0 users to send the ticket to our support.
easy way in plaats van portscannen
[ Voor 16% gewijzigd door Qualixo op 05-08-2014 16:31 ]
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
"Be brave, don't shave"
De fix die wordt genoemd patched 2 kwetsbaarheden:
- Een in File Browser: CVE-2013-6987
- Een in Web manager: CVE-2013-6955
Mensen die nu DSM 5 draaien kunnen dus al geinfecteerd zijn toen ze nog op DSM 4 zaten.
Als dit zo is dan lijkt het erop dat als je nu een recenter DSM 5 draait, en je bent niet geinfecteerd, je waarschijnlijk veilig bent.
Moet je hem met de parameter -5000 -5001 opgevenTiestor schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:30:
Je vind er ook een aantal op andere poorten.. Te bizar voor woorden imo.
En geinfecteerde:Tiestor schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:30:
Je vind er ook een aantal op andere poorten.. Te bizar voor woorden imo.
http://129.10.127.175:5000/index.html
En zo ziet dan de decryption pagina eruit: http://129.10.127.175:443/
[ Voor 12% gewijzigd door immetjes op 05-08-2014 16:36 ]
Al vaker in dit topic aangegeven dat ik vanwege mijn werk nauw samenwerk met de belangrijkste man van Synology in Europa. Heb de afgelopen dagen intensief contact met hem aangaande deze kwestie. Zodoende.HenkDePoema schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:27:
[...]
Waar heb je deze info vandaan? Op het ubertrage forum is hier nog niets over te vinden.
[ Voor 17% gewijzigd door Tiestor op 05-08-2014 16:36 ]
"Be brave, don't shave"
nope...markvl schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:31:
Als ik naar de uitleg van Synology kijk lijkt het erop dat de kwetsbaarheid in DSM 4 zat.
De fix die wordt genoemd patched 2 kwetsbaarheden:De infectie lijkt al een tijd geleden te zijn gebeurd.
- Een in File Browser: CVE-2013-6987
- Een in Web manager: CVE-2013-6955
Mensen die nu DSM 5 draaien kunnen dus al geinfecteerd zijn toen ze nog op DSM 4 zaten.
Als dit zo is dan lijkt het erop dat als je nu een recenter DSM 5 draait, en je bent niet geinfecteerd, je waarschijnlijk veilig bent.
DaaNium in "Synology NAS besmet met ransomware synolocker"
Zag in de Resource Monitor vaak synosync staan, waarvan ik dacht dat het de CloudSync-applicate was. Echter zie ik hier nu dat synosync deel uitmaakte van deze besmetting, maar heb tot op heden geen last gehad van een gelockt adminscherm. Data lijkt ook gewoon volledig in orde te zijn. Voor de zekerheid toch maar alles dicht gezet, en de NAS volledig opnieuw geïnstalleerd. Backup wordt nu teruggezet.
Wordt synosync ook nog door andere applicaties gebruikt? Anders lijk ik geluk te hebben gehad, en was ik wel besmet maar zonder grote gevolgen.
NiceIbidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:35:
[...]
Al vaker in dit topic aangegeven dat ik vanwege mijn werk nauw samenwerk met de belangrijkste man van Synology in Europa. Heb de afgelopen dagen intensief contact met hem aangaande deze kwestie. Zodoende.
Een eerdere infectie via 4.x kan simpelweg niet, omdat de NAS pas enkele maanden in gebruik is.
Toen was DSM 5 er al, en die hebben we er direct op gezet.
Dat is mooi bagger voor je, sterkte! Ik lees dit topic zojuist, gebruik mijn Syno erg veel en die staat ook gewoon op een publiek domein te pronken... maar hij staat nu even uit tot nader order.DaaNium schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:37:
inderdaad, helaas klopt die informatie echt niet (dat DSM 5.x veilig is)
Een eerdere infectie via 4.x kan simpelweg niet, omdat de NAS pas enkele maanden in gebruik is.
Klopt zo heb ik DS Audio/File beschikbaar gemaakt voor anderen. Wel tijdelijk even dicht gezet omdat het niet bekend is waar het inzit.Goner schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:26:
[...]
Voor FileStation kun je een additionele/alternatieve poort (customized port) opgeven, voor Video en Audio vermoedelijk ook (heb ze niet geinstalleerd dus kan niet checken) in Application Portal
DSM poort heb ik ook aangepast, maar niet geforward in de router zodat ie alleen via VPN beschikbaar is.
