Pc valt na 5 max altijd uit bij oc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.664 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb vandaag mijn cpu (amd fx-9590) Proberen te overclocken maar als ik prime95 loop heb ik max 5 minuten en dan valt hij ineens uit, Ik heb hem zelfs al ge down clocked maar ik blijf hetzelfde probleem hebben.

Ik heb cpu ratio op 20 gezet
turbo uit
Cpu spread gedisabled
Overcurrent op 130%
Vcore is 1.5v
En ik heb het tussen 4.6 (downclock) en 5.2 Ghz gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:29
Temperatuur al gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Welke voeding? Temps?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
corsair cx750m en temperaturen max rond de 60°c watercooling met 360mm rad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
Welk moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
asus sabertooth 990fx r2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet goed opgelet.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
wauw met zo een reactie ben ik echt heeel veel hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thibautb schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:54:
[...]

wauw met zo een reactie ben ik echt heeel veel hoor....
Ik probeerde alleen te helpen hoor ;) Alleen even niet goed opgelet. Gebeurt iedereen wel eens.

PS. Je hebt door dat dat een reactie was die ge-edit was toch? Ik bedoelde niet dat jij niet goed opgelet hebt, maar dat ik een verkeerde reactie plaatste ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik heb hetzelfde bord. Post je bios instellingen eens (FAT32 geformatteerde USB stick in pc steken en dan F12 in bios voor screenshot) en een screenshot van hwinfo64 terwijl prime95 bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dit had overigens gewoon netjes in het AMD CPU Overclock Topic #7 gekund.

Volgende keer even op letten aub.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik heb nu is pass mark gelopen en daar kreeg ik helemaal geen probleem met mijn cpu, heb nu wel het volt een beetje verhoogt, tot 1.60125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

thibautb schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:35:
Ik heb nu is pass mark gelopen en daar kreeg ik helemaal geen probleem met mijn cpu, heb nu wel het volt een beetje verhoogt, tot 1.60125
1.60125?? Jij wilt je CPU dus graag volgende week versleten hebben?
Dat is veel te veel volts man..

Wat is het werkelijke voltage onder load.. Aangezien dit ook nog afhangt van je drop/droop en LLC.

[ Voor 12% gewijzigd door Imprezzion op 31-07-2014 23:59 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Zolang de temperaturen acceptabel blijven kan dat aantal volts geen kwaad. 70 graden op de cores is de limiet, maar onder de 60 is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de performances van de CPU niet nodig, maar jeu 1.60125vcore @5.2ghz is veel teveel, ik weet zeker mits je goede koeling hebt en ook weet wat oc'en is je met deze vcore de 6.0ghz denk ik wel zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

thibautb schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:35:
Kun je hem net zo goed direct op het stroomnet aansluiten, nee maar serieus, voor een klok van 5,2 is dat wel wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik heb juist als ik naar oc guides keek "geleerd dat hoe meer volts hoe stabieler hij kan worden" Maar wou ff mijn pc kunnen gebruiken dus hij staat terug normaal, ik zat vandaag rond de 5.3 GHz en ik had 1,59.. volts, Als ik watch dogs of iets anders startte crashte hij direct, ik ga morgen eens proberen met 1.55 volts of is dat nog te veel, ik had eens prime95 op gewone clock gedaan en dan had ik na 6 uren een max temp van 78° dus dat is wel goed .

Waar ik wel over twijfelde is moet ik mijn ram op auto zette, en moet ik mijn north bridge volts ook verhogen als ik mijn gewone volts verhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thibautb schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 23:42:
ik ga morgen eens proberen met 1.55 volts of is dat nog te veel..
Aan deze regel zie ik wat dat je nog niet helemaal fris voor je hardware bezig bent.

Je wijze van het zomaar met je mp hanissen en lukraak een vcore waarde in geven waardoor dan het overtollige in de gelegen registers of datalijnbussen van je chip ferm richting de veelvuldigheid inwording van instructie vernaggeling gaat staan komt denk ik doordat je huidige oogschouw op overclocken toch de boel niet zo laat schalen waardoor je geheugen, nb ram enz. tijdens een Prime95 run appelleert aan of een BSOD of een volledige systeemuitschakeling.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 09:36

Kyle98

Kyle

Ligt het niet gewoon aan zijn mobo die maar een max tdp heeft van 140w?

