iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Verwacht dan ook snel een oplossing vanuit Synology voor dit issue.
Our product team is investigating this case heavily. We have had some initial findings. But to be 100% sure about the situations, our team is doing more tests and checkings now. Should you hear any similar cases, please ask them to submit support tickets to us
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=3&t=88716
We will take care of these cases at the highest priority.
We will also announce the solutions and information publicly when we sort out the situation.
Je zou dan ook een proces moeten ziet dat heel erg bezig is ...Judaz schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:48:
encrypten van x GB kost veel tijd.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik heb iemand thuis alleen laten proberen om het admin panel te bereiken(:5000), dat ging goed en het normale scherm kwam in beeld. Krijg je de locker melding al direct als je naar het inlog scherm van de NAS gaat of moet je eerst nog inloggen? Verder de NAS direct uit laten zetten door een bekende, lastig aangezien ik in het buitenland zit.
Zeer benieuwd waar nu dit lek zit.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Smartphone via je mobiele provider. Alles kan hoorOrion84 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:35:
[...]
Uhm, wellicht kan hij er niet bij omdat zijn baas poort 5000 uitgaand dicht heeft staan, maar is zijn NAS wel bereikbaar van buiten? Iets met aannames en zo
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
We zijn allemaal wel benieuwd waar het lek zit...
Dat zou de heartbleed bug zijn: Wikipedia: HeartbleedTjahneee schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:58:
Bij een comment bij https://www.security.nl/p...bestanden+op+Synology+NAS
Stond er dat mogelijk de bepaalde DSM kwetsbaar is voor de heartbreak bug.. Meer info: https://mobile.twitter.co...status/496182220844191744
Deze zou nog in de gebruikte OpenSSL versie zitten.
Mij lijkt het sterk, maar je weet maar nooit.
5.0 Heeft specifiek hiervoor een update gekregen destijds
Taipei, Taiwan—April 11st, 2014—Synology® Inc. today releases the latest DSM 5.0-4458 Update 2 to resolve the vulnerability CVE-2014-0160 (also known as the Heartbleed bug) in the OpenSSL software.
[ Voor 19% gewijzigd door Viper® op 04-08-2014 16:10 ]
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 04-08-2014 16:12 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Toch maar even remote uitzetten, zoveel mail komt er niet binnen op dat domein.
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 04-08-2014 16:16 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Als je SSL dus uit hebt staan op je NAS, dan lijkt me dat je weinig last kunt hebben van heartbleed.
Wie zegt dat de quickconnect nog werkt bij infected systemen?spartacusNLD schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:12:
voor de mensen mensen die ooit quickconnect hebben ingesteld (en nu niet thuis zijn) kunnen via http://USERNAME.quickconnect.to kijken of hun nas nog te bereiken is (als hij uberhaupt aan staat) bij mij is hij niet bereikbaar dus bevestigd dit mijn vermoeden dat hij niet aan stondben iig veilig..
Had hem via ez-internet een portforward laten maken destijds, maar heb die nu voor alle zekerheid maar ff uitgezet.
Nu draaide ik wel de laatste update, had de admin user gedisabled en gebruik 2-factor auth. maar beter maar even zorgen dat hij extern niet bereikbaar is tot er een update vanuit Synology is...
De meeste zullen gebruik maken van de https (ssl) login op de nas.roland83 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:14:
Ik geloof eerlijk gezegd erg weinig van de heartbleed-bug als oorzaak. Die bug gaf een enorm geheugenlek, maar dat lek bleef wel binnen openssl. Het was - voor zover ik het goed heb begrepen - alleen mogelijk om gegevens over de ssl-verbindingen uit het geheugen te lezen, zoals keys, data, etcetera. Dus niet om geheugen van andere applicaties te benaderen.
Als je SSL dus uit hebt staan op je NAS, dan lijkt me dat je weinig last kunt hebben van heartbleed.
Ik ben geen expert, maar zover ik begrijp kunnen ze dus certificaat gegevens en username/password opvragen.
Wat ze uiteindelijk willen is een account met toegang om vervolgens custom software te laden.