Hoe weet je dan zeker dat je niet bent geinfecteerd tussen moment van aanzetten en updaten? Blijkbaar heb je 'm niet met DSM versie 5 out-of-the-box gekregen.DaaNium schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:37:
inderdaad, helaas klopt die informatie echt niet (dat DSM 5.x veilig is)
Je download een image van de Synology website en die installeer je meteen.
[ Voor 34% gewijzigd door Speedfightserv op 05-08-2014 16:45 ]
Je installeert je Syno toch met lege schijvenManagelorian schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:42:
[...]
Hoe weet je dan zeker dat je niet bent geinfecteerd tussen moment van aanzetten en updaten? Blijkbaar heb je 'm niet met DSM versie 5 out-of-the-box gekregen.
Niets is onmogelijk, maar dat lijkt me wel een HEEL erg kleine kans.Managelorian schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:42:
[...]
Hoe weet je dan zeker dat je niet bent geinfecteerd tussen moment van aanzetten en updaten? Blijkbaar heb je 'm niet met DSM versie 5 out-of-the-box gekregen.
DSM 5 kan ook niet out-of-the-box, omdat je die moet installeren op de harddisk

[ Voor 10% gewijzigd door Managelorian op 05-08-2014 16:46 ]
Klopt, maar hij download dan wel de meest recente build. Op 10-03 is de eerste versie van DSM 5.0 uitgebracht.Speedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:44:
als je de Synology aanschaf staat er nog niets op... (dus ook geen DSM)
Kleine correctie, ik heb die van mij vorige week uit de doos gehaald en er werd toen om de een of andere reden de een na laatste versie op geïnstalleerd. Kon overigens wel meteen updaten naar de laatste versie.Ibidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:47:
[...]
Klopt, maar hij download dan wel de meest recente build. Op 10-03 is de eerste versie van DSM 5.0 uitgebracht.
"Be brave, don't shave"
Hij heeft het niet betaald maar een screenshot gevonden via shodanHenkDePoema schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:46:
Hier een tweet van iemand die blijkbaar betaald heeft voor de decription key
Het klinkt me heel onwaarschijnlijk in de oren dat een systeem voor die tijd besmet zou kunnen zijn geraakt, vervolgens de update naar 5.0 heeft ontvangen en dat Synolocker pas nu actief geworden is.Ibidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:47:
[...]
Klopt, maar hij download dan wel de meest recente build. Op 10-03 is de eerste versie van DSM 5.0 uitgebracht.
ik heb vorige week nog 2 Synology's geïnstalleerd. Hij ging niets zelf downloaden o.i.d.Ibidem schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:47:
[...]
Dat doet ie toch tijdens de installatie?Speedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:53:
[...]
ik heb vorige week nog 2 Synology's geïnstalleerd. Hij ging niets zelf downloaden o.i.d.
"Be brave, don't shave"
Als dit echt is kan het voor sommige mensen een uitkomst zijn (mocht Synology je niet kunnen helpen)Speedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:51:
[...]
Hij heeft het niet betaald maar een screenshot gevonden via shodan
*(echter ben ik van mening dat je deze "bende" niet moet betalen)
Cloud ☁️
Bij mij stond er "download de DSM van de Synology website en geef het pad op"
Lekker!
waarschijnlijk is het een Nederlands IP.Speedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:51:
[...]
Hij heeft het niet betaald maar een screenshot gevonden via shodan
[ Voor 6% gewijzigd door Maxustiti op 05-08-2014 17:03 ]
Ok, die heb ik niet gehad volgens mijSpeedfightserv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:55:
[...]
Bij mij stond er "download de DSM van de Synology website en geef het pad op"
Vast wel ergens terug te vinden in het jaarverslag van deze bendeNapsju schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:55:
Ben benieuwd hoe veel geld er nou buit gemaakt kan worden door deze bende. Waarschijnlijk zullen we het nooit weten.
"Be brave, don't shave"
Hij is al 0,04% verder sinds het verspreide screenshot. Maar er zit blijkbaar progressie inMrBrownie12 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:56:
[...]
waarschijnlijk is het deze: http://A.B.C.D:443/. Een Nederlands IP.