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ts is gewoon wat aan het vogelen met de vcore zonder naar ik denk te weten hoe of wat die aan het doen is.

op de cpu qvl van de asus sabertooth 990fx r2.0 moet het geen probs geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb juist als ik naar oc guides keek "geleerd dat hoe meer volts hoe stabieler hij kan worden" Maar wou ff mijn pc kunnen gebruiken dus hij staat terug normaal, ik zat vandaag rond de 5.3 GHz en ik had 1,59.. volts, Als ik watch dogs of iets anders startte crashte hij direct, ik ga morgen eens proberen met 1.55 volts of is dat nog te veel, ik had eens prime95 op gewone clock gedaan en dan had ik na 6 uren een max temp van 78° dus dat is wel goed .

Waar ik wel over twijfelde is moet ik mijn ram op auto zette, en moet ik mijn north bridge volts ook verhogen als ik mijn gewone volts verhoog.
78c?

Jij moet je echt beter inlezen voor je aan zoiets begint. Veel te veel volts, veel te hoge temperaturen...
AMD niet boven de 65c laten komen... 78c is veeeel te hoog.

Wat meet je uberhaubt.. core, socket of package..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Oke, ik heb gedaan wat jullie gezegd hebben en dan kwam ik stabiel op 4.95V, ik heb een half uur prime 95 dan laten draaien op 4.95Ghz of 210. Daarna kreeg ik het niet meer stabiel. Hier, dit zijn alle foto's waar ik iets heb verandert in de bios, mijn memory is hyperx 1866 Mhz en bij het begin had ik het ingesteld op 1600.

Als hij crashte viel hij niet uit maar dan bleef de muis gewoon hangen en freesde hij dus eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/output_zpsfwosush8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/output_zpsrcdo4ke5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/output_zps0e3tzq07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/output_zpse0ij1yxf.jpg
Hier heb ik dus de eerste vier aangepast, ik heb ze ook allemaal eens op medium gezet en op 120% Maar bleef hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/output_zpsz5ebf6is.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom OC je eigenlijk? Het levert meestal bar weinig snelheidswinst op, en je weet blijkbaar nog niet helemaal wat je doet. Probeer het dan op een oude PC, die kapot mag. Desnoods een oude Pentium 4 ofzo, want de basis is daarop hetzelfde. Maar met wat je nu doet ben je niet lekker bezig, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik wil het proberen zodat ik het zeker kan!
Het maakt toch eigenlijk niet uit, het is gewoon tof en als je het echt wilt weten is dat ik aan het wachten ben voor de 5930k die uitkomt en dan ga ik die oc maar die wil ik natuurlijk niet kapot maken want dan gooi ik 590 euro wrss weg en dan is niet echt handig en als deze kapot gaat maakt het niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19

InFamous

excommunicado

Als je daadwerkelijk wilt overklokken lees dan eerst een aantal goede how-to's. De manier waar je mee bezig bent is niet de juiste, je hebt geen idee welk onderdeel wat doet.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:( :( :( :( :(

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Hij is kapot tudumm dummmmmm, het mobo of de cpu tudummm duuummmmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flikker op aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik had alles stabiel gekregen op een 1.53v wat dus helemaal niet te veel was en ik was prime95 test aan het doen en toen viel hij uit en kreeg ik hem wel aan en hij draaide wel maar ik kreeg geen beeld...

Mijn temperaturen waren niet te hoog dus ik heb hem niet verbrand.

Maar toch echt waar bedankt voor jou guide die was zo goed! Dat heeft me echt veel bijgeleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19

InFamous

excommunicado

Jongens laten we het even netjes houden....

Maar sorry dat ik dit zeg, je hebt blijkbaar geen idee van waar je mee bezig bent.

1,53 Vcore is redelijk hoog voor een FX 9590.

Niet alleen temperaturen en Vcore telt mee bij een overclock, ook je VRM's, je memory etc etc.
Dit alles bij elkaar zorgt voor een goede overclock. Daarnaast begin je niet meteen met 5+ GHz, je begint laag en gaat met kleine stapjes omhoog totdat je een mooie stabiele overclock hebt.

Lees de verschillende overclock guides en how-to's, op deze manier raak je bekend met de onderdelen en wat deze onderdelen precies doen en wat het effect van een overclock heeft op deze onderdelen.
Op deze manier is er een prima werkbare overclock te behalen die normaal mee kan gaan.

Als je daadwerkelijk een 5930K wilt halen zou ik dit als een goede leer zien en je vooral heel erg goed inlezen.
Ik heb juist als ik naar oc guides keek "geleerd dat hoe meer volts hoe stabieler hij kan worden"
Dan lees je echt de verkeerde guides of leest niet alles, een stabiele overclock hangt van meer factoren af dan Vcore.
Dit zegt dus al genoeg, je weet niet waar je mee bezig bent, de onderdelen moeten samen werken en niet onafhankelijk van elkaar.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik jou 2 dagen door de woestijn laat rennen krijg je ook dorst en misschien heb jij er dan op een gegeven moment ook genoeg van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan hier geen slotje op?

