Deze hele situatie is erg ongelukkig voor het merk Synology en voor het gevoel en de daadwerkelijke veiligheid van iedereen die "blind" wil varen op het kopen van een goed merk.
Wat mij betreft heeft Synology een aantal héél belangrijke steken laten vallen, of tenminste planken gemist:
Wat mij betreft heeft Synology een aantal héél belangrijke steken laten vallen, of tenminste planken gemist:
- Na initiële installatie is de configuratie van een Synology nas LEK (niet zo lek als een mandje, maar wel kwetsbaar). Dit is onder andere veroorzaakt door een aantal best practices die niet gevolgd worden.
- Er is standaard een admin account met de naam "admin". Bij configureren wordt je niet gevraagd om een nieuwe account te creëren of om de naam van deze account te wijzigen.
- De firewall wordt niet standaard ingesteld. Het zou bijzonder eenvoudig zijn om met een stuk of één tot drie regels een goede firewall functionaliteit toe te voegen, denk aan: allow all on local network (makkelijk te detecteren of zelfs dynamisch toe te passen), allow ... on region NL (bijv. webserver ofzo), deny all.
- De grote hoeveelheid van beschikbare packages roepen op tot de nas naar buiten toe open zetten. Ik denk dat veel gebruikers dit dan ook doen, het zij via NAT regels of met allerlei uPnP constructies. Dit onderschrijft de noodzaak van een firewall wizard bij installatie.
- Critical security updates maken deel uit van een handmatig update proces. Het zou beter zijn als security patches in een andere context kunnen worden geïnstalleerd in een automatisch update proces (wat men uit kan zetten), zodat de situatie die ze nu twee keer hebben gehad minder of niet meer voor kan komen.