Even updaten is daar ook niet zomaar bij, is allemaal custom made releases.
Heb alleen 873 (NetBackup), 22 (SSH, met sterk password), 1723 (PPTP VPN), en nog 2 random hoge poorten voor Download Station (Torrent).
uhmm tjah dat weten we niet iddRemi schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:14:
[...]
Wie zegt dat de quickconnect nog werkt bij infected systemen?![]()
![]()
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Die SSH op 22 zou ik mee oppassen. Als daar een vulnerability in zit maakt je wachtwoord weinig meer uit. Die zou ik meteen uitzetten eigenlijk.ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:16:
What about XPEnology? Dat heb ik op m'n zelfbouw NAS draaien (4.2-3211).
Heb alleen 873 (NetBackup), 22 (SSH, met sterk password), 1723 (PPTP VPN), en nog 2 random hoge poorten voor Download Station (Torrent).
Nog geen melding gezien..
Ik wacht ook maar even tot er meer bekend is...
Ik hoop dat ze wel snel met iets komen..
Je zult op je bedrijf zoiets moeten krijgen..
PSN: McMillan0984
Is nodig voor NetBackup naar een Synology bij m'n ouders thuis helaas... Zonder poort 22 werkt dat nietHooglander1 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:17:
[...]
Die SSH op 22 zou ik mee oppassen. Als daar een vulnerability in zit maakt je wachtwoord weinig meer uit. Die zou ik meteen uitzetten eigenlijk.
Heb wel de 'Automatisch blokkeren' erg strak staan. 3x proberen in 3 min =

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2014 16:18 ]
ik heb zelf ook gewoon 5001 open staan
Tjah, zou ik toch echt niet doen. Er wijst nu veel op dat dat de oorzaak is.ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:18:
[...]
Is nodig voor NetBackup naar een Synology bij m'n ouders thuis helaas... Zonder poort 22 werkt dat niet
En wachtwoorden of blokkeeracties zijn echt irrelevant in deze. Die komen er helemaal niet aan ten pas.
Daarom dat hackers na 1 of 2 keer proberen een uurtje wachten. Dus zo strak staat deze nou ook weer niet.ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:18:
[...]
Is nodig voor NetBackup naar een Synology bij m'n ouders thuis helaas... Zonder poort 22 werkt dat niet
Heb hetzelfde als jij maar voor de zekerheid bijde nassen van het internet gehaald door de portforwarder uit te zetten in de router. Dan maar even geen backup maar ook geen bereikbare en kwetsbare nas.ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:18:
[...]
Wat mss een oplossing is voor ssh is de poort in je syno veranderen naar een custompoort. Zo heb ik geen poort 22 open staan maar een hele hoge.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Daar zat ik net aan te denken. Daarom staat de mijne iig ingesteld op 3x in 4 uuravec_style schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:19:
[...]
Daarom dat hackers na 1 of 2 keer proberen een uurtje wachten. Dus zo strak staat deze nou ook weer niet.
Dat betwijfel ik. Standaard staat ssl niet aan, zonder geldig ssl-certificaat werkt het wel maar krijg je in je browser allerlei waarschuwingen voorgeschoteld. De gemiddelde gebruiker zal dan denken: ik zet het maar weer uit, het werkt blijkbaar niet.Viper® schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:16:
De meeste zullen gebruik maken van de https (ssl) login op de nas.
Volgens mij haal je SSH en SSL door de war. Heartbleed is een bekende vulnerability op SSL. SSH is behoorlijk veilig, daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Mits je sterke wachtwoorden instelt, en root niet op afstand kan laten inloggen.Hooglander1 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:17:
Die SSH op 22 zou ik mee oppassen. Als daar een vulnerability in zit maakt je wachtwoord weinig meer uit. Die zou ik meteen uitzetten eigenlijk.
Het klinkt mij iets te toevallig dat er zoveel mensen getroffen zijn terwijl er relatief vrijwel geen mensen zijn met zo'n NAS. Of zou het hele internet scannen op poort 5000/5001 echt zo snel gaan?
https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2
Er was 1 browser waarbij je niet eens verder kon, dan moest je bij opties ergens expliciet het certificaat toestaan oid.