Deze beste meneer weet niet wat hij doet, dus laat hem eerst maar eens wat meer guides aandachtiger lezen. Nu helpt hij alleen maar zijn pc naar de kloten.

Offtopic: ik snap niet dat je een fx-9590 wilt overclocken, dat ding is al super hoog geklockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik ben begonnen bij de 4.7 ghz op 1.45v wat niet zo hoog is voor een fx9590, ik heb al mensen gezien die 7ghz haalde op een 9590 met 2.5 volts dus te veel volts gaat het niet zijn.

Maar jullie altijd met je grote mond, iedereen moet toch kunnen leren oc, dat is toch het doel van een forum vragen kunnen oplossen en mensen kunnen helpen, en dus niet bijna alleen maar commentaar geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 09:27
Gast relax is, iedereen probeert je te helpen, je luistert alleen niet en kloot maar wat aan zonder enig idee te hebben waar je mee bezig bent. Nogal logisch dat het dan stuk gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dus je haalt 78c met alleen een cpu met een 360mm waterkoeling?
prestatie opzich vind ik :P
bij mij zelfde soort cpu nooit boven 60c gezien, alleen wel een dikke heethoofd op 1.5v.
draai nu 3.1ghz phenom op 1.1v stuk beter, vergelijkbaar met fx op 3.8ghz en dan met maar 60w stroomverbruik en dus max 45c.

5ghz moet wel makkelijk te doen zijn, deed ik zelfs met een fx8120 io 1,52v oid.
tis alleen niet de cpu die warm wordt ook het moederbord en geheugen moet gekoeld zijn.

northbridge moet eigenlijk naar 2800mhz of hoger en fsb op 2ghz.
geheugen 1600mhz max voor stabiliteit.

maar goed als het al dood is, dan zal het denk ik het moederbord zijn.

probeer wel een beetje normale posts te maken btw. je topicstart is al zo karig dat er eerst 10vragen komen... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Powrskin op 04-08-2014 22:43 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij graag wilt leren overclocken, doe dat dan op een goedkoop setje. Niet een duur topmodel van amd. Neem een goedkoop pentium setje over van iemand over en leer daar op overclocken, dan is het namelijk niet zo erg als het stuk gaat.

En ik denk niet dat mensen je nu nog gaan helpen aangezien je vind dat iedereen een grote mond heeft terwijl ze je proberen te helpen.

Ik geef ze groot gelijk als ze niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:51
thibautb schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 22:30:
Ik ben begonnen bij de 4.7 ghz op 1.45v wat niet zo hoog is voor een fx9590, ik heb al mensen gezien die 7ghz haalde op een 9590 met 2.5 volts dus te veel volts gaat het niet zijn.
Euhm nou nee, de hoogste geclockte FX-9590 op HWBot loopt op 8.43Ghz met "slechts" 2.0V. Dit kun je echter niet vergelijken, aangezien dit soort resultaten alleen met LN2 koeling behaald worden, vaak slechts voor korte tijd zijn (even booten of een korte benchmark), de CPU hier echt niet beter van wordt en de CPU's vaak ook cherrypicked zijn.
Maar jullie altijd met je grote mond, iedereen moet toch kunnen leren oc, dat is toch het doel van een forum vragen kunnen oplossen en mensen kunnen helpen, en dus niet bijna alleen maar commentaar geven.
Sorry, maar deze opmerking begrijp ik niet. Ja, een forum is om vragen te stellen, antwoorden te krijgen en ideeën uit te wisselen. Echter wordt jou keer op keer gezegd dat de settings die jij gebruikt slecht (en dus uiteindelijk desastreus) zijn voor de CPU en eventuele andere componenten. Vragen stellen is een, maar alle adviezen negeren met als gevolg kapotte hardware en dan andere betichten van het hebben van een grote mond vind ik alleszins vreemd.

Daarbij is (leren) overclocken mijn inziens niet kijken hoever je moet gaan om iets kapot te krijgen, om te bepalen dat je de volgende keer minder ver moet gaan. Elke individuele CPU (en ook GPU) is anders, reageert anders op overclocken, heeft een ander voltage nodig voor een bepaald frequentie en produceert daarbij andere temperaturen. De ene FX-9590 heeft wellicht 1.50V nodig voor de 5Ghz te behalen, een andere kan misschien al toe met 1.40V. Ook al haal je direct een nieuwe FX-9590 heb je (vrijwel) niets aan de behaalde resultaten/settings van jouw eerste CPU, aangezien de kans groot is dat deze heel anders reageert.