[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 05-08-2014 17:24 . Reden: IP weg ]
waarschijnlijk heeft er net iemand op uninstall geklikt.. want de site is niet meer up.MrBrownie12 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:56:
waarschijnlijk is het deze: http://A.B.C.D:443/. Een Nederlands IP.
[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 05-08-2014 17:24 . Reden: IP weg ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
hij is nog wel up maar wordt op dit moment een beetje geDDOS denk ikDukeBox schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:59:
[...]
waarschijnlijk heeft er net iemand op uninstall geklikt.. want de site is niet meer up.
"Be brave, don't shave"
Nah... CPU staat op 100% en kan dus niet veel meer naast het decrypten doen. Daarnaast denk ik dat er nu wel ERG veel mensen erop kijken omdat het hier publiek staat.DukeBox schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:59:
[...]
waarschijnlijk heeft er net iemand op uninstall geklikt.. want de site is niet meer up.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bij mij doet hij het nog wel (na even wachten). Wel link dat iedereen nu op uninstall kan drukken. Hopelijk gaat er niets fout als iemand dat doet voordat de decrypt klaar is...DukeBox schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:59:
[...]
Pay peanuts get monkeys !
Nou, ik help het hem hopen.. hoop dat ie zijn private en public key ook ergens anders heeft opgeslagen. En idd stom om hem open te laten staan.
[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 05-08-2014 17:03 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Maxustiti op 05-08-2014 17:03 ]
Tis een nederlands adress uit flevoland als ik het zo snel terug zie..
Hebben de mannen van IT op mijn werk ook weer wat te doenDutch_guy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:02:
En toen werden we allemaal besmet omdat we naar die pagina zitten te kijken.
"Be brave, don't shave"
Nu even een cronjobje maken die me waarschuwt als synosync wel gaat draaien en wat instellingen aanpassen. Video en Audio station op andere poorten. Email wanneer nieuwe update beschikbaar is. Auto updates voor packages, etc
Nou, als je hem zo open laat aan internet heb je het eigenlijk ook wel verdiend ookRobkazoe schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:05:
Het zou toch wel een verschrikkelijke klotestreek zijn om hem te uninstallen tijdens het decrypten. Maar zou er stiekem wel om kunnen lachen.
Verwijderd
Dit vraag ik me ook af. Voordat ik m'n NAS gisteren uit heb gezet heb ik nog even door de processen heen gekeken, en toen zag ik volgens mij ook synosync lopen (nam maar weinig CPU in). Weet iemand of synosync op een niet geinfecteerde DSM systeem ook actief is? Anders moet ik maar even wachten met het heropstarten...PeeVv schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:36:
Hm...had hier al enige tijd lang van een haperende DS114. 100% CPU, slecht reagerend op verzoeken, maar alles werkte wel. DSM5 is geïnstalleerd op het moment dat het officieel beschikbaar is gesteld, en er stonden redelijk wat poorten open (SSH, admin, http(s), torrents, sabnzbd, bittorrent sync, sickbeard etc).
Zag in de Resource Monitor vaak synosync staan, waarvan ik dacht dat het de CloudSync-applicate was. Echter zie ik hier nu dat synosync deel uitmaakte van deze besmetting, maar heb tot op heden geen last gehad van een gelockt adminscherm. Data lijkt ook gewoon volledig in orde te zijn. Voor de zekerheid toch maar alles dicht gezet, en de NAS volledig opnieuw geïnstalleerd. Backup wordt nu teruggezet.
Wordt synosync ook nog door andere applicaties gebruikt? Anders lijk ik geluk te hebben gehad, en was ik wel besmet maar zonder grote gevolgen.
Hier draait op DSM5-4493 u3 geen synosys proces.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:09:
[...]
Dit vraag ik me ook af. Voordat ik m'n NAS gisteren uit heb gezet heb ik nog even door de processen heen gekeken, en toen zag ik volgens mij ook synosync lopen (nam maar weinig CPU in). Weet iemand of synosync op een niet geinfecteerde DSM systeem ook actief is? Anders moet ik maar even wachten met het heropstarten...
~~~[html]Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld om de situatie rond de synolocker ransomware te bespreken. Offtopic reacties worden niet gewaardeerd.
Indien je ook slachtoffer denkt te zijn: vermeld dan minimaal welke DSM-versie je gebruikt en welke poorten er open staan. Zonder deze informatie kunnen we je niet goed verder helpen.~~~[/html]