Download the laatste pat file en volg dit:ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:16:
What about XPEnology? Dat heb ik op m'n zelfbouw NAS draaien (4.2-3211).
Download the update without installing (inside dsm update utility)
connect in root with ssh
type:
Xpenology> sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1
Xpenology> mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info
Then do the update.
Dus daarna pas op OK klikken om te gaan updaten.
Doe je dit niet dan krijg je een melding dat het bestand corrupt is.

Zet m'n NAS wel uit
Ik heb er in ieder geval wel eens aan gedacht dat zo'n systeem risico's in zich meedraagt.Razr schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:22:
Is het niet realistisch om te denken dat bijv. de MyDS-service van Synology gekraakt is waardoor alle IP's of andere ID's uitgelezen konden worden?
Dus het is niet moeilijk maar begrijpelijk om het nu niet even tussendoor te doen
Dit. Ik vind het zo raar dat hiervoor géén duidelijke (voor dummies duidelijk) uitleg voor is om dat in te stellen. Ik vind dit zelf al een lastige opgave met de handleidingen die online zijn te vinden. Voor het domein gedeelte staat nergens écht goed en duidelijk uitgelegd. Die zelf ondertekende certificaten kunnen ze net zo goed weglaten, want dat geeft naar mijn idee maar wat schijnveiligheid; Oh ik heb nu HTTPS. En dan log je in en dan zie je: "Waarschuwing" en "Haal me hier vandaan"roland83 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:21:
[...]
Dat betwijfel ik. Standaard staat ssl niet aan, zonder geldig ssl-certificaat werkt het wel maar krijg je in je browser allerlei waarschuwingen voorgeschoteld. De gemiddelde gebruiker zal dan denken: ik zet het maar weer uit, het werkt blijkbaar niet.
Net als die max aantal inlogpogingen (nu dus blijkbaar niet relevant voor de hack) zou gewoon standaard aan moeten staan óf duidelijk worden vermeld ergens.
Er is nog niemand die heeft gezegd dat dit de oorzaak van het probleem isQualixo schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:33:
Wat je kan doen is als je HTTPS aanzet, met de synology firewall de http toegang blokkeren en ook redirect aanzetten van de interface van http naar https.
Nee maar just saying.. je kan wel https aanzetten maar al je niet de rest dicht timmertlolgast schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:34:
[...]
Er is nog niemand die heeft gezegd dat dit de oorzaak van het probleem is
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nu even de NAS uitgezet.
Ga straks thuis wel even een andere standaard poort pakken.. heb wel de 5x binnen 5 minuten inloggen er op staan. Maar veilig is dit dus ook niet helemaal.. kan dit beter op meer zetten.
- The Neo and Only -
Volgens mij is 5x in 999minuten veiliger dan 5x5NeoFoX schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:46:
Heb hier ook standaard poort 22 doorgezet.. de router houdt de rest wel tegen.
Nu even de NAS uitgezet.
Ga straks thuis wel even een andere standaard poort pakken.. heb wel de 5x binnen 5 minuten inloggen er op staan. Maar veilig is dit dus ook niet helemaal.. kan dit beter op meer zetten.
Je kan beter 3 x in 1440 minuten dus 1 dag doen.NeoFoX schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:46:
heb wel de 5x binnen 5 minuten inloggen er op staan. Maar veilig is dit dus ook niet helemaal.. kan dit beter op meer zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door Tiestor op 04-08-2014 16:55 ]
"Be brave, don't shave"
Ik heb beide systemen stilgelegd totdat er een verklaring van Synology is. Ik vermoed dat ik weinig risico loop maar ik neem het zekere voor het onzekere.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Zo kan je misschien achter het land van deze mallot komen of in iedergeval waar deze server gehost word en die laten sluiten.
op sommige forums zeggen ze dat je via de tool van Synology (Synology Assistant) een nieuwe versie van DSM kunt installeren; als je status van de NAS "migratable" is
zie deze link http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=3&t=88716
Echter, als ik de stappen volg van die pagina, zegt de NAS niet migratable, maar configuration lost
PS De pagina krijg je te zien als je wil inloggen op je nas (bijv. 192.168.1.100)
[ Voor 2% gewijzigd door DaaNium op 04-08-2014 17:17 . Reden: modelnaam er bij gezet en DSM versie volledig ingevuld ]
..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..
