Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wifi: slechte ontvangst

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
sinds we over zijn op telfort glasvezel valt het me op dat het bereik van de wifi veel slechter is geworden, en daarnaast ook onstabiel. In de slaapkamer ga ik binnen een minuut van 5 streepjes naar 0 (wifi uit)

Telfort heeft ons een WLR-4100 meegeleverd.

Ik heb wifi analyser erbij gepakt, en zie dat er veel meer ssid's op kanaal 11 zitten. Hij geeft dan ook kanaal 1 als beste keuze.

Echter, buiten is 1 weer minder, want dan pakt hij de achterburen erbij.

Hoe stel je het beste in, een kanaal gemiddeld genomen altijd beter is, of kun je het beste het kanaal pakken in de ruimte waar je het meeste bent?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een kanaal dat geen overlap heeft is het beste. Dus as 1 en 11 bezet zijn, dan neem je 6 ofzo.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ja, helaas zijn er daar maar 3/4 channels die geen overlap zouden hebben op 2.4GHz: 1,6 en 11

Er is al enorm veel over dit onderwerp geschreven.
Hoe stel je het beste in, een kanaal gemiddeld genomen altijd beter is, of kun je het beste het kanaal pakken in de ruimte waar je het meeste bent?
Ik zou dat laatste doen, dan heb je er het meeste plezier van.

Kun je verbinding maken via 5GHz?

Hoi!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Voor de router heb ik -30dBm, in de slaapkamer -75 dBm, ook ondanks het instellen van een vrij kanaal...

helaas geen 5ghz

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Signaalsterkte staat helemaal los van interferentie. Ook al ontvang je -30dBm, als je op hetzelfde kanaal een ander netwerk met >-80dBm ontvangt word je er niet blij van.

Verder
1) Dat is een nogal cheap-ass low-end router. Een betere geeft je iig die 5GHz, scheelt interferentiegedoe.
2) Ook al had je daar een monster van een Netgear Nighthawk oid: location, location, location. Beste locatie voor een modem is anders dan beste locatie voor een router is anders dan beste locatie voor een AP.

Dus:
Optie 1: zet een AP op een centrale plek in huis, meestal bij het plafond rond het trapgat op begane grond. Dan heb je met 1 apparaat beste dekking. Nadeel: nergens denderend ontvangst, bovendien is die centrale plek allicht niet ideaal mbt kabels enzo.
Optie 2: meerdere APs. Zet ze daar waar je ze nodig hebt (ik zou 1 5GHz AP per verdieping aanraden), sluit ze bedraad aan op router in de meterkast en overal goede dekking. Nadeel kosten en instellen APs dat ze niet overlappen.

Oslik blyat! Oslik!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die kosten vallen opzich wel mee, heb op mp een paar netgear 3700's gescoord en regel daarmee mijn ontvangst hier in huis. Dingen staan voor een paar tientjes online als je een beetje zoekt en zijn prima apparaten, helemaal met dd-wrt.

offtopic:
Voor de beeldvorming:
BG: Bridged modem + 3700 die geen wifi uitzendt
Eerste verdieping (woongedeelte), 3700 zonder DHCP als AP ingesteld, via cat5e
Tweede verdieping: niets
Derde verdieping (zolder): 3700 zonder DHCP als AP ingesteld, via powerline heb gelukkig gloednieuwe nieuwe electra in huis en werkt als een zonnetje.
Ik heb hier nog wel een oude linksys WRT120n staan, zou dit dan nog beter zijn?
linksys WRT120n
Niet bepaald.

[ Voor 55% gewijzigd door EWK op 31-07-2014 20:53 ]

Hoi!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
tja, deze was nu eenmaal meegeleverd met glasvezel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

greatgonzo schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:49:
tja, deze was nu eenmaal meegeleverd met glasvezel.

Nee

Dat ding is niet eens volledig 801.11n compliant, het heeft een 100Mbps switch maar haalt die snelheid niet eens bedraad :X

Het is een schoolvoorbeeld van wat er mis ging met Linksys na de overname door Cisco :o

Oslik blyat! Oslik!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
een stomme vraag misschien, maar als ik overga op een 5 ghz opstelling, wordt dat wel ondersteund door alle laptops/telefoons?

Want we werken hier nog met een wat oudere laptop, en ik heb zelf een ZOPO C2 telefoon (chinaphone).. kan maar zo zijn dat dit niet gaat werken

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

greatgonzo schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 08:18:
een stomme vraag misschien, maar als ik overga op een 5 ghz opstelling, wordt dat wel ondersteund door alle laptops/telefoons?

Want we werken hier nog met een wat oudere laptop, en ik heb zelf een ZOPO C2 telefoon (chinaphone).. kan maar zo zijn dat dit niet gaat werken
Ik zeg ook niet dat je 2.4GHz uit moet zetten ;)

Gewoon alles wat het aankan op 5GHz laten verbinden, voor betere performance en stabiliteit, en oude meuk nog met 2.4GHz z'n best alten doen.

