audio setje voor los in de auto

Pagina: 1
Acties:

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:34
Beste tweakers sinds kort ben ik trotse bezitter van een rijbewijs, na lange tijd oefenen en zonder botsingen mocht het eerste examen het laatste zijn.

Zoals de meeste jonge chauffeurs ga ik nu nog graag op de baan en daar hoort een lekker muziekje bij. En het liefst streamen we dat muziekje via de gsm, natuurlijk zijn we hier verder bepert tot de bekende 3,5mm aansluiting of bluetooth, helaas heeft het de auto dit niet aan boord...

Nu steekt er een hele kluwe kabels in voor het opladen van gsm's, gps, laptop ...
Het punt ervan is er zit nu een omvormertje in dat 230volt geeft.

Ik had al een pc speaker setje onder de stoelen weggemoffeld, helaas van slechts 5 watt. Dat is leuk als je door de bebouwde kom rijdt, maar er mag wel meer pit in zitten dacht ik zo.

Nu mijn vraag aan jullie, wat raden jullie aan, voor hoeveel watt moet ik gaan?
Ik zoek iets gelijkaardig een pc speaker set met 3,5 of bluetooth aansluiting. Ik zoek geen echte auto inbouw set, soms rij ik in 1 auto's en dan zet ik het geheel even over :)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:20
Volgens mij kun je dan het beste een leuke kistradio in elkaar schroeven met bevestiginspunten zodat je deze in de kofferbak of op de achterbank gemakkelijk vast kan zetten.

Een kistje met daarin een leuk 8 inch subwoofertje, een setje gewone autspeakers & een autoversterker zal ruimschoots aan jouw eisen voldoen. Bouw er een bluetooth module bij in en je kunt naast de standaard aux aansluiting ook nog muziek streamen via bluetooth.

Als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet kun je ook kiezen voor een paar 6x9 ovaaltjes van markplaats (zoals deze bijvoorbeeld). Gooi die in een kist van 40 liter i.c.m. een TA2024 versterker. Deze sluit je dan aan via een gewone 3.5mm jack. Dan ben je voor 4-5 tientjes klaar.

Edit: Bij gebrek aan bouwkennis (of de aanwezigheid van twee linkerhanden) kun je ook nog een kant & klaar ding scoren waar je een standaard autoversterker aan knoopt. Dan heb je dus: Telefoon --> [kabel] --> versterker [kabels] --> boombox.

Bovenstaande ideeën zou je gewoon kunnen voeden via de 12V sigaretten aansluiting van desbetreffende auto. Dan heb je die 12v-230v omvormer ook niet meer nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Terrz op 01-08-2014 15:09 ]

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 18:11
Zit er helemaal geen radio in deze auto?

In mijn auto heb ik ook via een verloop stukje toch een 3,5 mm aux kabel kunnen aansluiten.

• larsg
@ Terrz

Dat is een best goede tip, ook qua budget!

Ik zie dat die versterker een rms heeft van 15 watt, is dat voldoende voor dergelijke toepassing? Op de snelweg heb je al snel heel wat lawaai. Ik heb eerder gelezen dat ik qua watts best enkel naar RMS kijk?
Edit: nee ik zie het al, stroomverbruikt staat er gewoon bij :p

@ mcg_nl
Het is een auto die stamt uit 2004 en die boxen waren altijd al van mindere kwaliteit, daarom dat ik dit wou regelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door larsg op 01-08-2014 15:28 ]

• Terrz
larsg schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:26:
@ Terrz

Dat is een best goede tip, ook qua budget!

Ik zie dat die versterker een rms heeft van 15 watt, is dat voldoende voor dergelijke toepassing? Op de snelweg heb je al snel heel wat lawaai. Ik heb eerder gelezen dat ik qua watts best enkel naar RMS kijk?
Edit: nee ik zie het al, stroomverbruikt staat er gewoon bij :p

@ mcg_nl
Het is een auto die stamt uit 2004 en die boxen waren altijd al van mindere kwaliteit, daarom dat ik dit wou regelen :)
Beetje leuk setje speakers heeft een gevoeligheid van 92-94db. Dan haal je met 15 watt zo'n 101-104 decibel. Je kunt er ook een gewone autoversterker aanknopen, die zijn iets duurder maar dan kan het nog harder >:)

• larsg
Terrz schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:44:
[...]

Beetje leuk setje speakers heeft een gevoeligheid van 92-94db. Dan haal je met 15 watt zo'n 101-104 decibel. Je kunt er ook een gewone autoversterker aanknopen, die zijn iets duurder maar dan kan het nog harder >:)
Thanks voor de tips :)

Even een vraagje over die versterker die je aanhaalde, die TA2024.
Ik vergelijking met die boxen die ja aanhaalde, ik zou meer uit die boxen kunnen halen met bv deze versterker? ta2020

Mijn audio ervaring is redelijk beperkt, maar ik klus wel graag dingen ineen, dus hier ga ik een projectje van maken ;)

Even zodat ik mee ben, ik gebruik die bluetooth ontvanger, verbindt die met de verster, boxen, en klaar?

