ProudElm schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 12:03:
Domme vraag wellicht, als ik de NAS schrijven er uit haal. Zijn deze te lezen met windows? Zo kan ik in ieder geval voor de zekerheid een backup maken zonder hier voor eerst de NAS aan te zetten en wellicht kan geven om te starten of erger, verder te gaan met encrypten?
Na lezen vanochtend NAS gelijk uit laten zetten maar thuis..
Om diverse redenen heb ik de afgelopen jaren al wat ext3 en later ext4 Synology schijven (vroeger was ext3 standaard, nu ext4) uitgelezen onder Windows, met deze tool:
http://sourceforge.net/projects/ext2read/
Ubuntu installaties en images werken vast ook, maar een beetje overbodige luxe als een portable tool van een paar kb het onder Windows ook doet.
Zolang je je schijf niet zelf enqrypt is dat geen enkel probleem. Van dat zelf enqrypten ben ik niet zo een voorstander meer nu je geen kant op kan als er een bug in dat systeem zit (wat mij vorig jaar gebeurde op een DSM4.3 NAS. Synology team is toen meerdere dagen op een door mij beheerde NAS bezig geweest dit te achterhalen en op te lossen). Bovendien werkt timeback-up niet en je kunt buiten Synology nooit meer bij je bestanden.
Wel diefstalgevoelig, want zonder enqrypt is er geen enkele manier om je bestanden te beveiligen tegen offline diefstal. Iedereen die je NASje meeneemt heeft alle data.
[
Voor 7% gewijzigd door
Malarky op 05-08-2014 12:15
]