Ik lees het hier wel meer maar het veranderen van de poorten is echt schijnveiligheid. Een portscan is zo gedaan. Natuurlijk helpen alle kleine beetjes maar dit lijken vrij slimme hackers te zijn (geen script kiddies) en die laten zich echt niet tegenhouden door een ander port nummer.NeoFoX schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:46:
Ik heb die van mij maar uitgezet tot er meer duidelijk is.
Gisteravond heb ik de initiele melding gedaan op het synology forum.
Inmiddels heb ik wat informatie daar aangevuld, maar ik beantwoord graag wat vragen ,die ik voorbij heb zien komen.
Synology: DS212
DSM: 4.3 (updaten was niet mogelijk ivm partitiegrootte)
poorten: 22, 5000 (wat ik zeker weet)
account: admin
password: sterk (13 characters, geen dictionairy)
Afspelen van films op mediaspeler ging schokkerig. Reboot router, reboot synology. Na reboot synology was de inlogpagina aangepast.
Natuurlijk kunnen ze al je poorten gaan scannen. Maar bedenk je wel dat ze daarvoor veel meer tijd nodig hebben. + dat "Normale" gebruiker niet snel hun dsm poort zullen veranderen.
Een hacker zal dus sneller een port scan doen op poort 5000 dan alle poorten bij langs gaan of er toevallig dsm op draait.
Deed je SSH met key authentication of was passwords ook toegestaan?ralphsensei schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:15:
Hi Tweakers,
Inmiddels heb ik wat informatie daar aangevuld, maar ik beantwoord graag wat vragen ,die ik voorbij heb zien komen.
Afspelen van films op mediaspeler ging schokkerig. Reboot router, reboot synology. Na reboot synology was de inlogpagina aangepast.
Ik heb die van mij ook maar even uit gezet voor de zekerheid...
[ Voor 4% gewijzigd door Cidolfas op 04-08-2014 17:21 ]
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2
Draai de nieuwste versie dan DSM 5.0.
Maar heb toch gelijk beide DS2013 system uit gezet
Welke services en packages gebruikte je allemaal op je Synology?ralphsensei schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:15:
Hi Tweakers,
Gebruikte je ook geen Quickconnect?ralphsensei schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:24:
@beantherio:
sabnzb, antivirus, couchpatato (inactief), lazylibrarian (inactief), autosub (inactief), PLEX (recent geinstalleerd).
nog nooit iets gedaan met torrents
Nee. Van wat ik gelezen heb tot nog toe lijkt het heel aanemelijk dat ze het admin account gekraakt hebben. Poort was standaard, username bekend, dus enkel het password vinden.
Mijn advies - zet externe toegang tot nader order uit en disable je admin account (nadat je een alternatief account hebt gemaakt met adminrechten). De externe toegang leek mij wel handig. Alle 2 de keren dat ik het gebruikt heb :-)
User [admin] from [116.10.191.167] failed to log in via [SSH] due to authorization failure.
Kan dit er iets mee te maken hebben?
Pay peanuts get monkeys !
Bedankt voor je reply! Dit vind ik toch wel verontrustend: ik ging er een beetje vanuit dat Quickconnect de oorzaak was van al deze elende. Gelukkig zelf nergens last van gehad, maar m'n NASjes blijven toch echt uit staan totdat er een sluitend verhaal van Synology komt.ralphsensei schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:31:
[...]
Nee. Van wat ik gelezen heb tot nog toe lijkt het heel aanemelijk dat ze het admin account gekraakt hebben. Poort was standaard, username bekend, dus enkel het password vinden.