Een paar tips die ik jou zou willen geven, mocht je later nogmaals aan overclocken beginnen:
  • Lees je eerst goed in. Het AMD platform heeft iets meer knoppen om aan te draaien dan een Intel systeem, waar het (bij wijze van spreke) alleen een spel is van de multiplier omhoog en voltage aanpassen.
  • Als je wilt leren overclocken, neem dan een CPU en/of platform wat zich er ook voor leent. Een FX-9590 is in principe al een redelijk cherrypicked versie van de FX-8350, waarbij deze al tot dicht tegen zijn maximum aan gepushed wordt out of the box (LN2 overclocking daargelaten). Als je het echt wilt leren, neem dan een lager geclockte (en vooral goedkopere) CPU, zoals een Intel Pentium G3258 of een AMD FX-8350 of FX-4300. Voor mij is overclocken leuker als je een op het oog "zwakke" CPU flink hoger geclocked krijgt, dan een een al top-end CPU net die 5% meer te geven. Het is toch ook veel leuker om een oude Fiat Panda die eerst met moeite 140km/h haalde 200km/h te laten rijden, dan dat je een Ferrari die 320km/h haalt net verder tweakt zodat deze 330km/h haalt?
  • Gezien de snelheid waarmee de posts elkaar hier opvolgen betwijfel ik of je ook daadwerkelijk iedere overclock fatsoenlijk test. En nee, dat betekent niet een nieuwe setting even 5 minuten met Prime95 testen of 1 keer 3D Mark draaien. Zelfs als je nog bezig bent met redelijk grove stappen/wijzigingen de frequentie aan het verhogen en/of het voltage aan het verlagen bent moet je iedere setting toch minimaal een half uur tot uur laten draaien met Prime95, LinX of OCCT. Na het finetunen (hier een daar een paar Mhz of een paar honderdsten van volts) kan je het beter enkele uren of een hele nacht laten draaien.
  • Ben je er goed van bewust dat het overclocken van b.v. de CPU niet alleen effect heeft op de CPU. De CPU is niet 1 blok maar bestaat ook uit verschillende onderdelen die bijvoorbeeld direct effect kunnen hebben op het RAM geheugen. Daarnaast is een goede CPU overclock niet mogelijk zonder een degelijk moederbord, een goede voeding en algehele goede koeling. Als de VRM's op het moederbord te warm worden kan dit zeer nadelig werken, als de voeding niet een stabiel voltage kan leveren geldt hiervoor hetzelfde enzovoorts.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Je hebt zojuist ruim 200 euro verbrand badum tsss...
Gozer hoe kan je nou serieus zeggen dat 1,5v+ niet veel is...
heb je enig idee wat ik uberhaut heb moeten doen op mijn 990fx sabertooth met een 1100t x6 om uberhaut tezorgen dat mijn pc noet uitviel met games door over verhitting...
120mm fan tegen mobo aan en zelfs een grote platte aluminium heatsink op de backplate van de vrmkoeling geplakt... (scheelde 3graden om me mobo's cpu temp reading)
en heathsink was nog steeds zo heet dat ik hem niet langer dan 2 seconden kon aanraken :/

[ Voor 9% gewijzigd door maks11223344 op 04-08-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
thibautb schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 22:30:

Leren is altijd iets goeds. Even snel iets opzoeken je hardware naar de klote helpen en dan gaan doen of je wilt leren is niet zo slim. Ik ben nog niks tegen gekomen waaruit blijkt dat je het oc'en ook daadwerkelijk wilt leren, je wilt snel klaar zijn dat is wel duidelijk.

7Ghz op 2,5volts is dodelijk voor de meeste processors. Dat iemand een grote overclock haalt met waarschijnlijk stikstof koeling wil niet zeggen dat je thuis even gemakkelijk 5Ghz+ gaat halen! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
  • Laatst online: 08:51
meen je, is ie al kapot? een duur leermoment...

Ik zit met mijn fx6300 op 4,51ghz (Lucht) op een spanning van 1,41V. Met dit warme weer zit ik load op 58c. Verder moet je ook niet willen gaan.

Ik sluit mij bij de tips van Moi_in_actie aan.
Als je een tut leest.... lees dan alles door voordat je begint. een fx overklokken betekent niet Multi en voltage omhoog gooien. zijn veel factoren die de pret kunnen bederven!

Verder kijk ik weinig naar andere resultaten... iig niet voordat ik de grenzen van mijn hardware gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Het lijkt mij dat dit topic wel al lang genoeg doorgaat zo. Is nu wel genoeg.

Moi, bedankt voor de constructieve post en de volgende CPU mag in het AMD topic besproken worden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.