Eventueel in de toekomst en ik wil er meer geluid uit halen. Stel dat ik een 2e versterker plaats, kan ik deze ook met die bluetooth module verbinden of gaat dat niets uithalen omdat de ohmseweerstand over deze verbinding verdubbelt?

• Terrz
larsg schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:59:
[...]

Thanks voor de tips :)

Even een vraagje over die versterker die je aanhaalde, die TA2024.
Ik vergelijking met die boxen die ja aanhaalde, ik zou meer uit die boxen kunnen halen met bv deze versterker? ta2020

Mijn audio ervaring is redelijk beperkt, maar ik klus wel graag dingen ineen, dus hier ga ik een projectje van maken ;)

Even zodat ik mee ben, ik gebruik die bluetooth ontvanger, verbindt die met de verster, boxen, en klaar?

Eventueel in de toekomst en ik wil er meer geluid uit halen. Stel dat ik een 2e versterker plaats, kan ik deze ook met die bluetooth module verbinden of gaat dat niets uithalen omdat de ohmseweerstand over deze verbinding verdubbelt?
Ja die gaat harder, maar enkel als deze >12 volt krijgt. ik geloof dat een autodynamo iets van 14 volt produceert. Dus dan zou je met een TK2020 meer vermogen tot je beschikking hebben, alleen gaat het dan maar 3db harder.

Als je echt vooruit wilt qua volume zou je eerder kunnen kijken naar een 2 x 100Watt versterkertje en daar een boostconverter voor hangen (want die 100 watt levert dat versterkertje pas bij 30 volt).

Ik zou me als ik jou was eens in gaan lezen in het kist radio topic, daar staat een boel info en kisten waar je inspiratie uit kan halen. Er is al eens een 2.1 kist gebouwd door een tweaker, ik ben zelf ook één aan het bouwen voor op festivals :P.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:20

skoozie

SCSI

klussen is altijd leuk, maar waarom geld uitgeven aan losse versterker en boxen als je die ook speciaal voor de auto kan kopen? die versterk is bijna even duur als een BT autoradio

en als de auto boxen niet bevallen zou je die eventueel kunnen vervangen inplaats van ergens andere boxen onder stoelen te schuiven. ook heb ik goede verhalen gehoord over het maken van een goede klankkast in de deur en de rest dicht te purren maar dat heb ik nooit zelf gedaan/gezien het idee was dat een autodeur niet helemaal een lekker vorm was voor een klankkast oid...

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• larsg
Bedankt voor alle reacties! Ik zal het kistradio topic is doorlezen en daarna beslissen hoe ik het ga aanpakken :)

• Terrz
skoozie schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:16:
klussen is altijd leuk, maar waarom geld uitgeven aan losse versterker en boxen als je die ook speciaal voor de auto kan kopen? die versterk is bijna even duur als een BT autoradio

en als de auto boxen niet bevallen zou je die eventueel kunnen vervangen inplaats van ergens andere boxen onder stoelen te schuiven. ook heb ik goede verhalen gehoord over het maken van een goede klankkast in de deur en de rest dicht te purren maar dat heb ik nooit zelf gedaan/gezien het idee was dat een autodeur niet helemaal een lekker vorm was voor een klankkast oid...
Purren in een autodeur lijkt mij niet verstandig. Blijft veel vocht & vuiligheid tussen de pur en het metaal zitten waardoor het gaat roesten.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
als je de binnenpaneel van de autodeur erafhaalt zie je veel "gaten" in de deuren zitten, deze kun je afplakken met dempings materiaal, maar vaak is dit onzin omdat er goedkope speakers en dergelijke gebruikt worden.

Een kistradio lijkt inderdaad een goed oplossing, als je zelf een custom case gaat maken kun je bijvoorbeeld op letten dat je bevestigingspunten voor de autogordel kan maken zodat de kist veilig en stevig staat in de auto als je gaat remmen :P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 07:14

JT

VETAK y0

Fatsoenlijke oplossing:
• Koop een autoradio met bluetooth (op MP wel voor 50e te vinden)
• Demp je autodeur met loodbitumen, zoals redbullet beschrijft
• Koop een paar fatsoenlijke speakers voor in de deur - wederom, dat moet op MP lukken voor 50 euro

Edit: oh je gaat het wisselen tussen auto's....kistradio ja. Wel goed vastzetten, anders kan het je letterlijk de kop kosten bij een noodstop of aanrijding.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 04-08-2014 11:07 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1