Mijn advies - zet externe toegang tot nader order uit en disable je admin account (nadat je een alternatief account hebt gemaakt met adminrechten). De externe toegang leek mij wel handig. Alle 2 de keren dat ik het gebruikt heb :-)
Nou vraag ik me eigenlijk af of het ook gevaarlijk is om die open te hebben staan. Kunnen ze door middel van die open poort ook andere services benaderen of alleen werkelijk Transmission?
Arrived anxious, left bored
Zonder nieuwe informatie helaas.Puck schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:41:
Officiële post van Synology up hun forum over SynoLocker: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=108&t=88770
We'd like to give you an update regarding SynoLocker, a randsomware affecting certain Synology servers. When trying to access DSM, it displays the message below, in addition to instructions for paying a fee to unlock your data:
"All important files on this NAS have been encrypted using strong crypotgraphy"
What should you do?
If you are seeing this message when trying to login to DSM, please:
1-power off your DiskStation immediately to avoid more files being encrypted
2-contact our Support team so we can investigate further
If you are in doubt as to whether your DiskStation may be affected, please don't hesitate to contact us at security@synology.com
We will keep you updated in this thread with any information we have to address this issue.
Is daar uit af te leiden dat ik een Synology heb?
Net even snel gechecked of ik via windows mijn nas kon browsen. Dit lukte, ook was het gelukt om een film af te spelen. Nu staat de nas weer uit, maar het lijkt er dus op dat mijn bestanden niet zijn encrypt.
Ik draai overigens op 4.3 en had poort 5000 open en log in met het admin account. Ondertussen de poorten ook al dicht gegooid en na deze bende de boel toch maar een stuk veiliger instellen.
Als ze remote willen kijken moet de syno helaas weer aan.
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij nog bezig is om de bestanden te encrypten. Ik zou je nas uit laten staan totdat synology een passende oplossing heeft.
@nivali: Op de pagina die meldt dat je besmet bent is een link naar de bestanden die zijn ge-encryptNivali schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:46:
Zojuist even thuis me nas weer aangezet. Ik kreeg helaas tijdens het afsluiten van mijn synology de synolocker. Het afsluiten duurde erg lang, dus ik dacht de pagina even te herladen en toen kwam er dus de melding.
Net even snel gechecked of ik via windows mijn nas kon browsen. Dit lukte, ook was het gelukt om een film af te spelen. Nu staat de nas weer uit, maar het lijkt er dus op dat mijn bestanden niet zijn encrypt.
Ik draai overigens op 4.3 en had poort 5000 open en log in met het admin account. Ondertussen de poorten ook al dicht gegooid en na deze bende de boel toch maar een stuk veiliger instellen.
Bij mij uitsluitend de directory foto's.
Via explorer zijn ze prima zichtbaar, alleen openen is er niet meer bij. De encryptie lijkt dus selectief
Stel er komt vandaag of morgen een update. Dan wordt dit bekend gemaakt. Pas dan zou ik de NAS inschakelen en z.s.m. updaten.spartacusNLD schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:50:
maar als je niet meer op je nas kan hoe kan je dan een update draaien om synolocker eraf te krijgen? ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
Daarna via Synology Assistant uploaden naar je NAS. Ik weet alleen niet of je dan nog/weer aan je bestanden kunt komen
Veel effectiever is kleine doc en pdf bestanden. Te beginnen met de kleinste bestanden voor maximale effectiviteit.
Uitzetten dus. Ik zou bij het inschakelen dan ook één van mijn raid-mirror disks weglaten.
[ Voor 19% gewijzigd door hhoekstra op 04-08-2014 17:53 ]

Knappe jongen die daar nog doorheen komt met alleen mijn interne IP's en mijn kantoor-IP op de whitelist.
Het NAS compleet uitzetten lijkt me wat rigoureus. Als ze niet van buitenaf op een poort kunnen dan kunnen ze daar ook niks mee doen.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Vooralsnog geen besmetting geconstateerd (op basis van CPU gebruik, lopende processen, het feit dat ik nog geen SynoLocker scherm geserveerd kreeg en het uitschakelen binnen 1 min. gebeurd was)
Nu afwachten
tenzij de besmetting via een werkstation of een ander netwerk apparaat gebeurdNMe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:58:
Ik gok het er voor het gemak maar op dat mijn firewall alles tegenhoudt:
[afbeelding]
Knappe jongen die daar nog doorheen komt met alleen mijn interne IP's en mijn kantoor-IP op de whitelist.
