Hallo tweakers! Is er al ergens een Monitor Refreshrate Overclock topic? Ik kan er niks over vinden hier, sterker nog, ik kan op het hele forum niks vinden! Is dit al wel eens op Tweakers langsgekomen? Ik denk het haast wel, maar toch zie ik zelden mensen hier over praten, terwijl het heel erg makkelijk is. Ik wist alleen niet of het topic nou hier thuishoort of bij Monitors. Ik hoop dat ik hiermee de juiste keuze heb gemaakt!
Maar goed, terug naar mijn verhaal! Ik ben net begonnen met het toepassen van een refreshrate overclock op mijn beide monitoren. Bij de eerste, mijn BenQ G2220HD, een oud ding van ongeveer €90, was ik toch nog voorzichtig, ik wist niet hoe het uit zou pakken. 65Hz? Prima. 70Hz? Ook prima! 75Hz? Input not supported... Helaas! Maar: dat is wel weer duidelijk. Hij gaat niet verder. Ik weet eigenlijk bijna zeker dat dit te maken zal hebben met dat het scherm enkel een DVI aansluiting heeft. Maar 70Hz is al prachtig. Ik zou eigenlijk moeten kijken of hij 71, 72, 73 of 74 wel wil doen, maar dat doe ik later misschien nog wel. Eerst ben ik al blij met 70 Hz.
Toen ging ik het uitproberen in Battlefield 4, en al is het verschil met 10Hz maar piepklein, ik moet zeggen dat het er immens vloeiend uitzag
. Misschien was het idee alleen al dat de refreshrate gelimiteerd werd naar 70Hz ipv 60 al wat mij overhaalde. Het vloeide gewoon vloeiend. Zo vloeiend zelfs, dat ik het met mijn "hoofdscherm", mijn Samsung UE32EH5000, ook wel aandurfde. Dit is eigenlijk een televisie, maar hij is wel verbonden met een HDMI kabel. De officiele refreshrate is om de een of andere reden altijd "59.97Hz" geweest, maar ik dacht, hoppa, direct op 70Hz proberen. Even rebooten, draait perfect. Na van Input Source te veranderen met de afstandbediening, merkte ik wel dat hij raar deed: het scherm gaf maar 1280x1024 weer van de 1920x1080
. Toch is dit geen probleem: als ik het scherm aan en uit doe, is het scherm gewoon weer 1920x1080. Dit zal te maken hebben met dat het scherm denkt dat het 1280x1024 weer moet geven, want er verschijnt steeds een venster met "1280x1024 70Hz" als ik hem van source verander of aanzet. Ik vermoed dat hij nog verder wil. Ik zal dit later proberen, nu eerst zet ik hem terug naar 60Hz, want het is een prachtig scherm waar ik behoorlijk zuinig op ben.
Zijn er nog meer tweakers geïnteresseerd in monitor refreshrate overclocking? Ik wil best een gidsje plaatsen als dat nodig is. Het is erg makkelijk en volgens mij best veilig (hoewel ik niks garandeer). En voor gamers kan het effect immens zijn!
Maar goed, terug naar mijn verhaal! Ik ben net begonnen met het toepassen van een refreshrate overclock op mijn beide monitoren. Bij de eerste, mijn BenQ G2220HD, een oud ding van ongeveer €90, was ik toch nog voorzichtig, ik wist niet hoe het uit zou pakken. 65Hz? Prima. 70Hz? Ook prima! 75Hz? Input not supported... Helaas! Maar: dat is wel weer duidelijk. Hij gaat niet verder. Ik weet eigenlijk bijna zeker dat dit te maken zal hebben met dat het scherm enkel een DVI aansluiting heeft. Maar 70Hz is al prachtig. Ik zou eigenlijk moeten kijken of hij 71, 72, 73 of 74 wel wil doen, maar dat doe ik later misschien nog wel. Eerst ben ik al blij met 70 Hz.
Toen ging ik het uitproberen in Battlefield 4, en al is het verschil met 10Hz maar piepklein, ik moet zeggen dat het er immens vloeiend uitzag

Zijn er nog meer tweakers geïnteresseerd in monitor refreshrate overclocking? Ik wil best een gidsje plaatsen als dat nodig is. Het is erg makkelijk en volgens mij best veilig (hoewel ik niks garandeer). En voor gamers kan het effect immens zijn!