Oslik blyat! Oslik!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ewk, ik voel wel wat voor jouw opstelling. Ik wil dan wel een powerlan adapter gebruiken om het accespoint op de 2e verdieping aan te sluiten.

Nu heb ik daar in het verleden slechte ervaringen mee gehad. Veel slechte ontvangst (door verschillende stroomgroepen), waardoor iptv destijds niet echt functioneerde.

Voldoet dit wel voor normaal internet gebruik?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Definieer "normaal internet gebruik" [sic] - wat verwacht je qua betrouwbaarheid/uptime en wat heb je nodig qua bandbreedte?

2) Niemand kan jou vertellen hoe zo'n set bij jou, specifiek tussen een bepaald stopcontact beneden in jouw huis en een bepaald stopcontact boven in jouw huis. Hangt namelijk af van de fysieke afstand (over de stroomkabel) tussen die twee, van andere apparaten die ofwel interferentie produceren op de gebruikte frequenties, danwel het signaal dempen, van het moeten overbruggen van verschillende groepen of zelfs fases en tenslotte van de gebruikte powerline apparatuur.

Met een goed setje zou je over zo'n afstand misschien 60Mbps kunnen halen, maar als het verschillende fases zijn en/of het zit echt tegen met aangesloten apparaten, dan zou het kunnen dat je nooit verbinding krijgt. Alles tussen die twee extremen is mogelijk.
Hou er vervolgens rekening mee dat alles wat je doet met electriciteit je verbinding (zowel qua snelheid als betrouwbaarheid) kan beinvloeden. Dat gaat best ver. Als iemand de warme kraan opendraait en de Combiketel springt aan merk je dat, als een stofzuiger aangezet wordt merk je dat. Ik heb zelfs verschil in throughput gemeten (zij het niet gemerkt) van een HD Youtube film opzetten op een PC die via Ethernet aangesloten was, puur door de extra CPU en dus ook PSU load. En dan hebben we het niet eens over uitval zodra je LED kerstverlichting aanzet.

Moge duidelijk zijn, ik ben geen fan van die meuk en hoe dan ook moet je in je verwachtingen rekening houden met de mogelijkheid dat het niet werkt en niet werkend te krijgen is op de plekken waar je het wilt gebruiken :o

Oslik blyat! Oslik!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik hoef over wifi niet een maximale snelheid te halen op de zolder om bijvoorbeeld usenet te kunnen gebruiken.. maar als ik bijvoorbeeld gewoon youtube kan streamen is het pima

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Maar goed, ik ga dus toch maar over op in ieder geval een nieuwe router. Of ik die nog centraler in het huis ga zetten met powerlan, zie ik dan wel weer.

Budget heb ik ongeveer op €75 gesteld, en dan zie ik in de pricewatch twee opties langs komen:

pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

pricewatch: Netgear WNDR3700

tp-link:
+ makkelijk in te stellen
- in reviews slechter bereik

netgear:
+ veel reviews, dus populair modem?
- zie ik nog niet

Wat zou jullie advies hierin zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WNDR3700 komt uit het stenen tijdperk, als je voor Netgear gaat zou ik de WNDR4300 aanraden. Prima ding zowel wat betreft performance als compatibility (full DFS/TPC support).

WDR4300 is daar (niet geheel toevallig) kloon van. "Bereik" vind ik een non-issue tenzij je honderden meter open veld wilt overbruggen. Ik zou vooral DFS support checken. Indien OK prima keus, zo niet: links laten liggen.

Oslik blyat! Oslik!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
bereik dacht ik ook dat een non issue zou zijn, maar aangezien mijn huidige sitecom al niet eens door één verdieping heen kan stralen, is het voor mij dus wel belangrijk..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

greatgonzo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:05:
bereik dacht ik ook dat een non issue zou zijn, maar aangezien mijn huidige sitecom al niet eens door één verdieping heen kan stralen, is het voor mij dus wel belangrijk..
Dat heeft niets met bereik te maken maar met demping door bouwmaterialen. Die gaan met een andere AP niet opeens transparant worden. Je moet gewoon aan iedere kant van die vloer een AP plaatsen. Dat was toch ook wat je ging doen?

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

In een ander topic stel je dat er reeds een utp kabel naar boven ligt maar dat die bezet is voor iptv. Het feit dat die kabel er ligt zorgt voor mogelijkheden:

FreakNL in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point"

Als ik jou was zou ik beneden een netgear zetten en daar op 1 vlan je iptv zetten, en op een ander vlan je wifi/lan. Daarna met 1 kabel naar boven (die er al ligt!!) (trunk) en dan boven een tomato router/ap. Die doet dan je wifi (ene vlan) en je iptv (andere vlan)

Je kan ook 2 netgears kopen om te trunken maar dan moet er nog een ap bij (boven). Is wel simpeler omdat je niks met tomato hoeft te doen... En je kan alsnog je oude ap gebruiken als het alleen om bereik in je slaapkamer gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2014 00:06 ]

Pagina: 1