Het NAS compleet uitzetten lijkt me wat rigoureus. Als ze niet van buitenaf op een poort kunnen dan kunnen ze daar ook niks mee doen.
[ Voor 37% gewijzigd door Yucko op 04-08-2014 17:59 ]
Vanavond nog maar eens verder erin duiken.
Dat lijstje met encrypted files heb ik op het werk even snel doorgekeken, maar dat was ongeveer alles was op de nas stond. Ik heb 1 film geprobeerd en daarna snel de nas weer van stroom afgehaald, uizetten duurde te lang (of kon die niet vanzelf?). Het is wel toevallig als ik net een film heb getest die niet encrypted is, maar die kans zit er in.
Ik wacht het af, meer valt er niet te doen.
Dan maar even geen externe toegang via het internet zo lang er niet duidelijk is wat dit veroorzaakt!
DSM 5 kan ook getroffen worden, mijn buurman heeft DSM 5 draaien en is ook geinfecteerdCrazyFool schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:06:
Zojuist ook maar even mijn nas uitgezet. Geen synolocker in beeld gezien. Ben ansich wel blij dat ik toevallig afgelopen zaterdag de update van 4.3 naar 5.0 heb gedaan. Straks even de router rules uitschakelen en de nas weer aanslingeren.
Dan maar even geen externe toegang via het internet zo lang er niet duidelijk is wat dit veroorzaakt!
Weet je toevallig welke versie van DSM 5?DaaNium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:22:
[...]
DSM 5 kan ook getroffen worden, mijn buurman heeft DSM 5 draaien en is ook geinfecteerd
DaaNium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:08:
mijn buurman heeft een DS214play en draait op DSM 5.0-4493, en heeft sinds vanmorgen ook de synolocker op zijn nas
op sommige forums zeggen ze dat je via de tool van Synology (Synology Assistant) een nieuwe versie van DSM kunt installeren; als je status van de NAS "migratable" is
zie deze link http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=3&t=88716
Echter, als ik de stappen volg van die pagina, zegt de NAS niet migratable, maar configuration lost
PS De pagina krijg je te zien als je wil inloggen op je nas (bijv. 192.168.1.100)
Welke versie van 4493? Er zijn inmiddels al 3 updates van he.
Ja dat vroeg ik mij ook af. Houd de hele tijd het forum al in de gaten. Dan heeft hij de volgende mogelijke gaten:DaaNium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:28:
jah, i know, gewoon de eerste, zonder update. gewoon 4493 as is
Upgraded OpenSSL to Version 1.0.1h to fix several security issues. (CVE-2014-0224, CVE-2014-0221, CVE-2014-0195, CVE-2014-0198, CVE-2010-5298, and CVE-2014-3470)
Fixed two SAMBA vulnerabilities which allowed remote attackers to use the weaknesses to perform DoS attacks (CVE-2014-0244, CVE-2014-3493).
Denk niet dat bovenstaande mogelijke gaten hiermee te maken hebben, maar dat zijn natuurlijk ook speculaties. Ben heel benieuwd of er al iemand met update 3 is getroffen. Dan kunnen we de DSM versies in ieder geval uitsluiten en moet het iets van een service zijn. Had hij toevallig ook brute-force beveiliging aanstaan?
Als ik ralphsensei mag geloven lijkt mij een password attack ook sterk. Moet aardig wat tijd/resources kosten om een password van 13 karakters te kraken. Lijkt mij dus niet effectief?
ralphsensei schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:15:
[ Voor 20% gewijzigd door JPtjeeNL op 04-08-2014 18:34 ]
Zou het geen keylogger zijn die de computers infecteert (en niet de syno) en vervolgens admin wachtwoord naar de control server stuurt? Vind het nogal bijzonder dat een aantal mensen juist geïnfecteerd werd tijdens het afsluiten.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Dan heb je de patch voor Heartbleed al niet gehad geloof ik.DaaNium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:28:
jah, i know, gewoon de eerste, zonder update. gewoon 4493 as is
Ik ben benieuwd of de meest recente versie van DSM ook kwetsbaar is of niet maar tot ik dat zeker weet bescherm ik mijn NAS wel wat meer dan anders.
[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 04-08-2014 18:33 ]

[ Voor 4% gewijzigd door beantherio op 04-08-2014 18:33 ]
Vervelend ja, maar niet geheel onverwacht natuurlijk, krap 24 uur nadat de eerste meldingen binnenkwamen.beantherio schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:33:
Het feit dat er nog geen concreet gat is aangewezen als oorzaak van deze hack is toch wel erg vervelend.
Is DSM 5.0
Port forwarding op mijn router staat ook uit. Ben ik daarmee save?
Op mijn NAS draait ook Plex, Couchpotato, Sickbeard en sabnzbd. Die programma's maken verbinding met het internet. Zou het in 't ergste geval kunnen dat die een probleem geven (als er bijvoorbeeld iemand een foute package update voor die programma's op git zet)?
Dezen avond eens opstarten en alles nakijken.
Heartbleed zat in DSM 5.0-4458 Update 2NMe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:32:
[...]
Dan heb je de patch voor Heartbleed al niet gehad geloof ik.
"vrijgegeven, die een kwetsbaarheid in OpenSSL-software (ook bekend als de ‘Heartbleed bug’; CVE-2014-0160) dicht."
In update 5.0-4493 Update 1 zit ook een upgrade voor OpenSSL inderdaad.
Upgraded OpenSSL to Version 1.0.1h to fix several security issues. (CVE-2014-0224, CVE-2014-0221, CVE-2014-0195, CVE-2014-0198, CVE-2010-5298, and CVE-2014-3470)
[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 04-08-2014 18:40 ]
Cloud ☁️
Klopt inderdaad, misschien toeval, misschien niet, maar mijn buurman (waarvan zijn synology ds214play dus ook geïnfecteerd is) had gisteren zijn NAS verplaatst, dus ook reboot gehad.JanPedaal schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:31:
Zojuist mijn DS109 uitgezet. Niet geïnfecteerd, DSM 4.2 (meest recente update).
Zou het geen keylogger zijn die de computers infecteert (en niet de syno) en vervolgens admin wachtwoord naar de control server stuurt? Vind het nogal bijzonder dat een aantal mensen juist geïnfecteerd werd tijdens het afsluiten.
Dat zou wel vreemd zijn? Dan kan het systeem namelijk op de achtergrond niet meer versleutelen.DaaNium schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:39:
[...]
Klopt inderdaad, misschien toeval, misschien niet, maar mijn buurman (waarvan zijn synology ds214play dus ook geïnfecteerd is) had gisteren zijn NAS verplaatst, dus ook reboot gehad.
Het gaat om:
DS213, DSM4.1 2261
DS213+, DSM4.1 2261
DS211J, DSM5.0 4493 update 3
DS213+, DSM5.0 4493 update 3
DS213J, DSM5.0 4493 update 3
De eerste 2 zijn niet extern benaderbaar. (Ze werken alleen als share)
De laatste 3, hebben allemaal quickconnect, cloudstation aan staan. Op de router, staat dmz aan. Tot heden nog geen problemen gehad.
De 213+ & 213J moeten benaderbaar blijven omdat dit het enige contact is wat ze met elkaar hebben (werk). Het zou uitgezet kunnen worden voor max 24 hours.
Miss dat iemand wat heeft aan bovenstaande info
~~~[html]Let op: Dit topic is uitsluitend bedoeld om de situatie rond de synolocker ransomware te bespreken. Offtopic reacties worden niet gewaardeerd.
Indien je ook slachtoffer denkt te zijn: vermeld dan minimaal welke DSM-versie je gebruikt en welke poorten er open staan. Zonder deze informatie kunnen we je niet goed verder helpen.~~~[/html]